Romanit

  • 1 485 558
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen

JofaPlayer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olin tuossa äsken illan hämärtyessä käyttämässä koiraa kun huomasin sedan-mallisen Mazdan hiljentävän vauhdin lähes nollaan ja lopulta pysähtyi keskelle tietä. (Paikka normaali rivari-omakotitalo taajama, ei merkittävästi liikennettä iltaisin). Olin noin 10 metriä auton keulasta katsottuna edellä tätä Mazdaa ja käännyin katsomaan kun auto ei ajanutkaan ohi ja huomasin auton puikoissa romanipariskunnan varmuudella. Minä katsoin heitä oudosti ja he minua.

Jatkoin kävelemistä ja käännyin pian uudelleen katsomaan mitä puuhaavat ja huomasin että katsovat erittäin kiinnostuneena yhden omakotitalon pihaa, johon ei ole mitään estettä ajotieltä (aita, pensas jne). Asun itse ihan 20m päässä tapahtumapaikasta ja olen huomannut että mm. grilli ja polkupyörät ovat ihan vapaana näkyvällä paikalla joten herätyskellot kyllä soivat aika kovaa. Ennen kuin joku vetää rasismikortin esiin niin jokaisella muullakin olisi varmasti soinut tuollaisessa tilanteessa, ihan sama ketä autoa ajaa. Pysähdyin paikoilleen ja odottelin mitä tuumaavat kun näkevät minun tuijottavan pitkään ja heti kun huomasivat etten ollutkaan lähtenyt niin lähtivät liikkeelle ja ajoivat ohi. Kohdallani pieni vilkaisu pelkääjänpaikalla istuneelta rouvalta.

Vähän kyllä epäilyttää olivatko vain haaveilemassa uudesta asuinpaikasta noin hartaasti. Rekkarin sain ylös mutta ei tässä nyt vielä ole mitään tarvetta virkavallalle ilmoittaa. Tuskin edes tulevat katseeni jälkeen takaisin. Jos ovat pahalla asialla olleet niin jännä että ajoivat ohitseni jotta näen rekkarin paremmin. Ehkä siellä ajateltiin että u-käännöksen tekeminen olisi paljon epäilyttävämpää, mene ja tiedä. Mutta siis tälläsiä harrastuksia näillä täälläpäin..

Ainiin, täälläkin on kummasteltu miksi niin useat romanit pelkäävät koiria. Näin viime viikolla kuitenkin noin parikymppisen romanimiehen käyttämässä pientä spanieliä ihan normaalisti ulkona kauniilla ilmalla. Ei ne ihan kaikki ainakaan pelkää näköjään.
 

vsmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, ManU
Olin tuossa äsken illan hämärtyessä käyttämässä koiraa kun huomasin sedan-mallisen Mazdan hiljentävän vauhdin lähes nollaan ja lopulta pysähtyi keskelle tietä. (Paikka normaali rivari-omakotitalo taajama, ei merkittävästi liikennettä iltaisin). Olin noin 10 metriä auton keulasta katsottuna edellä tätä Mazdaa ja käännyin katsomaan kun auto ei ajanutkaan ohi ja huomasin auton puikoissa romanipariskunnan varmuudella. Minä katsoin heitä oudosti ja he minua.

Vaikea sanoa noista oudoista katseista, kun en tiedä miten sinä tuota koiraa käytit.

Ei ole edes rasismia ajatella romanien olevan pahat mielessä, niin suurella varmuudella ne olivat varastettavaa tavaraa etsimässä.
Ensiapukoulutuksessa kouluttaja sanoi, ettei kannata pysähtyä jos romaneita on tien poskessa konepelti pystyssä tai muuten on "hätä".
Hyvin ovat poistaneet itsensä yleisen auttamisvelvollisuuden piiristä, jopa ammattihenkilökunnan silmissä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole laisinkaan rasisti, enkä ahdasmielinen, enkä rajoittunut, enkä mitään muutakaan. En ole juuri mitään. Mutta sen tiedän, että mannet on perseestä. Juu, on poikkeuksia. Mutta onhan tuo häpeällinen ihmisryhmä. Vittumaista sakkia. Enkä häpeä sanoa sitä ääneen.
 
Paperittomien terveyspalvelut Helsingissä

Kyseessä on merkittävä ja tavallisten, kaupungin terveyspalveluja käyttävien ihmisten elämään vaikuttava ratkaisu. Jos päätös menee läpi, Helsinki on ainoa paikka Euroopassa, joka tarjoaa maksuttomia julkisia terveyspalveluja Kaakkois-Euroopan romaneille. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Romania ja Bulgaria voivat ulkoistaa romanivähemmistönsä terveydenhuollon rahoituksen helsinkiläiselle veronmaksajalle. Päätöksen seurauksena helsinkiläinen maksaa terveyspalveluista entistä enemmän ja jonottaa niihin entistä pidempään. Päätöksen seurauksena Helsingissä notkuu entistä enemmän romanialaisia ja bulgarialaisia romaneja.

Tarjolla siis lisää vastinetta veroeuroille.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Paperittomien terveyspalvelut Helsingissä

Kyseessä on merkittävä ja tavallisten, kaupungin terveyspalveluja käyttävien ihmisten elämään vaikuttava ratkaisu. Jos päätös menee läpi, Helsinki on ainoa paikka Euroopassa, joka tarjoaa maksuttomia julkisia terveyspalveluja Kaakkois-Euroopan romaneille. Käytännössä tämä tarkoittaa, että Romania ja Bulgaria voivat ulkoistaa romanivähemmistönsä terveydenhuollon rahoituksen helsinkiläiselle veronmaksajalle. Päätöksen seurauksena helsinkiläinen maksaa terveyspalveluista entistä enemmän ja jonottaa niihin entistä pidempään. Päätöksen seurauksena Helsingissä notkuu entistä enemmän romanialaisia ja bulgarialaisia romaneja.

Tarjolla siis lisää vastinetta veroeuroille.

Ihan mielenkiinnosta kysyisin vaihtoehtoa tälle eli mitä pitäisi tehdä kun esimerkiksi kätensä murtanut Romanian romani tulee suomalaisen sairaalan ensiapuun?

edit: Asia selvisikin jo Pajusen päätösehdotuksesta, terveydenhuoltolain 50 §:n mukaan romani saa tarvitsemansa hoidon akuutissa tapauksessa.

Eikö tässä ole enemmänkin kysymys tuon pykälän tarkemmasta määrityksestä eli mitä tarkoitetaan tuolla välttämättömällä/ kiirellisellä hoidolla?
 
Viimeksi muokattu:

oliwa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Supercell
Ohjata ulos.
Tuolla EU:n kolkalla on 10 miljoonaa romania. Heille halutaan tarjota Suomessa julkinen terveydenhuolto. Voi tulla jonoille mittaa.

Julkinen terveydenhuolto on aika paljon muutakin kuin ne palvelut mitä romaneille ja muille EU-kansalaisille tarjotaan.

Itse veikkaan, että jos asiasta tulee kallis ongelma, niin siihen puututaan muuttamalla lainsäädäntöä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Julkinen terveydenhuolto on aika paljon muutakin kuin ne palvelut mitä romaneille ja muille EU-kansalaisille tarjotaan.

Itse veikkaan, että jos asiasta tulee kallis ongelma, niin siihen puututaan muuttamalla lainsäädäntöä.

Minä taas veikkaan, että KUN asiasta tulee väistämättä ongelma, lainsäädäntöä rukataan niin, että suur-Helsinki saa korvamerkittyjä verovaroja valtiolta hoitaa täysin tukossa oleva terveydenhoitonsa, jonka visva-porukka suuressa humaanissa viisaudessaan on saanut aikaiseksi. Näin me muutkin veronmaksajat pääsemme osallisiksi tukemaan romanien ym. sosiaalielättien terveydenhuoltoa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Julkinen terveydenhuolto on aika paljon muutakin kuin ne palvelut mitä romaneille ja muille EU-kansalaisille tarjotaan.

Itse veikkaan, että jos asiasta tulee kallis ongelma, niin siihen puututaan muuttamalla lainsäädäntöä.

Ei tarvi lakia muutta, noita ei tarvitse päästää maahan ja nykyiset voi roudata suoraan rajalle ihan laillisesti.
 

oliwa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Supercell
Minä taas veikkaan, että KUN asiasta tulee väistämättä ongelma, lainsäädäntöä rukataan niin, että suur-Helsinki saa korvamerkittyjä verovaroja valtiolta hoitaa täysin tukossa oleva terveydenhoitonsa, jonka visva-porukka suuressa humaanissa viisaudessaan on saanut aikaiseksi. Näin me muutkin veronmaksajat pääsemme osallisiksi tukemaan romanien ym. sosiaalielättien terveydenhuoltoa.

Olen optimisti ja toivon että poliittinen ilmasto muuttuu ns kylmempään suuntaan viimeistään ensi eduskuntavaaleissa.

Veikkaisin että kokoomus antaa mielummin periksi monikulttuurisuuskysymyksissä, kuin esim verotuksessa tai EU-politiikassa.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Olen optimisti ja toivon että poliittinen ilmasto muuttuu ns kylmempään suuntaan viimeistään ensi eduskuntavaaleissa.

Veikkaisin että kokoomus antaa mielummin periksi monikulttuurisuuskysymyksissä, kuin esim verotuksessa tai EU-politiikassa.

Ei Kokoomus Käteisen johtamana puolueena ymmärrä antaa periksi vielä oikein missään yo. asiassa, mutta on ollut nähtävissä, että mm. yksittäiset kansanedustajat ja varsinkin pääkaupukiseudun kaupunginvaltuutetut (kok) alkavat saada tarpeekseen näistä älyttömyyksistä, joita visva-porukka runnoo läpi. Nuo Tukholman sinänsä valitettavat tapahtumat varmasti kääntävät taas viisaria pikkuisen järkevämpään suuntaan, mutta paljon vettä virtaa Vantaan joessa ennen kuin järki voittaa.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli kaupunkien tulisi rikkoa lakia?

Mitä lakia rikotaan ellei tarjota julkista terveydenhuoltoa, lukuunottamatta akuutteja tapauksia?

Ehkä sinun maailmanhalaajaideologiasi vastaista se on, mutta mikään muu sitä ei vaadi. Itse heittäisin kaikki mannet, jotka vaan voidaan, jonnekin ihan mihin tahansa pois täältä. Lasken mukaan myös kotimaiset mannet, mutta niistä ei taida päästä eroon.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Myös paperittomat klinikat rikkovat lakia, niissä julkisissa viroissa olevat lääkärit ja terveydenhoitajat eivät tee kansalaisvelvollisuuttaan ja ilmoita rikollisista. Paperittomana maassa oleminen on rikos. Myös poliisi rikkoo lakia, jos poliisi tietää missä klinikoita pidetään eikä käy ratsaamassa näitä tai napsimassa klinikan takaovelta ulos tulevia hoidettavia talteen ja passita maasta ulos.

Kaikki paperittomat maassa olivat ovat rikollisia, piste. Heidän läsnäolonsa luvattomasti on rikos. Ei tässä ole mitään epäselvää. Jokainen luvatta maassa oleva on laittomasti maassa ja tulisi karkoittaa maasta. Jos ei omaa kotimaata löydy, niin sitten jonnekin aluevesirajojen ulkona olevalle luodolle odottamaan sitä, että kotimaa muistuu mieleen.

Sen lastan voi laittaa klinikalla laittoman siirtolaisen käteen ja sen jälkeen kiikuttaa rikollisen lähimpään rahtilaivaan.

Romanien kohdalla tulisi myös pakkokatsastaa jokainen heidän käyttämänsä ajoneuvo ja jos ajoneuvo ei täytä katsastuslain vaatimuksia, niin autosta kilvet irti ja auto poliisin varikolle. Ajokelvottomat autothan ovat turvallisuusriski liikenteessä ja vaarantavat muiden hengen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mitä lakia rikotaan ellei tarjota julkista terveydenhuoltoa, lukuunottamatta akuutteja tapauksia?

Ehkä sinun maailmanhalaajaideologiasi vastaista se on, mutta mikään muu sitä ei vaadi...

Esimerkkitapauksena esittämäni murtunut käsi käsittääkseni kuuluu akuutteihin tapauksiin? Oletko samaa mieltä?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Myös paperittomat klinikat rikkovat lakia, niissä julkisissa viroissa olevat lääkärit ja terveydenhoitajat eivät tee kansalaisvelvollisuuttaan ja ilmoita rikollisista. Paperittomana maassa oleminen on rikos. Myös poliisi rikkoo lakia, jos poliisi tietää missä klinikoita pidetään eikä käy ratsaamassa näitä tai napsimassa klinikan takaovelta ulos tulevia hoidettavia talteen ja passita maasta ulos.

Kaikki paperittomat maassa olivat ovat rikollisia, piste. Heidän läsnäolonsa luvattomasti on rikos. Ei tässä ole mitään epäselvää. Jokainen luvatta maassa oleva on laittomasti maassa ja tulisi karkoittaa maasta. Jos ei omaa kotimaata löydy, niin sitten jonnekin aluevesirajojen ulkona olevalle luodolle odottamaan sitä, että kotimaa muistuu mieleen.

Sen lastan voi laittaa klinikalla laittoman siirtolaisen käteen ja sen jälkeen kiikuttaa rikollisen lähimpään rahtilaivaan.

Romanien kohdalla tulisi myös pakkokatsastaa jokainen heidän käyttämänsä ajoneuvo ja jos ajoneuvo ei täytä katsastuslain vaatimuksia, niin autosta kilvet irti ja auto poliisin varikolle. Ajokelvottomat autothan ovat turvallisuusriski liikenteessä ja vaarantavat muiden hengen.

Kaikkea tätä voisi tehdä, mikäli olisi resursseja. Mikäli poliisit juoksevat kerjäläisten perässä, kovemmat rikolliset kiittävät.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Myös paperittomat klinikat rikkovat lakia, niissä julkisissa viroissa olevat lääkärit ja terveydenhoitajat eivät tee kansalaisvelvollisuuttaan ja ilmoita rikollisista. Paperittomana maassa oleminen on rikos.
Eihän ne lääkärit voi tietää onko niillä ihmisillä papereita, jos he eivät niitä kysy, daa.

Enkä muutenkaan usko että ihminen syyllityy rikokseen jos hänen passinsa varastetaan.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Enkä muutenkaan usko että ihminen syyllityy rikokseen jos hänen passinsa varastetaan.

Tämähän on reaalitodellisuutta lähes kaikkien Afrikasta tulevien kanssa. Passi on aina joko varastettu tai hukattu rajalla. Asulym please... Yes sir.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tämähän on reaalitodellisuutta lähes kaikkien Afrikasta tulevien kanssa. Passi on aina joko varastettu tai hukattu rajalla.
Näin tietenkin on, mutta ei kaikille uuden karkeilla isommilla koneilla varustetuilla Audeilla ajaville keski-ikäisillä miehillekään voida ylinopeussakkoja jaella tuosta noin vain, vaikka todennäköisesti he autoillaan jossain vaiheessa ylinopeutta ajelevatkin. Oikeusvaltio jne.
 
Viimeksi muokattu:

Jari66

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Ukraina
Täällä päin Suomea invalideille tarkoitettuja pysäköintiruutuja sanotaan manneparkeiksi.

En ymmärrä mistä johtunee.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös