Sami Helenius

  • 334 114
  • 1 512

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Viestin lähetti cobol
Ettei nyt vaan ole käymässä niin, että eräs punainen on jo mielestään Ferrari-luokassa. Vaikka on vain wanna-be Ferrari. Ylivoimainen ja häíkäisevä kun kaukaa katsotaan. Mutta paljastuu auttamatta Toyotaksi kun tosi kisat keväällä alkavat?

En tiedä kuvitellaanko meillä yhtään mitään. Tämänvuotinen sm-liiga on tähän saakka ollut kuin F1-kisat ilman Ferraria, McLarenia ja Williamsia. Silloin Toyotakin voi johtaa sarjaa.

Kysymys onkin paljon siitä alkaako joku joukkue rakentaa itsestään isolla rahalla ns. huipputallia ja hoitaa homman kotiin keväällä.

Jos näillä mennään, voi "eräs punainen Toyotakin" olla mukana ihan oikeastikin mestaruustaistelussa keväällä.
 

DefJam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hata hata HIFK!
Helge + ylivoima...

Itse ainakin haluaisin nähdä Helgen ylivoimassa maskimiehenä. Aika harva kaveri liigassa siirtää Samia sivuun. Ton hintaiselle kaverille pitää keksiä muutakin käyttöä, kuin kiekon neppaileminen rännin kautta keskialueelle!

Siihen viivalle vaikka Järventie ja Kankaanperä ja vetoja maaliin päin, niin rupeais verkot heilumaan. Kommentteja...?
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Kyllähän sitä kakkosylivoimassa varmaan voisi Heleniusta maskimiehenä kokeilla, mutta kyllähän ykkösylivoima perustuu kiekon pelaamiseen tekopaikalle maalin kulmille tai eteen, eikä vetoihin siniseltä, joten siinä Heleniuksella ei olisi välttämättä käyttöä. Muutenkin tulivoimaa siniseltä puuttuu, paitsi jos tuo Malmivaara rupeaa samanlaisia jatkossakin vetämään kuin Tepsiä vastaan, niin...
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hei oletteko tosissanne????

On pakko puuttua heleniusta käsittelevään keskusteluun, koska sen verran positiivisena miehen taidot jostain kumman syystä nähdään!

Tosi asia on, että valmentajaguru Jortikalla ei ole koskaan ollut joukkueissaan yhtä huonoa pakkia! Ja jos asia Jortikasta olisi kiinni niin helenius olisi jo aikoja sitten palautettu Lahteen tai vaihdettu johonkin osaavaan mestis pakkiin. Muut instanssit pitävät tällä hetkellä heleniusta ilmalassa ja estävät valmentajaa istuttamassa häntä niissä ainoissa paikoissa joissa hänestä on hyötyä eli VILTISSÄ tai KATSOMOSSA!

Joukkueen kapteenin tulisi olla henkilö joka kykenee taidollisesti pysymään pelaavassa kokoonpanossa muustakin kuin säälistä ja Jhalliksen/virmasen käskystä.

Meidän leirissä olisi ollut sama tilanne jos P.Levokarista olisi tullut HIFK:n kapteeni pelaamatta yhtään ottelua. Toki taidollisesti Pauli oli/on parempi huomattavasti kuin helenius----siis puolustajana.

Jos Jortikka jatkaa ensikaudella jokereiden valmentajana niin helenius ei VARMASTI kuulu ainakaan Jortikan jengiin! Jortikka ei halua tehdä itsestään ja ammattitaidostaan nurunalaista toista kertaa!

Ymmärrän tietysti jokereiden kannattajia koska helenius on ollut kaikilla osa-alueilla surkea ja hänen käyttöarvonsa NOLLA! Mutta
kyllä teidän pitäisi olla senverran realisteja että myönnätte totuuden!(Tosin aika moni jokeri fani on niin tehnytkin näillä sivuilla, eli on siellä joukossa oikeita jääkiekko asiantuntijoitakin)

Minusta meidän tulisi myöntää epäonnistuneet hankinnat eikä vain uskotella itsellemme että kyllä toi on "jumala" . Sillä nyt näyttää siltä että suuri osa kannattajistanne alkaa itsekin uskomaan turhanpäiväiseen hehkutukseensa vailla mitään faktoja! (meillä epäonnistuneita hankintoja esim. Draper!)

Sitten idea kirjoittaa kirja kyseisestä miehestä! Hoh Hoh !Turhanpäiväisempää ideaa en ole kuullutkaan. Kannattaa julkaista kirjoja vain muutama kappale ettei tulte niin paljon takkiin!(vaikka kirjoittaja onkin HIFK-fani) Yhtä mielenkiintoinen kirja olisi nimeltään esim."Markus Ketterer- ainoa Suomalainen nhl-maalivahti, joka ei päässyt pelaamaan loistokkaan uransa aikana yhtään nhl-ottelua" Myynti olis taattu, kaikki keltahattuiset jokerikannattajat ostaisivat painoksen loppuun pAvEn käskystä!!!

Eli ajatelkaa edes hetki realistisesti "sankareistanne" JOOKO!
 

DefJam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hata hata HIFK!
Ugh-ugh!

Ei kai kukaan ole väittänytkään, että Helge olisi pelannut unelmakauden :=)

Itse en odottanutkaan mitään hienoa kiekollista peliä. Oletin ehkä sellaista 7-10 tehopistettä kaudessa.

Enemmänkin uskoin ja toivoin Samin antavan yleisölle sirkushuveja hanskauksien muodossa. Tähän olen eniten pettynyt. Olishan se ollu kiva nähdä kun Pärän käsilaukku lentää oikean suoran seurauksena yläkatsomoon asti ja apuun ehtivän Vopatin huulipuna valuu pitkin kasvoja :=)

Edelleen toivon Jokereiden valmennusjohdolta valtuuksia tällaiseen toimintaan. Miettikääpä, jos Helge saisi vaikka Jeren provosoitua johonkin nyrkkitalkoisiin ja molemmat olis vaikka kolme ottelua sivussa. Kumpikohan joukkue kärsisi enemmän?!?

Pannaan se sitten tähän tähänkin ketjuun, mutta olishan se vielä kerran mukava nähdä Gagnon Jokereiden väreissä!!! Virmanen, tässä paras joululahja kaikille Jokerit kannattajille! Ugh!

ps. *ittu tää pikkujoulu aika on rankkaa... :=) Heisti ihan jumissa!!!
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Re: Hei oletteko tosissanne????

Viestin lähetti LalliAlluIiroRoman
Sitten idea kirjoittaa kirja kyseisestä miehestä! Hoh Hoh !Turhanpäiväisempää ideaa en ole kuullutkaan. Kannattaa julkaista kirjoja vain muutama kappale ettei tulte niin paljon takkiin!

Itse odotan kyseistä kirjaa suurella mielenkiinnolla, koska siitä voi löytyä hienoja tarinoita ja anekdootteja. Eihän se, että Helenius ei ole pelaajana juuri vakuuttanut merkitse välttämättä sitä, että hänen kertomuksensa omasta urastaan NHL:ssä olisi tylsää luettavaa. Kirjan tekoon vain!
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Arvon LalliAlluIiroRoman !

Mielummin kuin tulla haukkumaan Heleniusta, olisit ehkä voinut tulla onnittelemaan että joukkuettamme ei valmenna mies joka valitsi Heleniuksen maajoukkueeseenkin, sillä silloinhan Helenius varmastikin pelaisi meillä jopa ykkösylivoimassa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Re: Re: Hei oletteko tosissanne????

Viestin lähetti Maple Leaf
Kirjan tekoon vain!

Onko tämä nyt ihan turhaa sanoa, mutta...(kaikkihan tietävät)....

...Sami Heleniuksesta tehdään kirja. Olen saanut jopa suuren kunnian lukea muutaman sivun ensimmäisten versioiden tekstejä.

Kirjasta tulee varmasti mielenkiintoinen tarina jääkiekkoammattilaisen elämästä NHL- ja farmiliigoissa. Tulee kuulumaan minun kirjahyllyyni, kun julkaistaan syksyllä 2004.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti DefJam
Enemmänkin uskoin ja toivoin Samin antavan yleisölle sirkushuveja hanskauksien muodossa. Tähän olen eniten pettynyt. ( ) Edelleen toivon Jokereiden valmennusjohdolta valtuuksia tällaiseen toimintaan.

Näin varmasti moni muukin uskoi - ei vähiten varmasti Sami Helenius itse. Mutta Jortikan Jokereissa ei ole käyttöä tällaiselle roolille. Sen vuoksi Jortikka on myös antanut ehdottoman kiellon kaikille sirkushuveille. Kielto on voimassa toistaiseksi. Toisaalta ymmärrän, sillä SM-liigassahan ns. alan asiat hoidetaan itkemällä jälkikäteen mahdollisimman vuolaasti lehdistölle ja haukkumalla jo ottelun aikana tuomarit, vastustaja ja Zamboni-kuski. Tähän mielestäni varsin epäjääkiekkoimaiseen kulttuuriin ei Jortikka ole mitenkään yksin syyllinen, mutta kovin haluaa hänkin sitä pitää pystyssä.

Sami Heleniuksen parhaat puolet jäävät siis ainakin toistaiseksi osittain hyödyntämättä Jokereissa. Tosin turha on heittää vielä kirvestä kaivoon, sillä kevään playoffit tulevat olemaan erittäin mielenkiintoiset. Ja ottelu ottelulta ovat nuo miinuksetkin lopettaneet lisääntymisensä ja kääntyneet kohti nollaa. Nyt on viisarissa enää -4. Tätä vauhtia kun otteet paranevat koko kentällisellä (kyllä, koko kentällisellä), ollaan runkosarjan lopulla jo plussalla.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
En tiedä mikä on Heleniuksen palkka, mutta mikäli se on liigan kärkipäätä mitä puolustajiin katsotaan, niin kaverilta pitäisi odottaa jotain ihan muuta kuin plus miinus nolla saldoa runkosarjan päätteeksi. Mikäli Jokerit eivät kykene kääntämään vieraspelejä voitoiksi lähitulevaisuudessa, niin tuskin kestää kauaa kunnes tähän tartutaan mediassakin. Liigan suurimpiin kuuluvalla palkkabudjetilla kun ei pitäisi taistella sijoituksista 8-6.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti blue line
En tiedä mikä on Heleniuksen palkka, mutta mikäli se on liigan kärkipäätä mitä puolustajiin katsotaan, niin kaverilta pitäisi odottaa jotain ihan muuta kuin plus miinus nolla saldoa runkosarjan päätteeksi. Mikäli Jokerit eivät kykene kääntämään vieraspelejä voitoiksi lähitulevaisuudessa, niin tuskin kestää kauaa kunnes tähän tartutaan mediassakin.

Olisi kyllä syytä tarttuakin. Jos Jokerit tekee 10 parhaan liigajoukkueen vertailussa vähiten maaleja vieraissa, jotain on pahasti pielessä vierasotteluissa ja niihin valmistautumisessa. Helenius varmasti kantaa kapteenia oman vastuunsa tästäkin asiasta, mutta en laittaisi tätä onnetonta saldoa hänen piikkiinsä. Kyllä huonot vieraspelit ovat enemmänkin koko joukkueen ongelma ja niihin valmistautuminen ja vieraissa noudatettava taktiikka sitten Jortikan vastuulla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Re: Arvon LalliAlluIiroRoman !

Viestin lähetti Gags
Mielummin kuin tulla haukkumaan Heleniusta, olisit ehkä voinut tulla onnittelemaan että joukkuettamme ei valmenna mies joka valitsi Heleniuksen maajoukkueeseenkin, sillä silloinhan Helenius varmastikin pelaisi meillä jopa ykkösylivoimassa.
Eihän tässä lausessa ole mitään järkeä. Helenius ei juurikaan ylivoimaa maajoukkueessa pelannut (eikä itseasiassa edes tasakentällisinkään, mistä keväällä vielä oli hirveä itku). Hän oli kyseissä maajoukkueessa 8. pakin eli roolissa, johon hän on NHL:ssä tottunut. Tässä omassa roolissaan Sami onkin vähintään kelvollinen, mutta jortikan SM-liigassa ei tälläiselle pelaajalle käyttöä ole. Vika on siis Jortikassa, ei Heleniuksessa.
 

Tenkanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maaseudun Tulevaisuus
Kiitos LalliAlluIiroRoman mainiosta kirjoituksesta!

Tuosta ei enää asiantuntemus parane.

Saavatko muutkin kun keltahattuiset kannattajat ostaa sitä kirjaa?
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Hohhoijaa! Heikkoa on Samin peli tällä hetkellä. Bluesia vastaan mies oli pelillisesti täysi nolla ja lisäksi otti kolme turhaa jäähyä, joista yksi nyt olisi tosin voinut jäädä viheltämättäkin. Mutta toisaalta siinäkin Sami olisi voinut jättää kädet nostamatta kun kerran äijä oli jo pysäytetty.

Lisäksi Sami oli molempien Bluesin maalien aikana jäällä. Jalalla mies ei pärjää alkuunkaan nopeiden vastustajien kanssa ja kädet ovat tunnetusti puuta. Terran Sandwith ja Pauli Levokari ovat saaneet haastajan.

Olikohan ihan viisas veto nostaa Sami kapteeniksi? Henkisesti mies on varmasti kova luu joukkueessa, sitä en epäile, mutta kyllä kapteenilta pitäisi voida odottaa jotain pelillistäkin esimerkkiä. Jatkuva jäähypenkin kuluttaminen ei sitä mielestäni ole.

Onneksi Jokerit näyttää pärjäävän ihan kohtuullisesti Heleniuksesta huolimatta. Toivotaan, että potkua rupeaa löytymään kevättä kohti mentäessä.
 

jpp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU
Samin kanssa ehdin pari sanaa vaihtaa aamulla Areenalla järjestetyssä tilaisuudessa. Sami totesi, ettei ole koskaan mikään vauhdikas pelaaja ollut ja täällä se tietysti korostuu entisestään. Sijoittuminen on tietysti verkkaisemmalle kaverille A ja O ja sekin on erilaista täällä johtuen isommasta kaukalosta ja tietysti pelityylistä, täällä kun pelkkä maalinedustalla päivystäminen ei riitä. Totesi myös, ettei läheskään kaikki asiat ole vielä selkäytimessä ja pelityyliä on joutunut muuttamaan hyvinkin paljon. Harjoitusotteluissa tuli paljon jäähyjä maalinedustapelaamisesta ja Jortikka oli antanut selvät ohjeet, että varovaisempi täytyy maalin edessä olla ja välillä tulee sitten ilmeisesti oltua turhankin kohtelias.

Tuomarien silmätikkuna Helge ei sinänsä tuntenut olevansa, mutta Jortikka totesi etenkin vieraspeleissä Samin lähtevän istumaan todella hanakasti ja korosti Heleniuksen pelanneen varsin siististi ilman ylilyöntejä sekä totesi vielä, että ei Samista saada ainakaan vielä parhaita avuja irti, kun ei täällä saa ottaa äijää kunnolla ja vajaalla ei pelejä voiteta.

Tappeluista Sami totesi vain, että ei ole yhtään haastetta tullut ja pari kertaa kun on käynyt jonkun törkeyden jälkeen kysymässä rikkojalta homman nimeä, ei yllättäen lähtöhaluja ole ollut kuin vaihtoaitioon ja jos homman yksipuolisesti hoitaa, tulee kakkua useampi peli ja tämä maksaa sitten sen 1000€ per matsi. Tätähän Mäkiahokin pari vuotta sitten jutellessamme sanoi, että kun menee kuittaamaan jotain juttua, ei rikkoja halua tapella ja joskus täytyy sitten koputtaa yksipuolisesti ja tästä tulee mukavia rangaistuksia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Viestin lähetti Vakio
Olikohan ihan viisas veto nostaa Sami kapteeniksi? Henkisesti mies on varmasti kova luu joukkueessa, sitä en epäile, mutta kyllä kapteenilta pitäisi voida odottaa jotain pelillistäkin esimerkkiä. Jatkuva jäähypenkin kuluttaminen ei sitä mielestäni ole..

Itse olen pohtinut sitä, että mistä ne jäähyt tulevat. Tiedä sitten, kuvittelenko ihan itse, mutta kyllä eilen mielestäni Henriksson puhalsi erittäin tarkasti Heleniuksen kohdalla ja hyväksyi empimättä sen, että bluesilaiset vielä filmasivat mm. Heleniuksen koskiessa. Sen sijaan esimerkiksi Kankaanperä sai hakata mailalla ja muutama bluesilainen nyrkillä Henrikssonin katsoessa päältä. Siksi mulle tuli mieleen, että nyt on sitten Heleniukselle jo omat säännöt. Osittain samanlaisia tilanteita on ollut läpi koko kauden. Niissä Heleniuksen rikkoma pelaaja filmaa ja heittäytyy jäähän.

Tämä on osaltaan johtanut siihen, että Helenius ei mielestäni uskalla tällä hetkellä pelata oikein mitenkään. Jäähyjä hän ei missään nimessä halua ottaa, koska Jokerit tarvitsee voittoja siinä kuin muutkin joukkueet. Niinpä Samin peli on sellaista muniin puhaltelua oman maalinkin edessä. Kun liikettä ei aivan hirveästi ole, tuo tyyli johtaa jopa jäähyjen lisääntymiseen. Vielä alkukaudesta nähdyt mailalla kopsautukset ovat jääneet lähes tyystin pois. Ja makuupaikkoja hän ei ilmeisesti uskalla tarjoilla siitä yksinkertaisesta syystä, että niistä seuraa tällä hetkellä aina jäähy.

Samin perusongelma SM-liigassa on myös koko. Kun on lähes 2.20 luistimet jalassa, siinä osuu liiankin helposti kädet tai maila päätä lyhyempiin vastustajiin.

Kun Samilla ei ole mitkään Jantusen kädet, niin Jokereilta on pelattu näillä säännöillä ja niiden tulkinnalla Heleniuksen vahvuksia pois. Tilannetta pahentaa vielä se, että Areenan kaukalo on 200 neliötä leveämpi kuin ennen ja esimerkiksi NHL-kaukaloihin verrattuna tilaa on jotain 400 neliötä enemmän. Sami ei todellakaan ole Laineen veroinen pikakiituri, joten pelkästään jo puitteet tuovat ongelmia.

Omasta mielestäni myös Jortikka peluuttaa Heleniusta väärin. Nykyinen pakkipari Helenius-Lepistö ei ole optimi kolmosen pakkipari. Toinen puute Jortikalla on se, että hän ei roolita Heleniusta parhaalla mahdollisella tavalla. Oikeassa roolissa Samin peliaika saattaisi vähentyä, mutta peli-ilo lisääntyä. Se tekisi uskoakseni hyvää koko joukkueelle. Samin roolista voi hakea sitä tuntemattomat oppia vaikkapa katselemalla videokoosteen hänen peleistään Pohjois-Amerikassa. Vaikka SM-liigassa pelataan aivan eri tavalla, roolia voidaan silti rakentaa.

Nyt ainakin minun mielestäni muista joukkueista löytyy kuolevia joutsenia, jotka pääsevävät tosta noin vaan ohjaamaan Jokereiden ja Heleniuksen pelia filmaamalla jäähyjä. Niistä voisi tehdä lopun antamalla Samille vapauden tehdä niistä lopun. Kerran kun filmaaja saisi vähän turpaansa, seuraava filmaaja jättäisi filminsä kehittämättä?

Samin rooliin voisi kuulua myös se, että vastustaja tietäisi sen, että aina kun Heleniius luistelee kaukaloon, se tietää 100 % varmuudella kipeitä makuupaikkoja Jokereiden maalilla. Niistä tulee lähes aina jäähy, mutta samalla syntyy kunnioitus ja pieni pelko. Seuraavalla kerralla vastustaja ei enää olekaan niin valmis menemään maskiin hakattavaksi.

Minä sanoisin niin, että Heleniuksella on vähintään Gagnonin potentiaali erilaisiin alan tempauksiin. Mutta Jortikalla ei ole Summasen & Westerlundin kykyä ja halua käyttää ja ohjata tuota pontentiaalia. Sen sijasta Jortikka kieltää Heleniukselta tämän vahvuuksien käyttämisen ja niinpä tulos on jotain sellaista, jonka näemme otteluissa.

Se vituttaa ainakin minua. Uskon, että se vituttaa monia muitakin. Ja uskon, että se vituttaa Heleniuksen Samia. Ja Virmasta. Ja Jokereiden markkinointia. Ja vastustajien faneja, vaikka heistä jotkut saavatkin siitä hyvän pilkanteon kohteen.

Jortikasta en tiedä. Hän on sen verran hyvä valmentaja, että liekö tuo Heleniuksen roolittamattomuus nyt aivan sattumakaan ole. Ehkäpä Jortsu ei sellaista roolitusta omista syistään lainkaan halua.


Edit. kirjvirh.
 
Viimeksi muokattu:

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Viestin lähetti cobol
Itse olen pohtinut sitä, että mistä ne jäähyt tulevat. Tiedä sitten, kuvittelenko ihan itse, mutta kyllä eilen mielestäni Henriksson puhalsi erittäin tarkasti Heleniuksen kohdalla ja hyväksyi empimättä sen, että bluesilaiset vielä filmasivat mm. Heleniuksen koskiessa. Sen sijaan esimerkiksi Kankaanperä sai hakata mailalla ja muutama bluesilainen nyrkillä Henrikssonin katsoessa päältä. Siksi mulle tuli mieleen, että nyt on sitten Heleniukselle jo omat säännöt. Osittain samanlaisia tilanteita on ollut läpi koko kauden. Niissä Heleniuksen rikkoma pelaaja filmaa ja heittäytyy jäähän.

Jaa-a. Heleniuksen jäähyistä eilen yksi oli kyseenlainen. Yhdessä miehet käsi/nyrkki osui suoraan Tukosta päähän. Ihan selkeä kakkonen, varsinkin kun Henrikssonin linja oli mitä oli. Toisessa Kohn (?) nousi oman sinisen yli laittoi kiekon Heleniuksen ohi ja yritti itse toista kautta. Olin varma että nyt jysähtää hyvä pommi vastapalloon mutta Helge hidasti ja kampitti tämän Bluesin pelaajan kömpelön oloisesti. Itse asiassa muistutti paljon tätä Alangon "polvitaklausta". Selvä jäähy tämäkin Helgelle.

Helenius saa aivan varmasti nimellään kakkosia. Aivan kuten Bluesin vastustajille jää viheltämättä selviä jäähyjä koska rikottava pelaaja on Caloun. Mutta minkäs teet.
 

blue line

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On kuitenkin turha sanoa, että liikkumiseen liittyvät ongelmat ja tuomareiden silmätikuksi tuleminen olisi jokin yllätys. Kyllähän tätä osattiin jo odottaa heti kun Heleniuksen tulo varmistui. Mutta ainakin minä olin odottanut Samilta jotain muuta positiivista, joka korvaisi edellä mainitut rasitteet. Odotin kovia taklauksia, kaksinkamppailu voimaa ja jostain syystä hyvää laukausta sekä perusvarmaa pelin avaamista. Kyllä miehen esitykset kaukalossa ovat olleet karvas pettymys. Harmi vain ettei asialle enää tässä vaiheessa oikein mitään voi. Sami on joukkueessa eikä häntä sieltä pois voi ajaa. Sehän olisi taloudellinen ja imagollinen itsemurha. No, huoli pois. Mikäli emme saa Samin esityksistä nauttia seuraavanakin kautena olen kovasti hämmästynyt. Ai niin, asiasta kaktukseen. Oliko Tommi Turusella viimeinen vuosi sopparistaan jäljellä vai oliko niitä vielä enemmänkin jäljellä? =)
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Viestin lähetti blue line
Ai niin, asiasta kaktukseen. Oliko Tommi Turusella viimeinen vuosi sopparistaan jäljellä vai oliko niitä vielä enemmänkin jäljellä? =)

Tommin soppari kestää kevääseen 2005, eli vielä ensi kausi. Sopparien kestohan on muuten nähtävissä JA:n joukkuekohtaisista pelaajalistoista.

Heleniuksesta vielä sen verran, että kyllähän sitä saa miettiä mistä ne jäähyt tulevat. Ja sekin on totta, että Sami saa osan jäähyistä aika köykäisesti maineensa ja ison kokonsa takia. Mutta kyllä miehen suurin ongelma on liikkeen puutteessa, kuten blue line totesi. Eikä tämä tietysti sinänsä yllätys ole, mutta ehkä ongelma on jopa suurempi kuin ainakin itse olin kuvitellut. Vikkelien hyökkääjien kanssa Sami ei yksinkertaisesti pärjää ollenkaan, jos joutuu "avojäälle". Ainoa keino hyökkääjän pysäyttämiseksi on kampittaa tai koukata, kuten Samin kolmannessa jäähyssä Bluesia vastaan tapahtui. Keskimmäinen, kenties hieman kyseenalainen jäähy tuli 1 vs. 1 tilanteesta, jossa Sami kerrankin sai kroppansa eteen, mutta tehosti sitten pysäytystä nostamalla kädet ja mailan liian korkealle. Olisi vain tyytynyt olemaan edessä.

Lopussa Jortikka heitti Samin rohkeasti kentälle kun aloitus oli omassa päässä ja pelattiin neljällä kuutta vastaan. Tällaisissa tilanteissa Sami on hyvä. Lopussa saa miestäkin ottaa jo aika railakkaasti, varsinkin kun on jäähy alla. Aloituksen jälkeen Sami sai tapettua aikaa päädyssä kiekon kanssa varmaankin 10 sekuntia ja Bluesin kavennusyritys tyrehtyi siihen.

Mutta kun lätkä on vauhtipeli, on puujaloilla aika raskasta liikkua ja yrittää pysyä kyydissä. Toivottavasti tähän liikkuvuuteen saataisiin kauden mittaan edes hieman parannusta.
 

MC61

Jäsen
Suosikkijoukkue
rystylätty
Eniten minua ihmetyttää tämä: missä on Sami, joka runteli sinikeltaisia viime kevään maaotteluissa?

Kumma, että liike ei maaotteluissa ollut liian verkkaista - varsinkin kun maaotteluissa mennään liigaakin kovempaa.

Nykyisin Helenius ei ole fyysinen puolustaja. Hän on iso kaveri, joka ei tee muuta kuin huitoo mailallaan.
 

liigajyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsinki Warriors
niin

Samin otteet ovat olleet itselleni pettymys. Liike ei ole riittänyt fyysisyyttä ei ole ollut nimeksikään..ymym.
Monelle on herännyt kysymys eikö kaveri pysty parempaan.

Oma mielipiteeni asiasta keskusteltuani on pystyy.
Syitä on monia miksi uskon niin . Kun Kausi vielä etenee tulee Samin liike parantumaan mutta muuttuuko rooli tuskin ,kahleet on käsissä ja jaloissa eli niin peltaan kun käsketään.

Voin reheellisesti sanoa että akseli Jortikka/Helenius ei toimi sillä tavalla enää kuin kauden alussa toivottavasti siihen seikkaan tulee muutos ..
 
Suosikkijoukkue
IFK, respektit suomalainen Jokerit
Sami H.

Suurin osa tälle palstalle kirjoittajista on Heleniuksen puolustajia, joiden mukaan Samin pelit eivät ehkä ole sujuneet odotetulla tavalla milloin hänen maineensa tai tai kokonsa, milloin taas suuremman kaukalon takia. Hyviä, perusteltuja mielipiteitä, mutta silti...

Helenius ei ole tarpeeksi hyvä millään pelin osa-alueella pelatakseen suuremmassa roolissa. Teillä on siellä naapurissa 5-6 selvästi parempaa puolustajaa. Hanskaus kyllä Samilta sujuu, se tiedetään, mutta ne taklauksetkin ja fyysinen peli kokonaisuudessaan on vähän niin ja näin, kovin harvinaista herkkua. Syy ei voi olla pelkästään "Helenius-sääntökirjan" soveltaminen, kyllä Sami on ollut luvattoman huono pelaamissaan otteluissa ja keskittynyt lähinnä ronkkimiseen, cross-checkingiin jne.. Kyllä Helenius tietää, mitä tekee. Ei poikittaiset mailat ole olleet vahinkoja, vaikka kokoa miehellä vastustajia enemmän onkin. Pari jäähyä on ehkä tullut heppoisesti, myönnetään, mutta paljon välillä varsin sikamaisiakin otteita on jäänyt viheltämättä. Siis plus-miinus-nolla.

Helenius on - valitettavasti - pelillisesti täysi raakile, joka on taitava hanskaamisessa ja koiruuksissa. Näilläkin pääsee tietty pitkälle AHL:ssä, mutta kyllä luistelua, sijoittumista ja mailatekniikkaa olisi syytä olla hiukan enemmän SM-liigaan. Samin peliesitykset tuovat mieleen toisen, vielä järkyttävämmän raakileen nimeltä Ville Jokinen, joka pelasi meillä Nordiksella 96-98.

Olisin mielelläni nähnyt tällä kaudella Heleniuksen nousevan Jokereiden pelaavaksi luottopakiksi, mutta tyhjästä on paha nyhjästä. Ei Heleniuksella ole yksinkertaisesti mitään edellytyksiä parempaan. Vaikka maineesta on varmasti jonkin verran haittaa Heleniukselle, on siitä myös huomattavan paljon hyötyä. Jollei Helenius olisi Helenius, hän ei pelaisi Jokereissa. Jortikka ei katsoisi varmasti kokonaisuudessaan surkeita otteita, jollei kysymyksessä olisi Sami H.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei Samin otteet kaukalossa ainakaan minua ole tyydyttäneet, ei sitten lainkaan. Tilanteeseen on kuitenkin syynsä. Ja kun en muuta voi (tai toki voisinkin, mutta se ei ole Jokereiden edun mukaista), niin annan julkisen lupauksen siitä, että kun kausi on ohi, syyt myös kerrotaan. Avoimesti, mitään salaamatta.
 

DefJam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hata hata HIFK!
Cobol:

Jos sä jotain inside juttua tiedät, niin laita tulemaan vaan. Joku järkevä syy tohon Helgen tahmeuteen on oltava. Itse veikkaisin, että Turun Midas ei ymmärrä tollaisen voimapelaamisen / psyykkauksen päälle. Äijälle ei keksitä järkevää roolia, vaikka se vois olla just psyykkaus ja pelottelu!

Illan Ässät pelissä sm-liigan sivujen mukaan äijä oli saanut jonkun Ässien kaverin kanssa molemmat 2 min väkivaltaisuudesta. Olikohan joku pikku matsi? Oliko joku paikalla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös