Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 572 479
  • 3 904

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Venyttelyllä myös pystyy hyvin ennaltaehkäisemään loukkaantumisia kuten esim. lätkänpelaajia vaivaavat nivusvaivat ovat monesti ennaltaehkäistävissä hyvällä venyttelyllä.

Tosiaan kuitenkin yksilökohtaisia juttuja ja kaikki ei venyttelyä tarvitse samalla tavalla. Uskon kuitenkin, että siitä ei ole mitään haittaa vaan päinvastoin.

Mitä kohtaa sä et ymmärtänyt ensimmäisessä kappaleessa? Juuri tälläiset urbaanilegendat, että venyttelemällä ennaltaehkäistään jotain vammoja, on aika lailla kevyttä kauraa. Ja lätkänpelaajan nivusvaivoja ei aivan varmasti ehkäistä paremmalla venyttelyllä. Suomen maassa ei olisi yhtään nivusvaivaa, jos tämä pitäisi paikkansa.

Jos venyttelyn suorittaa järkevästi, ei siitä olekaan haittaa. Muttei paljon hyötyäkään. Ja tähän ei tarvita uskon asioita.

P.S. Kyllä mäkin venyttelen joskus. Kun en jaksa treenata tylsiä hallintatreenejä.
 

Fordél

Jäsen
Mitä kohtaa sä et ymmärtänyt ensimmäisessä kappaleessa? Juuri tälläiset urbaanilegendat, että venyttelemällä ennaltaehkäistään jotain vammoja, on aika lailla kevyttä kauraa. Ja lätkänpelaajan nivusvaivoja ei aivan varmasti ehkäistä paremmalla venyttelyllä. Suomen maassa ei olisi yhtään nivusvaivaa, jos tämä pitäisi paikkansa.

Ymmärsin, mutta olen eri mieltä. Olen kuullut muutamalta kiekkoilijalta kuinka venyttelyä lisäämällä ovat nivusvaivat hävinneet eikä ongelmat ole enää uusiutuneet. Yksilökohtaista, mutta toimii myös toisin päin eli ei varmaankaan kannata tuomita niitä tapauksia, jotka ovat saaneet venyttelystä apua. Vammoja on niin monia kuin on nivusiakin, joten kaikille ei varmasti toimi, mutta sitä ei ole kukaan väittänytkään.

Jos venyttelyn suorittaa järkevästi, ei siitä olekaan haittaa. Muttei paljon hyötyäkään. Ja tähän ei tarvita uskon asioita.

Kyse ei ole uskosta vaan omista ja muiden kokemuksista.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
Kyse ei ole uskosta vaan omista ja muiden kokemuksista.

En nyt jaksa tästä asiasta enempää jankuttaa mutta täytyy sanoa, että aiheesta on kyllä ihan kohtalainen näyttö. Ja niistä nivusvammojenkin ehkäisystä (ihan NHL-pelaajien keskuudessa tehdyissä tutkimuksissa) on vahvistavilla harjoitteilla saatu vammojen esiintyvyyttä laskemaan. Ei venyttelyn lisäämisellä.

Tärkeintä on kaiketi kuitenkin se, että itse uskoo omiin tekemisiinsä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
En nyt jaksa tästä asiasta enempää jankuttaa mutta täytyy sanoa, että aiheesta on kyllä ihan kohtalainen näyttö. Ja niistä nivusvammojenkin ehkäisystä (ihan NHL-pelaajien keskuudessa tehdyissä tutkimuksissa) on vahvistavilla harjoitteilla saatu vammojen esiintyvyyttä laskemaan. Ei venyttelyn lisäämisellä.

Tärkeintä on kaiketi kuitenkin se, että itse uskoo omiin tekemisiinsä.

Ei sulla ole mitään linkkejä mihinkään tutkimuksiin tai johonkin "näyttöihin". Ajattelin vaan, että kun itse olen kuvitellut, että venyttely on enemmän hyvästä kuin pahasta, niin olen sitten kuitenkin ihan vähän aina välillä venytellyt. Vaikkakin olen maailman huonoin venyttelijä.

Lähinnä tuo oma venyttely on johtunut siitä, että olen uskonyt sen olevan hyödyllistä. Psykologinen juttu. Jos sulla on niitä linkkejä, että venyttely on ns. neutraalia, niin voin koittaa vakuuttaa omankin pääni tuohon näkökulmaan, ja käyttää ne parikin hassua minuuttia per viikko entistä kovempaa treenaamiseen... Kun en vielä noiden muutaman viestin perusteella usko venyttelyn olevan humpuukia.
 

pöljä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tammela-01
Itsekin olen reenaamassa puolikkaalle joka pitäisi pinkoa tänä keväänä. Varmasti kaikista tärkein harjoitteluväline on sykemittari. Ei tule juostua liian lujaa muttei liian hiljaakaan. Juostulla matkalla ei ole niin väliä vaaan ajalla ja keskisykkeellä. Jos siis peruskuntoa kohottaa. Itse olen pyrkinyt juoksemaan noin tunnin vetoja pk-sykkeellä. Siinä on kyllä huomannut kuinka kunto on alkanut kohoamaan. Ei syke lenkin loppupäässä pääse enää niin helposti karkaamaan yli.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itsekin olen reenaamassa puolikkaalle joka pitäisi pinkoa tänä keväänä. Varmasti kaikista tärkein harjoitteluväline on sykemittari. Ei tule juostua liian lujaa muttei liian hiljaakaan. Juostulla matkalla ei ole niin väliä vaaan ajalla ja keskisykkeellä. Jos siis peruskuntoa kohottaa. Itse olen pyrkinyt juoksemaan noin tunnin vetoja pk-sykkeellä. Siinä on kyllä huomannut kuinka kunto on alkanut kohoamaan. Ei syke lenkin loppupäässä pääse enää niin helposti karkaamaan yli.

Itsellä taas sykemittari on se, mitä en käytä laisinkaan. Olen olevinaan niin "fiksu", että tiedän vauhdin mukaan mikä on esim. pk-lenkki. No tuskin tiedän ihan tarkasti, mutta ainakin pyrin oppimaan tuntemaan omaa kehoani ja merkkejä väsymyksestä tms. ilman mittaria. Toki olen sykemittaria käyttänyt, mutta jätin sen viime syksynä pois pelistä. Näytti niin kauheita lukemia, että jos olisin mennyt kaiken maailman virallisten ohjeiden mukaan, niin ei varmaan olisi tarvinnut juosta metriäkään. No ehkä nyt voi jo pysyä sykekin aisoissa. En tiedä missä lukemissa on kun en sitä tosiaan ole mittanut muuten kuin pari kertaa lenkkien jälkeen. Viime viikon KE, kevyen 13km:n lenkin (5.56/km) jälkeen, se oli pysähtymisestä minuutti 113.

Joillekin mittari sopii varmasti hyvin ja onhan se hieno apuväline. Mutta itse, ehkä tyhmänäkin, en ainakaan tällä hetkellä sitä käytä. Ehkä joskus tulevaisuudessa.
 

Fordél

Jäsen
Ei sulla ole mitään linkkejä mihinkään tutkimuksiin tai johonkin "näyttöihin". Ajattelin vaan, että kun itse olen kuvitellut, että venyttely on enemmän hyvästä kuin pahasta, niin olen sitten kuitenkin ihan vähän aina välillä venytellyt. Vaikkakin olen maailman huonoin venyttelijä.

Olisi tosiaan mielenkiintoista lukea näitä tutkimuksia (ei sillä, että epäilisin niiden olemassaoloa). Suhtaudun niihin kuitenkin skeptisesti kahdestakin syystä. Ensinnäkin olen itse ja monen muun toimesta todennut kuinka venyttelystä on selkeästi hyötyä. Toiseksi kannattaa muistaa sekin asia, että liikunnan terveysvaikutukset pystyttiin todistamaan...1940-luvulla? Ei. 1960-luvulla? Ei vaan vasta 1990-luvulla, joten en yhtään ihmettelisi vaikka venyttelyn hyödyt pystyttäisiin todistamaan tieteellisesti vasta 2030-luvulla.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olisi tosiaan mielenkiintoista lukea näitä tutkimuksia (ei sillä, että epäilisin niiden olemassaoloa).
Tuollaisia tutkimuksia ehkä on. Muistaisin, että joku lääkäri, fysioterapeutti tai sitten joku muu "tyyppi" joka vaikutti joskus Kärpissä oli noiden hallintaharjotteiden kannalla. Vastaavasti myös jotenkin mitätöi tuon venyttelyn tärkeyden. Ehkä?
Noista tutkimuksista tai jopa väitöskirjasta oli jossain lehdessä paljonkin juttua mutta en muista miehen nimeä.
Muistaako kukaan?

Terveisin koo
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Tieteellistä näyttöä ei ole venyttelyn puolesta niin urheiluvammojen ennaltaehkäisyssä kuin hoidossakaan, saati harjoituksenjälkeiseen kipuun tai liikerajoituksiin. Ja tästä ei sitten voi esittää poikkeavia mielipiteitä, koska tässä on lyhyesti tiivistettynä tämän hetkinen tutkimusnäyttö.
Sen verran pontevasti ja jämäkästi asian esität, ettei vastaväitöksille tunnu tarvetta. Hiukan kuitenkin pyytäisin tarkennusta oman, ilmeisen virheellisen, käsitykseni kumoamiseksi, että tarkoitetaanko tässä venyttelyä sellaisenaan, vai koskeeko mainitsemasi näyttö myös venytyksillä aikaansaatua lihaksen ns. lämmittelyä? Ainakin minä olen siinä uskossa että lämmittelyn merkityksestä lihasvammojen ehkäisemiseksi olisi kuitenkin jonkinlaista näyttöä ja venyttely taas usein kuuluu osana suoritusta edeltävään lämmittelyyn.
 

MadMike

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, HML Huskies, Fremantle Dockers, Western Force
http://www.mrw.interscience.wiley.com/cochrane/clsysrev/articles/CD004577/frame.html
http://www.mrw.interscience.wiley.com/cochrane/clsysrev/articles/CD001256/frame.html

Näissä kahdessa Cochrane katsauksessa käsitellään ensimmäisessä lihaskipua harjoittelun jälkeen ja jälkimmäisessä pehmytkudosvammojen ehkäisyä juoksussa.

https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/8243

Tässä aikanaan palkitussa gradussa summataan urheiluvammojen ehkäisyyn tähtäävien interventioiden vaikuttavuus.

http://aikalainen.uta.fi/2009/11/06/alkuverryttelylla-liikuntavammoja-vastaan/

Ja tässä Tampereen yliopistosta väitellyt Kati Pasanen summaa aika lailla mukavasti sen mitä täällä olen yrittänyt esittää. Hänen väitöksensä löytyy sitten yliopiston sivuilta.

Ja niistä nivusvammoista jääkiekossa löytyy useampia tutkimuksia (mm. kartoitettu eräänä vuonna kaikki reilu 1400 NHL-leireille osallistunutta kiekkoilijaa vammariskien suhteen, vahvistavien harjoitteiden avulla saatu vammat vähenemään) mutta en niitä nyt tähän jaksa linkittää, kun ovat maksullisia kuten oikeastaan nuo Cochranetkin, joista näkyvissä vain tiivistelmät.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Länsiväyläjuoksu

Miten on, onko muita Jatkoajan hölkkäharrastajia (hyi hitto, ihan kuin joku heppahöperö tms.) lähdössä tulevana sunnuntaina Länsiväyläjuoksuun?

Matka on 17,4 km ja oma tavoite tuolla on alittaa kaksi tuntia. Kunto ei ehkä vielä ole ihan noin pitkän lenkin tasolla, eilen hölkkäsin 15 km ja pari-kolme viimeistä kilometriä tuntuivat aika pahalta. Aikaakin meni ihan tuhottomasti (1 h 40 min) - okei olihan suurin osa matkasta vastatuultakin ja seli seli.

Mukavahan se aina on numerolappu saada rintaan ja lähteä ravaamaan.
 

Sam#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Mukavahan se aina on numerolappu saada rintaan ja lähteä ravaamaan.
Ans kattoo nyt!

8.5.2010 koittaa meikäläisellä ensimmäinen kerta sitten ala-aste aikojen, kun rintaan tulee numerolappu juoksukisaan. HCR on siis tuo kyseinen tapahtuma ja puolimaraton ekaa kertaa elämässäni edessä.

Tammikuun lopussa vaimolta tuli pyyntö (käsky), että tuonne mennään ja sittenhän sitä heti ilmoittauduttiin. Käytännössä siis kolme kuukautta on ollut harjoitteluaikaa ja lenkkimäärät ovat vaihdelleet 1-4 viikkokerran välillä. 3 lenkkiä on ollut se yleisin viikon saldo ja kestot luokkaa 50 min, 1h ja 1h 25 min "normiviikoilla". Pari pidempää 1 h 45 min lenkkiä olen juossut ja olisin vielä jaksanut enemmänkin, eli kaiketi mä sen läpi kunnialla juoksen. Aikatavoitetta ei varsinaisesti ole, kun "hitaamman" kumppanin kanssa tuo matka on tarkoitus edetä. Lisätreeneinä on ollut salibandyä ja kuntosali kerran viikkoon, sekä luistelua pääosin junnujen kanssa.

Hassulta tuntuu, kun en ole aiemmin oikein lenkkeilystä pitänyt. Nyt siitä on jopa ajoittain nauttinut, kun huomaa että askel on keventynyt. Mihinkähän tää hairahdus oikein johtaa?
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mukavahan se aina on numerolappu saada rintaan ja lähteä ravaamaan.

On, ja upea nähdä kaikki ne useat sadat käsiään taputtavat ihmiset matkan varrella, jotka kannustavat juuri minua.

Nyt olen kolmena peräkkäisenä kesänä käynyt juoksemassa lappu rinnassa 10 kilsaa ja vähän on tullut sellainen olo, ettei tuo enää riitä mihinkään. Paavo Nurmessa olisi ainakin puolimaraton tarjolla, mutta en oikein tiedä arvaako siihen rääkkiin kuitenkaan lähteä nykyisellä harjoittelutahdilla. Sellanen 15 kilsaa olisi nyt otollinen matka, mutta ei taida olla sopivaa aikaa ja paikkaa tuolle. Luulen, että kesän tavoite on vetää jälleen tuo Nurmen kymppi, mutta paremmalla ajalla kuin ennen.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kävin sitten eilen illalla myöhään juoksemassa ensimmäistä kertaa useampaan kuukauteen. Vitutti niin, että lähdin juoksemaan suoraan kotiovelta, ilman lämmittelyä totta kai. Eikä kyllä käynyt mielessäkään herätä keskellä yötä venyttelemään. Nyt odottelen mielenkiinnolla lihaskipuja; huomenna on varmaan turha kuvitellakaan nousevansa sängystä. Vinkkejä tilanteeseen, kun kaikki virheet on jo tehty, otetaan mieluusti vastaan.

Positiivista oli se, että juoksemattomuudesta ja jatkuvasta tupakoinnista huolimatta hapenottokyky oli parantunut selkeästi, eli muukin treeni näemmä vaikuttaa positiivisesti. Ja jalkakin nousi varsin kevyesti hyvään tahtiin.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pitkästä aikaa tähän ketjuun:

Juokseminen keväällä lisääntynyt komeasti. Viime vuonna kotiratatriathlonin jälkeen ajattelin, että ensi kesäksi treenataan, ja nyt on sitten lunastettu lupauksia maalis-huhtikuu, siten että maaliskuussa tuli juostua noin 200km ja nyt huhtikuussa takana jo 170km, vaikka viimeisen viikon olen passaillut huomista Hiekkaharjun 6h-juoksua varten. Siellä sitten nähdään paraneeko ennätykset. Tasaista karvan alle 6min/km vauhtia olisi tarkoitus lähteä liikkeelle, ja ehkä rikkoa väliaikana oma maratonennätys, joka on tällä hetkellä viime syksyn Wihan kilometrien 50km-kisan väliaika 4.39. Toivottavasti huomisen jälkeen se on jotain 4.10-4.15.

Heinäkuussa sitten yritetään kellottaa ihan sileällä oikea aika. Kaljan saan kaverilta jo ajasta 3.45, mutta tavoitteen olen asettanut 3.30 tasoon. Se on kova, mutta sen eteen treenataan. Muita tavoitteita 2010 ovat mäkimaraton, Hangon puolimaraton, sekä Wihan debyyttisatanen, sekä Nokian Ironman. Mutta koska huomenna nähdään kuntotaso huhtikuussa 2010, niin Hiekkaharjua kohti heti aamusta. Toivottavasti ei sada, millään muulla ei ole mitään väliä. Virallinen tavoite on 55km, epävirallinen jotain muuta. Katsotaan nyt kuinka lähtee rullaamaan.
 

1936

Jäsen
Suosikkijoukkue
1963 | 2021
Kaljan saan kaverilta jo ajasta 3.45, mutta tavoitteen olen asettanut 3.30 tasoon. Se on kova, mutta sen eteen treenataan. Muita tavoitteita 2010 ovat mäkimaraton, Hangon puolimaraton, sekä Wihan debyyttisatanen, sekä Nokian Ironman.

Wihan satasella on minunkin tavoitteeni. Kesäkaudella 2-3 maratonia ensin ja sitten syksyllä olisi tarkoitus selviytyä tuosta 100km koitoksesta. Nyt olen käynyt joka aamu juoksemassa 8-15km peruskuntolenkkiä ja kohta mennään kovempaa. Mukava tapa muuten aloittaa työpäivä.

Viime kesänä ensimmäisen puolikas 1.30 ja Wihassa eka maraton 3.13. Toinen tavoite tänä vuonna on päästä alle 3h:n, joten kyllä motivaatiota lenkkitielle löytyy taas. Talvikuukaudet meni kuitenkin vähän pienemmällä panostuksella.

Satasella nähdään!
 

scholl

Jäsen
Miten jalkasi kestävät joka aamun lenkkiä?

Itselläni juoksu on nyt tauolla, mutta viimeistään vapun aikoihin alkaa taas treeni maratonin jälkeen. Jupsterin tyylinen 3.13 mennee vasta ensi vuonna. Se ei ole nimittäin ehkä niin helppo parantaa aikaa tässä vaiheessa. Pystyn kyllä tulemaan varmaan kevyesti alle 1.40 puolikkaan väliaikaan, mutta lopussa jalkojen kestävyys ei riitä vielä. Ja tuostakin on vielä sitten matkaa 3.13 vauhtiin.
 

scholl

Jäsen
Paavo Nurmessa olisi ainakin puolimaraton tarjolla, mutta en oikein tiedä arvaako siihen rääkkiin kuitenkaan lähteä nykyisellä harjoittelutahdilla.

Olen juossut 2 kertaa HCR:n niin etten ole treenannut tai harrastanut mitään liikuntaa. Viime vuonna taisi olla joku 6kk edellisestä lenkistä. Silloin pitää vain rypistää väkisin. Vedin kuitenkin alle 1.50.

Sellanen 15 kilsaa olisi nyt otollinen matka, mutta ei taida olla sopivaa aikaa ja paikkaa tuolle.

Tänään tai huomenna olisi 17,4km Länsiväyläjuoksu. Sen lisäksi on pikkukisoja, missä lähelle 15km starttejakin varmasti on.

Kyllä puolikas on ihan ok silloin, jos 15km olisi se otollinen matka. Jos jalat menevät spaghetiksi 15km kohdalla, eikä löydy sitä loppukiriä siinä vaiheessa, kun pitäisi niin "mithalten" vaan. Menee sen minkä pystyy ja joku viimeinen 3 kilsaa voi taistella. Pitää muistaa, että toi puolikas on niin lyhyt matka, että kun näet kisassa miten se kulkee ja mihin asti jaksat niin sen jälkeen kesän lenkkeilemällä parannat jo esim. 3 kuukaudessa seuraavalle puolikkaalle reilusti. Rohkeasti vain mukaan taistelemaan. Juoksemaan oppii vain juoksemalla ja vauhtikestävyyttähän tuo kisaaminen kehittää.

Itseasiassa jos ajatellaan sitä, että Paavo Nurmi on vasta heinäkuussa niin jos nyt tekisit vaikka 5kpl sunnuntailenkkejä, jotka pyörivät pituudeltaan 15-21 kilometrissä niin pärjäät todennäköisesti silloin hyvin ja saat nostettua sen kestävyytesi 15 kilometristä puolikkaaseen.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Huomenna olisi 17,4km Länsiväyläjuoksu.
Juuri nyt vähän siinä "kintaalla" lähdenkö. Kurkku kipeä, nuha, vittumainen fiilis. Ratkaisen huomenaamulla kuinka käy.

Yleensähän tämmöiset voi karkoittaa punaviinillä - mutta pienikin kuuri vaikuttaa ikävästi juoksukuntoon. Äh.
 

scholl

Jäsen
Yleensähän tämmöiset voi karkoittaa punaviinillä - mutta pienikin kuuri vaikuttaa ikävästi juoksukuntoon. Äh.

Se olisi pitänyt tehdä eilen. Ehkä punaviini liian vahvaa, mutta olutta olisit voinut ottaa vaikka koko päivän aikana reilusti kunhan et olisi mennyt plekseihin. Itse kyllä juoksin joskus Paavo Nurmen puolimaratonin aikaan 1.40 niin että olin saunonut edellisenä päivänä joku 4 tuntia ja juonut 8 tuoppia kaljaa, mutta silloin tuli helteessä kyllä joku auringonpistos siellä Turussa ja loppumatka ei ollut kovin nautinnollista, kun oli ihan horkka päällä.

Viime maratonin suhteen tein niin, että edellisenä päivänä vain 2 pientä 0,33 olutta (5,1%), mutta sitä edellisenä päivänä join kyllä käytännössä koko päivän menemättä oikeastaan enempää känniin. Siitä huolimatta aamun lyhyellä lenkillä oli krapulainen olo. Se oli hyvää hiilaritankkausta kuitenkin maratonille ja kun juoksukin 24h myöhemmin meni hyvin niin optimaalinen resepti niin sanotusti.

Eli ehkä parempi, että otat panadolin tai vastaavan nyt ja sitten käyt ottamassa jonkun 3km kevyen lenkin ja katot tuntuuko pahalta.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Juokseminen keväällä lisääntynyt komeasti. Viime vuonna kotiratatriathlonin jälkeen ajattelin, että ensi kesäksi treenataan, ja nyt on sitten lunastettu lupauksia maalis-huhtikuu, siten että maaliskuussa tuli juostua noin 200km ja nyt huhtikuussa takana jo 170km, vaikka viimeisen viikon olen passaillut huomista Hiekkaharjun 6h-juoksua varten. Siellä sitten nähdään paraneeko ennätykset. Tasaista karvan alle 6min/km vauhtia olisi tarkoitus lähteä liikkeelle, ja ehkä rikkoa väliaikana oma maratonennätys, joka on tällä hetkellä viime syksyn Wihan kilometrien 50km-kisan väliaika 4.39. Toivottavasti huomisen jälkeen se on jotain 4.10-4.15.

Mukavasti tosiaan kehittynyt juoksu kevään aikana. Tänään tuli 3 omaa ennätystä:

1. 6H: 60815m
2. 50km: 4.54.42
3. Maraton: 4.08.08

Tarkempi raportti juoksufoorumilla:

http://www.seponkotisivut.com/vb/showpost.php?p=355211&postcount=161
 

Nuggumatti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Minnesota Wild
http://www.mrw.interscience.wiley.com/cochrane/clsysrev/articles/CD004577/frame.html
http://www.mrw.interscience.wiley.com/cochrane/clsysrev/articles/CD001256/frame.html

Näissä kahdessa Cochrane katsauksessa käsitellään ensimmäisessä lihaskipua harjoittelun jälkeen ja jälkimmäisessä pehmytkudosvammojen ehkäisyä juoksussa.

https://jyx.jyu.fi/dspace/handle/123456789/8243

Tässä aikanaan palkitussa gradussa summataan urheiluvammojen ehkäisyyn tähtäävien interventioiden vaikuttavuus.

http://aikalainen.uta.fi/2009/11/06/alkuverryttelylla-liikuntavammoja-vastaan/

QUOTE]

mainitsitkin että näkyy vaan tiivistelmät... olisko jotain uusia videoita/kirjoja kuvineen aiheesta?!?! vai pitääkö koittaa itse päätellä millä liikkeellä mitäkin lihasta valmistellaan tulevaan harjoitteeseen niin että sitä ei venytellä ja paukutella...
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Juuri nyt vähän siinä "kintaalla" lähdenkö. Kurkku kipeä, nuha, vittumainen fiilis. Ratkaisen huomenaamulla kuinka käy.

Yleensähän tämmöiset voi karkoittaa punaviinillä - mutta pienikin kuuri vaikuttaa ikävästi juoksukuntoon. Äh.
Starttaamatta jää. Voisin tietysti sisulla lähteä liikkeelle mutta takuuvarmasti en pääsisi maaliin saakka + kaupan päälle joku sydänlihaksen tulehdus tms. Harmittaa jonkun verran.

Seuraava koitos on puolimaraton Forssassa 12.6. Siellä sitten alle kahden tunnin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös