Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 005 478
  • 47 196
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
16A siellä näytti olevan.

Muistaakseni 20A on melko tavallinen sulakekoko tuohon yksivaiheiseen syöttöön (löydät varmaan nuo syöttösulakkeiden kokovaatimukset uuden lieden manuaalista). Jos sähkökeskus on ns. normaali 70-lukulainen tulppakeskus, niin itse laittaisin uuden 20A pohjan ja vetäisin vain uudet syöttöjohdot keskukselta uunin kytkentärasiaan.
3-vaiheen vetäminen vaatii jo keskukselta enemmän ja pitäisi olla joka vaiheelle vapaa sulakepaikka ja se voi olla vaativaa tuollaiselta pikkukeskukselta.

P.S. Ja tämä ihan vain näin mutulta sinun tapaustasi sen tarkemmin tietämättä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos sähkökeskus on ns. normaali 70-lukulainen tulppakeskus, niin itse laittaisin uuden 20A pohjan ja vetäisin vain uudet syöttöjohdot keskukselta uunin kytkentärasiaan.
3-vaiheen vetäminen vaatii jo keskukselta enemmän ja pitäisi olla joka vaiheelle vapaa sulakepaikka ja se voi olla vaativaa tuollaiselta pikkukeskukselta.

Ihan sellaiselta perustaululta se minusta näyttää. Siellä näyttäisi kyllä olevan tyhjänä muutama sulakepaikka joiden kohdalla lukee "varalla". Mutta mitenkäs tuo uusien johtojen vetäminen taululta sinne keittiöön: Kulkeeko ne johdot yleensä jonkun putken sisällä siten että uuden johdon voisi vetää samaa reittiä vai joutuisiko tuon esim. tekemään pinta-asennuksena? Katselin kun siskon taloon (uusi talo) tehtiin sähkötöitä ja siinä ne näytettiin laittavan kulkemaan putken sisälle, mutta miten on tuollaisessa 70-luvun talossa? Toki aion sähkömiehen kutsua paikalle mutta olisi hyvä jo tietää ennakkoon vähän tuosta minkälainen operaatio se tulisi olemaan.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kuinka iso sulake tuolle yhdelle vaiheelle on? Jos on 20 ampeerinen, niin no problemo. Nykyaikaiset liedet voi kytkeä käyttämään yhtä vaihetta, mutta sulakkeen koko pitää olla vähintään tuo 20 ampeeria (toki liesikohtaisia eroja on, mutta noin yleensä). Eli ei sinne keittiöön ihan pakko ole 3x16 ampeerin sulakkeita vetää. (Itse asentanut kalustekiertoilmauunin 70-luvulla rakennettuun kerrostaloon)
Mulla oli samanlainen ongelma kun asensin omaan -63 rakennettuun kämppääni uutta keittiötä. Kalusteuuni + induktioliesi piti asentaa, ja virtaa tuli vain 16A. Sähkömies sanoi, että kyllä tuon 16A pitäisi riittää, joten kaikki on nyt sen päässä. Hyvin toimii, sulake ei ole palanut kertaakaan. Ongelmana tuossa kolmivaihevirran puuttumisessa on se, että induktioliesi pitää pientä sirinää, mutta tämä ei haittaa toimintaa mitenkään muuten.

edit: tarkistin asian, ja sähkäri tosiaan vaihtoi 20 ampeerin pohjan tuohon sulaketauluun, mutta sulakkeena on edelleen 16 ampeerin sulake.
 
Viimeksi muokattu:

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Kulkeeko ne johdot yleensä jonkun putken sisällä siten että uuden johdon voisi vetää samaa reittiä vai joutuisiko tuon esim. tekemään pinta-asennuksena?
Johdot kulkee putkessa, joten vaihtotyö on suhteellisen helppo tehdä, kunhan esimerkiksi remontissa putkia ei ole muutettu (itse jouduin muuttamaan yhden pätkän vanhaa rautaputkea muoviputkeksi kun purin seinän, veikkaan ettei siitä enää mene vetämällä johto läpi...).
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kiitokset JZZ:lle ja Kommentaattorille vastauksista. Pitääkin seuraavaksi ottaa sähkösetään yhteyttä ja laittaa homma vireille.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Ihan sellaiselta perustaululta se minusta näyttää. Siellä näyttäisi kyllä olevan tyhjänä muutama sulakepaikka joiden kohdalla lukee "varalla".

Jos taulussa tilaa on, niin voihan sitä kolmea vaihetta harkita, mutta ei se mielestäni kyllä mikään välttämättömyys ole. Noi liedet toimii kyllä ihan hyvin yhdelläkin vaiheella ja ovat oikosulkupaloilla muutettaviksi 1-, 2- tai 3-vaiheisiksi (katso se lieden manuaali).
Ja vaikka noita "varalla" paikkoja on, niin onko ne eri vaiheilla? Jos haluat lietesi toimivan 3-vaiheella, niin ne kolme vaihetta pitäisi löytyä vapaana myös taulusta.

Mutta mitenkäs tuo uusien johtojen vetäminen taululta sinne keittiöön: Kulkeeko ne johdot yleensä jonkun putken sisällä siten että uuden johdon voisi vetää samaa reittiä vai joutuisiko tuon esim. tekemään pinta-asennuksena?

Mennään mutulla, kun en ole kämppääsi nähnyt. Yleensä johdot on vedetty suojaputkeen. Jos seinilläsi ei näy johtoja tai johtokouruja, niin kämpässäsi on uppoasennus. Johdot kannattaa vetää aina putkeen jos vain mahdollista. Aina se ei kuitenkaan ole mahdollista ja itse jouduin kotona (betoniseinäinen kerrostaloasunto) laittamaan joitakin sähköasennuksia pintaan, kun en halunnut ruveta roilottamaan seiniin uusia putkia. Nykyään rautakaupoista saa ihan hyvännäköistä listaa jonka huomaan on johdot hyvä ja siistiä piilottaa.

Katselin kun siskon taloon (uusi talo) tehtiin sähkötöitä ja siinä ne näytettiin laittavan kulkemaan putken sisälle, mutta miten on tuollaisessa 70-luvun talossa? Toki aion sähkömiehen kutsua paikalle mutta olisi hyvä jo tietää ennakkoon vähän tuosta minkälainen operaatio se tulisi olemaan.

Katso putkien reitit (niitä on kyllä tosi vaikea seurata ilman teräsmiehen röntgenkatsetta). Jos putkissa tilaa on, niin toki johdot putkeen vaan, vaikka 70-luvun talossa. Onko käytössäsi asunnon sähköpiirustuksia? Niistä näet johtojen reitit ja mikä sulake mihinkin vaikuttaa.
Muussa tapauksessa joudut menemään "kokeilu- ja mittausmetodilla", jolloin voit päätellä noiden putkien reititykset (tsekkaa myös missä kohtaa seinissä tai katossa on noita jakorasioita).

70-luvun asunnossa vain tuppaa olemaan melko eksoottinen piuhojen värijärjestelmä ja sulakkeiden jako. Itse otin näpeille omassa asennuksessa, kun kylpyhuoneen 16A pesukonepistorasia olikin haaroitettu myös keittiöön. Ilmeisesti jääkaappia varten tehty haaroitus hieman yllätti ja olin ottavinaan keittiön kaikki sähköt pois, niin yhdessä rasiassa olikin vielä sähköt. Normipäivä ;-)

Eli varovaisuutta ja suosittelen ammattilaisen konsultaatiota.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Mulla oli samanlainen ongelma kun asensin omaan -63 rakennettuun kämppääni uutta keittiötä. Kalusteuuni + induktioliesi piti asentaa, ja virtaa tuli vain 16A. Sähkömies sanoi, että kyllä tuon 16A pitäisi riittää, joten kaikki on nyt sen päässä. Hyvin toimii, sulake ei ole palanut kertaakaan. Ongelmana tuossa kolmivaihevirran puuttumisessa on se, että induktioliesi pitää pientä sirinää, mutta tämä ei haittaa toimintaa mitenkään muuten.

edit: tarkistin asian, ja sähkäri tosiaan vaihtoi 20 ampeerin pohjan tuohon sulaketauluun, mutta sulakkeena on edelleen 16 ampeerin sulake.

OK. Eli toi 16A:takin riittää? Lienee uunikohtaista? Oma uunini vaati sen 20A:n ja on toiminut ihan moitteetta.
Ehkäpä -OO-:n uusi uuni toimisi tuolla 16A:lla ja pääsisi todella helpolla tuosta vaihdosta?
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
OK. Eli toi 16A:takin riittää? Lienee uunikohtaista? Oma uunini vaati sen 20A:n ja on toiminut ihan moitteetta.
Ehkäpä -OO-:n uusi uuni toimisi tuolla 16A:lla ja pääsisi todella helpolla tuosta vaihdosta?
Joo niin omakin uuni+liesi käyttöohjeen mukaan vaati tuon 20A, mutta ei ole ainakaan vielä kertaakaan edes 16A sulake palanut.
 
Suosikkijoukkue
HIFK ja brändin juojat. NP#35.
Joo niin omakin uuni+liesi käyttöohjeen mukaan vaati tuon 20A, mutta ei ole ainakaan vielä kertaakaan edes 16A sulake palanut.

Joo kyllähän toi 16A kestää sen yli 3,5kW, joten eiköhän tuo kestä. Tuli vaan sellainen kysymys mieleen, että sullahan on 20A pohja, niin miksi vain 16A sulake?
Vaihtoiko toi sähkäri kytkentäjohtoa vai vaan sulakepohjan ja siitä jatko kysymyksenä, moniko neliöinen toi lieden kytkentäjohto on?
 

Masentaja

Jäsen
Itse tuossa kuukausi sitten asensin uuden lieden -75 rakennettuun taloon. Rasialta hellalle tuli 3*6mm2 johto, ja hellan sai kytkettyä yksivaiheiseksi. Nou problem. Ensiksi hieman pelkäsin sulakkeen kestävyyttä, mutta 20A on kestänyt hyvin kahden isomman levyn ja uunin yhtäaikaisen käytön. Taloon on tulossa iso remontti, jossa lieden johdotus vaihdetaan 3~järjestelmään. Usein kerrostaloissa ongelma on että huoneistoon ei tule kuin se 1~jolloin 3~järjestelmää on mahdoton huoneistossa toteuttaa.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Joo kyllähän toi 16A kestää sen yli 3,5kW, joten eiköhän tuo kestä. Tuli vaan sellainen kysymys mieleen, että sullahan on 20A pohja, niin miksi vain 16A sulake?
Vaihtoiko toi sähkäri kytkentäjohtoa vai vaan sulakepohjan ja siitä jatko kysymyksenä, moniko neliöinen toi lieden kytkentäjohto on?
Johto vaihdettiin, tosin oli ihan hyväkuntoinen (lienee joskus vaihdettu). Sulake on siksi vain 16A, ettei sattunut olemaan juuri sillä hetkellä muita sulakkeita :D
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Mikä voi olla kun Nordea verkkopankki-tunnukset ei toimi? Semi uudet salasanat käytössä, n.20 vasta käytetty. Herjaa vaan että, "salasana ja tunnusluku ei täsmää". Vittu, pitäis laskuja maksaa.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Mikä voi olla kun Nordea verkkopankki-tunnukset ei toimi? Semi uudet salasanat käytössä, n.20 vasta käytetty. Herjaa vaan että, "salasana ja tunnusluku ei täsmää". Vittu, pitäis laskuja maksaa.
Eihän postissa ole vain tullut uusia tunnuslukuja? Tunnukset uusitaan tietyin väliajoin pankin toimesta huolimatta siitä, kuinka paljon vanhoja on vielä käyttämättä. Pankin pitäisi toimittaa sinulle hyvissä ajoin uudet tunnukset ja samalla ilmoittaa, milloin nykyiset vanhenevat.
 

Siim72

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L.A. Kings
Eihän postissa ole vain tullut uusia tunnuslukuja? Tunnukset uusitaan tietyin väliajoin pankin toimesta huolimatta siitä, kuinka paljon vanhoja on vielä käyttämättä. Pankin pitäisi toimittaa sinulle hyvissä ajoin uudet tunnukset ja samalla ilmoittaa, milloin nykyiset vanhenevat.

Ei ole tullut. Nämä eivät tosiaan niin vanhat ole, että pitäisi vielä vaihtaa. Ehkä 1.5 kk sitten sain nämä.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ole tullut. Nämä eivät tosiaan niin vanhat ole, että pitäisi vielä vaihtaa. Ehkä 1.5 kk sitten sain nämä.

Kannattaa melkein soittaa siihen 0200-3000 numeroon ja kysäistä sieltä. Muistaakseni ne luvut siinä kirjautuessa voi laittaa muutaman kerran väärin ennen kuin se lukitsee itsensä täksi päiväksi. Yöllä se nollaantuu, mutta silti soittaisin tuohon numeroon.
 

J.Petke

Jäsen
Onkohan kenelläkään tietoa onko Kukon 12-pack vielä tarjouksessa Hämeenlinnan Citymarketissa tai jossain muussa saman seudun kaupassa. Ajattelin huomisillaksi hakea ja päivän joutuu olemaan töissä joten ei illalla tarvitsisi enää lähteä sumpaamaan.
 

Warthog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Tilannehan on tämä:
Olen vuokrannut kämppäni eräälle yh:lle ja tämä perhanan spermaämpäri ei ole maksanut vuokraansa ja vuokrasopimus on purettu (ei irtisanottu). Nyt tämän akan hetket on luettu annettuani hänelle useamman viikon aikaa poistua ja se tarttis saada ulostettua kämpästä. Joudun todennäköisesti aamutuimaan kilauttamaan ystävällemme poliisille.

Kysymys kuuluukin onkos kukaan joutunut käyttämään poliisia vuokralaisen saamiseen ulos asunnosta? Ja mitä poliisi tilanteessa käytännössä tekee eli antaako ne vaan jonkun suullisen huomautuksen, antaa mahdollisesti sakkoa vai onko heistä oikeasti apua eli se vuokralainen poistetaan asunnosta välittömästi esim. kannan hänen kamansa kadulle heidän valvonnassaan tms?
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Onkohan kenelläkään tietoa onko Kukon 12-pack vielä tarjouksessa Hämeenlinnan Citymarketissa tai jossain muussa saman seudun kaupassa. Ajattelin huomisillaksi hakea ja päivän joutuu olemaan töissä joten ei illalla tarvitsisi enää lähteä sumpaamaan.
Viime lauantaina oli, mutta lehden jossa oli siis sittarin mainos jäi junaan. Lupaan tsekkaa huomisesta lehdestä josko olis mainosta asiasta. Nimittäin myös ostin kyseisen tuotteen jo em. ajankohtana, mutta jotenkin siinä juodessa unohtui arvioida, että kuinka hyvää tuo kukko nyt sit oikeasti tölkkituotteena on.
 

J.Petke

Jäsen
Tilannehan on tämä:
Olen vuokrannut kämppäni eräälle yh:lle ja tämä perhanan spermaämpäri ei ole maksanut vuokraansa ja vuokrasopimus on purettu (ei irtisanottu). Nyt tämän akan hetket on luettu annettuani hänelle useamman viikon aikaa poistua ja se tarttis saada ulostettua kämpästä. Joudun todennäköisesti aamutuimaan kilauttamaan ystävällemme poliisille.

Tuo voi olla monimutkaisempi juttu. Oletko hankkinut häädön käräjäoikeudesta? Käräjäoikeuden kanslia auttaa asiassa jotta saat tarpeelliset paperit. Vuokralaisen ulos saaminen on Suomessa oikeasti aivan perkeleen monimutkaista. Onko vuokralainen itse suostunut sopimuksen purkamiseen vai oletko sinä vaan päättänyt sen yksin?
 

Warthog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Tuo voi olla monimutkaisempi juttu. Oletko hankkinut häädön käräjäoikeudesta? Käräjäoikeuden kanslia auttaa asiassa jotta saat tarpeelliset paperit. Vuokralaisen ulos saaminen on Suomessa oikeasti aivan perkeleen monimutkaista. Onko vuokralainen itse suostunut sopimuksen purkamiseen vai oletko sinä vaan päättänyt sen yksin?

En ole käräjäoikeuden kanssa vielä ollut tekemisissä, mutta sopimuksen purkamiseen vaadittavaan lomakkeeseen sain kuitattua häneltä nimmarin. En tuosta ole löytänyt mainintaa, että häätämiseen tarvittaisiin käräjäoikeuden päätös. Purkuilmoituslomakkeen jälkeen ei tosin ole avannut oveaan asiasta huomauttakseni, että olisi syytä poistua ja puhelinnumerotkin on vaihdellut useampaan kertaan. Tuon käräjäoikeuden kanssa ilmeisesti tarttee käydä sähläämässä ainakin ulosoton puolesta.

Olisiko jotain näppärää niksiä miten sen saisi kyllästymään elämäänsä ja häipymään? Mahtaisikohan lastensuojelulla uhkailu tehota? Tai onko esimerkiksi laitonta asennuttaa oveen turvalukko ns. kakkoslukoksi, jolloin tämä likka ei pääsisi sisään tai poiketa avaimilla kämpässä katkaisemassa vaikka vesi tekosyynä huoltotoimet?

Perkele kun vuokralaisilla on ihan pikkusen liikaa oikeuksia tässä maassa ja vuokranantajalla ei oikeastaan mitään omistamaansa asuntoon.
 

tiuke

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mikä voi olla kun Nordea verkkopankki-tunnukset ei toimi? Semi uudet salasanat käytössä, n.20 vasta käytetty. Herjaa vaan että, "salasana ja tunnusluku ei täsmää". Vittu, pitäis laskuja maksaa.

Joskus käy itsellekin noin, kun unohtaa viivata yli edelliset. Kokeile jotain muita todennäköisimpiä tunnuksia siitä kyseisen tunnuksen ympäriltä. En tarkota, että syy on tässä, mutta voi sulkea ainakin yhden pois.

Testasin ja itselläni ainakin toimii normaalisti.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Perkele kun vuokralaisilla on ihan pikkusen liikaa oikeuksia tässä maassa ja vuokranantajalla ei oikeastaan mitään omistamaansa asuntoon.

Tässä olet oikeassa. Häätö on käytännön tasolla helvetin monimutkaista ja aikaavievää touhua.

Mites, jos pamahdat vaan paikalle ja alat purkaamaan vaikka keittiötä aloittaen liedestä, jonka saa helposti takaisin paikalleen? "Ai en mä tiennyt, että te vielä asutte täällä, kun tuo irtisanomisaikakin loppui kuukausi sitten. Mä suunnittelin nyt remppaavani vähän aloittaen keittiön kalusteista ja vesikalusteista."
 

J.Petke

Jäsen
En ole käräjäoikeuden kanssa vielä ollut tekemisissä, mutta sopimuksen purkamiseen vaadittavaan lomakkeeseen sain kuitattua häneltä nimmarin.

Jos sinulla on jo nimmari tuossa kaavakkeessa niin käy kysäisemässä poliisilta, että täyttääkö tuo mitään pykälää jos vuokralainen siellä vielä asuu eikä suostu lähtemään pois vaikka itse on jo suostunut vuokrasuhteen lopettamiseen.
 

Warthog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Tässä olet oikeassa. Häätö on käytännön tasolla helvetin monimutkaista ja aikaavievää touhua.

Mites, jos pamahdat vaan paikalle ja alat purkaamaan vaikka keittiötä aloittaen liedestä, jonka saa helposti takaisin paikalleen? "Ai en mä tiennyt, että te vielä asutte täällä, kun tuo irtisanomisaikakin loppui kuukausi sitten. Mä suunnittelin nyt remppaavani vähän aloittaen keittiön kalusteista ja vesikalusteista."

Juu häätö on varmaan hiton aikaa vievää, mutta empä ajatellut jääväni odottelemaan. Tämän ja huomispäivän aikana ajattelin saada tuon jotenkin ulos... vielä kun keksisin miten.

Ehdotuksesi on hyvä tai sitten teen seuraavasti: ensin roudaan eukon henk. koht. kamat jonnekin sieltä ja sitten vaan sanon, että "mitäs sää kiukuttelet, mun huonekaluthan täällä on ja sää oot muuttanu aikoja sitten pois".

Jos sinulla on jo nimmari tuossa kaavakkeessa niin käy kysäisemässä poliisilta, että täyttääkö tuo mitään pykälää jos vuokralainen siellä vielä asuu eikä suostu lähtemään pois vaikka itse on jo suostunut vuokrasuhteen lopettamiseen.

Kunhan tässä heräilen hetken niin tarttee tuonne virkavallan suuntaan kääntyä ja kysellä miten olis tuletteko pojat sanomaan tolle likalle jotain vai alanko vaan kannella sen kamoja ulos.

Vai teenkö Hynyset ja uhkaan tuoda parrakkaat motoristit paikalle?
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jos sinulla on jo nimmari tuossa kaavakkeessa niin käy kysäisemässä poliisilta, että täyttääkö tuo mitään pykälää jos vuokralainen siellä vielä asuu eikä suostu lähtemään pois vaikka itse on jo suostunut vuokrasuhteen lopettamiseen.
Häätö vaatii käräjäoikeuden asiaa koskevan tuomion jotta se voidaan panna täytäntöön. Itse häädön suorittaa sitten ulosottomies. Joten kysyjän tulee tässä vaiheessa täyttää haastehakemus ja toimittaa se käräjäoikeuteen.

Mitään tavaroiden ulosheittämistä väkisin tai osien purkamista ei kannata lähteä tekemään tai löytää itsensä sieltä väärältä puolelta käräjäoikeuden istuntosalia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös