Ralliketju

  • 1 688 961
  • 13 413

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
2012 alkoi Mynnilä 20.50. Silloin kärki kyllä ajoi ilman lisävaloja, mutta häntäpää jo käytti kun aurinko laskee siinä kymmenen tienoilla tuolla korkeudella elokuun alussa. Itse olin katsomassa tuolloin, mutta en kyllä muista missä kohtaa jengi alkoi lisävaloja käyttää. Useammalla oli vielä lisävalot asennettu, mutta ei päällä.

Katsoin samalla vuoden 2012 lähtölistaa niin tuolloin tuolla häntäpäässä on ajellut mm joku Elfyn Evans numerolla 109.
 

Byvajet

Jäsen
On tämä puolipimeä / pimeä Oittila aivan loistava tasaaja ekaan päivään.

Epäreiluhan tuo oli, koska siitä hyötyivät riittävän valoisaan päässeet ja riittävän pimeään päässeet. Hämärään joutuneet kärsivät.

Järjestäjiltä selvä moka.
 

Hexa

Jäsen
Valistuneella mutulla heitän yöpäristelyn loppuneen 80-luvun puolivälissä?

EDIT: On se lähempänä 1990-luvun alkua. Olisiko 1989?
EDIT2: No, riippuu miten yö määritellään. Vuonna 1985 on menty ainakin yli keskiyön, kun ek on alkanut 23:49 --> juwra.com | Rallies - Finland 1985 itinerary
On se ollut hurjaa touhua ennen. Vielä ainakin 1981 ajoivat perjantain lenkillä koko yön ja viimeinen EK oli lauantaiaamulla seitsemän jälkeen ja siitä sitten huoltoon ja vetäytyminen hotellille nukkumaan hetkeksi ”yötauolle”. Kunnes sitten jatkoivat touhua heti puolenpäivän jälkeen lauantaina ja päivän ensimmäinen EK on alkanut kahden maissa iltapäivällä. Siitä on sitten taas ajettu yhtä soittoa sunnuntaiaamuun asti. Huh huh. Those were the days!
 

rasmus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Pool, Konalan Pallo
Onhan nämä nykypäivän ralliautot huikeita tykkejä, etenevät kuin formulat konsanaan kapeilla soraränneillä. Silti on pakko myöntää, että kalsarit menee vaihtoon joka kerta kuin katselee, ja ennen kaikkea kuuntelee vanhoja b-ryhmäläisiä.
Täytyy kyllä antaa Iso peukku Ylen tiimille sekä radion, että telkkarin puolella, hemmetin hienoja lähetyksiä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Mitä en osannut kun en saanut YLE Areenassa näkymään kuin muutaman EK:n? Esim n:o 4 näkyi mutta 5 ja 6 vain kuului (Ralliradio). Joku chattiruutu kyllä näkyi koko ajan.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Huh huh. Those were the days!
Hullua touhua tosiaan. On ihme, ettei tuo aika siirtäny useampaa kuskia taivaallisen rallin pariin!

Vuosi 1985 on ollut viimeinen "ajoin koko yön"-vuosi. Lauantaina startti aamukasilta, viimeinen ek alkoi 21:28 ja sunnuntai alkoi melkein heti perään 00:05. En tiedä ehtikö Henry Toivosen kuolema vaikuttaa saman vuoden Suurajoihin, mutta 1986 lauantain viimeinen ek alkoi 19:41 ja sunnuntai "vasta" 05:10. Vuonna 1987 torstaina (!) on ajettu vielä pari yöpätkää, mutta muutoin aikataulu alkaa muuttua inhimillisempään suuntaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hexa

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
En tiedä ehtikö Henry Toivosen kuolema vaikuttaa saman vuoden Suurajoihin, mutta 1986 lauantain viimeinen ek alkoi 19:41 ja sunnuntai "vasta" 05:10.

Käytännössä muutti, sillä ennen tuota vedettiin noilla lyhyillä tauoilla pitkiä päiviä ja erikoiskokeita, Henkan kuoltua muun muassa EK-pituuksiakin ainakin hetkellisesti lyhennettiin.
 

Hexa

Jäsen
Hullua touhua tosiaan. On ihme, ettei tuo aika siirtäny useampaa kuskia taivaallisen rallin pariin!
Eikä tuo yöllä ajaminen koskenut vain Suomen osakilpailua, vaan muissa MM-sarjan kisoissa oli sama homma. FIA:lla on ollut ennen joku ihme fetissi tuohon yöllä ajamiseen.

Näin jälkikäteen täytyy ihmetellä, että sitä ei juuri osattu edes kyseenalaistaa noihin aikoihin, vaan sitä pidettiin täysin normaalina asiana ja ammatinvalintakysymyksenä. Näin tuli itsekin ajateltua silloin nuorena poikana rallia seuratessa. Itse pääsi kyllä katsojana nukkumaan inhimilliseen aikaan kotiinpalattua silloin illan myöhäiseltä erikoiskokeelta, mutta kuskit jäivät vielä ajamaan koko yöksi. Ei sitä kuskien jaksamisen aspektia tullut edes ajateltua silloin sen kummemmin. Näin siis ennen Henri Toivosen onnettomuutta, mikä muutti paljon ralliautoilua.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oli taas maukas kommentti YLE.n ralli ohjelmissa, taisi olla tällä kertaa TV.n puolella jossa siteerattiin Juha Kankkusta. Kankkunen vastasi toimittajan kysymykseen jonkun yli 20km pätkän maalissa kolmen kuskin ajaessa kymmenykselleen saman pohja-ajan.

Miten on mahdollista että kaikki 3 ajaa noin pitkällä erikoiskokeella täsmälleen saman ajan?

Kankkunen vastasi että ei tätä pätkää pysty ajamaan yhtään lujempaa.
 

Hexa

Jäsen
Käytännössä muutti, sillä ennen tuota vedettiin noilla lyhyillä tauoilla pitkiä päiviä ja erikoiskokeita, Henkan kuoltua muun muassa EK-pituuksiakin ainakin hetkellisesti lyhennettiin.
Nuo tauotkin olivat hyvin näennäisiä. Käytännössä kuskit lepäsivät autoissa sen mitä pystyivät erikoiskokeiden välissä, ennen seuraavaa isompaa taukoa lenkin päätteeksi. Tehdaskuskeilla saattoi olla mahdollisuus hieman parempaan lepotaukoon tallin pakettiautossa, mutta eipä siinäkään kauan kerennyt levätä, kun piti aloittaa jälleen ajaminen. Näin oli muistaakseni joillakin huipputalleilla.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Mielelläänhän tätä kattoo. Enempi kaistaa tai paremman satelliittiyhteyden kyllä tarttis, vähän syö katselukokemusta tuo jatkuva keulakameran pätkiminen. Tai kojelautakameran. Neuvillen operaattorimaksu maksettu.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
On tuo vaan aivan hullun näköistä, kun nuo jätkät tulevat tuollaista pikkaisen yli auton levyistä tietä lämä tiskissä ja koko ajan aivan siinä rajoilla, että lentääkö auto mettään.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Näin jälkikäteen täytyy ihmetellä, että sitä ei juuri osattu edes kyseenalaistaa noihin aikoihin, vaan sitä pidettiin täysin normaalina asiana ja ammatinvalintakysymyksenä. Näin tuli itsekin ajateltua silloin nuorena poikana rallia seuratessa. Itse pääsi kyllä katsojana nukkumaan inhimilliseen aikaan kotiinpalattua silloin illan myöhäiseltä erikoiskokeelta, mutta kuskit jäivät vielä ajamaan koko yöksi. Ei sitä kuskien jaksamisen aspektia tullut edes ajateltua silloin sen kummemmin. Näin siis ennen Henri Toivosen onnettomuutta, mikä muutti paljon ralliautoilua.
Muistan jostain dokumentista nähneeni juuri Toivosen sadattelevan näitä pitkiä osuuksia. Kommentti meni muistaakseni jotenkin niin, että "pää ei kestä mukana, kun näin pitkiä pätkiä ajetaan".
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänään ajetaan jo niin monta erikoiskoetta toiseenkin kertaa että saa nähdä että onko suomalaisilla jopa pieni etu jos tiet menee pahaan kuntoon.
 

Hexa

Jäsen
Muistan jostain dokumentista nähneeni juuri Toivosen sadattelevan näitä pitkiä osuuksia. Kommentti meni muistaakseni jotenkin niin, että "pää ei kestä mukana, kun näin pitkiä pätkiä ajetaan".
Tuo Henkan kommentti oli juuri siinä Korsikan surullisenkuuluisassa kisassa onnettomuutta edeltävänä päivänä, ”Tää käy kunnon päälle eikä riitä aivot tähän touhuun”.

Nyt kun katsoin tuon -86 Korsikan kisan aikataulun, niin siellä ei kuitenkaan ajettu yöllä, mutta päivällä ajettiin tosi pitkiä erikoiskokeita paljon. Korsikalla ek:t varmasti tuntuvat pitkiltä kun on mutkaa mutkan perään. Henkkahan ajoi myös flunssaisena tuota kisaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On kyllä niin raju voittotaistelu että ihmettelen jos ei joku ennen toista kierosta vielä tipu tuosta kärkikolmikosta.
 

Hexa

Jäsen
Evans näköjään ainoa Toyo millä kulkee, muut ajelee vain terveisiä. Tänään tulee isot erot päivän päätteeksi.
Evansilla on rohkeutta ajaa ja luottoa autoon enemmän kuin muilla. Vaikea sanoa, onko Toyotien säädöissä merkittäviä eroja. Evans jarruttaa ja kääntää mutkaan kerran ja se on siinä, Rovanperä ja Lappi hakevat enemmän linjaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös