Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 004 020
  • 47 191

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Olen tässä vanhempien koneella ja koneen "alapalkista" on kadonnut se ämyrin kuva johonkin, toisin sanoen ääniä ei pääse säätämään. Mistä sen saa takaisin tai millä näppäinyhdistelmällä sen saa säädettäväksi? Windows XP.
 

kämmäri

Jäsen
Olen tässä vanhempien koneella ja koneen "alapalkista" on kadonnut se ämyrin kuva johonkin, toisin sanoen ääniä ei pääse säätämään. Mistä sen saa takaisin tai millä näppäinyhdistelmällä sen saa säädettäväksi? Windows XP.
Mulla on Englanninkielinen XP ja täältä löytyy:
Start ---> All Programs ---> Accessories ---> Entertainment

Eli Apuohjelmien alta.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Löytyi! Kiitokset pikaisesta avusta!
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Jäipä askarruttamaanpaskarruttamaan tällainen seikka tuolta toisesta ketjusta.

Ainakaan joskus ~8 vuotta sitten suomalainen tavallinen pankkikortti ei käynyt maksuvälineenä ulkomailla, vaan piti aina vinguttaa luottokorttia. Nykyään Visa Electron toimii "pankkikorttina" myös ulkomailla, ilman mitään luotto-ominaisuuksiakin. Onko tuollaista "vanhanaikaista pankkikorttia" enää edes olemassa ja toimiiko se maksuvälineenä ulkomailla tai verkossa? Mitä vaihtoehtoja on? Mulla on Visa Electron ja MasterCard, joiden kanssa menee oikeen mukavasti mutta voisihan se olla yksi ja sama korttikin mun puolesta.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Myydäänköhän Helsinki-Vantaan lentokentällä Salmiakki Mix karkkipusseja?

Google-kuvahaun tulos kohteessa http://www.vikingimports.com.au/images/products/87.jpg

Ei millään enää mahtuisi matkalaukkuun, joten kätevämpää olisi ostaa nuo suoraan kentältä..

Aivan pomminvarmaksi en uskalla sanoa, mutta kun kentältä löytyy R-Kioski, Alepa ja lisäksi omat lentokenttäpuljut niin melkosen varmasti löytyy noitakin. Soita ja kysy? Varmaan piristää niittenkin päivää kun salmiakkia kyselet!

Tai sitten survot taskut täyteen salmiakkia, niinkun entinen mies.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jäipä askarruttamaanpaskarruttamaan tällainen seikka tuolta toisesta ketjusta.

Ainakaan joskus ~8 vuotta sitten suomalainen tavallinen pankkikortti ei käynyt maksuvälineenä ulkomailla, vaan piti aina vinguttaa luottokorttia. Nykyään Visa Electron toimii "pankkikorttina" myös ulkomailla, ilman mitään luotto-ominaisuuksiakin. Onko tuollaista "vanhanaikaista pankkikorttia" enää edes olemassa ja toimiiko se maksuvälineenä ulkomailla tai verkossa? Mitä vaihtoehtoja on? Mulla on Visa Electron ja MasterCard, joiden kanssa menee oikeen mukavasti mutta voisihan se olla yksi ja sama korttikin mun puolesta.

Kyllä vielä löytyy. En usko että pelkästään pankkikorttia, vaan Luottokortti-Pankkikortti yhdistelmiä kuten minulla. Kortti vielä uusittiin viime vuonna ja olin varma, että uudessa kortissa ei enää pankkikorttia ole, mutta kyllä se siellä vielä on. Suurin osa nykyisistä yhdistelmäkorteista on Debit/Credit-kortteja joissa Debit vastaa vanhanaikaista pankkikorttia. Electronin ja Debitin eroja en vielä ole tajunnut, mutta ilmeisesti Electronilla maksettaessa menee katevaraus tililtä jo ennakkoon ja Debitillä vasta viivellä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Pidät pohjassa alt -näppäimen ja numeronäppäimistöltä kirjoitat koodin.

ª = alt + 0170
™ = alt + 0153

Näin luonnistuu Bª™ªN.

Tsiisus, aina oppii jotain uutta, luulin jo että ASCII-koodisto olisi kadonnut bittiavaruuteen DOS:n myötä mutta näemmä yhä onkin käytössä. Legendaarinen 255:nkin yhä toimii, tuolla tuli tehtyä paljon "kryptausta" aikanaan kun koulun ATK-luokassa piti piilottaa doomit yms. kovalevyille (ja kun kaikki luokat tekivät samaa, koneilla oli varmaan useampia doomeja asennettuna).
Pitäisi kai linkittää tämä pikemminkin tuonne avautumisketjuun muttei viitsi.
 

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Miksei otsassa kasva "parta"? Eli miksi silmien yläpuolinen karvotus ennen hiusrajaa rajoittuu kulmakarvoihin?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kertokaapa, että kun olen excelissä napsinut hiiren kakkonappulalla rivejä pois näkyvistä "Piilota"-komennolla, miten saan ne takaisin näkymään? "Näytä" ei tapahdu mitään. Olo on älykäs.

edit: ohhoh, näin tapahtui, kiitokset U2:lle!
 
Viimeksi muokattu:

U2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara & anyone against russia...
Kertokaapa, että kun olen excelissä napsinut hiiren kakkonappulalla rivejä pois näkyvistä "Piilota"-komennolla, miten saan ne takaisin näkymään? "Näytä" ei tapahdu mitään. Olo on älykäs.

Maalaa niitä rivejä niin, että kaikki piilotetut rivit on maalatun alueen sisällä. Sitten noille kaikille riveille "Näytä".
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Osaako joku sanoa, että pystyykö Android 2.3 puhelimella jakamaan nettiyhteyden langattomasti? Eli siis hotspotin tehdä puhelimesta? Joku hatara mielikuva on, että tämä on 2.2:n jälkeen ollut mahdollista, mutta eipä olisi ensimmäinen kerta kun muistaisin väärin.
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osaako joku sanoa, että pystyykö Android 2.3 puhelimella jakamaan nettiyhteyden langattomasti? Eli siis hotspotin tehdä puhelimesta? Joku hatara mielikuva on, että tämä on 2.2:n jälkeen ollut mahdollista, mutta eipä olisi ensimmäinen kerta kun muistaisin väärin.
Kyllä vain, oikein muistelet. USB tethering ja Wi-Fi hotspot -ominaisuudet lisättiin versiossa 2.2 (Froyo).
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Voiko oppisopimuksessa olevan työntekijän irtisanoa YT-neuvotteluissa?

Ymmärtääkseni voi, mutta pitää olla aika painavat perusteet. Lisäksi asiaan vaikuttaa se, onko oppisopimuksella työskentelevä määräaikaisessa vai toistaiseksi voimassaolevassa työsuhteessa. Määräaikaisen irtisanominen on vielä vaikeampaa ja silloin nuo syyt ovat käytännössä jotain kuoleman ja konkurssin välimaastossa. Toki purkaminen onnistuu jos molemmat osapuolet ovat tähän suostuvaisia, mutta yksipuolisesti on kyllä aika hankalaa. Olen ymmärtänyt asian niin, että viimeisenä firmasta pitäisi lähteä oppisopimusopiskelija ja se, joka laittaa valot lopullisesti kiinni.

Edit: tai no voi sen purkaa yksipuolisesti tietysti silloin jos esim. oppisopimuksella oleva rikkoo toistuvasti sovittuja sääntöjä, mutta tämä nyt ei liity YT-neuvotteluihin enää.
 
Viimeksi muokattu:

Erling

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, Kiekko-Espoo, Arsenal, Honka
Ajele kulmakarvat pois ja mene urheilemaan/saunaan, niin tiedät kuinka tärkeät ne on.

nimim. kerran kännissä ajellut kulmakarvat

ps. kai se on ihminen raapinut otsaansa aikoinaan niin kovaa, että sieltä karvat hävisi.

Niin siis en mitenkään vähättele kulmakarvojen merkitystä vaan kysyin miksei silmien ja hiusrajan välissä kasva säännöllisestä enemmän karvaa?
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Niin siis en mitenkään vähättele kulmakarvojen merkitystä vaan kysyin miksei silmien ja hiusrajan välissä kasva säännöllisestä enemmän karvaa?

En osaa vastata kysymykseesi, mutta kenties voit kysyä Eric Perriniltä, josko hänelle olisi tehty jotain tutkimuksia, että mikä siihen vaikuttaisi? Itseäni vähän harmittaa, kun otsa tullee olemaan kuin se kuuluisa 16 metrin alue.

Linkin kuvassa jyppiläinen kendoilija.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Jäipä askarruttamaanpaskarruttamaan tällainen seikka tuolta toisesta ketjusta.

Ainakaan joskus ~8 vuotta sitten suomalainen tavallinen pankkikortti ei käynyt maksuvälineenä ulkomailla, vaan piti aina vinguttaa luottokorttia. Nykyään Visa Electron toimii "pankkikorttina" myös ulkomailla, ilman mitään luotto-ominaisuuksiakin. Onko tuollaista "vanhanaikaista pankkikorttia" enää edes olemassa ja toimiiko se maksuvälineenä ulkomailla tai verkossa? Mitä vaihtoehtoja on? Mulla on Visa Electron ja MasterCard, joiden kanssa menee oikeen mukavasti mutta voisihan se olla yksi ja sama korttikin mun puolesta.

Kyllä vielä löytyy. En usko että pelkästään pankkikorttia, vaan Luottokortti-Pankkikortti yhdistelmiä kuten minulla. Kortti vielä uusittiin viime vuonna ja olin varma, että uudessa kortissa ei enää pankkikorttia ole, mutta kyllä se siellä vielä on. Suurin osa nykyisistä yhdistelmäkorteista on Debit/Credit-kortteja joissa Debit vastaa vanhanaikaista pankkikorttia. Electronin ja Debitin eroja en vielä ole tajunnut, mutta ilmeisesti Electronilla maksettaessa menee katevaraus tililtä jo ennakkoon ja Debitillä vasta viivellä.

On edelleen mahdollista tilata Visa Electron, Debit että Credit-kortteja sekä Debit/Credit kortteja tietenkin. Debit siis vastaa tässä sitä vanhanaikaista pankkikorttia, ja osaltaan Electron myös.

Useimmiten ihmiset ottavat yhdistelmäkortin, eli pankki ja luottokortin samaan, mikäli luottokorttia ovat hankkimassa. Electron ja Debit-kortin ero on juurikin siinä, että Electron tekee katevarauskyselyn tilille heti, eli periaatteessa tilin ylittäminen ei ole mahdollista. Debit taas ei välttämättä veloita maksua samantien tililtä, vaan tapahtumat saattavat veloittua parin päivän viiveellä. Tämä seikka on hyvä ottaa huomioon, kun etenkin baareissa välillä varoitellaan näistä käyttökatkoksista, yleisimmin aikavälillä 00-06. Käyttökatkokset eivät siis vaikuta debit-kortteihin, koska kortti ei tee katekyselyä saman tien.

Jos luottokortti on mahdollista saada, niin on se hyvä mielestäni olla olemassa. Ulkomailla kesällä ollessani joissain liikkeissä ei pystynyt edelleenkään maksamaan muutoin, kuin luotolla. Sitäpaitsi luottokortti vaikkapa tonnin rajalla on hyvä hätävara siltä varalta, jos vaikka pesukone tai jääkaappi hajoaa. Ei tarvitse lainailla välttämättä rahaa keneltäkään.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
On edelleen mahdollista tilata Visa Electron, Debit että Credit-kortteja sekä Debit/Credit kortteja tietenkin. Debit siis vastaa tässä sitä vanhanaikaista pankkikorttia, ja osaltaan Electron myös.

Electron ja Debit-kortin ero on juurikin siinä, että Electron tekee katevarauskyselyn tilille heti, eli periaatteessa tilin ylittäminen ei ole mahdollista. Debit taas ei välttämättä veloita maksua samantien tililtä, vaan tapahtumat saattavat veloittua parin päivän viiveellä.

Eli toimiiko debit/credit -kortti ulkomailla myös debitin puolelta vaiko ei? Siis jos ulkomailla tarkoitetaan tällaisia länsimaisia sivistysvaltioita, joissa tuollaiset kortinlukijavehkeet ovat käytössä. Nimittäin ei toiminut vielä silloin joskus 2000-luvun alkupuolella ja se ei ollut hyvä juttu se. Electronhan toimii kyllä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös