SM-liigan fanitoiminta; Minne kuljet SM-liigan katsomokulttuuri?

  • 548 033
  • 1 894

Helmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä nyt taas. Olin paikan päällä ja kaikki meni hyvin. OM oli varmaan myös tyytyväinen . Vad?

Juu, paikanpäällä olin minäkin ja hyvinhän se meni puolin ja toisin. Paitsi se kolikoiden jäälle viskely, taas.

Kirjoitinkin ketjun aiheeseen ja aikaisempiin kommentteihin liittyen yleisesti narri-fanien touhuista.

En ihan oikeasti käsitä sitä, että miksi ihmeessä teidän fanitoiminta keskittyy niin usein lähinnä vastustajan mollaamiseen eikä omien kannustamiseen/tukemiseen. Niin katsomossa kun muuallakin.

Eikö se jokereiden kannattaminen olekkaan se teidän pointti?
 

Deko

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
En ihan oikeasti käsitä sitä, että miksi ihmeessä teidän fanitoiminta keskittyy niin usein lähinnä vastustajan mollaamiseen eikä omien kannustamiseen/tukemiseen. Niin katsomossa kun muuallakin.

Siis mitä ihmettä nyt taas? Keskittyy? Eilen oli paikallispeli ja HIFK:lle kohdistettuja chantteja oli ehkä 10-15 prosenttia kaikista lauluista eli 85-90 prosenttia ottelusta kannatettiin ihan omia. Muissa otteluissa vastustajan dissaaminen on vieläkin vähäisempää.

Siitä samaa mieltä että Pissa på IFK -tarroja näkee kaupungilla lähes yhtä paljon kuin muita Jokerifanien tarroja.
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
Jokeri faneille peukku eilisestä "täältä pesee HIFK" chantille. Aivan loistava ja vielä parempaan kohtaan. Toimi helvetisti paremmin kun nämä Pissa på huudot!
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Typeräähän tuollainen kolikoiden heittely on, mutta ei tässä mistään jonnejen uudesta ilmiöstä ole kysymys. Kolikoita ja muuta tavaraa on heittelty jäälle niin kauan kuin muistan. Sitten kun jonnet on opetettu tavoille tulee uudet kaverit niitä viskomaan. Lapsellista toimintaa, mutta en nyt tilanteen dramatisoinniskaan mitään kovin rakentavaa näe.

Mahtaako Jaakko olla mitään sellaista mokaa, mitä fanit tekevät, mitä sinä et puolustelisi tai väheksyisi?

En tiedä oletko itse ollut koskaan jäällä luistimilla, mutta kommentistasi päätellen homma on jäänyt aika vähälle. Kolikkojen heittäminen jäälle on idioottimaisinta mitä katsoja voi tehdä, se vaarantaa vakavasti pelaajien turvallisuuden. Pullon tai jonkun muun isomman roskan pelaaja pystyy helposti väistämään, mutta kolikkoja ei huomaan. Kyse ei ole mistään lapsellisesta toiminnasta vaan täydellisesta idiotismista. Tapelkaa vaikka keskenänne, mutta jättäkää ulkopuoliset rauhaan.
 

Flip#51

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alkaa tuntua siltä, että näistä kolikon heittelyistä on aika turha vääntää tällä palstalla. Kaikki, jotka aiheesta kirjoittavat - suosikkijoukkueesta riippumatta - ovat sitä mieltä, että niiden viskely on perseestä ja tulisi lopettaa. Vääntö koskee lähinnä sitä, miten kritiikki aiheesta annetaan ja sitten tapellaan sivukaupalla siitä, ovatko kaikki Jokerifanit kolikkoporukkaa ja miksei niitä saada kuriin.

Täältä yksinkertaisesti tuskin löytyy porukkaa, jotka sitä kamaa heittelevät tai porukkaa, jotka puolustelisivat heittelijöitä. Tai jos löytyy, eivät osallistu keskusteluun. Mua vituttaa ne spedet aivan yhtä paljon kuin minkä tahansa muun jengin kannattajia, mutta mä en voi tehdä asialle mitään muuta kuin toivoa, että se loppuu. Ja se ei lopu valittamalla siitä sellaisille, jotka eivät siihen pysty vaikuttamaan tai ovat jo parhaansa asian eteen tehneet.

Mulla on itsellänikin ollut mestat pari kertaa Eteläpäädyssä tai siinä holleilla, ja ainakin kerran myös silloin, kun joku heitti kamaa jäälle. Mulla ei ollut aavistustakaan, mistä se lensi ja kaikki siinä ympärillä päivittelivät, että kuka vitun urpo sen teki.
 

Tuomas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vain yksi jengi Stadista
Mulla on itsellänikin ollut mestat pari kertaa Eteläpäädyssä tai siinä holleilla, ja ainakin kerran myös silloin, kun joku heitti kamaa jäälle. Mulla ei ollut aavistustakaan, mistä se lensi ja kaikki siinä ympärillä päivittelivät, että kuka vitun urpo sen teki.
Kun katsomo näyttää tältä niin vähän vaikea sitä on sanoa.

Kuva Jokereiden Facebookista, playoffs 2012 jolloin niitä kolikkoja eniten lensi,
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Mahtaako Jaakko olla mitään sellaista mokaa, mitä fanit tekevät, mitä sinä et puolustelisi tai väheksyisi?

En tiedä oletko itse ollut koskaan jäällä luistimilla, mutta kommentistasi päätellen homma on jäänyt aika vähälle. Kolikkojen heittäminen jäälle on idioottimaisinta mitä katsoja voi tehdä, se vaarantaa vakavasti pelaajien turvallisuuden. Pullon tai jonkun muun isomman roskan pelaaja pystyy helposti väistämään, mutta kolikkoja ei huomaan. Kyse ei ole mistään lapsellisesta toiminnasta vaan täydellisesta idiotismista. Tapelkaa vaikka keskenänne, mutta jättäkää ulkopuoliset rauhaan.

Tietenkin kolikoiden heittely on tyhmää ja tuomittavaa sekä siihen pitää puuttua. Pointti oli vaan, että ei se mikään uusi juttu ole, josta päästään eroon pelkästään laittamalla teinit kuriin, joka näytti olevan aika monen kirjoitajan kanta.
 

axe

Jäsen
Tietenkin kolikoiden heittely on tyhmää ja tuomittavaa sekä siihen pitää puuttua. Pointti oli vaan, että ei se mikään uusi juttu ole, josta päästään eroon pelkästään laittamalla teinit kuriin, joka näytti olevan aika monen kirjoitajan kanta.

Kyllä se kolikonheittely oli aika vähäistä ja melkein jo kuollut juttu liigassa pitkään, vaikka tosiaan vuosikymmeniä taaksepäin se oli enemmän tapa kuin poikkeus. Nyt se vaan on rantautunut turhan vahvasti takaisin näiden tiettyjen äärifaniporukoiden mukana. Ja vielä niillä loistoperusteilla kuten "no pitäähän sille tuomarille osoittaa että se on paska!"
 

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege
Kyllä se kolikonheittely oli aika vähäistä ja melkein jo kuollut juttu liigassa pitkään, vaikka tosiaan vuosikymmeniä taaksepäin se oli enemmän tapa kuin poikkeus. Nyt se vaan on rantautunut turhan vahvasti takaisin näiden tiettyjen äärifaniporukoiden mukana. Ja vielä niillä loistoperusteilla kuten "no pitäähän sille tuomarille osoittaa että se on paska!"

Ainakin Turussa aika usein kauden aikana kuulutettaan, että ei enää niitä kolikoita kentälle. Toki voi olla että kyse nykyään enemmän sitten Turun taudista, kuin koko Suomea koskevasta ongelmasta.

Itseäni vituttaa vaan kun aina kun äänekkäätkannattajat tekee jotain, niin siitä tulee todella iso juttu ja jos kyseessä on randomit janarit, niin se kuuluu lajin luonteeseen. Jotenkin tuntuu,että sellainen ajattelu on voimissaan täällä.
 

basswood

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö se jokereiden kannattaminen olekkaan se teidän pointti?

Noh, siinä teidän kannattajakulman vieressä eilen istuneena voisin todeta että varsinkin ekassa erässä nimenomaan siellä keskityttiin oikeastaan pelkästään vastustajille huuteluun ja melko nolohkolla tavalla. Lutuista vihaa ja kiukkupuuskia oli havaittavissa, kotijoukkueen kannustusta ei käytännössä ollenkaan. Toisessa ja kolmannessa erässä sielläkin päästiin vähän vauhtiin.

Se jos Eteläpääty tekee sen kuittailun äänekkäämmin saa näköjään ihmeellisen mielikuvan aikaan siitä että siellä keskityttäisiin pelkästään siihen. Nuo Dekon mainitsemat prossat pitävät varmaan aika hyvin kutinsa kun taas esim. ensimmäisen erän otannalle prosentit olivat teillä juuri toisinpäin.
 

Viuhahtaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Pittsburg Penguins, Charlestown Chiefs.
Tuomitsen tällaisen toiminnan kyllä täysin. Kyllähän jääkiekko nostaa tunteita pintaan itse kullekkin, mutta miksi pitää lähteä rikkomaan paikkoja sen takia?

Jos kyseessä on nyt viikonlopun otteluiden jälkeinen tapahtuma, en epäilisi hetkeäkään etteikö olisi meidän fanin toiminnasta kyse.

Eli laskua vaan HIFK:n toimistolle
+ Paimenkirje. Samat säännöt kaikille, tämähän on käytännössä hyökkäys Suomea ja suomenkieltä vastaan.
 

Viuhahtaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk, Pittsburg Penguins, Charlestown Chiefs.
+ Paimenkirje. Samat säännöt kaikille, tämähän on käytännössä hyökkäys Suomea ja suomenkieltä vastaan.

Ettei kyseessä olisi kuitenkin tässä tapauksessa ollut joku äidinkielen opettaja?
Eihän pronominit kuitenkaan taivu muodossa: "Minä, Me, Jokerit"?

Nojoo, mukahassuttelua.. Paimenkirjettä en alunpitäenkään ymmärtänyt joten jääkööt se unholan maailmaan ikuisiksi ajoiksi.
 
Ettei kyseessä olisi kuitenkin tässä tapauksessa ollut joku äidinkielen opettaja?
Eihän pronominit kuitenkaan taivu muodossa: "Minä, Me, Jokerit"?

Nojoo, mukahassuttelua.. Paimenkirjettä en alunpitäenkään ymmärtänyt joten jääkööt se unholan maailmaan ikuisiksi ajoiksi.
Hyvä kuitti. Vakavasti otettaen sakot riittää. Ei tästä kannata isompaa tehdä, kun näitä sattuu niin usein. Paimenkirje oli jo niin älytön tapaus, että menee naurettavuuden puolelle.
 

huihai

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Paimenkirjettä en alunpitäenkään ymmärtänyt joten jääkööt se unholan maailmaan ikuisiksi ajoiksi.

Paimenkirje johtuu varmaan siitä, että oikeusministeri on "kukkahattutäti", suomenruotsalainen Anna-Maja Henriksson. Olisiko HIFK-fani?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Paimenkirje johtuu varmaan siitä, että oikeusministeri on "kukkahattutäti", suomenruotsalainen Anna-Maja Henriksson. Olisiko HIFK-fani?

Eikös tuon tiedonannon taustalla ollut yksittäisen ihmisen tekemä ilmoitus?? Mielestäni tuossa ilmoituksessa oli myös jotain materiaalia todisteeksi.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli tuossa mieleen, että kyllähän loppujen lopuksi jääkiekkofanit ovat "lievistä" näkemyseroista huolimatta yhtä suurta perhettä, seuraavanlainen idea.
Lähes kaikki tuomitsevat Semir Ben-Amorin tempauksen ja pitävät sitä törkeimpänä tai lähes törkeimpänä mitä SM-liigassa on nähty. Voisimmekin nyt kaikki katsojat näyttää yhdessä että emme sulata moista toimintaa. Kunhan Semir jossain vaiheessa kautta ilmestyy jälleen peleihin mukaan niin paikkakunnasta ja hallista välittämättä kaikki pitäisivät hirveää buuaus- ja vihellyskonserttia aina kun Semir jäälle tulee. Jos ei koko ottelua niin mielellään kuitenkin mahdollisimman pitkään.
Kyllähän meillä osataan myös antaa kunnioitusta hienoja legendoja kohtaan niin miksipä ei nyt sitten voisi näyttää myös toisinpäin että kaikkea emme sulata.

Tässä kohtaa kaikkein tärkeintä olisi, että tapahtumaketjuun osallistuisivat myös Jokereiden kannattajat. Heidän joukostaan jotkut ovat yrittäneet hieman vähätellä tapahtumaa tai vierittää syytä jonnekkin muualle, mutta uskoisin senkin olevan lähinnä nettikeskusteluun liittyvää provosointia eikä henkilöiden oikeaa mielipidettä. Tai olipa mitä hyvänsä, niin ei niin ajattelevia voi oikeasti olla paria prosenttia enempää.

Varmaan täällä on lukijoita jokaisesta hallista ympäri Suomea niin monia, että kun he levittävät sanaa ettenpäin, voisi homma toimia. Suurin osa hallistakin varmasti tajuaisi mistä on kysymys ja iso osa saattaisi lähteä mukaan.

Kyllähän täälläkin tykätään fyysisestä pelistä ja pienet painit piristää aina kummasti, mutta nyt on menty sen rajan yli minkä yli ei olisi pitänyt mennä.

Nyt on faneilla ympäri Suomea näytön paikka mitä hyväksymme ja mitä emme.
 

WVirmanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voisimmekin nyt kaikki katsojat näyttää yhdessä että emme sulata moista toimintaa. Kunhan Semir jossain vaiheessa kautta ilmestyy jälleen peleihin mukaan niin paikkakunnasta ja hallista välittämättä kaikki pitäisivät hirveää buuaus- ja vihellyskonserttia aina kun Semir jäälle tulee.

Joo. Ja sitten kun Melart, Liivik sekä Salmi tulee jäälle voitaisiin yhdessä taputtaa ja hurrata ympäsi Suomen hallien. Millä tavalla sinusta Salmen teko eroaa Ben-Amorin teosta? Molemmat ovat minun mielestäni kuvottavia temppuja.

Youtube: Salmen, Melartin ja Liivikin otteet Jokereita vastaan
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
Voisko tän vitun paskan jauhannan tästä asiasta olla liittämättä joka ikiseen ketjuun? Nyt varmaan 15 eriketjussa jauhetaan samaa skeidaa ja asia ei silti etene yhtään!
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voisko tän vitun paskan jauhannan tästä asiasta olla liittämättä joka ikiseen ketjuun? Nyt varmaan 15 eriketjussa jauhetaan samaa skeidaa ja asia ei silti etene yhtään!

Ehdottoman samaa mieltä. Muutama nimimerkki on nyt neljättä päivää kirjoittamassa täysin samoja viestejä n.8 eri ketjuun, vaikka keskustelu ei ole edennyt mihinkään enää pitkään aikaan. Olisi kaikkien etu nyt vaan koittaa päästä tilanteesta yli ainakin tuohon liiga-avaukseen asti, sillä alkaa pikku hiljaa riittämään itse kullekkin kun mistään muusta ei puhuta.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voisko tän vitun paskan jauhannan tästä asiasta olla liittämättä joka ikiseen ketjuun? Nyt varmaan 15 eriketjussa jauhetaan samaa skeidaa ja asia ei silti etene yhtään!

Mihin muuhun ketjuun tämä olisi pitänyt liittää?
En halua että tässä ketjussa itse tapauksesta käydään keskustelua, vaan siihen miten katsojien pitäisi moiseen suhtautua vai pitääkö mitenkään? Onko todellakin parempi, että me maksetaan liput ja hyväksytään tuommoinen sikailu, koska jos tuota ei katsojat noteeraa niin silloinhan se saa hiljaisen hyväksynnän tärkeimmältä kohderyhmältä.

WVirmanen ja Masculine: En ala todellakaan täällä keskustelemaan itse tapauksesta / tapauksista. Jos koen että minun niitä pitää jossain tarkemmin analysoida niin se on sitten ihan eri ketju se. Olen kirjoittanut lauantain ottelua koskien aikaisemmin yhden viestin ja se koski sitä että jääkiekkoliitto tullee antamaan rangaistukset jotka ovat voimassa myös SM-liigassa. Nyt käy ilmeisesti niin, että ET:n jokin taho antaa rangaistukset ja myös SM-liiga tulee niitä kunnioittamaan.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Mihin muuhun ketjuun tämä olisi pitänyt liittää?

Et sinä sitä väärään ketjuun pistänyt. Aiheeseen on helppo nyt ylireagoida. Vastaan nyt siihen alkuperäiseen kysymykseesi: Ei missään nimessä pidä ruveta buuamaan. Minulle Peltonen on vastustajan pelaaja muiden joukossa. Miksi hänen pahoinpitelijänsä pitäisi saada erityiskohtelu. Varsinkin kun pidän Filppulaa, Ruutua yms parempana ja viihdyttävämpänä pelaajana. Joka joukkueesta löytyisi tämän jälkeen mies, jolle buuattaisiin joka hallissa ympäri Suomen. Josko nyt vaan unohdettaisiin tuo teko ja annettaisiin miehen kärsiä rangaistuksensa ja seurattais me vaan huipputasoista lätkää.
 

Melko Huono

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä oli saada edes yksi ns. ulkopuolisen kommentti. Mikäli suurin osa näkee asian sinun mainitsemallasi tavalla niin ok, ei siinä mitään. Lähinnä juurikin haen mielipiteitä siihen miten katsojien tulisi reagoida täysin jääkiekon vastaisiin tapahtumiin meidän maksamassamme huvissa.

Tässä ei nyt ole kyse siitä ketä pahoinpideltiin ja ketkä ovat viihdyttäviä pelaajia vaan siitä, että tuleeko maksajien hyväksyä täysin peliin kuulumattomat temput?Voisiko faniyhteisö vetää yhtä köyttä ja ilmaista mielipiteensä jollain tavalla aiheuttamatta seuroille vahinkoa?

Kohdistamalla mielenilmaus Semiriin olisi se selkein kannanotto, koska se on tässä koko tapauksessa ollut se suurin ja näkyvin tapahtuma.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Kohdistamalla mielenilmaus Semiriin olisi se selkein kannanotto, koska se on tässä koko tapauksessa ollut se suurin ja näkyvin tapahtuma.

Siinä tapauksessa kannattaisin kannattajayhdistyksien lakanaa tekstillä "me emme tue kaukaloväkivaltaa!" Se on näkyvämpi tapa eikä kohdistu kehenkään tiettyyn henkilöön taustoja tietämättä. Tämä esimerkiksi ennen ensimmäisiä pelejä jokaisella paikkakunnalla. Se toki maksaa hieman vaivaa ja jopa muutaman markan rahaa, mutta olisi mielestäni parempi tapa ilmaista pettymystä.

Jos siis minkäänlaista reaktiota, niin tämmöinen. En suostu osallistumaan kenenkään pelaajan ajojahtiin henkilökohtaisesti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös