Seksuaalinen häirintä ja ahdistelu

  • 591 866
  • 4 221

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Minusta Ötökkä ja Byjavet ovat tavallaan kumpikin oikeassa.

Minuakaan miehenä ei juurikaan haittaa jos joku nainen puristaisi pyllystä baarissa, mutta ymmärrän hyvin että asia ihan eri jos kohteena on nainen. Ero tulee nähdäkseni siitä ettei miehen tarvitse pelätä fyysisesti asiaa, häirinnän saa loppumaan voimalla jos niin haluaa.
Naiselle asia on uhka, ja siksi nollatoleranssi on hyvin tärkeä.

Toki on myönnettävä että nyky yhteiskunnassa nollatoleranssi aina on ilmeisen oikea vastaus.
Minua nuorena miehenä alkoi siinä kohtaa häiritä, kun ensin kähmittiin ja kun torjuin, alkoivat yölliset soitot, missä joku humalainen mies örisi, että mitäs sä olet minun Ullan kanssa ollut ja Ulla on ihastunut sinuun. Erittäin ikäväksi asian teki se, että kerran olin vanhempieni luona, kun keskellä yötä puhelin soi ja jouduin valehtelemaan jonkin selityksen.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Jep. Tapahtui mitä tahansa, on Vapaavuori jo hävinnyt "pelin". Mutta kuten aiemmin sanoin, kannattanee pitää jäitä hatussa vielä jonkin aikaa, näin nopeassa tilanteen kehittymisessä eivät todennäköisesti kaikki yksityiskohdat voi tulla pinnalle heti, kuten nähtiin Lehtivuoren kohfalla
Toki. Silti olen aina pitänyt Vapaavuorta sekä aikalaisiaan, Kataista, Stubia ja Orpoa heikkoina ja mielistelevinä johtajina. Siksi siis en yllättyisi mistään ja en siis pidä henkilöstä.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Miksi fyysinen koskemattomuus olisi sen ehdottomampi raja kuin henkinen? Henkiset kokemukset voivat jättää paljon suuremmat traumat kuin fyysiset teot.

Lapsi voidaan kiusata itsemurhaan saakka koskaan koskematta häneen.
Niillä on sellainen ero, että fyysinen on rikoslaissa rangaistava teko kun jos sanoo jollekin jotain seksuaalista, niin se ei ole rikoslaissa rangaistava teko paitsi jos se on henkilöä halventavaa. Eli on täysin eri asia puristella ihmisiä perseestä kuin kertoa metrossa joku vitsi, missä puhutaan vaikka sukupuolielimistä tai kertoa runkanneensa.

Se ei silti tarkoita sitä, etteikö henkiset asiat voi olla hyvinkin dramaattisia asioita kenelle tahansa.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Miksi fyysinen koskemattomuus olisi sen ehdottomampi raja kuin henkinen? Henkiset kokemukset voivat jättää paljon suuremmat traumat kuin fyysiset teot.

Lapsi voidaan kiusata itsemurhaan saakka koskaan koskematta häneen.
Et vastannut kysymykseen. Ja jos sun pitää tollasia miettiä, niin mene hyvä ihminen johonkin käytöskouluun.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Voiko nämä OK:n setämiehet olla niin "ovelia", että järjestää tämmöisen keissin tähän päälle, jossa nainen on syyllinen. Juu, en oikein tiedä mitä se edes auttais, mutta on tämä outo ja sakea kokonaisuus.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikös tuossa juurikin puhuta vain mies-Leijonista? Eikä tuossa millään muotoa kielletä esittämiäni skenarioita vaan todetaan, etteivät Leijonat kokeneet häirintää (kokeneet kenenkään käytöstä häirintänä)…

Tämä julkaistu syyte-epäily koski nimenomaan miesten joukkuetta. Ja kyllä tuossa aika selkeästi asianomaisten toimesta nyt asia kielletään. Toki kukin saa heitellä täällä vaikka mitä skenaarioita. Mielikuvitus on rajana.

Olympiakomitea | Jääkiekkoliitto kiistää tiedot, joiden mukaan Anni Vuohijoki olisi häirinnyt kiekkoleijonia olympialaisissa
 

teppana

Jäsen
Jotenkin sellainen olo, että nyt halutaan laittaa emännät ruotuun ja lopettaa jatkuvien syytöksien tehtailu. Sitten keksittiin tällainen.

Kyllä tästä nyt taas leivotaan jotain Mee too kampanjaa Vol. 2. Saisi tulla uusi korona ja sota sen perään. Tuplasti pahempina.

Olen helvetin kyllästynyt.

Nimimerkin poisto, äidin kellarista muuttaminen ja elämän haltuunotto on myös lääkkeitä kyllästymisen hoitoon.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tämä julkaistu syyte-epäily koski nimenomaan miesten joukkuetta. Ja kyllä tuossa aika selkeästi asianomaisten toimesta nyt asia kielletään. Toki kukin saa heitellä täällä vaikka mitä skenaarioita. Mielikuvitus on rajana.

Olympiakomitea | Jääkiekkoliitto kiistää tiedot, joiden mukaan Anni Vuohijoki olisi häirinnyt kiekkoleijonia olympialaisissa

Eli Nummela on soitellut noin puolessatoista tunnissa koko Leijona-joukkueen läpi ja saanut kieltävän vastauksen kaikilta? Korostan että homma on täysin vaiheessa, mutta se että Nummelalle asiasta ei ole kerrottu, ei vielä tarkoita mitään.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Asia on ollut asianosaisten, kuten Nummela, tiedossa jo pidempään.

Niin, mutta tällaista asiaa ei välttämättä Nummelalle ensimmäisenä kerrota. Mutta katsotaan mitä SUEK saa selville, itse tunnen STT:n ihmisiä sen verran että jotain tuolla on takana, mutta onko kyse esim väärinkäsityksestä, sen saa SUEK selvittää.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eikös tuo Vuohijoki sano avoimessa kirjeessä olevansa lepakko? On kyllä farssi, että tämmönen on epäiltynä miesten ahdistelusta :D

Toivottavasti tällainen ”lepakko” ei ole termi, jota tällä palstalla on soveliasta laajemmin käyttää.

Ja itse asiaan - ei. Hän kertoo, ettei elä heteronormatiivisessa suhteessa. Ei mitään muuta. Muista lähteistä tiedämme, että hän on naimisissa miesoletetun kanssa. Itse asialla ei tosin ole häirinnän kannalta mitään merkitystä.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Toivottavasti tällainen ”lepakko” ei ole termi, jota tällä palstalla on soveliasta laajemmin käyttää.

Ja itse asiaan - ei. Hän kertoo, ettei elä heteronormatiivisessa suhteessa. Ei mitään muuta. Muista lähteistä tiedämme, että hän on naimisissa miesoletetun kanssa. Itse asialla ei tosin ole häirinnän kannalta mitään merkitystä.
Yhteisön ihmisiä tuntevana en ole koskaan kuullut että lepakko-termi olisi heistä loukkaava. Toki ehkä osasyynä se että tietävät että minulta tai ystäväpiiriltä se ei loukkaava termi ole.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Yhteisön ihmisiä tuntevana en ole koskaan kuullut että lepakko-termi olisi heistä loukkaava. Toki ehkä osasyynä se että tietävät että minulta tai ystäväpiiriltä se ei loukkaava termi ole.

No tuota, ”yhteisön ihmisiä tuntevana”, kyllä on. Jos se tulee jotain randomilta miesoletetulta tämän palstan tapaan. Ei todellakaan kuulu tänne Ja kannattaa harkita muussakin kielenkäytössä.

Vuohijokeen ei liity tosin mitenkään ja osoittaa lähinnä sitä, ettei luettua ole ymmärretty lainkaan. Oli kirje koukeroinen tai ei.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
No tuota, ”yhteisön ihmisiä tuntevana”, kyllä on. Jos se tulee jotain randomilta miesoletetulta tämän palstan tapaan. Ei todellakaan kuulu tänne Ja kannattaa harkita muussakin kielenkäytössä.

Vuohijokeen ei liity tosin mitenkään ja osoittaa lähinnä sitä, ettei luettua ole ymmärretty lainkaan. Oli kirje koukeroinen tai ei.
Niin, ei kyllä ehkä palstalle kuulu. Varmasti riippuu paljon kontekstistakin.
 

Stouts77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hoitoalalla olen ja yllättävän moni mieshoitaja on useammallekin naiselle viestitellyt etenkin kännipäissään. Noloakin jopa, kun kyllähän niistä puhutaan ja tiedetään että samat tyypit viestitelleet suunnilleen kaikille.
Juu, hoitoalalla olen minäkin ja täytyy sanoa että kyllä siellä yhtälailla naisetkin miehille viestejä lähettelevät, eikä edes kännipäissään. Ilmiö on todellakin molemminpuolista, varmaankin joka alalla. Ei pelkästään hoitoalalla.

Mutta kyllä työpaikalla pitää olla ehdoton nollatoleranssi kaikenlaiselle ahdistelulle, fyysiselle tai sanalliselle. Työpaikan pitää olla turvasatama kaikille työntekijöille.
 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Niin, ei kyllä ehkä palstalle kuulu. Varmasti riippuu paljon kontekstistakin.

Tää on kyllä ihan mietaa tason oivallus.

Aina huvittaa, kun joku tuntee tietyn ryhmän/yhteisön jäseniä, ja sen perusteella voi käyttää termiä X. Mulla on esimerkiksi lihava kaveri, joka kutsuu itse itseään läskiksi. Tämä lempinimi on jäänyt elämään tietyssä porukassa, mutta ei tulisi mieleenkään sanoa, että lihavia ihmisiä tuntevana läski-termi ei ole loukkaava. Tai että kutsuisin ylipäänsä ihmisiä läskiksi.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Aina huvittaa, kun joku tuntee tietyn ryhmän/yhteisön jäseniä, ja sen perusteella voi käyttää termiä X. Mulla on esimerkiksi lihava kaveri, joka kutsuu itse itseään läskiksi. Tämä lempinimi on jäänyt elämään tietyssä porukassa, mutta ei tulisi mieleenkään sanoa, että lihavia ihmisiä tuntevana läski-termi ei ole loukkaava. Tai että kutsuisin ylipäänsä ihmisiä läskiksi.

Paljon puhutaan seksuaaliseen häirintään liittyen siitä miten nainen kokee miehen suuremmaksi uhaksi voimattomuuden vuoksi ja liittyen fyysiseen elementtiin. Varmasti totta.

Keskusteluja rasismiin, seksuaaliseen häirintään ja omakohtaisesti pedofilian uhrin näkökulmaan liittyen seuranneena tuntuu siltä että jokainen on aika voimaton. Riippumatta mistään. Tämän näkee ihan siitä miten vaikeaa asioista on saada rakentavaa tai edes vähän edistyshenkistä keskustelua aikaan. Ja kyllä, järkevääkin pyrkimystä on ja joskus on välähdyksiä paremmasta.

Itse en nyt tämän ketjun mukaisesti voi lähestyä asiaa kuin pedofilian näkökulmasta. Tässä on suunnilleen 20 vuotta ollut aikaa tutkia aihetta ja lähinnä perehtyä uhrien kokemuksiin. Myös tekijöiden näkökulmia on löytynyt, mutta otanta on aika olematon ja tuossa on hyvin usein läsnä joku pedofiilien Ikea josta voi hakea ne toimivimmat lausahdukset.

Tuota väkivallan uhkaa voi lähestyä siten että esimerkiksi tässä omassa tapauksessa ja monissa muissa tekijä saa esimerkiksi 4-5 vuoden tuomion istuen puolet. Uhreilta tuhoutuu 20 vuotta, nuoruus, kyky luoda terveitä ihmissuhteita ja jopa loppuelämä. Tekijöiden loppuelämä on pilalla myös monesti, mutta tekijän ollessa 60 vuoden nurkilla on vähän vaikea rinnastaa asiaa. Siinä on jo useimmiten eletty elämää pohjille aika paljon.

On ollut vähän pakko vetää johtopäätös että asia on niin älyttömän vaikea tabu ettei siihen voikaan löytyä yhteiskunnallisesti ja yleisellä tasolla kuin tietyt lähestymistavat. Tekijöihin liittyy aina uhkaus väkivallasta ja ikävä kyllä aiheesta. Ja vastaavasti uhrien kohdalla lähestymistapa on tarjota vain kaikki tuki, ymmärrys ja hiljentyä.

Olen siskoni kanssa puinut tätä asiaa kun hän on ollut suoranainen uhri ja itse olen joutunut todistamaan tapahtumia ja toimimaan tukena siskolleni sekä sijaissiskolleni. Olimme kaikki ikähaarukassa 8-11 kun teot alkoivat ja ne jatkuivat vuosia. Itse esimerkiksi muistan pohtineeni että miksen vain tappanut sijaisisää kirveellä tämän nukkuessa. Mietin tuota 12 vuotiaana ja vielä 20 vuotta myöhemmin.

Tästä aiheesta olemme vuosien mittaan puhuneet ja lopputulema on ollut että pakokeinoina on ollut paeta vain yhtä tunnetta kohti ja se on ollut ensiksi kärsimyksen loppuminen. Sitten monissa tapauksissa on se itsemurha tai pyrkimys siihen keinona. Meidän tapauksessa tapahtui onneksi reilun 10 vuoden jälkihelvetin jälkeen u-käännös ja oli paettava muita tunteita kohti.

Huumori on ollut aina läsnä ja jo tuolloin lapsina meininki oli aika synkkää. Tuo on sitten aika itseohjautuvasti kulkenut isona osana elämää. Minä esimerkiksi saatoin heittää kuitin toisen posken kääntämiseen liittyen että piti kääntää toinen persposki. Ja nykyään solidisti voivat aikuiset naiset eivät koskaan jääneet hiljaisiksi. He olivat aiheeseen perehtyneinä kuittaamassa pedofiilien taipumusta myös pieniin poikiin. Minä olin kuitenkin jo kuulemma lapsena niin ruma etten ollut tyttöjen suosiossa eikä sen lisäksi edes pedofiili kelpuuttanut minua kohteeksi.

Tällä synkällä avautumisella haen sitä että seksuaaliseen häirintään tai pidemmälle mentäessä useimmiten toistuu vakavuus, kärjistys tai huumori. Tai kaikki yhdessä. Ja asioista "ei niin vahvasti" -perillä olevat koittavat löytää paikkaansa keskusteluissa. Oli se taso mikä tahansa. Ei varmasti mikään ideaali tilanne kun otsikon aihealue on yhä vuonna 2022 kovin vaikea ja helposti kärjistyvä. Ja siten faktat ovat välillä myös mitä ovat. Tässä miettii peilikuvankin kautta että onko itse omalla mitättömällä panoksella pyrkinyt parantamaan keskustelua aihealueesta.

Ja todetaan nyt lopuksi että minä en halua esiintyä minään vitun jeesuksena tai muiden yläpuolella olijana. Ihan yhtä hapuileva oma ote on vaikkapa rasismiin liittyvissä asioissa ja lukuisissa muissa keskusteluissa.
 
Viimeksi muokattu:

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tää on kyllä ihan mietaa tason oivallus.

Aina huvittaa, kun joku tuntee tietyn ryhmän/yhteisön jäseniä, ja sen perusteella voi käyttää termiä X. Mulla on esimerkiksi lihava kaveri, joka kutsuu itse itseään läskiksi. Tämä lempinimi on jäänyt elämään tietyssä porukassa, mutta ei tulisi mieleenkään sanoa, että lihavia ihmisiä tuntevana läski-termi ei ole loukkaava. Tai että kutsuisin ylipäänsä ihmisiä läskiksi.
Toki myös itse pyrin esim keskustelupalstoilla käyttämää eri kieltä kuin puhekielessä koska täällä tietenkin teksti hyvinkin tulkinnanvaraista ja väärinymmärryksen mahdollisuus on paljon suurempi.

Sekava kyllä tämä Vuohijoki-casekin. Vaikuttaa että olisi kännissä ehkä puhunut vähän härskimpiä kuin pitäisi, joka Leijonissa sitten aiheuttanut jonkinlaista myötähäpeää ja sitä myöten puhetta? Nyt sitten asia varmuuden vuoksi nostettu esille? Syystä vaikea sanoa, jos Leijonilla ei asian kanssa ole ongelmaa ollut.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Tai sitten joukkueenjohto on maininnut asiasta olympiakomitean pomoille? Jos vaikka Vuohijoki on jossain tilaisuudessa seitinohuessa viinipöhnässä esiintynyt hölmösti?
Luulisi, että Leijonissa tällainen maininta olisi tiedossa?

Luultavasti Vuohijoki on niiden parin (?) viinilasin jälkeen käyttänyt pukukoppi kieltä ja joku on pahoittanut mielensä. Olen viettänyt pukukopeissa aikaa pikkupojasta lähtien ja täytyy sanoa, että vanhemmiten on alkanut ihmetyttää, miksi fiksut, aikuiset ihmiset taantuvat lähes eläimen tasolle pukukopissa. Pukukoppi puhe ei sovi yleisille paikoille, sen luulisi olevan Vuohijoen ikäiselle ihmiselle selvää.

Vuohijoki on tottunut siihen, että asiat hoituu hänen haluamallaan tavalla. Hän on ollut kuningattaren asemassa painonnostoliitossa ja jos joku on asettunut poikkiteloin, hänet on sivuutettu. Viimeksi Vuohijoen asianajaja otti liiton hallitukseen yhteyttä valmennettavansa arvokisavalintaa koskien. Hyvin erikoinen nainen.

Luultavasti? Aika erikoinen sanavalinta näinkin köykäisellä pohjalla. Tosin helppo se on jakaa tuomioita täällä nimimerkin takaa.

Onko mielestäsi erikoista toimintaa ajaa asiakkaansa etua ja pitää huoli, että asiakkaan oikeuksia kunnioitetaan? Annilla saattaa olla verenperintönä vähän keskimääräistä parempi käsitys oikeuksista ja mitä niiden vaaliminen vaatii. Tekihän isänsä pitkän uran poliisina ja muutenkin perheensä on joutunut tutustumaan oikeusprosesseihin liiankin läheltä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Niin, mutta tällaista asiaa ei välttämättä Nummelalle ensimmäisenä kerrota. Mutta katsotaan mitä SUEK saa selville, itse tunnen STT:n ihmisiä sen verran että jotain tuolla on takana, mutta onko kyse esim väärinkäsityksestä, sen saa SUEK selvittää.
Joo, en minäkään STT:n tietoja tässä epäile. Olisivatko Vapaavuorelle soitelleet ja hän on epävirallisesti vahvistanut, että asia koskee miesten leijonien joukkuetta?
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ehkä siellä on jääkiekkoliitolla ollut jotain lisätietoa, kun olympiakomiteastakin lähtivät ja pikaisesti Vuohijokea puolustivat? Jos olympiakultaa juhlittiinkin isommalla porukalla ja Leijonien sijasta Vuohijoen liikaa avoimuutta paheksuikin Leijonien sijasta joku tyyliin Poutala tai Vapaavuori?

Kummallista olisi että Leijonilta tullut nopea tiedote, ellei siellä olisi tiedossa jotain mitä.me ei tiedetä. Vuohijokihan oli ollut ainakin Erkkaan yhteyksissä.

Niin, toki myös känniset avautumiset omasta seksuaalisuudesta ovat kiusallisia ja noloja mutta ei kyllä missään suhteessa henk koht viestittelyyn.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös