Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 971 992
  • 47 167

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Hei olisiko kellään suositella hyviä (englanninkielisiä) podcastejä? Olen nyt löytänyt näiden maailman ja näähän on parasta taustaääntä mun tyhjään elämään! Crackedin podcastia tulee kuunneltua, samoin filmcastia ja dirtbag diariesia. Aihealue voi olla melkein mikä vaan kunhan on kiinnostavat puhujat.
 

Silkkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi asiaa Jokioisille huomenna. Autoa ei ole käytettävissä. Onnibus kuljettaa Helsingistä Forssaan ja takaisin, mutta tuo Forssa-Jokioinen-väli on hieman kysymysmerkki nyt. Pikaisella googlettelulla kaikki bussit tuntuvat kulkevan tuota väliä vain arkisin. Google Mapsin mukaan matka ei ole kuin reilut 6km, joten voin sen ihan hyvin kävelläkin, mutta onko siinä mitään kävelytietä vai pitäisikö tuo matka talsia kurapaskassa maantien reunaa? Eipä tuo taksimatkakaan paljoa maksaisi, mutta ihan mielelläni kävelen kun joka tapauksessa aikaa jää tapettavaksi useampi tunti ennen paluukyytiä. Tunteeko täällä joku seutua?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
YouTubessa on nykyisin helvetin ärsyttävä ominaisuus, että videon loppupuolella muutamien viimeisten sekuntien ajaksi tulee siihen videon päälle sellaiset "mainoslaatikot" saman kanavan muista videoista tms. jotka sitten peittävät puolet siitä videosta. Ja en ole keksinyt millä nuo laatikot edes saa suljettua tai siirrettyä siitä pois, kun jos sitä laatikkoa yrittää klikata niin se vaan menee sen laatikon linkkaamaan videoon. Asetuksista en löydä mitään kohtaa millä nuo laatikot saisi estettyä tai edes suljettua, niin olisiko jollakin tähän lääkettä?
Merkinnät pois videon asetuksista.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hei olisiko kellään suositella hyviä (englanninkielisiä) podcastejä? Olen nyt löytänyt näiden maailman ja näähän on parasta taustaääntä mun tyhjään elämään! Crackedin podcastia tulee kuunneltua, samoin filmcastia ja dirtbag diariesia. Aihealue voi olla melkein mikä vaan kunhan on kiinnostavat puhujat.

Avasin aikoinaan aiheeseen liittyvän ketjun:

Suositeltavia podcasteja ja muita kuunnelmia | Jatkoajan keskustelupalsta

StarTalk nyt ainakin on ihan timanttia. Kyseessä ei ole varsinaisesti tiedeaiheinen podcast vaikka Neil Degrasse Tyson sitä isännöikin. Fiksua keskustelua aiheesta toiseen. Samalla nimellä pyörii nykyään myös TV:n puolella spinoff-talkshow, mutta suurimman osan jaksoista olen vain kuunnellut. Podcasteja tavallaan nekin.
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Avasin aikoinaan aiheeseen liittyvän ketjun:

Suositeltavia podcasteja ja muita kuunnelmia | Jatkoajan keskustelupalsta

StarTalk nyt ainakin on ihan timanttia. Kyseessä ei ole varsinaisesti tiedeaiheinen podcast vaikka Neil Degrasse Tyson sitä isännöikin. Fiksua keskustelua aiheesta toiseen. Samalla nimellä pyörii nykyään myös TV:n puolella spinoff-talkshow, mutta suurimman osan jaksoista olen vain kuunnellut. Podcasteja tavallaan nekin.

Olin näköjään itsekin tonne vastannut. Hyvä muisti mulla :D tattis kuitenkin.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Merkinnät pois videon asetuksista.

Ei auta tuokaan. Nuo on jotain erilaisia palikoita. Minä vähän luulen että ne on jotenkin määrätty sen videon asetuksiin, eli niitä ei käyttäjä saakaan pois. Kun nuo palikathan ei tule kaikkiin videoihin.
 

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Minulla on 25e edestä credittiä omalla google-tililläni google play kauppaan. Miten saan sen kätevimmin jaettu juniorien android-luureihin, jotta pääsevät ostamaan pelejä? Nopealla googlettamisella näyttäisi, että perhe-toiminto ei ole tuettu Suomessa. Myöskään oman tunnukseni jakaminen lapsien luureihin ei ole vaihtoehto.
 

RedRave

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Lions, Die Mannschaft
Onko jostain saatavilla kotimaan kamaralla kuluttaja-asiakkaalle kuvien mukaisia kirkkaita muovisia/akryylisiä "kirjatelineitä" / "-tukia" järkevään hintaan?
Tarvetta isommalle määrälle, joten ei viitsisi ~5€/kpl maksaa.
Lohikari Oy myy melkein sopivaa, mutta hiukan pienen kokoista ja alaosa on väärän mallinen tulevaan käyttötarkoitukseen.

En tiedä mikä tuon häkkyrän virallinen nimi on, joten googlen hakutulokset eivät ole olleet kauhean valaisevia.
Olisiko mahdollista että joku firma valmistaisi tuollaisia suoraan tilauksesta, vai onko joku kauppa jota en ole osannut googlettaa?

Linkit vie saksalaisen verkkokaupan tuotekuviin:

Mallikuva 1

Mallikuva 2
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
@RedRave Tutkipa AT-Plexin sivuja ja ota sinne tarvittaessa yhteyttä. Tehnevät tilauksesta melkein mitä vain, jos valmistusaine on tommoinen muovipleksi.
 

Vili#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Saunassa kohdat joihin nojataan ovat tummentuneet ikävän näköisesti. Saakohan niitä millään puhtaaksi? Ei ainakaan perus pesuaine ja hinkkaus tehonneet juuri lainkaan.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019

RedRave

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Lions, Die Mannschaft
Laitetaas uusi kysymys, kun päivällä käyty puhelu rupesi mietityttämään.
M=Minä ja H=Huoltamo

H: Huoltamolla
M: Öljynvaihtoon varaisin ajan päivälle X.
H: Löytyy aika Y, saanko rekkarin?
M: ABC-123, saa laittaa öljyä Z (5€/l), jota viimeksikin laitettiin.
H:Tuota...(napu napu)..kun siihen on tullut...noita vastuukysymyksiä, että pitäisi laittaa valmistajan ohjeistamaa öljyä, joka tässä tapauksessa on öljyä C (10,50€/l).
M: Jahas, noh tulen silloin päivänä X. kiitos ja hei.

Kysymys kuuluu että onko joku ohjeistus tullut jostain ylempää että vanhoihin rouskuihinkin pitää mukamas laittaa tiettyä öljyä, vai koijataanko tässä apinaa nyt niin että ropisee?

Haluaisin kyllä nähdä sen paperin jossa käsketään laittaa melkein rippikoulu-ikäiseen autoon jotain MultiGrain-Sainz&Mäkinen-öljyä, muuten on huoltamo lirissä, jos kone leikkaa kiinni. Laittaa sen tulpan ja suodattimen paremmin kiinni, niin ei tule sanomista.
 

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Mistä saisin turkin kieltä käännettyä suomeksi tai englanniksi mahdollisimman tarkasti? Google Translate ei hirveästi tarjoa apua.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mistä saisin turkin kieltä käännettyä suomeksi tai englanniksi mahdollisimman tarkasti? Google Translate ei hirveästi tarjoa apua.
Mene johonkin paikalliseen pizzeriaan ja kysy apuja sieltä.
 

Masentaja

Jäsen
Laitetaas uusi kysymys, kun päivällä käyty puhelu rupesi mietityttämään.
M=Minä ja H=Huoltamo

H: Huoltamolla
M: Öljynvaihtoon varaisin ajan päivälle X.
H: Löytyy aika Y, saanko rekkarin?
M: ABC-123, saa laittaa öljyä Z (5€/l), jota viimeksikin laitettiin.
H:Tuota...(napu napu)..kun siihen on tullut...noita vastuukysymyksiä, että pitäisi laittaa valmistajan ohjeistamaa öljyä, joka tässä tapauksessa on öljyä C (10,50€/l).
M: Jahas, noh tulen silloin päivänä X. kiitos ja hei.

Kysymys kuuluu että onko joku ohjeistus tullut jostain ylempää että vanhoihin rouskuihinkin pitää mukamas laittaa tiettyä öljyä, vai koijataanko tässä apinaa nyt niin että ropisee?

Haluaisin kyllä nähdä sen paperin jossa käsketään laittaa melkein rippikoulu-ikäiseen autoon jotain MultiGrain-Sainz&Mäkinen-öljyä, muuten on huoltamo lirissä, jos kone leikkaa kiinni. Laittaa sen tulpan ja suodattimen paremmin kiinni, niin ei tule sanomista.

Tärkeintä on käyttää vastaavaa öljyä kuin aiemmin. Jos on aina käytetty täyssynteettistä niin sitä sitten. Longlife yms erikseen mutta esim itse käytin opeleissa GM-öljyä joka maksoi noin 20-25€/5ltr. Uusin oli -07 diesel johon sitä laitoin. Ei se hinta sitä laatua takaa. Monesti korjaamoille öljyfirmat sponssaa nostureita yms ja ne sitoutuu sitten käyttämään tietyn valmistajan öljyjä. Öljyissä on parhaat katteet. Kun tietäisi mitä öljyjä on käytetty/jatkossa ehdotettu käyttöön niin voisi paremmin kommentoida eroja.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
En tiedä mistä tuli mieleen eilen illalla nukkumaan käydessä, mutta nyt häiritsee mieltä oikeasti. Tiedättehän länkkäreissä, tai piirretyissä, kun pyssysankari ampuu ilmaan heitettyä kolikkoa, ja se osuman jälkeen putoaa heittokohtaan reikä keskellä. Mieltä kaihertaa se, että eikö se kolikko saa mukaansa luodin liike energiaa, vaikka luoti sen jossain kohtaa lävistäisi, niin luulisi sen kolikonkin liikkuvan pituussuunnasssa eteenpäin, eikä näin tippuvan heittäjän kohdalle. Itse toki luulen, että luoti ei kaikkia kolikkoja lävistä, vaan tekee osuessaan lommon rahaan ja jatkaa näin ollen luodin mukana eteenpäin? Kellään tietoa tästä?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
En tiedä mistä tuli mieleen eilen illalla nukkumaan käydessä, mutta nyt häiritsee mieltä oikeasti. Tiedättehän länkkäreissä, tai piirretyissä, kun pyssysankari ampuu ilmaan heitettyä kolikkoa, ja se osuman jälkeen putoaa heittokohtaan reikä keskellä. Mieltä kaihertaa se, että eikö se kolikko saa mukaansa luodin liike energiaa, vaikka luoti sen jossain kohtaa lävistäisi, niin luulisi sen kolikonkin liikkuvan pituussuunnasssa eteenpäin, eikä näin tippuvan heittäjän kohdalle. Itse toki luulen, että luoti ei kaikkia kolikkoja lävistä, vaan tekee osuessaan lommon rahaan ja jatkaa näin ollen luodin mukana eteenpäin? Kellään tietoa tästä?
Newtonin 3. laki eli voiman ja vastavoiman lapi. Mutta sitten kun asiaan sekoitetaan monta muuttujaa kuten luodin materiaali, kolikon materiaali, luodin osumakulma ym. Sanoisin että kolikkoon tulee lommo ja lähtee osuman voimasta pyörimään todella nopeasti ja putoaa vähän matkan päähän. Kolikon läpi ampuminen vaatii luodin jossa kova vaippa ja kolikon jonka metalli ei ole niin kovaa, sekä lisäksi täydellisen osuman suoraan keskelle kolikkoa, kun kolikko on 180 asteen kulmassa luotiin. Pienikin kallistus osumassa ja luodin liike-energia suuntautuu sivulle.
Tämä siis perus fysiikan tiedoilla ja melko laajoilla tiedoilla ballistiikasta ja kokemuksesta ammunnasta.
Luoti ei myöskään jatka eteenpäin jos osuu kolikkoon, vaan suurella todennäköisyydellä lähtee x kulmassa sivulle lentoradasta.
Tähän sitten vaikuttaa luodin kärjen muoto, luodin pituus (pidempi kääntyy herkemmin) ym ym

Alla linkki jossa ammutaan kolikkoa.
Bob Munden -- Aerial Coin Shots - YouTube
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Tuamas

Jäsen
Lisäksi yritin etsiä tietoa tuon mallin älysovelluksista, todella vaikeaa tuntuu olevan löytää minkäänlaista kunnon tietoa. Smarthub 2016 tuosta taitaa löytyä, takaako se jotain vakiosovelluksia vai vaihtelevatko ne kuitenkin mallikohtaisesti?

Edit. Ja se linkki siihen töllöön, Soneran sivuille menee: Samsung 55" UHD Curved Smart TV UE55KU6175UXXE - Verkkokauppa - Sonera

Smarthub käsittääkseni on suunnilleen vakio, eli siihen saa haettua mm. Netflixin, HBO:n, Areenan, Katsomon jne.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Nyt voi olla vaikee. YLE Suomessa soi joskus 5-10 vuotta sitten tunnin mittainen ohjelma, jossa juontaja otti biisien lomassa puheluita sketsihahmoilta, joita ilmeisesti esitti kaikkia sama heppu. Hahmoista muistan käheä-äänisen viinamiehen, jonka puhelun taustalla kilisi aina kaljapullot, pikkutytön, vanhainkodista hoitajilta salaa soittavan seniilin ja hitaasti puhuvan pedantin kaverin. Pe-la-öisin kahdelta tai kolmelta ohjelma alkoi (töissä aina kuuntelin), mutta tuo oli oletettavasti uusinta viikolta.

Onko kenelläkään muistikuvaa, mikä oli ohjelman nimi ja löytyykö siitä jaksoja/klippejä mistään? Oli minusta paikoitellen todella hauskoja nuo puhelut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös