Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 970 478
  • 47 166

sinikettu

Jäsen
Ei ole. Ei numeroillakaan ole mitään loppua. Ei ole mitään viimeistä numeroa, on vain ääretön.
Noh. Ei absoluuttinen nollapiste ole absoluuttinen nollapiste siksi, koska kelvinasteikolla lämpötila on nolla. Absoluuttinen nollapiste on absoluuttinen nollapiste, koska kaikki lämpöliike loppuu tuossa tilassa, eikä kvanttimekaniikan mukaan tuollaista tilaa voi olla, joten tuo tila on alin mahdollinen lämpötila, jota ei itse asiassa ole mahdollista saavuttaa, ainoastaan päästä lähelle. Lämpötila-asteikot on rakennettu sitten tämän mukaan, eli nolla on ainoastaan sovittu luku kuvaamaan lämpöliikkeetöntä tilaa. Luku voisi ihan hyvin olla nollan sijaan vaikka 100 tai -5000000. Numerot ovat pelkkiä abstraktioita tai symboleita, eikä toisaalta tässä numeroteoriaan asti kannata lähteä.

Lämpötilaa ei sinänsä ole edes olemassakaan, vaan lämpötila on jonkin kappaleen tai tilan molekyylisten/atomisten energioiden keskiarvo. Tätä keskiarvoa sitten kuvataan tuntemillamme numeroilla. Ja kuten sanottu, numeroiden asettaminen kuvaamaan jotain tilaa on pelkkä sopimus. Perusasteikkojen yksiköt ja mittaussysteemi on yleensä rakennettu pysyvien luonnonvakioiden avulla, lämpötilan suhteen esimerkiksi veden kolmoispisteen avulla: Kansainvälinen yksikköjärjestelmä – Wikipedia

Lämpötilan teoreettinen yläraja siis on sellainen tila, jossa lämpöliike ei voi enää kasvaa. Kvanttimekaniikka ainakin antaa ennusteen lämpötilan maksimaaliselle ylärajalle: Planckin lämpötila – Wikipedia

Mainittakoon vielä, että on todennäköisesti olemassa myös pienin mahdollinen pituus ja aika. Eli maailmankaikkeus ja materia eivät voi muodostua tuota pienemistä osista tai ajasta.

@Everton
 
Viimeksi muokattu:

Pulustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lestaporot, Jussin tussit
Mistä lähtien foorumin Ilves-osiokin on ollut noin kuollut? Tappara-osio sitä on aina ollut, mutta että Ilveskin? Onko sieltä kadonnut kirjoittelijoita vai onko keskustelu vain siirtynyt muualle?
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
No voi helvata, hiirestäni kuoli ilmeisesti rullanäppäin. Kysymys siis kuuluu, voiko Logitechin (tai jopa muun merkkisen) langattoman random-hiiren ostaa, niin että sen saisi yhdistettyä tuohon tämän setin vastaanottimeen normaalisti? Nyt käytössä on siis K260 näppis/hiiri -setti. En tarvi hienouksia, kunhan rullanäppäin toimisi.
 

JJT

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No voi helvata, hiirestäni kuoli ilmeisesti rullanäppäin. Kysymys siis kuuluu, voiko Logitechin (tai jopa muun merkkisen) langattoman random-hiiren ostaa, niin että sen saisi yhdistettyä tuohon tämän setin vastaanottimeen normaalisti? Nyt käytössä on siis K260 näppis/hiiri -setti. En tarvi hienouksia, kunhan rullanäppäin toimisi.
Ainakin Logitechillä vähänkin samankaltaisissa malleissa vastaanottimet ovat ymmärtääkseni aika samanlaisia. Itse olen myöskin hankkinut aikoinaan samanlaisen setin ja myöhemmin ostanut niin uuden (lähes samanmallisen) hiiren kuin näppiksenkin, mutta aiemman setin mukana tullut vastaanotin toimii edelleen.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Miksi saunassa pitää olla hämärää? Siis ihan oikeasti. Esim. lampun eteen laitetaan ritilä joka estää suurimmaksi osaksi valon pääsyn saunaan. Tai lauteiden alle tai kattoon laitetaan pieniä tuikkuja jotka hädin tuskin valaisee. Kai sen hämärän on tarkoitus rentouttaa. Ei vaan minua.
 
Viimeksi muokattu:

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miksi saunassa pitää olla hämärää? Siis ihan oikeasti. Esim. lampun eteen laitetaan ritilä joka estää suurimmaksi osaksi valon pääsyn saunaan. Tai lauteiden alle tai kattoon laitetaan pieniä tuikkuja jotka hädin tuskin valaisee. Kai sen hämärän on tarkoitus rentouttaa. Ei vaan minua.

Voihan sitä laittaa saunaan vaikka strobovalon. Tai pienen genitaalialueolle osoitetun spotin. Se vasta olisikin hienoa jos saunassa ei näykysi mitään muuta kuin pillu tai pippeli.
 
Miksei saisi nuolaista ennen kuin tipahtaa? Jos tällä viitataan nyt vaikka jäätelön syömiseen kesäkuumalla, niin eikö silloin kannattaisi nuolaista ennen kuin jäätelö sulaa (eli tipahtaa)?

Toinen kysymys: Kuuluuko tuon ylläolevan toisen kysymyksen perään kysymysmerkki? Aloin selittämään tuossa juttua ja pilkun jälkeen virke muuttuikin kysymykseksi. Eli miten tuollaisessa tilanteessa päätetään lause?
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Miksei saisi nuolaista ennen kuin tipahtaa? Jos tällä viitataan nyt vaikka jäätelön syömiseen kesäkuumalla, niin eikö silloin kannattaisi nuolaista ennen kuin jäätelö sulaa (eli tipahtaa)?

Toinen kysymys: Kuuluuko tuon ylläolevan toisen kysymyksen perään kysymysmerkki? Aloin selittämään tuossa juttua ja pilkun jälkeen virke muuttuikin kysymykseksi. Eli miten tuollaisessa tilanteessa päätetään lause?


Joo, en kyllä itsekään ymmärrä tätä. Jumankekka, jos tuo sattuu lapselle, niin hemmetinmoinen poruhan siitä syntyy.

Itse olen miettinyt sanontaa. Ei auta itku markkinoilla. No totta hemmetissä auttaa! Markkinoilla aina pystyy tinkimään, ja jos siulta puuttuu vaikkapa 20senttiä,ja pistät itkuksi, niin varmasti kauppias antaa tuon verran anteeksi. Meneppä markettiin tinkaamaan, siinä se itku ei todellakaan auta.

Itse olen kova kalamies, ja ajattelin, että voisi vaikka savustaa kaikki kalat särjestä lähtien, mitä ei tule samointein syötyä, ja purkittaa. Mutta katselin purkituskoneiden hintoja ja halvin taisi olla 349e! Tuohon kun ostaa viellä purkit päälle, niin olisipa arvokasta säilykettä. Sitä kysynkin, että enkö osaa googlettaa, vai löytyykö noita halvemmallakin? Ja jos, niin mistä?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Itse olen miettinyt sanontaa. Ei auta itku markkinoilla. No totta hemmetissä auttaa! Markkinoilla aina pystyy tinkimään, ja jos siulta puuttuu vaikkapa 20senttiä,ja pistät itkuksi, niin varmasti kauppias antaa tuon verran anteeksi. Meneppä markettiin tinkaamaan, siinä se itku ei todellakaan auta.

Tuohon kun ostaa viellä purkit päälle, niin olisipa arvokasta säilykettä.

Auttaa se marketissakin. Kassajonossa on aina joku kuka antaa puuttuvan kolikon. Tapahtui kerran itsellenikin, kun kävin landella hakemassa täysiä oluita tyhjillä. Puuttui 10snt ja vaihtoehtoina olisi ollut kaivaa kortti jostain tai ottaa yksi vähemmän. Takana ollut jamppa ojensi kolikon ennen kuin ehti edes itkeä. On kyllä ihan totta, että tuplasummaa ei välttämättä olisikaan enää edes itkemällä saanut.

En tiedä purkituskoneista, mutta eikös tuo äkkiä kuitenkin sinällään maksa itsensä takaisin, kun on kaikenlaisia herkkuja aina. Ja annat vaikka joululahjaksi, niin ei tarvitse niistäkään maksaa.

Lol mikä parta. Iha ku mul. Kaamee trimmaamaton janyt voin sanoo ku kaverit ja muija käskee siistii et oon iha ku Alexander Bard! Kiitti.

En muista tavallisempaa partaa juuri nähneeni.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Parran trimmaaminen on kyllä niin fägäriä. Kaikkein eniten ehkä sellainen Joonas Donskoin gay-mallin leikkaus. Siis kyllä mä voin homoilla, ei siinä mitään, mutta en mä halua näyttää sellaiselta.
 

öljylantio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suurin ja kaunein
OP Visan sopimusehdoissa mainitaan: "Tilisiirto tai laskunmaksu OP-verkkopalvelussa tai OP-mobiilissa OP-Visa-luotolta 2,00 € ja 2,75% noston määrästä". Tarkoittaako tämä, että jos maksan lentoliput verkkopankissa luotolla, veloitetaan nämä kulut vaikka maksaisin luottokorttilaskun ennen eräpäivää? Ja jos haluan maksaa luotto-ominaisuutta käyttäen ilman lisäkuluja, on käytettävä korttinumeroa maksamiseen tai korttia fyysisesti?
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Mistä pystyisi katsomaan/ostamaan Talvisota-elokuvasta sen pidemmän, tv-sarjanakin esitetyn version? Areenasta ei näe enää.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
OP Visan sopimusehdoissa mainitaan: "Tilisiirto tai laskunmaksu OP-verkkopalvelussa tai OP-mobiilissa OP-Visa-luotolta 2,00 € ja 2,75% noston määrästä". Tarkoittaako tämä, että jos maksan lentoliput verkkopankissa luotolla, veloitetaan nämä kulut vaikka maksaisin luottokorttilaskun ennen eräpäivää? Ja jos haluan maksaa luotto-ominaisuutta käyttäen ilman lisäkuluja, on käytettävä korttinumeroa maksamiseen tai korttia fyysisesti?

Siltä tuo vaikuttaisi noiden ehtojen puitteissa. Miksi et maksaisi kortilla laskun sijaan? Esim. mahdollisessa konkurssitapauksessa saat rahasi takaisin luottoyhtiöltä, jos olet kortilla maksanut, mutta jos maksat laskulla, niin et saa rahoja takaisin pankilta. Se luotolla maksaminen antaa tietyissä tilanteissa taloudellista turvaa mitä tililtä maksaminen ei tuo.
 
Mikä juttu tämä Wish on? Kotiteatterikaiutin 19e ja oikea hinta 254e. Mihin tämä perustuu? Tuntuu vähän liian hyvältä ollakseen totta, joten hälytykellot soi.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Okei, kiitos vastauksesta. Eli kannattanee jättää väliin ainakin kaiken paremman kaman osalta.
En suosittele Kiinasta mitään sähkölaitteita tilaamaan. Ei taida Euroopan turvastandardit ihan aina täyttyä.. :D

E: Siis juurikin näistä Wish/Aliexpress paikoista. Laatuahan löytyy toki Kiinastakin, mutta ei kahdella kympillä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös