Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 572 164
  • 3 904

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Mut voi vittu ku menin nukkumaan niin tuntu ettei pysty alakroppaa liikuttamaan mihinkään suuntaan ja tänään aamulla ois melkein tarvinu jonku nostokurjen tohon sängyn viereen.
.
Olenko oikeassa että et ole liiemmin juossut >20km harjoituslenkkejä vaan vedit tämän puolimaran kovalla peruskunnolla + lyhyemmillä treenilenkeillä? Jos näin on niin kroppa sanoo just noin. Itse toivuin jopa marasta todella nopeasti kun noita pitkiä lenkkejä tuli kesällä lähes 10kpl. Tottumiskysymys.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Olenko oikeassa että et ole liiemmin juossut >20km harjoituslenkkejä vaan vedit tämän puolimaran kovalla peruskunnolla + lyhyemmillä treenilenkeillä? Jos näin on niin kroppa sanoo just noin. Itse toivuin jopa marasta todella nopeasti kun noita pitkiä lenkkejä tuli kesällä lähes 10kpl. Tottumiskysymys.

Näinhän se tietenkin menee. 6.7.2011 aloitin lenkkeilyn taas pitkästä aikaa ja ennen tätä puolimaratonia ehti kertyä 41 lenkkiä. Pisimmät oli 19 ja 16km ja noiden jälkeen taitaa olla siellä 10km pinnassa seuraavat. Alunperin tavoitteena oli ylipäätään jaksaa se puolikas alusta loppuun, mutta kun kunto kohos sitä vauhtia niin otin sen kahden tunnin alituksen tavoitteeksi. Ja itseasiassa kun miettii niin onhan toi aika saatanan hyvin vajaan 3kk:n treenillä. Tätä ennen ei n. vuoteen kyllä paljoa tullu liikuntaa harrastettua, sitäki ennen aika epäsäännöllisesti.

Tukholmaan on onneksi vielä pitkä aika ja tarkoituksena on nyt ottaa jotain ihan oikeaa treeniä käyttöön, eli enemmän niitä pitkiä lenkkejä. Mitään aikatavoitteita ei ole, kunhan sen kokonaisenkin jaksaa maaliin asti.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tukholmaan on onneksi vielä pitkä aika ja tarkoituksena on nyt ottaa jotain ihan oikeaa treeniä käyttöön, eli enemmän niitä pitkiä lenkkejä. Mitään aikatavoitteita ei ole, kunhan sen kokonaisenkin jaksaa maaliin asti.

Juoksufoorumilta löytyy hyviä treeniohjelmia. Juoksufoorumi
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No niin.

Nyt on saatu pieni lenkkeilykipinä päälle. Syksy on mennyt peruskuntoa kasvatellessa ja läskin poltossa. Liikuntamuotoina on toiminut kävely/sauvakävely, pyöräily ja uinti. (n. 25 kertaa syyskuussa enimmäkseen peruskuntosykkeellä. Pari lihaskuntoreeniä ja kovempaa lenkkiä)

Tarkoitus olisi kuntoilla talven yli samalla periaatteella, mutta ongelmaksi moudostuu pyöräily pakkasella. Olenkin ajatellut ostaa ergometrin(kuntopyörän?) mallia Tunturie30. Käyttöä tulisi olemaan 2-4 kertaa viikossa. Onko kellään kokemusta moisesta laitteesta notta kannattaako hankkia?
 
Viimeksi muokattu:

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Tarkoitus olisi kuntoilla talven yli samalla periaatteella, mutta ongelmaksi muodostuu pyöräily pakkasella. Olenkin ajatellut ostaa ergometrin(kuntopyörän?) mallia Tunturie30. Käyttöä tulisi olemaan 2-4 kertaa viikossa. Onko kellään kokemusta moisesta laitteesta notta kannattaako hankkia?

Halvemmalla pääset (olettaen, että sulla on jo kelvollinen pyörä) ostamalla rullat, eli voit käyttää omaa pyörääsi talvisin sisällä. Säädöt ja ergonomia ovat jo valmiiksi kohdallaan.

Sinänsä pyöräily pakkasella ei kyllä ole mikään ongelma, kunhan hiukan satsaa talvivarusteisiin. Mukavaa puuhaa kovimpia paukkupakkasia lukuunottamatta!
 

Padis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Halvemmalla pääset (olettaen, että sulla on jo kelvollinen pyörä) ostamalla rullat, eli voit käyttää omaa pyörääsi talvisin sisällä. Säädöt ja ergonomia ovat jo valmiiksi kohdallaan.

Sinänsä pyöräily pakkasella ei kyllä ole mikään ongelma, kunhan hiukan satsaa talvivarusteisiin. Mukavaa puuhaa kovimpia paukkupakkasia lukuunottamatta!

Rullat ei varmaan ole vaihtoehto, koska menen kuitenkin töihin polkupyörällä. En usko, että jaksaisin kovin montaa kertaa roudata pyörää kierrerappusia tokaan kerrokseen.

Oikeastaan talvivarusteet olisi jo olemassa, mutta parina viime talvena on monena päivänä pyörätiet ollu aika huonossa kunnossa puoleenpäivään asti lumen takia. Silloin kun pääsisi pyöräileen tarvis jo lähteä töihin(iltavuoro).

Joku tuollainen ergometri härveli todennäköisesti tulee hommattua, kunhan löydän tarpeisiin sopivan.
 

scholl

Jäsen
Rullat ei varmaan ole vaihtoehto, koska menen kuitenkin töihin polkupyörällä. En usko, että jaksaisin kovin montaa kertaa roudata pyörää kierrerappusia tokaan kerrokseen.

Mä oon aina vienyt fillarin portaita kämppääni riippumatta siitä missä kerroksessa olen asunut. Olkapäälle vaan ja menoksi. Hölmöä jättää fillaria jonnekin yleisiin tiloihin lojumaan, mistä joku voi pölliä sen.
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Olen ollut satunnainen lenkkeilijä, olen käynyt kuukaudessa ihan pari-kolme kertaa lenkillä yleensäkin. Sillon ku on ollut fiilistä ja inspistä lähteä juoksemaan. Omaan aika hyvän peruskunnon, kun olen urheillut koko ikäni, mutta nyt sitten olen ajatellut alkaa juoksemaan enemmän, kovemmin ja pitemmin. Tänään tuli ihan vahingossa 10kilometrin lenkki, kun en tiennyt että kuinka pitkä erääseen paikkaan on ja sitten Google Mapsilla jälkikäteen mitan katsoin. Tuli aivan loistava fiilis. Tämän fiiliksen takia tätä haluaisi lisää! Ja lähtisi tuo karkkirinkulakin tuosta vatsasta pois.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaarinan syysmaratonilla puolikas suoritettu ja tavoiteaika 1:45 alittui, joten tyytyväinen pitää olla. Hieno määrä juoksijoita(taisi olla reilu 500 yhteensä) näinkin myöhäiseen ajankohtaan ja ilma oli mitä parhain.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvin maistuu taas juoksu, viikon saldo viime lauantaista katsoen:

la 16km
su 15km
ti 13km
ke 13km
to 13km
la 16km

Eli viime lauantain setistä tämänpäiväiseen tulee 8 vuorokaudessa kuitenkin se 86 kilometriä erivauhtista myllytystä. Siihen nähden ihan hyvä määrä, että työpäivät on armottomien kiireiden vuoksi venynyt tällä viikolla sinne 10-11 tuntiin ja muutakin menoa on ollut.

Nasta fiilis se kuitenkin aina on kun kiireisen duunipäivän jälkeen jaksaa vaan lähteä tuonne pimeään painamaan, saa tarvittavan määrän raitista ilmaa ja purkaa päivän ajatuksia ja höyryjä pois. Ja kai siinä kondiskin jollain tavalla pysyy yllä kun vielä ottaa lähes joka kerta lihasharjoitteita eli perus punttia, leukoja, dippiä, punnerrusta ja vatsaa siihen lenkin päälle.

Ongelmana tosin on, että oikea sääriluu on vihoitellut jo jonkin ajan, eikä se varmaan tuolla tahdilla kauheasti kaipaamaansa lepoa saa. Lähinnä hirvittää ja mietityttää että jos kyseessä on esim. rasitusmurtuma, saattaa edessä olla kohta pidempikin huili kun ei malta antaa koiven parantua kunnolla eroon vaivastaan. Normivauhtista juoksua kestää melko hyvin vaikka joka päivä lukuunottamatta pientä epämukavaa tuntemusta luun kohdalla, mutta yksikin kovempi lenkki niin heti menee seuraavat päivät aika tuskaiseksi sen osalta.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Ikävä flunssa vaivasi reilun kuukauden, joten lenkkeilyyn tuli pitkä tauko. Huomenna olisi taas tarkoitus aloittaa! Inhottavaa, kun tulee tuollaisia pitkittyneitä flunssia (mulla tosin varmaan ensimmäinen tuollainen pidempi). Noh, varmaan tosi outoa taas aloittaa lenkkeily, ja luultavasti pitää aika hissukseen jonkun aikaa koitella.

Olisi myös toinen asia: Täällä lapissa on jo vähän lunta, niin miten porukka on yleensä talvella tuon lenkkeilyn hoitanut? Vaatetta tietysti enemmän, mutta mulla ei ainakaan juoksukenkien sisään mahdu kovin paksuja sukkia? Joo, alottelijan kysymyksiä. :)
 

Daroth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils
Olisi myös toinen asia: Täällä lapissa on jo vähän lunta, niin miten porukka on yleensä talvella tuon lenkkeilyn hoitanut? Vaatetta tietysti enemmän, mutta mulla ei ainakaan juoksukenkien sisään mahdu kovin paksuja sukkia? Joo, alottelijan kysymyksiä. :)
Toiset kengät talveksi? Itse käytän Adidaksen trediaceja jotka ovat talvilenkkeilyy mukavat, ei ole tarvinnut normaaleilla sukilla palella. Nykyään hintakaan ei ole näillä este kuten vuosi sitte, nykyään näitä saa hintaan 80€, tosin mallikin on nykään Trediac GTX
Syksy/talvi käyttöön vallan mainiot, mutta kuivalla ja lämpimällä kelillä kestopäällysteillä juostessa eivät niin hyvät.
Toki muitakin malleja on tarjolla, itselläni pääkriteerinä oli Goretex ja karkea pohja, joista Adidas oli jalkaan sopivin.
 

Fordél

Jäsen
Olisi myös toinen asia: Täällä lapissa on jo vähän lunta, niin miten porukka on yleensä talvella tuon lenkkeilyn hoitanut? Vaatetta tietysti enemmän, mutta mulla ei ainakaan juoksukenkien sisään mahdu kovin paksuja sukkia? Joo, alottelijan kysymyksiä. :)

Täällä etelässä juoksevana en ole kokenut talven kohdalla mitään ongelmia juosta ihan samoilla kengillä läpi vuoden. Sukatkin on ihan samat kuin kesäisin. Toki kesällä käytän välillä niitä varrettomia juoksusukkia. Tietysti en mene kovimmilla pakkasilla lenkeille (yli 10 astetta pakkasta), mutta tämä sen takia, että hengitys ei silloin skulaa parhaimmalla mahdollisella tavalla.

Olen nyt kuukausia juossut ihan rennosti välittämättä yhtään mistään vauhdeista, sykkeistä, kilometreist ym. Olen vain juossut vailla suurempaa tavoitetta. Ihan mukavaa välillä näinkin. En tiedä onko kunto suuremmin kehittynyt, mutta ainakin paino on tippunut. Tekee myös mielelle hyvää ja intoa juoksua kohtaan pysyy yllä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itsekkin alkanut taas vähän juoksennella viimeaikoina. Jäi kesällä kyllä turhan väliin ja maratonit haaveeksi :D onneksi nyt on kelit ollut kohdillaan niin hyvin pääsee etenpäin. Onneksi sentään painoa on saatu kesän aikana 94 -> 86kg ilman mitään suurempaa liikkumista joten juokseminenkin on helpottunut ja sen huomaa kyllä kun kevyemmin liitää etenpäin vaikka itse kunto ei hirveästi ehkä etenpäin ole mennyt.

Itsekin tänään juuri mietin miten saisi hyvin talvella pidettyä juoksukuntoa, mutta kai se sitten parasta on se itse juokseminen kunhan kelit sallii? toki sukset olisi tarkoitus hankkia kun hiihtomaan ladut lähtee tuosta aivan vierestä niin saisi kuntoa pidettyä yllä. Toki varmaan myös joskus voisi käydä salilla ja uimassa ym..

Kuinka usein muuten kesällä on kannattavaa juosta puolikas/ maratoni? Onko järkevää yrittää pistää alkukesälle tavoitteeksi puolimaratoni ja syksyksi itse maratoni vai voiko olla lian iso pala juosta kaksi isoa juoksua kesän aikana? Tässä yritän miettiä ensikesän tavoitteita :D
 

Fordél

Jäsen
Kuinka usein muuten kesällä on kannattavaa juosta puolikas/ maratoni? Onko järkevää yrittää pistää alkukesälle tavoitteeksi puolimaratoni ja syksyksi itse maratoni vai voiko olla lian iso pala juosta kaksi isoa juoksua kesän aikana? Tässä yritän miettiä ensikesän tavoitteita :D

Tuo kuulostaa oikein järkevältä. Alkukesästä esim. Helsinki City Run, jossa pystyy testata omaa kuntoa ja saa hyvän kuvan missä mennään. Jos tuossa vaiheessa ollaan aikataulissa niin sitten vaikka loppukesästä tai alkusyksystä maratooni. Tohon väliin voi hyvin laittaa vielä vaikka toisen puolikkaan tai vaikak jonkun Valkeakoski hölkän (vai mikä se 33km juoksu olikaan). Kyllä pari kolme kisaa pystyy oikein hyvin vetämään. Ja tosiaan se ensimmäinen kisa antaa varmasti oikein hyvän näkemyksen siitä, onko maratoni realistinen loppukesästä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tuo kuulostaa oikein järkevältä. Alkukesästä esim. Helsinki City Run, jossa pystyy testata omaa kuntoa ja saa hyvän kuvan missä mennään. Jos tuossa vaiheessa ollaan aikataulissa niin sitten vaikka loppukesästä tai alkusyksystä maratooni. Tohon väliin voi hyvin laittaa vielä vaikka toisen puolikkaan tai vaikak jonkun Valkeakoski hölkän (vai mikä se 33km juoksu olikaan). Kyllä pari kolme kisaa pystyy oikein hyvin vetämään. Ja tosiaan se ensimmäinen kisa antaa varmasti oikein hyvän näkemyksen siitä, onko maratoni realistinen loppukesästä.

Puolikkaita voi terve ihminen juosta vaikka kuinka ja miten noin matkan puolesta. Nyrkkisääntö kisavauhtisesta palautumiseen on se päivä ja kaksi kilometriä. Maratonia ei (jos haluaa omaan tasoonsa nähden mitään tulosta yrittää) kesässä kannata paria kertaa enempää yrittää, se on elimistölle niin paljon rajumpi rasitus.
 

Fordél

Jäsen
Puolikkaita voi terve ihminen juosta vaikka kuinka ja miten noin matkan puolesta. Nyrkkisääntö kisavauhtisesta palautumiseen on se päivä ja kaksi kilometriä. Maratonia ei (jos haluaa omaan tasoonsa nähden mitään tulosta yrittää) kesässä kannata paria kertaa enempää yrittää, se on elimistölle niin paljon rajumpi rasitus.

Jep näinhän se on, mutta tässä tapauksessa kovin monelle kisaurakalle ei ole mielestäni tarvetta. Käsittääkseni nyt oli kyse juoksemisen taas kerran aloittaneesta kaverista. En silloin juoksisi kovin montaa kovaa kisaa vaan panostaisin treenaamiseen. Kävisin puolikkaalla tai muutamalla puolikkaalla kokeilemassa kuntoa ja sen kestävyyttä sekä testaamassa "kisaolosuhteet" maratonia varten.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Puolikkaita voi terve ihminen juosta vaikka kuinka ja miten noin matkan puolesta. Nyrkkisääntö kisavauhtisesta palautumiseen on se päivä ja kaksi kilometriä. Maratonia ei (jos haluaa omaan tasoonsa nähden mitään tulosta yrittää) kesässä kannata paria kertaa enempää yrittää, se on elimistölle niin paljon rajumpi rasitus.

No joo, eiköhän kaikki ole ihmisestä kiinni.

Mä aloitin juoksemaan hieman vakavammin maaliskuun alussa 2010 ja 18kk myöhemmin olin juossut yhden puolimaratonin, 4 maratonia sekä 6 ultraa (1*6h, 1*100km, 1*123km 2*24h ja 1*ultraintervalli 8*13km) sekä kolunnut läpi yhden täysmatkatriathlonin. Myönnettävä on, että elokuussa tänä kesänä, toisena "juoksuvuotena", tuon jälkimmäisen 24h-juoksun jälkeen takki oli TODELLA tyhjä.

Nyt on 2kk:n treenitauon jälkeen taas into päällä ja tavoitteena Espoon 24h-kisa helmikuussa. Ja jos tuolla menisi vaikka +180km, niin en aio pitää sen jälkeen taukoa kolme kuukautta, vaikka tauon merkityksen opinkin kantapään kautta tänä vuonna.
 

scholl

Jäsen
Puolikas voi olla osa maratonille tähtäävää valmistautumista. Harjoittelua siihen ei kannata välttämättä niin radikaalisesti vähentää ja kunhan ei juokse kovin lähellä, sanotaanko pari viikkoa ennen maratonia niin siitä puolikkaasta ei ole mitään haittaa. Itseasiassa jos maraton on ohjelmassa myöhemmin kaudesta syksyllä niin puolikkaita tai muita lyhyempiä matkoja ehdit käydä useammankin kokeilemassa.
 

scholl

Jäsen
Jep näinhän se on, mutta tässä tapauksessa kovin monelle kisaurakalle ei ole mielestäni tarvetta. Käsittääkseni nyt oli kyse juoksemisen taas kerran aloittaneesta kaverista. En silloin juoksisi kovin montaa kovaa kisaa vaan panostaisin treenaamiseen.

Jokaista viikkoa ei kukaan jaksa treenata kovaa. Joka 3. vko esim. voi olla kevyempi ja silloin voi ihan hyvin käydä viikonloppuna jossain hölkkäkisassa, jos se antaa mielekästä vaihtelua arkeen. Jos 21,1km tuntuu liian raskaalta niin onhan lyhyempiäkin kisoja, joten ihan hyvin voi kilpailla useamminkin. Jos treenaa mielettömästi siihen päätavoitteeseen ja loukkaantuukin ennen kisaa, niin se harmittaa paljon enemmän silloin, kun harjoittelun aikana ei ole osallistunut muihin kilpailuihin verrattuna siihen, että on käynyt hölkkätapahtumissa tai puolikkailla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Noh katsotaan nyt ensin miten saadaan talvella kuntopohjaa pidettyä yllä. Mutta meikäläistä jännittää aina kaikenmaailman "kisailut" niin varmaan olisi hyvä käydä ainakin se yksi puolikas juoksemassa ennenkuin yrittää mitään maratonia. Toki voihan sitä käydä alkukesässä puolikkaan juoksemassa ja sitten syksyllä uudestaan ja koittaa vain sitä aikaa parantaa jos ei usko olevan maratonivauhdissa. Maratoni kun on pelkkä unelma, mutta ei kai sitäkään kannata ihan puolikuntoisena juosta. Ei varmaan mukavaa kun tolppia kerätään samaan aikaan pois kun itse juoksee. Kyllähä sen vaikka kävelee, sen todisti tuossa suurimmassa pudottajassa Ron jolla taisi ikää olla vähän yli 50, polvet hajalla ja muutenkin melko heikossa kunnossa, mutta taisi kävellä johonkin 11 tuntiin tuon, että kyllähän se onnistuu jos vain kanttia on.

Mutta varmaan tuo maratoni kyllä itsellä vaatii sen että näin syksyllä ja talvella tulee tuota kuntoa pidettyä yllä tai muuten pitää pistää finlandia marathonissa vain se puolikas tavoitteeksi. Itse olen tykänyt paljon yhdistelmässä uiminen ja kuntosali, mutta Jyväskylässä kun ei ole juurikaan nyt uimahalleja missä tätä yhdistelmää on voinut toteuttaa johtuen kahden ison paikan remontista niin jäänyt tuo uiminenkin vähemmälle. Toki joitakin pienempiä kyläuimahalleja on toki jossa voisi käydä ,mutta ei vaan ole kiinostanut missään vaajakosken/tikkakosken uimahallissa käydä.

Tuli mieleen että kuinkahan tärkeä tuo saliharjoittelu on tuossa juoksemisessa, auttaako jalkojen treenaaminen salilla paljonkin tuohon juoksukuntoon pääsemiseen vai onko tärkeintä vain saada niitä juoksukilometrejä alle?
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli mieleen että kuinkahan tärkeä tuo saliharjoittelu on tuossa juoksemisessa, auttaako jalkojen treenaaminen salilla paljonkin tuohon juoksukuntoon pääsemiseen vai onko tärkeintä vain saada niitä juoksukilometrejä alle?

Juoksemisessa ylivoimaisesti tärkeimmät lihakset ovat keskivartalon lihakset ja niistä erityisesti syvät vatsalihakset. Tosin kyllähän salilla voi muutenkin käydä jonkunlaista jalkojen kuntopiiriä tekemässä, mutta mäkivedot tai kovat tasaisen vedot kehittävät myös jalkojen lihaskuntoa oikein hyvin. Mutta se keskikroppa ensimmäisenä kuntoon!
 

scholl

Jäsen
Tuli mieleen että kuinkahan tärkeä tuo saliharjoittelu on tuossa juoksemisessa, auttaako jalkojen treenaaminen salilla paljonkin tuohon juoksukuntoon pääsemiseen vai onko tärkeintä vain saada niitä juoksukilometrejä alle?

Omalla painolla eli askelkyykkyjä tms. voit tehdä, mutta omalla kropalla. Jos juokset päivittäin niin jätä kaikki punttihommat pois. Sitä voi syksyllä toki harjoittaa ylimenokaudella, mutta välttämätöntä se ei kestävyysjuoksijalle ole. Melkein kaikki lihaksia voit treenata oman kropan painolla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Omalla painolla eli askelkyykkyjä tms. voit tehdä, mutta omalla kropalla. Jos juokset päivittäin niin jätä kaikki punttihommat pois. Sitä voi syksyllä toki harjoittaa ylimenokaudella, mutta välttämätöntä se ei kestävyysjuoksijalle ole. Melkein kaikki lihaksia voit treenata oman kropan painolla.

Jep, tuossa lähinnä yritän sisäistää miten harjoituttaa tuota juoksemista. Toki jonkinverran vinkkejä sain ihan koulussakin kun kaksikertaa kävin puolimaratonikurssin koulun valinnaistunneilla, mutta tuostakin on nyt parivuotta aikaa.. ei oikein sitten kesällä napanut juoksut ja jäi itse puolikas juoksematta :D
 

scholl

Jäsen
Jep, tuossa lähinnä yritän sisäistää miten harjoituttaa tuota juoksemista. Toki jonkinverran vinkkejä sain ihan koulussakin kun kaksikertaa kävin puolimaratonikurssin koulun valinnaistunneilla, mutta tuostakin on nyt parivuotta aikaa.. ei oikein sitten kesällä napanut juoksut ja jäi itse puolikas juoksematta :D

Kerran viikossa pitkä lenkki, kerran viikossa joku kovempivauhtinen lenkki ja muut hitaita palauttavia tms. peruskestävyyslenkkejä. Venyttelyjä, keskivartaloa vahvistavia liikkeitä siihen päälle. Kun osa lenkeistä tapahtuu esim. mäkisessä maastossa niin jalat vahvistuvat jo ilman punttikuuriakin. Sama vaikutus on vauhdikkaammalla juoksulla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös