Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 017 461
  • 47 213

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Iso-Britannian naapurit? Irlanti, Alankomaat, Belgia, Ranska... Lasketaanko mukaan Tanska, Norja ja Islanti? Entä merentakaiset esim. Brasilia, USA? Miten siis määritellään saaren naapurivaltiot?

Tyttö kysyi esitelmäänsä varten ja edes Wikipedia ei vastaa tähän kysymykseen.
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Suosikkijoukkue
Lukko,Hokki, Leijonat, LA Kings.
Haa

Pitäisi saada selville tästä linkistä avautuvan YLEn uutislähetyksen taustalla soiva klassinen musiikkiesitys. Musiikki soi n. 18 minuutista alkaen Degas'n näyttelystä kertovan uutisoinnin taustalla. Kappaleen nimi ja säveltäjä?

Kiitos jo etukäteen. :)

Ja linkistä pääsee eiliseen YLEn uutislähetykseen.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osaako joku kertoa, mikä lippis Mikke Granlundilla on tämän videon haastattelussa mm. kohdissa 7:18-7:20 ja 7:54-7:58? Samantyylisen kelasin kesäksi hankkia sen enempään henkilönpalvontaan syyllistymättä.

Linkki Youtubeen ja jääkiekko-aiheiseen fiilistelyvideoon.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Osaako joku kertoa, mikä lippis Mikke Granlundilla on tämän videon haastattelussa mm. kohdissa 7:18-7:20 ja 7:54-7:58? Samantyylisen kelasin kesäksi hankkia sen enempään henkilönpalvontaan syyllistymättä.

Linkki Youtubeen ja jääkiekko-aiheiseen fiilistelyvideoon.
Hurleyn lippis näyttäisi olevan.

Ja Hurleyn sivujen mukaan ihan tollasta mallia ei enää taida löytyä ainakaan uutena, toki jostain kaupoista voi löytyä. Tässä ehkä lähimpänä oleva: CLEAN SLATE MENS HAT - Hurley
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Olen tässä oman yrityksen alkutaipaleella ja koen nyt kovia tunnontuskia.

Yrityksen omistajana olen täydessä vallassa mutta kaverini roikkuu mukana, hyvä kaveri vieläpä. Toki voin määrätä palkat yms mutta sitten taas tulee tunnontuskat kun on kuitenkin hyvä kaveri ja haluan että hankin jossain vaiheessa nauttii menestyksestämme kun ollaan yhdessä suunniteltu alusta lähtien. Vielä kitkutellaan mutta tähtäin onkin pidemmällä aikavälillä.

Toisaalta haluan todellakin välttää kaverillista toimintaa tälläisessä tilanteessa..toisaalta sitten tuollein kuten ylempänä sanoin..

Mitähän tässä tekisi?

Edit: Piti vielä lisätä että mitään merkittävää osuutta kaverilla ei ole ettenkö pärjäisi itsekseni. Ulkopuolisia työntekijöitä tulee olemaan jatkossa mutta ei alussa vielä. Ne on asia erikseen.
 

Kaukosäädin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves 365 ja Real Madrid
Miks mun kone ei mene youtubeen? Alapalkissa lukee vaan: Odotetan vastausta osoitteesta youtube.com... Kaikki muut sivut ja videot toimii kyllä.

Edit Homma hoidossa.
 
Viimeksi muokattu:

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Olen tässä oman yrityksen alkutaipaleella ja koen nyt kovia tunnontuskia.

Yrityksen omistajana olen täydessä vallassa mutta kaverini roikkuu mukana, hyvä kaveri vieläpä. Toki voin määrätä palkat yms mutta sitten taas tulee tunnontuskat kun on kuitenkin hyvä kaveri ja haluan että hankin jossain vaiheessa nauttii menestyksestämme kun ollaan yhdessä suunniteltu alusta lähtien. Vielä kitkutellaan mutta tähtäin onkin pidemmällä aikavälillä.

Toisaalta haluan todellakin välttää kaverillista toimintaa tälläisessä tilanteessa..toisaalta sitten tuollein kuten ylempänä sanoin..

Mitähän tässä tekisi?

Olisit kysellyt hiukan aiemmin.
Yksinkertainen neuvoni olisi ollut, että pidä kaveruus ja varsinkin ystävyys erillään omista bisneksistäsi.
Joillakin voi olla eri näkemys.

Ihan eri asia on se, jos ystävystytään töissä.
 

-Niks-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit.
Olisit kysellyt hiukan aiemmin.
Yksinkertainen neuvoni olisi ollut, että pidä kaveruus ja varsinkin ystävyys erillään omista bisneksistäsi.
Joillakin voi olla eri näkemys.

Ihan eri asia on se, jos ystävystytään töissä.

Oli hieman hankala tilanne alunperin kun tosiaan vatvoin ja vatvoin että mitähän sitä alkaisi tekemään elämänsä kanssa. Sitten kaverin kanssa keksittiin kaikkea, hänestä tuli samalla sitten "piilojohtaja" vierelläni. Vatvominen muutenkin on niin vittumainen piirre itsessäni, siitä täytyy päästä eroon ja saada suoraviivaisuutta.

Aion nyt varmastikkin tehdä pari peliliikettä asian suhteen, pahimmillaan sotkee kaveruudet pahasti jos menee napit vastakkain töissä.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Aion nyt varmastikkin tehdä pari peliliikettä asian suhteen, pahimmillaan sotkee kaveruudet pahasti jos menee napit vastakkain töissä.

Valitettava tosiasia, että läheisten ihmisten kanssa harvoin kannattaa tehdä töitä. Ainakaan noin vastuullisella paikalla. Yrityksesi tarkoitus on kuitenkin menestyä ja vaikka olisi kuinka hyvä kaveri tahansa, niin jos hän ei ole hyödyksi (tai vielä pahempi, että jos on haitaksi) yritykselle niin kannattaa asia ainakin ottaa puheeksi. Sullakin on kuitenkin ilmeisesti toimeentulo sidottu omaan yritykseen, joten kohtele sitä asian mukaisella vakavuudella.

Mullakin oli kysymys. Uusi läppäri pitäisi olla parin päivän päästä käsissä ja olen miettinyt, että mitä vanhan läppärin tiedoille tekisi. Haluaisin säilyttää tiedot kovalevyllä, joka on kiinni tässä vanhassa koneessa ja tämä ilmeisesti onnistuu, jos irrottaa muistin läppäristä ja ostaa jonkinlaiset kuoret? Kysymys kuuluukin, mistäs minä tiedän mitkä kuoret siihen sopii?

Jos oikeat tiedot katsoin koneelta, niin kovalevy on mallia FUJITSU MHY2120BH ATA Device. Ebaysta löytyy jos jonkinlaisia kuoria mutta käykö esim. tällaiset: USB 2.0 2.5" SATA External Hard Drive HD Enclosure/Case | eBay
 

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Haluaisin säilyttää tiedot kovalevyllä, joka on kiinni tässä vanhassa koneessa ja tämä ilmeisesti onnistuu, jos irrottaa muistin läppäristä ja ostaa jonkinlaiset kuoret? Kysymys kuuluukin, mistäs minä tiedän mitkä kuoret siihen sopii?
Ei siihen välttämättä mitään kuoria tarvita, adapterikin riittää. Kuorten avulla toki saat tehtyä itsellesi näppärästi ulkoisen kovalevyn. Esimerkkikotelosi eBaysta sopii mainiosti. Tärkeimmät avainsanat ovat kiintolevyn liitäntätapa eli SATA ja koko eli 2.5". Jos haluat ulkoisesta kiintolevystäsi nopeamman ja jos uusi läppärisi sitä tukee, USB 3.0 -kotelo on myös harkitsemisen arvoinen vaihtoehto. Huomaathan kuitenkin toki, että esimerkkitapauksen eBay-myyjä ei toimita Suomeen.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Ei siihen välttämättä mitään kuoria tarvita, adapterikin riittää. Kuorten avulla toki saat tehtyä itsellesi näppärästi ulkoisen kovalevyn. Esimerkkikotelosi eBaysta sopii mainiosti. Tärkeimmät avainsanat ovat kiintolevyn liitäntätapa eli SATA ja koko eli 2.5". Jos haluat ulkoisesta kiintolevystäsi nopeamman ja jos uusi läppärisi sitä tukee, USB 3.0 -kotelo on myös harkitsemisen arvoinen vaihtoehto. Huomaathan kuitenkin toki, että esimerkkitapauksen eBay-myyjä ei toimita Suomeen.

Ok, hieno homma. Kiitos kovasti avusta!

En ollut tietoinen, että adapterikin toimisi, mutta taidan kuitenkin ostaa kuoret kun noita näyttäisi noin halvalla saavan. Onko noi läppärien kovalevyt aina 2.5 tuumasia vai löytyykö toi tieto jollain tapaa tosta Fujitsun koodista?

Mutta kiitos tosiaan Lawlessille.

E: Jahas, näköjään läppäreissä on aina tuo 2.5"..
 
Viimeksi muokattu:

Lawless

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ollut tietoinen, että adapterikin toimisi, mutta taidan kuitenkin ostaa kuoret kun noita näyttäisi noin halvalla saavan. Onko noi läppärien kovalevyt aina 2.5 tuumasia vai löytyykö toi tieto jollain tapaa tosta Fujitsun koodista?
Kyllä se tosiaan taitaa olla parempi vaihtoehto tuo kotelo, niitä saa nykyään näköjään todella halvalla. Tuollainen perus SATA-USB-adapteri ei nimittäin käsittääkseni taida antaa virtaa kovalevylle USB:n kautta. Kovalevykotelo puolestaan sisältää sellaisen SATA-USB-adapterin, joka antaa virtaa kovalevylle ja mahdollistaa sen, että kovalevy tarvitsee (yleensä) liittää vain yhdellä johdolla (USB-johto, jonka kautta myös virta kulkee) tietokoneeseen. Näin siis, kun puhutaan 2.5" kovalevyistä. 3.5" ulkoisten kiintolevyjen liittämiseenhän ei pelkkä USB-johto riitä, vaan tarvitaan erillinen virtalähde.

Niin, siis ainakin nykyläppäreiden kiintolevyt ovat 2,5-tuumaisia tai pienempiä, mutta joka tapauksessa googlettamalla "MHY2120BH" saat tuon kiintolevyn tiedot esiin.
 

Kipelov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiovan fasistijuntta
Sähköasioista mitään tietämätön tarvitsisi vähän apua. Olen muuttamassa pois opiskelijakämpästä, ja muuttotarkistuksessa edellytetään, että kaikkien huoneiden valaisinten liittämiskohdissa on sähköjohtojen päässä valmiina ns. sokeripalat eli ilmeisesti oikealta nimeltään kytkentärima. Sisään muuttaessa näitä ei joka huoneessa ollut, vaan kiinnittelimme sähköjohtoja valaisimissa kiinteinä olleisiin sokeripalan tapaisiin liittimiin. Joka tapauksessa vuokranantaja veloittaa puuttuvista sokeripaloista galaktiset n. 70 euroa / kpl, joten on helpompaa ja halvempaa ostaa ja asentaa mokomat itse.

Emäntä kävi kaupassa hakemassa sokeripalaa, ja löivät käteen tällaisen:

http://www.taloon.com/kuvat/k/ensto/1933515.jpg

Onkohan pointtina siis leikellä itse tuosta sopivan pituisia pätkiä? Ilmeisesti kolme tuollaista johdonmentävää paria per pala olisi ok, kaksi sähköjohtoja ja kolmas mahdollista maadoitus/nolla/tjsp. johtoa varten?

Kiinnityksen ajattelin toki hoitaa vääntämällä sulakerasiasta pääkytkijän off-asentoon ja varmuuden vuoksi kumihanskat kourassa.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Sähköasioista mitään tietämätön tarvitsisi vähän apua. Olen muuttamassa pois opiskelijakämpästä, ja muuttotarkistuksessa edellytetään, että kaikkien huoneiden valaisinten liittämiskohdissa on sähköjohtojen päässä valmiina ns. sokeripalat eli ilmeisesti oikealta nimeltään kytkentärima. Sisään muuttaessa näitä ei joka huoneessa ollut, vaan kiinnittelimme sähköjohtoja valaisimissa kiinteinä olleisiin sokeripalan tapaisiin liittimiin. Joka tapauksessa vuokranantaja veloittaa puuttuvista sokeripaloista galaktiset n. 70 euroa / kpl, joten on helpompaa ja halvempaa ostaa ja asentaa mokomat itse.

Jos mennään ihan pykälien mukaan, niin taitaa olla sähkärien hommaa tuo (viitaten tuohon hintaan). Tosin sokeripalojen kanssa sählääminen on melkein kaikille arkipäiväistä, kun suuressa osassa lamppuja on nuo vastaavat osat valmiina.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jos mennään ihan pykälien mukaan, niin taitaa olla sähkärien hommaa tuo (viitaten tuohon hintaan). Tosin sokeripalojen kanssa sählääminen on melkein kaikille arkipäiväistä, kun suuressa osassa lamppuja on nuo vastaavat osat valmiina.

Sokeripalan saa vaihtaa itse, ainakin tämän ohjeen perusteella.

Sisustusvalaisimen liittäminen valaisinliittimeen eli "sokeripalaan". "Sokeripalan" korvaaminen kiinteässä asennuksessa valaisinpistorasialla sekä rikkoontuneen valaisinpistorasian vaihto.

Mielestäni tuon kohdan voi tulkita, että voit itse asentaa sokeripalat
 

Kipelov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiovan fasistijuntta
Opiskelija-asuntosäätiön 70 euron sokeripalaveloituksia on muistaakseni perusteltu sillä, että vaikka kyseessä ei lakiteknisesti olekaan oikeaa sähkömiestä vaativa homma, tavallisilla huoltomiehillä ei ole aikaa, kiinnostusta tms. hoitaa asiaa, vaan säätiö kutsuu mielellään paikalle sähkärin, jonka kulut veloitetaan entiseltä asukkaalta.

Kiitos kaikille sokeripala-asiaan kantaa ottaneille. Ruuvari käteen ja tukka pystyyn!
 

Jazze Cazza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit,Detroit Red Wings,ManU
Tämmönen

En tiedä onko jo kyselty,mutta miten illan NHL-pelit pelataan Earth Hourin aikana? Lähinnä siis valaistus kiinnostaisi,sillä kaikki NHL-seurat ovat lupautuneet talkoisiin mukaan...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös