Ranskan terrori-iskut

  • 310 328
  • 2 203
Tätä media sitten käyttää häikäilemättömästi hyväkseen ja siksi saamme lukea mm. sellaisia otsikoita joissa kerrotaan millaisia olivat nämä viisi iskuissa kuollutta sivullista henkilöä.

Minua kiinnostavat enemmän tekijöiden taustat. Esim. tieto siitä, että Breivikin henkisesti epävakaa äiti oli "seksualisoinut" (mitä ikinä tuo sitten tarkoittaakaan) poikaansa tämän ollessa 4-vuotias, oli minusta hyvin mielenkiintoinen.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mulle kävi keväällä 2013 niin, että pääsin katsomaan Bostonissa samana sunnuntaipäivänä sekä Bruinsin että Celticsin pelin, koska Bruinsin peli oli siirretty pommi-iskun takia. En olisi silloinkaan kehdannut maratonmaanantaina kirjoittaa, että "kyllä tämä vähän pistää miettimään, kun itse olen parin viikon päästä menossa tuonne". Mitä sen pitäisi pistää miettimään, kun kovin todennäköisesti kahta sellaista iskua tuskin tapahtuu parin viikon sisään samassa kaupungissa. Tällainen menee sitten jo mielestäni melkeinpä rienauksen puolelle (urheilujätkä Esko Seppänen Twitterissä perjantaina):

Mä: Olethan kunnossa?
Kaveri: Olen. Kuulin ne laukaukset. Oon ihan vieressä
Mä: …
Kaveri: Pysyn sisällä.
#paris #pariisi

Minä olen vaimoni kanssa majaillut pariin otteeseen Sharm el Sheikhissä ja Hurghadassa. Syy tähän on erityisesti sukeltaminen, joka mielestäni on siisteintä tuolla, vaikka olen kyllä ihan amatööri ja harrastelija itse asiassa.

Tällä hetkellä ei huvittaisi kyllä tuonne lähteä. Syy ei ole siinä, että pitäisin asemiesten tunkeutumista hotelliimme todennäköisenä vaihtoehtona, vaan se, että voi mennä muualle samankaltaisiin paikkoihin, ilman että tarvitsee stressata yhtään.

Kukin vastatkoon omasta puolestaan, mutta minä en ainakaan ole lähdössä mihinkään Pohjois-Afrikkaan lomalle lähitulevaisuudessa. Bostoniin voisin kyllä mennä vaikka saman tien.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Mielestäni voi perustellusti kysyä, onko suojelun tai pakolaisuuden perusteella oleskeluluvan saaneelle maksettava toimeentulotuki tms. oikein mitoitettu, jos siitä riittää alkuperämaahan Western Unionilla lähetettäväksi useita satoja euroja vuodessa?

Tulihan se sieltä, että suomen sosiaaliturvasta löytyy syyllinen. Kannattaa joskus ihan kokeilla henkilökohtaisesti elää toimeentulotuella, niin huomaa millaista arkipäivien ruusuilla tanssaamista kukkakedoilla se on.

Pakolaisstatuksen saaneille henkilöille kuuluu samat perusoikeudet kuin suomessa asuville suomen kansalaisille. Olisi perustuslain vastaista rajoittaa kansalaisoikeuksia pakolaisstatuksen perusteella. Toisekseen, mistä tiedät että lähetettyjen rahojen alkuperä on toimeentulotuki tai vastaava? Toimeentulotuesta ei todellakaan riitä enää muille lähetettäväksi. Sen sijaan jos säästeliäästi elää kimppakämpässä ja käy palkkatyössä, voi joitain satasia ehkä pystyäkkin lähettämään.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joku muuten näiden aseiden hankintapolitiikkaa pähkäiltäessä sanoi, että Suomessa sellaisen voi käydä viemässä jonnekin tienvarren väijyyn sijoitetulta varusmieheltä. Tuo on mielestäni paskin tapa hankkia rynkkyä. Rekisteröity ase kyseessä ja viranomaiset perässä jo ennen, kuin olet edes ehtinyt lippaita täyttää.

Voi sopia jollekin hetken huumassa itsetuhoisia ajatuksia kokevalle, mutta tuskin kylmänviileää terrori-iskua suunnittelevalle.

Minä sen kirjoitin ja se oli vastaus kysymykseen kuinka helppo/vaikea kielitaidottoman turvapaikanhakijan tai sellaiseksi tekeytyneen on saada käsiinsä rynnäkkökivääri Suomessa. Ja totesin myös että tuolla tavalla saa varmasti nopeasti karhut peräänsä.

Huolestuttavintahan näissä terrori-iskuissa on se että yleensä tekijä vähät välittää siitä tuleeko viranomaiset perään vai ei kun sitä omaakaan henkeä ei ole tarkoitus säästellä. Eikä tuo suunnitelmalisuuskaan poistu millään tavalla. Iskua voi suunnitella vaikka kuukausia ja se aseen/auton/muun materiaalin hankinta vaikka jostain räjäytystyömaalta voi tapahtua H -1h.

Mutta kuten kirjoitin, uskon että hulluilla on muitakin tapoja. Jos ihmisiä kulkee lähes vapaasti maasta toiseen niin varmasti myös aseita. Niitä on paljon, ja tulee aina valitettavasti olemaan.

 
Kukin vastatkoon omasta puolestaan, mutta minä en ainakaan ole lähdössä mihinkään Pohjois-Afrikkaan lomalle lähitulevaisuudessa. Bostoniin voisin kyllä mennä vaikka saman tien.

Afrikan kohdalla ymmärrän tämän ihan hyvin. Mulle ei ole toistaiseksi vielä koskaan tullut ylipäätään mieleenkään matkustaa Afrikkaan. Sinä et tainnut tämän terrori-iskun jälkeen ensimmäisenä kommentoida, että "kyllähän tämä vähän pistää miettimään, kun itsekin tuli hiljattain käytyä tuolla Pariisissa". Käytännössähän tuollaisen viestin pointti on "hei, mäkin oon käynyt Pariisissa!".
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
En ole itsekään pahemmin asiaan perehtynyt, mutta luulisi sarjatuliaseiden olevan vielä aika mahdottomia valmistaa, tuskin tuo 3D printterimateriaali sellaista kuumuutta kestää, varsinkaan perinteisellä tekniikalla. Mutta joskus törmäsin tällaiseen juttuun, että railgun-tekniikkaan perustuvan aseen joku on 3D-printterillä valmistanut:
http://www.digitaltrends.com/cool-tech/3d-printed-railgun/
Ihan kunnioitettavan näköinen kapistus, mutta ei tuolla havainnevideon perusteella mitään massiivista vahinkoa aikaan saa, lähtönopeus on jotain ilmakiväärin luokkaa, eikä tuo yksilö ainakaan sarjatulella ammu. Tekemiseenkin on mennyt yli vuosi kyseisellä herralla.

Juuri viime viikolla olin 3d-printterin kanssa tekemisessä ja voin sanoa, että sillä laitteella ei printta yhtä ainutta toimivaa asetta. Mittavirheet ovat sen verran isoja, että en välttämättä lähtisi sillä asetta tekemään. Jos tuollainen 3-printteri pystyy aseen tekemään niin sen pitää olla helvetisti tarkempi kuin tuo kyseinen kone ja veikkaan hinnankin olevan ihan eri tasolla kuin nämä normi printterit.
Helpompaa olisi hankkia kunnollinen rummulla varustettu ilmakivääri ja alkaa sillä ampumaan ihmisiä ja jonka hankkiminen on laillista. Tosin vaatii vähän muokkaamista ja sorvaustaitoa, että noista tehokkaamista(9mm-12,7mm)kivääreistä saa tehtyä automaatin.
 

Fancy Jasper

Jäsen
Suosikkijoukkue
IceHearts
Afrikan kohdalla ymmärrän tämän ihan hyvin. Mulle ei ole toistaiseksi vielä koskaan tullut ylipäätään mieleenkään matkustaa Afrikkaan.

Pakko vähän huudella tähän väliin sen verran, että puhuminen afrikasta on vähän turhan laajasti käytetty ilmaisu. Afrikka on pinta-alaltaan sellaiset neljä kertaa suurempi kuin koko eurooppa. Vähän sama kuin välttäisi thaimaata koska pohjois-korea sattuu olemaan samalla mantereella. Ehkä jotain Dar er Salaamia on viisainta välttää, tosin tiedän kyllä ihan tavallisia länsimaalaisia reppuseikkailijoita, jotka on hengaillu pitempään sielläkin kaiken kaaoksen keskellä.
 
Tuskin kuitenkaan aivan hirvittävän laajasti, se aikanaan kohti moottoripyöräkerhon klubitiloja ammuttu sinko on ihan syystä näytteillä KRP:n pienessä museossa.. :)

Mä kyllä veikkaan, että noiden rynnäkkökiväärien halpisversioita on suht helposti saatavilla eri konstein myös Euroopassa. Siis ei varmaan toki olisi helppoa vaikka allekirjoittaneelle, mutta jollekin rikollisryhmälle, joka tietää mistä kysellä. Tuskin ovat kovin kalliitakaan.

Ei muuten mitenkään kovin vakavana uhkana ainakaan tällä hetkellä, mutta kertokaas asiaan perehtymättömälle, pystyykö noilla 3D-printtereillä kuinka helposti tekemään vaikka rynnäkkökiväärin? Ymmärtääkseni jotain käsiaseita niillä on kokeilumielessä jo tehtykin ?
Belgian mustan pörssin markkinoilla perus AK-47 hinta on vain noin 500 Euroa. Käsittääkseni nykyisten 3D tulostimien tarkkuus ei vielä riitä sarjatuliaseen asettamiin rasituksiin ja vaatimiin toleransseihin.
Hassu sattuma. Olen menossa puolentoista viikon päästä Belgiaan tutustumaan mm. uuteen 3D tulostimeen.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Sinä et tainnut tämän terrori-iskun jälkeen ensimmäisenä kommentoida, että "kyllähän tämä vähän pistää miettimään, kun itsekin tuli hiljattain käytyä tuolla Pariisissa". Käytännössähän tuollaisen viestin pointti on "hei, mäkin oon käynyt Pariisissa!".

Tuolta se näyttää, mutta ihmisillä on tapana muodostaa tapahtumista ajatus, jolla tilanteen kauheuden pystyy paremmin ymmärtämään. Minulle Pariisi on suurkaupunki muiden joukossa, mutta jos tällaista tapahtuisi kaupungissa, jossa olen itse asunut tai tunnen paljon ihmisiä, suhtautuisin varmasti aivan eri tavalla. Tuskin kuitenkaan näkisin silloin tarpeelliseksi tiedottaa kaikissa mahdollisissa kanavissa, millainen olo minulla tapahtumien takia on.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Miksi NATOn pitäisi pitää kiirehdityllä aikataululla kokous tämän asian tiimoilta? Mitä pitäisi vallata ja miksi?

Ymmärtääkseni ISIS:n toimia vastaan on muodostettu iso koalitio, toistaiseksi halukkuus maajoukkojen käyttöön on ollut lähellä nollaa. Mä en kyllä keksi, miten tämä kaikki liittyy NATO-juttuihin, oikeastaan ollenkaan.

Koska jäsenmaahan on isketty.

Koalitiolla ja Natolla ei taida olle mitään tekemistä keskenään. "Koalitio" on vain toimintamalli sille ettei Nato voi tai halua tehdä asialle mitään.

JNATOn kautta hoidetaan logistiikka, mutta keskuselimenä sitä ei tule käyttää. Allekirjoitan koko rimpsun.

NATO-intoilijat ja lobbaajat ypäri mediaa mainostavat aina, että kun liitytään Natoon niin on kaikkien muiden jäsenmaiden asevoimat on auttamassa sekä, että pelkästään liitymällä siihen, ei kukaan uskalla hyökätä maan kimppuun.

Nyt taas nähtiin, että näin ei missään nimessä ole.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tuo on jo aivan eri asia kuin se, että on käynyt joskus jossain kaupungissa lomalla.

On, on. Mutta jos jollain ei ole muuta kosketusta kaupunkiin kuin lomamatkat, on ymmärrettävää, että tätä käytetään ajatustyössä. Taisit kuitenkin enemmän puuttua näihin, jotka julistavat mielipiteitään joka paikassa, ja siitä olen täysin samaa mieltä, mutta minusta on täysin ymmärrettävää, jos joku mielessään ajattelee "olisinko se voinut olla minä", jos on kerran Pariisissa joskus käynyt.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Koska jäsenmaahan on isketty.

Koalitiolla ja Natolla ei taida olle mitään tekemistä keskenään. "Koalitio" on vain toimintamalli sille ettei Nato voi tai halua tehdä asialle mitään.

Jäsenmaahan iski maan omat kansalaiset ei vieras valtio. ISIS on terroristijärjestö, joka saa jo pommeja niskaan ilman pariisin iskujakin. En näe mitään syytä miksi NATO:n pitäisi alkaa kehittämää jotain suurta hyökkäystä heti lauantaina. Ja mitä NATO alkaisi moukaroimaan?? Belgian ja Ranskan slummeja vai jatkaa ISIS:n pommittamista? Kurdit, Irakin armeija ja Syyrian kapinalliset ovat toimineet maajoukkoina ISIS:tä vastaan tähän asti ja homma tuntuu olevan hyvin hallinnassa tällä hetkellä.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Jäsenmaahan iski maan omat kansalaiset ei vieras valtio. ISIS on terroristijärjestö, joka saa jo pommeja niskaan ilman pariisin iskujakin. En näe mitään syytä miksi NATO:n pitäisi alkaa kehittämää jotain suurta hyökkäystä heti lauantaina. Ja mitä NATO alkaisi moukaroimaan?? Belgian ja Ranskan slummeja vai jatkaa ISIS:n pommittamista? Kurdit, Irakin armeija ja Syyrian kapinalliset ovat toimineet maajoukkoina ISIS:tä vastaan tähän asti ja homma tuntuu olevan hyvin hallinnassa tällä hetkellä.

Ei sillä ole mitään merkitystä. ISIS iski eikä kaikki olleet oman maan kansalaisia.

Ja siksi pitäisi alkaa kehittelemään koska heidän artiklansa sitä vaatii.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Ei sillä ole mitään merkitystä. ISIS iski eikä kaikki olleet oman maan kansalaisia.

Ja siksi pitäisi alkaa kehittelemään koska heidän artiklansa sitä vaatii.

Koska sun mielestä NATO:n pitäisi toimia niin mitä heidän pitäisi tässä tilanteessa tehdä?
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Sitä mitä lupaavatkin peruskirjassaan.

Tässä taitaa aika olennaista olla se, millaista apua "hyökkäyksen kohde" haluaa. Mihin ihmeeseen Ranska tarvitsisi tämänhetkisessä tilanteessa jotain NATO-joukkoja saati edes kokousta?

Tiedustelutietoja ISIS:n suhteen Ranska taitaa saada jenkeiltä joka tapauksessa.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Sitä mitä lupaavatkin peruskirjassaan.

Puolustaa muita jäsenvaltioita. Eli mitä he voisivat tehdä konkreettisesti sisältä tulevaan uhkaan, koska se on ainoa asia millä ISIS pystyy hyökkäämään Ranskaa vastaan. Pommittaa Belgian ja Ranskan slummit paskaksi??
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Tässä taitaa aika olennaista olla se, millaista apua "hyökkäyksen kohde" haluaa. Mihin ihmeeseen Ranska tarvitsisi tämänhetkisessä tilanteessa jotain NATO-joukkoja saati edes kokousta?

Tiedustelutietoja ISIS:n suhteen Ranska taitaa saada jenkeiltä joka tapauksessa.

Mutta nyt ei ole kyse siitä, että mitä saavat. Kyse oli siitä, että NATO-jäseneen kohsistettiin isku eikä Natossa tapahdu mitään. Ei edes kokousta saada aikaiseksi. Ja kun nyt koko europpaa on varpaillaan ja valmiutta on nostettu joka paikassa niin luulisi, että Natossakin saataisiin jotain aikaan. Kuten jo aikaisemmin sanoin, Venäjä olisi ehtinyt tässä ajassa jo vallata koko itäisen euroopan.

Puolustaa muita jäsenvaltioita. Eli mitä he voisivat tehdä konkreettisesti sisältä tulevaan uhkaan, koska se on ainoa asia millä ISIS pystyy hyökkäämään Ranskaa vastaan. Pommittaa Belgian ja Ranskan slummit paskaksi??

Eivät varmaan mitenkään mutta ulkoiseen uhkaan voivat koska näitä masinoidaan ulkomailta käsin.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mutta nyt ei ole kyse siitä, että mitä saavat. Kyse oli siitä, että NATO-jäseneen kohsistettiin isku eikä Natossa tapahdu mitään. Ei edes kokousta saada aikaiseksi. Ja kun nyt koko europpaa on varpaillaan ja valmiutta on nostettu joka paikassa niin luulisi, että Natossakin saataisiin jotain aikaan. Kuten jo aikaisemmin sanoin, Venäjä olisi ehtinyt tässä ajassa jo vallata koko itäisen euroopan....

Tämä taitaa johtua siitä, että melkein jokainen ymmärtää, ettei Naton elimiä tarvita tällä palaavalle sekunnilla yhtikäs mihinkään. Mikäli NATO voi jotain asialle tehdä, niin epäilemättä näin tapahtuu, Ranskan pyynnöstä.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Tämä taitaa johtua siitä, että melkein jokainen ymmärtää, ettei Naton elimiä tarvita tällä palaavalle sekunnilla yhtikäs mihinkään. Mikäli NATO voi jotain asialle tehdä, niin epäilemättä näin tapahtuu, Ranskan pyynnöstä.

Mutta luulisi, että aikavälillä tarvitaan kuitenkin jos kerran ISIS:stä vastaan meinataan iskeä. Olisi jo luullut, että Turkin iskun jälkeen olisi jotain tapahtnut mutta ei silloinkaan. Tämä siis viestii sitä, että NATO ei tee mitään milloinkaan kun pitäisi.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mutta luulisi, että aikavälillä tarvitaan kuitenkin jos kerran ISIS:stä vastaan meinataan iskeä. Olisi jo luullut, että Turkin iskun jälkeen olisi jotain tapahtnut mutta ei silloinkaan. Tämä siis viestii sitä, että NATO ei tee mitään milloinkaan kun pitäisi.

Mä en nyt oikein tiedä mitä sinä haet takaa, en usko Turkinkaan tarvitsevan Natoa juuri mihinkään, kun puhutaan tällaisista tilanteista.

Ilmeisesti - kun yleisemmin ottaen NATO-kantasi on kyllä kaikkien tiedossa - haet tässä jotain ontuvaa ennakkotapausta, että kun Ranska ei tarvitse Natoa terrori-iskun selvittelyyn, niin Suomikaan ei tarvitse Natoa puolustustaan vahvistaakseen.
 

Boulerice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boogaard(R.I.P) ja Twist
Mutta nyt ei ole kyse siitä, että mitä saavat. Kyse oli siitä, että NATO-jäseneen kohsistettiin isku eikä Natossa tapahdu mitään. Ei edes kokousta saada aikaiseksi. Ja kun nyt koko europpaa on varpaillaan ja valmiutta on nostettu joka paikassa niin luulisi, että Natossakin saataisiin jotain aikaan. Kuten jo aikaisemmin sanoin, Venäjä olisi ehtinyt tässä ajassa jo vallata koko itäisen euroopan.

Eivät varmaan mitenkään mutta ulkoiseen uhkaan voivat koska näitä masinoidaan ulkomailta käsin.

Mihin Venäjä hyökkäisi jos maan omat kansalaiset pamauttaisivat punaisen torin ilmaan, mutta joukossa olisi muutama tsekki toteuttamassa tuota iskua? Ja kaikki kuuluisivat järjestöön jonka jäseniä olisi 10 maassa. Mä voin vastata sulle, että ei yhtään mihinkään.

Tuohon toiseen osioon kysymys: Eikös tuota ulkoista uhkaa ole jo pommitettu kuukausi tolkulla ja samalla tuettu maajoukkoja jotka sotivat ISIS:tä vastaan?
Sä vastaat koko ajan ympäripyöreästi siihen mitä NATON pitäisi konkreettisesti tehdä? Miten jokin ylimääräinen kokous auttaa asiaan?
 

Baldrick

Jäsen
Aseiden 3D-printtauksesta sen verran, että kyllä jenkeissä ilmeisesti on sarjatuliaseitakin tehty, mutta tietyt osat on tehty metallista eli printattu on vain ilmeisesti runkoa yms. Ainahan on toki pystynyt itse valmistamaan aseita ilman 3D-printteriäkin, mutta se vaatii vain hieman kädentaitoja. Toki jenkeissä on yrityksiä, jotka myyvät AR-15-kiväärin tyyppisiä osia ja kun teet itse pieniä modauksia muutamaan osaan, niin se on toimiva ase, kunhan vaan kokoon laitaat. Tuo ilmeisesti siellä onkin ongelma, kun aseet ovat vielä rekisteröimättömiä ja kaikilla on periaatteessa mahdollisuus saada sellainen käsiinsä. VICE teki mielenkiintoisen pätkän noista ja jos tuota myyjää katselee, niin en ihmettelisi vaikka postissa lähtisi minne tahansa noita osia: How to Make a Homemade Gun (Full Length) - YouTube

Toki 3D-printtaus on siinä mielessä pelottavampaa, että se tekee aseen tuottamisen vielä helpommaksi, kun tarvitsee vain ladata tiedosto koneelle ja klikata, että "tulosta". Onneksi kuitenkaan vielä ei mitään kunnon vehkeitä pysty tekemään ja toivottavasti esim. printtereiden tuottajat keksivät jonkun hälytysjärjestelmän tietyn tyyppisille tulosteille, kuten aseen osille jne.

Edit. Älä @Zalmonella tule pilaamaan tätäkin ketjua, kuten sinulla on ollut tapana joillekin ketjuille tehdä. Kantasi on jo selvä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös