Selostajat ja media MM-kisoissa 2014

  • 125 660
  • 608

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Enemmän ärsyttää tuo fanipoikaisuus. Upeasti Argentiina sitä, Messi tätä, taikuri tota jne. Voisi edes vähän yrittää olla tasapuolinen.

Varmasti se kääntyy helposti tulkinnaksi fanipoikamaisuudesta, kun Karhu innostuu näkemistään suorituksista kentällä, mutta kyllä se on oikeasti pelkkää intohimoa lajia kohtaan.

Muistan aikoinaan, kun Veikkausliiga näkyi vielä Urheilukanavalla ja Karhu selosti siellä niitä panoksettomia, kylmän Lokakuun otteluita, joita jaksoi katsoa ainoastaan Karhun selostuksen takia. Sama into kuului jo silloin läpi jostain yksittäisestä suorituksesta, vaikka kentällä oli MyPa ja RoPS pelaamassa maalitonta paskassa säässä ja lähes tyhjälle katsomolle.

En pysty itse valittamaan moisesta selostuksesta läpikuultavasta innosta lajia kohtaan - se on kuitenkin Suomessa harvinainen ja piristävä poikkeus.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Totuin Karhun r-vikaan aika nopeasti ja ei se enää millään tavalla häiritse. Aluksi ärsytti kyllä.

Pasanen on ollut hyvä vieras studioon.
 

Eino_Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllähän tuota Karhun selostusta jo sietää kuunnella, kun jäi se äärimmäinen huutaminen pois. Ehkä kisojen alussa tullut katsojapalaute hiukan hillitsi sitä meuhkaamista. Ja mitä tulee ärrävikaan, niin ei tuollainen pieni ominaisuus haittaa, kun muuten on osaava kaveri kyseessä. Kyllä YLE on varmasti selostajia valitessa tiennyt etukäteen Karhun erikoisesta ärrästä. Mikäli tämä olisi koettu haitaksi, ei miestä olisi näihin hommiin palkattu.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Saisinko jotain esimerkkiä tästä?

Mua ei häiritse yhtään Karhun puhevika tai yli päänsä hänen selostuksensa. Vaikka kaverilla on vähän semmoista fanipoikamaista intoa, niin se on vain hyvästä. Jos selostaja on aktiivinen ja intohimoinen, se korjaa monta muuta pikku vikaa. Henkilökohtaisesti tykkään Karhun selostuksista, olinpa sitten ainoa tai en.

Klikkaa päälle vaikka äsken päättyneen Argentiina - Nigeria -matsin uusinta areenasta, siellä on läjäpäin esimerkkejä tilanteista, jossa mieheltä jää kokonaan selostamatta esmes läpisyöttöjä ym. avainjuttuja pelistä. Välillä toki sujuu hyvin ja osa menee varmasti puhtaasti sen piikkiin että selostaa monitorista - mutta muut selostajat pysyvät paremmin kärryillä. Makukysymys tietysti osittain, että pitääkö kaikki selostaa, mutta kun kerran mies selostelee välillä muna pystyssä hyvin tarkasti pelkkää keskialueen syöttelyä, niin kyse ei ole mistään harkitusta tyylikeinosta - miehellä vaan tuntuu välillä lyövän tyhjää väärällä hetkellä. Esimerkiksi Juuselan höpinöissä ei moisia aukkoja ole.
 

Pascal Lemoix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mä olen parissa viimeisessä pelissä löytänyt myös Tero Karhun. Hyvää on muun muassa hahmottaa, missä pelaajalla on milloinkin paino ja mikä sattuu eniten.

Ehkä Niki Juusela on eniten se, jota en jaksa. En osaa edes sanoiksi pukea, mikä se ärsyttävyys on, mutta joku se on.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Esimerkiksi Juuselan höpinöissä ei moisia aukkoja ole.
Juusela ei kuitenkaan pysty selostaa kuuttakymmentä matsia kuukaudessa ja pahimmassa tapauksessa neljää matsia saman illan aikana, eli siellä tarvitaan muitakin kattamaan koko MM-kisojen ottelutarjonta ja silloin sekaan saattaa mahtua selostajia jotka eivät ole täydellisiä kopioita Niki Juuselasta.

Karhu on erilainen mutta minä tykkään.

Tosin, kuten ennenkin olen sanonut en varsinaisesti näe näitä selostamisen MM-kisoina vaan katselen futiksen MM-kisoja ja silloin selostaja menee siinä sivussa oli sitten kuka tahansa nykyisistä vaihtoehdoista. Minun kisat eivät onneksi siitä pilalle mene että Karhulla on ärrävika tai aukko höpinöissä, tai että Kunnas kukkuu tai että Juusela tykkää vai oliko se että ei tykkää Espanjasta.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Tosin, kuten ennenkin olen sanonut en varsinaisesti näe näitä selostamisen MM-kisoina vaan katselen futiksen MM-kisoja ja silloin selostaja menee siinä sivussa oli sitten kuka tahansa nykyisistä vaihtoehdoista. Minun kisat eivät onneksi siitä pilalle mene että Karhulla on ärrävika tai aukko höpinöissä, tai että Kunnas kukkuu tai että Juusela tykkää vai oliko se että ei tykkää Espanjasta.

Tätä samaa agendaa moni on täällä kertonut, mutta kai nyt selostamista koskevassa ketjussa saa esittää myös kritiikkiä. Karhun selostaminen ei varsinaisesti ainakaan minua ärsytä, mutta ainakin yhdessä pelissä, en nyt muista mikä se oli, särähti korvaan pelaajien tekemisen arvostelu.

Jos Xavi nyt vaikka syöttää Torresille, ei selostajan kuulu selostaa sanomalla: "nyt Xavi syöttää Torresille, ei näin". Toki hänellä on kovan pelitaustan johdosta hyvä käsitys siitä, mitä pitäisi tehdä, mutta itse näkisin sen jäävän katsojan tai kommentaattorin tehtäväksi pohtia oliko tuo syöttö hyvä vai mikä siinä oli ideana.

Katsomiani otteluita ei yksikään selostaja ole pilannu. Kunnas ärsytti, mutta ei se itse peliä pilaa. Tuskin kovin monen muunkaan ottelua varsinaisesti selostaja pilaa. Selostaja voi tuoda paljon lisäarvoa, harvoin pystyy sentään peliä pilaamaan.
 

Grainger

Jäsen
Suosikkijoukkue
La Decimoquinta
Jos Suomessa on varaa luokitella ja valikoida futiksen katsojia saati valittaa siitä, että edes yhdet kisat kiinnostavat laajempia ihmisjoukkoja, ei tartte paljon ihmetellä miksi hommat kusevat - vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.

Eihän kukaan ole kirjoittanut, että katsojia pitäisi valikoida. Minä totesin vain, ettei näitä lähetyksiä siltikään tavitse idiooteille tehdä, vaan voidaan oletaa, että katsojat ymmärtävät jotain jalkapallosta. Jos eivät ymmärrä, niin sitten eivät. Joku stand up -Tapsakaan tuskin yhden ottelun aikana saa heitä tajuamaan lajista mitään.

Tätä samaa agendaa moni on täällä kertonut, mutta kai nyt selostamista koskevassa ketjussa saa esittää myös kritiikkiä. Karhun selostaminen ei varsinaisesti ainakaan minua ärsytä, mutta ainakin yhdessä pelissä, en nyt muista mikä se oli, särähti korvaan pelaajien tekemisen arvostelu.

Tottakai saa arvostella, jos pelaaja tekee tyhmän ratkaisun. Ei se tarkoita, että selostajan pitäisi itse osata paremmin, vaan ammattilaisen tekemisiä saa kritisoida, jos hän tekee virheen. Tuohan on Tuomas Virkkusen yksi vahvuuksista, hän osaa kritisoida "monipuolisesti" ja Karhu on selvästi yrittänyt ottaa oppia kaveriltaan.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse tykkään tästä Karhusta. Ainoa asia, että hän tuntuu selostavan peliä enemmänkin aktiivisille jalkapallon seuraajille eikä sunnuntaikatsojille. Välillä hän voisi avata enemmänkin vihjailujaan, jotta kaikki ymmärtävät minkä takia jokin ratkaisu oli hauska.
 

Anu Saukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
En tiedä onko ollut puhetta täällä jo, mutta onko Yle heittänyt Ikäheimon pihalle selostuskopista, kun infossa lukee, että Ikäheimo selostaa, mutta joku muu siellä kyllä puhisee?
 

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
En tiedä onko ollut puhetta täällä jo, mutta onko Yle heittänyt Ikäheimon pihalle selostuskopista, kun infossa lukee, että Ikäheimo selostaa, mutta joku muu siellä kyllä puhisee?

Ilmeisesti. Ei ole selostanut hänelle merkattuja otteluita sen yhden yöllisen "selostuksen" jälkeen. Jari Haapala näyttäisi korvanneen unisen Ollin ja hyvä niin, koska Haapala vetää ihan hyvin.
Ikäheimo sopisi ehkä selostamaan shakkia. Mutta ei mitään lajia, jossa tapahtuu jotain.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Silloin kun Haapala selosti ja Juha Malinen kommentoi, niin Haapala ehkä puhui vähän liikaa eikä antanut kommentaattorille tilaa. Jotenkin Malisen äänessä huokui pari kertaa vitutus kun ei päässyt kommentoimaan kunnolla kun selostaja heitti kommentaattorin setit tilanteiden jälkeen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mielenkiintoinen keskustelu äsken Kymppipaikassa. Kaj Kunnas jutteli siellä Elisabeth Rehnin kanssa, ja aika paljon on Rehn seurannut futista elämänsä aikana. Mielenkiintoinen henkilö kyllä sinänsä muutenkin, sillä onhan E. Rehn erittäin paljon maailmaa nähnyt ja monia ihmisiä kohdannut nainen.

Btw, varmaan eka kerta näiden kisojen aika kun Kajtsulla ei lähde jollain tavalla mopo käsistä näissä hänen omissa jutuissaan. :D
 

RDivis

Jäsen
Btw, varmaan eka kerta näiden kisojen aika kun Kajtsulla ei lähde jollain tavalla mopo käsistä näissä hänen omissa jutuissaan. :D

Ei kai Kaitsu tuohon kohtaan olisi edes voinut heittää noita omia mölinöitään/showtaan. Segmentti oli rakennettu niin toisen tyyliseksi. Eli kyllä mies osaa olla, kun on pakko.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ei kai Kaitsu tuohon kohtaan olisi edes voinut heittää noita omia mölinöitään/showtaan. Segmentti oli rakennettu niin toisen tyyliseksi. Eli kyllä mies osaa olla, kun on pakko.
Joo tokihan tämän tiedostan, mutta oli vaan silti jotenkin hauska huomata tuo ero siihen mitä mieheltä on tässä viime aikoina nähty. Hyvä toimittajahan Kunnas on, siitä ei pääse yhtään mihinkään.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Harva 78-/79-vuotias NAINEN pystyy puhumaan jalkapallosta yhtä asiantuntevasti ja kattavasti kuin Elisabeth Rehn. Oikein yllätyin ja todellakin positiivisesti. Ja ylipäätään Yle on luonut ihan hyvän konseptin.
 

Atthe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Kuka tätä Belgian ja Etelä-Korean peliä selostaa? Muuten kuulostaa ihan oklta, mutta nuo innostumishetket ovat hiukan erikoista kuunneltavaa. Tokihan tuohon vaikuttaa varmaan kokemattomuus.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Harva 78-/79-vuotias NAINEN pystyy puhumaan jalkapallosta yhtä asiantuntevasti ja kattavasti kuin Elisabeth Rehn. Oikein yllätyin ja todellakin positiivisesti. Ja ylipäätään Yle on luonut ihan hyvän konseptin.

Eikös edesmennyt miehensä ollut aikoinaan palloliiton puheenjohtaja?
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Nonni, STOP THE PRESS:

HJK:n p - Jalkapallo - Ilta-Sanomat

Linkki Ilta-Sanomiin.

Joko Jorkki ja Illi on hälytetty lomilta töihin? Miksei Soini kommentoi? Onko Bana mahdollisesti halla-aholainen? Koska saamme asiantuntijalausunnon Däni Koivulaaksolta? Onko Li jälleen huolissaan fasismin kanssa flirttailusta?
 

zelios

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Bayern München
Onko jollain tietoa, miksei Martti Kuusela ole ainakaan toistaiseksi ollut kisastudiossa?

Syy lienee siinä, että Kuuselan suosikit ovat aina ihan huikeita, vaikka pelaisi kuinka huonosti. Mainitaan esimerkkinä vaikka Özil. Mielestäni Kuuselalla ei oikein ole mitään annettavaa studioon. Itse kaipaisin Pasi "einmal Bayern, immer Bayern" Rautiaista. Lehkosuo oli eilen mielestäni todella heikko ja vielä tuo typerä lausahdus päälle, ei jatkoon. Myös se ärrävikainen kommentaattori pois kopista, en siis tarkoita sitä selostajaa vaan kommentaattoria, luokaton!
 
Ei kai Kaitsu tuohon kohtaan olisi edes voinut heittää noita omia mölinöitään/showtaan. Eli kyllä mies osaa olla, kun on pakko.

Totta kai osaa. Kuten sanottu, kyseessä on kaiken rasittavan huutamisen, kukkumisen ja muun lapasesta lähtevän ufoilun alla taustatyönsä tekevä, yleissivistynyt ja laaja-alainen urheilutoimittaja (mitä ei varsinaisesti voi sanoa näistä "intohimoisista" nettipojuista ja muista blogivideotuomarijohtavatyrkyistä). Kunnasta ei vaan pitäisi laskea selostamoon, ainakaan ilman kommentaattorin edes jotenkin hillitsevää läsnäoloa:).
Mutta tosiaan, erittäin hyvin hoidettu haastattelu oikeasti kiinnostavasta näkökulmasta ja henkilöstä. Toki Elisabeth Rehn on vieraanakin kompetenssiltaan "hieman" eri kaliiberia kuin nämä annaliisatilukset, mutta silti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös