Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 567 160
  • 3 884

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kiitos vaan kaikille näistä juoksumattovinkeistä. Itse en pysty kylmällä ilmalla juoksemaan helposti kipeytyvän kurkun takia ja juoksu matolla on tuntunut tähän mennessä todella tylsältä ja tökkivältä. Ehkä tänä syksynä ja tulevana talvena asiat muuttuvat.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
scholl kirjoitti:
Juoksetko liian kovaa? ... Tai sitten on niin kuuma, etkä juo välillä.

Kiitos vain kaikille hyvistä vastauksista tähän juoksumatto-dilemmaan... Schollin kysymykseen sen verran, että todennäköisesti liian kova vauhti ei ole kuitenkaan ongelmana, koska ulkona arvioisin lenkkini pituuden olevan luokkaa 12-14 kilometriä tunnissa ja juoksumatolla olen ohjelmoinut tason noin 11km tuntivauhtiin. Kulmana käytän Flun tavoin yhden asteen 'ylämäkeä'.Tuo kuumuus/hikoilu ja juomisen lisääntynyt tarve on kyllä hyvä pointti, jota en ole tullut ajatelleeksi tarpeeksi. Yleensä ulkona tunnin lenkeillä en kanna nestettä mukanani ja kun nyt mietin, niin aika vähään se juominen on jäänyt myös juoksumatolla juostessa... Tosin en kyllä juoksumatolla ole pystynyt koskaan juoksemaan kolmea varttia pidempiä lenkkejä. Joka tapauksessa varsin isokokoisena juoksijana - lihakset tarvitsevat happea - riittävä hapensaanti on myös tärkeää, ja monilla kuntosaleilla - niillä joissa olen käynyt - ilmastointi ja ilmanlaatu ei ole ns. parhaasta päästä. Voi olla, että silläkin on oma vaikutuksensa?

Flu kirjoitti:
Paras asia, jonka juoksumatolla oppii on saada jalan liikkumaan taakseppäin jo siinä vaiheessa, kun kantapää osuu mattoon/tiehen. Jos tämä ei tapahdu rennosti voi juoksu tuntua tökkivältä.

Olen elänyt siinä käsityksessä, että askellukseni olisi varsin puhdas maratoonarin askellus, koska aikanaan se tuli opiskelultua ns. kantapään kautta - heh, huono.. Olenkin ollut taipuvainen ajattelemaan (tämä ilman syvällistä pohdintaa) että - päinvastoin kuin Scholl kirjoitti -juoksumatolle sopisi paremmin sellainen maileri-askellus? Joka tapauksessa tuo Flun ylläkirjoittama laittoi oikeasti mietityttämään oman askellukseni puhtautta uudelleen, koska tuo 'tökkivä' askellus kuvaa kyllä erinomaisesti tuntemuksiani juoksumatolla? Voipi olla, että olen kuitenkin onnistunut kehittämään itselleni sellaisen hiipivän - valemaratoonarin - askelluksen, jossa kyllä astun oikeaoppisesti kantapäällä, mutta varsinainen eteenpäin vievä työ tapahtuu edelleen ainoastaan päkiällä...??? Joka tapauksessa juoksumatolla juostessa päällimmäinen tunne on, että matto on ikäänkuin liian lyhyt normaaliin askellukseeni, että juoksu tuntuisi ns. luonnolliselta? Luultavasti vika ei kuitenkaan ole matossa, vaan juurikin 'juoksutekniikassani' koska en kuitenkaan mitenkään poikkeuksellisen pitkä (185cm) ole.

Veikkaisin kuitenkin kohdallani suurimmaksi ongelmaksi psykologisia juttuja, tai kuten edellisessä viestissä asian ilmaisin, pää ei kestä juoksumatolla juoksemista. Minulle juoksemiseen on aina liittynyt ulkoilu ja luonto tärkeänä elementtinä mukaan, ja kun tämä 'riistetään', huomaan, ettei juoksu tunnukaan enää mukavalta. Respektit kaikille, jotka pystyvät juoksemaan matolla yli tunnin lenkkejä, oikeasti! Jos itse pääsisin aluksi edes kolmen vartin tasoon.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osaako muuten joku kertoa mikä on vialla kun joskus pitkillä lenkeillä pakaralihakset kipeytyvät? Itse olen ajatellut sen niin, että lantio putoaa väsyneenä liian alas ja perse alkaa laahata ja tämä sitten vaikuttaa pakaran kipeytymiseen, mutta mikä tuohon voisi auttaa? Ongelma ei ole suurin suuri eikä siitä mitään älytöntä harmia ole, mutta olisihan se kiva, jos tuollainen asia saataisiin kuntoon.
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Prof. Puck kirjoitti:
Joka tapauksessa tuo Flun ylläkirjoittama laittoi oikeasti mietityttämään oman askellukseni puhtautta uudelleen, koska tuo 'tökkivä' askellus kuvaa kyllä erinomaisesti tuntemuksiani juoksumatolla? Voipi olla, että olen kuitenkin onnistunut kehittämään itselleni sellaisen hiipivän - valemaratoonarin - askelluksen, jossa kyllä astun oikeaoppisesti kantapäällä, mutta varsinainen eteenpäin vievä työ tapahtuu edelleen ainoastaan päkiällä...??? Joka tapauksessa juoksumatolla juostessa päällimmäinen tunne on, että matto on ikäänkuin liian lyhyt normaaliin askellukseeni, että juoksu tuntuisi ns. luonnolliselta? Luultavasti vika ei kuitenkaan ole matossa, vaan juurikin 'juoksutekniikassani' koska en kuitenkaan mitenkään poikkeuksellisen pitkä (185cm) ole.
Kokeile laittaa juoksumatto negatiiviseen kulmaan. Jos jalka tulee liikaa kantapäälle, joka pysäyttää vauhtia ja sitten sitä yritetään saada aikaan päkiällä ponnistaen ei jalka rullaa kevyesti. Tämä tyypillisesti korostuu alamäkeen juostaessa. Tuon huomaan, jos alamäkeen juostessa tuntuu selvää töksähtelyä koko reidessä. Alamäkiharjoittelulla on helppo parantaa juoksutekniikkaansa. Tarkoitus on saada talousellinen erittäin rullaava askellus. Monet jouksumatot eivät tue miinuskulmia, mutta muuta pölkky juoksumaton takana ajaa saman asian.
 

hilapiste

Jäsen
Flu kirjoitti:
Kokeile laittaa juoksumatto negatiiviseen kulmaan. Jos jalka tulee liikaa kantapäälle, joka pysäyttää vauhtia ja sitten sitä yritetään saada aikaan päkiällä ponnistaen ei jalka rullaa kevyesti. Tämä tyypillisesti korostuu alamäkeen juostaessa. Tuon huomaan, jos alamäkeen juostessa tuntuu selvää töksähtelyä koko reidessä. Alamäkiharjoittelulla on helppo parantaa juoksutekniikkaansa. Tarkoitus on saada talousellinen erittäin rullaava askellus. Monet jouksumatot eivät tue miinuskulmia, mutta muuta pölkky juoksumaton takana ajaa saman asian.

Tuota alamäkijuoksutekniikkaa kannattaa muutenkin hioa. Ite olen kokeneemmilta juoksijoilta saanut vinkkiä siitä miten alamäessä kannattaa juosta. Kun askellus suuntautuu ottaen huomioon juoksupinnan kaltevuuden alaspäin niin ei tule ponnistettua liian pystyyn, niinkuin itellä oli tapana pomppia. Alamäkeen juoksu on muuttunut rennommaksi ja palauttavammaksi tämän jälkeen.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Flu kirjoitti:
Kokeile laittaa juoksumatto negatiiviseen kulmaan. Jos jalka tulee liikaa kantapäälle, joka pysäyttää vauhtia ja sitten sitä yritetään saada aikaan päkiällä ponnistaen ei jalka rullaa kevyesti. Tämä tyypillisesti korostuu alamäkeen juostaessa. Tuon huomaan, jos alamäkeen juostessa tuntuu selvää töksähtelyä koko reidessä. Alamäkiharjoittelulla on helppo parantaa juoksutekniikkaansa. Tarkoitus on saada talousellinen erittäin rullaava askellus. Monet jouksumatot eivät tue miinuskulmia, mutta muuta pölkky juoksumaton takana ajaa saman asian.

Jaahas, Flu taisi sitten diagnisoida mun juoksutekniikan puutteet ihan näin netin välityksellä. Siis oikeasti kiitokset erittäin hyvistä vinkeistä. Asia on nimittäin juuri noin, eli askellukseni on todella tökkivää alamäkeen juostessa ja (etu)reidet ovat paljon kovemmalla rasituksella kuin ylämäkeen noustessa. Voi olla, että näillä vinkeillä saan oikeasti korjattua tekniikkani sille tasolle, että myös juoksumatto alkaa tuntua OK-vaihtoehdolta. Kova urakka edessä, koska viimeksi opetellessani astumaan päkiän sijasta kantapäällä mulla meni lähes yksi vuosi ns. oppia uusi tyyli, myös väsyneenä siten, että tekniikka pysyi ns. kasassa.

Tosin, kun nyt alkuun päästiin, vuodenvaihteen jälkeinen ongelma mulla ei ole enää niinkään juoksumatto, vaan kuumuus. Minkälaisia kokemuksia ja vinkkejä teillä on yli 30 asteen lämpötilassa juoksemisesta? Luonnollisesti tajuan perusjutut itsekin, eli suojautua auringolta, riittävä nesteytys, hikoilu voi tuottaa extra-ongelmia hiertymien muodossa jne... Luultavasti oikein lämpimällä on syytä kuunnella kehon tuntemuksia vielä entistäkin herkemmällä korvalla? Tuleeko muita vinkkejä mieleen?
 

scholl

Jäsen
Olen törmänyt nyt melko erikoiseen, mutta jossain määrin mielenkiintoiseen ilmiöön. Tukholman Djurgårdenissa juoksee iltaisin pimeässä isoja juoksuporukoita. He lenkkeilevät melko hiljaisella vauhdilla ja nimenomaan ajoradalla. Vieressä menee hiekkainen kävely, pyöräilytie, jonka pinta ainakin minua miellyttää, mutta nämä parinkymmenen juoksijan porukat menevät aina ajoradalla vieden toiseen suuntaan menevän kaistan kokonaisuudessaan. Ja niitä näkyy joka ilta. Itse en ymmärrä, mikä idea siinä on.

Itse paransin Svedu-lenkkeilyn turvallisuutta tänään niin, että ostin lenkkipuvun, jossa takki on neonvärinen heijastimineen. Housut toki mustat, mutta tuo takki tosiaan näkyy pimeässäkin hyvin.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Masokisti-mäkinen kävi heittämässä pari kierrosta Viikin Latokartanoa ympäri. Juuri koskaan ei lenkki ole maistunut niin hyvälle kuin nyt - kova tuisku, semiliukasta ja välillä ankara myötätuuli jossa on kiva pistellä. Toki kääntyi vastaiseksi aina paikka paikoin joka vain lisäsi nautintoa.

Ostin muutama viikko sitten juoksutrikoot, eli annoin vihdoin periksi. On muuten loisto-ostos. Ja täydet pisteet jälleen kerran Asicsin Gel Cayanoille - kenkä toimii myös mustalla jäällä. Aivan kuten kitkarengas!
 

scholl

Jäsen
mäkine kirjoitti:
Masokisti-mäkinen kävi heittämässä pari kierrosta Viikin Latokartanoa ympäri. Juuri koskaan ei lenkki ole maistunut niin hyvälle kuin nyt - kova tuisku, semiliukasta ja välillä ankara myötätuuli jossa on kiva pistellä. Toki kääntyi vastaiseksi aina paikka paikoin joka vain lisäsi nautintoa.

Itse juoksin eilen illalla noin tunnin lenkin lumimyrskyssä. Välillä oli nilkkoihin asti lunta, välillä vähemmän. Harmikseni muutama kerta tuli astuttua vesilätäkköön, joten tossut olivat kyllä täysin märät.

Samaa mieltä siitä, että hyvältä minunkin lenkkini maistui. Ei siksi, että se olisi ollut erityisen helppo lenkki, vaan lumen takia se oli melko raskas, mutta valkoiset maisemat Djurgårdenissa olivat kyllä upeita. Rauhallista, eikä mitään liikennettä. Djurgården on todellakin jotain, mistä suomalainen voi olla kateellinen ruotsalaisille. Ja onhan tuo turvallistakin, kun ei liikennettä paljon ole, eikä pakokaasuja ja on heijastavat vaatteet. Tuskin kukaan edes uskaltaa alkaa mitään, koska maat kuuluvat Kalle Kustaalle ja hän ei ole kovin mukava varmaan, jos kunnolla jollekin vittuuntuu.

Lumi on assua pehmeempää, joten niin kauan kun ei ole jäistä, ei tarvitse etsiä mitään hiekkapohjaisia polkuja, vaan mennä missä vain kuinka pitkään tahansa ilman jalkavaivoja.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Voisiko joku expertti kertoa, missä kengissä olisi sellainen pohjakuvio, joka mahdollistaisi mahdollisimman rennon juoksemisen jäiselläkin olosuhteella? Mäkine tuossa mainitsi Asicsin Gel Cayanot, onko jotain muita vaihtoehtoja, josta porukalla on hyviä kokemuksia.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Alamummo kirjoitti:
Voisiko joku expertti kertoa, missä kengissä olisi sellainen pohjakuvio, joka mahdollistaisi mahdollisimman rennon juoksemisen jäiselläkin olosuhteella? Mäkine tuossa mainitsi Asicsin Gel Cayanot, onko jotain muita vaihtoehtoja, josta porukalla on hyviä kokemuksia.

Nastoitetut lenkkarit mahdollisesti. Tässä yksi vaihtoehto ihan vaan malliksi, kokemusta ei ole: http://www.jalas.com/index.php?do=productpage&row=1191&page_id=79&

En ole ihan varma, mutta muistelisin joskus jossain olleen juttua siitä, että nastat voi laitattaa suutarilla lähes kenkään kuin kenkään. Saatan muistaa ihan väärinkin.
 
Suosikkijoukkue
Rochester Diablos
Alamummo kirjoitti:
Voisiko joku expertti kertoa, missä kengissä olisi sellainen pohjakuvio, joka mahdollistaisi mahdollisimman rennon juoksemisen jäiselläkin olosuhteella? Mäkine tuossa mainitsi Asicsin Gel Cayanot, onko jotain muita vaihtoehtoja, josta porukalla on hyviä kokemuksia.

Itse olen ollut aika tyytyväinen Asicsin Gel Trabuco lenkkareihin jotka ovat ns maastojuoksumalli, mutta toimii aika kivasti liukkaallakin pohjan kuvioiden ansiosta.

Jukka
 

scholl

Jäsen
No niin nyt on löytynyt sopiva juoksupaikka, jos ei liukkailla halua nykiä eli Esport Arena. 400 metrin rataa juostessa ei aikakaan käy yhtä pitkäksi kuin juoksumatolla. Kiskoin viikko sitten 25 kierrosta 40+ minuutissa. Ei ollut kelloa ranteessa, joten ihan tarkka aika jäi hämärään, joten voi olla itse asiassa lähempänä kolmeakin varttia. No joka tapauksessa ihan mukavalta se tuntui siellä mennä.
 

Facemob

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild
Ai täällä oli tällainenkin ketju! Sepä kiva, laitetaanpa ihan kovana oma ennätys 400-metrin juokussa tänne viime kesältä: 59.52. Ilman mitään valmennusta juostu, ilman mitään harjoitusohjelmaa. En ole koskaan myöskään kuulunut mihinkään yleisurheilujoukkioon. Lenkillä tulee käytyä kerran pari viikossa ja puntteja tulee nosteltua.
 

hilapiste

Jäsen
Tähän asti olen kesät ja talvet läpytellyt samoilla lenkkareilla mutta nyt vaimokkeen hyvien kokemusten kannustamana on tarkoitus hankkia talveksi nastoitetut lenkkarit. Voi sen pahimman jäisen siirtymäkauden syssyllä ja keväällä juosta rennommin. Meille oli uutta se, että lenkkareihin voi laittaa nastat eikä tarvitse ostaa valmiita nastakenkiä. Se on hyvä, sillä monissa valmiiksi nastoitetuissa lenkkareissa on vääränlainen tuki, sillä tarvitsen neutraalin kengän. Täytyy varmaan käydä ostamassa Nike Air Pegasukset ja laitattaa nastat, kyseinen kenkä on ollut käytössä koko lenkkeilyuran. Onko tietoa löytyykö Tampereelta nastoituspaikkoja?
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Joskus aina kesällä tulee käytyä lenkillä, mutta ihan liian harvoin.. Toisaalta korvaan sen lenkkeilyn kovalla urheilulla, mutta silti mulla on aika huono kunto.

En vaan ikinä jaksa lähtee mihinkään pihalle juoksemaan. Varsinkaan kun on näin kylmä. Sitten vielä kaikki ihmiset kyylää ärsyttävästi. Johtuukohan se nuoresta iästäni, vai onkohan juoksutyylissä jotain parantamisen varaa :D

Sellanen juoksumatto olis kyllä kiva. Sillä tulis varmaan läpsyteltyä harva se päivä...
 

scholl

Jäsen
Tuli käytyä taas sisäjuoksemassa. Tällä kertaa 12km. Aikaa meni n. 57min sisältäen pari noin 15-20s juomapaussia. Joku taisi mainita aiemmin siitä, että pitäisi lenkkeillä hiljaisempaa vauhtia, mutta itse en ainakaan pysty yhtään hiljempaa juoksemaan kuin 5min kilometrivauhtia. Se on silloin jo kävelyä, jos oikein hiljaa menee ja mielummin silloin oikeasti kävelen. Olen huomannut, että tuollainen vauhti, mitä tänäänkin pidin on aika sopivaa. Ei rasita liikaa ja sitä voisi jatkaa periaatteessa kuinka kauan tahansa.

Toiset lenkkaritkin ostin tänään nyt pienen ajan sisällä. Parasta tempoa kaikki edellisiltä kesiltä olevat kengät romukoppaan. Sen verran kovettuneet ovat jo parissa vuodessa, että iskunvaimennuksen puute aiheuttaa jaloille ongelmia. Niinpä nyt kovalla asenteella yritetään huonoa kuntoa parantaa kaksilla uusilla tossuilla + muilla lajeilla kuten hiihtämällä.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
scholl kirjoitti:
Joku taisi mainita aiemmin siitä, että pitäisi lenkkeillä hiljaisempaa vauhtia, mutta itse en ainakaan pysty yhtään hiljempaa juoksemaan kuin 5min kilometrivauhtia. Se on silloin jo kävelyä, jos oikein hiljaa menee ja mielummin silloin oikeasti kävelen. Olen huomannut, että tuollainen vauhti, mitä tänäänkin pidin on aika sopivaa. Ei rasita liikaa ja sitä voisi jatkaa periaatteessa kuinka kauan tahansa.

No sopiva juoksuvauhtihan riippuu toki aina kunkin omasta kunnosta. Pääpointti on minun mielestäni kuitenkin, että tahtia sekä harjoituksen kestoa pitää vähän vaihdellakin eikä aina painaa samanlaista lenkkiä samanlaisella tahdilla. Siis jos haluaa parhaita mahdollisia tuloksia kuntonsa kannalta. Muuten on tietysti ihan sama miten juoksee. Niin ja sitten tuohon juoksu-/kävelykohtaan vielä sellainen pointti, että kyllä minä saan ainakin sykkeen nousemaan tehokkaammin hölkkäämällä kuin ripeästi kävelemällä. Siinäkin tulee tietysti eteen se kysymys, että mikä sen lenkin tarkoitus on. Hermojen lepuutus vai tehokas kunnon kohotus.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Troy kirjoitti:
Niin ja sitten tuohon juoksu-/kävelykohtaan vielä sellainen pointti, että kyllä minä saan ainakin sykkeen nousemaan tehokkaammin hölkkäämällä kuin ripeästi kävelemällä. Siinäkin tulee tietysti eteen se kysymys, että mikä sen lenkin tarkoitus on. Hermojen lepuutus vai tehokas kunnon kohotus.

Nimenomaan näin. Tosin esimerkiksi neljän tunnin reipas kävely talvisessa metsässä lepuuttaa paitsi hermoja myös kohottaa hieman kuntoa. Ja juuri riittävän pitkiä hidasvauhtisia lenkkejä kuntoilijat noin keskimäärin taitavat tehdä liian vähän.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Snakster kirjoitti:
Nimenomaan näin. Tosin esimerkiksi neljän tunnin reipas kävely talvisessa metsässä lepuuttaa paitsi hermoja myös kohottaa hieman kuntoa. Ja juuri riittävän pitkiä hidasvauhtisia lenkkejä kuntoilijat noin keskimäärin taitavat tehdä liian vähän.

Jep, itsekin teen välillä tuollaisia PK-harjoituksia, kesällä monesti myös pyörällä (esim. stadin alueella Ursan aurinkokuntamallin kierros pyörällä on hyvää myös suunnistustaidon kannalta, jos ei ota minkäänlaista karttaa mukaan vaan yrittää löytää planeetat planeetoilta löytyvien karttojen avulla "muista ja unohda"-metodilla :)).

Muuten lenkillä tulee helposti vedettyä ihan liian lyhyitä matkoja, kun ei tuntien jolkottelu oikeastaan huvita. Oikeastaan ainoat "hyödylliset" lenkit ovat noita VK-treenejä, missä nykyään tyypillisesti juoksen karttapaikan avulla mitattua 5 tai 7km lenkkiä omalle kunnolle kovaa, eli lyhyempää 4min/km tahdilla( ts. 20 minsaa +-20 sekkaa) ja pidempää n. 4min 20 sek (30-31 min) tahdilla.
Kyllä suunnitelmissa on vetästä esim. joku Laajalahden kierros (~12km) mutta ei vaan jaksa :)
Suunnistaessa sitten taas on ihan normaalia, että tulee juostua 90 minuuttiakin putkeen, tosin tietenkin välillä pysähdellen.

Jostain pitäisi vaan löytää motivaatio vetää pitkää PK-treeniä, koska siitä kuitenkin olisi eniten hyötyä monessakin urheilulajissa, VK-treenin saa sinänsä korvattua helposti lätkää/korista pelaamalla.
 

hilapiste

Jäsen
Troy kirjoitti:
No sopiva juoksuvauhtihan riippuu toki aina kunkin omasta kunnosta. Pääpointti on minun mielestäni kuitenkin, että tahtia sekä harjoituksen kestoa pitää vähän vaihdellakin eikä aina painaa samanlaista lenkkiä samanlaisella tahdilla. Siis jos haluaa parhaita mahdollisia tuloksia kuntonsa kannalta. Muuten on tietysti ihan sama miten juoksee. Niin ja sitten tuohon juoksu-/kävelykohtaan vielä sellainen pointti, että kyllä minä saan ainakin sykkeen nousemaan tehokkaammin hölkkäämällä kuin ripeästi kävelemällä. Siinäkin tulee tietysti eteen se kysymys, että mikä sen lenkin tarkoitus on. Hermojen lepuutus vai tehokas kunnon kohotus.

Näinhän se juuri on, että vaihtelemalla lenkkiä kroppa saa erilaista harjoitusta eikä pääse tottumaan samaan vauhtiin.
Itellä on ollu sykemittarista apua kun on yrittänyt erivauhtisia lenkkejä tehdä. Varsinkin PK lenkit juoksin aluksi liian lujaa mutta sykemittarilla löytyi ne oikeat vauhdit.Nykyään mittaria en enää juuri tarvitse. Minä olen ohjelmoinut lenkkeilyn niin, että 3-4 kertaa viikolla normilenkki pk vauhdilla 45min-1h. Väillä tulee vedettyä yksi kovempi lenkki jolloin sykkeetkin huitelevat korkeammalla. Sitten viikonloppuna kun on enempi aikaa niin yksi pitempi noin 1h15min-2h rauhallinen keikka. Vielä kun tulisi pysyvä lumi niin pääsisi hiihtelemään jolloin jää kyllä juoksemiset vähemmälle.Hiihto kun on lajien kuningas.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Ääh, nyt on meneillään ei-maistu-lenkki-vaikka-kuinka-väkisin-puurtaisi- vaihe. Tollasia kympin/60 min lenkkejä yleensä vetelen, ihan kivasti hölköttelen tuon matkan ilman tuskia. Vaan nyt ei saatana saa itseään muualle kuin salibandyyn/futsaliin. Näitä kausia mulla tulee aina välillä ja menee myös pois aivan yllättäen. Saatan tempaista parin kolmen viikon lenkkeilemättömyyden jälkeen 15 km:kin, yleensä kulkee silloin hyvin.

Onko muilla sama ettei juoksu maita jos pitää pakottaa itsensä radalle? Jalat aivan pökkelöt ja voimattomat. Pitäisi varmaan kokeillä tähän väliin sellaista pitkää hidasvauhtista lenkkiä, vaikka 15 km ja 2 tuntia.
 

scholl

Jäsen
Snakster kirjoitti:
Nimenomaan näin. Tosin esimerkiksi neljän tunnin reipas kävely talvisessa metsässä lepuuttaa paitsi hermoja myös kohottaa hieman kuntoa. Ja juuri riittävän pitkiä hidasvauhtisia lenkkejä kuntoilijat noin keskimäärin taitavat tehdä liian vähän.

Totta se on, että ne hidasvauhtiset pitkät lenkit jäävät aika usein väliin. Monilla ei ole aikaa ja sunnuntaina on sitten darra. Yksi joka sopii tuollaiseksi alhaisen sykkeen touhuksi on esim. vaeltaminen. Maastot voivat olla rankkoja ja niissä pari kolme tuntia voi mennä vaikkapa iltaisella kuin siivillä, vaikka liikkuisi ripeästi kunhan ei ole liian pimeää. Kyllä sen jälkeen tuntuu, että jotain on tultu tehtyä. En itsekään ihan diibadaabakävelyä harrasta kovin usein, kun autotkin on keksitty. Tuo hiihtäminen on hyvä juttu kyllä pitkiä lenkkejä ajatellen ja kyllä sitä loppukeväästä/kesällä joutuu itsensä pakottamaan aina joskus pitkään lenkkiin. Kunhan ei liikaa vedä assulla silloin niin hyvä tulee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös