Risto Dufva Lukon peräsimessä 2012–2016

  • 366 255
  • 2 024

cornix

Jäsen
Kerroppa tästä lisää. Ei oikein avaudu mulle.

Kaikki mainitut pelaajat Vehasta lukuunottamatta (mikä ei haittaa koska Zapolski on parempi) olivat enemmän tai vähemmän turhakkeita, ja vaikka jonkun Uraman Lukossa olisivat kotiseutustatuksellaan todennäköisesti tänne jääneet. Mua on eniten Dufvan aikakaudella viehättänyt se, että joka kausi joukkueesta on ulostettu se heikoin aines pois. Tietysti näitä ihan superluokan pelaajia lukuunottatta, joihin ei riitä pelimerkit. Eli korvattu lähtijät aina upgreidauksella ja pelisysteemiin paremmin sopivilla kavereilla. Lukon koko joukkueen tekeminen huokuu osaamista ja ammattimaisuutta. Pari kautta putkeen oltu jo ihan oikea mestarikandinaatti, aikaisemmin ihan maksimissaan musta hevonen.
 
Mitä luulet, kumpi seuroista voittaa todennäkäisemmin mestaruuden: seura joka on pääsääntöisesti välierissä, vai seura joka seilaa kärjen ja pohjan välillä?

Katsoppas nyt vielä se mainitsemani esimerkki Ässät. Taisi voittaa kaksi vuotta sitten mestaruuden. Se on edelleen aivan sama vaikka Lukko olisi 10 vuotta putkeen pronssilla. En silti ala hehkuttamaan että ollaan niin vitun menestyvä joukkue jos se ainoa mestaruus on ajalta jolloin naisilla kasvoi sademetsän kokoiset pillukarvat.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kerropa nyt kenen noista mainitsemistani taso ei ole liigassa riittänyt. Ja tossa oli vaan pari esimerkkiä näistä RD:n paskoiksi toteamista.

Lainasin kohdan, jossa mainitsit seuran a-junioreista. Vastasin siis vain siihen.

Mainitsemistasi pelaajista Elolle annettiin mahdollisuus, jota hän ei käyttänyt, ja on myöntänyt tämän myös itse. Bertrand alkoi saada tulosta vasta kolmannella pelaamallaan liigapaikkakunnalla ja Saarela ulkoisti itse itsensä ylimielisellä asenteellaan.

Honkaheimo pelaa nykyään jotain maakuntasarjaa ja Jasu hukkaa maalipaikkoja luultavasti pudotuspelien ulkopuolelle jäävässä joukkueessa. Jääkiekon SM-liiga on ammattilaissarja, eikä joukkueessa pidä olla yhtään Jasua vain siksi, että hän on oma kasvatti. Vehanen kai halusi jonnekin, jossa voi elää siviilielämää olematta jatkuvasti Lukon maalivahti, mutta ehkä se oli Dufva, joka häntä kaupassa häiritsi.
 
Lainasin kohdan, jossa mainitsit seuran a-junioreista. Vastasin siis vain siihen. Mainitsemistasi pelaajista Elolle annettiin mahdollisuus, jota hän ei käyttänyt, ja on myöntänyt tämän myös itse. Bertrand alkoi saada tulosta vasta kolmannella pelaamallaan liigapaikkakunnalla ja Saarela ulkoisti itse itsensä ylimielisellä asenteellaan. Honkaheimo pelaa nykyään jotain maakuntasarjaa ja Jasu hukkaa maalipaikkoja luultavasti pudotuspelien ulkopuolelle jäävässä joukkueessa. Jääkiekon SM-liiga on ammattilaissarja, eikä joukkueessa pidä olla yhtään Jasua vain siksi, että hän on oma kasvatti. Vehanen kai halusi jonnekin, jossa voi elää siviilielämää olematta jatkuvasti Lukon maalivahti.

Hyviä pointteja. Vielä kun kerrot miksi noiden jokaisen ura kääntyi laskuun kun RD tuli Lukkoon ja miksi tehokas Kimmo Koskenkorva veti 15 min/peli, niin lähden kanssasi rakentamaan RD:lle patsasta.
 

Durden

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lakaisijalle myös tiedoksi, Vehanen lähti koska koki kiekkohullun pikkukaupungin vetävän överiksi. Hävitystä pelistä avauduttiin jopa siviilissä kaupungilla. Eli kaltaistesi negailijoiden takia.
 
Lakaisijalle myös tiedoksi, Vehanen lähti koska koki kiekkohullun pikkukaupungin vetävän överiksi. Hävitystä pelistä avauduttiin jopa siviilissä kaupungilla. Eli kaltaistesi negailijoiden takia.

Hyvää yleistystä. En ole ikinä mennyt jääkiekkoilijoille vittuilemaan siviilissä. Hyvästä pelistä olen kyllä useampaakin onnitellut. Ja en pidä itseäni negailijana. Enemmänkin realistina. Täällä porukka tanssii vaaleanpunaisissa pilvilinnoissa ja pystyttää RD:lle menestyksentuojan patsasta, vaikka tässä nyt on edelleen yksi pronssiottelu hänen aikanaan voitettu. Hirveä itku tulee kun joku puhuu totta täällä ja vasta sitten tulee ketjuihin elämää. Muuten rinkirunkataan hiljaa ja pelätään ettei kukaan vaan sano pahasti kenestäkään.

Ja peeässänä vielä sellainen pointti, että ihan oikeastiko uskot että Vehanen lähti tuon takia? Itse olen hänen omasta suusta kuullut vähän toisentyyppisen tarinan ja siinä pääosassa oli muuan mikkeliläinen napoleon.
 

Kettumainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Viime kaudella finaalit ja sitä kautta mestaruus oli hiton pienestä kiinni. Väitän, että jos Vaha olisi ollut mukana, niin Lukko olisi pelannut finaaleissa. Ja kuka tietää, vaikka mestaruus olisi tullut. Sen verran koville Tappara pisti Kärpät ja siipirikko Lukko pisti Tapparan melko koville.

Ihan sama näitä jauhaa. Uskallan jo nyt sanoa, että mikäli Zabo ei tällä kaudella loukkaannu ja mikäli pitää tasonsa, niin keväällä se on lähempänä kuin koskaan.

Dufva on nostanut Lukon liigan kärkijoukkueiksi. Toki lätkäromantikot kaipaa, että omilla pojilla voitetaan, mutta Rauman kokoisella kalastajakylällä se ei ole mahdollista.

Toivottavasti Vuori luotsaa Lukko-laivaa edes lähellekään siten, miten se nyt on purjehtinut.
 

1963

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja peeässänä vielä sellainen pointti, että ihan oikeastiko uskot että Vehanen lähti tuon takia? Itse olen hänen omasta suusta kuullut vähän toisentyyppisen tarinan ja siinä pääosassa oli muuan mikkeliläinen napoleon.

RD oli tässäkin oikeassa. Zapolski on huomattavasti Vehasta parempi pelaaja tällä hetkellä. Vehanen ei pelaisi Saksassa, jos koppi tarttuisi.

RD on kiistatta Lukon seurahistorian paras valmentaja. Kolme kertaa peräkkäin neljän joukkoon on kova saavutus vaikka mestaruus puuttuukin.
 

Durden

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hirveä itku tulee kun joku puhuu totta täällä ja vasta sitten tulee ketjuihin elämää. Muuten rinkirunkataan hiljaa ja pelätään ettei kukaan vaan sano pahasti kenestäkään.

Maailmankatsomuksesi on mustavalkoinen. Tuot esiin pelaajia, jotka ovat epäonnistuneet, ja samalla tyystin unohdat pelaajat jotka ovat onnistuneet. Kerro kuka on se valmentaja ja seura jonka alaisuudessa kaikista omista, vieraista ja tullista tulleista on irtimitattu kaikki potentiaali tai nostettu uudele tasolle? Aivan, sellaisia ei ole. Joidenkin taso laskee, joidenkin nousee, ja näin se vaan menee. Ihmiset ovat erilaisia, olusuhteet ovat erilaisia, elämäntilanteet ovat erilaisia, syitä on lukuisia.

Ja peeässänä vielä sellainen pointti, että ihan oikeastiko uskot että Vehanen lähti tuon takia? Itse olen hänen omasta suusta kuullut vähän toisentyyppisen tarinan ja siinä pääosassa oli muuan mikkeliläinen napoleon.

Anteeksi vain, mutta sattuneesta syystä en usko tähän.
 
Maailmankatsomuksesi on mustavalkoinen. Tuot esiin pelaajia, jotka ovat epäonnistuneet, ja samalla tyystin unohdat pelaajat jotka ovat onnistuneet. Kerro kuka on se valmentaja ja seura jonka alaisuudessa kaikista omista, vieraista ja tullista tulleista on irtimitattu kaikki potentiaali tai nostettu uudele tasolle? Aivan, sellaisia ei ole. Joidenkin taso laskee, joidenkin nousee, ja näin se vaan menee. Ihmiset ovat erilaisia, olusuhteet ovat erilaisia, elämäntilanteet ovat erilaisia, syitä on lukuisia.

Juuri toisessa ketjussa kehuin mm. Asplundia ja Vauhkosta. Mikä helvetin hyökkäys sulla on käynnissä?

Ja miksiköhän et usko? No jos joskus eksyt sellaiseen suureen cityyn kuin Turku, niin kysypä herroilta nimeltä Nummelin, Tukonen ja Tikkanen mikä oli suurin syy Raumalta lähtöön.

Itsellä ei mitään Dufvaa vastaan ole, mutta lähinnä ihmetyttää tämä että kuti kalsareissa kumarellaan häntä eikä nähdä missään mitään vikaa. Toki selittelemällä tarpeeksi ja kääntämällä asiat itselle parhaaksi saadaan kaikista esiin pelkästään hyvät puolet.
 

Thompson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Arsenal
Ja miksiköhän et usko? No jos joskus eksyt sellaiseen suureen cityyn kuin Turku, niin kysypä herroilta nimeltä Nummelin, Tukonen ja Tikkanen mikä oli suurin syy Raumalta lähtöön.
Tukoselle tarjottiin jotain ihmeellistä sopimusta johtuen loukkaantumisista ja tähän ei suostunut. Turusta sai paremman sopimuksen ja luonnollisesti enemmän rahaa. Syynä lähtöön ei ollut Dufva.

Tikkaselle Lukko ei huhujen mukaan tarjonnut sopimusta. Syynä lähtöön ei ollut Dufva.

Puolestaan Nummelinin ulostamisesta Dufva ansaitsisi patsaan. Järkyttävän kova palkka ja arvostus laski tuona aikana ylimieliseksi kiukuttelijaksi, joka ei uskaltanut pelata TPS:ää vastaan.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Uraman toisella ja kolmannella kaudella hävittiin tulevalle mestarille, RD:n aikana ei olla päästy tulevaa mestaria vastaan.

Jos ei ole uskovainen niin tietää että mikään ei ole sinulle valmiiksi päätetty ja kohtalo ei ole sinetöity. Ehkä Lukko putosi tulevalle mestarille Uraman aikana siksi että tämä "tuleva mestari" pääsi niin helposti Lukko-sarjasta jatkoon että paukkuja jäi finaaleihinkin. Dufvan aikana Lukko on pistänyt semeissä Tapparan niin koville että tampereella on bensa loppunut finaalissa.

Toiseen keskusteluun sen verran että ennen otan jatkuvat vierailut neljän joukkoon ja finaalin arvoista peliä kuin 10 vuotta mudassa rämpimistä ja sitten kerran mestaruus kun kaikki tähdet on oikeassa asennossa ja maalivahti kohottaa itsensä keväällä doom-koodeilla nhl-veskariksi jota seuraa taas todellisuus pahnan pohjalla. Olishan se mestaruuskin kiva joskus kokea mutta ei hinnalla millä hyvänsä.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viimeisen 20-kauden mestareista TPS-2010 on jonkin sortin poikkeus menestyksen kaavassa. Esim. JYP on ollut mestari 2 kertaa kaudesta 2007-2008 lähtien ja päässyt joka kerta tällä ajan jaksolla runkosarjassa kuuden joukkoon ja 6/8 kertaa välieriin. Ässätkin oli ennen mestaruuttaan 3 kertaa putkeen runkosarjassa viiden sakissa, HPK pelasi pronssista varmaan viisi kertaa putkeen ennen mestaruuttaan. Sitten on nämä "dynastiat" kuten Kärpät, TPS, Jokerit (joo ei ollut dynastia sanan varsinaisessa merkityksessä) ja Tappara. Tapparan mestaruus tuli 2003 kun menivät kolme kertaa putkeen finaaleihin.TPS taitaa olla ainoa todellinen poikkeus mestarina 2010, joka tuli ihan puskista. Lukon mestaruus tällä kaudella ei tulisi mielestäni kovin suurena yllätyksenä. Neljä kertaa välierissä viiden kauden aikana kuitenkin. Samaan on pystynyt Liigassa vain JYP samalla aikavälillä.

Välerä joukkueet 2000-luvulla:
99-00 TPS, Jokerit, HPK, HIFK
00-01 TPS, Tappara, Ilves, Kärpät
01-02 Jokerit, Tappara, HPK, TPS
02-03 Tappara, Kärpät, HPK, Jokerit
03-04 Kärpät, TPS, HIFK, HPK
04-05 Kärpät, Jokerit, HPK, Lukko
05-06 HPK, Ässät, Kärpät, HIFK
06-07 Kärpät, Jokerit, HPK, Blues
07-08 Kärpät, Blues, Tappara, Jokerit
08-09 JYP, Kärpät, KalPa, Blues
09-10 TPS, HPK, JYP, KalPa
10-11 HIFK, Blues, Lukko, JYP
11-12, JYP, Pelicans, Jokerit, Blues
12-13, Ässät, Tappara, JYP, Lukko
13-14 Kärpät, Tappara, Lukko, SaiPa
14-15 Kärpät, Tappara, JYP, Lukko
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
RD on kiistatta Lukon seurahistorian paras valmentaja. Kolme kertaa peräkkäin neljän joukkoon on kova saavutus vaikka mestaruus puuttuukin.

Myös Sykora vei Lukon kolmesti peräkkäin välieriin 94-96, tosin viimeisellä kaudella sai fudut juuri ennen pudotuspelejä.
 

mize

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tukosen tervehtymistä ja ehjää kautta odotettiin mielestäni ihan riittävän kauan. Kunnossa ollessaan loistava pelimies, joka antaa aina kaikkensa, mutta varsinkin keväällä pysyi kasassa piikkien voimalla, eikä tästä syystä keväisin ollut parhaimmillaan. Tikkanen taasen vaihtui Ahoseen ja jo näin lyhyellä otannalla tässäkin vaihdossa Lukko voitti. Ahonen on parempi, kuin Tikkanen molemmissa päissä kenttää. Jokaisella valmentajalla on omat suosikkinsa ja jokaisessa joukkueessa tulee vaihtuvuutta vuosien saatossa.
 

Larsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Myös Sykora vei Lukon kolmesti peräkkäin välieriin 94-96, tosin viimeisellä kaudella sai fudut juuri ennen pudotuspelejä.
Näin puhutaan, että itse otti fudut kun kasetti ei kestänyt paineita ja tilalle palkattiin takatukka Matikainen reilulla sadalla tonnilla (markkaa) kulukorvauksia per kuukausi.
Pronssia taisi silloinkin tulla.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näin puhutaan, että itse otti fudut kun kasetti ei kestänyt paineita ja tilalle palkattiin takatukka Matikainen reilulla sadalla tonnilla (markkaa) kulukorvauksia per kuukausi.
Pronssia taisi silloinkin tulla.

Pronssia tuli joo, muistan lehtiotsikon "Sykoran auktoriteetti ei riittänyt". Lukko oli tuolla kaudella runkosarjassa kolmas, mutta päästi kolmanneksi eniten maaleja, silloin oli näitä runsasmaalisia otteluita, 5-5 tasapelejä, KalPa voitettiin 7-5, HIFK 6-5, Ilvekselle hävittiin 4-7 jne.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Tämä kausi myös todennäköisesti ensimmäinen Lukon lähes 80 vuotisessa kun yhtään raumalaiskasvattia ei tulla nostamaan A-junnuista edustukseen
Onko tämä RD:n vika?

Olen 100-varma, että joku saa tälläkin kaudella mahdollisuuden, jos siellä on riittävän hyvä aihio olemassa. En ole seurannut yhtään A-nuorten taisteluja ja heidän edesottamuksiaan, mutta Timo Saarikoski on, ja hän kyllä vinkkaa edustuksen valmennukselle, jos pelimiestä olisi tarjolla.

Otto Honkaheimon sanoin; ketään ei kuulu nostaa vain nostamisen ilosta ja raumalaisuuden takia. Paikka edustuksessa pitää ansaita.
 

senilix

Jäsen
Onhan sillä Vidgren pelannut pari peliä. Lähtöisin tosin Turusta, toista kautta Raumalla, tuli B-ikäisenä.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Katsoppas nyt vielä se mainitsemani esimerkki Ässät. Taisi voittaa kaksi vuotta sitten mestaruuden. Se on edelleen aivan sama vaikka Lukko olisi 10 vuotta putkeen pronssilla. En silti ala hehkuttamaan että ollaan niin vitun menestyvä joukkue jos se ainoa mestaruus on ajalta jolloin naisilla kasvoi sademetsän kokoiset pillukarvat.

Täytyy nyt myöntää että mä olen ihan kypsä tämmösen ulisemisen suhteen. Todella mielenköyhää touhua tuo väkinäinen Duffan arvosteleminen, et pääse jatkoon.
 

cornix

Jäsen
Mä en usko että Lukolla on SM-Liigan perustamisen jälkeen ollut yhtä realistista mahdollisuutta voittaa mestaruutta mitä tänä vuonna. Toki 1988 oltiin finaaleissa mutta jos kauden puolivälin krouvia silloinkin peilaa niin ei Lukon olisi missään nimessä pitänyt finaaleja pelata. 90-luvulla sitten oltiin siellä ihan kärjen tuntumassa, mutta kun se kärki oli vaan niin saatanasti kaikkia muita edellä. Ja mä kiitan tästä kaikesta pitkälti Risto Dufvaa, muistatteko millainen epäammattimainen lauma yksilöitä Lukko oli ennen RDtä? Lukkoa ja Blegiä pilkattiin hillittömästä rahankäytöstä ja rosterin ihan puolivillaisesta kokoamisesta. Sellaista txt-tv scouttailua parhaimmillaan. Ei mulle koskaan tullut sellaista oloa että tänä vuonna oikeasti me voitetaan se kannu, pettymyksetkin puolivälierissä oli paljon siedettävämpiä sen takia. Ja aina joku HPK kävi painamassa Lukon salamana laulukuoroon.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Katsoppas nyt vielä se mainitsemani esimerkki Ässät. Taisi voittaa kaksi vuotta sitten mestaruuden. Se on edelleen aivan sama vaikka Lukko olisi 10 vuotta putkeen pronssilla. En silti ala hehkuttamaan että ollaan niin vitun menestyvä joukkue jos se ainoa mestaruus on ajalta jolloin naisilla kasvoi sademetsän kokoiset pillukarvat.

Jokainen voi tietysti itse määritellä menestyvän joukkueen. Jos kaksi kaverusta ampuu ilmakiväärillä tauluun kymmenen kertaa ja toinen osuus viidesti kakkoseen, viidesti kolmoseen ja toinen kaveri ampuu yhdeksän kertaa ohi ja kerran napakymppiin, niin tietysti joku voi olla sitä mieltä, että jälkimmäinen menestyi ammunnassa paremmin.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
90-luvulla sitten oltiin siellä ihan kärjen tuntumassa, mutta kun se kärki oli vaan niin saatanasti kaikkia muita edellä.

Tosiaan jokainen 1990-luvulla SM-liigaa seurannut muistaa, kuinka ennen kautta aina pohdittiin, kumpi tällä kertaa voittaa mestaruuden: Jokerit vai TPS. Yhdeksän kauden aikana 1989-97 mestari oli jompikumpi noista kahdesta. Ja toisaalta 14 kauden aikana 1989-2002 ainoastaan kerran (-98 HIFK) mestari oli joku muu kuin Jokerit tai TPS.
 
Viimeksi muokattu:

Saul Goodman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pekka Virta
Vehanen ei pelaisi Saksassa, jos koppi tarttuisi.
Voi sitä tietysti kaikenlaista paskaa halutessaan kirjoitella. Viimeisimmän Lukko-kauden jälkeen Vehanen ja Azevedo kävivät pelailemassa Lev Prahan KHL-finaaleihin. Vehasen kausi 1.66 GAA ja 93,2%. Sen jälkeen jääkiekkoilun ulkopuolisista syistä Berliiniin. Sinänsä respect että ei mennyt raha edellä minne tahansa.


Mitä duffaan tulee niin tulos on edelleen yksi pronssi, ei mitään muuta. Toki on sanottava että tämä kausi on ollut positiivinen yllätys niin tuloksellisesti kuin viihteen puolesta, ainakin tähän mennessä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös