Rottailut ja muut häröilyt NHL:ssä

  • 1 282 377
  • 6 093

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Siis horjahtaminenhan siinä on joka tapauksessa, eihän Lagesson muuten lentäisi laitaan Laineen päälle. Kyse on vaan siinä tulkitaanko tuo jalan nostaminen vahingoksi vai "vahingoksi". Hirveän paljon ihan viime viikoilta tullut näitä "vahinko"-slewfootteja ja siksi ne pitäisi karsia pois. Todella vaarallisia, kun niiden seurauksena pelaaja lähtee täysin hallitsemattomaan ilmalentoon, eikä niihin voi oikeastaan varautua mitenkään. Jos joku sinua kopauttaa tuonne painolliselle jalalle takaapäin niin siinä ei auta kuinka hyvä tasapaino sinulla on, vaan lopputuloksena on aina ilmalento.

Kyllä kyllä, juuri näin. Itse en vaan edelleenkään ole varma onko se slefwoot tuossa se syy vai seuraus. Lagessonin pelaajaprofiilin perusteella sanoisin vahingoksi, mutta kuten aiemmin jo laitoinkin, voi tuon nähdä myös tarkoituksellisena. Riippuen kummanlaisilla laseilla lähtee tilannetta perkaamaan.

edit. Hölmöstihän tuon tilanteen Lagesson siis isossa kuvassa pelaa. Järkevämmin hoidettuna, ei kumpikaan olisi kaatunut...
 

tyoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lightning, Rangers, Vegas
Tuossa marginaalipelaaja yrittää tyylipuhdasta pääosumaa haavoittuvassa asemassa olevaan, polvillaan liukuvaan ja tasapainonsa menettäneeseen vastustajaan.

Ihan täyttä skeidaa, että pahempia sattuisi säännöllisesti joka kausi.

Tämä nyt ei ole mitään muuta kuin tunteella reagoimista ja pelaajien taitoerot näyttää vaikuttavan suhtautumiseen. Tuohon aikaan vastaavista kurotteluista ajeltiin aika huolella ukkoja pystyyn. Ei jäähyä, ei pelikieltoa. Kertoo aika paljon siitä, että kyseessä ei ole millään mittarilla yksi törkeimmistä ja vaarallisimmista taklauksista. Ei olisi sitä edes nykyajan standardeilla, saatika ennen vanhaan.

Jaroslav Otevrel liukui vähän samalla tavalla ihan puhtaassa vahingossa kohti vastustajaa ja pää osui polveen. Seurauksena halvaantuminen kaulasta alaspäin.

No johan vertauksen heitit. Ei liity mitenkään tähän asiaan eikä liukunut "vähän samalla tavalla". Otevrel kompuroi vahingossa. Näslund yrittää päästä kiekkoon ja kurottaa sitä kohti ihan tarkoituksella. Näillä tapauksilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
 

Animal

Jäsen
Tämä nyt ei ole mitään muuta kuin tunteella reagoimista ja pelaajien taitoerot näyttää vaikuttavan suhtautumiseen. Tuohon aikaan vastaavista kurotteluista ajeltiin aika huolella ukkoja pystyyn. Ei jäähyä, ei pelikieltoa. Kertoo aika paljon siitä, että kyseessä ei ole millään mittarilla yksi törkeimmistä ja vaarallisimmista taklauksista. Ei olisi sitä edes nykyajan standardeilla, saatika ennen vanhaan.



No johan vertauksen heitit. Ei liity mitenkään tähän asiaan eikä liukunut "vähän samalla tavalla". Otevrel kompuroi vahingossa. Näslund yrittää päästä kiekkoon ja kurottaa sitä kohti ihan tarkoituksella. Näillä tapauksilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Olet täysin oikeutettu näkemykseesi, mutta fakta on se, että Moore lätkäisee kiekon kauemmaksi kiekkoon kurkottavalta Näslundilta ja sen jälkeen ajaa kiekotonta, huonossa asennossa olevaa, vastustajaa suoraan päähän. Yrittämättä osua mihinkään muualle, vaikka siis oli jo aiemmin itse voittanut molempien tavoitteleman irtokiekon. Tämän voit itse todeta videolta.
 

Frostburn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leafs, HPK
Kyllä kyllä, juuri näin. Itse en vaan edelleenkään ole varma onko se slefwoot tuossa se syy vai seuraus. Lagessonin pelaajaprofiilin perusteella sanoisin vahingoksi, mutta kuten aiemmin jo laitoinkin, voi tuon nähdä myös tarkoituksellisena. Riippuen kummanlaisilla laseilla lähtee tilannetta perkaamaan.
Tahalliselta tuo minusta enemmän näyttää ainakin hidastuksista, vaikka se oudolta kuulostaakin, kun Lagesson ei tosiaan mikään likainen pelaaja ole. Pelikieltoa tuosta ei silti pitäisi NHL:n linjalla tulla, Marchand teki kuukausi sitten samantyyppisen tempun satavarmasti tahallaan mailalla Liljegrenille ja siitäkään ei tullut mitään - ei edes $5k sakkoa. Ja Liljegren on tuon seurauksena edelleen sivussa peleistä.
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Kyllä kyllä, juuri näin. Itse en vaan edelleenkään ole varma onko se slefwoot tuossa se syy vai seuraus. Lagessonin pelaajaprofiilin perusteella sanoisin vahingoksi, mutta kuten aiemmin jo laitoinkin, voi tuon nähdä myös tarkoituksellisena. Riippuen kummanlaisilla laseilla lähtee tilannetta perkaamaan.

edit. Hölmöstihän tuon tilanteen Lagesson siis isossa kuvassa pelaa. Järkevämmin hoidettuna, ei kumpikaan olisi kaatunut...
Kyllä mää kovasti ihmettelen, jos tuota ei hidastusten jälkeen näe tarkoituksellisena potkuna. Toki vahvat Toronton fanipoika- tai Laine-heitteri -lasit vaikuttaa asiaan. Mutta jos nyt ottaa maalaisjärjen mukaan, kun katselee hidastusta, niin ei tuossa pitäisi olla mitään epäselvää. Lagessonilla on kontaktin jälkeen oikein hyvän näköinen tasapaino vasemmalla jalalla ja siitä tekee ihan selkeän potkuliikkeen oikealla jalalla. Live-kuvan perusteella ei toki pystynyt näkemään noin selkeää potkua, mutta kyllä siitäkin näkee, että slew foot kyseessä. Tämän selostajatkin huomasi.
 

Jack DiBiase

Jäsen
Suosikkijoukkue
WiFi Password: XHeKaJ#72
Kyllä mää kovasti ihmettelen, jos tuota ei hidastusten jälkeen näe tarkoituksellisena potkuna. Toki vahvat Toronton fanipoika- tai Laine-heitteri -lasit vaikuttaa asiaan. Mutta jos nyt ottaa maalaisjärjen mukaan, kun katselee hidastusta, niin ei tuossa pitäisi olla mitään epäselvää. Lagessonilla on kontaktin jälkeen oikein hyvän näköinen tasapaino vasemmalla jalalla ja siitä tekee ihan selkeän potkuliikkeen oikealla jalalla. Live-kuvan perusteella ei toki pystynyt näkemään noin selkeää potkua, mutta kyllä siitäkin näkee, että slew foot kyseessä. Tämän selostajatkin huomasi.
Minä en ole koskaan ajatellut, että kenelläkään luistelijalla voisi olla "hyvän näköinen tasapaino", jos vain toinen luistin on sillä hetkellä jäässä. Ehkä joku taitoluistelija näyttää siltä hetkellisesti liukuessaan yhdellä jalalla. Kyllähän tuossa luontaisesti se toinen ilmassa oleva jalka lähtee hakemaan sitä tasapainoa, jos sinun tönäistään yhdelle jalalle. Lagessonin jalka nousee kuitenkin vasta tuossa kohtaa, kun Laine antaa jonkinlaisen vastataklauksen.

Tarkemmin analysoituna antaisin tahallisuus-tahattomuus asteikolla suhteen 20-80.

Sakot olisi paikallaan, sillä pelaajien pitää pystyä vastaamaan omista jaloista entistäkin enemmän nopeutuvassa NHL-kiekossa. Mikään törkytemppu tämä ei ole, vaikka alkuun ehkä siltä näyttikin.
 

Vatso

Jäsen
Kyllähän tuo nyt päivänselvältä tahalliselta potkulta näyttää, päälle sitten vielä oma kaatuminen vain naamioimaan "tasapainon menetystä". Ei tuossa jalan liikkeessä ole mitään luonnollista, tönäisy kylkeen ja lähdet hakemaan tasapainoa potkaisemalla jalan eteen ja ylös?
 

laamis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville Predators
Nää on kyllä jänniä juttuja, kun itse katsoin ensin normivauhdilla lukematta kommentteja ja olin sitä mieltä että vahinko. Tämän jälkeen luin kommentit ja katsoin ensin normivauhdilla ja koin sen oleva tahallinen. Hidastus vaan vahvisti mielipidettä.
Itselle ainakin herää kysymys että vaikuttivatko kommentit?
Hidastukset on omasta mieltä ”aina” olleet kyseenalaisia kun saa tilanteet näyttämään niin erilaiselta
Oli miten oli, lopputulos on kyllä ikävä, vaikken ole Laine-fani olekaan niin haluaisin nähdä kokonaisen kauden jotta näkisi ”oikean” tason
 

xkouhiax

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers
Minä en ole koskaan ajatellut, että kenelläkään luistelijalla voisi olla "hyvän näköinen tasapaino", jos vain toinen luistin on sillä hetkellä jäässä.
:D Sen verran kauan on tullut pelattua kiekkoa, että kyllä sillä yhdellä jalallakin voi olla "hyvän näköinen tasapaino". Sellainen, ettei tarvi lähteä toisella jalalla potkimaan 90 astetta ylöspäin. Ja jos horjahtamisen takia täytyy sillä toisella jalalla lähteä sohimaan, niin se näyttää pikkasen erilaiselta.
 
Viimeksi muokattu:

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Hartman kostaa Kaprizovin loukkaantumisen tahallisella korkealla mailalla syyttömälle Perfettille. Ja mitä tekee NHL? Antaa taas sakot...




 

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS
Hartman kostaa Kaprizovin loukkaantumisen tahallisella korkealla mailalla syyttömälle Perfettille. Ja mitä tekee NHL? Antaa taas sakot...

Ihan hyvä näyte taas siitä ettei NHL:n kurinpitoa kannata käyttää esimerkkinä minkään muun liigan kurinpitoon nähden. Tai siis ainakaan positiivisena esimerkkinä.

Edit: Lisätään toki sen verran, ettei noita mikkiin tarttuneita kommentteja voi ilmeisesti käyttää kurinpitomenettelyssä.


 

Massikeikari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild
Juurikin kuten yllä mainittu, kurinpito katsoi jo ennen tätä audiota Hartmanin korkean mailan tahalliseksi, joten eipä sillä olisi ollut merkitystä, vaikka audiot voitaisiinkin huomioida. Parempi ihmettelyn aihe lienee miksi Dillon ei saanut pelikieltoa/sakkoja alkuperäisestä tilanteesta.
 

ipaz

Jäsen
Laitan tämän tänne, koska tämä on mun mielestä studiohäröilyä by Jennifer Botteril.




Andy Strickland jakaa ja kommentoi mun mielestä ihan oikein Sportsnetin studiopaneelin keskustelua Hartman-Perfetti-tilanteesta. Entinen olympiakiekkoilija Jennifer Botterill kauhistuu ja yrittää ainakin mun mielestä dissata entisen NHL-kovanaama Jamal Mayersin ja tämän analyysin mitä tilanteessa tapahtui. Meyrs puhuu aika suoraan että näin voi tapahtua NHL-tasolla ja että pelaajat tietää sen.

Botterillä pyörähtää silmät ympäri ja tukka heilahtaa Mayersin kommentista, että siellä jäällä ollaan ilkeitä, eikä se ole aina niin kivaa (suora lainaus kun Mayers puhuu playoffseista). Vaikka Hartmanin salakavala mailanisku Perfettin leukaan aloituksessa olikin likainen, niin tuota se on usein NHL:ssä. Monesti tv-kuvan ulkopuolella tapahtuu tavan seuraajalle todella rumaa psyykkaamista niin henkisesti kuin fyysisestikin. Ja se on yksi NHL-kiekon hienoa puolia minun mielestäni.

Ja kuten tuossakin pätkässä mainitaan, niin tästäkään ei puhuttaisi ellei Perfetti olisi itse nostanut asiaa esiin. Nuori pelaaja rikkoo ikiaikaisia käytäntöjä purra huulta ja olla hiljaa. Ja sitten eri maailmat räjähtää - niin jäällä kuin studioissa.
 

pikkusikaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kapteenit tanskalaisen taxin takapenkillä
Laitan tämän tänne, koska tämä on mun mielestä studiohäröilyä by Jennifer Botteril.




Andy Strickland jakaa ja kommentoi mun mielestä ihan oikein Sportsnetin studiopaneelin keskustelua Hartman-Perfetti-tilanteesta. Entinen olympiakiekkoilija Jennifer Botterill kauhistuu ja yrittää ainakin mun mielestä dissata entisen NHL-kovanaama Jamal Mayersin ja tämän analyysin mitä tilanteessa tapahtui. Meyrs puhuu aika suoraan että näin voi tapahtua NHL-tasolla ja että pelaajat tietää sen.

Botterillä pyörähtää silmät ympäri ja tukka heilahtaa Mayersin kommentista, että siellä jäällä ollaan ilkeitä, eikä se ole aina niin kivaa (suora lainaus kun Mayers puhuu playoffseista). Vaikka Hartmanin salakavala mailanisku Perfettin leukaan aloituksessa olikin likainen, niin tuota se on usein NHL:ssä. Monesti tv-kuvan ulkopuolella tapahtuu tavan seuraajalle todella rumaa psyykkaamista niin henkisesti kuin fyysisestikin. Ja se on yksi NHL-kiekon hienoa puolia minun mielestäni.

Ja kuten tuossakin pätkässä mainitaan, niin tästäkään ei puhuttaisi ellei Perfetti olisi itse nostanut asiaa esiin. Nuori pelaaja rikkoo ikiaikaisia käytäntöjä purra huulta ja olla hiljaa. Ja sitten eri maailmat räjähtää - niin jäällä kuin studioissa.

Mun mielestä ihan kivaa ja virkistävää haastamista tuollaiseen väkivaltafiilistelyyn. Jatkiksen studiovieraalla olisi lähtenyt kuitenkin ihan pillimehu+pyörätuoli -linjalle tuokin, niin hyvä että on ammattilaiset studiossa. Vaikka pikkusikana tuosta huulen puremisesta olen sitä mieltä, että aina jos maila käy edes lähellä, niin puraisulla 2+2 ja sekös vastustajaa vituttaa.
 

ipaz

Jäsen
Laitoit tämän tänne, koska naiset eivät mielestäsi kuulu kiekkostudioihin, turha sitä kaunistella saatesanoilla.
Sellainen kommentti sitten sieltä. Ihan sama vaikka siellä olisi kukkahattuillut itse Don Cherry, niin olisin lainannut tämän. Tämä oli ihan hyvä debaatti siitä missä toinen sanoo miten hommat jäällä usein ovat ja miten toinen toivoo että millaista haluaisi käytöksen olevan. NHL ja siellä asennoituminen väkivaltaan on murroksessa ja niin liiga kuin osa pelaajista kipuilee tilanteen kanssa.

Mitä tulee naisten huippujääkiekkoon, niin epäilen että siellä olisi samanlaista vittuilu- ja psyykkauskulttuuria mitä NHL:ssä tulee vastaan jokaisessa ottelussa - ja erityisesti pleijareissa. Tässä nämä eri asennemaailmat kohtasivat.

Joskus aikanaan Ryan Hartman ei olisi uskaltanut iskeä mailalla Perfettiä naamaan tai siltä olisi itseltä lähtenyt ns. pää irti. Nyt tätä kieltämättä taitavaa piilosikailua tapahtuu paljon ja ymmärtäähän sen että Perfettiä vitutti. Samaan aikaan nämä Hartmanin arvostelijat eivät kuitenkaan paheksu Dillonin kovia poikkareita Kaprizovin alaselkään, jonka vuoksi hän on nyt saikulla. Kumpi siis olikaan oikeastaan pahempi temppu.
 
Viimeksi muokattu:

Kyle

Jäsen
Zucker sai kolme ottelua tuosta kostosta Cousinsiin. Eli kaksi peliä enemmän kuin Gudbranson, mutta samalla myös hyvin paljon vähemmän mediahuomiota ainakin täällä meillä.
 

ipaz

Jäsen
Zucker sai kolme ottelua tuosta kostosta Cousinsiin. Eli kaksi peliä enemmän kuin Gudbranson, mutta samalla myös hyvin paljon vähemmän mediahuomiota ainakin täällä meillä.
Syy on luonnollisesti se, että Zuckerin temppu oli oikeasti pahempi kun Gudbransonin. Täällä Suomessa nyt vaan pahoitetaan mieli mieluummin nyrkillä löymisestä, kuin selkääntaklauksesta tai mailalla hakkaamisesta ”koska tappelut eivät kuulu jääkiekkoon”.

Tosin taisi palstalle silloin Gudbranson-case aikana eksyä paljon porukkaa jotka eivät aktiivisesi NHL:ää seuraa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Moista väkivaltaa näytetään meidän lapsille rikkomaan heidän mielensä (tai ilmeisesti hajosi kyllä useamman aikuisen paletti).
Olihan tuo idioottimainen tempaus Gudbranssonilta, ja pelikiellon arvoinen. Toki NHL:ssä on vähän "pojat on poikia" kurinpitolinja näiden suhteen., joten pelikiellot jää minimaalisiksi. Liigassa läpsähti 8 peliä Ritchien vähän vastaavasta kilahduksesta. Jostain siitä yhden ja kahdeksan pelin välistä voisi olla oikea linja.
 

ipaz

Jäsen
Olihan tuo idioottimainen tempaus Gudbranssonilta, ja pelikiellon arvoinen. Toki NHL:ssä on vähän "pojat on poikia" kurinpitolinja näiden suhteen., joten pelikiellot jää minimaalisiksi. Liigassa läpsähti 8 peliä Ritchien vähän vastaavasta kilahduksesta. Jostain siitä yhden ja kahdeksan pelin välistä voisi olla oikea linja.
Tähän vielä, niin oli mielenkiintoista lukea p-amerikkalaisten fanien kommentteja X:ssä, joissa usein kauhisteltiin että miksi ihmeessä Gudbranson sai edes tuon yhden ottelun kiellon vaikka teki ihan oikein ja yritti antaa rotalle turpaan. Ajatusmaailma on kovin erilainen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös