Sekalaisten kysymysten ketju

  • 414 971
  • 4 783
Tila
Viestiketju on suljettu.

Tuamas

Jäsen
Re: Re: Ebay

Viestin lähetti Fosse
Kiitokset vastauksista eli netin kautta mä tuon maksun ajattelinkin suorittaa. Ja ilmeisesti tuo rahan siirto ei ole aivan ilmaista koska myyjäkin on Englannissa.

Lähinnä vielä kiinnostaisi tuo Ebayn toimintaperiaate eli siirränkö rahat myyjän tilille ja toivon, että saan jotain vastineeksi...?

- Kannattaa aina ostaa myyjältä, jolla on paljon positiivista palautetta.
Ja luottokortilla tuo luonaa helpoiten, eli rekisteröidytään PayPal-nimiseen palveluun, jonka kautta maksu hoituu turvallisesti ja nopeasti, sekä tarvittaessa ongelmien iskiessä, voi jopa tehdäkin jotakin.
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti varjo
"Sain juuri vastauksen tiedusteluuni Oxfordin sanakirjan tekijoilta. Se vapaasti suomennettuna kuuluu:
"Kaytettaessa domestic sanaa elaimeen viitatessa tarkoitetaan sellaista elainta joka on ihmisen hoidossa ja siten siis myos kesy. Domestic sanalla ei yleisesti tarkoiteta samaa kuin sanalla tame elaimista puhuttaessa, varsinkaan silloin kun puhutaan luonnonvaraisista elaimista."

Älä turhaan suomentele, pistä alkuperäisteksti esille.

Tuo oli hyva heitto, hyva etta itseironiaa ja huumorintajua sentaan viela loytyy :-)

Mutta vakavissaan, suosittelen pojille lampimasti keilikurssia ulkomailla opiskelun lisaksi. Kaytannon keilitaidon kannalta silla on varsin suuri merkitys etta paasee juttelemaan alkuasukkaiden kanssa. Mieluimmin viela sellainen jossa ei koko aikaa ole tekemisissa vain muiden ulkomaalaisten kielen opiskelijoiden kanssa vaan myos kielta aidinkielenaan puhuvien kanssa.

Jos oikein kiperia kysymyksia eteen tulee, niin postia voi laittaa osoitteeseen:

Oxford Word and Language Service
Oxford English Dictionary Department
Oxford University Press
Great Clarendon Street
Oxford OX2 6DP
UK
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
juppe:

Miten vaikeaa se viestin copypeistaaminen on?

Jos tarvitset apua siinä niin kysy toki tuolla tietokonexperttiketjussa.
 

rapster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kolarin Turmio
Viestin lähetti juppe
Rapsterin vaitos oli etta domestic sanan yleinen merkitys englannin kielessa on sama kuin suomenkielessa sanan kesy. Mina vaitan etta tama ei pida paikkaansa. Vaitan siis etta jos mina sanon englantilaiselle etta "Is this pigeon a domestic animal" ja osoitan sormella ulkomaalaista kesya pulua, niin han sanoo etta "no it is not".
Mutta kun tämäkään ei pidä paikkaansa. Ensinnäkään en väittänyt - toisin kuin tästä viestistäsi voi ymmärtää - että sana "domestic" kääntyisi täsmälleen kesyksi; käännös on kuitenkin aina käännös. Jos et ymmärrä tätä, voin täsmentää lisää. En kuitenkaan varsinaisesti haluaisi muuttaa tätä ketjua käännösproblematiikan luennoksi.

Toiseksi: sanoin, että se merkitys on "kesy, kesytetty" eli siis "kesy" niin kuin määritelmällisesti kesytetyt eläimet ovat kesyjä - näin ollen pulua ei voi oikein määritellä "domestic-kesyksi"; toisaalta hevosta ja esim. kesykissaa (vaikka sen "kesytettyys" onkin erään näkemyksen mukaan vähintään kyseenalaista) voisi näin luonnehtia. Se, ettei tämä asia ole tullut tarpeeksi selväksi, on ehkä osittain aiheuttanut sinunkin viestittelyäsi leimanneita väärinkäsityksiä; mutta tätä väärinymmärystä en varsinaisesti ota omaan piikkiini, koska ilmaisin tämän jo ensimmäisessä viestissäni, josta koko homma lähti liikkeelle. Toisin kuin vaikutat luulevasi, Oxfordin tekijöiltä (et viitsisi laittaa vastauksen antajan nimeä näkyviin? Olisin myös varjon lailla kiinnostunut myös koko alkuperäisen viestin näkemisestä) saamasi vastaus ei ole ristiriidassa tulkintani kanssa, eikä sitä varsinaisesti ole nimimerkki LaTe_Show'nkaan vastine (kiitos muuten siitä, se oli mielenkiintoinen), vaikka hänen hyvinkin täsmällisissä tulkinnoissaan oli minulle uusia piirteitä (farm, food production ja pet kuulostavat jopa liiankin poissulkevilta). Kyseisestä viestistä - ja koko tästä pitkästä sanan monitulkintaisuuteen liittyvästä riitelystä - on helppo päätellä, että tulkinnanvaraisissa tilanteissa (tahtoo sanoa: useimmissa kommunikaatiotilanteissa) on turvallisempaa, selkeämpää ja myös yleisempää käyttää sanaa "tame" sanan "domestic" sijasta, kun puhutaan kesyistä elukoista. En ole mitään muuta väittänytkään, mutta se ei (vielä kerran) poista sitä tosiasiaa, että sanalla "domestic" on merkitys "kesy, kesytetty".

Olit väärässä vastustaessasi koko mainitun merkityksen olemassaoloa ja aivan yhtä lailla hakoteillä olit monessa muussakin kohdassa väitteesi muuttaessa koko ajan muotoaan käymämme keskustelun (?) aikana. Tämän takia pidän kehotustasi (minulle?) hakeutua kielikurssille... hmm, aika jännittävänä. Jostain syystä en kaipaa isällisiä neuvoja henkilöltä, joka tuntuu arvostavan kuulopuheita virallisia, yleisesti hyväksyttyjä tietolähteitä enemmän (tosin niitäkin silloin, kun nämä tukevat omaa näkemystäsi) sekä yleistävän yksittäisten henkilöiden todistuksia esim. kielestä koskemaan koko laajaa aluetta - ei millään pahalla, muttei varsinaisesti millään hyvälläkään.

Tjaah, jospa sitä siirtyisi pikku hiljaa kevyempiin aihepiireihin jauhamaan. Viikon kinastelun jälkeen alan kummasti saada taas kieliasioista tarpeekseni. Sitä paitsi työaikansa voisi käyttää paremminkin kuin työltä tuntuvaan kinasteluun palstoilla...
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Viestin lähetti varjo
juppe:

Miten vaikeaa se viestin copypeistaaminen on?

Jos tarvitset apua siinä niin kysy toki tuolla tietokonexperttiketjussa.

Yllamainitusta viestista olisi fiksu kaveri paatellyt etta kun kerta kyseessa on postiosoite niin vastauskin saattaa tulla postitse, ei sahkopostitse.

Mutta eikohan tama asia ole jo tullut selvaksi kun natiivit - tassakin ketjussa - ovat kanssani samaa mielta. En enaa jaksa alkaa inttamaan liuskan mittaisesta selityksesta koulupoikien kanssa jos yhdenkin sanan kanssa on nain vaikeaa, eikohan tata hupia ole jo saatu riittavasti (yksityisviestipuolelle kommentit jos niita on pakko laittaa, kiitos).

Kiistele Oxfordilaisten kanssa tulkinnoistaisi jos haluat, mina en ole kaipaamasi ehdoton auktoriteetti ja argumentointikykynikaan ei ole riittava sinulle. Onnea vain opintoihin, sita tarvitset.
 

Steelers

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins,
VIRALLISIA maajoukkue paitoja?

Juuh eli nyt on isossa EM- kisa huumassa etsitty virallisia pelipaitoja, mutta mistä niitä löytäisi? Virallisilla sivuilla olevassa nettikaupassa olevat paidat ei ole virallisia. Mistä niitä saa? Ja jos joku osaa kertoa miksei myynnissä oelvissa paidoissa ole edessä numeroita niinkun kisoissa olevissa paidoissa on. Kiitos!

edit: niin ja mistä saisi ja kannattaisi tilata Serie A:ssa pelaavan Lazion paitoja yms. materiaalia?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
juppe:

"Yllamainitusta viestista olisi fiksu kaveri paatellyt etta kun kerta kyseessa on postiosoite niin vastauskin saattaa tulla postitse, ei sahkopostitse. "

No voi sen silti kopioida, helpompaa se on kuin erikseen kääntää se suomeksi.
Lähdeviitteet eivät ole selkeästikään vahva puolesi, joten ymmärtänet epäluulomme, mutta toivottavasti kykenet vielä joskus omaksumaan tuonkin hyödyllisen taidon.

"Mutta eikohan tama asia ole jo tullut selvaksi kun natiivit - tassakin ketjussa - ovat kanssani samaa mielta"

1 natiivi on tässä ketjussa samaa mieltä ja muista emme sitten tiedä. Tässäkin tosin pitää huomioida, että ainakin suosikkijoukkueitten puolesta nm Late Show on elänyt jenkeissä.

Kun sanakirjat järjestään puhuvat toista niin se panee miettimään missä on vika. Sinä vetoat mutuun ja perstuntumaan ja kritisoit muita siitä, että he yrittävät suhtautua asiaan rationaalisesti.
Vaikka traumasi opiskelusta ovat selkeästikin pahat (kun jatkuvasti tuot niitä aspekteja esille meissä) niin suosittelisin rapsterin argumenttien läpilukemista suoran mutuilun sijaan.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Työttömäksi???

Noniin. Takana on n. 4 viikon sairasloma ja töihin joutuisi lähtemään takaisin. Mutta tässä neljän viikon aikana ollut tullut mietittyä ja pohdiskeltua asioita ja olen tullut siihen loppu-tulokseen että tämä työ jota teen on syvältä. Nyt olen ajatellut jättäytyä työttömäksi ja lähteä johonkin koulutukseen ja saada sitä kautta työpaikkaa. Nyt on vain pari kysymystä.

1. Saanko työttömyyskorvausta jos jään itse työttömäksi vai onko siiinä joku karenssi-aika? En ole minkään työttömyys-kassan jäsen.

2. Kuinkä helposti tuollaisten kurssien kautta pääse töihin? Ovatko ne pelkkää työttömyyslukujen kaunistelua vai saako niiden kautta oikeasti töitä? Lähinnä jotain IT-alan jatkokoulutusta olen ajatellut. Tietotekniikan peruskoulutus pohjalla + pari vuotta AMK'ssa tullut tietotekniikka olen opiskellut.

- Tinke-80
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Etsiskelin vähän työvoimaministeriön sivuilta lisätietoa.

Työstä eroaminen:

- Mikäli työnhakija eroaa työstä ilman pätevää syytä tai on itse aiheuttanut työsuhteen päättymisen, on karenssiaika 90 päivää.

Eli tuon mukaan olisin ns. kusessa jos itse irtisanoituisin. Pystyiskö päteväksi syyksi ilmoittaa terveydelliset syyt? Olen ollut kaksi kertaa sairaslomalla erään sairauden takia 1,5 vuoden töissä-olo aikani aikana. Toisella kertaa 3 kuukautta, tällä kertaa 4 viikkoa. Olisiko tämä työkkärin vaatima pätevä syy? Toinen vaihtoehto olisi sopia työnantajan kanssa että hän irtisanoisi minut jostakin syystä, niin että saisin työttömyyskorvausta. Jotain tietoa kun sais, niin olisin kiitollinen.

- Tinke-80
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Tinke-80
Pystyiskö päteväksi syyksi ilmoittaa terveydelliset syyt? Olen ollut kaksi kertaa sairaslomalla erään sairauden takia 1,5 vuoden töissä-olo aikani aikana. Toisella kertaa 3 kuukautta, tällä kertaa 4 viikkoa. Olisiko tämä työkkärin vaatima pätevä syy?

Minä en ole juristi, mutta tietääkseni terveydelliset syyt ovat pätevä syy, mikäli työolosuhteet aiheuttavat nuo sairauslomasi.

Esim. astmaatikko voinee irtisanoutua ilman karenssia työstä, joka altistaa pölylle.

Toinen vaihtoehto olisi sopia työnantajan kanssa että hän irtisanoisi minut jostakin syystä, niin että saisin työttömyyskorvausta.

Tässä taas vaaditaan työnantajan puolelta todella paljon luottamusta sinuun. Voit nimittäin "jostain syystä" tapahtuneen irtisanomisen vuoksi vaatia työnantajaltasi korvauksia laittomasta irtisanomisesta.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Työttömäksi???

Viestin lähetti Tinke-80
Noniin. Takana on n. 4 viikon sairasloma ja töihin joutuisi lähtemään takaisin. Mutta tässä neljän viikon aikana ollut tullut mietittyä ja pohdiskeltua asioita ja olen tullut siihen loppu-tulokseen että tämä työ jota teen on syvältä.

1. Saanko työttömyyskorvausta jos jään itse työttömäksi vai onko siiinä joku karenssi-aika? En ole minkään työttömyys-kassan jäsen.

2. Kuinkä helposti tuollaisten kurssien kautta pääse töihin? Ovatko ne pelkkää työttömyyslukujen kaunistelua vai saako niiden kautta oikeasti töitä? Lähinnä jotain IT-alan jatkokoulutusta olen ajatellut. Tietotekniikan peruskoulutus pohjalla + pari vuotta AMK'ssa tullut tietotekniikka olen opiskellut.
´

Et maininnut irtisanoutuisitko vain siksi, että työsi "syvältä," vai onko työ aiheuttanut sairauden? Jos työllä ja sairaudella ei ole lääkärin todistamaa yhteyttä, irtisanoutumista pidetään itseaiheutettuna. (Esim. kukkakaupan työntekijä saa erota allergian takia, jos voi osoittaa lääkärintodistuksella olevansa allerginen.) Pelkkä oma ilmoitus tai tuntuma ei riitä, koska valitettavasti joukkoon mahtuu aina lintsareita ja huijareita, joiden takia rehellisiäkin ihmisiä täytyy vaivata todistamaan väitteensä. Toinen pätevä syy irtisanoutumiselle on, jos työnantaja rikkoo lakia tai työsopimusta - tosin tällöinkin täytyy varautua näyttämään toteen väitteensä.

Käytännössä jos eroat itse työstäsi ja marssit työvoimatoimistoon, virkailija antaa sinulle "selvityspyynnön", jossa omin sanoin kerrot mitä on tapahtunut, ja liität mukaan kaikki mahdolliset todistukset, kuten työtodistuksen ja mahdolliset lääkärintodistukset. Palautettuasi selvitykset, asia menee työvoimatoimikunnan päätettäväksi, joka antaa maksajaa (Kela tai työttömyyskassa) sitovan lausunnon. Jos toimikunta päätyy ratkaisuun, että pätevää syytä ei ole, seurauksena on 90 päivän "maksuton määräaika" - eli kansanomaisesti karenssi.

Jos ei ole kassan jäsen, peruspäiväraha alkaa siis juosta noin kolmen kuukauden kuluttua. Karenssiaika on sama oli sitten kassa jäsen tai ei, mutta päivärahassa on sen verran suuri ero, että en kyllä ymmärrä miksi kukaan jättää liittymättä työttömyyskassaan - tai ammattiliittoon, josta voi saada verovahennyskelpoista jäsenmaksua vastaan neuvontaan mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Ja sitten toiseen kysymykseen. Nykyään varmaan yleisin tapa nuorehkolle henkilölle päästä töihin, on hankkia opiskeluaikana harjoittelu/kesätyöpaikka ja myöhemmin vakinaistua sinne. Toki tässä on suuria eroja eri alojen koulusten välillä. Rehellisesti sanottuna ainakin työvoimakoulutuksena järjestettävissä kursseissa on hirvittävän suuria eroja. Ne ostetaan pääsääntöisesti yksityisiltä kouluttajilta, joiden laatu voi vaihdella. On työllistymiseen tähtääviä kursseja, joilta lähes kaikki pääsevät töihin (esim. usein bussinkuljettajan koulutusohjelmat). Sen sijaan monen kurssin ainoa anti on täydentää omaa ammattitaitoa, ja tällöin työllistyminenkin on viime kädessä itsestä kiinni. Toki kursseilta voi saada vinkkejä ja kontakteja.

Työvoimahallinnon virkamiehenä neuvoisin miettimään todella tarkkaan kannattaako oma työpaikka jättää vapaaehtoisesti. Monen pitkäaikaistyöttömän "ura" on alkanut siitä, kun vanha työ vain alkoi vituttaa - sitten kun saa työmarkkinatukea 23 €/pvä hymyilyttää varmasti vielä vähemmän...
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kuka oli tämä entinen tenavatähti joka jäi kiinni näpistämisestä?
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Kuka oli tämä entinen tenavatähti joka jäi kiinni näpistämisestä?"

Timo Turunen.

Kuka? Nojoo, olin itse 10 (kohdeyleisöä, vaiko jo liian vanha) kun se myi kultalevyn, mutta ei kyllä silti nimi sano mitään.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Vaughan:
Eli melkein automaattisesti tulee se 3 kuukauden karenssi? Syy miksi olen ajatellut irtisanoitua ja mennä työkkäriin on se että haluaisin löytää parempaa duunia ja se onnistuisi mielestäni opiskelemalla vähän lisää jollakin työkkärin kurssilla. Myös kokonaisvaltainen vittuuntuminen nykyiseen työpaikkaan on osa syynä.

- Tinke-80
 

Playmaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit Helsinki
Auttaisikohan joku miestä mäessä.

Tehtävänä liittää videot (kaapeli)digiboksiin ja tähän astinen saavutus armoton vitutus. Ei oikeasti voi olla näin vaikeata, joten rupesin miettimään puuttuuko joku piuha. Videot kyllä toimivat katsomistarkoituksessa, mutta kaapelikanavoita ei masiina suostu löytämään.

Boksista scartti videoihin ja boksiin. Mitä helvettiä mä vielä tarvitsen? Tunnen oloni saatanan tyhmäksi.

Edit. Nyt kun vähän tutkin niin näyttäisi, että scart-kytkentä täytyy (?) tehdä mallilla tv:stä videoihin, videoista boksiin. No, videoissani on vain yksi scart, joten onnistuuko nauhoittaminen edes näillä videoilla?
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Viestin lähetti Playmaker
Tehtävänä liittää videot (kaapeli)digiboksiin

En ole asiantuntija, mutta mulla on digiboxi (tai oikeastaan sen nimi on digiviritin, en ole varma onko sama kuin digiboxi) käytössä (tosin en asu Suomessa), ja sen huono puoli on juuri se, että videonauhurilla voi nauhoittaa vain sitä kanavaa, joka digiboxiin on viritetty; videon näytössä silloin teksti "LINE 1". Eli jos katsoo TV:stä jotain kanavaa ei voi nauhoittaa joltain toiselta kanavalta tulevaa ohjelmaa. Sitä varten pitäisi olla rinnan kytkettynä toinen digiviritin.

Johdot on kytketty kuten itselläsikin.
 
Viimeksi muokattu:

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Viestin lähetti finnjewel
En ole asiantuntija, mutta mulla on digiboxi (tai oikeastaan sen nimi on digiviritin, en ole varma onko sama kuin digiboxi) käytössä (tosin en asu Suomessa), ja sen huono puoli on juuri se, että videonauhurilla voi nauhoittaa vain sitä kanavaa, joka digiboxiin on viritetty; videon näytössä silloin teksti "LINE 1". Eli jos katsoo TV:stä jotain kanavaa ei voi nauhoittaa joltain toiselta kanavalta tulevaa ohjelmaa. Sitä varten pitäisi olla rinnan kytkettynä toinen digiviritin.

Johdot on kytketty kuten itselläsikin.

Lohdutuksen sanoja, parahille JA- ystäville.

Ette ole yksin, ettekä tule olemaankaan.

Ongelma on vain siinä, että digitaalinen viesti ei voi kulkea analogisen laitteen kautta. Siksi meillä nauhoitettavat rainat pannaan videolle talon verkon kautta ja digit katsotaan livenä.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Mistä kannattaa hakea kissanpentuja Helsingissä? (tarkemmin Itä-Helsingissä)

Nimim. "Ei kesäkissaksi"
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viestin lähetti InSideHockey
Mistä kannattaa hakea kissanpentuja Helsingissä? (tarkemmin Itä-Helsingissä)

Nimim. "Ei kesäkissaksi"
Ehdottomasti HESY:stä

Maksaa 50 euroa (ainakin vuosi sitten), mutta kissa on leikattu ja rokotettu.

Juuri tuossa 30 cm päässä kehrää löytökissa, joka HESY:n kautta päätyi nykyiseen lokoisaan kotiinsa.
 

irGGu

Jäsen
Miksi aina kun juon alkoholia, menee poskeni tunnottomaksi?

Puhuminen mongertaa ja on jänskä olo kun ei oikeasti tunne poskiaan lainkaan. Jo yksi siideri/lonkero riittää tähän. En ymmärrä. Samoin kielen takaosa turtuu. Normaalia?
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti irGGu
Miksi aina kun juon alkoholia, menee poskeni tunnottomaksi?

Puhuminen mongertaa ja on jänskä olo kun ei oikeasti tunne poskiaan lainkaan. Jo yksi siideri/lonkero riittää tähän. En ymmärrä. Samoin kielen takaosa turtuu. Normaalia?

En tiedä onko normaalia vai ei, mutta minullakin menee jo yhdestä siideristä ikenet tunnottomiksi. En kyllä tiedä ketään muuta kenellä yksi siideri saisi aikaan tunnottomuutta kasvoissa/suussa.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Tinke-80
Vaughan:
Eli melkein automaattisesti tulee se 3 kuukauden karenssi? Syy miksi olen ajatellut irtisanoitua ja mennä työkkäriin on se että haluaisin löytää parempaa duunia ja se onnistuisi mielestäni opiskelemalla vähän lisää jollakin työkkärin kurssilla. Myös kokonaisvaltainen vittuuntuminen nykyiseen työpaikkaan on osa syynä.

Kyllä, se on varsin todennäköistä. Voit yrittää selvittää asiaa omasta työvoimatoimistosta jo mahdollisesti etukäteen?! Itse olen sellaisessa virassa, että en käsittele vastaavia tapauksia, joten myönnän etten ehkä tunne kaikkia yksityiskohtia ja mahdollisia poikkeuksia, joita moniin tilanteisiin saattaa liittyä. Ne tuntee parhaiten sellainen asiakaspalvelussa työskentelevä ihminen, jolla on kokemusta vastaavista tapauksista. Siitä olen varma, että sinulla on kyllä kohtalotovereita paljonkin...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös