Sähköautoilu

  • 499 480
  • 4 599

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
@Metukka onko esim. Cupra Born vaihtoehto? Vai onko liian pieni? Käsittääkseni sisätiloiltaan suhteellisen hyvä (kuten siis toki myös id.3, mutta Cupra hienompi IMO).

Ping @flintstone
Juu, Cupra Born on ulkonäöllisesti urheilullisempi kuten myös alustaltaan. Suorituskyky on sama kuin ID.3 paitsi jos hommaa E-boost version jossa on hetkellisesti 30kW enemmän tehoa. Sen lisäksi nyt syksyllä on tulossa vielä tehokkaampi VZ malli Bornista. Mun sisäinen pikkupoika ihastui Cupra Bornin ulkonäköön, se oli rakkautta ensi silmäyksellä ja koeajon jälkeen tiesin että olin löytänyt auton jonka halusin. Ja tosiaan mulla on ollut Cupra Born ajossa lokakuusta lähtien ja olen tykännyt. Autoon mahtuu hyvin neljä aikuista, tarvittaessa myös viisikin eli keskipaikkakin on ihan ok. Sisätilat on hyvät ja sisustus on ainakin omaan silmään huomattavasti tyylikkäämpi kuin ID.3:ssa. Takapenkit kaatamalla autoon mahtuu kyytiin myös maantiepyörä.

Tässä Moottorilehden juttu VZ:sta
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Päivän kokemuksen perusteella valinta tulee loppujen lopuksi olemaan aika vaikea, kun sen aika aikanaan tulee.

Jos nopeat plussat ja miinukset verrattuna Enyaqiin:

+ kiihtyvyys
+ tavaratilat
+ softa
+ hieman hauskempi ajaa ;)

- pintakovempi alusta (ei häiritsevästi)
- kovempi rengasmelu, en osaa sanoa vielä häiritseekö…
- rumempi ulkonäkö
- ei HUDia

+/- toistaiseksi se, että kaikki tapahtuu keskinäytöllä, tuntuu oudolta. Varmasti kyllä tottuu, mutta ainakin vielä perinteisempi asettelu kojelaudassa vie voiton.

Vielä täytyy käydä koeajamassa Enyaq DCC:llä varusteltuna, jonka pitäisi pehmentää alustaa vielä enemmän. Paras olisi, jos pääsisi vielä Coupe RS mallin ajamaan, kun tuo seuraava Enyaq jos siihen päädyn. Teslan osalta on mielenkiintoista, miten Juniper-versio muuttaa Y:tä vai muuttaako mitään.

Joka tapauksessa vaikeaksi menee valinta aikanaan.

Btw. Mulle voi laittaa yv:tä jos vähän ajettu Enyaq 80 Style kiinnostaa.

Lopulliset fiilikset koeajon jälkeen on ehkä hieman sen puolella, että Y tähän huusholliin tulee, mutta vasta sitten kun Juniper julkaistaan. Oletettavasti tulee yhtä isot muutokset kuin kolmosen faceliftissä, mutta mitkä nuo muutokset kolmoseen käytännössä olivat? Osaako @sampio tai @DAF sanoa?

Rengasmelua oli ehkä hieman liikaa loppujen lopuksi, mutta alusta ei tosiaan mitenkään häiritsevän paljon kovempi ollut verrattuna Enyaqin vakioalustaan. Autona ”hauskempi” eikä CarPlayn puuttuminenkaan häirinnyt kun natiivina oli saatavilla tärkeimmät sovellukset. Matkustajilla suht samat tilat, mutta tavaroiden kohdalla Y vie voiton.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lopulliset fiilikset koeajon jälkeen on ehkä hieman sen puolella, että Y tähän huusholliin tulee, mutta vasta sitten kun Juniper julkaistaan. Oletettavasti tulee yhtä isot muutokset kuin kolmosen faceliftissä, mutta mitkä nuo muutokset kolmoseen käytännössä olivat? Osaako @sampio tai @DAF sanoa?

Rengasmelua oli ehkä hieman liikaa loppujen lopuksi, mutta alusta ei tosiaan mitenkään häiritsevän paljon kovempi ollut verrattuna Enyaqin vakioalustaan. Autona ”hauskempi” eikä CarPlayn puuttuminenkaan häirinnyt kun natiivina oli saatavilla tärkeimmät sovellukset. Matkustajilla suht samat tilat, mutta tavaroiden kohdalla Y vie voiton.

Rengasmeluun voi vaikuttaa myös ihan rengas- ja vannevalinnalla. En tiedä minkä kokoiset vanteet sulla oli koeajoautossa alla, mutta itsellä on talvirenkaina 19” kitkat ja nuo ovat hiljaisemmat kuin 20” kesärenkaat. Varmaan myös itse rengasvalinnalla voi tuohon vaikuttaa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Rengasmeluun voi vaikuttaa myös ihan rengas- ja vannevalinnalla. En tiedä minkä kokoiset vanteet sulla oli koeajoautossa alla, mutta itsellä on talvirenkaina 19” kitkat ja nuo ovat hiljaisemmat kuin 20” kesärenkaat. Varmaan myös itse rengasvalinnalla voi tuohon vaikuttaa.

19” kitkat oli myös, mutta merkkiä en muista. Ei tuo melu mitenkään älytön ollut, Enyaq vain tuntuu varsinkin kitkoilla olevan todella hiljainen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lopulliset fiilikset koeajon jälkeen on ehkä hieman sen puolella, että Y tähän huusholliin tulee, mutta vasta sitten kun Juniper julkaistaan. Oletettavasti tulee yhtä isot muutokset kuin kolmosen faceliftissä, mutta mitkä nuo muutokset kolmoseen käytännössä olivat? Osaako @sampio tai @DAF sanoa?
Kolmoseen on listattu virallisesti tällaiset muutokset:
- Enhanced body styling​
- Improved aerodynamics​
- Adaptive LED matrix headlights​
- Second screen (8 inch) for rear seat passengers’ entertainment and climate control​
- Increased range (333 to 341 miles in - - Long Range AWD version)​
- Simplified Interior (including elimination of steering wheel stalks)​
- Customizable ambient lighting​
- Quieter cabin with noise-reducing glass all around​
- Perforated/ventilated seats​
- Enhanced premium sound system with 17 speakers​

Osa noista vähän makuasioita ja huononnuksiakin joidenkin mielestä (viiksettömyys), mutta tubettajien koeajojen perusteella pitäisi edellisiä merkittävimpänä laatuvaikutelman ja alustan parantumista. Itse en ole päässyt ajamaan, enkä nykyiseen asuinpaikkana ole sähköautoja todennäköisesti hommaamassakaan, mutta aika säännönmukaista on ollut, että alustaa kehutaan vähän pehmeämmäksi ja rengasmelua vähäisemmäksi. Lisäksi juuri tuo, että materiaalit ovat viimeistellympiä. Tämä tosiaan vain toisen käden tietona ja kolmosen osalta, mutta en näe mitään syytä, miksi Y ei kokisi samaa, ja toisaalta, miksi toisistaan riippumattomat tubettajat kehuisivat autoa perusteetta.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lopulliset fiilikset koeajon jälkeen on ehkä hieman sen puolella, että Y tähän huusholliin tulee, mutta vasta sitten kun Juniper julkaistaan. Oletettavasti tulee yhtä isot muutokset kuin kolmosen faceliftissä, mutta mitkä nuo muutokset kolmoseen käytännössä olivat? Osaako @sampio tai @DAF sanoa?
Ei ole omaa kokemusta tuosta faceliftistä, mutta paljonhan siinä tuli hyviä muutoksia. Sisustan laatu, ajettavuus ja ajomelu on varmaan ne tärkeimmät parannukset. Lisäksi tuli muutoksena vilkut rattiin, sekä suunnan valitsin näyttöön. Olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksia tuosta jälkimmäisestä. Eli miten siihen tottuu, kun pitää näytön kautta valita mihin suuntaan on ajamassa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Noniin, tuo rengasmelun pienentyminen ja alustan parantuminen kuulostaa kyllä erittäin hyvältä. Ja todennäköisesti kääntää vaakaa entistä enemmän Y:n suuntaan. Juniperista ei vain taida vielä olla varmaa tietoa, että milloin julkaistaan?
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Onhan se vähän pieni, etenkin tavaratilat saisi olla isommat, mutta ei täysin poissuljettu. Hinta on kyllä hyvä.
Onko täällä kenelläkään kokemusta siitä?
Kuten kirjoittelin niin mulla on kokemusta viime lokakuusta lähtien ja mä oon tykännyt, tuo Born tosiaan on takavetoinen ja urheilullinen ID.3:n kuumempi Espanjan serkku. Mitä tulee itse autoon niin voin vastailla kyllä kysymyksiin jos sellaisia on. Mutta sanoisin että jos yhtään kiinnostaa niin käy ihmeessä koeajamassa. Mäkin kävin ennen ostopäätöstä kokeilemassa useampaa autoa ja tykästyin Borniin.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Minulla ollut Ioniq 5 awd ajossa nyt 1,5 vuotta ja 57tkm.

Oikeastaan mitään ongelmia ei ole ollut, enkä usko että polttomoottoriin on enää paluuta.

Hyundai on ollut mukava ajaa ja ratin takana on edelleenkin hymy herkässä. Kai se on tuonkin auton arvo kärsinyt isoista hinnanalennuksista, mutta näillä näkymin ei ole tarvetta olla ihan hetkeen vaihtamassa.

Korealaisissa parasta on nopea lataus ja myös virranulosotto on yllättävän kiva ominaisuus autossa.


Lataukset 95 prosenttisesti rivarikatoksen 16A pistokkeesta, josta laturi antaa 2,6kw tunnissa. Omilla keskimääräistä isommilla kilometreillä riittää tuokin vauhti melko hyvin. Joskus harvoin sitten käyn täydentämässä nopeasti pikalaturilla, jos työpäivät venyy pitkäksi, eikä kerkeä seisomaan kuin yön latauksessa.
 

Kiekoton Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit ja Alasarjat sekä suomalaiset maailmalla
K- ja ABC-lataus lisäävät pikalatauskenttiä melko reilulla kädellä, ja vielä noihin ruuhkaisimpiin paikkoihin.

Näin Leaf-kuskina olisi aina mukava kuulla tuleeko uusiin asemiin Chademoa, mutta eipä useinkaan näitä erikseen mainita. Ei ole kyllä ollut murheita toistaiseksi ja sen vähän mitä on pikalatauksia reissun päällä tarvinnut, niin aina on löytynyt. Ja nythän on jo pioneerit testailleet näitä ccs-adaptereita, niin eipä tuosta chademon mahdollisesta pois jäännistä tule mitään ongelmaa niillä lataaville.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ostettiin pari kuukautta sitten meidän perheen ensimmäinen sähköauto, 40tkm ajettu vuoden -21 Nissan Leaf isommalla 62kWh akulla. Muuten ollaan erittäin tyytyväisiä ja ajaa hienosti roolinsa kakkosautona, mutta tuo rangen lyhyys ihmetyttää; WLTP on 385km ja näyttö näyttää akulle täyttä kuntoa, silti omassa ajossa todellinen range on nyt maalis-huhtikuussa ollut n. 200km. Esim. omalle työpaikalle kun ajan 15km päähän edestakaiset matkat niin se syö akusta n. 15%, enimmäkseen tuollaista 50-90 km/h nopeutta ajaen. Pieni pätkä motaria myös. Kulutusnäyttö näyttää pitkän ajan kulutusta n. 19kWh, sen mukaan kuitenkin pitäisi 300km päästä. Samaten jos motaria ajetaan n. 100km niin varauksesta sulaa n. 50%

Ilmastointi ja lämmitys on pidetty aika minimissä kun kelit ovat sen sallineet, minkäänlaista muuta optimointia ei ole tullut harjoitettua, kaasujalka on ehkä välillä hieman raskas. Meillä nyt sinänsä tuokin range riittää niin että ihan kotilatauksilla pärjää, mutta silti ihmetyttää miten jäädään puoleen WLTP mukaisesta matkasta ja maksaa se sähkökin jotain. Ajatuksia mistä voisi johtua?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ostettiin pari kuukautta sitten meidän perheen ensimmäinen sähköauto, 40tkm ajettu vuoden -21 Nissan Leaf isommalla 62kWh akulla. Muuten ollaan erittäin tyytyväisiä ja ajaa hienosti roolinsa kakkosautona, mutta tuo rangen lyhyys ihmetyttää; WLTP on 385km ja näyttö näyttää akulle täyttä kuntoa, silti omassa ajossa todellinen range on nyt maalis-huhtikuussa ollut n. 200km. Esim. omalle työpaikalle kun ajan 15km päähän edestakaiset matkat niin se syö akusta n. 15%, enimmäkseen tuollaista 50-90 km/h nopeutta ajaen. Pieni pätkä motaria myös. Kulutusnäyttö näyttää pitkän ajan kulutusta n. 19kWh, sen mukaan kuitenkin pitäisi 300km päästä. Samaten jos motaria ajetaan n. 100km niin varauksesta sulaa n. 50%

Ilmastointi ja lämmitys on pidetty aika minimissä kun kelit ovat sen sallineet, minkäänlaista muuta optimointia ei ole tullut harjoitettua, kaasujalka on ehkä välillä hieman raskas. Meillä nyt sinänsä tuokin range riittää niin että ihan kotilatauksilla pärjää, mutta silti ihmetyttää miten jäädään puoleen luvatusta matkasta ja maksaa se sähkökin jotain. Ajatuksia mistä voisi johtua?
Voisiko olla, että nuo prosentit ovat Leaffeissä jotenkin ”painotettuja”, eli viimeinen 10 prosenttia on enemmän kuin 10 prosenttia? Kulutus 19 kwh/100 km tosiaan näyttää normaalilta.

Onko varmasti 62 kwh akku eikä 40 kwh akku, joka näissä on vakiona? Ettei ole myyty väärillä tiedoilla? Nuo prosentit kun mätsäisivät jos olisi 40 kwh akku autossa…
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Voisiko olla, että nuo prosentit ovat Leaffeissä jotenkin ”painotettuja”, eli viimeinen 10 prosenttia on enemmän kuin 10 prosenttia? Kulutus 19 kwh/100 km tosiaan näyttää normaalilta.

Onko varmasti 62 kwh akku eikä 40 kwh akku, joka näissä on vakiona? Ettei ole myyty väärillä tiedoilla? Nuo prosentit kun mätsäisivät jos olisi 40 kwh akku autossa…

Akku on 62kWh myös teknisten tietojen mukaan, mutta täytyykin alkaa tarkemmin seurata tuota rangea ja sen muutosta kun varaus laskee. Nyt on tullut aika yksisilmäisesti tuijotettua varausprosenttia ja sen muutosta suhteessa ajettuihin kilometreihin ja kovin tyhjäksi akkua ei ole ajettu niin on mahdollista että tuo prosenttiluku ei kerro koko totuutta jos on painotettu. Kiitoksia vinkistä!
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Ostettiin pari kuukautta sitten meidän perheen ensimmäinen sähköauto, 40tkm ajettu vuoden -21 Nissan Leaf isommalla 62kWh akulla. Muuten ollaan erittäin tyytyväisiä ja ajaa hienosti roolinsa kakkosautona, mutta tuo rangen lyhyys ihmetyttää; WLTP on 385km ja näyttö näyttää akulle täyttä kuntoa, silti omassa ajossa todellinen range on nyt maalis-huhtikuussa ollut n. 200km. Esim. omalle työpaikalle kun ajan 15km päähän edestakaiset matkat niin se syö akusta n. 15%, enimmäkseen tuollaista 50-90 km/h nopeutta ajaen. Pieni pätkä motaria myös. Kulutusnäyttö näyttää pitkän ajan kulutusta n. 19kWh, sen mukaan kuitenkin pitäisi 300km päästä. Samaten jos motaria ajetaan n. 100km niin varauksesta sulaa n. 50%

Ilmastointi ja lämmitys on pidetty aika minimissä kun kelit ovat sen sallineet, minkäänlaista muuta optimointia ei ole tullut harjoitettua, kaasujalka on ehkä välillä hieman raskas. Meillä nyt sinänsä tuokin range riittää niin että ihan kotilatauksilla pärjää, mutta silti ihmetyttää miten jäädään puoleen WLTP mukaisesta matkasta ja maksaa se sähkökin jotain. Ajatuksia mistä voisi johtua?
Mulla oli Marraskuussa huollon sijaisautona esittely Leaf ja sanotaanko nyt nätisti, että ei se ainakaan myynyt itseään. Range oli lähdössä 200km(varmaan pieniakkuinen versio) ja kun pääsin viiden minuutin päästä valoihin, niin hups tange 160 km. Oli toki hieman pakkasta, mutta olihan tuo range aivan arpaa.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Ei ainakaan alkuun kannata tuijottaa tuota rangearvontaa koska eri autot tekee sitä eri spekseillä ja miten painotetaan historiaa jne. Aja vaan alkuun täydestä tyhjäksi normiajoa ja katso siitä kilometrit, niin pääsee vähän paremmin hajulle.

Mutta osaa jotkut autot tarkasti sen rangen myös näyttää, ainakin Polestarilla dynaaminen laskentavalinta (voi valita parin eri laskutavan välillä) omilla ajoilla on tosi tarkka (pl. -25 asteen stop and go ajo, eli jäähdyttää autoa ulkona ja ajaa muutaman kilsan ja tuon toistoa) ja varsinkin navigointi osaa näyttää sellaisen 200-300km yhtäjaksoisen ajomatkan saapumis-SoC -tason ihan prossan parin tarkkuudella. Hyvä kun voi tähän luottaa ja ajella pikalaturille alle 10% tasoilla ja siitä heti hyvällä teholla sähköä akkuun.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ostettiin pari kuukautta sitten meidän perheen ensimmäinen sähköauto, 40tkm ajettu vuoden -21 Nissan Leaf isommalla 62kWh akulla. Muuten ollaan erittäin tyytyväisiä ja ajaa hienosti roolinsa kakkosautona, mutta tuo rangen lyhyys ihmetyttää; WLTP on 385km ja näyttö näyttää akulle täyttä kuntoa, silti omassa ajossa todellinen range on nyt maalis-huhtikuussa ollut n. 200km. Esim. omalle työpaikalle kun ajan 15km päähän edestakaiset matkat niin se syö akusta n. 15%, enimmäkseen tuollaista 50-90 km/h nopeutta ajaen. Pieni pätkä motaria myös. Kulutusnäyttö näyttää pitkän ajan kulutusta n. 19kWh, sen mukaan kuitenkin pitäisi 300km päästä. Samaten jos motaria ajetaan n. 100km niin varauksesta sulaa n. 50%

Ilmastointi ja lämmitys on pidetty aika minimissä kun kelit ovat sen sallineet, minkäänlaista muuta optimointia ei ole tullut harjoitettua, kaasujalka on ehkä välillä hieman raskas. Meillä nyt sinänsä tuokin range riittää niin että ihan kotilatauksilla pärjää, mutta silti ihmetyttää miten jäädään puoleen WLTP mukaisesta matkasta ja maksaa se sähkökin jotain. Ajatuksia mistä voisi johtua?
En nyt halua pelotella, mutta yhden tutun lataushybridillä pystyi ajamaan vain 10km sähköllä, kun valmistaja ilmoitti 40km. Tosin tässä tapauksessa ei latauksen jälkeen ilmoittanut kuin sen 10km rangen.
Sitä sitten pähkäiltiin ja selvisi, että akkujen kennoista 2/5 oli poissa pelistä. Oli siis käytettynä ostettu ja onneksi autoliikkeestä, mutta olihan siinä vääntöä että liike suostui maksamaan korjauksen. Tällaisessa tapauksessa, kun ei riitä pelkästään viallisten kennojen vaihto vaan vahva suositus vaihtamaan kaikki kerralla uusiin. Kalliiksi tulee.

Tuo ilmoittamasi kulutus on aika iso. Itsellä about sama matka töihin ja edestakainen kulutus luokkaa 6-8% lämpötilasta riippuen noin 18kWh keskikulutuksella, siinäkin lyhyt pätkä motaria. Autona uudehko EV6 77kWh akustolla.

Mitä näyttää rangeksi, kun akku ladattu täyteen?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tuntuu että rangelaskennalla autonvalmistajat ampuvat itseään jalkaan. Eikö lopulta vain kWh/100km ole merkityksellinen, niin miksi huonontaa ajokokemusta jollain hattulaskennalla. Esim Sitikalla tämä laskenta vissiin täysin kummallinen myös ja arvostelujen mukaan lähes "pilaa koko auton". Taitaa kyllä kulutuskin olla aika iso esim muuten järkevän hintaisessa e-C4:ssa.
Mutta luulisi tosiaan, että sen todellisen rangen ts kulutuksen (ja tietysti akun koonkin jos siitä epäselvyyttä) saa selville ajelemalla täydestä tyhjäksi.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Mutta osaa jotkut autot tarkasti sen rangen myös näyttää, ainakin Polestarilla dynaaminen laskentavalinta (voi valita parin eri laskutavan välillä) omilla ajoilla on tosi tarkka (pl. -25 asteen stop and go ajo, eli jäähdyttää autoa ulkona ja ajaa muutaman kilsan ja tuon toistoa) ja varsinkin navigointi osaa näyttää sellaisen 200-300km yhtäjaksoisen ajomatkan saapumis-SoC -tason ihan prossan parin tarkkuudella. Hyvä kun voi tähän luottaa ja ajella pikalaturille alle 10% tasoilla ja siitä heti hyvällä teholla sähköä akkuun.

Google mapsin rangen laskenta päihittää kieltämättä aika hyvin autojen omat viritykset, kun ymmärtää nopeudet ja kulutuksen muutokset.

Ostettiin pari kuukautta sitten meidän perheen ensimmäinen sähköauto, 40tkm ajettu vuoden -21 Nissan Leaf isommalla 62kWh akulla. Muuten ollaan erittäin tyytyväisiä ja ajaa hienosti roolinsa kakkosautona, mutta tuo rangen lyhyys ihmetyttää; WLTP on 385km ja näyttö näyttää akulle täyttä kuntoa, silti omassa ajossa todellinen range on nyt maalis-huhtikuussa ollut n. 200km. Esim. omalle työpaikalle kun ajan 15km päähän edestakaiset matkat niin se syö akusta n. 15%, enimmäkseen tuollaista 50-90 km/h nopeutta ajaen. Pieni pätkä motaria myös. Kulutusnäyttö näyttää pitkän ajan kulutusta n. 19kWh, sen mukaan kuitenkin pitäisi 300km päästä. Samaten jos motaria ajetaan n. 100km niin varauksesta sulaa n. 50%

Ilmastointi ja lämmitys on pidetty aika minimissä kun kelit ovat sen sallineet, minkäänlaista muuta optimointia ei ole tullut harjoitettua, kaasujalka on ehkä välillä hieman raskas. Meillä nyt sinänsä tuokin range riittää niin että ihan kotilatauksilla pärjää, mutta silti ihmetyttää miten jäädään puoleen WLTP mukaisesta matkasta ja maksaa se sähkökin jotain. Ajatuksia mistä voisi johtua?

Lämmitätkö auton kotona ennen lähtöä ja onko töpselissä kiinni? Lämmitys vie aika paljon alussa, kun tuossa vaiheessa on vielä ollut viileät kelit. Kauheasti eroa ei ole sähkön kulutuksessa (siis kotitöpselissä), jos lämmität ennen ajoa vs. ajon alussa. Optimaalinen keli ajella on n. 20 astetta, kun ilmastointi ei joudu töihin suuntaan tai toiseen ja pakkasella ilmanvastus on vielä lämmityksen lisäksi selvästi kovempi.

Mitä tarkoittaa raskas kaasujalka? Sähköautojen kulutus nousee aika paljon, mitä ylemmäs mennään 80km/h tuolle puolen, kun ilmanvastus kasvaa. Saako Leafista ulos jotain ajolokia, joka näyttäisi yksittäisten matkojen kulutuksen? Esim. tuo työmatka on aika hyvä seurattavaksi.

Toisaalta nuo ilmoittamasi prosenttien pudotukset ovat aika suuret, eikä niitä voi mielestäni täysin esim. näillä selittää. Kannattaa siis seurata, että onko käyttäytyminen loogista.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo ilmoittamasi kulutus on aika iso. Itsellä about sama matka töihin ja edestakainen kulutus luokkaa 6-8% lämpötilasta riippuen noin 18kWh keskikulutuksella, siinäkin lyhyt pätkä motaria. Autona uudehko EV6 77kWh akustolla.
Paljon riippuu näillä kevätkeleillä mihin aikaan on liikenteessä. Aamukuudelta jos ajaa lähes nollakelissä töihin, kuluttaa melkein saman kuin talvella. Saattaa kuluttaa enemmänkin kun on kesärajoitukset ja kesänopeudet, mutta melkein talvilämpötilat. Sitten jos ajaa päivällä 20 asteen lämpötiloissa kulutus onkin paljon maltillisempi.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
En nyt halua pelotella, mutta yhden tutun lataushybridillä pystyi ajamaan vain 10km sähköllä, kun valmistaja ilmoitti 40km. Tosin tässä tapauksessa ei latauksen jälkeen ilmoittanut kuin sen 10km rangen.
Sitä sitten pähkäiltiin ja selvisi, että akkujen kennoista 2/5 oli poissa pelistä.
Tuokin on suht helppo tarkastaa vaikka pidemmällä koeajolla, eli:
- aja akku mahdollisimman tyhjäksi
- lataa täyteen (100%) laturissa jossa on kWh-laskuri
- vertaa tulosta ilmoitettuun akun nettokokoon
- hyväkuntoisella akulla ladatun määrän pitäisi olla sama tai hieman suurempi kuin akun nettokoko koska häviöt (ja toki pitää huomioida miten tyhjästä aloitti latauksen)
- jos ladattu määrä on selkeästi pienempi, niin silloin on melko varmasti joku moduuli pois pelistä, tai akku huomattavan kulunut.

Menee vaikka pikalaturille, jotta saa nopeammin tuloksen selvillä ja minusta pieni hinta maksaa siitä varmuudesta, että tietää paljonko akussa on kapasiteettia käytössä. Leafilla toki pitää chademo-tolppa löytää.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Paljon riippuu näillä kevätkeleillä mihin aikaan on liikenteessä. Aamukuudelta jos ajaa lähes nollakelissä töihin, kuluttaa melkein saman kuin talvella. Saattaa kuluttaa enemmänkin kun on kesärajoitukset ja kesänopeudet, mutta melkein talvilämpötilat. Sitten jos ajaa päivällä 20 asteen lämpötiloissa kulutus onkin paljon maltillisempi.
Näin se varmasti on. Itsellä vielä opettelua, kun vasta muutaman viikon ollut täyssähkö alla.
Olenko ymmärtänyt oikein, että autoa kannattaa pitää latauksessa aamuun asti kun lähtee töihin ja laittaa ilmastointi päälle ennen starttia? Siis jos alle 20 astetta lämmintä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Näin se varmasti on. Itsellä vielä opettelua, kun vasta muutaman viikon ollut täyssähkö alla.
Olenko ymmärtänyt oikein, että autoa kannattaa pitää latauksessa aamuun asti kun lähtee töihin ja laittaa ilmastointi päälle ennen starttia? Siis jos alle 20 astetta lämmintä.
Jos tarkoituksena on säästää sähkö, niin ei merkitystä, jos taas pidentää rangea, niin silloin kyllä. Muutentuota ilmastointia tuskin kannattaa ennakkoon sähköautossa laittaa, koska lämpenee muutenkin yleensä nopeasti.

Talvella lyhyt ajo on se, joka nielee sähkö eniten, koska siinä auto luultavasti lämmittää ekä sisätilaa, että optimoi akun lämpöä. Tuo 15km matka kylmällä varmaan juuri sellainen, jossa eniten sähköä kuluu.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mitä näyttää rangeksi, kun akku ladattu täyteen?
Vaihdellut 320-365km välillä

Lämmitätkö auton kotona ennen lähtöä ja onko töpselissä kiinni?
Olen lämmittänyt vasta ajon alussa, mutta itse niin ´kuumana käyvänä´ lämmitys on ollut minimiasetuksella/poissa jo pitkään eli sen osalta kulutuksen olettaisin olevan kohtuu maltillista

Saako Leafista ulos jotain ajolokia, joka näyttäisi yksittäisten matkojen kulutuksen? Esim. tuo työmatka on aika hyvä seurattavaksi.
Veikkaan että ei kun tuntuu ettei tuohon saa enää oikein minkäänlaista kännykkäsoftaakaan liitettyä, mutta täytyy tutkia jos jotenkin onnistuisi

Tuokin on suht helppo tarkastaa vaikka pidemmällä koeajolla, eli:
- aja akku mahdollisimman tyhjäksi
- lataa täyteen (100%) laturissa jossa on kWh-laskuri
- vertaa tulosta ilmoitettuun akun nettokokoon
- hyväkuntoisella akulla ladatun määrän pitäisi olla sama tai hieman suurempi kuin akun nettokoko koska häviöt (ja toki pitää huomioida miten tyhjästä aloitti latauksen)
- jos ladattu määrä on selkeästi pienempi, niin silloin on melko varmasti joku moduuli pois pelistä, tai akku huomattavan kulunut.
Kiitokset vinkistä, täytyy testata tätä!
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös