Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 572 314
  • 3 904

Danko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Columbus Blue Jackets
Vasta kolmas lenkki tälle syksylle juuri juostuna. Vauhti ei päätä huimannut ja ajallisesti koko rykäisy kesti vain puolisen tuntia. Pohjakunto on luokkaa paska, sillä kesäkuussa vääntyi nilkka ja se esti kaikenlaisen liikunnan aina elokuun puoliväliin asti. Pikkuhiljaa olisi kuitenkin tarkoitus lähteä rakentamaan hyvää juoksukestävyyttä. Vähintään viisi kiloa haluan myös pois nykyisestä painosta. Liikaa ei parane kuitenkaan lähteä riuhtomaan. Hiljaa hyvä tulee.

Olisi minulla ihan kysyttävääkin. Eli miten voisi valmistautua lenkille lähtöön? Minkälaista ruokaa ja millä aikavälillä kannattaa syödä ennen lenkkiä? Entä nestetasapaino ja venyttely?
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Olisi minulla ihan kysyttävääkin. Eli miten voisi valmistautua lenkille lähtöön? Minkälaista ruokaa ja millä aikavälillä kannattaa syödä ennen lenkkiä? Entä nestetasapaino ja venyttely?

Nää on aika yksilöllisiä. Itse en venyttele. Pitäisi kai, mutta en ole vielä oppinut. Jos lähden aamulenkille, niin tärkeintä on käydä pskalla ennen lenkkiä, koska muuten rupeaa takana painamaan +10km:n jälkeen.

Normilenkeille en tee mitään nestetankkausta tms. Muutenkin aika vähän katson miten syön, siis jos kyse on normitreenilenkeistä. Kyllä sen sitten huomaa jos energiat on vähissä, valmistautuu eri lailla sitten ensi kerralla.

Testaamalla oppii ja kun kunto kasvaa, niin nuokin muuttuvat. Nykyään on aika hienoa, kun pystyy oikeastaan kylmiltään lähteä vetämään puolikkaan tai jopa pidemmän. Viime viikolla kävin heittämässä 31km pitkän ilman mitään tankkauksia ja ihan kivasti meni sekin. Kesähelteillä tosin 10-15km oli aika maksimi ilman lisänesteitä.
 

Fordél

Jäsen
Tässä on tullut kesä ja syksyn alku tullut juostua sen minkä muilta toilailuilta kerkeää. Välillä kilsoja tulee hyvinkin alle, mutta valitettavasti muut lajit syövät sen verran paljon juoksemista, että isoihin lukemiin ei pääse millään. No toivotaan, että ne kuitenkin tukevat tätäkin harrastusta. Onneksi seuraavat kuukaudet näyttävät juoksun kannalta hyviltä ja pääsee keskittymään lähes täysin vain juoksemiseen. Täytyy kuitenkin muistaa käydä salillakin, jotta saa vahvistettua esimerkiksi keskivartaloa, jolla tuntuu olevan selkeästi vaikutusta juoksemiseen.

Sen olen tässä viime vikkoina huomannut, että mp3-soittimen mukaan ottaminen lenkeille on kasvattanut mukavasti lenkkien pituuksia. Soittimeen kun latailee erilaisia radio-ohjelmia niin niitä kuunnellessa menee pidemmät lenkit paljon helpommin. Hankin liikuntaan sopivat nappikuulokkeet, jotka todellakin pysyvät korvassa juostessa, joten mikäs tässä on hölkötellessä. Suosittelen niitä ehdottomasti. Lisäksi suosittelen luonnossa juoksemista. Toistaiseksi olen pysynyt pururadoilla, mutta välillä olen poikennut pienemmille poluille, joilla juokseminen on pikkasen eri laji. Joutuu keskittymään ihan eri tavalla ja samalla varmasti vähän eri lihaksetkin kuormittuvat. Hyvää vaihtelua asfaltilla juoksemiseen, jota pitää toki harrastaa, että jalat tottuu kovaankin alustaan.

Seuraava tavoite on nostaa kilsavauhtia, koska viime kuukaudet ovat menneet pohjakuntoa rakennellessa. Kuhan vaan paikat kestäis...
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Paljonko juoksette yksillä lenkkareilla ja mistä tietää, millon kannattaa ostaa uudet? Mulla on noin kolme vuotta vanhat Niken lenkkarit, en osaa arvioida, paljonko olen juossut niillä, mutten edes 1000km. Ulkoisesti on ihan ehjät eikä oo muutenkaan mitään valittamista, mutta kyllähän nuo silti kuluu. Käyn säännöllisen epäsäännöllisesti juoksemassa, yritän 2-3 kertaa viikossa 5-6km lenkkejä. Kannattaako edes ostaa uusia, ennen kuin nuo vanhat on käyttökelvottomat?
 

Fordél

Jäsen
Paljonko juoksette yksillä lenkkareilla ja mistä tietää, millon kannattaa ostaa uudet? Mulla on noin kolme vuotta vanhat Niken lenkkarit, en osaa arvioida, paljonko olen juossut niillä, mutten edes 1000km. Ulkoisesti on ihan ehjät eikä oo muutenkaan mitään valittamista, mutta kyllähän nuo silti kuluu. Käyn säännöllisen epäsäännöllisesti juoksemassa, yritän 2-3 kertaa viikossa 5-6km lenkkejä. Kannattaako edes ostaa uusia, ennen kuin nuo vanhat on käyttökelvottomat?

Kyllähän nuo lenkkarisi olisi varmasti erilaisten suoritusten perusteella vaihdettava. Itse näen nuo suositukset kuitenkin lähinnä firmojen "propagandana" ja niiden intressin ajamisena. Olen yksinkertaisesti juossut kengillä niin pitkään kun ne tuntuu hyviltä. Jos mitään ongelmia ei tule ja juoksu tuntuu hyvältä niin miksi sitä vaihtamaan? Eiköhän tässäkin kohdin kannata luottaa ihan maalaisjärkeen.
 

scholl

Jäsen
Sen olen tässä viime vikkoina huomannut, että mp3-soittimen mukaan ottaminen lenkeille on kasvattanut mukavasti lenkkien pituuksia.

Ite en tiedä miten mp3 voi kasvattaa lenkkien pituuksia. Ite juoksen sen pituisia lenkkejä mitä ohjelmassani on, jos jalat ovat juoksukunnossa. Aina ei ole. Olen juossut esim. 35km ilman mitään tarvetta radiolle. Toki oishan mulla tikulla Dale Carnegien How to win friends and influence people, minkä voisin joskus kuunnella, mutta en usko, että pystyn keskittymään juostessa. Se on hyvä, ettei siellä ole mökää, joten voi keskittyä omiin ajatuksiinsa tai itse juoksemiseen.

Paljonko juoksette yksillä lenkkareilla ja mistä tietää, millon kannattaa ostaa uudet? Mulla on noin kolme vuotta vanhat Niken lenkkarit, en osaa arvioida, paljonko olen juossut niillä, mutten edes 1000km. Ulkoisesti on ihan ehjät eikä oo muutenkaan mitään valittamista, mutta kyllähän nuo silti kuluu.

En osaa sanoa. Nykyään merkkaan kilometrit ylös. Se on helpompaa jaloille, kun vaimennuksen heikennys ei tosiaan näy ehkä päälle. Jos ne ovat normilenkkarit, eivätkä mitkään kisakengät niin jos ei ole 1000km juostu niin ne eivät voi olla loppu. Eli 1000km voit ihan hyvin juosta, toiset juoksevat joillain kengillä jopa 2500km. Riippuu alustasta, jaloista, lenkeistä jne. Minä suojelen jalkoja ja juoksen sen n. tonnin.

Toki jotkut kengät voivat hajota jo ennen sitä, joten jos muutoksia tulee niin antaa mennä, mutta jos mitään ei näy niin tonni mulla. Ehkä sun kannattaisi tehdä päätös, että ensi kevääksi uudet kengät kehiin ja kilsat ylös. Tai ehkä jo aiemmin jos juokset talvellakin.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Jos nyt joku pitää kahden tunnin alitusta lähes ylitsepääsemättömän kovana rajana puolimaratonilla, niin kyllä sen rajan alle kaikenlaisilla elämäntavoilla kuitenkin pääsee: Hynynen juoksi puolimaratonin alle kahden tunnin.

Tosin, kyllähän Hynynen on kuuleman mukaan juossut aikoinaan 120 km:n juoksuviikkoja, että juoksupohjia löytyy jostain kaukaa.

Minä itse henkilökohtaisesti allekirjoittanut (sic!) aloitin vittumaisen kuuman kesän jälkeen syyskuussa kovemmat treenaamiset. Näyttäisi tulevan 25 harjoitusta syyskuulle. Oli flunssakin tuossa viime viikolla, niin en päässyt viiteen päivään treenaamaan.

Bikinikuntoon kesäksi 2011!
 

Islanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rebook Zig

Ovechkin jonkun mainoksen mukaan käyttää näitä niin pakko olla hyvät. Ja jos luvataan 20% vähemmän rasitusta jalkoihin niin sehän nipistää satasen ajastakin suoraan sen 2 sekuntia pois...

Onko jollain kenties jo omakohtaista kokemusta ko. kengistä tai muuten tietoa

Kengät löytyvät esimerkiksi reebokin sivuilta:
http://www.reebok.com/US/product?modelId=30039066&articleId=J21270
Suomesta en kenkiä ainakaan ole vielä löytänyt myynnistä


Itse taas kerran koitan aloittaa lenkkeilyä, ja kaikki hienot ja tekniset varusteet tekee siitä tietysti paljon tehokkaampaa. Omat lenkkikengätkin antoivat panoksensa kuntoilun aloittamis-yritykselle veristen varpaiden muodossa, joten uudet kengät lienee järkevä hankkia.
 

scholl

Jäsen
Jos nyt joku pitää kahden tunnin alitusta lähes ylitsepääsemättömän kovana rajana puolimaratonilla

Huh. Luulin, että puhut maratoonista. Puolikkaalla se on vitsi se 2h. Jokaisen normaali-ihmisen pitäisi pystyä tekemään se. En oikein ymmärrä miten joku voi viipyä niin lyhyellä matkalla niin kauan, eihän se ole edes juoksemista, jos menee tuota hiljempaa.

Sen sijaan 3h maratonilla on paha juttu, täytyy kokeilla pystyykö siihen ja jos pystyy niin miten ja millä aikataululla.
 

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Huh. Luulin, että puhut maratoonista. Puolikkaalla se on vitsi se 2h. Jokaisen normaali-ihmisen pitäisi pystyä tekemään se. En oikein ymmärrä miten joku voi viipyä niin lyhyellä matkalla niin kauan, eihän se ole edes juoksemista, jos menee tuota hiljempaa.

Sen sijaan 3h maratonilla on paha juttu, täytyy kokeilla pystyykö siihen ja jos pystyy niin miten ja millä aikataululla.
Nämä schollin kommentit nyt on tietysti nähty, mutta näkeehän sen jo ihan tuloslistoja mistä tahansa juoksutapahtumasta katsomalla, että ei ihan jokainen juokse tuota (puolimaratonin) matkaa alle kahden tunnin. Ja esim. näissä HCR:ssä ja muissa on vielä se piirre, että ihmiset, jotka niihin osallistuvat, ovat treenanneet kyseistä tapahtumaa varten. Ja siltikään 2 tuntia ei ole todellakaan mikään itsestäänselvyys. Sitten on erikseen se suurin osa suomalaisista "normaali-ihmisistä", jotka eivät juoksua harrasta. Ja kaikki alle kahden tunnin? Joopajoo.

Edit. Piti ihan piruuttaan käydä tarkastamassa toukokuun HCR-puolimaratonin tuloksia. Maaliin juoksi 10 397 juoksijaa, joista alle 2h bruttoajan sai 3729 juoksijaa. Ja tässä puhutaan tosiaan kuitenkin sellaisista ihmisistä, jotka juoksua harrastavat.
 
Viimeksi muokattu:

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Puolikkaalla se on vitsi se 2h. Jokaisen normaali-ihmisen pitäisi pystyä tekemään se.
Sanoisin, että tuo Hynysen kännäilyfrekvenssi ja tupakointi huomioiden, kyseessä on sangen kelpo aika. Kilometrivauhtihan tuossa on ollut 5.36. Selvästikin on ollut, ja on, lahjakkuutta juoksemiseen.

Nykyisessä läskiyhteiskunnassa se 2 h jää suurimmalta osalta alittamatta.

Itsehän en ole koskaan päälle 1,5 tunnin puolimaratonilla viipynyt ja kuudesti on tullut se juostua.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Nämä schollin kommentit nyt on tietysti nähty, mutta näkeehän sen jo ihan tuloslistoja mistä tahansa juoksutapahtumasta katsomalla, että ei ihan jokainen juokse tuota (puolimaratonin) matkaa alle kahden tunnin. Ja esim. näissä HCR:ssä ja muissa on vielä se piirre, että ihmiset, jotka niihin osallistuvat, ovat treenanneet kyseistä tapahtumaa varten. Ja siltikään 2 tuntia ei ole todellakaan mikään itsestäänselvyys. Sitten on erikseen se suurin osa suomalaisista "normaali-ihmisistä", jotka eivät juoksua harrasta. Ja kaikki alle kahden tunnin? Joopajoo.

Edit. Piti ihan piruuttaan käydä tarkastamassa toukokuun HCR-puolimaratonin tuloksia. Maaliin juoksi 10 397 juoksijaa, joista alle 2h bruttoajan sai 3729 juoksijaa. Ja tässä puhutaan tosiaan kuitenkin sellaisista ihmisistä, jotka juoksua harrastavat.

Jonkun verran juosseena, jonkun verran ylipainoisena, mutta kuitenkin pari maratonia ja kohtuullisen monta puolikasta (kertaakaan ei kyllä yli kahden tunnin) juosseena väittäisin myös, ettei se 2 h nyt ihan "vitsi" normijanttereille ole. Eri asia sitten, pitäisikö treenaten päästä alle sen - väittäisin, että useimmiten ei-ikämiessarjalainen perustyyppi, joka ei mieletön lihaskimppu ole (niistä kun ei pitkillä matkoilla ole kuin enimmäkseen haittaa) kyllä kahteen tuntiin treenaamalla juoksee puolikkaan. 2 h puolikkaalla on kuitenkin noin 5.40 kilometrivauhtina, jota tahtia peruskaverit eivät todellakaan lenkkejään tuolla lenkkipoluilla juokse. Toki kilsat ja vauhti tulevat helpommin massajuoksuissa (paitsi HCR:ssa, jossa ruuhka hidastaa menoa).

Omat pohjat puolikkaalla alkavat numeroilla 1 ja 4, mutta kyllä puolentoista tunnin pintaan juokseminen vaatisi paitsi parinkymmenen kilon pudottamista jo ihan lajitreeniä.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja esim. näissä HCR:ssä ja muissa on vielä se piirre, että ihmiset, jotka niihin osallistuvat, ovat treenanneet kyseistä tapahtumaa varten. Ja siltikään 2 tuntia ei ole todellakaan mikään itsestäänselvyys.

Maaliin juoksi 10 397 juoksijaa, joista alle 2h bruttoajan sai 3729 juoksijaa. Ja tässä puhutaan tosiaan kuitenkin sellaisista ihmisistä, jotka juoksua harrastavat.
Kuvitteletko tosiaan, että nämä 10.397 ihmistä harrastavat juoksua? Jossain Kyröjärven hölkässä kaikki 15 juoksijaa taatusti harrastavat juoksemista, mutta HCR ja muut vastaavat massatapahtumat ovat sellaisia, että niihin osallistuu ihmisiä eri lähtökohdilla. Osa treenaa juoksua enemmän, osa vähemmän, osa ei ollenkaan.

Eihän 2 tuntia todellakaan mikään itsestäänselvyys ole, mutta normaalipainoinen ja urheilua harrastava mies pystyy siihen halutessaan. Aika paljon se on tahdosta kiinni ja monella se ei vaadi juurikaan juoksukilometrejä alle, kunhan jollain tavalla liikkuu. Osa taas joutuu treenaamaan 2 tunnin saavuttamiseen tosissaan. Lisäksi moni ei joko tietoisesti tai tietämättään (uskalluksen puutteen takia) edes tunne rajojaan juoksussa, eikä uskalla lähteä niitä kokeilemaan. Kyllä noissa juoksutapahtumissa näkee välillä sellaista hyvävoimaisten ihmisten lönköttelyä maalisuoralla, että hieman ihmetyttää. Tietysti jos tietoisesti haluaa juosta ne kevyesti, niin oma valintahan se on. Eri asiassa tietysti vanhemmilla ihmisillä, kun liika repiminen voi olla jo terveydelle haitallista.

Naisille sen sijaan 2 h on jo mielestäni varsin kohtuullinen rajapyykki ja jos siihen pystyy, kertoo se jo jonkinlaisesta juoksulahjakkuudesta tai vaihtoehtoisesti hyvästä treenaamisesta.
Sanoisin, että tuo Hynysen kännäilyfrekvenssi ja tupakointi huomioiden, kyseessä on sangen kelpo aika.
Kannattaa myös ottaa huomioon, että Hynynen tarkoituksella liioittelee ryyppäämistään. Lisäksi tuollainen muusikon ammatti jättää niin paljon vapaa-aikaa, että treenamiseen jää hyvin aikaa, vaikka välillä tai varsin usein kännissä olisikin.
 
Viimeksi muokattu:

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Kannattaa myös ottaa huomioon, että Hynynen tarkoituksella liioittelee ryyppäämistään.
Ei liioittele. Sen verran on tullut samoillekin koordinaateille satuttua ja niistä reissuista luettua, että todellisuus ja keikkapäiväkirjat näyttävät täsmäävän. Tai ehkä minä sitten luen rivien välit vaistomaisesti oikein ja joku muu ei.
Lisäksi tuollainen muusikon ammatti jättää niin paljon vapaa-aikaa, että treenamiseen jää hyvin aikaa, vaikka välillä tai varsin usein kännissä olisikin.
Aikaahan on kaikilla jos vain haluaa. UKK:n sanoin: "kaikki syyt olla harjoittelematta ovat tekosyitä". Sen lisäksi tuo kahden tunnin alitus ei mitään kuuden tunnin päivätreenejä tietenkään vaadi. Krapulassa sitä paitsi harva treenaa, joten kyllä ne kännäämiset haittaavat. Keikkatauoilla ehtii toki sitten paremmin.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ovechkin jonkun mainoksen mukaan käyttää näitä niin pakko olla hyvät. Ja jos luvataan 20% vähemmän rasitusta jalkoihin niin sehän nipistää satasen ajastakin suoraan sen 2 sekuntia pois...

Onko jollain kenties jo omakohtaista kokemusta ko. kengistä tai muuten tietoa

Kengät löytyvät esimerkiksi reebokin sivuilta:
http://www.reebok.com/US/product?modelId=30039066&articleId=J21270
Suomesta en kenkiä ainakaan ole vielä löytänyt myynnistä.
Jumbon Inter Sportissa näkyi olevan pari viikkoa sitten tuollaiset keltaisilla pohjilla myynnissä, ei tullut ostettua mutta pisti silmään kun Ovetshkinin mainostamana olin jossain lehden sivulla törmännyt.

Eilen puolestaan jonkun naisen jalassa näin tuollaiset Tikkurilassa, eli Vantaalle vaan niin johan löytyy.

Mitä lenkkeilyyn tulee, on alkanut taas isommat kilometrimäärät houkuttelemaan ja maistumaan vaikka on tässä koko kesä ja oikeastaan jatkuvasti muutenkin ilman kummempia taukoja tullut ihan hyvin juostua.

Muutamaan kertaan olen viime viikkoina saanut itsestäni irti jopa karvan alle 30 kilometrin nykäisyjä, ja väliin olen ottanut tuota perinteiseksi muodostunutta 13 km:n vakiolenkkiä hyvillä tehoilla ja katsellut miten paljon saa siitä perusjuoksulla kellotettavasta normiajasta puristettua pois jos oikein innostaa.

Kivaa hommaa tuo juokseminen on, kertaakaan en muista katuneeni lenkkipolulle lähtemistä.
 

Islanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jumbon Inter Sportissa näkyi olevan pari viikkoa sitten tuollaiset keltaisilla pohjilla myynnissä, ei tullut ostettua mutta pisti silmään kun Ovetshkinin mainostamana olin jossain lehden sivulla törmännyt.

Eilen puolestaan jonkun naisen jalassa näin tuollaiset Tikkurilassa, eli Vantaalle vaan niin johan löytyy.

No pahus. Pitääpä tehdä maaseutumatka Pakkalaan sitten kenkiä sovittelemaan.

Kiitoksia tiedosta!
 

scholl

Jäsen
Kuvitteletko tosiaan, että nämä 10.397 ihmistä harrastavat juoksua? Jossain Kyröjärven hölkässä kaikki 15 juoksijaa taatusti harrastavat juoksemista, mutta HCR ja muut vastaavat massatapahtumat ovat sellaisia, että niihin osallistuu ihmisiä eri lähtökohdilla. Osa treenaa juoksua enemmän, osa vähemmän, osa ei ollenkaan.

Niin ja suurin osa ei lähde sinne kilpailemaan, vaan juttelemaan mukavia. Se on ihan eriasia juosta tosissaan kunnosta riippumatta kuin jolkotella puoli huolimattomasti. Toi on kuitenkin vain puolimaraton eli jos kunto loppuu kesken niin sen jaksaa taistella. Ei siinä vielä mitään seinää tule vastaan niinkuin maratonilla. Kyllä yleensä on niin, että jos joku viipyy tuolla matkalla yli 2 tuntia niin hänellä on asennevamma, ei tiedä miten kilpaa juostaan tai itsestä otetaan riittävästi irti. Jos taas on oikeasti niin rapakunnossa, ettei mukamas 2 tuntiin pääse, vaikka yrittäisi niin mitä hemmettiä sellainen henkilö tekee kilpailussa. Missä muussa lajissa mennään kisoihin, jos ei olla ollenkaan riittävässä fyysisessä kunnossa. Onhan se nyt pöyristyttävä ajatus.
 

Fordél

Jäsen
Hyvä aika tosiaan Hynyseltä ja vaikka pahin örvellysvaihde on kaverilla jo takanapäin niin onhan se noilla elämäntavoilla hieno suoritus. Täytyy kuitenkin muistaa, että vaikka ulkomuoto antaa ehkä vähän toisenlaista osviittaa niin Hynynen on kuitenkin ollut urheilumiehiä jo ihan pienestä pitäen.

Itsestä täytyy kyllä sanoa, että olen ilmeisesti melkoisen heikkokuntoinen, koska vaikka on tullut jonkun verran juostua ja urheiltua, on tuo kahden tunnin aika puolikkaalla mulle kova raja. Yksi syy on varmasti se, että painoa on liikaa. Sitä täytyy pudottaa, jotta juoksu alkaisi tuntumaan kevyelle ja alkaisi rullaamaan. Toiseksi pitäisi lisätä juoksukilsoja. Muut lajit vaikeuttavat juoksuharrastamista, mutta näin syksyisin on onneksi vain juoksu kuvioissa, joten saan hilattua viikon kilsamäärät johonkin 40-60km. Tiedän, että nuokaan ei ole paljoa, mutta mulle ihan hyvä suoritus. Kyllä se maratooni vielä juostaan!
 

scholl

Jäsen
En usko, että se 2h on naisille kovinkaan paljon kovempi raja kuin miehillekään. Naisilla on vain enemmän taipumusta startata liian hiljaa, kun eivät luota kykyihinsä. Niinpä saapuvat hyvävoimaisina maaliin. Lisäksi naisilla on sellaista yhdessä tekemistä, jolloin vauhdiksi asettuu sellainen mukava höpöttelyvauhti, eikä se nopeus, joka olisi maksimaalinen kunnon suhteen. Ne naiset, jotka ovat tosissaan liikkeellä, pärjäävät siinä missä miehetkin. Toki jonkun minuutin jäävät ajoista, mutta ero ei ole kauhean merkittävä.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuosta Hynysestä vielä sen verran, että parin tunnin keikan vetäminen käy suhteellisen hyvästä treenistä. Kokemusta on. Ja sillähän on tosiaan kovat urheilutaustat nuoruudesta, eikä tietääkseni myöskään kessuttele. Raskas juopottelu tietysti voi "vähäsen" vaikuttaa kuntopuoleen, mutta kukapa meistä olisi täydellinen... Ei tuo 2 tuntia puolikkaalla nyt kuitenkaan mikään mahdoton aika ole. Alle vuoden treenillä siihen pääsee kuka tahansa.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tuosta Hynysestä vielä sen verran, että parin tunnin keikan vetäminen käy suhteellisen hyvästä treenistä. Kokemusta on. Ja sillähän on tosiaan kovat urheilutaustat nuoruudesta, eikä tietääkseni myöskään kessuttele. Raskas juopottelu tietysti voi "vähäsen" vaikuttaa kuntopuoleen, mutta kukapa meistä olisi täydellinen... Ei tuo 2 tuntia puolikkaalla nyt kuitenkaan mikään mahdoton aika ole. Alle vuoden treenillä siihen pääsee kuka tahansa.

Riippuu tosiaan aika paljon ihmisestä onko tuo 2h kova raja vai ei. Itse en pidä sitä kovin kovana, koska varmaan aika nopeasti viime vuonna olin alle 2h kunnossa, kun aloittelin juoksennella.

Ensimmäisen kerran kokeilin lenkillä puolikasta huhtikuun alussa, kun maaliskuussa olin ruvennut treenaamaan vähän enemmän tosissaan. Silloin puolikas taisi mennä 25km:n lenkillä jotain 1.50 ja osia.

Ja Hynysellä tosiaan on urheilutaustaa tietääkseni nuoruudesta (niinkuin minullakin hieman). Miestä en kyllä bongannut, vaikka samassa tapahtumassa itse juoksin ensimmäisen virallisen maratonini.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Riippuu tosiaan aika paljon ihmisestä onko tuo 2h kova raja vai ei. Itse en pidä sitä kovin kovana, koska varmaan aika nopeasti viime vuonna olin alle 2h kunnossa, kun aloittelin juoksennella.

Itsekin pääsin muutamassa kuukaudessa tuohon puolikkaan 2h kuntoon, mistä tietysti kuvittelin täyspitkän menevän kevyesti alle 4h. No, eihän siinä arvattavasti niin käynyt, vaan aika painui vähän yli 4,5 tunnin. Ensi kesänä se kyllä menee, syön vanhat lenkkarini jos ei mene.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Niin ja suurin osa ei lähde sinne kilpailemaan, vaan juttelemaan mukavia.

Nimenomaan näin. Puolimaraton matka, jonka aikana tuntuu takuuvarmasti pahalta ainakin 2/3 matkasta, jos sen tosissaan juoksee.

Muutenkin on vähän turha puhua "juoksun harrastajista", jos sattuu käymään hölkkäilemässä vaikka 2 krt/viikko. Sitä en kiistä, etteikö sellainenkin kuntoilu olisi arvokasta ja hienoa muutenkin, että ihmiset noissa käyvät. Mutta eikö _juoksun_ harrastaminen kuitenkin tarkoita jotain muuta?
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Hiukan hirvittää, kun olen tässä lueskellut muiden viestejä. kaikki ovat jotain maratoneja juosseet x) Itse olen yrittänyt lenkkeillä, mutta huomaan että väsyn tosi nopeaa jo hölkätessä, mutta jo yhden tolpanvälin jälkeen on taas "palautunut olo" ja pystyy hölkätä uudelleen. Teenkö jotain väärin, vai pitäskö vaan malttaa juosta jo alussa hiljempaa?

Mulla olis tavoitteena hiukan parantaa kuntoa ja laskea painoa minibudjetilla. Mulla on hyvät kengät, ja jonkinlainen peruskunto päivittäisen pyöräilyn ja muun hyötyliikunnan ansiosta. Haluaisin siis jonkinlaista neuvoa, että kuinka lujaa/pitkiä lenkkejä aluksi kannattaa juosta, että laihduttaminen ja kunnon nosto olisi mahdollisimman tehokasta ja mielekästä?? Olen siis 23vuotias naispuolinen normaalipainoinen ihminen x)

Ehkä tuli (taas) väärään paikkaan tämä mun viesti, mutta olisi kiva jos jonkunlasita neuvoa saisi :) Olen yrittänyt netistä googlettaa jotain, mutta siellä tulee lähinnä kuno-ohjelmia ihmisille, joilla on jo valmiiksi tosi hyvä peruskunto ja myös kehonrakentajille.

Kiitos, ja anteeksi jos olen näin aloittelijana väärässä paikassa x) Tuntuu tyhmältä laittaa näin aloittelimainen/tyhmä postaus täbnne ammattilaisten sekaan ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös