Setämies-ilmiö

  • 37 402
  • 217
Eihän setämies ole suoraan mikään ikään liittyvä juttu vaan edistyksen tiellä oleva jarru.

Vai kuvitellun edistyksen? Setämies varmaankin vastustaa digitalisaation lisääntymistä kouluissa, vaikka oppimistulosten heikentymisen ja digitalisaation lisääntymisen välillä on selvä korrelaatio.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Hieman outo kategoria jos minulta kysytään. Sen sijaan keski-ikäiset itsetyytyväiset konservatiivi"äijät" ovat ihan helvetillisen raskaita kenellekään järkevälle henkilölle. Mutta luulisin että lopultakin sangen pieni kategoria, jossa huomattavan osuuden muodostaa jopa niinkin absurdin marginaalinen ryhmä kuin sontalehtien mieskolumnistit, notta ei kandee ihan kybällä yleistää tätä surullista olotilaa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Vai kuvitellun edistyksen? Setämies varmaankin vastustaa digitalisaation lisääntymistä kouluissa, vaikka oppimistulosten heikentymisen ja digitalisaation lisääntymisen välillä on selvä korrelaatio.

Kuvitellun ja oikean. Jos jotain lähdetään muuttamaan niin setämies on sitä vastaan. Riippumatta siitä onko muutos tarpeen tai fiksua.
 

Uncle Leo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat altavastaajille
Noin ennakkoluuloista vihapuhetta harvoin näkee, mitä ketjun aloitus edustaa. Aika iso joukko tahrataan 32 ikävuodesta vuodesta ylöspäin. Ja maailma ei todellakaan mene eteenpäin sosiaalisen median sovelluksia tuijottamalla. Setämiehet ne näitä halveksujiaan kuljettavat polttomoottoritkin ovat aikojen saatossa keksineet. Ja setämiehet tulevat todennäkäisesti keksimään ne korvaavat puhtaammat vaihtoehdot. Ja setämiehet ovat myös keksineet älypuhelimet ja sosiaalisen median sovellukset.

Niin kai olet hoksannut että setämies ei ole yhtäkuin mies. Kaikki miehet eivät ole setämiehiä, vaan ainoastaan pieni osa, joka sattuu välillä olemaan melko äänekäs. Harmi jos kalikka kalahti mutta ei tässä nyt kauhean isoa joukkoa ole taidettu tahrata. Omassa ystäväpiirissä 90% on yli tuon 32 ikävuoden ja ei sieltä setämiehiä löydy.

Ja ihan mielenkiinnosta, millä tavalla polttomoottorimiehet olivat setämiehiä? Tai älypuhelinten keksijät?
 

Oto Hascak

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kuvitellun ja oikean. Jos jotain lähdetään muuttamaan niin setämies on sitä vastaan. Riippumatta siitä onko muutos tarpeen tai fiksua.
No mikäs se sitten on setämiehen vastakohta? Se on nyt jo selvää, ettei se voi olla keski-ikäinen mies mutta mikä sitten? Olisko tämä vastakohta sitten angstinen teini tai keski-ikäinen nainen?
Vai puhutaanko tässä nyt niistä miehistä, jotka ovat äänekkäitä ja omasta mielestään aina oikeassa? Entäs jos tämä kovaääninen, mielestään aina oikeassa oleva onkin esimerkiksi teini, tälläisiäkin löytyy pilvin pimein.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
No mikäs se sitten on setämiehen vastakohta? Se on nyt jo selvää, ettei se voi olla keski-ikäinen mies mutta mikä sitten? Olisko tämä vastakohta sitten angstinen teini tai keski-ikäinen nainen?
Vai puhutaanko tässä nyt niistä miehistä, jotka ovat äänekkäitä ja omasta mielestään aina oikeassa? Entäs jos tämä kovaääninen, mielestään aina oikeassa oleva onkin esimerkiksi teini, tälläisiäkin löytyy pilvin pimein.

Ei sille ole vastakohtaa. On iso kirjo erilaisia ihmisiä eikä kaikki ole toistensa vastakohtia. Setämies on supersankari jonka gotham ansaitsee muttei tarvitse.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Moni maaseudun setämies- kuten esim. Hakkarais Teuvo on elänyt lapsuutensa ja nuoruutensa ilman vesivessaa, minimaalisella sähkön- ja energiankulutuksella. Siinä mielessä heidän elinkaarihiilijalanjälkensä tulee olemaan pieni verratuna vaikkapa 80.ja 90 luvulla syntyneisiin tuleviin setämiehiin. Saati milleniaaleihin verrattuna.

Siinä mielessä pienen kuittailun ymmärrän. Kyllä silloin meirän nuoruuressa osattiin elää ekolookisesti jumalauta. Ei käyty ulkomailla ja paskottiin riuulla ja käytiin kerran viikossa saunassa ja vesi lämmitettiin padassa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Setämies jaksaa analysoida pitkään, hartaasti ja yksityiskohtaisesti mikä meni pieleen lätkäpelissä, futispelissä, formuloissa tai naisten ampumahiihdossa pelkän tekstitv:n tulosseurannan perusteella.
 
Katsoin taannoin kantapubissani Irlanti-Tanska peliä. Pari naista kommentoi "Hyi vittu, täälläkin katsotaan jalkapalloa".
Vastasin että "täällä me punaista lihaa syövät setämiehet katsotaan jalkapalloa'.
Toinen mimmi vastasi että tämä kertoo kaiken ja lähtivät menemään.
Saanko nyt käyttää setämies titteliä?
P.S. Onko Lenita Airisto Setämies?
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olen tullut siihen lopputulokseen, että setämies ei tarkoita yhtään mitään järkevää ja konkreettista sekä 90 % sanaa käyttävistä käyttää sitä aina väärin. Lenita Airisto on varmasti Setämies.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Koska olen palstalla ilmoittanut olevani mielelläni setämies-kategoriaan kuuluva, niin heitän nyt tähän uuteen ketjuun nopean kommentin, luultavammin teitä anti-setikköjä harmittavasti palannen asiaan eli lajin määritykseen tarkemmin.

Olen iäkäs, mutta silti hyvät vanhempieni jakamat kortit olen pelissä jo nuorena hassannut. Nuorena ei ihminen aina hahmota elonmenoa, vaan pelittää tunteella.
Minulla on vieläkin kavereita, valmistuneita, päteviä ihmisiä jotka ovat maksaneet muutamassa vuodessa enemmän veroja kuin minä kymmenessä vuodessa.
Olen laiha, autoni on vanha eikä minulla ole kummoistakaan omaisuutta, ei edes lapsia. Olen luuseri.
ja heitänpä nyt sitten sairauskertomuskortinkin pöytään, tuon aina niin kätevän depiksen keksin joskus itselleni. Tein sen ennen kun se muotia, iltapäivälehtien pelleilyä. Tellervo Koivistoa arvostan, mutta nyt minä julkisesti uhriudun.

Setämies-halukas arvee kirjoittaa siis julkisuuteen itse keksimiään mielipiteitä,vaikka kai pitäisi vain ymmärtää olla täysi nollavaikuttaja, ei saa kirjoittaa. Ainoastaan lukea hyvin valittuja medioita ja kuunnella Yle Puhetta vastaanottimestaan vastaanottaen. En ole valmistunut, mutta sitten taas jos olisin valmistunut, olisin rikas sika, joka alistaa kaikki naiset sadan metrin säteellä, massiivisella patriarkaatilta rippilahjana saadulla lasikatolla mätkisin sihteerit nurkkiin nöyristelemään. Ja vielä pohojalaasella kiroilulla.

Palaan ketjun aloitusviestiin jatkossa, koska mielestäni setämiehet siinä määriteltiin provosoivasti mutta pikkumaisella älyllä.
Ja vielä puusilmäisempää roolimaalitusta keskinkertaiset torvisoittajat siittä jatkoivat. Ja jatkavat. Ja niin minäkin, luultavasti.

Minä pidän Timo Haapalan, Lasse Lehtisen ja E-R Korholan jutuista usein.

Minä sain ensimmäisen QSL-korttini Moskovan Radiolta, toisen BBC:stä, kolmas oli Eesti Raadio ja sitten Puolan Radio.
Viides oli Radio Luxemburg. Sitten VOAn Kavallan releasema, olin kakstoistavuotias, osasin englantia.
Kuuntelin myös Reporadion Näin naapurissa-ohjelmaa, Ylen radio-ohjelmia muitakin.
Koska ei ollut muuta.

Minun klaanini setämiehet eivät ota kaikkea itsestäänselvyyksinä, oikeuksina.
Me vanhat tyhmät elämme vielä siinä mailmassa, että kaikki maksaa: tekeminen on kustannus koska siitä saa palkkaa, virat ovat kustannuseriä.

Junnttiversio-setämies ei osaa lukea Thomas Pikettyä eikä ymmärrä Iiris Suomelan neroutta.


Jiihaa, lähtipä sekava kirje postiin mutta minkäs teen.
Palaan asiaan tietysti korjaten kaiken, maailmankuvani, nolona.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Setämiehet tekevät, joskus tosin hiukan urputtaen, myös ne asiat, jotka täytyy tehdä, ja jotka byrokratian vastustajat ja kyynärpäätaktiikalla etenevät priorisoijat jättävät Jonkun Muun hoidettaviksi. On se Joku Muu kyllä aika usein tätinainenkin. Setämies myös tulee töihin ja hoitaa työvuoronsa vaikka sitä vituttaisi tai sillä olisi krapula.
 

Jj

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, FCB
Muuten mutta muutamat harvat oikeasti Gretan kimppuun käyneet (asiallinen kritiikki on eri asia) eivät ole setämiehiä vaan juntteja.

Gretan YK-puheen jälkimainingeissa törmäsin myös termiin (hästäg) Setäraivo. Sen tunnusmerkkejä ovat esim. tuohtumus siitä että joku esittää jotain tehtäväksi kun ei yhtään haluaisi. Ontuva logiikka, virheelliset johtopäätökset ja ryhmässä pään nyökyttely liittyvät myös ilmiöön.
 

Pertsa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Voisko joku tiivistää mitä se setämies nyt tarkoittaa, niin tiedän sitten voinko käyttää kyseistä titteliä itseäni esitellessä.

Ketjun luettuani en ole täysin varma saako/kuuluuko tähän ketjuun kirjoittaa mitään (omasta mielestä) asiallista, mutta:
Minä ymmärrän setämieheyden kuvaavan konservatiivisuutta, eli kyseessä on asenne. Tavallaan hiukan nuorempi versio Tuomas Kyrön Mielensäpahoittajasta. Ennen kaikki oli paremmin, etenkin juuri siinä kohdassa kun setämies oppi asioita ja oli ns mukana kehityksessä. Kaikki sen jälkeen tullut/tuleva on turhaa horinaa. Tämä koskee myös arvomaailmaa. Tästä johtuen kaikista ei setämiehiä koskaan edes tule ja joku on setämies kaksikymppisenä.

Ehkä sellainen työelämästä, ainakin minulle tuttu, lause "näin se on aina ennenkin tehty" kuvaa setämiehyyttä aika hyvin. Kyse nyt sinänsä on karikatyyristä, joten löydän ainakin minä itsestäni näin 33 vuotiaana setämiehen piirteitä. Veikkaan että aika moni muukin. Eivätkä ne kaikki ole pelkästään negatiivisia, kunhan eivät käänny muutosvastarinnaksi muutosvastarinnan vuoksi.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
No nyt on kyllä setämiehelle annettu erittäin paljon eri roolituksia ja lähes kaikki ovat vääriä. Setämies-termi on jo hyvin vanha ja Gretaan liittyvä hysteria on tuonut tämän termin nyt aivan uutena etteriin.

Setämiehen ikä ei ole kuulutettu. Tosin setämiehen ikä tuo kokemusta elämän eri vuosikymmeniltä. Pitää olla setä, eli veljellä pitää olla lapsi. Lisäksi sukupuolen pitää olla mies. Siinä perusteet. Setämies voi veljen lapselle opettaa elämän perusasioita ja olla tukena tarvittaessa. Elämän kokemusta siis pitää olla. Setämies ei ole mitenkään pervo tai yhteiskunnallisiin asioihin tiukasti suhtautuva mies. Setämies suvaitsee ja on oikeudenmukainen. Setämies kuuluttaa konservatiivisia arvoja, eikä lämpene päivän trendeille, jos niitä ei ole tarpeeksi hyvin perusteltu. Setämies lämpenee kaikelle uudelle hitaasti, kunnes voi hyväksyä tai hylätä teeman.

Minä olen setämies ja olen oikeastaan kasvanut tähän. Kokemuksien sekä maailmankatsomuksen kautta. Tässä ketjussa käsitellään setämiestä jonkin muutaman kuukauden otannalla. Ja sillä, mitä joku on blogissaan sanonut. Tai pahempaa, jokin poliitikko on käyttänyt tätä termiä väärin, omiin tarkoituksiin.

Ne todelliset setämiehet, jotka tunnistavat itsenä, eivät pahoita mieltään tämän kaltaisista ketjuista, vaan tietävät vahvuutensa sekä totuuden. Muut voivat jatkaa spekulointia ja jatkaa jankkaamista. Me todelliset setämiehet tunnemme itsemme.

Setäniehetkin ovat ihmisiä, usein myös rikkinäisiä, mutta suunta on selvä. Teemme virheitä, mutta sekin kuuluu elämään, jonka todellinen setämies tiedostaa ja osaa kuitenkin nöyrtyä, pyytää anteeksi ja lopulta unohtaa.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
@Vanha Len kirjoitit paljon juuri siitä mitä hain ja tulen varmaan myös jatkossa tähän kehittelemään.
Nyt nopeasti kritiikki: siskoon mukulat käyvät myös kokemushorisontin laajennukseen eli Enomiehisyyteen.
Toisaalta sitten taas heidän lapsensa tuntevat minut arvee-setänä, mutta tämä oikominen on jonninkin verran kätevä yksinkertaistus, toimiva sanailu, mikä ei muuta minun ja lapsien suhdetta miksikään. Isoeno?

Mutta nykyään joidenkin elämäntehtävällisten pätejien tarpeena on takertua lillukanvarsiin, sanamuotoihin, sanoihin.
Toisaalta se on hyvällä tahdolla ymmärrettävää, kaikilla akateemisilla kulttuurintutkijoillakaan ei nykyään vaikuta olevan kykyjä ymmärtää laajempia entitenttejä. Pilkunnussimista heille on opetettu, koska tiedepohjaa ei haperosta koulutusohjelmasta löydy.

Vänkääminen, se on muotitieteilyä. Väsytystaktiikkaa.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Tuossa jutussa yksi setämies joka ei jostain syystä ole lainkaan ylpeä setämiehisyydesään... vai meneekö tuollainen huorittelu jo junttiuden tai peräti sovinistisuuden puolelle. Häilyvät rajat jne.
Ehkä siinä ollaan menty jo setämiehisyyden yli kun huorittelee 16-vuotiasta tyttöä.

Edit: Sorruinko setämiehisyyteen kun tytöttelin 16-vuotiasta? Hitto.
 
Viimeksi muokattu:

Uncle Leo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat altavastaajille
No nyt on kyllä setämiehelle annettu erittäin paljon eri roolituksia ja lähes kaikki ovat vääriä. Setämies-termi on jo hyvin vanha ja Gretaan liittyvä hysteria on tuonut tämän termin nyt aivan uutena etteriin.
.
.
.
Tässä ketjussa käsitellään setämiestä jonkin muutaman kuukauden otannalla. Ja sillä, mitä joku on blogissaan sanonut. Tai pahempaa, jokin poliitikko on käyttänyt tätä termiä väärin, omiin tarkoituksiin.

Vaikuttaa että Setämies-määrittelylle on käynyt nyt samalla lailla kuin junttimaisuusketjulle kierrätyskeskuksessa. Eli jokainen muokkaa sitä omien mieltymysten ja tarkoitusperien mukaiseksi.

Itse olen tutustunut setämies-termiin ensimmäisen kerran Ketonen&Myllyrinteen sketsin kautta, ja se on varmaankin se yleisin määritelmä. Eli mikään uusi termi se ei ole ja mistään muutaman kuukauden otannasta ei ole kyse vaan kyllä netissäkin setämies-termi yleisesti käsitetään juuri tuon sketsin perusteella, eli setämies on naisia/tyttöjä alentavasti ja seksistisesti kohteleva keski-ikäinen mies. Tuo sketsi kannattaa katsoa ihan siitä syystä että ymmärtää miten suuri osa käsittää kyseisen termin. Toki jos tuo sarja ja sketsi ei ole yhtään tuttu, niin voi ollakin että termin negatiivisesta käytöstä saattaa pahastua.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Eli mikään uusi termi se ei ole ja mistään muutaman kuukauden otannasta ei ole kyse vaan kyllä netissäkin setämies-termi yleisesti käsitetään juuri tuon sketsin perusteella, eli setämies on naisia/tyttöjä alentavasti ja seksistisesti kohteleva keski-ikäinen mies. Tuo sketsi kannattaa katsoa ihan siitä syystä että ymmärtää miten suuri osa käsittää kyseisen termin.

No jos tuon sketsin setämiestä nyt sitten käytetään, niin menee aika suhteellisen kaukaa haetuksi tässä Gretan tapauksessa. Käyttävätkö politikot, bloggaajat ja osa Jatkoajan kirjoittajista tosiaankin terminä tuota sketsin setämiestä? Siinähän oli kyse kohtaaminen aikuisen naisen kanssa, jolta kysyttiin suoraan, annatko pillua. Gretan tapauksessa on ollut kyse aivan muusta.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Setämies ei ole mitään muuta kuin viimeisin pitkässä listassa buzzwordejä jolla vasemmisto/liberaalit/SJW:t/suvakit/whathaveyou yrittävät hiljentää kaiken kritiikin oli se asiatonta tahi asiallista.
 

PPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Setämies ei ole mitään muuta kuin viimeisin pitkässä listassa buzzwordejä jolla vasemmisto/liberaalit/SJW:t/suvakit/whathaveyou yrittävät hiljentää kaiken kritiikin oli se asiatonta tahi asiallista.

Setämiehisyyteen kuuluu olennaisena osana nimenomaan tuo kritiikki sana, koska setämiehet ovat aina jotain vastaan, eivät ikinä minkään puolesta. Nykyhetkessä pääosassa ovat maahanmuutto- ja ilmastonmuutoskritiikki. Setämies on pohjimmiltaan katkera.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös