Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 976 684
  • 47 167

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Joskus ainakin Molly Malone'sin yläkerrassa on ollut jonkinlaista tanssimeininkiä, jos orrelle sattuu menevä live-pumppu. Tanssilava ei ole järin iso, mutta kyllä sinne muutama estonsa tilapäisesti alas huuhtonut härmäläinen mahtuu hameväkeä pyörittämään.

Kokemukset itseltä muutaman vuoden takaa arkipäivältä, joten voi olla meininki tuollakin muuttunut sitten viimekokeman.
Tuo mesta on melko monikulttuurinen, jossa saattaa naisille(varattu tai vapaa) tulla kaikenlaisia ehdotuksia ja hyvinkin agressiivista lähentelyä. Yksikään viimeisimmistä naisseuralaisista ei arvostanut Mollya kovinkaan korkealle, eikä olisi mennyt sinne yksin eikä edes seuralaisen kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Vinkatkaa sopiva ketju pendelöintiä koskien, kiitos.
Onko työmatka-asioita käsitelty keskitetysti jossain?
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Ensi kesän NHL:n draft-loton systeemi on selitetty tässä:
NHL announces changes to Draft Lottery format | NHL.com - News

Kertokaa joku, millä todennäköisyydellä runkosarjan viimeiseksi sijoittuva joukkue varaa neljäntenä, ja selittäkää miten vastaukseen päädyitte. Minä en osaa sitä laskea.

En varsinaisesti vastaa kysymykseen, mutta onhan tuo järjetön systeemi. Viisaampi olisi esimerkiksi sellainen, jossa ensimmäiset varausvuorot saisi niukimmin playoffien ulkopuolelle jääneet joukkueet. Niistä siirryttäisiin kellaria kohti ja lopuksi playoffeihin päässeet alhaalta ylöspäin.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Ensi kesän NHL:n draft-loton systeemi on selitetty tässä:
NHL announces changes to Draft Lottery format | NHL.com - News

Kertokaa joku, millä todennäköisyydellä runkosarjan viimeiseksi sijoittuva joukkue varaa neljäntenä, ja selittäkää miten vastaukseen päädyitte. Minä en osaa sitä laskea.
Näpyttelin pienen ohjelman, jonka käskin suorittaa 10 000 arvontaa. Nelosvaraus napsahtaa sen mukaan noin 47 prosentin todennäköisyydellä. En käy kuitenkaan vannomaan, että olisi varmuudella lopullinen totuus: olen hyvin aloittelija ohjelmoinnissa.
 
Viimeksi muokattu:
Näpyttelin pienen ohjelman, jonka käskin suorittaa 10 000 arvontaa. Nelosvaraus napsahtaa sen mukaan noin 47 prosentin todennäköisyydellä.

Kyllä mä itsekin osaan laskea, paljonko se todennäköisyys suunilleen on, mutta minua kiinnostaisi tietää laskutoimitus, jolla saa täydellisen tarkan vastauksen. Eipä tuota näytä osaavan laskea täällä kukaan.
 
Viimeksi muokattu:

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllä mä itsekin ilman mitään ohjelmia osaan laskea, paljonko se todennäköisyys suunilleen on, mutta minua kiinnostaisi tietää laskutoimitus, jolla saa täydellisen tarkan vastauksen. Eipä tuota näytä osaavan laskea täällä kukaan.
Varmaan siksi, että itse ainakaan en täysin varmasti tuosta tajua miten tuo arvonta menee. Tosin en ole aiheeseen aiemmin edes yrittänyt paneuta. Jos nyt oikein jotain tajusin, niin kolme ekaa varaajaa arvotaan ja loput menevät käänteisessä pistejärjestyksessä.

Mitä en tajunnut oli tuo odds sarake. Onko niin, että paskimmin runkosarjassa pelannut saa arvontakorin palloista 20%, toinen 13,5% jne. Jos näin, niin palloja pitää olla 200. Mitä sitten kun jokun joukkueen pallo tulee arvottua, otetaanko sen kaikki muut pallot pois? Jos näin, niin vaikeaksi menee koska toisen noston todennäköisyys riippuu ensimmäisen tuloksesta.
 
Mitä sitten kun jokun joukkueen pallo tulee arvottua, otetaanko sen kaikki muut pallot pois?

Totta kai otetaan, sillä eihän siinä olisi mitään holttia, että joku joukkue voi voittaa arvonnasta sekä ykkös-, kakkos- että kolmosvarauksen. Siinä se kinkkinen kysymys onkin, että millainen todennäköisyys jumbolla on voittaa toinen picki, jos se ei voittanut ensimmäistä, ja millainen todennäköisyys sillä on voittaa kolmas picki, jos se ei voittanut ensimmäistä tai toista. Kovin hitaasti ja vaivalloisesti pystyisin sen laskemaan itsekin, mutta TomiP:llä olisi saattanut olla ihan joku kaavakin, josta vastaus selviää.

Joka tapauksessa yksi asia on varma: kun Jatkoajan NHL-osiossa pitkin kevättä spekuloidaan sillä, mihin joukkueisiin Matthews, Laine, Puljujärvi, Tkachuk ja kumppanit päätyvät, suuri osa kirjoittajista ei tule ymmärtämään sitä, että jumbon mahdollisuudet päästä varaamaan vasta neljäntenä ovat melko hyvät, ja että todennäköisesti ykkösvaraus ei mene jollekin kolmesta huonoimmasta joukkueesta. Sitten arvonnan jälkeen taas ihmetellään, että "olipas yllättävä arvontatulos".
 
Viimeksi muokattu:

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Vähän vaivalloista ja epäilyttävääkin aukoa kaikki pallot ja sitten asettaa halutut pallot koneeseen takaisin. Toteuttaisin itse niin, että mikäli saman joukkueen pallo nousee uudelleen, se laitetaan vaan sivuun ja otetaan uusi pallo tilalle. Ajaa saman asian.

Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla, jos tuosta on joku teoria olemassa. Ei ainakaan minun aivoni taipuneet sellaista kehittämään äkkiseltään. Päätinpä siksi koodata pienen simulaattorin harjoituksena, kun on sen suuntaisia juttuja tullut harrastuksena lueskeltua lomalla hieman.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Miten tuon "Seuraa käyttäjää"-hommelin pitäisi toimia? Mulla on muutama käyttäjä seurannassa, mutta mitään ilmoitusta ei tule kun he kirjoittavat uuden viestin.
 

Nick Neim

Jäsen
Totta kai otetaan, sillä eihän siinä olisi mitään holttia, että joku joukkue voi voittaa arvonnasta sekä ykkös-, kakkos- että kolmosvarauksen.
Onko tuo siis kerrottu jossain, että noin todellakin toimitaan, ja ne joukkueen muut pallot poistetaan sieltä aina arvonnan jälkeen? Eihän saman joukkueen toisen pallon nostaminen tietenkään tarkoittaisi toista varausvuoroa.
 
Onko tuo siis kerrottu jossain, että noin todellakin toimitaan, ja ne joukkueen muut pallot poistetaan sieltä aina arvonnan jälkeen? Eihän saman joukkueen toisen pallon nostaminen tietenkään tarkoittaisi toista varausvuoroa.

Minä luulin, että tuo arvonta suoritetaan koneellisesti niin, ettei mitään konkreettisia arvontapalloja ole edes olemassa. Ilmeisesti olin tässä väärässä.

Joka tapauksessa sitä kysymääni todennäköisyyslukemaa ei ole vielä kukaan tässä ketjussa osannut laskea, joten tuskinpa tulemme vastausta saamaankaan. Eikä siihen lukemaan vaikuta se, miten arvonnassa voittanut joukkue eliminoidaan pois seuraavilta arvontakierroksilta.
 
Kenen mukaan? Eihän kukaan tässä ketjussa moista ole väittänyt.

Kyllä minä ainakin ymmärrän seuraavan viestin niin, että siinä puhutaan ihan konkreettisista arvontapalloista. Sellaisista, joita esim. futiskisojen alkulohkoja arvottaessa näemme:

Vähän vaivalloista ja epäilyttävääkin aukoa kaikki pallot ja sitten asettaa halutut pallot koneeseen takaisin.

Jos arvonta suoritetaan koneellisesti, niin ei kai siinä tarvitse ruveta "aukomaan kaikkia palloja". Kai sen arvonnan voittajan saa helpomminkin eliminoitua seuraavista arvonnoista.

Joka tapauksessa sillä ei ole mitään merkitystä alkuperäisen kysymykseni suhteen, miten edellisen arvonnan voittaja poistetaan, koska se ei seuraavien arvontojen todennäköisyyksiin vaikuta millään tavalla.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Kyllä minä ainakin ymmärrän seuraavan viestin niin, että siinä puhutaan ihan konkreettisista arvontapalloista. Sellaisista, joita esim. futiskisojen alkulohkoja arvottaessa näemme:
Mä kommentoin lähinnä tätä yleisellä tasolla:

Mitä en tajunnut oli tuo odds sarake. Onko niin, että paskimmin runkosarjassa pelannut saa arvontakorin palloista 20%, toinen 13,5% jne. Jos näin, niin palloja pitää olla 200. Mitä sitten kun jokun joukkueen pallo tulee arvottua, otetaanko sen kaikki muut pallot pois? Jos näin, niin vaikeaksi menee koska toisen noston todennäköisyys riippuu ensimmäisen tuloksesta.

Mutta joo, yleensä nämä arvonnat suoritetaan mekaanisesti, koska mikään tietokone ei kykene tuottamaan aitoja satunnaislukuja. Tässä pallot ovat vähän erilaisia kuin jossain jalkapallon arvokisalohkoarvonnoissa. Palloja on koneessa 14, mutta se ei liity siihen että arvonnassa on mukana 14 joukkuetta. Syy 14 palloon on se, että 14 pallosta voidaan valita 4 palloa täsmälleen 1001:llä tavalla. Nostetaan siis neljä palloa ja katsotaan listasta, kenelle tämä lottorivi kuuluu. Rivi (11, 12, 13, 14) ei kuulu kenellekään, vaan aiheuttaa uusinta-arvonnan samaan tapaan kuin jo voittaneen seuran/seurojen rivit. Löytyi helposti NHL:n sivuilta tämä tieto.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Ensi kesän NHL:n draft-loton systeemi on selitetty tässä:
NHL announces changes to Draft Lottery format | NHL.com - News

Kertokaa joku, millä todennäköisyydellä runkosarjan viimeiseksi sijoittuva joukkue varaa neljäntenä, ja selittäkää miten vastaukseen päädyitte. Minä en osaa sitä laskea.
Kun kliksuttelee NHL Lottery Simulator laskuria niin tällä hetkellä sarjan viimeisenä majaileva Columbus varaisi neljäntenä kutakuinkin 63-69 prosentin todennäköisyydellä. Ja korostan että varaa nimenomaan neljäntenä eikä viimeistään neljäntenä. Todennäköisyys varata neljäntenä vaihtelee hieman sen mukaan mitkä joukkueet pääsevät varaamaan kierroksilla 1-3. Tuosta voi myös päätellä että sarjajumbon todennäköisyys päästä varaamaan sijoilla 1-3 on noin 31-37 prosenttia. Jumbohan varaa siis viimeistään neljäntenä.

Tarkka laskukaava vaatisi kaikkien 1-3 kierroksen varausyhdistelmien huomioimisen mutta en jaksa ruveta asiaa enempää miettimään.
 
Viimeksi muokattu:
Kun kliksuttelee NHL Lottery Simulator laskuria niin tällä hetkellä sarjan viimeisenä majaileva Columbus varaisi neljäntenä kutakuinkin 63-69 prosentin todennäköisyydellä.

Tällaiseen kysymykseen ei löydy vastaus mistään simulaattorista, ja tuo 63-69 prosenttia ei ole lähelläkään oikeaa vastausta. Nimimerkin karotenoidi laskema lukema 47 prosenttia sen sijaan on nähdäkseni aika lähellä oikeaa. Itse päädyin samaan lukemaan laskemalla summittaisesti, että se todennäköisyys on suunnilleen 0,8 kertaa 0,78 kertaa 0,76.
 
Viimeksi muokattu:

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Tällaiseen kysymykseen ei löydy vastaus mistään simulaattorista, ja tuo 63-69 prosenttia ei ole lähelläkään oikeaa vastausta. Nimimerkin karotenoidi laskema lukema 47 prosenttia sen sijaan on nähdäkseni aika lähellä oikeaa. Itse päädyin samaan lukemaan laskemalla summittaisesti, että se todennäköisyys on suunnilleen 0,8 kertaa 0,78 kertaa 0,76.
No niinpä. Pääni on kohmeessa. Jossain tuolla alle 50 prossan se todennäköisyys on.
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
-Millä Adblockin Element hiderin suodatinsäännöllä saa nuo Veikkauksen Päivän Pelit häviämään silmistä täältä?
"keskustelu.jatkoaika.com##.v2015-wrap" poistaa esikatselussa, mutta palauttaa aina kuitenkin tämän jälkeen...

-Jos haluan VPN-yhteyden ja jopa maksan siitä, miten homma käytännössä toimii maksusuorituksen jälkeen? Onko joku ohjelma, joka laitetaan aina päälle vai jotain monimutkaisempaa, vai mitä? Linux distroja pitäisi jakaa torrenttina.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
-Jos haluan VPN-yhteyden ja jopa maksan siitä, miten homma käytännössä toimii maksusuorituksen jälkeen? Onko joku ohjelma, joka laitetaan aina päälle vai jotain monimutkaisempaa, vai mitä?
Itsellä käytössä F-Securen Freedome, se on ainakin yksinkertainen helppo pitää päällä kokoajan tai tarvittaessa saa helposti pois päältä. Suosittelen kokeilemaan, lisäksi sillä voi hyvin helposti kertoa olevansa tarpeen mukaan vaikka jenkeissä.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
.... Löytyi helposti NHL:n sivuilta tämä tieto.

Ilmeisesti kuitenkin tuo arvonta suoritetaan kolme kertaa niin, että jos jo arvottu joukkue voittaa uudestaan, niin otetaan uusiksi. Tätähän ei tuossa selitetty, mutta niin sen kai on pakko olla. Selvinnee kun arvontavideo tulee julki. Selviäisi myös tuon simulaattorin lähdekoodista, mutta oli pakattu javascript eikä jaksa setviä.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Tietääkö kukaan?
Taitaa ilmoitus tulla vasta silloin kun statusviestin laittavat.

Asiasta seuraavaan, kuka on tää mystinen fiilismies torilla tavataan - kuvissa? Tietääkö joku?
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Voi vitun android. Taas piti markka säästää ja ostaa paskaa. Anroid on vähäjärkisille suunniteltu käyttöjärjestelmä. Pari esimerkkiä:

-Näppäinääniä ei saa pois kuin vaientamalla koko paskan (Lenovon uusi tabletti)
-Värinää ei saa pois
-Näytön saa lukittua vaakatasoon. Tai toimii osassa sovelluksia, ei kaikissa
-Fontin koko on tapissa, mutta teksti edelleen 1/3 tavallisesta kirjan tekstistä

Ostakaa Windows-vekottimia, niin ei mene hermot
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös