Sinä, joka olet suorittanut asevelvollisuuden!

  • 3 931
  • 50

Jos saisit valita uudelleen, suorittaisitko asevelvollisuutesi?

  • Kyllä

    Ääniä: 111 77,1%
  • En

    Ääniä: 27 18,8%
  • En osaa sanoa

    Ääniä: 6 4,2%

  • Äänestäjiä
    144

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Kaikkihan me tiedämme että armejiasta ollaan montaa eri mieltä, mutta mitä ovat sen käyneet? Oliko siitä hyötyä, vai oliko se poisheitettyä aikaa?

Itse suoritin asevelvollisuuteni Mäkiluodossa, Suomenlinnan Rannikkotykistörykmentissä. Ennen lähtöä raappasi, siellä ollessa raappasi ja siviiliin pääsy on yksi elämän huippuhetkistä.

Kuitenkin, jos saisin valita uudelleen - en epäröisi lähteä.
 

Pitkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllä armeijan sen yhden kerran käy.
 

JanJ

Jäsen
Helppohan siellä oli maata. Tosin ikävästi siellä lihoo.
 

jpp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU
Kyllä

Nythän osaisi ottaa alusta asti koko touhun sopivan löysästi ja tietäisi myös kaikenlaisia hyödyllisiä kikkoja, miten toimia tietyissä tilanteissa.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voipi olla että menisin tai sitten en

Intin käyneen mielipiteet.

Jos nyt pitäisi lähteä tällä iällä uudestaan niin kieltäytyisin.

Jos taas pitäisi valita mennäkö n. kakskybäsenä ensimmäistä kertaa niin menisin varmasti. Ei se niin perseestä ollut etteikö n.20-v sitä kestäisi, asenteesta se on kiinni.

Missä muualla muuten saa 100 uutta kaveria vuodessa? Monien kanssa on hyvää pataa vielä vuosia intin jälkeenkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ehdottomasti. Riihimäen puolisotilaallinen puhelinkomppania, eli Viestirykmentti oli niin löysä paikka, että ei ollenkaan ikäviä muistoja kyseistä laitosta kohtaan. Muutama idiootti palvelustoveri löytyi, mutta se tuskin oli palveluspaikan syytä.
Suorittaisin intin ilman muuta, vaikka Riihimäki ei olisikaan vaihtoehtona. Sivaria en edes harkitsisi. Se ei olisi minua varten.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suorittaisin

En sen vuoksi, että siellä olisi ollut kivaa, koska harvoinpa siellä kivaa oli vaan sen vuoksi, että katsoisin sen edellen velvollisuudekseni Suomea kohtaan.

En siis ajattele asiaa henkilökohtaisen hyödyn vaan kollektiivisen merkityksen näkökulmasta. Tosin on todettava, että tunsin kasvaneeni armeijassa myös ihmisenä, vaikka hokemaa "armeija tekee pojasta miehen" en nyt suoraan allekirjoittaisikaan. Armeijasta oli minulle siis myös henkilökohtaista hyötyä.

EDIT: Sen verran saivartelen, että asevelvollisuushan käsittää toki myös siviilipalveluksen, vaikka termi on kieltämättä harhaanjohtava. Mutta finnishninja varmaankin tarkoitti pelkästään varusmiespalvelusta.
 
Viimeksi muokattu:

Clark Kent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät,Leafs,Everton, MuSa,P-Kärpät, Sea City Storm
No tottakai. Mitä sitä saunailloissa muuten muistelisi?

Nää, ilman muuta suorittaisin sen pois. Ihan kokemuksena oli kuitenkin, sellainen mitä voi hyvällä mielin muistella.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä.
Loma tekis tosi hyvää.

Jälkeenpäin kun muistelee niin ei se itse asiassa hullumpi paikka ollutkaan vaikka lusiessa otti (välillä) raskaasti pattiin koko touhu.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Suorittaisin

Viestin lähetti Suomi-Salama
En siis ajattele asiaa henkilökohtaisen hyödyn vaan kollektiivisen merkityksen näkökulmasta.

Hyvä, näin sitä ajattelee moni muukin - minä mukaan lukien. Ihmetyttää vain, miksi sinäkin olet valinnut SUOMEN kollektiiviksi, jonka puolesta heität vaikka henkesi? Ettei vain olisi pienestä pitäen aloitetun isänmaallisen propagandan tuotosta.

lisäys: En menisi armeijaan, jos nyt saisin valita.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
En osaa sanoa. Koulutus oli laadultaan kehnoa, mutta tietääkseni sama syntymähäviäjä ei ole enää komppanian päällikkö. Ehkä menisin, mutta eri aselajiin.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti finnishninja
Kaikkihan me tiedämme että armejiasta ollaan montaa eri mieltä, mutta mitä ovat sen käyneet? Oliko siitä hyötyä, vai oliko se poisheitettyä aikaa?

Itse suoritin asevelvollisuuteni Mäkiluodossa, Suomenlinnan Rannikkotykistörykmentissä. Ennen lähtöä raappasi, siellä ollessa raappasi ja siviiliin pääsy on yksi elämän huippuhetkistä.

Kuitenkin, jos saisin valita uudelleen - en epäröisi lähteä.
>>> Vastaus oli kyllä ja huomasin riemukseni, että Finnishninjakin on rantapyssyn miehiä! Niin olen minäkin! Olin myös Suomenlinnan RT:n "hommissa" 11 kuukautta. Palvelin suurimman osan ajasta Isosaaressa ja Santahaminassa, mutta tuli tehtyä "keikkaa" myös Upinniemeen, Miessaareen, Vallisaariin ja Gytö-nimiselle onnettomalle "kivelle" keskellä harmaata merta.
 

Haukka68

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Totta kai

Jos vaan pääsee uudelleen Lappeenrannan lomakotiin viettämään 11kk, muuten kyllä harkitsisin. Lappeenranta oli hieno paikka ja varsinkin Rakuunapataljoona. Harmi vaan että se on lopetettu, enään taitaa olla jäljellä päälystöopiston maaliosasto.
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Todennäköisesti kyllä.

Todennäköisesti kyllä.

Viestin lähetti finnishninja
Itse suoritin asevelvollisuuteni Mäkiluodossa, Suomenlinnan Rannikkotykistörykmentissä.
Mäkiluoto on karu paikka, tuli siellä käväistyä alokasaikana. Alokasajan jälkeen palveluspaikka olikin sitten Isosaari. SlRR:n hommissa.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Re: Totta kai

Viestin lähetti Haukka68
Harmi vaan että se on lopetettu, enään taitaa olla jäljellä päälystöopiston maaliosasto.

Ei enää sitäkään, kun päällystöopisto muuttui upseerikoulutusuudistuksen myötä maasotakouluksi. ;) Paikka toki säilyi samana.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Juu

..eiköhän se tulisi uudellen taisteltua. Ihan hauskoja muistoja, vaikka välillä olikin suht kova kokemus.
 

Ettan

Jäsen
Suosikkijoukkue
H.I.F.K
Kyllä

Ei olisi tarvinnut mennä , kun on astma. Kävin kuintenkin......

Uudelleen harkittuna kyllä , mutta ehkä pari kuukautta lopusta pois , sitä
lonnimista ja turhan toimittamista , niin homma olisi ok .
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Todennäköisesti kyllä.

Viestin lähetti BigRedBob
Todennäköisesti kyllä.

Mäkiluoto on karu paikka, tuli siellä käväistyä alokasaikana. Alokasajan jälkeen palveluspaikka olikin sitten Isosaari. SlRR:n hommissa.

Minä kuuluin viimeisiin alokkaisiin, jotka koulutettiin Mäkiluodossa. Onko siella aloitettu taas kouluttamaan?
 

BigRedBob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Florida Panthers, Miami Heat, Trevor Gillies
Re: Re: Todennäköisesti kyllä.

Viestin lähetti finnishninja


Minä kuuluin viimeisiin alokkaisiin, jotka koulutettiin Mäkiluodossa. Onko siella aloitettu taas kouluttamaan?
Tulinpas ilmaisseeksi itseni epäselvästi edellisessä viestissäni. Siis alokasajan olin Upinniemessä, Mäkiluodossa vain nimenomaan käväistiin pari kertaa katsomassa jotain paikallista kalustoa.
 

finnishninja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gunnilse IF
Re: Re: Sinä, joka olet suorittanut asevelvollisuuden!

Viestin lähetti Predator

>>> Vastaus oli kyllä ja huomasin riemukseni, että Finnishninjakin on rantapyssyn miehiä! Niin olen minäkin! Olin myös Suomenlinnan RT:n "hommissa" 11 kuukautta. Palvelin suurimman osan ajasta Isosaaressa ja Santahaminassa, mutta tuli tehtyä "keikkaa" myös Upinniemeen, Miessaareen, Vallisaariin ja Gytö-nimiselle onnettomalle "kivelle" keskellä harmaata merta.

Myös Mäkiluoto oli aika onneton "kivi". Lomille lähtö talvella oli aina yhtä arpaa. Tuleeko (pääseekö) laiva vai ei? Ei iltalomia ja paljon työpalvelua. Kasematin paineentasaushuoneitten kivet vaihdettiin iltaisin pyöreisiin, ja sitten takaisin kulmikkaisiin.. hehe...
Itse oli aseseppä. Kylän paras homma. Sai värkkäillä kaikkea, aina rynkyn korjaamisesta kapiukoille avannon tekoon asti :D
 

Tatzka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No kerran kävin ja se riittää. Monella aika kultaa muistot kaikessa, kuten armeijassa, mutta minulla on elämässänia paljon muuta hyödyllistä tehtävää. Olen velvollisuuteni suorittanut ja nyt on aika tehdä sitä, mistä katsoo olevan eniten hyötyä minulle ja yhteiskunnalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös