Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 6 978 412
  • 47 170

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viimeksi muokattu:

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Meillä on tänä kesänä lähistön puihin asettunut asumaan pieni harakkaparvi. Käyvät tässä meidän ja naapurien pihassa ruokailemassa ja muuten vaan rääkymässä. Nyt on sitten terassi täynnä linnunpaskaa. Mitenkähän nuo maanvaivat saisi häädettyä pois tai otettua hengiltä?
 
Mitenkähän nuo maanvaivat saisi häädettyä pois tai otettua hengiltä?
Osta haukka. Tarvitset vain syntymätodistuksen, kauppakirjan, DNA-testin, CITES-todistuksen, rengastuksen, mikrosirun, ja tietenkin helvetinmoisen häkin jossa se voi lennellä. Suomeen on tuotu ainakin yksi metsästyskäyttöön tarkoitettu haukka vuonna 2011 joten nykyisten sääntöjen puitteissa sen pitäisi onnistua. Suomessa ei kai niitä ole myynnissä, ellei tämä yksi kaveri sitten myy omaansa, mutta suosittelisin ottamaan yhteyttä pienen veden toiselle puolen, Svenska Falkenerar Förbundetissa osaavat varmasti kertoa mistä voisit oman haukkasi saada. Netistä varmaan löytyy koulutusoppaita. Tai eihän sitä edes kouluttaa tartte, sillä kun rakennat haukkahäkin niin että terassi jää sisäpuolelle niin sitenhän ne harakatkin pysyy ulkopuolella.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Osta haukka...
Kiitoksia! Tämä on hyvin mielenkiintoista ja mahdollisesti paneudun asiaan tulevaisuudessa. Toiveissa olisi silti joku hieman yksinkertaisempi ja nopeampi tapa.

Olen kaupunkilainen, joten en omista asetta. Olisiko sitten esim. rotanmyrkyllä kyllästetyt herkkupalat jokin ratkaisu? Vaarana tietysti on että jos ne kulkeutuvat vaikkapa naapuruston koirien suihin ja sitä en toivo missään nimessä. Täytyypä jatkaa asian miettimistä.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Voithan myös esim. levittää terassille jollain tahmealla aineella "tervatun" kevytpeitteen, johon harakat takertuvat kuin kärpäspaperiin. Sitten vain peite rullalle ja roskikseen.
Sinulla sitä on sitten hyviä ideoita :) Oletkos itse jo kokeillut?
 
Sinulla sitä on sitten hyviä ideoita :) Oletkos itse jo kokeillut?
Minä pidän kaikista eläimistä, myös harakoista. En minä niitä tohtisi edes yrittää hävittää. Tämänkin viikon kohokohtiani ovat olleet yllättävät kohtaamiset vaivaispäästäisen, kolmen pöllönpojan ja haikaraparin kanssa.

Vittumaisin eläin -äänestyksessä tosin äänestin sitä meedian hehkuttamaa uutta superpunkkia, mutta siinäkin vittumaista on vain se tauti (en koskaan päässyt selville mikä) mitä se levittää, ei itse eläin.
 

Naurava Sika

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Minä pidän kaikista eläimistä, myös harakoista. En minä niitä tohtisi edes yrittää hävittää. Tämänkin viikon kohokohtiani ovat olleet yllättävät kohtaamiset vaivaispäästäisen, kolmen pöllönpojan ja haikaraparin kanssa.

Vittumaisin eläin -äänestyksessä tosin äänestin sitä meedian hehkuttamaa uutta superpunkkia, mutta siinäkin vittumaista on vain se tauti (en koskaan päässyt selville mikä) mitä se levittää, ei itse eläin.
Joo ymmärrän kyllä. Tiedän itsekin että on tämä vähän hölmöä hommaa vainota viattomia luontokappaleita. Ja rehellisyyden nimissä en sitä varmaankaan edes harkitsisi, ellei rouva olisi asiasta ärähtänyt terassia siivotessaan.

Katsotaan nyt jos ilmenee jokin vaivaton keino päästä otuksista eroon. Jos moista ei löydy, niin sanon sitten vaan rouvalle että yritin ainakin :)
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Miks tukka ja parta voi kasvaa loputtomasti, mutta muna- ja kainalokarvat kasvaa vaan tiettyy mittaan ja lopettaa kasvun?

Tuli suihkussa mieleen...
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Mitä tarkoittaa, jos syke vaihtelee paljon? Testailen tässä sykemittariani.
  • Ihan vaan paikallaan ollessa makuultaa liikkumatta syke n. 55 (joskus mennyt jopa alle 50, kun olen malttanut sen 10+min vain makoilla paikallani sykemittarin kanssa)
  • Sitten jos edes vähän liikuttelen jalkoja/käsiä (esim. nyt istuessa/dataillessa) syke 65-75
  • Istuessa ja samalla jotain touhutessa syke n. 75-85
  • Heti kun nousee seisomaan ja kokkailee/vastaavaa, on syke siinä 100-110
Sen olen huomannut, että esim. juoksulenkillä minulla nousee helposti syke 160+, vaikka kunto pitäisi olla hyvä. Palautuu myös esim. liikennevaloissa seisoessa jonkin aikaa nopeasti sinne alle 120. Alhainen hemoglobiini luultavasti ainakin yksi syy siihen, että usein tuo syke lenkillä nousee. "Sukuvika" tosin myös. Sydänvikoja ei kyllä suvussa juurikaan ole.

Mutta siis onko se hyvä vai huono asia, että sydän on noin "herkkä"?
 
Viimeksi muokattu:

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Mutta siis onko se hyvä vai huono asia, että sydän on noin "herkkä"?

En todellakaan ole mikään lääkäri, mutta minulla on sellainen käsitys asiasta, että se on hyvä. Sydämen ei kuulukaan olla tarkka kuin Rolex, vaan sykkeen kuuluukin vaihdella ihan pienestäkin liikkeestä. Ja leposykkeenkin kanssa on normaalia, että se vaihtelee vähän.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
En todellakaan ole mikään lääkäri, mutta minulla on sellainen käsitys asiasta, että se on hyvä. Sydämen ei kuulukaan olla tarkka kuin Rolex, vaan sykkeen kuuluukin vaihdella ihan pienestäkin liikkeestä. Ja leposykkeenkin kanssa on normaalia, että se vaihtelee vähän.
Niin mäkin päättelin. Häämmentävää vaan, kun ihan normioloissa vaihtelee noin paljon. Eipähän tee liikaa töitä vissiin about koskaan, kun ihan parissa sekunnissa noteeraa sen jos vaikka nousee istumaan :)
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin mäkin päättelin. Häämmentävää vaan, kun ihan normioloissa vaihtelee noin paljon. Eipähän tee liikaa töitä vissiin about koskaan, kun ihan parissa sekunnissa noteeraa sen jos vaikka nousee istumaan :)
Mä en noista sykkeistä juuri mitään tiedä, mutta kun vaimon sykemittarilla aikoinaan leikin, niin hyvin lähelle noita sun lukuja mullakin meni. Hauska havainto oli myös se, että esim väsyneenä, kipeänä ja vastaavissa tilanteissa sykkeet oli vähän koholla noista normilukemista. Sulkiksessa tais tulla suurimmat sykkeet. Se oli joko 194 tai 196.

Mä en saa juoksulenkillä sykkeitä pysymään alhaalla, ehkä se on se syy, miksi juokseminen on aina ollut mulle niin tuskallista. Paitsi tietty pallon perässä juokseminen :). Polkupyörällä ja uidessa sykettä oli helpompi hallita, niitä tuleekin mielummin tehtyä. Lenkkeily on perseestä.
 
Miks tukka ja parta voi kasvaa loputtomasti, mutta muna- ja kainalokarvat kasvaa vaan tiettyy mittaan ja lopettaa kasvun?
Veikataanpa hassutellen, että loputtomasti kasvavat munakarvat ovat tehneet sukupuoliyhdynnästä liian hankalaa / mahdotonta ja siten näihin päiviin ovat säilyneet vain sellaisten yksilöiden jälkeläiset joiden munakarvojen kasvua säätelevä hormonitoiminta on laittanut ne karvat kasvutilasta lepotilaan. Tämä teoria ei tosin selitä kainalokarvoja.

Mutta siis onko se hyvä vai huono asia, että sydän on noin "herkkä"?
Tuohon vaikuttaa ainakin hengitys- ja verenkiertoelimistön fyysinen mitoitus ja se minkä tyyppistä työtä elimistö on adaptoitunut tekemään. Peruskuntopohjaa laiminlyövän harjoittelijan (aina kovilla sykkeillä) hengitys- ja verenkiertoelimistön taloudellisuus eri sykealueilla voi poiketa paljonkin siitä jos samalla koneistolla harjoiteltaisiin anaerobista harjoittelua laiminlyövästi (aina matalilla sykkeillä). Myös staattisella ja dynaamisella lihastyöllä on eroa, eli vaikka sykealueetkin olisivat samat, niin sillä on vaikutusta onko keho tottunut penkkipunnerrukseen vai haaraperushyppelyyn. Näiden tekijöiden johdosta syke on niin yksilöllinen asia että sykelukujen valossa on mahdotonta sanoa toimiiko sinun hengitys- ja verenkiertoelimistösi kuinka "hyvin" tai "huonosti". Oleellista on tuntea juuri se oman sykkeensä luonne eri tilanteissa ja verrata syketietojaan aina siihen.

Mä en saa juoksulenkillä sykkeitä pysymään alhaalla, ehkä se on se syy, miksi juokseminen on aina ollut mulle niin tuskallista. Paitsi tietty pallon perässä juokseminen :). Polkupyörällä ja uidessa sykettä oli helpompi hallita, niitä tuleekin mielummin tehtyä. Lenkkeily on perseestä.
Juoksu onkin kuormittavaa, koska koko keho joutuu tekemään töitä, ei ole pyörimisvoimaa tai uppoaman tarjoamaa vastavoimaa apuna kuten pyöräilyssä ja uinnissa. Juoksutaustaiselle harjoittelu pyörällä taas voi olla vaikeaa, kun hengitys- ja verenkiertoelimistöstä löytyisi tehoreserviä enemmän kuin tarpeeksi, mutta sykettä on vaikea saada nousemaan koska pyöritykseen tottumattomat jalat eivät kykene tarpeeksi kovaan työhön ja toimivat pullonkaulana.

Alussa (siis mikäli keho on lapsuuden jälkeen tämän taidon ehtinyt unohtaa) lenkkeily onkin aivan perseestä, kun pelkkä juoksun ylläpito vaatii hurjan työn. Harjoittelun jatkuessa siihen on kuitenkin helppo jäädä koukkuun, kun huomaa askelten vaativan yhä vähemmän ja vähemmän ponnistelua, ja tekniikka iskostuu hermostoon niin, että pian tietoisen käskytyksen tehtäväksi jää useimmiten vain jarrutella, tai suorittaa pieniä teknisiä korjauksia, eikä taistella pysähtymisen halua vastaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Harjoittelun jatkuessa siihen on kuitenkin helppo jäädä koukkuun, kun huomaa askelten vaativan yhä vähemmän ja vähemmän ponnistelua, ja tekniikka iskostuu hermostoon niin, että pian tietoisen käskytyksen tehtäväksi jää useimmiten vain jarrutella, tai suorittaa pieniä teknisiä korjauksia, eikä taistella pysähtymisen halua vastaan.

Juoksemisessa myös edistys tapahtuu nopeasti ja huomattavasti. Kolmessa kuukaudessa on jo aivan eri meno ja joku 10km livahtaa tuosta vaan ja paljon pidempiäkin pystyy.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kertokaas, mitä kautta Jarlalle voisi lähettää Fingerpori-idean. Yhden kysymyspalstan vastauksen löysin, mutta oli sen verran hämärä osoite, etten sinne ala syytää neronleimaustani. Kotisivujen vieraskirjaan jotkut niitä ovat syytäneet - ovat muuten tolkuttoman puisevia pääosin - mutta aika urpolta tuo tuntuisi.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Mitä tarkoittaa, jos syke vaihtelee paljon? Testailen tässä sykemittariani.
Minulla ihan samoja kokemuksia Polar FT80 mittarin kanssa. Leposyke on aika tarkkaan 50. Käytin aluksi ns laskennallista sykettä kun lenkkeilin ja ihmettelin kun mittari piippaa jatkuvasti että sykkeet liian korkealla. Laskennallinen syke oli siis noin 180. Tein sitten testin, vedin usemman vedon ylämäkeen ja kasvatin vauhtia koko ajan, sykemittari kellotti muistaakseni 202. Eli kun alkoin tuota käyttämään maksimisykkeenä, alkoi lenkkeilykin onnistua mittarin mukaan.

Meni asian sivuun, mutta esim pelkkä auton ajo nostaa kaupungissa sykkeen minulla tuonne 95-105 välille. Siis ihan pelkkä normiajo, ruuhkista ja muista ei kannata puhuakaan.
Makuulla ollessa pelkkä puhuminenkin nostaa syketta aika nopeasti.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
juustomestari@yahoo.com

Useamman olen tuonne lähettänyt ja pari kertaa saanut vastauksenkin. Kertaakaan ei (vielä) ole ideaa julkaistu.
Sainkin tuon saman osoitteen Fingerpori-ketjussa, mutta useampi on sanonut, ettei läpi ole mennyt mitään. Mistähän tuo osoite on alunperin saatu, kun lähinnä olen sen löytänyt joltain kysymyspalstalta.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings

Baldrick

Jäsen
Mikä on hyvä mitta avoimelle työpaikkahakemukselle? Jos kuvitellaan, että kaksi A4:sta + CV, niin tuskin tuo vielä mikään ylipitkä on?
 

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Mikä on hyvä mitta avoimelle työpaikkahakemukselle? Jos kuvitellaan, että kaksi A4:sta + CV, niin tuskin tuo vielä mikään ylipitkä on?

Kai se riippuu vähän haettavasta paikasta, mutta olen ymmärtänyt, että avoin hakemus olisi hyvä saada tiivistettyä n.yhden liuskan pituiseksi. Tai näin minulle on joskus kerrottu.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
2 kpl A4 ja vielä CV on liian pitkä.
1+1 Eli CV ja Hakemus.
 

kekkis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Leijonat, Vapaa Ukraina
Onko kenelläkään kokemusta Baltic Queenin erikoisaamiaisesta? Kuoharia siellä vissiin tarjoillaan, mutta miten on ruokapuolen laita, onko pöytiintarjoilu jne...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös