Samalta kuulostavat laulut

  • 122 243
  • 371

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kuten jo Klamydiakin lauloi: "Nämä kolme sointua laitan mä peräkkäin..."

Maailmassa on todellakin rajallinen määrä nuotteja ja rytmikuvioita. Väkisinkin valtavirralle suunnatut hittikertosäkeet alkavat muistuttaa toisiaan.

Otan esimerkkinä vaikkapa Kwan-yhtyeen "Unconditional love"-biisin kertosäkeen. Kyllä. Ne kolme sointua olet kuullut sen jo jossain ennenkin. Esim. Abban, Yön, Apulannan, Rasmuksen jne. tuotannoissa. Onhan näitä.
 

mjarkko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Joku iskelmäorkesteri on plagioinut Yön Rakkaus on lumivalkoinen-biisin. Mutta ei sen väliä ole.
 

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
mjarkko kirjoitti:
Joku iskelmäorkesteri on plagioinut Yön Rakkaus on lumivalkoinen-biisin. Mutta ei sen väliä ole.

Sitähän se näillä iskelmäbändeillä vähän on, soittelevat toistensa kappaleita. Tuon biisin alkuperäisen esittäjän lasken myös iskelmäorkesteri-kategoriaan.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
oukka kirjoitti:
Sitähän se näillä iskelmäbändeillä vähän on, soittelevat toistensa kappaleita. Tuon biisin alkuperäisen esittäjän lasken myös iskelmäorkesteri-kategoriaan.

Mä en kyllä ihan laskisi Yötä iskelmäorkesterikategoriaan. En tiedä oikein mihin laskisin sen,mutta en kyllä iskelmiin.

En tiedä mitkä kappaleet muistuttavat toisiaan,mutta tiedän kyllä muutaman kappaleen,minkä sanat on lähes saman toistoa.

Tyyliin:
Enkeleitä,onko heitä. Yksin kyselen, Enkeleitä onko heitä, päällä tämän maan...(sit joku vielä toivoo kyseistä kappaletta vaikka soi radiossa kuitenkin päivästä päivään)
Rakastaa ei rakasta...
En ole hän,ja miksi oisinkaan.En ole hän, tahdon olla enemmän. En ole hän, ja miksi oisinkaan...
Eksynyt oon asfalttiviidakkoon,betonimuurit mua vartioi,kuin yöstä kulkijaa,eksynyt oon asfalttiviidakkoon...

Mutta nyt tuli sitten kyllä mieleen vastaus varsinaiseen kysymykseen,eli mitkä laulut muistuttavat toisiaan.
Siis tämä Daruden biisi,millä nousi pinnalle, en tiedä nimeä. Niin joka tapauksessa se muistuttaa tätä biisiä,joka soi tässä legendaarisessa Nintendon futispelissä tunnusmusiikkina. Pelin nimi tais olla World cup tms. Mutta tämä pisti heti korvaan,kun kuulin tuon Daruden biisin.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yö on joskus kauan sitten ollut rockbändi. Eipä ole enää. Toki bändi tyyliään voi halutessaan muuttaa, mutta saattaapa myös fanit vaihtua prosessin myötä. nimim. läheltä seurannut.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
wild wild west kirjoitti:
Yö on joskus kauan sitten ollut rockbändi. Eipä ole enää. Toki bändi tyyliään voi halutessaan muuttaa, mutta saattaapa myös fanit vaihtua prosessin myötä. nimim. läheltä seurannut.

Miksiköhän sitten Yö on merkitty esimerkiksi Netanttilan musiikkikaupassa osioon Suomalainen pop&rock?

Mutta hyvää musiikkia Yö tekee,oli sitten mitä tahansa musiikkilajia. Kuulun itsekin ihmisryhmään,joiden suosikki on Yö.

Tuon Yön ryhmittely johonkin musiikkiryhmään on aika vaikeaa mielestäni. Mielestäni sen voi nähdä joko pop&rokkina tai iskelmänä. Minä pidän sitä pop&rokkina.

Ainakin itse näen iskelmän musiikkina mitä laulaa esimerkiksi Katri-Helena,Kari Tapio, Eino Grön,Anne Mattila. Ei oikein sovi omasta mielestäni tuo Yö tuohon ryhmään kuitenkaan mielestäni.

Ja näin sanoo Wikipedia-tietosanakirja:
on vuonna 1981 perustettu suomalainen rock-yhtye, joka on yksi pitkäaikaisimmista suomirock-yhtyeistä ja yhä toimiva.

Että kyllä minä ainakin olen sitä mieltä, että Yö on rock-yhtye.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
vilperi kirjoitti:
Että kyllä minä ainakin olen sitä mieltä, että Yö on rock-yhtye.
Minä taas olen sitä mieltä, että Yö on uikutus-bändi, mutta jos jollekin tekee helpommaksi bändin kuuntelemisen, kun se kuuluu rock-kategoriaan, niin sallittakoot.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Ted Raikas kirjoitti:
Minä taas olen sitä mieltä, että Yö on uikutus-bändi, mutta jos jollekin tekee helpommaksi bändin kuuntelemisen, kun se kuuluu rock-kategoriaan, niin sallittakoot.

Kuinka hellyyttävää.Itselleni on aivan vitun sama mihin kategoriaan mikäkin pumppu kuuluu.Pantera,Rammstein,Kari Tapio,Jamppa Tuominen..Loistavaa.
 

Kaivanto

Jäsen
Olen kuullut kerran Dingon uuden yritelmän nimeltä Musta leski. Se kuulosti sekasikiöltä kahdesta vanhasta Dingo-hitistä, toinen oli Levoton tuhkimo ja toista en nyt muista.
 

Kaivanto

Jäsen
E kirjoitti:
Ainakin itselläni tulee PMMP:n esittämästä versiosta kappaleesta Pikkuveli mieleen Cliftersin olisiko Angelika biisin nimi.

Mulla taas tulee aika monesta Cliftersin biisistä mieleen joku muu biisi... esim. Angelicassa on vähän niinkuin jotain Herman's Hermitsiä.
 

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
vilperi kirjoitti:
Miksiköhän sitten Yö on merkitty esimerkiksi Netanttilan musiikkikaupassa osioon Suomalainen pop&rock?

Eihän tuo nyt kerro vielä mitään. Onhan siellä NetAnttilassa laitettu Helloweenin kokoelma The Best The Rest The Rare tyylilajilla: lastenmusiikki.
 

zelios

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Bayern München
clifters

Muistaakseni kaikki Cliftersin Sexi on in levyn biisit ovat covereita, joten ei ihme että muistuttaa.
 

scholl

Jäsen
Matti ja Teppo. Kaikki samaa skeidaa. Tulee mieleen, että sama biisi myydään sata kertaa päätalon tapaan dementoituneelle kansalle.
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kaivanto kirjoitti:
Olen kuullut kerran Dingon uuden yritelmän nimeltä Musta leski. Se kuulosti sekasikiöltä kahdesta vanhasta Dingo-hitistä, toinen oli Levoton tuhkimo ja toista en nyt muista.

Juuri näin. Ihan samaa paskaa tuo uusi oli kuin Levoton tuhkimo.
 

Mustaine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Luonnollisesti se CMX:n Jatkuu kuin sade ja Manicsien A Design for life. Koomista, miten hemmot suu kuolassa puolustavat, etteivät ole plagioineet("todisteena" joku videonpätkä), ja samaan aikaan koko levy on täynnä King Crimson-ripoffeja(se 2cd-progepläjäys). No samapa tuo.

Myös Steve Miller, vaikka onkin huippuartisti, on levyttänyt kyllä uudestaan useammankin biisin, esim. Rockin' me - Alright now, Jet Airliner - Crossroads. Tai oikeammin sanottuina on vain ottanut riffin niistä biisiensä alkuihin. Muitakin on, mutta en muista niitä.

Entäpä "Woke up this morning"-bluesit, think about that...
 

Miguel

Jäsen
Nostetaanpa ketju ylös, näitä kuitenkin riittää. Itselläni on tähän hätään tosin vain pari esimerkkiä.

Ensin mainittu varsinkin introjen puolesta:

Stella - Totuuden henki / Lemonator - Is It You?
Irina - Vastaukset / Apulanta - Routa

Tosin kaikki noista ovat minusta siedettäviä, joskaan yksikään ei ole huippu.
 

M10

Jäsen
Väitän, että artisti nimeltä Texas on kopioinut Black eyed boy -kappaleen kertosäkeistön The Beatlesin While my quitar gently weepsistä.
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Maija Vilkkumaan jonkun tänään radiossa soineen kappaleen sävelkulku menee samalla tavalla kuin Klamydian Tuska Ja Suru kappaleessa. Vain hitaammin. Eipä olisi uskonut... toki on todennäköistä, että Klamydian kaverit on kopsannut jotain toista oikeata artistia.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Popedan Kersantti Karoliina/Bon Jovin Livin' on a prayer tulee ainaa ensimmäisenä mieleen.

EDIT: Halmeen Painu pelle hiteen/Mikä tahansa Klamydian biisi.
 
Viimeksi muokattu:

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Padis kirjoitti:
Maija Vilkkumaan jonkun tänään radiossa soineen kappaleen sävelkulku menee samalla tavalla kuin Klamydian Tuska Ja Suru kappaleessa. Vain hitaammin. Eipä olisi uskonut... toki on todennäköistä, että Klamydian kaverit on kopsannut jotain toista oikeata artistia.

Eiköhän tuo Klamydian biisin haitarikuvio ole viety Dingon Levoton Tuhkimo - gipaleesta.
 
Viimeksi muokattu:

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Kaksi eri genren biisiä, mutta pohjimmiltaan lähes samanlaiset - etenkin kertosäkeen osalta. Black Eyed Peasin "Where Is The Love" ja Natalie Imbruglian "Torn". Yhdistettynä (mashupina) kuulostaapi tältä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ted Raikas kirjoitti:
Koko J. Karjalaisen tuotanto. Yhtä samaa biisiä kaikki.

Sama pätee myös Leevi&Leavingsin tuotantoon.

Ilmeisesti suomalaisyleisö on vain niin tyhmää (ts. eivät huomaa asiaa), että sama musiikki menee kaupaksi levy toisensa jälkeen. Toisaalta ei se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Halvemmalla pääsisi jos ostaisi yhden Leevien levyn ja vaihtelisi vaikkapa soittonopeutta, bassovahvistusta ja lyriikan päälle lukisi itse jotain maitopurkin tuoteselostetta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös