Sijoitusvinkkejä?

  • 1 095 619
  • 6 095

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Joo. Enpä nyt tiedä onko juurikaan kukaan kertonut muuta kun sen miten itse suorittaa tulonmuodostuksen.

Jos on yrittäjä niin ainoa millä on merkitystä on se paljon yrittäjä saa euroja siitä määrästä mikä yhtiöstä irroitetaan. Tämä sitten saattaakin olla yliviisaille jo liian haastava yksikertaisuus.
Ei ole siinä väliä mitä nuo verot on, eikä sillä maksaako ne yhtiö vai ihminen.
 
Viimeksi muokattu:

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Kaksi sivua hyviä sijoitusvinkkejä
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tässä on nyt pari viikkoa odotettu sormet syyhyten ja sotakassa täynnä, että arvostustasot korjautuisivat järkevämmälle tasolle ja pääsisi ostoksille, mutta turhaan


Nyt uutisia on saanut seurata lähinnä kahta asiaa odotellen:
1) tuleeko uutisia läpimurrosta hoitojen/lääkkeiden suhteen, jotka voisivat laukausta hinnat nousuun ja
2) aukeaako USA 1.5.2020 ja jos/kun ei, niin onko sillä vaikutusta odotuksiin
Miten palstalaiset näkevät tämän jälkimmäisen? ainakin New York ja monet muut merkittävimmät osavaltiot ilmeisesti ovat varsin vastahakuisia osavaltioidensa avaamisen suhteen ja heidän päätöksensä se on.

Vai onko uutisten seuraaminen yleensäkin ihan turhaa, koska kurssit ovat irronneet reaalimaailmasta?
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kurssit ei mielestäni ole mitenkään irrallaan reaalimaailmasta, varsinkaan Euroopassa. Koronatilanteen pahin epävarmuus oli juuri silloin pörssit kävivät pohjilla, sen jälkeen ollaan saatu paljon enemmän selkeyttä hommaan ja keskupankkien tuki on ollut voimakasta. Näyttää entistä todennäköisemmältä, että talous saadaan rullaamaan lähiaikoina. En kyllä minkään ison sotakassan päällä istuisi, vaan pikkuhiljaa laittaisin rahaa sisään. Varsinkin jos sijoittaa pitkäaikaisesti.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Varovaisuus on varmaan nyt hyväksi, koska voimme olla pitkänkin laskumarkkinan alkuvaiheissa. Nykyinen kurssien nousuvire ns. bear market rally tai sucker rally mahdollisesti vain.
 

retro

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Varovaisuus on varmaan nyt hyväksi, koska voimme olla pitkänkin laskumarkkinan alkuvaiheissa. Nykyinen kurssien nousuvire ns. bear market rally tai sucker rally mahdollisesti vain.

Hieman paradoksaalisesti ihmiset odottavat/toivovat osakkeiden laskevan, jotta voisivat itse ostaa ja tehdä hyviä ostoksia. Toki 95% autoilijoista on keskimääräistä parempia kuskeja, niin miksei sama lukema pätisi sijoittamiseen. Ainakaan alkuun ei olla tänään laskemassa, koronatilannekin on parantumassa ja monet euroopan maat alkavat purkamaan rajoituksia.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos tässä nyt koetaan se maailmanloppumiesten ennustama toinen syöksy, niin mikä estää kurssien palautuvan uudestaan yhtä nopeasti? Kun tälle viimeisimmälle nousulle ei ole perusteita, niin ei kai sille seuraavallekaan tarvitse olla.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos tässä nyt koetaan se maailmanloppumiesten ennustama toinen syöksy, niin mikä estää kurssien palautuvan uudestaan yhtä nopeasti? Kun tälle viimeisimmälle nousulle ei ole perusteita, niin ei kai sille seuraavallekaan tarvitse olla.

Hauskinta tässä on se, että nuo maailmanloppumiehet jäävät joka tapauksessa ilman osakkeita. Koskaan ei olla tarpeeksi alhaalla.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Hauskinta tässä on se, että nuo maailmanloppumiehet jäävät joka tapauksessa ilman osakkeita. Koskaan ei olla tarpeeksi alhaalla.

Hauskinta tässä on se, vaikka kukaan ei oikeasti tiedä mitä tulee tapahtumaan niin aina löytyy niitä jotka omasta mielestään tietävät paremmin.

Spekuloin hieman jenkkien tilanteella - koska he kuitenkin lopulta tulevat olemaan se reki joka vetää muutkin pörssit joko kielekkeeltä tai ylämäkeen.

Viimeisen kuukauden aikana maassa on kirjattu pitkälti yli 20 miljoonaa työttömyysilmoitusta. Luvusta puuttuvat ne, jotka eivät ilmoitusta pysty/halua tehdä. Vertailun vuoksi aiempi viikkoennätys oli vuodelta 1982 - hieman alle 700000. Miten tämä tulee vaikuttamaan velkaan perustuvaan ekonomiaan? Lisääntyvä määrä ihmisiä eivät pysty velkojaan maksamaan. Velkojat eivät saa rahojaan, pankit eivät saa korkotuottojaan. Yrityksiä menee nurin, työttömien määrä kasvaa. Oravanpyörän vauhti kiihtyy.

Ratkaisevassa osassa tulee olemaan tämän jättimäisen bailoutin onnistuminen - saadaanko se osoitettua oikeisiin kohteisiin ja kuinka ketterästi? Presidentti haluaa naamansa jokaiseen shekkiin mitä valtio ihmisille/yrityksille myöntää. Tämä pitkittää entisestään hankalaa byrokraattista prosessia. Pienyritykset ja työnantajat tarvitsevat rahat nyt eikä parin kuukauden päästä. Tavallisille ihmisille kaavailtu reilu 1000 dollaria antaa ehkä kuukauden lisäaikaa, mitä sen jälkeen? Lisäksi horisontissa häämöttää inflaation uhka. Mitä sitten tapahtuu jos se vähäkin raha menettää arvonsa?

En ole ekonomisti ja ehkä sitten lukeudun näihin kuuluisiin maailmanloppumiehiin, mutta kyllä tässä tällä hetkellä kävellään aika ohuella trapetsinuoralla, etenkin rapakon tuolla puolella.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En ole ekonomisti ja ehkä sitten lukeudun näihin kuuluisiin maailmanloppumiehiin, mutta kyllä tässä tällä hetkellä kävellään aika ohuella trapetsinuoralla, etenkin rapakon tuolla puolella.

Maailmanloppumiehillä/rommareilla/ym tarkoitan aina niitä, jotka käytännössä ajasta ja paikasta riippumatta aina etsivät taloudesta negatiivisia uutisia ja kertovat että nyt ollaa kuplassa ja pian puhkeaa jne. Näitä on löytynyt pilvin pimein niin kauan kuin itse olen markkinaa seurannut, ja edelleen 40% rommauksen jälkeen maaliskuun puolivälissä huudeltiin suurella joukolla joka puolella että vielä tullaan alas ja roimasti eikä silloinkaan nämä samat uskaltaneet ostaa. Ennustavat ikuisesti siis rommausta eivätkä koskaan uskalla hypätä markkinoille mukaan.

Kukaanhan ei todellisuudessa tiedä alkoiko nyt nousu vai nähdäänkö jopa uudet pohjat. Jos tietäisi, pääsisi automaattisesti monimiljonääriksi ottamalla tietonsa puolesta vipua ja laittamalla sen oikeisiin tuotteisiin kiinni.
 
Hauskinta tässä on se, että nuo maailmanloppumiehet jäävät joka tapauksessa ilman osakkeita. Koskaan ei olla tarpeeksi alhaalla.
Minun mielestä (tragi)koomisinta tässä on se, että alle kuukauden kurssinousulla rupeaa keulimaan näin pahasti. Ehkä se kertoo ihmisestä enemmän kuin sijoittajan taidoista, mutta hyvä että olet onnistunut sehän tässä on pääasia.

Joo kolmisen viikkoa sitten oli shorttareiden aika hehkuttaa tuottoja. Aika harva on tullut kertomaan paljonko voitoista on palanut kun nyt on painanut shorttia tähän ylämäkeen. Shorttaaminenhan on keskimäärin todella raskaasti tappiolmista toimintaa, toki kerran vuoteen osuu sitten hyvä kuukausi sille.
En ole täällä tainnut yhtään shorttaria nähdä vielä juttujen perusteella, joten kysyn, että tiedätkö mitä tarkoittaa shorttaaminen (ilman googlesta tarkastamista)? Luulin kaikessa typeryydessäni myös, että tämä on sijoitusvinkki- ketju eikä humble brag- ketju, en oikein ymmärrä, että miksi tänne pitäisi jonkun tulla kertomaan, että "tein rahaa niin paljon, etten paskalle taivu!". Mitä hyötyä siitä olisi kenellekkään? Itse ainakin mieluummin kerron niitä omia epäonnistumisia, että muut saisi perspektiiviä siihen omaan sijoittamiseen. Ja itse ainakin opin omista epäonnistumisistani huomattavasti paremmin kuin niistä onnistumisista.

No sitten itse asiaan. Vieläkin ennustan maailmanloppua, ja perustelen sitä sillä että tällä hetkellä WTI-laadun (Yhdysvaltojen keskeinen öljylaatu) hinta on noin 24% laskussa ja nyt on alitettu sellaiset rajapyykit, että liuskeöljyn tuottaminen ei kannata. Eli voi hyvinkin olla, että siellä rupeaa yrityksiä kaatumaan. Miksi tämä on merkittävä asia? No öljytuoteala työllistää jenkeissä rahtusen alle 10 miljoonaa ihmistä ja jenkit on maailman suurin öljyntuottaja, niin kyllä sillä tulee olemaan vaikutuksia maailmanmarkkinoihin. Toisekseen, vieläkään ei ole ruvennut kuulumaan konkurssiuutisia, joita aivan 100% varmuudella vielä tulee, niin itse ainakin odottelen, että mitä se aalto tuo tullessaan. Jenkeissä on myös asuntojen hinnat lähteneet hienoiseen laskuun, joten sekin indikaattori näyttää itselle punaista ostomarkkinoille, maltti on valttia.

Nyt taidan mennä ennustelemaan maailmanloppua sohvalle ja itkeä itseni uneen noin 250 tuhannen osakkeeni kanssa, koska jään joka tapauksessa ilman osakkeita maailmanloppua ennustaessani. Ehkä näen unta, että ostan sotakassallani (jonka tein shortatessani) kesämökin tai sijoitusasunnon.
 
Viimeksi muokattu:

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minun mielestä (tragi)koomisinta tässä on se, että alle kuukauden kurssinousulla rupeaa keulimaan näin pahasti. Ehkä se kertoo ihmisestä enemmän kuin sijoittajan taidoista, mutta hyvä että olet onnistunut sehän tässä on pääasia.

Mikä lainatussa on keulimista? Edellä mainittu on kohdistettu lähinnä tietyillä sijoitusaiheisilla palstoilla esiintyvään ilmiöön, jonka kuvailin edellisessä viestissä. Ei jatkoajassa tätä esiinny. Tämä on lähinnä varmaan ihmisten luonteenlaatuun liittyvä ominaisuus joka esiintyy myös monilla asiantuntijoilla (esim. aiemmin keskustelussa esiintynyt suomalainen asiantuntija ja tohtori tuhot ym). Lähinnä koitan rohkaista ihmistä sijoittamaan, toisin kuin nämä maailmanlopun ennustajat joiden mielestä aina paras aika sijoittaa on joskus myöhemmin. Viimeisen kuukauden nousuissa näkyy hyvin, että nopeasti voi jäädä isojakin tuottoja saamatta jos on pois markkinoilta. Monessa tutkimuksessa tullut esille, että valtaosa indeksien noususta tulee muutamina parhaina päivinä, joita luonnollisesti ei voi ennustaa etukäteen jolloin parempi on olla markkinoilla mukana.

Olen itse täällä ainakin listannut yhtiöitä, joihin mielestäni kannattaa nyt sijoittaa ja mihin itse sijoitin ja tein sen maaliskuun puolivälin tienoilla. Toivottavasti mahdollisimman moni silloin tarttui näihin kiinni ja otti nousut pois. Mitä vinkkejä sinä olet jakanut?
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Onhan se totta, että tällaisia rommareita on olemassa. En jaksa kaivaa nimeä (tai halua antaa huomiota hänelle), mutta juuri eilen luin tyypistä joka on vuodesta 2017 ennustanut romahdusta ja oli nyt sitä mieltä, että osakkeet tulevat alas 80-90%. Se on vain näissä nettikeskusteluissa ongelma, että kun viitataan epämääräisesti johonkin ihmisryhmään, niin helposti monet kokevat sen heitä leimaavana oli tarkoitus ei tai ei. Monet eivät kuitenkaan tarkoita tällä tavoin muita keskusteluun osallistuneita leimata (minä toki siihen pyrin parhaani mukaan).
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kirjoitan saman mitä kirjoitin muutama viikko sitten. Voitan jos arvonnousu jatkuu, ja jos tulee romahdus, ostan lisää rahasto-osuuksia ”halvalla” ja voitan pitkällä aikavälillä.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuo kuvaus maailmanlopun odottajista osui minunkin mielestä erittäin hyvin. Heille ei olla koskaan liian alhaalla, vaan jäävät aina odottamaan alhaisempia tasoja.

En olisi kovin huolissani Usan työttömistä, sillä näistähän suurin osa palaa vanhaan paikkaansa takaisin heti kun tilanne normalisoituu. Trump pitänee huolen siitä, että talous avautuu ennätysajassa. Suurin uhka lienee selkeä toinen aalto virukseen.
 
Olen itse täällä ainakin listannut yhtiöitä, joihin mielestäni kannattaa nyt sijoittaa ja mihin itse sijoitin ja tein sen maaliskuun puolivälin tienoilla. Toivottavasti mahdollisimman moni silloin tarttui näihin kiinni ja otti nousut pois. Mitä vinkkejä sinä olet jakanut?
Viestit #2257 ja #2332 kun luet, niin varmasti niistä pystyt löytämään jotain vinkkejä. Muuten olen aika pitkälti ennustanut maailmanloppua ja perustellut sitä, eli yrittänyt tuoda näkökulmaa asioihin. Johon muutenkin itse pyrin, ennemmin kuin siihen että annan suoria sijoitusvinkkejä, koska silloin koen olevani vastuussa jos joku menettää rahansa.

Mikä lainatussa on keulimista?
Noo, lähinnä olet vaan jäänyt mieleen näistä rommarien ja maailmanlopun ennustajien perään huutelusta, ja kuinka shorttaajat ei tule kehuskelemaan voitoillaan enää, niin jotenkin en tuon vahingonilon takaa voi muuta nähdä kuin keulimista. Voi olla, että tulkitsin väärin, vai mikä siellä oli takana? Aina hiukan hankala tälleen internetin välityksellä saada ihmisten tarkoitusperistä selvää, ja kun en itse ymmärrä tuollaista leuhottamista että "missä ne shorttaajat nyt on niitten voittojensa kanssa, vai hävisivätkö kaikki rahansa, kun eivät ole täällä kehumassa itseään?", niin tein oman tulkintani. Omasta mielestäni on ainakin ihan helvetin hyvä homma että ihmiset onnistuu osakemarkkinoilla, ja että esimerkiksi sinä onnistuit ostamaan noita #2417 viestissä mainittujen yhtiöiden osakkeita ja kartutit sillä omaa varallisuuttasi, sekä valtion varallisuutta. En itse saa siitä mitään kiksejä, jos esimerkiksi joku shorttaaja menettää rahansa, päinvastoin.
 

444

Jäsen
Kirjoitan saman mitä kirjoitin muutama viikko sitten. Voitan jos arvonnousu jatkuu, ja jos tulee romahdus, ostan lisää rahasto-osuuksia ”halvalla” ja voitan pitkällä aikavälillä.
Tähän vahva sama. Omaisuutta on kiinni sijoituksissa sellainen määrä, ettei sen arvon aleneminen aiheuta unettomuutta. Kun markkinat lähtivät syöksyyn myin kahden firman osakkeet salkusta pois. Jäin voitolle ostohintaan peilattuna. Pari viikkoa myöhemmin ostin samalla rahalla samoja osakkeita huomattavasti suuremman määrän. Muut osakkeet jätin rauhaan. Mitään suurempaa logiikkaa siinä ei ollut taustalla, miksi jätin osan laskemaan ja osassa tein ”ilmaisen” lisäinvestoinnin.
Pitkässä juoksussa tulen todennäköisesti voittamaan, kun nyt olen alkanut hiljalleen pukea ostohousuja varovasti jalkaan yksi lahje kerrallaan. Miljoonia en tule tällä tavoin koskaan tekemään, mutta pankki- tai korkotilillä nuo eivät tuottaisi sitäkään vähää. Onpahan sitten joskus jotain mitä tuhlata. Ehkä.
 
Onhan se totta, että tällaisia rommareita on olemassa. En jaksa kaivaa nimeä (tai halua antaa huomiota hänelle), mutta juuri eilen luin tyypistä joka on vuodesta 2017 ennustanut romahdusta ja oli nyt sitä mieltä, että osakkeet tulevat alas 80-90%.
Saman jutun luin tänään aamulla, en nyt saa tyypin nimeä päähäni. Mutta sanotaanko näin, että melkolailla hurjia ennusteita kaveri heittelee, ja toivottavasti nämä ei tule ikinä toteutumaan. Toki hän myös sanoi itsekkin siinä haastattelussa, että se on vain yksi skenaarioista ja toivoo, ettei tämä (muistaakseni) dataan perustuva ennuste ei toteudu.

Kirjoitan saman mitä kirjoitin muutama viikko sitten. Voitan jos arvonnousu jatkuu, ja jos tulee romahdus, ostan lisää rahasto-osuuksia ”halvalla” ja voitan pitkällä aikavälillä.
Tästä samaa mieltä. Vaikka miten maailmanloppua ennustan skenaarioissani ja kirjoituksissani, niin en sitä todellakaan toivo. Parempi niin, että nyt vaan saataisiin asiat vakaalle pohjalle ja päästäisiin mahdollisimman vähin vaurioin, niin taloudellisesti kuin terveydellisesti, tästäkin kriisistä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
En itse saa siitä mitään kiksejä, jos esimerkiksi joku shorttaaja menettää rahansa, päinvastoin.
Minä itseasiassa vähän saan. Shorttaaminen on joissain tapauksissa moraalitonta toimintaa, jolla pyritään keikuttamaan venettä ja tuhoamaan taloutta. Siis isojen pelureiden shorttaukset ovat itseään toteuttavia hyökkäyksiä. Otan kyllä ilon irti jos joku epäonnistuu siinä, että joku lyö vetoa sen puolesta että naapurin laiva uppoaa. Joskus olen pohtinutkin, että pitäisikö shorttaaminen kieltää tai sitä ainakin rajoittaa.

Tätä et toki varmasti tarkoittanutkaan.
 
Minä itseasiassa vähän saan. Shorttaaminen on joissain tapauksissa moraalitonta toimintaa, jolla pyritään keikuttamaan venettä ja tuhoamaan taloutta. Siis isojen pelureiden shorttaukset ovat itseään toteuttavia hyökkäyksiä. Otan kyllä ilon irti jos joku epäonnistuu siinä, että joku lyö vetoa sen puolesta että naapurin laiva uppoaa. Joskus olen pohtinutkin, että pitäisikö shorttaaminen kieltää tai sitä ainakin rajoittaa.

Tätä et toki varmasti tarkoittanutkaan.
Juu, en tuota juurikaan tarkoittanut vaan lähinnä sitä, että minusta on aina ikävää jos joku menettää rahansa, pahimmassa tapauksessa useat ihmiset esimerkiksi hedgerahastoissa, jotka etsivät näitä ylihinnoittelutilanteita. En itse ole asiaa miettinyt oikeastaan tuolta kannalta, että pitäisikö shorttaaminen kieltää tai rajoittaa, pitäisi varmaan pohtia tätä asiaa hiukan enemmältikin, että voisin muodostaa asiaan jonkunlaisen kannan. Näillä vähäisillä tiedoillani olen pitänyt kanarianlintu hiilikaivoksessa teoriaa ihan järkevänä; se paljastaa ja pysäyttää kestämättömän toiminnan aikaisemmin ja siten vähentää vahinkoja ja kehittyviä markkinakuplia. Shorttaamisella voi estää kurssia nousemasta tarpeettoman korkeaksi (jos esimerkiksi shorttaaja löytää yrityksen taseen ulkopuolisia riskejä, kuten ympäristövastuita ja sosiaalisia ongelmia) ja takaisin ostaessaan estää kurssia laskemasta vieläkin alemmaksi, näin kurssivaihtelu vähentyy sekä lisää markkinoiden vakautta ja likviditeettiä.

Mutta kuten sanoin, en ole tuon enempää asiaan perehtynyt, koska en varsinaista shorttaamista harrasta ja ymmärrän myös ne huonot puolet shorttaamisessa, niin en osaa tällä hetkellä muodostaa mielipidettä siitä, onko shorttaaminen niin paha ongelma että se pitäisi kieltää. Ehkä sitä voisi rajoittaa, mutta en oikein tiedä kuinka se toteutettaisiin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Näillä vähäisillä tiedoillani olen pitänyt kanarianlintu hiilikaivoksessa teoriaa ihan järkevänä; se paljastaa ja pysäyttää kestämättömän toiminnan aikaisemmin ja siten vähentää vahinkoja ja kehittyviä markkinakuplia. Shorttaamisella voi estää kurssia nousemasta tarpeettoman korkeaksi (jos esimerkiksi shorttaaja löytää yrityksen taseen ulkopuolisia riskejä, kuten ympäristövastuita ja sosiaalisia ongelmia) ja takaisin ostaessaan estää kurssia laskemasta vieläkin alemmaksi, näin kurssivaihtelu vähentyy sekä lisää markkinoiden vakautta ja likviditeettiä.

Mutta kuten sanoin, en ole tuon enempää asiaan perehtynyt, koska en varsinaista shorttaamista harrasta ja ymmärrän myös ne huonot puolet shorttaamisessa, niin en osaa tällä hetkellä muodostaa mielipidettä siitä, onko shorttaaminen niin paha ongelma että se pitäisi kieltää. Ehkä sitä voisi rajoittaa, mutta en oikein tiedä kuinka se toteutettaisiin.
Useimmiten keskustelussa on esitetty, että finanssipuolen osakkeet olisivat nimenomaan niitä, joiden kohdalla tätä tulisi pohtia. Niiden toiminta perustuu paljon luottamukseen ja pääomakadolla tai heilahteluilla on kauaskantoiset seuraukset erityisesti kriisiaikoina. Kukaan ei halua, että joku voisi kaataa ison pankin shorttaamalla ja huhuilla ja sitten alkaa riehua ostopuolella. Elokuva "ihmeellinen on elämä" on tästä mitä opettavaisin kertomus ja sijoitusfilosofiani kulmakivi (tai sitten hieman liioittelen).

Fakta on tuokin, että monet osakkeet eivät ole likvidejä (kuten työnantajani osake) ja olisihan se kiva jos näin ei olisi, mutta toisaalta nuo ovat samaan aikaan osakeita, joille ei ole juurikaan merkitystä ison kuvan kannalta.
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lähinnä koitan rohkaista ihmistä sijoittamaan, toisin kuin nämä maailmanlopun ennustajat joiden mielestä aina paras aika sijoittaa on joskus myöhemmin. Viimeisen kuukauden nousuissa näkyy hyvin, että nopeasti voi jäädä isojakin tuottoja saamatta jos on pois markkinoilta. Monessa tutkimuksessa tullut esille, että valtaosa indeksien noususta tulee muutamina parhaina päivinä, joita luonnollisesti ei voi ennustaa etukäteen jolloin parempi on olla markkinoilla mukana.

Sanovat, että osakemarkkinoilta saa noin 7 prosentin vuotuisen tuoton, kun sijoittaa asiallisesti hajauttaen ja sijoitushorisontti on pitkä (reilusti yli 10 vuotta).

Joten siltäkin kantilta markkinoilla kannattaa olla mukana ja sijoitella vain menemään, kurssien lyhytaikaisesta heilunnasta enempiä välittämättä.

Jos sijoittaa lyhytaikaisemmin, tai vain tiettyihin osakkeihin/tiettyihin maihin, niin sitten varmaan on kriittisempää ajoituksen ja kuplien välttelyn kanssa. Japanin Nikkei-indeksi nyt esimerkiksi, josta ei sitä 7 % tuottoa saanut 30 vuoden odottelullakaan ne, jotka 90-luvulla siihen sijoitti.

Ajan mittaan nähdään sitten varmaan sekin, oliko tammikuussa osakkeet kalliita ja maaliskuussa normihinnoissa. Vai oliko ne tammikuussa normihinnoissa ja maaliskuussa halpoja?
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En olisi kovin huolissani Usan työttömistä, sillä näistähän suurin osa palaa vanhaan paikkaansa takaisin heti kun tilanne normalisoituu. Trump pitänee huolen siitä, että talous avautuu ennätysajassa. Suurin uhka lienee selkeä toinen aalto virukseen.

Sehän on osavaltioiden ym. paikallishallinnon päätettävissä enempi kuin Trumpin käsissä. Toki Trump koittaa vahvasti mielipidevaikuttaa asian puolesta, mutta uskon että lopulta virus itse sanelee sen mikä on aikataulu, kuten Anthony Fauci sanoi.

Paluu normaaliin on varmaan liian toiveikasta niin kauan kuin rokotetta ei ole, tai tarkempaa tietoa (testien myötä) missä määrin väki on jo taudin sairastanut. Vaikka rajoituksia puretaan, niin ihmisten ostoskäyttäytyminen ei varmaankaan palaa normaaliksi ihan heti, joten aika monelle bisnekselle uhkaa koko vuodesta jäädä laiha tulos käteen.
 

stunt cock

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks, HPK
Kaikki täällä hc rommareista kirjoitettu pitää paikkansa. Nykyisessä kurssien kehityksessä on kuitenkin historian valossa ihan pätevä olettaa markkinoiden testaavan pohjia uudelleen. Hirveästi ei tarvita negatiivisia uutisia, että myyjät ottavat taas vallan ostajilta ja kurssit alkavat taas laskea.

Teknisten indikaattorien kuten päivän macd:n mukaan lyhytaikainen trendi on jo taittumassa, mutta ei ole vielä antamassa myyntisignaalia. Päivän RSI:n perusteella markkinat tasan ostajien ja myyjien kesken. Tämä viittaa siihen, että nousulta alkaa loppumaan virta. Tosin eivät nämä mitään absoluuttista totuutta kerro ja yhtä hyvin nousu voi jatkua, vaikka pienen korjauksen jälkeen. Leimautuuko tässä rommariksi, jos veikkaa kurssien laskua ja pohjien testausta? Oikeastaan mielenkiintoisin skenaario on pohjien testaus ja se, minkälainen reaktio tästä seuraisi.
 

huhheijaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Onhan se totta, että tällaisia rommareita on olemassa. En jaksa kaivaa nimeä (tai halua antaa huomiota hänelle), mutta juuri eilen luin tyypistä joka on vuodesta 2017 ennustanut romahdusta ja oli nyt sitä mieltä, että osakkeet tulevat alas 80-90%. Se on vain näissä nettikeskusteluissa ongelma, että kun viitataan epämääräisesti johonkin ihmisryhmään, niin helposti monet kokevat sen heitä leimaavana oli tarkoitus ei tai ei. Monet eivät kuitenkaan tarkoita tällä tavoin muita keskusteluun osallistuneita leimata (minä toki siihen pyrin parhaani mukaan).
Näillä spekseillä tietää jo, että on tuomiomalisen tekstejä näköjään luettu. Ihan hyvähän on välillä noita maailmanlopunennustajien tekstejä lukea, mutta vähän omaan arvoonsa ne jättäisin kuitenkin. Elävät näitä aikoja varten, kun saavat vihdoin huomiota, kun kriisi tulee.

Kurssit voivat tosin tippua vielä vaikka kuinka paljon, mutta kaikki jotka tietävät, niin tapahtuvan herättävät kyllä suurta epäilystä. Osa kritiikistä systeemiä kohti on asiallista, mutta harvemmin ääripäistä kumpikaan on oikeassa, kun melkein uskonnollista toimintaa.

E: Öljyä muuten sais toukokuulle -35$ barrelilta. Meneeköhän joku firma nurin tuollaisista hinnoista? Ei vaikuta terveeltä, mutta johonkin se pitää säilöä ja kulutusta ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös