SaiPan tulevaisuus

  • 16 782
  • 120

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Re: Re: heitetäänpä pieni ajatuspallo pyörimään, saa kommentoida

Viestin lähetti Aksu
Tuskin Skrikolla olisi ollut mitään motivaatiota lähteä tarkkailemaan pelaajia vaikka sellaista olisi tarjottukin.
Tuota on aika vaikea tietää. Sen tietää varmaan ainoastaan Skriko itse. Tulee vain mieleen Iskelmäradion selostukset ja Skriko siellä kommentaattorina. Vaikutti edelleen kiinnostuneelta SaiPaa kohtaan, sillä olen ymmärtänyt että joukkuetta kohtaanhan Skrikolla ei ole hampaankolossa mitään, siellä vaikuttavista tietyistä tahoista en taas tiedä. Tuskin nyt kovin lämpimät tunteet. Jäi kuitenkin mieleen miten Skrikokin vihjaisi että SaiPalla olisi hyvä olla jonkinlainen scoutti, joka kävisi mm. Mestiksessä tarkkailemassa potentiaalisia pelaajia. Olin itse havaitsevinani Peten äänessä pienen *vihvih* sävyn... Tiedä sitten miten asiat ovat.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Re: heitetäänpä pieni ajatuspallo pyörimään, saa kommentoida

Viestin lähetti sputnik
Ilkka Kaarna, good bye -> uusi tj eipä tule vaan Koikkalainen hoitaa ns. tj:na rahapuolen, markkinoinnin ym. mutta ei ole varsinainen tj.

Tämän se varsin fiksu yhtälö olisi, antaa nyt lisää valtaa ja vastuuta kaverille, jolla on vaikeuksia suoriutua markkinointipäällikön pestistäkin kunnialla.

En ole vielä mitenkään vakuuttunut, että Skrikokaan olisi erinomainen vahvistus SaiPan organisaatioon. SM-liigahan on hänelle suhteellisen vieras paikka. Ok, hän pelasi 80-luvulla liigaa ja kävi 90-luvulla kääntymässä Bluesissa, mutta liiga ja organisaatiot ovat muuttuneet noista päivistä. Mielummin SaiPan organisaation vahvistamisesta pohtiessa heittelisin ilmoilla Paajasen ja Kallioniemen kaltaisia nimiä...

Ja tässä mainittakoon se, että kerrankin olemme Birkun kanssa eri mieltä jostain. Minä en nimittäin olisi valmis suoralta kädeltä erottamaan Iliä. Johtokunta voi ja sen pitääkin miettiä kaikkia vaihtoehtoja, sillä kenenkään asema ei saa olla koskematon, mutta ennen kuin ketään käydään heivaamaan pihalle, pitäisi olla varmoja, että samoihin saappaisiin olisi ainakin parempia kaveri tarjolla.
 

194800

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, IPV
Re. heitetäänpä Ilkka peräkammarista pihalle, saa kommentoida..

Aika on ajanut autokauppiaan ohi tj:nä. Menköön myymään takaisin nelipyöräisiä ja samalla saadaan pysäytettyä syöksykierre SaiPan osalta. Autot on Ilkan alaa paremmin (ei henkilökemia-ongelmia). Ja varmasti johtokunta ei ainakaan huonompaa toimitusjohtajaa valitse tilalle. On se kumma, jos ei tänne Lappeenrantaan löydy pystyvää johtajaa, kun huonomminkin kannattaviin yrityksiin löytyy. Paajasella on varmaan kontakteja alan ammattilaisiin ja tahtoa konsultoida johtokuntaa.
 

Aksu

Jäsen
Re: Re: heitetäänpä pieni ajatuspallo pyörimään, saa kommentoida

Viestin lähetti mirasane
Ja tässä mainittakoon se, että kerrankin olemme Birkun kanssa eri mieltä jostain. Minä en nimittäin olisi valmis suoralta kädeltä erottamaan Iliä. Johtokunta voi ja sen pitääkin miettiä kaikkia vaihtoehtoja, sillä kenenkään asema ei saa olla koskematon, mutta ennen kuin ketään käydään heivaamaan pihalle, pitäisi olla varmoja, että samoihin saappaisiin olisi ainakin parempia kaveri tarjolla.

Taas kerran kysyn perusteita sille (mikäli epäilitkään?) miksi Ilkan paikalle on niin vaikea löytää henkilöä? Ja kuinka kukaan voi koskaan olla varma siitä, että henkilömuutosten jälkeen tilanne olisi parempi? Kyse on uskosta, kuten tiedämme.
 

jokainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPL
Kouvolan Sanomissa oli tänään juttua Saipasta. Ilmeisesti isompiakin muutoksia on tulossa, jos Mälkiän juttuja oikein tulkitsee.

http://www.kouvolansanomat.fi/arkisto/vanhat/2004/02/19/urheilu/juttu4/sivu.html

Mälkiä ainakin tuntuu ymmärtävän radikaalien muutosten tarpeen, mutta ymmärtävätkö muut? Tutulta kuulostaa:
"- Asiat ovat vielä ajattelun ja mielipiteiden vaihdon asteella. Kevään mittaan olisi syytä tehdä radikaalejakin ratkaisuja, jotta pari kertaa koettuja railoja ei enää tarvitsisi tarpoa."

Tarkoittaakohan mielipiteiden vaihto tällä kertaa asioiden harrasta pohtimista vai jatkuvaa takinkääntöä?
Toivottavasti Saipan kurssi saadaan oikeaan suuntaan, jotta kaakossakin pelataan kiekkoa vielä jatkossakin ylimmällä sarjatasolla.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti jokainen
http://www.kouvolansanomat.fi/arkisto/vanhat/2004/02/19/urheilu/juttu4/sivu.html

Mälkiä ainakin tuntuu ymmärtävän radikaalien muutosten tarpeen, mutta ymmärtävätkö muut? Tutulta kuulostaa:
"- Asiat ovat vielä ajattelun ja mielipiteiden vaihdon asteella. Kevään mittaan olisi syytä tehdä radikaalejakin ratkaisuja, jotta pari kertaa koettuja railoja ei enää tarvitsisi tarpoa."

Muutoksia on tulossa ja Mälkiä tuntuu niitä myös hyvin äänekkäästi kaipaavan. Koko juttu kulminoituu toivomukseen, että keskustelu hyvistä sekä huonoista asioista saadaan käytyä läpi nyt ja pöytä puhdistettua. Saipalaisessa ilmapiirissä taitaa olla liian harras toive toteutuakseen...

Saipalaisuuteen kuuluu tällä hetkellä minua vaivaavaa piirre : vallitsevan tilan hyväksyminen ja kritiikin kärkien musertaminen, jonka verho on vasta nyt alkuvuodesta kunnolla murtunut. Moni entinen Saipalainen, Ilkan&kumppaneiden puolustelija, on kääntänyt takkinsa ja haluaa muutoksia. Hermo on mennyt monella taholla. Joku meidän seuran toimintakulttuurissa kusee pahasti eikä siitä lienee parempaa esimerkkiä kuin se pitkä jono ihmisiä, joihin Saipa johto on välinsä onnistuneesti katkaissut. Yhteistyökumppaneista kiekkolijoihin.

Puhetta tarvitaan paljon. Joka tasolla organisaatiossa. Osa niistä on julkista ja suurin osa joukkueen sekä toimijoiden sisäisiä tai välisiä. Ilma pitää puhdistaa, muutoksille pitää rakentaa aidosti kannustava ilmapiiri, jotta ne ovat mahdollisia. Yhteisiä tavoitteita, yhteisiä haaveita...

Yhtä asiaa en ikinä ole oppinut ymmärtämään. Miksi helvetissä Saipa kaivaa itselleen tähän maakuntaan syvää kuoppaa? Suojaudummeko ulkomaailmalta? Meillä ei ole valtakunnallisesti hyvää kontaktiverkostoa yritysmaailmaan. Se on fakta. Jotain tämän asian korjaamiseksi on ehdoteltukin, mutta ei kelpaa nykyiselle Saipalle. Toinen on tämä perkeleen moinen tarve repiä toimijoiksi entisiä Saipalaisia. Viime vuosina ulkopuolelta "perhettä" on tullu oikeastaan vain junioripäällikkö ja nykyinen 2-valmentaja. Muut on Saipalaisia tai vähintään maakunnasta. Oikeasti uusien ajatusten tulo vaatii joskus ihmisen, jolla ei ole historiallisia tai muita vastaavia rasitteita ja täten kuvaa siitä kuinka tehtävät tulisi suorittaa. Ulkopuolelta tuleva henkilö pystyy kohtaamaan toimenkuvansa objektiivisemmin ja kenties havaitsemaan vakiintuneissa toimintatavoissa piilevät ongelmat tai selkeät virheet. Lisäksi uudet ihmiset tuovat aina oman sysäyksensä kaikkien toimintaan. Väriä, sähäkkyyttä ja tietynlaista innostumista, ainakin väliaikaisesti. Valtakunnan seuratuimman urheilusarjan joukkue ei voi toimia omasta pienestä kuopastaan, häpeillen ja varovaisesti, isojen seurojen varjossa. Täältä täytyy löytyä rohkeutta ja tekijöistä visionäärejä. Meidän täytyy hankkia vahvuus ja identiteetti. Ja jälkimmäinen ei ole Sputnik-logo tai Lappeenrantalainen seura. Se on jotain muuta. Pelitapaan tai henkilöihin liittyvää räväkkyyttä ja kiinnostavuutta.

No, onneksi halli remontoidaan. Eipä ole enää sitäkään suojamuuria. Viimeiset vuoden seuranjohto on joka käänteessä jaksanut valittaa hallin tilannetta. Huonohan se on, mutta pitikö omakin luova ajattelu hirttää sen takia? Ilmeisesti piti. Lamaannuttiin ja nähtiin päiväunia uudesta areenasta. Vallitseviin olosuhteisiin pitää sopeutua, niihin voi omalla työllään yrittää vaikuttaa ja mikä tärkeintä, esimerkiksi tässä jäähalliasiassa olosuhteille ei mitään ole voinut, joten siksi turhanpäiväinen negatiivinen jankuttaminen Saipan surkeudesta olosuhteiden puolesta on todennäköisesti vienyt energiaa joltain muulta eli luomiselta ja työltä. Että jurppii taas...

Tervetuloa henkilövaihdokset...
 

Aksu

Jäsen
Suunnattu osakeanti

Saipa tekee vihdoin ja viimein odotetun eli järjestää suunnatun osakeannin. Tällä erää taloon ei oteta sisään piensijoittajia vaan haetaan isoja tahoja (mm. nykyisten yhteistyökumppaneiden katraasta) eikä osake-enemmistöä päästetä käsistä. Tavoite on hankkia Lappeenrannan seudulta yhteensä useampi satatuhatta euroa. Summa epätarkka siksi, ettei Okko vahvista mitään summaa eikä toimittajakaan tuon tarkemmin laittanut. Lisää aiheesta Etelä-Saimaan verkkoversiosta.

Halliremontin yhteydessä tämä tietysti tuntuu loogiselta, mutta todellisuudessa nämä operaatiot pitäisi tehdä silloin kun ollaan ns. huipulla ja kiinnostus on kovin. No, touhutaan nyt sitten näin. Lehtijutun mukaan mikään pakko ei ollut. Veikkaisin kuitenkin, että oli. Käyttötalous on tiukalla ja pankkitiskille ollaan matkalla muutenkin.

Lisäksi Okko kertoilee, ettei toimivan johdon asemasta ole keskusteltu, mutta tuotahan ei usko kukaan. Medialle valehtelu kuuluu virkaan.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti sannifan
Ilkalle voisi lahjoittaa ensi kaudeksi kausikortin Rakuunoiden kotiotteluihin. Sarjatasokin alkaa pikkuhiljaa olla kohillaan edes jollain paikkakunnan joukkueella.

http://194.252.88.3/rsweblpr.nsf/sivut/uutisaihe_uusi?opendocument&pageid=Content2E2BF

No niin. Vallanvaihto Rakuunoissa tapahtui ja sarjataso säilytetään ykkösessä. Lehtijuttu vahvisti huhuja siitä, että koko homma on kaadettu syystä tai syyttä (en osaa sanoa) pj Kervisen niskaan. Tosin oli syy missä tahansa niin hienoa, että näitä kahjoja ála Rajantie löytyy. Peliinhän tässä menee mahdollisesti omaakin rahaa, mutta toisaalta vastuun ja vallan ottamalla on mahdollista myös tehdä jotain.

Koko maakunnalle tämä päätös on eduksi. Urheilu- ja kulttuuritarjonnassa monipuolisuus rikastaa vaikka sitä joskus ahtaasti sponsorirahatappeluna ajatellaankin. Tsemiä vaan jatkossa.

Ja sori off-topic.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
OSAKEANTI

Kun keskustelu Saipan tulevaisuudesta näyttää olevan laantunut lähes täysin, niin minäpä hiukan ravistelen tänne kirjoittaviin saipan kannattajiin eloa ja toivon pohdintaa ja asiantuntijakommentteja tuosta esilläolleesta osakeannista, ja siitä mahdollisesti saatavan rahan käytöstä.


Minun tietääkseni Liiga-Saipa oy.n kaikki osakkeet ovat Saipa ry,n hallussa, mikä on osakkeiden määrä ja arvo, on täysin hämärän peitossa. Määrittääkö, vai onko jo Liiga-Saipaa perustettaessa määritetty osakkeille joku hinta, ja onko hinta edelleen sama joka oli oy.tä perustettaessa. Nämä asiathan hyvin pitkälle ratkaisevat sen, kuinka paljon osakkeita on myytävä, että saadaan esimerkiksi 200 000 euroa kasaan, ja moni yritys niitä ostaa, odottaen lisäksi itsekkin niistä jossain vaiheessa hyötyvänsä, laupeudentyötä ei tee yksikään yritys nykyään.



Kuinka nuo mahdollisesti tuosta osakeannista saatavat rahat sitten pitäisi käyttää?

Tässä kysymys joka varmasti herättää suurimman keskustelun joka taholla. Luulen, että Okolla ja Kaarnalla on valmiit visiot siitä kuinka rahat käytetään. On jännittävää nähdä kuinka lähelle ne osuuvat minun ajatuksiani. Näin huomattavan pihinä miehenä minä käyttäisin rahat niiden näköjään tärkeiden aitioiden rakentamiseen. Miksi näin? Kun aitioiden rakentamiseen tarvittava velka jää mahdollisimman pieneksi, on velan hoitokulut varsinkin nykyisellä korkotasolla kohtuu pienet ja rahaa jää tätäkautta joukkueen rakentamiseen. Toinen joukkueen pelaajabudjettia parantava asia on niiden aitioiden kustantamisesta koituva hallivuokrista vapautuminen ennakkotietojen mukaan kymmeneksi vuodeksi, uskoisin että kymmenen vuoden hallivuokra on melko iso raha. Tätä rahaa voidaan periaatteessa käyttää jo etupainotteisesti johonkin/joihinkin pelaajiin, niin että heidän avullaan tuleva mahdollinen menestys tuo lisää yleisötuloja, eli ruokkii itse itseään.


Minä olen nyt oman mielipiteeni esittänyt, nyt odotan että asiantuntijat sekä kaikki asiasta kiinnostuneet esittävät kantansa, minä kyllä sitten varmasti kärkkäästi kommentoin jos ajatukset eivät minua miellytä.
 

Aksu

Jäsen
Voi vitun Saipa, Okko ja Kaarna.

Olipa kiva herätä aamulla lueskelemaan lehdestä miten päin helvettiä tän seuran asiat on ja toki johtokin pitää samaan syssyyn turpansa kiinni. Ei nyt vahingossakaan kerrota. Saatana soikoon. Virallisesti suu avataaan huhtikuun lopulla kun tilikausikin päättyy.

Liiga-Saipalla on ostovelkoja 270000 euroa, verottaja kaipailee 30000 euroa, Saipa ry:llä 20000 euroa saatavia ja Idän jättiläisillä 20000 euroa samaten. Lisäksi nakataan päälle jäähallin remontista koituvat kulut kuten ennakkovuokrat sekä aitioiden rakentaminen.

Vastikään Saipa otti Finnveralta 150 000 euroa lainaa, vakuutena SM-liigapaikka.

Ry on antanut luvan myydä 60 prosenttia pois eli enemmistön. Mielenkiintoista ja ilmeisesti pakon sanelemaa. Seuraava kausi pelataan ns. normaalisti vaikka uutta omistajaa ei löytyisikään, mutta kausi 2005-2006 viimeistään mennään uuden omituksen ja johdon alla jos tämä laiva pysyy pinnalla (siis urheilullisesti ja taloudellisesti).

Halliremonttiin homma ei vaikuta. Saipa kaivaa rahansa mistä kaivaa ja sillä piste. Remontti tehdään suunnitelmien mukaan.

Vittu ei täälläkään näköjään osata edes asioista puhua. Velkaa on pikkuhiljaa kertynyt ja minulle asia oli iso yllätys (siis velan määrä). Saipaa lähempänä olevat ihmiset varmaan ymmärtää, mutta jos meidän tulorahoitus ei radikaalisti muutu niin tuollaisenkin velkamäärän maksamiseen menee kunnolla aikaa.

Edit: Pyörittelen päässäni noita velkasummia ja en pysty käsittämään miten tilanne on päästetty tähän. Velkaa on meidän talousnäkymiin nähden aivan liikaa. Eli sijoittaryhmä(tai sijoittaja) taloon, omistus sitä kautta uusiksi, johto remonttiin ja hommaa terveemmältä pohjalta eteenpäin. Muuten menee seurakin kun nykyjohto jatkaa hölmöilyään.

Edit2: Okko kertoo lehdessä, että hallituksessa on todettu liikkumavaraa olevan suhteellisen runsaasti. Mitä helvetin liikkumavaraa? Millä rahalla jos ei sijoittajia tule? Pankkiinko taas ja lisää lainaa?

Kaikkihan me tiedämme, että lyhyaikaista velkaa Saipalla on koko ajan jokusen 10000 euroa. Näin on ollut aina, mutta nyt puhutaan sadoista tuhansista. Minulla meni täysin ohi se missä vaiheessa lisättiin nolla perään. Perkele. Päivä pilalla.

Edit3: Vähän yli 300000 euroa siis velkaa. Aitiot maksavat E-Saimaan arvion mukaan 200000 euroa, mutta ne on tarkoitus rakentaa tulorahoituksella. Hallin ennakkovuokriin pitäisi repäistä vuoden aikana 300000 euroa, joka menee puhtaasti lainatiskille käynniksi kun pääomia ei ole. Kiva kiva.
 
Viimeksi muokattu:

theref

Jäsen
Lisättäköön, että kuulemieni juttujen perusteella tämäkään kausi ei kaikista pelaajakaupoista huolimatta mene edes nollille.

Talous hoidetaan hyvin ja pelaajia myydään.

Jep, ei vaan enää ole hoidettu muutamiin aikoihin.

Loppujen lopuksi puoli miljoonaa euroa ei ole niin kaudeasta velkaa. Se oman pääoman puuttuminen kokonaan sen sijaan on hieman huolestuttavampi asia.

Enpä ihmettelisi, jos joku sijoittaja (/sijoittajaryhmä) tulisi, laittaisi rahaa likoon, hankkisi äänivaltaa ja vaihdattaisi toimitusjohtajan sekä hallituksen puheenjohtaja.

Tätähän olen jo jonkun aikaa toivonut, odottanut ja vihjaillut.

Ei hyvältä näytä.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti theref

Loppujen lopuksi puoli miljoonaa euroa ei ole niin kaudeasta velkaa. Se oman pääoman puuttuminen kokonaan sen sijaan on hieman huolestuttavampi asia.

Kyllä se minusta on kun mietitään meidän seuran tämänhetkistä tuloksentekokykyä eli turpaan tulee joka vuosi tai sitten tehdään kovilla ratkaisuilla juuri ja juuri 0-tulos. Oli miten oli niin vain yksi johtopäätös tehtävissä. Rahaa taloon jostain ja äkkiä ennen kuin nykyiset tollot pääsee pilaamaan asioita enempää.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Olenkohan minä ymmärtänyt tuon aitioiden rakentamisen, niiden rahoituksen ja hallin ennakkovuokra-asian väärin, kuitenkin eritavoin kuin Aksu? Kun minun ymmärryksen mukaan tuo aitioiden rakennuskustannus alunperin oli n. 300 000 euroa ja sillä summalla kuitataan ennakkoon kymmenen vuoden vuokra. Oli kuinka tahansa, niin ahdinko on melkoinen ja siitä selviäminen vaatii aivan erilaisia taitoja kuin Kaarnalla ja Okolla on, tässä kun ei ole nyt kysymys autojen tai kivien myynnistä. Voiko sponsoreiden ja muun rahan hankinta olla niin vaikeaa, vai onko todella suuresta taitamattomuudesta kysymys kun talouden perse auraa uraa pinnan alapuolelle?


Mitähän Reijo Paajanen miettii nykymenosta, hän kun kuitenkin Saipan viimeeksi suosta nosti, mistähän löytyy uusi nostaja?


Tulipa paljon kysymysmerkkejä, samalla tavalla kuin on Saipan elossakin.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Tosiveteraani
Olenkohan minä ymmärtänyt tuon aitioiden rakentamisen, niiden rahoituksen ja hallin ennakkovuokra-asian väärin, kuitenkin eritavoin kuin Aksu? Kun minun ymmärryksen mukaan tuo aitioiden rakennuskustannus alunperin oli n. 300 000 euroa ja sillä summalla kuitataan ennakkoon kymmenen vuoden vuokra.

Suoraan lehdestä napattu: "Liiga-Saipa on sitoutunut maksamaan ennakkona hallivuokria yhteensä 300 000 euroa ensi vuoden aikana. Lisäksi SaiPa rakentaa yhdeksän VIP-aitiota omalla kustannuksellaan, arviolta yli 200 000 eurolla."

Edit: Tässä pöytäkirjasta ote...

Kaupungin ja Liiga-SaiPa Oy:n 16.01.2004 allekirjoittaman sopimuksen mukaan yhtiö rahoittaa rakennushanketta kaikkiaan 300.000 €:lla vuoden 2004 aikana. Tämän lisäksi yhtiö kustantaa aitioiden rakentamisen. Aitioiden rakentamisesta saadut erillistarjoukset ovat (alv 0):

-
Skanska Talonrakennus Itä-Suomi Oy

93.300 €

Tolkkua tässä ei tule siihen mikä on aition rakentamishinta. Muut tarjoukset olivat tuosta selkeästi kalliimpia, mutta ilmeisesti ko. kokouksessa ei päätöstä aitioista tehty vaan sen päätöksen tekeminen kuuluu Liiga-Saipalle.

http://kokoushallinta.lappeenranta.fi/dynastyweb/kokous/KOKOUS-21-10.HTM
 
Viimeksi muokattu:

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Kyllä minäkin nuo jutut luin, ja jossain määrin olen ihmetellyt kuinka jutut on alkuperäisestä, jonka äsken kirjoitin, muuttuneet. Olkoon kuinka tahansa niin tuntuu, että johdon perse on kannossa ja tiukasti. Ei voi kyllä koko liiga-Saipan hallitus paljon itseään puolustella, taitamattomuus ja mitäänsanomaton johdon myötäily paistaa pahasti läpi.


Ihmetystä minussa herätti tuossa tämänpäiväisessä lehtijutussa vielä tuo otettu Finnveran laina, se laitoshan on itseasiassa Kehitysauerahaston jatkaja, ja myötää lainoja ja rahoitusta yrityksille jotka ovat aloittamassa toimintaa, tai laajentamassa sitä. Kuinka Saipa on sieltä lainaa saanut ja mitä miettii tässä tapauksessa se kymenlaaksolainen yrittäjä joka ei rahaa sieltä saanut ja pommilla uhkasi koko LPR.n yksikköä.

Olkoon vaikka kuinka SM.liiga takaajana niin kyllä minun mielestäni tuosta laitoksesta saatava raha kuuluu todellisille yrityksille, eikä viihdeteollisuuteen, joka vielä tekee huonon hoidon takia tappiota.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ei syytä paniikkiin

Tuo lehtikirjoitus ei mielestäni anna aihetta paniikkiin. Toki ihan huolettomanakaan emme voi "kesälaitumilla" vihellellä. Velkaa toki on, mutta tilanne on ns. pääkilpailjoihin verrattuna edelleen siedettävä.

Positiivista tuossa kirjoituksessa oli tuo RY:n lupaus myydä 60% osakkeista. Tuon kaupan toteutuessa olemme todella lähellä tilannetta, jossa Yhtiön johdossa alkaa tapahtua. Tällöin on mahdollisuus saada käännettyä laiva myötätuuleen.

Kuten aiemmin todettua, olemme todella tärkeiden ratkaisujen äärellä. Tuota osake-antia EI SAA TYRIÄ. Siitä riippuu hyvin pitkälle seuran tulevaisuus.
 

Aksu

Jäsen
Re: Ei syytä paniikkiin

Viestin lähetti Birkku
Tuo lehtikirjoitus ei mielestäni anna aihetta paniikkiin. Toki ihan huolettomanakaan emme voi "kesälaitumilla" vihellellä. Velkaa toki on, mutta tilanne on ns. pääkilpailjoihin verrattuna edelleen siedettävä.

Positiivista tuossa kirjoituksessa oli tuo RY:n lupaus myydä 60% osakkeista. Tuon kaupan toteutuessa olemme todella lähellä tilannetta, jossa Yhtiön johdossa alkaa tapahtua. Tällöin on mahdollisuus saada käännettyä laiva myötätuuleen.

Kuten aiemmin todettua, olemme todella tärkeiden ratkaisujen äärellä. Tuota osake-antia EI SAA TYRIÄ. Siitä riippuu hyvin pitkälle seuran tulevaisuus.

Ei paniikkiin olekaan aihetta, mutta kyllä todellisen tilanteen karuus yllätti. Olen pitänyt Saipaa kuitenkin hyvässä tasapainossa olevana seurana vaikka vaikeita kausia onkin nyt useampi takana. Velan määrä yllätti. Uudet sijoittajat saavat tulla taloon vaikka nyt ja heti, ja mieluiten heti. Kuten kolumnisti Salminen kirjoitti, Saipa voi nyt myydä 60 prosenttia, mutta ei olla kaukana siitä kun ulkopuoliset sanelevat Saipalle paljonko he haluavat.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Aksun kanssa samaa mieltä, että paniikkinappulaa ei vielä ole aika painaa, mutta huolestuttava tilanne on ja syitä asioiden nykytilaan on aiheellista pohtia.

Minä epäilen suuresti, että osa liigajoukkueista tekee ns. toivotaan-toivotaan budjetteja odottaen, että seura menestyy ja yleisö tulee katsomoihin. Kun kuitenkin se maailmanmestaruushuuma ja sen myötä jonkinlainen kiekkobuumi on mennyt ohi ja arki palannut, ei seurojen johtajat ole siitä piitanneet vaan antaneet asioiden mennä omalla painollaan. Minä olen ennenkin kirjoittanut tänne johonkin ketjuun tuosta yleisömäärästä ja sen suhteesta alueen asukasmäärään ja seison kyllä edelleen sen takana mitä kirjoitin. Olen yhä sitä mieltä, että Saipa voi olla tyytyväinen kun pelissä on 4000 katsojaa, se on jo noin 3% Etelä- Karjalan asukkaista. Esimerkiksi Jokerien 10000 katsojaa on alle 1% pääkaupunkiseudun asukasmäärästä. Ei seurat voi tuudittautua siihen että kaikkia kiinnostaa jääkiekko.



Eivätkä ne maagiset ja paljonpuhutut aitiotkaan pelasta, jos kunnon sponsoreita ei osata hankkia, siinä tarvitaan avarakatseisuutta ja yritysjohtajien tuntemusta.
 

theref

Jäsen
Re: Ei syytä paniikkiin

Viestin lähetti Birkku
Tuo lehtikirjoitus ei mielestäni anna aihetta paniikkiin. Toki ihan huolettomanakaan emme voi "kesälaitumilla" vihellellä. Velkaa toki on, mutta tilanne on ns. pääkilpailjoihin verrattuna edelleen siedettävä.

Kyllä se antaa aihetta huoleen, ja suureen sellaiseen. Velka on ok hoidettavaksi kunnon talousmiesten johdolla ja suunnittelulla, mutta kuten tuolla ylempänäkin jo kirjoitin, oman pääoman puute on huolestuttava asia.

Viestin lähetti Birkku
Positiivista tuossa kirjoituksessa oli tuo RY:n lupaus myydä 60% osakkeista. Tuon kaupan toteutuessa olemme todella lähellä tilannetta, jossa Yhtiön johdossa alkaa tapahtua. Tällöin on mahdollisuus saada käännettyä laiva myötätuuleen.

Jos tuo kauppa toteutuu, yhtiön johdossa todellakin tapahtuu muutoksia. Autoja ja kiviä ei enää kaupata ja en usko että konttoritarvikeputiikin johtajan mallikaan kelpaa. Nyt tarvitaan kunnon talousmiehiä ja kaupan toteutuessa nykyinen johto (toimitusjohtaja ainakin, melko varmasti myös puheenjohtaja) väistyy.

Viestin lähetti Birkku
Kuten aiemmin todettua, olemme todella tärkeiden ratkaisujen äärellä. Tuota osake-antia EI SAA TYRIÄ. Siitä riippuu hyvin pitkälle seuran tulevaisuus.

Tuota ei todellakaan saa tyriä. Se taitaa olla SaiPan viimeinen oljenkorsi koko asiassa.

Kortit on pöydällä, velkaa on, tämän kauden tuloksesta vaietaan sillä perusteella että tilikausi on kesken, mutta persiilleen taitaa mennä jo tuon hiljaisuudenkin mukaan.

Tajuaako "joku" itse lähteä vai pitääkö kantaa ulos?
 

Aksu

Jäsen
Re: Re: Ei syytä paniikkiin

Viestin lähetti theref
Kortit on pöydällä, velkaa on, tämän kauden tuloksesta vaietaan sillä perusteella että tilikausi on kesken, mutta persiilleen taitaa mennä jo tuon hiljaisuudenkin mukaan.

Tajuaako "joku" itse lähteä vai pitääkö kantaa ulos?

Tämä on pelottava viesti. Mikäli hyvää (tai odotettua) kerrottavaa olisi niin miksi pantata kun toimittaja on tekemässä talousvaikeuksista juttua? Ei mitään syytä, sillä eihän kukaan halua tämänkaltaista julkisuutta. Mitähän helvettiä siellä tämän vuoden tulokseksi rakennetaan...

Jos ja kun taloutemme on niin kuralla kuin on annettu ymmärtää niin tästä kantaa Ilkan rinnalla ison vastuun hallitus. Se taho on sentään koottu pankinjohtajasta ja parista toimitusjohtajasta jne. Jos heillä ei ole ymmärrystä siitä mitä seurassa tapahtuu niin jo on helvetti. Tai sitten toimitusjohtaja kusee hallitusta selityksillä ja numerokikkailuilla linssiin koko ajan. Heikon hallituksen voi korvata leimasimella, jonka omistaa toimistusjohtaja. Oli miten oli, tämän sopan myötä ratkeaa henkilöasiat. Enää ei kukaan pysty edes ajattelemaan jatkamista entisellä pohjalla.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Minulla ei ole hajuakaan ketä tuossa liiga-Saipan hallituksessa istuu, mutta jos pitää paikkansa että siellä on henkilöitä pankinjohtajasta toimitusjohtajiin, tulee mieleen ajatus kuinka pankilla ja firmoilla oikein menee. Tuntuu vaikealta uskoa, että joillakin numerokikkailuilla pystyttäisiin tuontasoisia henkilöitä hämäämään, ainoastaan suunnaton leväperäisyys, tai lapsellinen usko toimitusjohtajan ja puheenjohtajan puheisiin voisi tämänhetkisen tilanteen mahdollistaa. MUTTA, oikein isoilla kirjaimilla, hallituksella pitäisi olla tietääkseni mahdollisuus epäilysten herätessä pyytää hallitus koolle ja faktat pöytään kuinka seuralla menee ja mitä on odotettavissa.
Hallitus kai sen budjetin hyväksyy, ja jos se on hyväksynyt jonkinlaisen toivebudjetin, on hallitus yhtä syyllinen kuin toimitusjohtajakin.


Minä kyllä henkilökohtaisesti edelleen epäilen eniten sponsorirahojen hankinnan tasoa, etenkin kun kauden mittaan katseli kaukalon laitamainosten määrää, ensimmäisen kerran mainoksissa oli tyhjiä välejä.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Re: Ei syytä paniikkiin

Viestin lähetti Birkku
Velkaa toki on, mutta tilanne on ns. pääkilpailjoihin verrattuna edelleen siedettävä.

Ihan mielenkiinnosta kyselen, ketä pidät "pääkilpailijoina".

Muita liigan pieniä seuroja?
Muita lappeenrantalaisia urheiluseuroja?
Vai vähitellen buumia kasvattaneita Mestis-seuroja?
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Tosiveteraani
Minulla ei ole hajuakaan ketä tuossa liiga-Saipan hallituksessa istuu, mutta jos pitää paikkansa että siellä on henkilöitä pankinjohtajasta toimitusjohtajiin, tulee mieleen ajatus kuinka pankilla ja firmoilla oikein menee.

En minäkään usko hallituksen kusetuksen edes olevan mahdollista siellä olevalla tietotaidolla, mutta jos hallitus on siunannut nykylinjan niin pistäähän se miettimään mikä liiga-Saipan strategia lyhyellä saati pitkällä tähtäimellä on kun talous on tässä kunnossa.

Jouni Okko, puheenjohtaja
Teuvo Kinnunen
Teemu Aho
Jukka Evälahti
Risto Kiljunen
Eero Seppälä, varajäsen
Pekka Löfman, varajäsen

Tuossahan nuo nimet. Puheenjohtajan tuntee kaikki. Aho on toimitusjohtaja ja omistaja Teemuaho-tilitoimistossa, joka on alallaan melko suuri. Evälahti tunnetaan rakennusfirmasta, joka rakentaa tälläkin hetkellä mm. Lappeenrannassa. Kiljunen on Etelä-Karjalan osuuspankin toimitusjohtaja. Kinnunen taasen on ainakin pitkän linjan kunnallispoliitikko Lappeenrannasta, tittelinä mm. kunnallisneuvos.
 

Dieppe

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Re: Ei syytä paniikkiin

Viestin lähetti Everton
Ihan mielenkiinnosta kyselen, ketä pidät "pääkilpailijoina".

Muita liigan pieniä seuroja?
Muita lappeenrantalaisia urheiluseuroja?
Vai vähitellen buumia kasvattaneita Mestis-seuroja?

Tarkoitin noita ensin mainitsemiasi. Toki muut urheiluiseurat paikkakunnalla ottavat omansa, mutta niiden merkitys on loppujen lopuksi aika pieni. Mestis seuroja on vaikea ottaa tällä hetkellä vertailukohdaksi, koska karsinta-sarjaa ei pelata ja talouspuolella tulo- ja menorakenne on niin erilainen kuin liigaseuralla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös