Sekalaisten kysymysten ketju II

  • 7 017 642
  • 47 213

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voinko maksaa jotenkin OP Visa-laskuni ennen kuin se itse laskukirje tulee postilaatikon kautta?

Katso vanhoista laskuista onko viitenumero ollut aina sama, jos on niin voit maksaa. Itse maksan Nordea Visan, Handelsbankenin Masterin ja Amexin melkein aina etukäteen ja yleensä eräpäivänä korttien saldot ovat hieman plussalla. Korkoa tästä saldosta ei kuitenkaan saa.
 

MarkusMaggot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaljaliigalaiset
Lisätään tuohon nyt kuitenkin sen verran, että nopeusluokan pitää vastata auton suorituskykyä, ei suinkaan Suomen nopeusrajoituksia. Tuotakin pystyy toki kiertämään, mutta se onkin sitten jo asia erikseen.

Joo, toki näin. Minulla ei ole koskaan ollut sellaisella suorituskyvyllä olevia autoja, joissa tuota olisi sen syvällisemmin tarvinnut miettiä, perus V-luokka on riittänyt kevyesti ja sitä on tarjolla laajasti jo 16-tuumaisissa. Ja itse asiassa jo H:lla pärjäisi ihan hyvin.

Pääsääntöisestihän kaikki isommat rengasvalmistajat tekevät renkaansa aika isoihin nopeusluokkiin ja ne sitä kautta täyttävät käsittääkseni hyvin kattavasti autojen suorituskykyvaatimukset. Ja muutoinkin, yleensä ne joilla on oikeasti tehokkaita autoja (en tarkoita tässä yhteydessä kylän miesten pakoputkiviritteisiä katiskoja) ovat aika valveutuneita noiden renkaiden suhteen ja ostavatkin aika laadukkaita ja suorituskykyisiä rengasmalleja. Olen nähnyt aikanaan sellaisen kokeen, jossa amerikkalaisvalmisteisessa V8-moottorilla varustetussa autossa kokeiltiin 175-levyisen halpisrenkaan kestoa. Allehan se suli, mutta kyseessä oli tosiaan ihan pelkkä koe, miten joku halpa rengas kestää jos se joutuu ylitehoisen auton alle.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Voinko maksaa jotenkin OP Visa-laskuni ennen kuin se itse laskukirje tulee postilaatikon kautta?

OP-Visassa on aina sama viitenumero, joten olen itse ainakin maksanut. Tosin en harrasta etukäteen maksamista, vaan laitan eräpäivänä lähtemään tililtä. Pankki sitten vuoden lopussa maksaa minulle 0,0001 senttiä enemmän korkoa tilillä olleille rahoille...
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Kappas, tuo promillemittari olikin ennestään tuttu, mutta tämä annoslaskuri oli ihan uusi juttu. Kiitos vinkistä! Ihan hyödyllinen, kun koitan vähän aina seurata sitä kuinka paljon (kuinka monta annosta) tulee otettua. Ja tietty pyrin vähän suunnittelemaan etukäteen, ottaen huomioon seuraavan päivän ohjelman yms.
Kovin pieni määrä on tuo 5 annosta jonka antaa minulle riskirajaksi. Alle 10 annoksen yritän yleensä pitää - välillä isommalla otolla menee suht. helposti 15 annostakin.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Kovin pieni määrä on tuo 5 annosta jonka antaa minulle riskirajaksi. Alle 10 annoksen yritän yleensä pitää - välillä isommalla otolla menee suht. helposti 15 annostakin.

Mulle tuo antaa 4.7 annosta ja sanotaanko et jos normaalisti levänneenä ja syöneenä alan juomaan niin annos numero 7-8 alkaa vasta tuntua kivasti päässä. Se on tosi yksilökohtaista miten paljon pystyy juomaan ja mitä tahtia - enkä nyt oo varma et mitä toi riskiraja edes tarkoittaa? Sen luvun jälkeen alkaa alkoholi vaikuttaa aivoissa haitallisesti tai jotain?
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Mulle tuo antaa 4.7 annosta ja sanotaanko et jos normaalisti levänneenä ja syöneenä alan juomaan niin annos numero 7-8 alkaa vasta tuntua kivasti päässä. Se on tosi yksilökohtaista miten paljon pystyy juomaan ja mitä tahtia - enkä nyt oo varma et mitä toi riskiraja edes tarkoittaa? Sen luvun jälkeen alkaa alkoholi vaikuttaa aivoissa haitallisesti tai jotain?

Pitäisi osata kirjoittaa harkiten tästä asiasta (opinnoissa käyty asiaa läpi) mutta pakko vaan todeta, että en aivan allekirjoita esim. Päihdelinkin testien tuloksia. Minulla riskiraja on 5,3 annosta eli noin 1 plo viiniä (harvemmin juon tämän enempää eli ongelmia ei ole). Mutta riskiraja-arvioinnissa ei ole otettu huomioon aikaa, mikä minusta on olennaisen tärkeä asia tässäkin asiassa. Riskirajana taas pintapuolisesti selitettynä tarkoittaa rajaa, jonka ylitettyä alkoholi alkaa fyysisesti ja psyykkisesti vaikuttamaan heikentävästi ihmisen suorituskykyyn ja jos alkoholia juo usein siten, että riskiraja ylittyy, keho (myös aivot) alkaa oireilla ja tämän ohella alkaa ilmetä psyykkisiä oireita, jotka olennaisella tavalla vaikuttavat elämään.

Minusta nämä riskirajat vain ovat suhteettoman pienet, esim. AUDIT-testin perusteella riskiraja-arvo voi olla hyvinkin matala vaikka noin maalaisjärjellä ajatellen alkoholin käyttö on hyvin minimaalista. Esim. minulla testi antaa arvioksi riskit kovasti kasvaneet, osin sen tähden koska olen juonut itseni pari kertaa humalaan viimeisen vuoden kuluessa ja satuttanut itseni alkoholia käyttäessäni kerran/useamman kerran elämäni aikana. Jokainen voi päätellä onko riskirajat ylittävää juomista se jos juo viikossa 2-4 annosta siideriä ja kerran kuukaudessa pullon viiniä - testin mukaan (ja nuoruuden töppöilyjen perusteella) olen alkoholin riskikuluttaja. Vuoteen mahtuu pari kertaa jolloin tulee otettua hivenen enemmän.

vlad.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Esim. minulla testi antaa arvioksi riskit kovasti kasvaneet, osin sen tähden koska olen juonut itseni pari kertaa humalaan viimeisen vuoden kuluessa ja satuttanut itseni alkoholia käyttäessäni kerran/useamman kerran elämäni aikana. Jokainen voi päätellä onko riskirajat ylittävää juomista se jos juo viikossa 2-4 annosta siideriä ja kerran kuukaudessa pullon viiniä - testin mukaan (ja nuoruuden töppöilyjen perusteella) olen alkoholin riskikuluttaja. Vuoteen mahtuu pari kertaa jolloin tulee otettua hivenen enemmän.

vlad.

Uskoisin, että tuossa vedetään suuria linjoja ja pelataan todennäköisyyksillä. On paljon harvinaisempaa, että joku 'ajaa alas' alkoholinkäyttöään kuin että käyttö kiihtyy. Tapaturma-alttius on varmaankin yksi kriteeri muiden joukossa.
Riskihän on sinänsä neutraali sana ja tarkoittaa riskiä, ei muuta :)

Noin kerrottuna et todellakaan kuulosta ainakaan suurkuluttajalta :)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Riskihän on sinänsä neutraali sana ja tarkoittaa riskiä, ei muuta :)

Yleiskielessä puhuttaessa "riski" on todellakin neutraali sana, kuten vaikkapa "hän on riski mies", toisaalta sitten esim. alkoholin käytön tilastoissa "riskiraja"* merkitään jo punaisella eli liikutaan rajalla, mikä voi johtaa tai on jo johtanut selkeästi kohtuukäyttöä kovempaan käyttöön ja ollaan jopa ongelmakäytön puolella. AUDIT-testissä hajontakin on muutaman pykälän verran mutta testi on sinänsä huono, että se ei esim. tee selkoa siitä, onko käyttäjä riskikäytön ajarajalla vai ylärajalla, jolloin käyttäjä voisi tehdä tarkempia päätelmiä siitä, onko syytä rajoittaa alkoholin käyttöä vai ei.

vlad.

*: Sos. ja terv. tunneilla ja vierailukäynneillä oppineena. Riskirajan saavuttaminen tai sen ylittäminen tarkoittaa sitä, että tulee olla huolissaan alkoholin kulutuksesta. (Tosin tälle määritelmälle minä näytän persettä.)
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yleiskielessä puhuttaessa "riski" on todellakin neutraali sana, kuten vaikkapa "hän on riski mies", toisaalta sitten esim. alkoholin käytön tilastoissa "riskiraja"* merkitään jo punaisella eli liikutaan rajalla, mikä voi johtaa tai on jo johtanut selkeästi kohtuukäyttöä kovempaan käyttöön ja ollaan jopa ongelmakäytön puolella.
vlad.

Voi olla että olet oikeassa, en tiedä mitä Päihdelinkki on ajatellut :) Minä puolestani ajattelin asiaa enemmänkin riskien hallinnan kautta. Riski on mahdollisuus johonkin (kirjoittamassasi 'mikä voi johtaa selkeästi kohtuukäyttöä kovempaan käyttöön'), ja siten riskin havaitseminen tarkoittaa uhkan tunnistamista, hallintaa ja ennakointia.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Voi olla että olet oikeassa, en tiedä mitä Päihdelinkki on ajatellut :) Minä puolestani ajattelin asiaa enemmänkin riskien hallinnan kautta. Riski on mahdollisuus johonkin (kirjoittamassasi 'mikä voi johtaa selkeästi kohtuukäyttöä kovempaan käyttöön'), ja siten riskin havaitseminen tarkoittaa uhkan tunnistamista, hallintaa ja ennakointia.

Varmasti taustalla on myös tarkoitus herätellä testin tekijää havaitsemaan tilanne ja tekemään riittävän varhain tarpeellisia muutoksia alkoholin kulutuksessaan - vähentää ja järkiperäistää käyttöä. Joskin tuntuu, että joidenkin ohjaajien/opettajien mielkestä ainoa järkiperäinen käyttö on sitä, että jättää sen pullon/tölkin tms. sinne kauppaan. No, tämä mielipide heille suotakoon mutta tuntuu siltä, että alkoholistien parissa työskenneiltä ihmisiltä on todellisuuden taju hämärtynyt ja he näkevät uhkan sellaisessakin asiassa, jossa sitä ei edes ole (pl. alkoholistit, joille se pullo pöydällä voi olla "portti" uuteen ränniin).

vlad.
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Varmasti taustalla on myös tarkoitus herätellä testin tekijää havaitsemaan tilanne ja tekemään riittävän varhain tarpeellisia muutoksia alkoholin kulutuksessaan - vähentää ja järkiperäistää käyttöä. Joskin tuntuu, että joidenkin ohjaajien/opettajien mielkestä ainoa järkiperäinen käyttö on sitä, että jättää sen pullon/tölkin tms. sinne kauppaan. No, tämä mielipide heille suotakoon mutta tuntuu siltä, että alkoholistien parissa työskenneiltä ihmisiltä on todellisuuden taju hämärtynyt ja he näkevät uhkan sellaisessakin asiassa, jossa sitä ei edes ole (pl. alkoholistit, joille se pullo pöydällä voi olla "portti" uuteen ränniin).

vlad.

Näinhän se varmaan on. 'Todellisuus' muodostuu sellaiseksi, jonka ympäröimänä olemme. Jatkiksen todellisuus on kaukana jääkiekko-nimisestä lajista piittaamattomille :)

Oletusarvona taitaa olla se, että joka Päihdelinkkiin hakeutuu, on jo jollain tavalla huolestunut päihteidenkäytöstään. Päihdelinkillä ei siis ole varsinaista 'sanomaa' normikuluttajalle, koska 'jatka samaan malliin' on Päihdelinkkiin kirjoittaville huono sanoma :)
 

Samsonov

Jäsen
Suosikkijoukkue
HFBoards oikeinkirjoitus
Mikä on Helsingin paras Espanjalainen ravintola? Pitäis olla sunnuntaina auki ja sijanniltaan 'kätevä'. Pitää vielä työkavereilta kysyy.. mut ei ne kuitenkaa tiedä.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Mikä on Helsingin paras Espanjalainen ravintola? Pitäis olla sunnuntaina auki ja sijanniltaan 'kätevä'. Pitää vielä työkavereilta kysyy.. mut ei ne kuitenkaa tiedä.
Parhaasta en tiedä. Mutta juuri joku meni ja suositteli jotain tapaspaikkaa Espalla - oli kuulemma aivan sikamaisen hyvä, sai eka kertoa mistä erityisesti pitää ja sen jälkeen väsäsivät setit toiveiden mukaan. Onko jollakin tällä horjuvalla kuvauksella tietoa mistä paikasta on kyse? Nimi kun ei sattunut jäämään mieleen?

Edit: Se on varmaan tämä?: http://www.copasytapas.fi/
 

stiflat

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, HIFK
Miten saan IMDB:n elokuvat näkymään jenkki-/alkuperäisnimillään? Ei huvittaisi nyt jonkun pakkolokalisoinnin takia katsoa mitään Rita Haywortheja tuossa top 250-listassa...
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Thanks, vanhoja laskuja viitenumeroineen ei valitettavasti nyt ole, joten ilmeisesti odottelen postimiehen kantamaa laskua.

Jos käytät nettipankkia, niin näet sieltä historiasta vanhat maksut. Katso sieltä vaikka parin viimeisen maksetun laskun viitenumerot. Käsittääkseni viitenumero muuttuu vain silloin kun kortin numerokin muuttuu.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Thanks, vanhoja laskuja viitenumeroineen ei valitettavasti nyt ole, joten ilmeisesti odottelen postimiehen kantamaa laskua.

Tuon viitenumeron näkee myös nettipankista suoraan, eli kirjautuu OP:n palveluun, valitsee sieltä osion Kortit ja olikohan siellä sitten joku linkki Kortin tiedot tms. niin siellä näkyy tuo viite.
 

peno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Madness!
Pieni ongelma PS3:n kanssa. Kun surffailen netissä ja katselen esim ruutu.fi:stä ohjelmia, ilmoittaa pleikkari joskus muistin loppuvan, ja kuva katoaa.

Onkohan tuohon olemassa jotain asetuksia pleikkarissa itsessään, vai onko tuo enemmänkin sääntö kuin poikkeus PS3:sta puhuttaessa?
 

Hanskaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
sm-liiga.fi
One Size Available: 5/6

Mitähän tuo mitta suurin piirtein nyt tarkoittaa?
Lastenvaatteista siis kyse.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Kenen ääntä VR hyödyntää kuulutuksissaan? Eli asemilla ja lähijunissa soitetuissa kuulutuksissa.

Entä Helsingin metroissa kuultava ääni? Siis se vanhempi, joka lausuu paikannimet varsinkin ruotsiksi erikoisella tavalla.

Kiitos.
 

scholl

Jäsen
Miksei kalvosinnapeissa lue taustalla L ja R? Ne menee juubassa aina ensin väärin. Näyttää olevan oikein päin, mutta kun katsoo, miten se on toisella puolella niin hitto väärin on. Kiva ottaa pois ja toiseen käteen. PRKL.
 

vstk

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers
One Size Available: 5/6

Mitähän tuo mitta suurin piirtein nyt tarkoittaa?
Lastenvaatteista siis kyse.

Pohjois-Amerikassa lastenvaatteiden koot ilmoitetaan vuosien mukaan. 0-1, 1-2, 2-3 jne. Kyseessa siis vaate joka sopii 5-6 vuotialle. Nain olen sen itse kasittanyt kun on kummitytolle pitanyt vaatteita ostaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös