Rauli Urama – TPS:n urheilutoimenjohtaja

  • 82 894
  • 507

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Ei liity suoranaisesti tähänkään ketjuun mutta kirjoitanpa nyt tänne.
Olen muutaman kerran udellut täällä että ketä olisi se korvaaja Uramalle tai Kalliolle kun täällä potkuja on huuhdeltu. En ole varsinaisesti saanut vastauksia. Nyt on Salmelainen irtisanoutunut IFK:sta ja saadaan nähdä millainen ukko sinne saadaan "hieman isommalla kukkarolla" ja väittäisin että myös kiinnostavammalla työpaikalla.
Mielenkiintoista seurata tätä saagaa ja minkälaiseen nimeen siellä vannotaan.

Mä lähtisin kartoittamaan kahta eri vaihtoehtoa.

Safe bet: Antti Tuomenoksa jos huhupuheet pitävät kutinsa, että Tapparassa ei olla tyytyväisiä häneen. Osoitti SaiPassa osaavansa koota pienellä budjetilla mielenkiintoisia ja hyviäkin jengejä. On löytänyt todellisia helmiä eikä Tapparan tämänkään kauden pelaajat mitään floppeja ole olleet.

Riski:

Lähtisin tässä ja valmentaja-asiassa kolkuttelemaan ulkomaan portteja. Jos Suomesta ei löydy osaamista, niin laajennetaan aluetta. Tässä skenaariossa pitäisi tosin olla äärimmäisen huolellinen ja tarkka hakuprosessissa. Todellinen high risk - high reward tyyppinen ratkaisu.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Tuo on kyllä mielenkiintoinen keissi seurattavaksi. Itse veikkaan että IFK ei uskalla hypätä kehän ulkopuolelle ja valinta tulee olemaan joku vanha tuttu. Tuo UTJ:n palkkaaminen on oikeesti aika kusinen paikka, siinä on onnistuttava.
 

mikkelson

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei liity suoranaisesti tähänkään ketjuun mutta kirjoitanpa nyt tänne.
Olen muutaman kerran udellut täällä että ketä olisi se korvaaja Uramalle tai Kalliolle kun täällä potkuja on huuhdeltu. En ole varsinaisesti saanut vastauksia. Nyt on Salmelainen irtisanoutunut IFK:sta ja saadaan nähdä millainen ukko sinne saadaan "hieman isommalla kukkarolla" ja väittäisin että myös kiinnostavammalla työpaikalla.
Mielenkiintoista seurata tätä saagaa ja minkälaiseen nimeen siellä vannotaan.

Mä lähtisin kartoittamaan kahta eri vaihtoehtoa.

Safe bet: Antti Tuomenoksa jos huhupuheet pitävät kutinsa, että Tapparassa ei olla tyytyväisiä häneen. Osoitti SaiPassa osaavansa koota pienellä budjetilla mielenkiintoisia ja hyviäkin jengejä. On löytänyt todellisia helmiä eikä Tapparan tämänkään kauden pelaajat mitään floppeja ole olleet.

Riski:

Lähtisin tässä ja valmentaja-asiassa kolkuttelemaan ulkomaan portteja. Jos Suomesta ei löydy osaamista, niin laajennetaan aluetta. Tässä skenaariossa pitäisi tosin olla äärimmäisen huolellinen ja tarkka hakuprosessissa. Todellinen high risk - high reward tyyppinen ratkaisu.

Kotimaisista nimistä Pekka Virta on mielestäni kiinnostava nimi. Vaativa mutta reilu. Lisäksi Peksi edustaa sitä tyyliä ja tapaa millainen TPS on tällä hetkellä ja itse haluan sen olevan myös tulevaisuudessa. Fakta on on kuitenkin että Peksillä ei ole mitään kokemusta tällaisesta pestistä pl. Tämä kevään pätkä Tutossa. Lisäksi ymmärsin että Peksiä kiinnostaa edelleen valmentaminen. On kuitenkin sellainen nimi jonka uskoisin olevan hyvä tuossa pestissä. Valtaisa riski tottakai.

Ulkomaisista nimistä Chris Abbott on kiinnostava nimi. En hänestä muuta tiedä kuin että hänen vahtivuorollaan Röglen sijoitukset paranivat huomattavasti. täysiä kausia 5 kpl. Kolme kertaa runkosarjan Top-3. CHL-mestaruus, SHL-hopea sekä 1 välierä tappio. Kunniaa pitää toki antaa kaksoisveli Camille joka toimi Röglen päävalmentajana koko tämän jakson. Taitavat myös liikkua pakettina joten tämä tietysti mutkistaa hieman asioita.

Lähestyin tätä asiaan siis pelkästään Palloseuran näkökulmasta.
 

Suurmestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei liity suoranaisesti tähänkään ketjuun mutta kirjoitanpa nyt tänne.
Olen muutaman kerran udellut täällä että ketä olisi se korvaaja Uramalle tai Kalliolle kun täällä potkuja on huuhdeltu. En ole varsinaisesti saanut vastauksia. Nyt on Salmelainen irtisanoutunut IFK:sta ja saadaan nähdä millainen ukko sinne saadaan "hieman isommalla kukkarolla" ja väittäisin että myös kiinnostavammalla työpaikalla.
Mielenkiintoista seurata tätä saagaa ja minkälaiseen nimeen siellä vannotaan.

Tämä oli hyvä keskustelunavaus ja tällaisia tänne kaipaan enemmän. Sitten näistä asioista voitaisiin täällä keskustella.

Jos Urama vaihdettaisiin johonkin toiseen, niin ensimmäisenä minulle tulee mieleen KooKoon Jarno Kultanen. Hän on tehnyt pienellä budjetilla hyvää työtä ja rakentanut hyviä joukkueita. Hän on myös pelaajamarkkinoilla onnistunut tekemään hyviä löytöjä kuten Mingoia, D´Astous, Gallo ja Strömwall. Joskus jokunen tovi sitten Urheilulehdessä oli hänestä juttua ja hänellä vaikutti olevan hyviä näkemyksiä ja ajatuksia. Kultanen olisi minulle erittäin mieluinen vaihtoehto urheilupuolen johtajaksi. Tottakai valmentajalla on merkittävä rooli seuran pelillisen identiteetin rakentamisessa, mutta UTJ:lla on myös tärkeä ja iso rooli tässä. KooKoo:lla on selkeä identiteetti ja joukkue on tasapainoinen. Kultanen on onnistunut melkein joka kaudella rakentamaan rajallisella budjetilla kilpailukykyisiä joukkueita.

Pelicansin Janne Laukkanen voisi myös olla mielenkiintoinen vaihtoehto. Pelicansilla on nyt ollut viime vuosina hyviä joukkueita. Toki Niemelä on myös tehnyt hyvää työtä, mutta pelaajahankinnat ovat myös onnistuneet hyvin ja joukkue vaikuttaa kokonaisuutena hyvin rakennetulta. Laukkanen on tosin jäänyt aika tuntemattomaksi, joten en osaa sanoa, kuinka varmasti hän onnistuisi. Sellainen vaikutelma minulle on syntynyt, että olisi hyvä työssään.

Jukka Holtarista oli viime syksynä juttua Urheilulehdessä. Hänellä on menestyksekäs ura takana, mitä tulee hyvien joukkueiden rakentamiseen. Lisäksi hän on osoittanut kykynsä löytää hyviä pelaajia. Kun operoidaan pienellä budjetilla, niin silloin on pakko onnistua 100%sti pelaajahankinnoissa ja pitää olla kykyä tehdä edullisia löytöjä. Hänellä alkaa olemaan ikää, niin en tiedä kiinnostaako urheilupuolen johtaminen enää kuinka paljon. Sekin on hyvä kysymys, että onko pysynyt ajan hermoilla ja kyennyt uudistumaan. Joskus nimittäin käy niin, että lukkiudutaan niihin vanhoihin kaavoihin ja ajatuksiin, jotka toimivat joskus 20-vuotta sitten.

Suomalaiset urheilupiirit ovat ylipäätään pienet ja välillä homma on sellaista pieni piiri pyörii meininkiä. Samat henkilöt ovat mukana kuvioissa vuodesta toiseen ja ehkä vähän vaihtavat tehtäviä tai työpaikkaa välillä. Joskus on sitäkin, että tulokset eivät ole kovin hyviä, mutta "saunakaverikerho" takaa työpaikan tai tarvittaessa uuden sellainen. Suomalainen jääkiekkokin kaipaisi tuulettamista ja uusia ajatuksia. Tässä mielessä olisi erittäin hyvä juttu, jos saisi ulkomailta jonkun kyvykkään ja osaavan henkilön tuoreine ajatuksiinen Tepsin urheilujohtajaksi. Tosin tässä tapauksessa hänellä ehkä pitäisi olla joku suomalainen apuri, joka tuntee suomalaiset nuoret pelaajat. En näkisi ulkomaalaista vaihtoehtoa ollenkaan huonona asiana. Voisi olla jopa hyvä ja samalla saisi tuuletettua suomalaista jääkiekkoa ja tuotua tänne tuoreita ja uusia ajatuksia. Tuntuu välillä, että suomalaisessa jääkiekkoyhteisössä ajatellaan turhan samalla tavalla ja sitten ollaan sitä mieltä, että kaikkien pitää toimia samalla tavalla. Petteri Sihvonen on hyvä esimerkki tästä. Joskus hän jatkuvasti toi sitä esiin, että kaikkien pitää pelata "meidän peliä" ja on suoranainen rikos, jos ei pelaa tällä tavalla.

Edit: Holtari on näköjään hiljattain ottanut vastaan pestin Kiekko-Espoosta.
 

Spine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uramaton Turun Palloseura
Pelicansin Janne Laukkanen voisi myös olla mielenkiintoinen vaihtoehto. Pelicansilla on nyt ollut viime vuosina hyviä joukkueita. Toki Niemelä on myös tehnyt hyvää työtä, mutta pelaajahankinnat ovat myös onnistuneet hyvin ja joukkue vaikuttaa kokonaisuutena hyvin rakennetulta. Laukkanen on tosin jäänyt aika tuntemattomaksi, joten en osaa sanoa, kuinka varmasti hän onnistuisi. Sellainen vaikutelma minulle on syntynyt, että olisi hyvä työssään.

Hyvä kirjoitus muuten, mutta yhtäkään veriraha-Jordania ei tarvita tänne.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

Suurmestari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Minua häiritsee Uramassa erityisesti muutama asia. Hänen uransa varrelle mahtuu ihan hyviäkin näyttöjä ja on tehnyt joskus hyvää työtä. Kun puhutaan Uramasta, niin samassa yhteydessä pitää myös puhua Westerlundista.
Myös Westerlundin uralle mahtuu hyviä näyttöjä ja tietotaitoa on. Kun herrat tulivat mukaan Tepsin toimintaan, niin syntyi mielikuva siitä, että nyt seurajohdossa pitäisi olla Suomen kovinta osaamista. Finaaleissa on oltu pari kertaa, mutta silti kokonaiskuva on pysynyt samana, kuin viime vuosikymmenellä. Toiminta on edelleen hieman sekavaa ja joukkueiden rakentaminen on jäänyt aina jollakin tavalla vajaaksi. Minusta ainakin ajoittain tuntuu siltä, että herrat ovat pudonneet kehityksen kelkasta, eikä kumpikaan oikein ole sisäistänyt nykyjääkiekon kehityssuuntaan.

Seurassa on tehty poukkoilevia ja ihmeellisiä päätöksiä. Päävalmentaja Kalle Kaskinen erotettiin juuri ennen ottelua pelimatkalla Jyväskylässä. Korostetaan tähän väliin, että minun mielestäni Kaskista ei olisi ikinä pitänyt palkata ja olisi pitänyt pistää vaihtoon jo paljon aikaisemmin. Raimo Helminen palkattiin vain vuodeksi ja kun hän johti TPS:n Liigan loppuotteluun keväällä 2022, sitten oltiinkin sormissa suussa, että miksi vain vuodeksi. Helmisen seuraajaksi palkattu Jussi Ahokas sai hopeakaudenjälkeen potkut, kun TPS putosi viime keväänä kyydistä ennen tosipelien alkamista. Joo juhlakausi oli täysi fiasko ja pelitapa oli ihan sitä itseään. Tästä toiminnasta on pitkäjäneisyys kaukana. En tiedä, mitä kaikkea kulisseissa on tapahtunut, eikä me sitä saada koskaan tietää.

Juraj Slafkovský oli Pekingin olympialaississa älyttömän kova voittaessaan 17-vuotiaana olympiakisojen pistepörssin, mutta TPS:ssä hän ei saanut sitä peliaikaa kuin olisi voinut kuvitella. Aron Kiviharjun kanssa asiat onnistuttiin jollakin tavalla sössimään. Aina ei välttämättä ole seuran vika, jos pelaaja lähtee, mutta jotain erikoista tässä oli. En tiedä, mitä taustalla on tapahtunut ja mikä oli ongelma. Minun tietojeni mukaan Tepsi oli yhdessä vaiheessa yrittänyt saada HPK:n Michael Jolya riveihinsä. Joly oli Tepsin pelaajalta pyytänyt kommenttia ja oli saanut suosituksen, ettei kannata tulla. Homma oli jäänyt sitten siihen.

Eniten TPS:ssä ihmetyttää kuitenkin puheiden ja tekojen ristiriita. Puhutaan kyllä pitkäjänteisyydestä ja ihmisläheisestä johtamisesta, mutta millaista pitkäjänteisyyttä päävalmentajien jatkuva vaihtaminen on tai millaista pitkäjänteistä tai ihmisläheistä johtamista on Kaskisen erottaminen pelimatkalla juuri ennen Liiga-ottelua tai Marko Virtasen ja Helmisen pätkäpestit ja Ahokkaan potkut. Tepsissä on viime vuodet puhuttu omasta pelaajapolusta ja siitä, että omista pelaajista kasvatetaan edustujsen runkopelaajia. Vähän vaisuksi on jäänyt. Se on selvä, ettei aina ole seuran vika, jos pelaaja haluaa vaihtaa maisemaa, mutta sanoisin, että parannettavaa on.

Olen tyytyväinen, että Miettinen on nyt Tepsissä. Mutta miksi ihmeessä palkattiin valmentaja, joka peluuttaa ihan toisenlaista jääkiekkoa, kuin mihin tämän kauden joukkueen materiaali riittäisi ja pystyisi. Miettinen suosii liikkuvaa jääkiekkoa ja pelaajia, jotka liikkuvat kaukalossa kepeällä jalalla ja pystyvät pelaamaan taitojääkiekkoa. Päättyneen kauden joukkue oli rakennettu täysin toisenlaiseen jääkiekkoon eli siihen, mitä Ahokas peluutti ja millaista esim. HIFK pelaa. Tiedetäänkö edes siellä toimistolla, että millaista jääkiekkoa nyt halutaan pelata. Ei voi olla niin, että pelitapaa vaihdetaan vuodesta toiseen ja joukkueen pelaajistolta edellytetään tänä vuonna tällaisia ominaisuuksia ja seuraavana vuonna ihan päinvastaisia ominaisuuksia. Eihän siitä voi tulla yhtään mitään. Siihen nähden loppukausi meni aika mukavasti itsesiassa.

Uraman ja kumppaneiden pitäisi luoda selvä identiteetti eli millaista peliä halutaan pelata, eikä tätä voi vaihdaa joka vuosi. Sitten kun on selvää, että millaista peliä halutaan pelata, niin sitten hankitaan pelitapaan sopiva valmennus ja pelaajat. Lisäksi vielä on aika paljon tehtävää, jotta pelaajapolku oikeasti rupeaisi tuottamaan. Ei tietenkään ole aina seuran vika, jos jotkut pelaajat eivät kehity liigakelpoisiksi.

Se mikä Uramassa, mutta myös Westerlundissa häiritsee eniten on se, että molempien puheet ovat sisällöltään tyhjää puhetta, missä ei oikeastaan ole sisältöä. Olin kerran kuuntelemassa Westerlundia yhdessä Tepsin tilaisuudessa ja oli kyllä niin ympäripyöreää konsultin diipadaapa puhetta, ettei mitään rajaa. Mietin esitystä kuunnellessani, että nyt on Westerlundista aika jättänyt ja hän on jäänyt totaalisesti kehityksen kelkasta. Puheissa ei ollut mitään konkretiaa vaan sellaista itsestäänselviä latteuksia. Tuntui, ettei hänellä ole mitään annettavaa Tepsille. Kaikki varmaan muistavat vuosi sitten keväällä kun farssiin päättyneen kauden jälkeen Hunajacastissa Urama antoi haastettelun, jossa ei ollut mitään sisältöä. Kaikkea ei voi tietenkään julkisesti sanoa, eikä kaikkea pidä julkisuudessa käsitellä. Mutta, jos olet perinteikkään jääkiekkoseuran urheilujohtaja, niin kyllä sinun pitää parempaan pystyä puhua jotain ympäripyöreää sisällötäntä jargonia. Ei ainakaan minun luonut uskoa, että Urama tietää, mitä on tekemässä ja että seuran suunta on oikea.

Minulle on syntynyt sellainen käsitys, että Westerlund ja Urama ovat kovia mikgomanageerajia. Se, mikä ärsyttää on se, että kumpikin kuuluvat Jääkiekkoliiton saunakaverikerhoon, johon yllä olevassa viestissäni viittasin. Jos kaivataan uusia ajatuksia ja eteenpäin menemistä, niin Urama ei ole oikea henkilö. Toisaalta kukaan ei tunnu vieläkään oikein tietävän, mitä Urama lopulta oikein tekee siellä toimistolla kaiket päivät Minulle tämä ainakin on epäselvää. Joskus haastattelussa hän on puhunut jotain huippu-urheilun rakenteiden kehittämisestä ja huippu-urheilun mahdollistamisesta. Minä itse ainakin kaipaisin konkretiaa. Voisi Urama jossain haastattelussa avata ihan reilusti ja konkreettisesti, että mitä hän on nyt viimeisten vuosien aikana tehnyt ja edistänyt. Mitä hän on saanut aikaiseksi. Etumatka Tapparaan ei ole ainakaan kaventunut. Tottakai urheilujohdon toiminta jää kulisseihin ja se on sellaista taustalla toimimista, mutta kyllä nyt vähän pitäisi tietää, mitä työaikana tehdään. Kaikki Uraman antaman haastattelut ovat sellaista ympäripyöreää diipadaapaa, josta ei ole mitään sisältöä.

Lopuksi voisi vielä todeta tämän, ettei joukkueen rakentaminen ole ollut niin hyvää kuin se voisi olla. Jos siellä on kolme tyyppiä hääräämässä pelaajahankintojen kanssa, niin aika paljon paremmin pitäisi onnistua. Tällä osastolla on ihan liian monta kokkia hämmentämässä. Toki on lukuisia onnistuneita pelaajahankintoja, mutta paljon on myös epäonnistumisia. MInä en ymmärrä, mihin tarvitaan urheilujohtajaa ja kahta pelaajakoordinaattoria. Yhden voisi ainakin vähentää helposti.

Minulle ei ole selvinnyt näiden vuosien aikana, mikä on Uraman tuoma lisäarvo.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös