Sairaana töihin?

  • 3 058
  • 21

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Omantunnon kysymyksiä.
Varsinkin näin työsuhteen alkuvaiheessa (n. 1 kk), onko moraalisesti oikeaa olla sairaslomalla?

Pidemmissä työsuhteissa on tullut oltua joskus fiilispohjaltakin sairaslomalla, mutta näin tuoreessa taitaa tulla morkkikset samantien, vaikka oikeasti olenkin sairaana.

Kuuluuko siis minun ottaa sairaslomaa ihan hyvällä omatunnolla vai tulla sairaana töihin?
 

timmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
FoPS, Kärpät, FC Parta, Kansan Syvät Rivit, Oranje
Itseasiassa olen tämän päivän pyörinyt samaisen ongelman ympärillä. Lähtökohdat ovat myös samanlaiset.

Flunssa kaatoi minut sängynpohjalle, ja aamulla oli huikeat 37,5 astetta kuumetta. Hetken punnittuani tilannetta, päätin pitää rokulipäivän ja soitin pomolle.

Väkisinkin on hieman syyllinen olo, mutta toisaalta, eipä sitä kipeänä kannata röissä puurtaa. Paraneminen vain viivästyy. Parempi siis ottaa lomaa ja parantua kunnolla.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti Tommy
Omantunnon kysymyksiä.
Kuuluuko siis minun ottaa sairaslomaa ihan hyvällä omatunnolla vai tulla sairaana töihin?

Jos olet oikeasti sairaana, niin sairaslomalle. Hyvällä säkää töihin menemällä tartutat muutkin ja sitten onkin koko osasto kotona sairaslomalla. Se ei ole hyvä.

K
 

Black Adder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, The Original Six
Et saa noin lyhyen työsuhteen jälkeen täyttä sairaspäivärahaa vielä. Raja taitaa olla 3 kk?
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Riippuu sairaudesta. Jos sinulla on tarttuva tauti, niin älä lähde sitä naamaas ollenkaan baanalle esittelemään. Tämä olisi tärkeätä aina muistaa - ja varsinkin siinä vaiheessa jos/kun tämä lintuinfluenssa leviää maailmanlaajuiseksi epidemiaksi, siis sillai että se tarttuu ihmisestä toiseen.
Mutta jos sinulla on esim. käsi paketissa, niin senkuin menet sinne töihin, jos siellä luulet pystyväsi jotakin tekemään - ei se kätesi luunmurtuma ainakaan tartu duunikavereihin.

Niin ja aina siinä räkätaudissa pitäisi myös muistaa jälkitautien vaarat - sydänlihaksen tulehdus nyt päällimmäisenä.

PS: flunssapotilaille hyvää lukemista: Stephen Kingin Tukikohta osat I ja II. Tuota opusta kun lukee räkätaudissa, niin silloin se vasta oikein "aukeaakin" - vaikka lukijan naamassa ei tunnu mikään reikä aukeavan.
 
Viimeksi muokattu:

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Viestin lähetti Black Adder
Et saa noin lyhyen työsuhteen jälkeen täyttä sairaspäivärahaa vielä. Raja taitaa olla 3 kk?

Riippuu työsopimuksestasi/alalla noudatettavasta työehtosopimuksesta. Jos kummassakaan em ei asiasta ole sovittu/alalla ei ole sovellettavaa työehtosopimusta määräytyy setti Työsopimuslain mukaan; alle kk kestäneissä työsuhteissa sairausajan palkkana maksetaan 50 % palkastasi.
 

Turambar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Itse olen tällä hetkellä viikon saikulla räkätaudin, keuhkoputkentulehduksen ja kuumeen takia.

Töissä liikkuu flunssa-aalto ja pari duunikaveria yritti sinnitellä viime viikolla töissä sairaina tartuttaen meidät viimeisetkin terveet yksilöt. AAAATssshhhhhhiiiiiih! Jos podet tarttuvaa tautia, jää kotosalle!
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Itse en ainakaan menisi töihin, jos on kipeä (kunnolla, ei mitään pientä yskää, nuhaa tai kurkkukipua). Nimittäin ihan yhtä paljon sinua työpaikalla arvostetaan, olet sinä töissä siellä terveenä tai sairaana. Ei siellä ketään kiinnosta, jos joku tulee tosi kipeänä töihin. Pahimmassa tapauksessa tauti vain pahenee ja ainoa joka siitä kärsii olet sinä. Ei muuta kuin jää kotiin ja sairastaa taudin pois.
Ei sellaista työtä olekaan, etteikö joku muu sitä pystyisi sinun puolestasi tekemään.
 

JanJ

Jäsen
Mun työpaikassani ei saa palkkaa, jos ei tule töihin. Ja ihan sama miten kipeä olet ja onko lääkärintodistuksia. Ei tule euroakaan sinä päivänä kun olet pois. Siksi meillä onkin porukka kipeinä töissä, ja itse toin eilen tullessani oksennustaudin. Tosin minä jäin kotiin. Ei nappaa oksennella toimiston roskikseen.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Viestin lähetti Tommy
Omantunnon kysymyksiä.
Varsinkin näin työsuhteen alkuvaiheessa (n. 1 kk), onko moraalisesti oikeaa olla sairaslomalla?

Niin, jos kysymys on, että onko moraalisesti oikein olla saikussa, niin en näkisi kuin yhden vastauksen.

Eiköhän saikku ole juuri sairastamista varten?

Käsittääkseni jokaisella rehellisellä alalla työnantajan tulee maksaa sairausajalta palkkaa, josta johtuen en malta olla kysymättä, että missäköhän hikipajassa tämän ketjun ne henkilöt ovat, jotka eivät saa lyhyeltä sairausajalta palkkaa?

(Siis puhuttaessa muista kuin yrittäjistä)

Täältä tähän
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Erva, ulkomailla ei saa sairausajalta palkkaa silla lailla kuin Pohjoismaissa.

Myoskaan esim. siivousalalla ei saa ensimmaisesta paivasta palkkaa, vahentaa ihan tehokkaasti poissaoloja. Yhdessa lafkassa missa olin, niin rouva maksoi kaikilta paivilta, mutta sitten kerran vuoden alusta paatti, etta alkaa noudattamaan tyoehtosopimusta, koska tulee liian kalliiksi nama jatkuvat yhden paivan poissaolot.
 

HotShot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti JanJ
Mun työpaikassani ei saa palkkaa, jos ei tule töihin. Ja ihan sama miten kipeä olet ja onko lääkärintodistuksia. Ei tule euroakaan sinä päivänä kun olet pois. Siksi meillä onkin porukka kipeinä töissä, ja itse toin eilen tullessani oksennustaudin. Tosin minä jäin kotiin. Ei nappaa oksennella toimiston roskikseen.

Kannattaisi varmaankin olla yhteydessä ammattiliittoon jos asiat oikeasti ovat näin huonosti, kuinka kirjoitat.

Tietysti jos omistat yhdenmiehen yrityksen niin monestihan tilanne on se ettei voi jäädä kotiin jos haluaa saada jotain rahaakin...
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti HotShot
Kannattaisi varmaankin olla yhteydessä ammattiliittoon jos asiat oikeasti ovat näin huonosti, kuinka kirjoitat.

HotShot, huomaa edellinen viestini... Kaikki eivat siis ole Suomessa toissa.
 

HotShot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti pernaveikko
HotShot, huomaa edellinen viestini... Kaikki eivat siis ole Suomessa toissa.

Tätähän tää netti teettää, kun ei tiedä mistä maasta viestiä tulee.

Täytyy kyllä todeta, että Suomessa on aika hyvin kuitenkin ajettu ihmisen palkkaturva kuntoon esim. juuri sairaspoissaolojen kohdalla.
 

DefJam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hata hata HIFK!
Viestin lähetti JanJ
Mun työpaikassani ei saa palkkaa, jos ei tule töihin. Ja ihan sama miten kipeä olet ja onko lääkärintodistuksia. Ei tule euroakaan sinä päivänä kun olet pois. Siksi meillä onkin porukka kipeinä töissä, ja itse toin eilen tullessani oksennustaudin. Tosin minä jäin kotiin. Ei nappaa oksennella toimiston roskikseen.

Ei kai tollasta mestaa voi Suomessa nykypäivänä olla?
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Viestin lähetti Tommy
Pidemmissä työsuhteissa on tullut oltua joskus fiilispohjaltakin sairaslomalla, mutta näin tuoreessa taitaa tulla morkkikset samantien, vaikka oikeasti olenkin sairaana.

Tällaistako on nykynuoriso? Ollaan sairaslomalla fiilispohjalla eli ilmeisesti jäädään pois, kun ei huvita lähteä duuniin.

Itse olen ollut pari päivää flunssassa n. 39 asteen kuumeessa poissa duunista. Kaksi päivää (maanantai-tiistai) kuitenkin sinnittelin työpaikalla, koska piti saada "duunit ja palaverit järjestykseen". Tietysti ei ole järkevää olla sairaana duunissa, koska siinä tartuttaa muita ja se tulee isoissa työpaikoissa kalliiksi.
 

DefJam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hata hata HIFK!
Hmmm....

Omalta kohdaltani uskallan sanoa, että ei kannata liikaa työnantajaa kunnioittaa. Onhan noita työnantajia pilvin pimein ja itse olen vaihdellut aika usein perempien tarjousten perässä.

Ja mitä noihin sairaspoissaoloihin tulee... tässä syksyllä / talvella menen töihin kyllä pikku flunssassakin. Keväällä ja kesällä kyllä tulee silloin tällöin otettua päivän rokulipäiviä ja lähdettyä kavereiden kanssa pelaamaan golfia.

Nykyisessä työpaikassani pystyy olemaan 3 päivää poissa ilman lääkärintodistusta. Viime talvena olin viikon Espanjassa pelaamassa golfia ja toi oli luonnollisesti palkallista lomaa... you know :=)
(Niihin kahteen päivään olin pyytänyt etukäteen faijani kaverilta (lääkäri) lääkärintodistuksen...)
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti DefJam
Hmmm....

Omalta kohdaltani uskallan sanoa, että ei kannata liikaa työnantajaa kunnioittaa. Onhan noita työnantajia pilvin pimein ja itse olen vaihdellut aika usein perempien tarjousten perässä.

Ja mitä noihin sairaspoissaoloihin tulee... tässä syksyllä / talvella menen töihin kyllä pikku flunssassakin. Keväällä ja kesällä kyllä tulee silloin tällöin otettua päivän rokulipäiviä ja lähdettyä kavereiden kanssa pelaamaan golfia.

Nykyisessä työpaikassani pystyy olemaan 3 päivää poissa ilman lääkärintodistusta. Viime talvena olin viikon Espanjassa pelaamassa golfia ja toi oli luonnollisesti palkallista lomaa... you know :=)
(Niihin kahteen päivään olin pyytänyt etukäteen faijani kaverilta (lääkäri) lääkärintodistuksen...)

Jjjjust. Onnea valitsemallasi tiellä. Minusta sairaana tulee olla kotona, mutta terveenä töissä. En ymmärrä, että ''elvistellään'' sillä, että kusetetaan työnantajaa. No, meillä on kaikilla oma käsityksemme esimerkiksi työmoraalista. Ju nou :::===))).
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti DefJam
Ei kai tollasta mestaa voi Suomessa nykypäivänä olla?
Ei varmasti olekaan. Suomessa.
 

DefJam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hata hata HIFK!
Viestin lähetti Senior
Jjjjust. Onnea valitsemallasi tiellä. Minusta sairaana tulee olla kotona, mutta terveenä töissä. En ymmärrä, että ''elvistellään'' sillä, että kusetetaan työnantajaa. No, meillä on kaikilla oma käsityksemme esimerkiksi työmoraalista. Ju nou :::===))).

Kiitos! Olen tosiaankin kulkenut aina omia polkujani. Toiset nuolee pomon persettä - minä teen niinkuin haluan. Taidan olla nykyisessä työpaikassa ainoa, joka tulee töihin 9:30-10:00 välisenä aikana. On siitä alkuaikoina joku joskus pikkaisen napissut, mutta linja on ollut se, että jos se on irtisanomisen syy, niin sitten olen väärässä paikassa!

Mutta kuten sanoit, jokainen tekee kuten haluaa...

Ja mitä tulee työmoraaliin. Jokainen meistä on varmasti nähnyt satoja monia kymmeniä lätkämatseja, joissa pelaajien työmoraali ei ole ollut pure 100 %. Eli esimerkkejä löytyy aika läheltä :=)
 

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kyllä on moraalitonta porukkaa!

Senior
Kukahan meidänkin eläkkeet maksaa? DefJamiin en ainakaan siinä suhteessa luota. Pakko kait säästää jotain sukanvarteen.
 

DefJam

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hata hata HIFK!
Viestin lähetti Kempes


Kukahan meidänkin eläkkeet maksaa?

Eiköhän jokaisen kannata itse säästää noihin vapaaehtoisiin eläkevakuutuksiin. Niistä sai ainakin aikaisemmin todella kivan verohyödyn.

Joku varmaan ymmärsi noi mun kirjoitukset väärin. En mä mikään lusmuilija ole. Kyllä duunit on tullut aina tehtyä ja uskaltaisin sanoa, että vieläpä selvästi keskivertoa paremmin. Teen siis pikkaisen lyhyempää päivää. Mulla ei mene aikaa kahvinjuontiin eikä spaddun vetoon. En harrasta kumpaakaan. Eli väittäisin olevani aika tehokas.

ps. no ok, on mulla nykyisin yksi pikku pahe: Tulee luettua jatkoaikaa aina silloin tällöin!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös