Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 003 951
  • 47 191

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Mummola?

Miksi käytetään sanaa mummola? Miksei pappala? Jos mummo ja pappa ovat molemmat elossa, ja asuvat yhdessä, niin miksi paikan nimi, johon lapsenlapset menevät käytetään nimitystä mummola?
 

Jacques

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lehmä & maito?

Valion uusien maitopurkkien innoittamana virisi keskustelu siitä, tuottaako lehmä maitoa ilman synnyttämistä vai vaatiiko maidontuottaminen aluksi yhden synnytyksen tai ainakin tiineenä olon?
 

bitnir

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jacques kirjoitti:
Valion uusien maitopurkkien innoittamana virisi keskustelu siitä, tuottaako lehmä maitoa ilman synnyttämistä vai vaatiiko maidontuottaminen aluksi yhden synnytyksen tai ainakin tiineenä olon?

ÖÖ... Menenkö nyt helppoon vai eikö nykynuoret tätäkään muka enää tiedä? Lehmä muuttuu lehmäksi ensimmäisen synnytyksen jälkeen, sitä ennen sitä kutsutaan hiehoksi. Hiehoista ei saa maitoa. En ole ihan varma missä vaiheessa maitoa alkaa tulla, mutta kyllä se ainakin lähellä sitä synnytyshetkeä on. Ihmisnaisella maitoa alkaa erittyä pieniä määriä joskus jo ennen synnytystä, varsinainen heruminen edellyttää vauvan imemisen aiheuttamaa hormoniryöppyä (oksitosiini oli sen nimi muistaakseni)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Arnold kirjoitti:
Miksi käytetään sanaa mummola? Miksei pappala? Jos mummo ja pappa ovat molemmat elossa, ja asuvat yhdessä, niin miksi paikan nimi, johon lapsenlapset menevät käytetään nimitystä mummola?
Riippuu siitä, kumpi on vanhempi. Jos mummo on vanhempi, on paikka muppala, jos taas pappa on vanhempi, mennään jouluna pammolaan. Simppeliä kuin sirklaus.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Arnold kirjoitti:
Miksi käytetään sanaa mummola? Miksei pappala? Jos mummo ja pappa ovat molemmat elossa, ja asuvat yhdessä, niin miksi paikan nimi, johon lapsenlapset menevät käytetään nimitystä mummola?

Tuon kompensoi taas se, että synnyinmaata kutsutaan usein isänmaaksi, vaikka kyllä äiditkin täällä asuvat.

Niin, ja kaipa se on niin, että ne isoisät ovat usein mummolassa tossun alla ja mummot pitävät siellä tiukkaa kuria papparaisille. Siksi miehet kuolevat Suomessa keskimäärin nuorempina.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
irGGu kirjoitti:
Muistan joskus vuosia(?) sitten nähneeni TV:stä elokuvan tai sarjan, jossa joku ihminen kirjoittaa paperille ylös ykkösiä ja nollia. Ja jotain muuta kirjainta sen lisäksi. Lopulta nuo kasaavat nuo paperit seinälle, ja yhdistävät viivoilla nuo ylimääräset kirjaimet. Näin muodostuu käsikädessä seisovat ihminen ja avaruusolio.

Osaisiko joku kertoa mistä elokuvasta/sarjasta tuo on, olisi mukava nähdä uusiksi nytkun olen alkanut näkemään unia mokomasta.
Vaikka sanoitkin ettei leffa, silti villi arvaus http://www.imdb.com/title/tt0075860/

ed. Yh, luetun ymmärtäminen näyttää olevan todella vaikeaa, joten ei se taida tuo ehottamani olla.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
irGGu kirjoitti:
Muistan joskus vuosia(?) sitten nähneeni TV:stä elokuvan tai sarjan, jossa joku ihminen kirjoittaa paperille ylös ykkösiä ja nollia. Ja jotain muuta kirjainta sen lisäksi. Lopulta nuo kasaavat nuo paperit seinälle, ja yhdistävät viivoilla nuo ylimääräset kirjaimet. Näin muodostuu käsikädessä seisovat ihminen ja avaruusolio.

Osaisiko joku kertoa mistä elokuvasta/sarjasta tuo on, olisi mukava nähdä uusiksi nytkun olen alkanut näkemään unia mokomasta.

Luultavasti Outer Limits-sarja eli Äärirajoillakos se Suomessa oli.

Jaksoa nyt ei voi muistaa, mutta googlailemalla saattaa jakson nimi ja numero aueta...helpoin tapa päästä käsiksi jaksoon onkin sitten p2p-verkot, ellei tietenkin sitten samantien tilaa jotain DVD-settiä (jos sellaista on).
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukilahden Työväen Ampujat
irGGu kirjoitti:
Muistan joskus vuosia(?) sitten nähneeni TV:stä elokuvan tai sarjan, jossa joku ihminen kirjoittaa paperille ylös ykkösiä ja nollia. Ja jotain muuta kirjainta sen lisäksi. Lopulta nuo kasaavat nuo paperit seinälle, ja yhdistävät viivoilla nuo ylimääräset kirjaimet. Näin muodostuu käsikädessä seisovat ihminen ja avaruusolio.

Osaisiko joku kertoa mistä elokuvasta/sarjasta tuo on, olisi mukava nähdä uusiksi nytkun olen alkanut näkemään unia mokomasta.

Tästä niin pitkä aika ole kun juuri näin tuon saman jutun. Olikos se joku pikkulapsi joka niitä numeroita kirjoitteli? Äkkiseltään tuli mieleen uusintana pyörivien x-filujen joku jakso. Vai mahdollisesti Jodie Fosterin tähdittämä Contact? Jopas alkoikin häiritsemään.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jakke Huuliparta kirjoitti:
Tästä niin pitkä aika ole kun juuri näin tuon saman jutun. Olikos se joku pikkulapsi joka niitä numeroita kirjoitteli? Äkkiseltään tuli mieleen uusintana pyörivien x-filujen joku jakso. Vai mahdollisesti Jodie Fosterin tähdittämä Contact? Jopas alkoikin häiritsemään.

Tässä hiljan Subilta tuli uusintana juurikin tämä X-Filesin jakso, jossa se pikkupoika poimii telkkarin lumisadelähetyksestä ykkösiä ja nollia, joista muodostuu papereille humanoidipää. Ei mene ihan yksi yhteen tuon irgun kuvauksen kanssa, mutta sinä varmaan hait nimenomaan tuota.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Vteich kirjoitti:
Tässä hiljan Subilta tuli uusintana juurikin tämä X-Filesin jakso, jossa se pikkupoika poimii telkkarin lumisadelähetyksestä ykkösiä ja nollia, joista muodostuu papereille humanoidipää. Ei mene ihan yksi yhteen tuon irgun kuvauksen kanssa, mutta sinä varmaan hait nimenomaan tuota.

Ei välttämättä, koska tosiaan Outer Limits-sarjassa on esiintynyt vastaava teema ja siinä juurikin kuvaksi syntyi tuo ihmispari.

Ellen aivan väärin muista, niin jakso jatkui sitten sillä että henkilöt rakensivat jonkinlaisen superlaserin alienien neuvoilla, joilla he sitten estivät alienien aurinkopurjeella kulkevaa alusta törmäämästä maahan tjsp.
Ykkösseasonilta löytyi jakso 11?

THE MESSAGE

Jennifer Winter (Marlee Matlin), deaf since birth, has had a revolutionary implant in her ear, to help her hear for the first time. The device doesn't help her to hear normal conversation and sounds, but she does hear something, and no one believes her.

While on a routine visit to the hospital to check on the implant, Jennifer befriends the janitor, Robert (Larry Drake) who empathizes with her.

Suddenly, Jennifer is plagued by nightmares and searing pain in her head, all at 3:16 in the morning or afternoon. Once the pain starts she begins furiously writing in binary code.

It's Robert who suggests that perhaps the binary code's, 0's and 1's might be able to be translated. As a former astrophysicist who had mental problems that forced him to work as a janitor, Robert enters the code into this computer to try to translate it.

Meanwhile, Jennifer's husband Sam, concerned for his wife and their young baby, is convinced that Jennifer is going crazy. But as the sounds and dreams become more pronounced Jennifer and Robert are determined to break the code.

What they discover is an alien force, trying to communicate a cry for help through Jennifer's implant. The alien planet is hurling toward the sun and they need help from Earth to save their planet.


http://www.theouterlimits.com/noflash/episode.html (muita jaksoja, josko niitä olisi kaksikin...)
 

Knightrider

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Olen ilmeisesti ensi kesänä serkkuni häissä morsiustyttönä (eli parinani toimii morsiamen 3v. poika, kummipoikani), ja tuli tässä mieleen että kuka yleensä maksaa morsiustytön puvun? Häiden maksaja? Vai maksanko puoliksi hääliikkeestä valitsemani puvun morsiamen kanssa? Mikä on tässä se yleinen käytäntö kun en ole koskaan ennen morsiustyttönä ollut?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Knightrider kirjoitti:
Olen ilmeisesti ensi kesänä serkkuni häissä morsiustyttönä (eli parinani toimii morsiamen 3v. poika, kummipoikani), ja tuli tässä mieleen että kuka yleensä maksaa morsiustytön puvun? Häiden maksaja? Vai maksanko puoliksi hääliikkeestä valitsemani puvun morsiamen kanssa? Mikä on tässä se yleinen käytäntö kun en ole koskaan ennen morsiustyttönä ollut?

Kyllä tuollaiset kulut menee samasta kukkarosta kuin häiden muutkin kulut. Se voi olla joko hääparin lompsa tai sitten vaikka heidän vanhempiensa, mutta morsiustytön lompsapiirakka pitää jättää visusti rauhaan.
 

Ukko

Jäsen
Sakkoasiaa...

Kokeillaan löytyisikö täältä ratkaisua pariin, jo pitkään askarruttaneeseen kysymykseen...
Pitääkö paikkansa

- että poliisin siviilihenkilönä ajamaan ylinopeuteen ei kollega puutu, ts. jättää sakottamatta ?

- jos jättää ylinopeussakkonsa maksamatta ( siis Matti Meikäläinen ), tästä ei aiheudu mitään seuraamuksia. Itse olen kuullut että oikeuslaitos ei ryhtyisi toimiin sakkojen perimiseksi asian vähäpätöisyyden takia...
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ukko kirjoitti:
- jos jättää ylinopeussakkonsa maksamatta ( siis Matti Meikäläinen ), tästä ei aiheudu mitään seuraamuksia. Itse olen kuullut että oikeuslaitos ei ryhtyisi toimiin sakkojen perimiseksi asian vähäpätöisyyden takia...

Tuskinpa ne sitä ihan kokonaan unohtaa, mutta maksuajoissa joustavat melkoisesti. Sakot kannattaa maksaa siinä toisen ja kolmannen muistutuksen välissä, 6-9 kuukauden kuluttua muka tekemästäsi rikkeestä. Penniäkään et maksa korkoa vaikka valtio lainaa sulle rahaa :)
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ukko kirjoitti:
- jos jättää ylinopeussakkonsa maksamatta ( siis Matti Meikäläinen ), tästä ei aiheudu mitään seuraamuksia. Itse olen kuullut että oikeuslaitos ei ryhtyisi toimiin sakkojen perimiseksi asian vähäpätöisyyden takia...

Itse sain sakot tuossa viime joulukuussa ja vielä olisi 50€ maksamatta eikä ole mitään huomautuksia kuulunut. Muutaman kuukauden välein olen 50€ maksanut ja ajattelin kyllä vielä maksaa loputkin kunhan kerkiän.
 

scholl

Jäsen
Lukkoseppä kirjoitti:
Tuskinpa ne sitä ihan kokonaan unohtaa, mutta maksuajoissa joustavat melkoisesti. Sakot kannattaa maksaa siinä toisen ja kolmannen muistutuksen välissä, 6-9 kuukauden kuluttua muka tekemästäsi rikkeestä. Penniäkään et maksa korkoa vaikka valtio lainaa sulle rahaa :)

Tuo on mulle uusi tieto. Olen aina pitänyt erittäin lyhyenä maksuaikana, mitä ovat tarjonneet. Parkkisakko kannattaa maksaa silloin, kun se huomautus tulee (1,5 kertaiseksi korotettuna). Muuten menee kuulemma ulosottoon.
 

Lukkoseppä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
scholl kirjoitti:
Tuo on mulle uusi tieto. Olen aina pitänyt erittäin lyhyenä maksuaikana, mitä ovat tarjonneet. Parkkisakko kannattaa maksaa silloin, kun se huomautus tulee (1,5 kertaiseksi korotettuna). Muuten menee kuulemma ulosottoon.

Parkkisakko onkin toinen juttu, kertautuu aika nopeasti. Tarkoitin lähinnä ylinopeudesta ja muusta napsahtaneita päiväsakkoja. Kuukaudesta tai kolmesta viikostahan ne puhelee lappua kirjoittaessaan mutta se ei pidä paikkaansa. Viimeisestä sakosta on aikaa ainakin 5 vuotta joten en tiedä onko tilanne muuttunut.
 

scholl

Jäsen
Lukkoseppä kirjoitti:
Parkkisakko onkin toinen juttu, kertautuu aika nopeasti. Tarkoitin lähinnä ylinopeudesta ja muusta napsahtaneita päiväsakkoja. Kuukaudesta tai kolmesta viikostahan ne puhelee lappua kirjoittaessaan mutta se ei pidä paikkaansa. Viimeisestä sakosta on aikaa ainakin 5 vuotta joten en tiedä onko tilanne muuttunut.

joo ymmärsin kyllä sen eron. Itse joudun aina maksamaan parkkisakon 1,5 kertaisena, koska se lappu unohtuu aina jonnekin autossa.

Sen sijaan tosiaan ylinopeussakon olen maksanut kiltisti nopeasti, kun on pelännyt, että ties minne siitä muuten joutuu.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
scholl kirjoitti:
Sen sijaan tosiaan ylinopeussakon olen maksanut kiltisti nopeasti, kun on pelännyt, että ties minne siitä muuten joutuu.

Sehän voisi olla schollillekin elämää avartava kokemus jättää ylinopeussakko/-sakot maksamatta ja testata, että minne sitä oikein pääsee ja sitten kertoa avartavista kokemuksista meille täällä Jatkoajassa.

vlad.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
irGGu kirjoitti:
Muistan joskus vuosia(?) sitten nähneeni TV:stä elokuvan tai sarjan, jossa joku ihminen kirjoittaa paperille ylös ykkösiä ja nollia. Ja jotain muuta kirjainta sen lisäksi. Lopulta nuo kasaavat nuo paperit seinälle, ja yhdistävät viivoilla nuo ylimääräset kirjaimet. Näin muodostuu käsikädessä seisovat ihminen ja avaruusolio.

Osaisiko joku kertoa mistä elokuvasta/sarjasta tuo on, olisi mukava nähdä uusiksi nytkun olen alkanut näkemään unia mokomasta.
Varjolta tulikin jo oikea vastaus eli The Outer Limits-sarjan jakso The Message. Sen verran kuitenkin lisäystä että tuota sarjaa aletaan jenkkien puolella julkaista DVD:llä marraskuun alusta jolloin ensimmäinen tuotantokausi ilmestyy. Euroopassa sarjaa ei ole julkaistu eikä ole tietoa onko tulossakaan.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Kuinka siististi cool on Klaukkalan kohdalla ojaan ajanut EB?
 

Teacup

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
vintsukka kirjoitti:
Varjolta tulikin jo oikea vastaus eli The Outer Limits-sarjan jakso The Message.

Piti oikein hankkia tuo jakso katsottavaksi, kun kuulosti erikoiselta.

Ja nyt olennainen korjaus :-) Eiväthän ihminen ja avaruusolio käsikädessä suinkaan ole vaan vilkuttamassa tms. Yksi alien ja kaksi ihmistä kaikki möllöttämässä vierekkäin. Karmea musiikki taustalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös