Sekalaisten kysymysten ketju

  • 415 354
  • 4 783
Tila
Viestiketju on suljettu.

Lint

Jäsen
Kaveriporukalla ollaan mietitty toimisiko seuraavanlainen keksintö jalkapallossa.

Eli, mikäli oma joukkue johtaa esim. maalilla, alettaisiin suojelemaan johtoa koko joukkueen voimalla, poislukien maalivahti. Johdon suojaaminen tapahtuisi muodostamalla koko joukkueen voimin tiiviis piiri pallon ympärille.
Eli kaulaultaisiin omia joukkuetovereita tiukasti pallon ollessa piirin sisällä. Vastustajan olisi mahdoton päästä palloon käsiksi rikkomatta. Piiri voisi olla joko lähes paikallaan tai pienessä liikkeessä kohti vastustajan maalia. Mikäli piiri pääsisi hivuttautumaan vastustajan rankkarialueelle, voisi piirin hajoittaa ja yrittää jopa maalin tekoa… Ei ehkä kovin näyttävä pelityyli, mutta fudiksessakaan ei tyylipisteitä jaeta.

Hjallis hätäili kun palkkasi Pasin…
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Lint:
Homma toimisi sen 10 sekuntia kun vastustaja ihmettelisi uutta taktiikkaa, ehkä jopa siihen asti kunnes ensimmäinen keltainen on annettu.

Sen jälkeen vastustajat vain tekisivät vastaavanlaisen renkaan tämän alkuperäisen ympärille, sulkien "hyökkääjän" sen sisälle. jos vastustajan pelaajat vain pysyisivät paikallaan niin hyökkääjä ei voisi liikkua mihinkään suuntaan saamatta virhettä...se on hyökkääjän vika jos hän kaataa paikallaan seisovan puolustajan.

No joo jos 0-0:aa haetaan niin voisihan tuo toimia. Esim. suomalaisjoukkueet eurokentillä, jos taas päästäisiin CL:ään...tasapelistäkin sai pisteen=rahaa....en usko että peli muuttuisi juurikaan huonommannäköiseksi kuin mitä se nyt on.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pointti olikin, että tuolla puolustetaan johtoa. Jos ollaan maalin johdossa seistään loppupeli ringissä. Vastustaja murtaa ringin ns. pyramiditaktiikkaa käyttäen eli otetaan yksi mies olkapäille ja heitetään ringin keskelle. Tuo peli saattaisi olla näkemisen arvoinen.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei toimisi. Ne kaulailevat pelaajat syyllistyis estämiseen. Ja tuloksena olis sitten aina (epäsuora) vapari.

Edit. Thänx Sopuli, tuolt löyty tarpeellinen.
 

fullkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Musiikkikysymys

Minkä takia sävel/sointu 'H' on aina amerikkalaisissa nuoteissa 'B'? Alennettu B merkitään kuitenkin samalla tavalla Euroopassa & Amerikassa???

Itse olen tuota usein ihmetellyt, enkä siihen ole keltään saanut vastausta...
 

strapat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, TB, PattU, Jokerit
Mistä löytyisi semmoinen sivu josta löytäisi vanhoja (ajalta 1990-2002) SM-Liiga joukkueitten kokoonpanoja?
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti Footless
Ei toimisi. Ne kaulailevat pelaajat syyllistyis estämiseen. Ja tuloksena olis sitten aina (epäsuora) vapari.

Entä jos veisikin pallon pelialueen nurkkaan ja sitten tekisi siihen kunnon muurin siihen eteen ettei kukaan mahdu menemään sinne(ei mitään kaulailua)? Olisiko silloinkin kyseessä estäminen? Ei kai vastustajia kuitenkaan tarvitse väistää jos itse seisoo selin vastustajaan ja vieläpä liikkumatta? Siellä kulmassa voisi pari jätkää sitten vaikka syötellä toisilleen, niin olisi pallokin liikkeessä.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Viestin lähetti V-man
Entä jos veisikin pallon pelialueen nurkkaan ja sitten tekisi siihen kunnon muurin siihen eteen ettei kukaan mahdu menemään sinne(ei mitään kaulailua)? Olisiko silloinkin kyseessä estäminen? Ei kai vastustajia kuitenkaan tarvitse väistää jos itse seisoo selin vastustajaan ja vieläpä liikkumatta? Siellä kulmassa voisi pari jätkää sitten vaikka syötellä toisilleen, niin olisi pallokin liikkeessä.

Kyllä toikin olisi mun mielestä estämistä. Ei sillä kaulailulla sinänsä ole mitään merkitystä. Pallo saa suojata kyllä ruumiilla, mutta tuo taas menisi jo reilusti estämisen puolelle. Yritän tsekata sen eron jostain jos löytyy.

Edit: Eli näin sanoo Palloliiton säännöt: "Epäsuora vapaapotku vastajoukkueelle tuomitaan myös, jos pelaaja erotuomarin mielestä:

- Pelaa vaarallisella tavalla
- Estää vastustajan etenemisen
- Estää maalivahtia vapauttamasta palloa käsistään"
 
Viimeksi muokattu:

el pebe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti Jokeri
Mistä löytyisi semmoinen sivu josta löytäisi vanhoja (ajalta 1990-2002) SM-Liiga joukkueitten kokoonpanoja?

http://www.eurohockey.net/players/countries/fi.html, paikoittain jopa 50-luvulta alkaen.

Edit: no joo no, esim. Lukon kokoonpano kaudelta 58/59 on sitten seuraavanlainen:
F Teppo Rastio
Mutta nykykiekon ajalta löytyy hyvin.

---

Perkele että repesin kun rupesin miettimään tuota ´tiivis piiri pallon ympärillä pienessä liikkeessä kohti vastustajan maalia´ -taktiikkaa jalkapallossa...
 
Viimeksi muokattu:

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Viestin lähetti Footless

- Estää vastustajan etenemisen

Ei tuo periaatteessa ole estämistä, vaan pikemminkin suojausta, joka ei tietääkseni ole jalkapallossa kiellettyä.
Periaatteessahan sitä saa seistä kentällä liikkumatta eikä siinä pitäisi olla mitään, joka ei ole sääntöjen mukaista.
Toisaalta, tuomari voisi antaa kyseisestä taktiikasta keltaisia kortteja epäurheilijamaisesta käytöksestä. Tätä hommaa kyllä pitäisi kysyä joltakin tuomarilta.
Pitää kuitenkin toivoa ettei futis mene tähän :)
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Viestin lähetti CMX
Ei tuo periaatteessa ole estämistä, vaan pikemminkin suojausta, joka ei tietääkseni ole jalkapallossa kiellettyä.

Pointti onkin se että kyseisessä tilanteessa pelaaja ei itse edes yritä pelata palloa, vaan ainoastaan estää vastustajaa pelaamasta sitä. Silloin se on estämistä.

Itse olen jo aikaisemmin miettinyt toimisiko samassa muodostelmassa eteneminen jolloin kaikki pyrkisivät pelaamaan palloa. Sitä kuulemani mukaan on kokeiltu jossain Hesa Cupissa, tuloksista en tiedä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tossa futisjutussa pitää ottaa vielä huomioon se, että tuomarilla on vapaus tulkita moinen ajanpeluuksi.

Mutta sitten, musiikkia:

Olen monesti miettinyt, kuinka paljon "isot tähdet" todella vaikuttavat omissa tuotoksissaan. Jostakin olin saanut käsityksen, että Robbie Williams olisi ollut itse tekemässä hittejään, mutta ei. Joku jamppahan ne oli sille kirjoittanut. Eli takuu hömppäpopmies tuo Robbiekin.

Mutta entäs Prince ja Möyhkäli Jaksonen. Olen aina inhonnut kumpaakin, mutta vastahakoisesti tunnustanut miesten musiikillisen nerokkuuden. Turhaanko? Onko kukaan päässyt seuraamaan, kuinka miesten hitit syntyvät? Onko siellä joku satapäinen avustajalauma joka nuotittaa ylös jotain Jacksonin epävireistä muminaa, vai mitä? Entäs Madonna? Onko se osallistunut kirjoitustyöhön koskaan?


Voisiko tuo H/B-juttu olla, että sen on pelätty sekoittuvan alennusmerkkiin?
 

CMX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat, Detroit Red Wings, Kärpät, HIFK
Viestin lähetti Footless
Pointti onkin se että kyseisessä tilanteessa pelaaja ei itse edes yritä pelata palloa, vaan ainoastaan estää vastustajaa pelaamasta sitä. Silloin se on estämistä.

Itse olen jo aikaisemmin miettinyt toimisiko samassa muodostelmassa eteneminen jolloin kaikki pyrkisivät pelaamaan palloa. Sitä kuulemani mukaan on kokeiltu jossain Hesa Cupissa, tuloksista en tiedä.

Niin, mutta kyllähän monet suojaavat palloa yrittämättä edes pelata sitä esimerkiksi silloin kun pallo on lipumassa päätyrajan yli eikä siitä tietääkseni tuomita mitään vapaapotkua. Onko tähän olemassa joku oma sääntö?

Tuota taktiikkaa voisi kyllä kokeilla joskus vaikkapa puulaakipelissä.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kö tätä mä olen aina ihmetellyt:

Se ponnaritukkainen rillipäinen säähemmo Maikkarin Uutisissa luettuaan säätiedot, niin se rupeaa joka kerta kuikuilemaan silmälasiensä yli ja lähestyy hiippaillen kameraa.

Mitä, jos ohjaaja unohtaa huutaa -poikki!- niin käveleekö se hemmo niin pitkään, että kotelo kumahtaa kameran linssiin?

Jos se olisi pelimies, niin joskus vaikka vappusääennustuksen yhteydessä, se voisi yllättäin ottaa karmeen spurtin ja tyrmätä sen kuvaavan kameran. Missä olet, sääennustajien pena?

Jos ei sitä tohdi, niin voisi ainakin lingota sen hiplaamansa kuvanvaihtokaukosäätölaitteen päin kameraa. Ihan vaihteen vuoksi tai kostoksi.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Silloin. kun tämä ponihäntähemmo oli ensimmäisiä kertoja ruudussa, ajattelin että kundilla on kova pyrkimys päästä seuraavaksi julkkismeteorologiksi. Kaveri flirttaili häpeilemättä kameran kanssa, kuikuili lasiensa yli, steppaili kuin kukonpoika pitkin kuva-alaa ja keekoili muutenkin normaalia toteemipaalua imitoivaa tv-meteorologia enemmän.

Olisi hauska tietää, onko meteorologian laitoksella millainen menettely näiden tv-tyyppien valinnassa. Meinaan vaan, että onko hommaan hirveä tunku vai onko kyseessä ns. paska nakki, jota kukaan ei oikeasti haluaisi tyyliin:
- "Jaaha, Tourula, se on muuten sun huki vetää ens viikolla aamu-tv:n säähommat."
-"Ei perkele, nyt on kyllä jo jonkun muun vuoro.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti kapa76
Minkälainen tauti on Turun tauti.

Sen mitä minä kyseisestä taudista tiedän niin, kyseessä on hyvinkin vaarallinen tauti johon ei ole löydetty kunnollista lääkettä. Tauti johtaa ennemmin tai myöhemmin kuolemaan, joten siihen sairastuneilla ei ole toivoa.
Onni onnettomuudessa, tautia ei tavata juuri muualla kuin Turussa, joitain varmistamattomia tartuntoja on löydetty muualta mutta tuolloin kyseessä on yleisimmin joko väärä taudinmääritys tai vaihtoehtoisesti taudin esiaste josta on mahdollista pätevällä, pitkäjänteisellä hoidolla parantua.

vlad#16.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tuota futisjuttua tuumailin.
Onnistuisikohan se siten, että pallo on pelialueen kulmassa. Pallon vieressä on kaksi tai kolme pelaajaa, ja muut ovat melko tiiviissä rykelmässä siinä ympärillä. Ympärillä oleva joukkio liikkuu koko ajan edestakaisin, ikäänkuin vapaata paikkaa hakien. Muodostelma olisi kuitenkin niin tiivis, että vastustajan pelaaja ei sen läpi pääsisi. Muodostelman sisällä olevat pelaajat syöttelisivät keskenään palloa, ja aina välillä annettaisiin syöttö jollekin siinä ulompana olevalle. Ulompana oleva pelaaja palauttaisi pallon sinne sisällä oleville heti, kun vastustaja tulee vähänkin lähemmäs. Pallo liikkuisi, pelaajat liikkuisivat ja yleisöllä olisi erittäin hauskaa. Mitenköhän Bubi selostaisi - ja Rautiainen kommentoisi - moista peliä?
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Viestin lähetti kapa76
Minkälainen tauti on Turun tauti.

Jos kaipaat ihan oikeaa vastausta kysymykseesi niin turkulaisena voin valottaa, että kyseessä on viittaus turkulaiseen tapaan hoitaa tontti-, kaavoitus- ja rakennuspolitiikkaa kaupunginvaltuuston ja muiden demokraattisten päätäntäelinten ohi. Eli käytännössä suojelukohteeksi julistetun rakennuksen voi aivan mainiosti purkaa ja rakentaa päälle helvetin ruman betonikolossin jos tuntee oikeita henkilöitä. Tällaista tapahtui Turussa paljon 70-luvulta aina lamavuosiin asti ja vastaavanlaista menettelyä muuallakin maassa harrastettuna toimintaa kuvataan usein Turun tautina.

Tämä on minun käsitykseni. Jos jollain on parempaa tietoa niin korjatkoon.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Bast
Jos kaipaat ihan oikeaa vastausta kysymykseesi niin turkulaisena voin valottaa, että kyseessä on viittaus turkulaiseen tapaan hoitaa tontti-, kaavoitus- ja rakennuspolitiikkaa kaupunginvaltuuston ja muiden demokraattisten päätäntäelinten ohi.

Vastaavaa, tai ainakin jossain määrin samankaltaista toimintaa harrastettiin synnyinkaupungissani Lappeenrannassa aina lamavuosiin saakka - liekö vielä senkin jälkeen harrastettu. Sikäläisessä versiossa "Turun taudista", kutsuttakoot sitä vaikkapa "Lappeenrannan taudiksi", tuikattiin tuleen erinäisiä suojeltavia kiinteistöjä. Yksi tällainen tuhoutui palossa korjauskelvottomaksi ja ainakin yksi oli kokea saman kohtalon. Tuolloin huhuttiin, että palot olivat "tilaustyö".

vlad#16.
 

VTVH

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Re: Musiikkikysymys

Viestin lähetti jounster
Minkä takia sävel/sointu 'H' on aina amerikkalaisissa nuoteissa 'B'? Alennettu B merkitään kuitenkin samalla tavalla Euroopassa & Amerikassa???

Itse olen tuota usein ihmetellyt, enkä siihen ole keltään saanut vastausta...

Toimin tässä vastauksessa vain tiedon välittäjänä. Näin ollen en ota vastuuta vastauksen todenperäisyydestä.

"Kirsti vastaa" -kirjasta (Hesarin kysy ja vastaa -palstan parhaista koottu opus)

"Nimitykset periytyvät keskiajalta, jolloin sävelasteikoissa oli yleisimmin 6 säveltä, joita kutsuttiin solmisaationimillä "ut-re-mi-fa-sol-la".

Tritonusta eli paholaisen intervallia ei saanut olla sävellyksissä siihen aikaan, joten yhdestä sävelestä tehtiin kaksi eri muotoa: kova 'durum' ja pehmeä, puoli sävelaskelta matalampi 'molle'. Durum-merkki muistutti h-kirjainta ja molle-merkki b-kirjainta. Näistä valittiin toinen sen mukaan, miten tritonus parhaiten onnistuttiin välttämään.

Myöhemmin kun solmisaationimistä luovuttiin ja siirryttiin aakkosmerkkeihin, Saksassa ja muuallakin jäivät käyttöön nimitykset h-nuotti ja b-nuotti. Ja kun Suomi kuului kulttuurisesti Saksan vaikutuspiiriin ja tapa periytyi tännekin."
 

juppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Chelsea, Fulham
Futistaktiikka

Kaveriporukalla ollaan mietitty toimisiko seuraavanlainen keksintö jalkapallossa.

Eli, mikäli oma joukkue johtaa esim. maalilla, alettaisiin suojelemaan johtoa koko joukkueen voimalla, poislukien maalivahti. Johdon suojaaminen tapahtuisi muodostamalla koko joukkueen voimin tiiviis piiri pallon ympärille.
Eli kaulaultaisiin omia joukkuetovereita tiukasti pallon ollessa piirin sisällä. Vastustajan olisi mahdoton päästä palloon käsiksi rikkomatta. Piiri voisi olla joko lähes paikallaan tai pienessä liikkeessä kohti vastustajan maalia. Mikäli piiri pääsisi hivuttautumaan vastustajan rankkarialueelle, voisi piirin hajoittaa ja yrittää jopa maalin tekoa… Ei ehkä kovin näyttävä pelityyli, mutta fudiksessakaan ei tyylipisteitä jaeta.



----------

tota on joskus etelä-ameriikassa harrastettu. se kokeilu loppui kun 30000 katsojaa tuli kentälle ja veti pelaajia turpiin..
 
Viimeksi muokattu:

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Kaveriporukalla ollaan mietitty toimisiko seuraavanlainen keksintö jalkapallossa.

Eli, mikäli oma joukkue johtaa esim. maalilla, alettaisiin suojelemaan johtoa koko joukkueen voimalla, poislukien maalivahti. Johdon suojaaminen tapahtuisi muodostamalla koko joukkueen voimin tiiviis piiri pallon ympärille.
Eli kaulaultaisiin omia joukkuetovereita tiukasti pallon ollessa piirin sisällä. Vastustajan olisi mahdoton päästä palloon käsiksi rikkomatta. Piiri voisi olla joko lähes paikallaan tai pienessä liikkeessä kohti vastustajan maalia. Mikäli piiri pääsisi hivuttautumaan vastustajan rankkarialueelle, voisi piirin hajoittaa ja yrittää jopa maalin tekoa… Ei ehkä kovin näyttävä pelityyli, mutta fudiksessakaan ei tyylipisteitä jaeta.



----------

tota on joskus etelä-ameriikassa harrastettu. se kokeilu loppui kun 30000 katsojaa tuli kentälle ja veti pelaajia turpiin.."

liekö sama kaveriporukka joka sai aikaan tämän...
By Lint:
"Kaveriporukalla ollaan mietitty toimisiko seuraavanlainen keksintö jalkapallossa.

Eli, mikäli oma joukkue johtaa esim. maalilla, alettaisiin suojelemaan johtoa koko joukkueen voimalla, poislukien maalivahti. Johdon suojaaminen tapahtuisi muodostamalla koko joukkueen voimin tiiviis piiri pallon ympärille.
Eli kaulaultaisiin omia joukkuetovereita tiukasti pallon ollessa piirin sisällä. Vastustajan olisi mahdoton päästä palloon käsiksi rikkomatta. Piiri voisi olla joko lähes paikallaan tai pienessä liikkeessä kohti vastustajan maalia. Mikäli piiri pääsisi hivuttautumaan vastustajan rankkarialueelle, voisi piirin hajoittaa ja yrittää jopa maalin tekoa… Ei ehkä kovin näyttävä pelityyli, mutta fudiksessakaan ei tyylipisteitä jaeta.

Hjallis hätäili kun palkkasi Pasin…"

Luetaan niitä ketjuja PRKl!.
Ja en kyllä usko että tuota on kokeiltu missään, urbaanilegendaa todennäköisesti.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Macintosh jäbiköitä

Olisi aika vaihtaa konetta ja harkitsen siirtymistä Maccien maailmaan. Ennen itse kysymysten tulvaa - ONKO täällä kenelläkään käytössä Maccia?
 

aaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tietääkö joku mistä löytyisi sm-liigan joukkueiden yleisötavoitteet?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös