Säilyykö nykyajan pelit ja klipit seuraaville vuosikymmenille?

  • 1 880
  • 5

axe

Jäsen
Yritin tässä etsiä helmikuussa 2022 pelattua peliä, mutta C Moren arkisto ulottui surkeasti vain kuukauden taaksepäin. Pelistä löytyi kooste ja maalit, mutta olisi tarvittu vähän laajempaa skooppia pelistä, mutta homma oli mahdoton. Tein projektin, jossa pyrin etsimään mahdollisimman monen suosikkijoukkueessani pelanneen pelaajan joukkueessa tekemän maalin videomuodossa. Sen aikana tuli vahvasti mieleen, että kuinkahan hyvin nykyiseen digiaikaan lähetetyt ottelut säilyy tuleville sukupolville, kun niiden tallentaminen on hankalaa, tai ei ainakaan niin helppoa kuin VHS-ajan rec-nappulan painaminen. Klippejä etsiessäni 1980- ja 1990-luvun maaleja oli paljon helpompi löytää kuin vaikka esim. 2005-2010, kun fyysiset tallennuslaitteet oli jo koko lailla hävinneet. Onko meillä 2050-luvulla Urheilumössön, Ville Hurstin tai Juha Vireniuksen (vain muutaman mainitakseni) kaltaisia YouTube-tilejä, jossa tämän hetken jääkiekkohistoriaa on tallennettu ja saatavilla liikkuvana kuvana?

Tekijänoikeudet ja omistusoikeudet ja sellaiset on tietysti toinen juttu, mutta säilyykö näitä ylipäätään mihinkään, edes nykyisille lähettäjille itselleen? Ja mitä tapahtuu kun oikeuksia myydään sinne tänne, firmat yhdistyy ja vaihtaa omistajaa, nimeä, ties mitä, ei ole mitään "pysyvää" kuten Yle tai Mtv? Nyt jo ihan muutaman vuoden takaiset pelit on kateissa, kun Telia on poistanut palvelimeltaan oman lähetyskautensa pelit ja klipit, linkit on olemassa mutta eivät vie mihinkään. Samaa se on lähes koko digidigi ja internet-aika, palvelimet vaihtuu, kamat hukkuu. Tekeekö kukaan enää samanlaisia vhs/dvd-kirjastoja kuin isoilla pojilla ennen vanhaan, että näitä voisi uudelleen pintautua sitten joskus, kun kukaan ei jaksa enää intoilla tekijänoikeuksista ja pyytää YouTubea poistelemaan niitä?
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Olen itse säästänyt joitain pelejä kiintolevylle ja joskus harmittavasti mennyt semmonen kovo rikki missä oli peli missä Suomi pääsi ensimmäisen kerran u-21 EM-kisoihin.

Torrent-maailma auttaa tässä.
 

Antib

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, old time hockey, Florida Panthers
Jos tv-lähetyksistä (myös maksutv) puhe, niin kannattaa tsekata Erikoiskirjasto Sörnäisissä - Kavi

Hakukone aineistoon:

He tallentavat ja ovat jo pitkään tallentaneet _kaikki_ Suomessa lähetetyt tv-ohjelmat ja paikan päällä noita pääsee ihan kuka tahansa selaamaan. Myös Teksti-TV:stä löytyy historia ja ihan hauska selailla vaikkapa sivua 235 vuosien takaa. Paljon radiokanavia tallennettu myös.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Erinomainen ja ajatuksia herättänyt avaus! Yleisesti haluan kyllä olla optimisti, jo mitä tulee pilvipalveluiden kehittymisessä, mutta toden totta paljon voi olla vaarassa modernina nykyaikanakin kadota jälkipolvilta.

Jo mitä tulee yksityishenkilöiden valokuviin. Siinä missä miltei joka perheen arkistoista löytyy läjäpäin (toki usein albumeihin aseteltuna) kuvia menneiltä vuosikymmeniltä, nykyään olemme miltei yksinomaan muistikorttien ja somealustojen varassa. Toki digitaalisessa maailmassa olevat kuvat ja videot eivät ole tietyiltä osin uhattuna, kuin fyysiset tallenteet, mutta kuinkakohan monen meistä muistot ovat olemassa vielä 2050. Toki varmuuskopioita voi ottaa eri formaateille ja tulostella vaikka mihin arkistoihin, mutta harva taitaa tulla ajatelleeksi tätä
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itsehän olen vähän vanhanaikainen ja omistan fyysisen tallennuslaitteen ja käytän rec-nappia. Homma toimii käytännössä niin, että mulla menee esim Urheiluruudut ja Tulosruudut talteen ensin digiboxin kovalevylle ja sitten sieltä scart-johdon avulla lähtee haluttu klippi kiintolevylliselle tallentavalle dvd-soittimelle. Sitten kun siellä on klippejä noin 120 minuutin edestä, siirrän ne dvd-levylle, jonka sisällöstä vielä varmuuskopio ulkoiselle kovalevylle ja näitä ulkoisia kovalevyjä säilytän fyysisesti eri osoitteessa kuin dvd-levyjäni. Homma on sujunut kuin rasvattu jo 15 vuotta, sitä ennen meni yli 20 vuotta vhs:lle ja ne nauhat on tietysti tullut digitoitua jo aikoja sitten levyille ja samalla heitin kasetit menemään.

Jotain puuttuvia pätkiä täytyy sitten koittaa onkia netin syövereistä ja siinä on omat ongelmansa, mutta onneksi ainakin Ässien youtube-kanavalta on löytynyt ihan hyvällä laadullakin koosteita, nehän saa sentään noukittua helposti koneelle ja yhdisteltyä tuonne boxin kautta tallennettuun materiaaliin.

Jonnet tietysti nauraa jollekin scart-johdoille ja niin yks myyjäkin yhdessä kaupassa teki mulle selväksi että ne on viime vuosituhannen juttuja. Olkoon sitten niin, mutta mulla on joka tapauksessa edelleen toimiva vhs-laitekin kaapissa kun ei koskaan tiedä, mikä digitointia vaativa nauha tulee jostain eteen.

Eli mä olen ainakin henkkoht pyrkinyt varmistumaan siitä, että kerätty materiaali ei katoaisi. Niin kauan kuin on dvd-laitteita ja / tai tietokoneet lukevat usb:n kautta liitettävältä kovolta vob-tiedostoja, niin pystyn katselemaan kaiken mitä olen talteen ottanut. Fyysinen tallenne on aina parempi kuin jossain missä lie pilvessä oleva tiedosto, josta ei voi olla varma, milloin se sieltä katoaa.
 

Antib

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL, old time hockey, Florida Panthers
Fyysinen tallenne on aina parempi kuin jossain missä lie pilvessä oleva tiedosto, josta ei voi olla varma, milloin se sieltä katoaa.
Hyvä viesti, mutta tokihan pilvelläkin on etunsa, mm. se että tietoon pääsee käsiksi mistä vaan. Lisäksi hinta on ns. nappuloita nykyaikana. Kaltaisesi vanhempi herrasmies varmaan myös tiedostaa, että tuppaa nuo fyysiset tallenteetkin hajoamaan tai katoamaan joskus. Molempi parempi siis.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös