Saku Mäenalanen – uuteen nousuun!

  • 92 256
  • 304

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tämä johtuu mielestäni siitä, että se hyvän ja huonon päivän ero on niin suuri.
Juuri tämä itseäni häiritsee. Tasainen suorittaminen uupuu, ja vajoaa harmaaseen massaan aika ajoin. Kärjistetysti sanottuna hyvänä päivänä ykkös-kakkosketjun laituri, huonoimmillaan mestistason kaveri.
 

Zinetula

Jäsen
Upataan tätä ja iloitaan Sakun onnistumisesta. Viime vuosina on ajanjaksoja joilla Saku on ollut lähellä breikata kunnolla, olisiko nyt Sakun vuoro? Miksi Saku on välillä kannattajien hampaissa? Tämä johtuu mielestäni siitä, että se hyvän ja huonon päivän ero on niin suuri. Käykö mies tuulella en tiedä, mutta se on varmaa että silloin kun itseluottamus on kunnossa voi hienoa jälkeä odottaa.
Tuo on varmasti yksi syy ja tasaisuutta pitäisi vielä löytyä otteisiin. Varmasti muitakin syitä on. Osalla on vain tapana pitää joitakin hampaissaan. Onko sille syynsä Mäenalasen kohdalla, ehkä välillä on, sen sijaan monesti ei. Sakun luistelua moititaan, vaikka se on hyvää ja maisema vaihtuu isoksi pelaajaksi varsin ripeästi. Ei 192cm pelaaja voi ikinä näyttää miltään Koblizekilta, jonka otteisiin moni on täällä tykästynyt. Ehkä täällä tykätään sähikäisistä.

Mainittakoon, että tällä hetkellä Mäenalanen (8+10=18) olisi kakosketjun vastuulla ja 15:40 peliajalla pisteinensä kultakypärä viidessä joukkueessa: Lukossa, Saipassa, Kalpassa, Jukureissa ja HPK:ssa. Kuudessa joukkueessa taisi olla yhdellä enemmän tehopisteitä kuin Sakulla ja muissakin Saku olisi kärkipäässä. Toivon todella, että Kärppien juniorikoulun käynyt hyväraaminen hyökkääjä ei mene vuosiin pois täältä. Aina kirpaisee nähdä kun oma koira rokottaa.
 

Pardus

Jäsen
Erinomaista Saku! On päässyt hyvään vireeseen ja näyttänyt epäilijöilleen, kuten minulle. Pelaa ansaitusti kakkosketjussa ja toivottavasti jatkaa samaan malliin.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuo on varmasti yksi syy ja tasaisuutta pitäisi vielä löytyä otteisiin. Varmasti muitakin syitä on. Osalla on vain tapana pitää joitakin hampaissaan. Onko sille syynsä Mäenalasen kohdalla, ehkä välillä on, sen sijaan monesti ei. Sakun luistelua moititaan, vaikka se on hyvää ja maisema vaihtuu isoksi pelaajaksi varsin ripeästi. Ei 192cm pelaaja voi ikinä näyttää miltään Koblizekilta, jonka otteisiin moni on täällä tykästynyt. Ehkä täällä tykätään sähikäisistä.

Mainittakoon, että tällä hetkellä Mäenalanen (8+10=18) olisi kakosketjun vastuulla ja 15:40 peliajalla pisteinensä kultakypärä viidessä joukkueessa: Lukossa, Saipassa, Kalpassa, Jukureissa ja HPK:ssa. Kuudessa joukkueessa taisi olla yhdellä enemmän tehopisteitä kuin Sakulla ja muissakin Saku olisi kärkipäässä. Toivon todella, että Kärppien juniorikoulun käynyt hyväraaminen hyökkääjä ei mene vuosiin pois täältä. Aina kirpaisee nähdä kun oma koira rokottaa.

Erinomainen kirjoitus mielestäni, olen ihan samaa mieltä. Toivon itsekin, että Saku jatkaisi pitkään Kärpissä. Yksi asia mikä varmasti on häirinnyt Sakussa on se, että hän ei käytä aina kroppaansa tarpeeksi hyväkseen. Tai siis hän on niin iso kaveri, että välillä turhauttaa kun fyysinen peli on joskus vähän turhan varovaista. Samalla joillekin saattaa näyttää siltä, ettei hän yritä ihan tosissaan.

Nyt tuota fyysistä puolta on ajettu mielestäni vähän lisää sisään. Olen myös huomannut, että satunnaisten virheiden vastapainoksi Saku tekee paljon pieniä asioita hyvin. Hieno pelaaja Sakusta on kuoriutumassa, mutta eväitä on varmasti vielä parempaankin.
 

Zinetula

Jäsen
Erinomainen kirjoitus mielestäni, olen ihan samaa mieltä. Toivon itsekin, että Saku jatkaisi pitkään Kärpissä. Yksi asia mikä varmasti on häirinnyt Sakussa on se, että hän ei käytä aina kroppaansa tarpeeksi hyväkseen. Tai siis hän on niin iso kaveri, että välillä turhauttaa kun fyysinen peli on joskus vähän turhan varovaista. Samalla joillekin saattaa näyttää siltä, ettei hän yritä ihan tosissaan.

Nyt tuota fyysistä puolta on ajettu mielestäni vähän lisää sisään. Olen myös huomannut, että satunnaisten virheiden vastapainoksi Saku tekee paljon pieniä asioita hyvin. Hieno pelaaja Sakusta on kuoriutumassa, mutta eväitä on varmasti vielä parempaankin.
Hyviä pointteja sullakin! Kovat odotusarvot ovat tietenkin yksi, mihin moni peilaa. Esim. kun on raameja, niin kyllähän sitä odotetaan myös paljon fyysiseltä peliltä. Joku nosti täällä esiin viimetalvisen Marttisen aiheuttaman päävamman ja tietysti tällaiset ikävät tilanteet voivat tahtomattaankin heijastua peliin. Jospa se treeni on alkanut paremmin maistua ja myös purra, joten kehitystä tulee tällä saralla sitä kautta. Monesti Saku pelaa jo nyt ihan hyvin reunoissa, suojaa kiekkoa ja kääntyy ottaen vauhtia pakin tuuppauksesta. Toivoisi, että Saku ottaisi oppia Teemu "Härski" Hartikaiselta, kuka on tässä kovalla tasolla.
 
H

Hidas_ja_kankea

Odotuksia Mäenalasta kohtaan nosti U20 menestys, ilmeisesti tarpeettoman korkealle. Tässä on mennyt useampi vuosi, jolloin hyvää jaksoa on seurannut huonompi vaihe. Tällä kaudella alku oli lupaava ja nyt kaksi viimeistä peliä on mennyt mukavasti. Tuossa välissä meni jotain 5-6 peliä tuloksellisesti ja peli-ilmeen osalta tuskastuttavan heikosti.

Ei 192cm pelaaja voi ikinä näyttää miltään Koblizekilta, jonka otteisiin moni on täällä tykästynyt. Ehkä täällä tykätään sähikäisistä.

Lähinnä Koblizekistä on tullut mieleen hänen olevan kandidaatti siirtymään täyte-/rotaatiomiehestä ratkaisuosastolle. On sellainenkin vaihtoehto käynyt mielessä, ettei vahvistuksia edes tulisi ja haettaisiin laajuutta ja vaihtoehtoja nykyisestä joukkueesta.
 

Zinetula

Jäsen
Odotuksia Mäenalasta kohtaan nosti U20 menestys, ilmeisesti tarpeettoman korkealle. Tässä on mennyt useampi vuosi, jolloin hyvää jaksoa on seurannut huonompi vaihe. Tällä kaudella alku oli lupaava ja nyt kaksi viimeistä peliä on mennyt mukavasti. Tuossa välissä meni jotain 5-6 peliä tuloksellisesti ja peli-ilmeen osalta tuskastuttavan heikosti.
Näimpä, sehän se nosti. Ainakin siinä mielessä tarpeettoman korkealle, ettei Saku ole mennyt monen muun kärppäläisen matkassa änäriin. Tässä on nähty pitkälti, ettei työnteon asenne ole ollut ihan tapissa. Mut moni herää treenaamaan myöhemmälläkin iällä (mm. ura, tienestit, mahdollisuudet) ja toivotaan tätä Sakun kohdalla. Olkaamme iloisia kun on omia poikia myös tälle levelille, ketkä pelaavat täällä. On ollut mukava seurata viime ja tämä kausi Sakun ja Lesen kehittymistä vastuunkantajaksi. Lese voisi olla sitä pian jo ykösketjunkin tasolle, Saku kenties myöhemmin.

Sakulla se päävamma oli paha, myös muita kolhuja on ollut. Nämä ovat varmasti hidastaneet mahdollisen asenteen lisäksi puhkeamista kukkaan. Nuo pelin ailahtelut ovat monille pelaajille tyypillisiä, yleensä ikää tullessa lisää otteet tasoittuvat. Silti mikapyörälät ja nicklaslasut ovat harvinaisia, ketkä suorittavat tasaisesti oman roolinsa ja auttavat joukkuetta myös vaikkei tehoja tulekaan. Enempi Kobli-keskustelu kuuluu toiseen osioon, mutta samaa ajattelen, että voi olla hänkin läpimurron partaalla.
 

Justus76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hieno peli ja mukavia onnistumisia Mäenalaiselta eilen. Osui myös tyhjään maaliin, mihin ei kyennyt ykkösketjun miehet, vaikka pääsivät kahden metrin päästä sitä yrittämään kahteenki kertaan :) Kaiken kaikkiaan kakkosketjusta on tullut kauden mittaan mainio tuki ykköselle ja pystyvät nyt kääntämään pelejä voitoiksi, mikäli ykkösvitjalle tulee huono päivä.
 

Olbertson

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Leijonat, Kärpät
Mäenalasestahan on kuoriutunut myös kelpo aloittaja. Tänään 11 aloitusta, joissa voitto-% yli 80. Taisi aloittaa lopussa joka kerta kakkosketjun vuorolla, sen verran sukka Lasu oli keskiympyrässä tänään.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mäenalasestahan on kuoriutunut myös kelpo aloittaja. Tänään 11 aloitusta, joissa voitto-% yli 80. Taisi aloittaa lopussa joka kerta kakkosketjun vuorolla, sen verran sukka Lasu oli keskiympyrässä tänään.

Kiinnitin huomiota samaan. Vähän kurja Lasulle kun puolustavalle sentterille aloitukset olisi aika tärkeä osa-alue, mutta hyvä että samasta kentästä on löytynyt noin hyvä aloittaja.

Mäenalasen laitto kolmanneksi rankkuvetäjäksi oli mielestäni hieman kyseenalainen valinta. Ei Sakussa sinänsä vikaa ole, mutta kaksi epäonnistunutta harhautusyritystä aiemmilla vuoroilla ja Mäenalasen valinta tekivät aika arvattavaksi, että nyt yritetään vetoa. Tämä Bernardin oli helppo sulkea pois.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mäenalasen laitto kolmanneksi rankkuvetäjäksi oli mielestäni hieman kyseenalainen valinta. Ei Sakussa sinänsä vikaa ole, mutta kaksi epäonnistunutta harhautusyritystä aiemmilla vuoroilla ja Mäenalasen valinta tekivät aika arvattavaksi, että nyt yritetään vetoa. Tämä Bernardin oli helppo sulkea pois.
Mistä päästäänkin kysymykseen. Pitääkö joukkueiden nimetä heti rankkuskaban alkaessa kolme ensimmäistä laukojaa? Olen ollut siinä uskossa että pitää, mutta se on vain mututuntumaa. Joku varmaan osaa pistää ihan faktaa pöytää puoleen tai toiseen?
 

GT

Jäsen
Suosikkijoukkue
ACO
Mistä päästäänkin kysymykseen. Pitääkö joukkueiden nimetä heti rankkuskaban alkaessa kolme ensimmäistä laukojaa? Olen ollut siinä uskossa että pitää, mutta se on vain mututuntumaa. Joku varmaan osaa pistää ihan faktaa pöytää puoleen tai toiseen?

Minun käsitys on, ettei laukojia nimetä etukäteen. Toisin sanoen voi aivan perstuntumalta laittaa kenet tahansa laukomaan nykyisin. Elän käsityksessä, että ennen lista piti viedä etukäteen, mutta koska se venytti pelejä entisestään, tästä luovuttiin.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Kiinnitin huomiota samaan. Vähän kurja Lasulle kun puolustavalle sentterille aloitukset olisi aika tärkeä osa-alue, mutta hyvä että samasta kentästä on löytynyt noin hyvä aloittaja.
Jatka nyt ihmeessä agendaasi Lasusta, mistä ja milloin vain voit.

Mäenalasesta tulee mieleen Hessu Hopo. Pitäisi onnistua, mutta kun se vaan on niin vitun tyhmä, ettei se voi.
 
H

Hidas_ja_kankea

Ässäpelin aloitukset Mäenalaiselle 9/11. Ei ole aikaisemmilta vuosilta jäänyt mieleen pelaajan aloitukset, mutta nyt oli todella leveä ja matala asento. Jos menestyminen on pysyvämpää sorttia, niin tuota pitää hyödyntää jatkossa. Yksi pala osaamispalettiin lisää? Ratkaisuhetkillä aloittajana tai vara sellaisena. Humalojaa nyt ei ainakaan kannata käyttää.

Tasoitusmaaliin tuli muuten syöttöpiste voitetusta aloituksesta.
 

1971

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tasoitusmaaliin tuli muuten syöttöpiste voitetusta aloituksesta.
Taisi olla oikeasti Mäenalanen, joka sen Kärppä-maalin ilmasta ohjasi? Tai sitten Lasu? Virallisestihan tuo meni Leskiselle, mutta irl taisi mennä Sakulle?
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jatka nyt ihmeessä agendaasi Lasusta, mistä ja milloin vain voit.

Mäenalasesta tulee mieleen Hessu Hopo. Pitäisi onnistua, mutta kun se vaan on niin vitun tyhmä, ettei se voi.

Olen kirjoittanut Lasusta paljon nättiäkin tekstiä ja tiedät sen varmasti, mutta jotenkin tuntuu uskomattomalta etten saisi ajatella ja kirjoittaa omia ajatuksiani. Mikä siinä oikeasti on niin kauheaa jos minusta olisi mielenkiintoista nähdä toisenlainen sentteri tuolla paikalla? Ihan jo siksikin, että sentterihankinta on kaikista järkevin särkymävaran vuoksi. AIkuiset ihmiset voivat nähdä asiat eri tavoin. Ja sinullako sitten on oma oikeutesi pitää haluamiasi pelaajia hampaissasi? Ja kirjoittaa törkeään sävyyn kuten nytkin teit.
 

Bobi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Kiekko-Ketut, Edmonton Oilers
Hessu Hopo ja onnistumisen vaikeus,,, jääkiekko on fiksujen miesten yksinkertainen peli ja arvatenkin toisinpäin. Loppupeleissä aivotonta porukkaa kun Kärpissä tahkoavat eivätkä änärissä. Helppoa kun elämänkatsomus on niin mustavalkoista,,, lisää tätä Zambonikuski!!
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tosi hienoa että Saku alkaa taas pääsemään vauhtiin. 19 pistettä 29 ottelussa ja +11 on lukuja joissa ei ole hirveästi valittamista ja muutenkin peli on parantunut ihan selvästi.
 

Kalabalik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Roki, Luleå, Kärpät, Donskoi
En sen kummemmin tiedä Mäenalasen älykkyys osamäärää, mutta hauska kommentti Leskiseltä Kalevan haastattelussa: "Saku ei taida osata englantiakaan kunnolla. Minä olen ketjun tulkki jne..."

Pistäähän tuo vähän miettimään että missä on miehen tavoitteet jos ei englantikaan taivu 23 vuotiaana.
 

holynordic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Україна
En sen kummemmin tiedä Mäenalasen älykkyys osamäärää, mutta hauska kommentti Leskiseltä Kalevan haastattelussa: "Saku ei taida osata englantiakaan kunnolla. Minä olen ketjun tulkki jne..."

Pistäähän tuo vähän miettimään että missä on miehen tavoitteet jos ei englantikaan taivu 23 vuotiaana.
Pulju vol 2?
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Olen kirjoittanut Lasusta paljon nättiäkin tekstiä ja tiedät sen varmasti, mutta jotenkin tuntuu uskomattomalta etten saisi ajatella ja kirjoittaa omia ajatuksiani. Mikä siinä oikeasti on niin kauheaa jos minusta olisi mielenkiintoista nähdä toisenlainen sentteri tuolla paikalla? Ihan jo siksikin, että sentterihankinta on kaikista järkevin särkymävaran vuoksi. AIkuiset ihmiset voivat nähdä asiat eri tavoin. Ja sinullako sitten on oma oikeutesi pitää haluamiasi pelaajia hampaissasi? Ja kirjoittaa törkeään sävyyn kuten nytkin teit.
Ei siinä ole mitään epäselvää, että mitä mieltä olet Lasusta ja sentteritilanteesta. Käy vaan raskaaksi lukea, kun joka kerta pienenkin tilaisuuden tullen saavut paikalle jatkamaan yhtä ja samaa rikkinäistä levyä.

Ja missä ne käyttämäni törkeät sävyt monikossa ovat?

@Pardus mutta kun Mäenalasesta nimenomaan välittyy hieman älyllisesti haastavamman pelurin aura, tekemisestä ja olemuksesta. Hessu Hopo on mielestäni oikein sopiva vertaus minulle avautuvalle kuvalle pelaajasta. Tyhmähän sekin on, mutta onnistuu aina jollain tapaa. Fyysiset ominaisuudet eivät sitten ehkä natsaakaan, muuta kuin pituuden osalta. Mäenalasesta ei todellakaan tule mieleen kokoansa käyttävä eteen päin pyrkivä ja älykäs kiekkoilija. Aika paikalleen jämähtäneeltä vaikuttaa, joten tietysti voisi kysyä ääneen senkin, että onko se potentiaali sittenkin jo saavutettu?

Vertaus Puljujärveen on mielestäni vähän ontuva. Ikäeroa on hieman, eikä Sakulla taida olla aikomustakaan kokeilla rapakon takana, joten mitäpä sillä kielitaidolla.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei siinä ole mitään epäselvää, että mitä mieltä olet Lasusta ja sentteritilanteesta. Käy vaan raskaaksi lukea, kun joka kerta pienenkin tilaisuuden tullen saavut paikalle jatkamaan yhtä ja samaa rikkinäistä levyä.

Ja missä ne käyttämäni törkeät sävyt monikossa ovat?

@Pardus mutta kun Mäenalasesta nimenomaan välittyy hieman älyllisesti haastavamman pelurin aura, tekemisestä ja olemuksesta. Hessu Hopo on mielestäni oikein sopiva vertaus minulle avautuvalle kuvalle pelaajasta. Tyhmähän sekin on, mutta onnistuu aina jollain tapaa. Fyysiset ominaisuudet eivät sitten ehkä natsaakaan, muuta kuin pituuden osalta. Mäenalasesta ei todellakaan tule mieleen kokoansa käyttävä eteen päin pyrkivä ja älykäs kiekkoilija. Aika paikalleen jämähtäneeltä vaikuttaa, joten tietysti voisi kysyä ääneen senkin, että onko se potentiaali sittenkin jo saavutettu?

Vertaus Puljujärveen on mielestäni vähän ontuva. Ikäeroa on hieman, eikä Sakulla taida olla aikomustakaan kokeilla rapakon takana, joten mitäpä sillä kielitaidolla.

En ole mielestäni kirjoittanut kovinkaan montaa kertaa Lasusta ainakaan viimeisen kuukauden aikana. Enkä varsinkaaan ilman kehuja ja pehmennyksiä, jotta heikkohermoisetkin kestäisivät asian. Ja jos käy sellainen vahinko että vaikkapa minä kirjoitan turhan paljon yhdestä asiasta voi siitä kertoa ihan fiksusti. Ei tämä niin vakavaa ole.

Ja mitä monikkoon tulee, olihan tuossa ikävää sävyä sekä minua että Sakua kohtaan. Eikä tämä ollut ensimmäinen kerta sinulta. No näillä mennään, en minä tuosta ota mitään hampaankoloon ja toivon samaa sinnekin päin.
 

Erätauko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En sen kummemmin tiedä Mäenalasen älykkyys osamäärää, mutta hauska kommentti Leskiseltä Kalevan haastattelussa: "Saku ei taida osata englantiakaan kunnolla. Minä olen ketjun tulkki jne..."

Pistäähän tuo vähän miettimään että missä on miehen tavoitteet jos ei englantikaan taivu 23 vuotiaana.

Ei varmasti halunnut Leskinen sitä, että hänen kommentin pohjalta arvuutellaan Sakun älykkyyttä ja tavoitteita. Itselläni on näistä okemusta melkoisesti ja osa oppii paremmin kuin toiset ja toisilla se vaatii ulkomaille matkustamisen. Osa on tehnyt kovan pohjatyön, mutta ongelmia on puhumisessa. Tämähän on hyvin yleinen ongema vaikkapa lukioissa. Sen vähän mitä olen Sakua nähden hän vaikuttaa ihan fiksulta kaverilta. Toistan oman kantani että toivottavasti Saku ei kyrsiinny näistä muutaman voisipa joka sanoa vihaajan kirjoittelusta vaan muistaa, että joukossa paljon aidosti kannustavia ja häneen uskovia tapauksia.
 

Zinetula

Jäsen
Ei varmasti halunnut Leskinen sitä, että hänen kommentin pohjalta arvuutellaan Sakun älykkyyttä ja tavoitteita. Itselläni on näistä okemusta melkoisesti ja osa oppii paremmin kuin toiset ja toisilla se vaatii ulkomaille matkustamisen. Osa on tehnyt kovan pohjatyön, mutta ongelmia on puhumisessa. Tämähän on hyvin yleinen ongema vaikkapa lukioissa. Sen vähän mitä olen Sakua nähden hän vaikuttaa ihan fiksulta kaverilta. Toistan oman kantani että toivottavasti Saku ei kyrsiinny näistä muutaman voisipa joka sanoa vihaajan kirjoittelusta vaan muistaa, että joukossa paljon aidosti kannustavia ja häneen uskovia tapauksia.
Just näin. Ja tuskin kukaan voi olla niin puusilmä/huumorintajuton, ettei oikeasti ymmärrä poikien puheissa myös läppää. Hehän jatkuvasti heittävät kuittia toisilleen milloin mistäkin. Saku on myös mainittu useiden pelaajien toimesta pukukopin yhdeksi kovimmista värittäjistä. Hyvään joukkuehenkeen tai porukkaan tarvitaan monenlaisia persoonia: värittäjiä, häröilijöitä, särmiä kavereita yms. Saku on varmasti yksi persoona.

En tunne häntä enkä tiedä tarkemmin kielitaidosta yms., mutta Lesekin voi näiden juttujen perusteella olla vain omasta mielestään tai läpällä parempi enkussa. Hyvä, että täällä palstalla on joka lähtöön vaikkapa kallonkutistajia, ketkä osaavat diagnosoida imbesilliksi näkemättä. Sanoisin, jopa vakuutuslääkäritasoa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös