Ralliketju

  • 1 689 488
  • 13 413

Sambody

Jäsen
Onhan tuo tämän vuoden auton tilanne M-Sportilla aika katastrofaalinen. Virossako jo joutuivat kummatkin Fordit nostelemaan nypyissä, kun alkoi moottorissa jokin vika heti kun vähän rytkähti. Koita siinä sitten ajella. Toivottavasti saavat ensi vuodelle budjetin kuntoon ja sen auton iskukykyiseksi. Niin ja jotain muuta tarvittaisiin penkin väliin myös kuin Fourmaux tai Greensmith. Taitaa Breen olla näytöiltään aika ylivoimainen kandidaatti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Reilu puolivuotta liian myöhään. Sunisen olisi pitänyt tehdä sama kun Lappi. Sillä tempulla olisi ollut mahdollisuus ottaa paikka Toyotalta. Nyt se taitaa mennä Lapille. Tämä kausi oli Teemulle katastrofi. Mikään ei onnistunut ja kurssi osoittaa alaspäin. Toivotaan että ensikaudelle löytyy sellainen auto millä voi näyttää osaamistaan...

Tosin aika täydellisesti myös Suninen itse taisi mokata ne omat "näytönpaikkansa". Taisi olla sekä Montessa että Sardiniassa ulosajo ensimmäisellä erikoiskokeella jos ei muisti ihan petä ja väliajoissa ihan kärkiaikoja ajamassa, ajamalla omaa vauhtia olisi montessa tullut todennäköisesti 5 tai 6 tila ja sardiniassa 4 tila. Tilanne olisi varmaan ihan erilainen ollut ilman ulosajoja vaikka vauhti ei kalustolla olisi riittänyt muiden vauhtiin. Taisi Sunisella itsellään olla liikaa näytönhaluja. Pitämällä jalkaa ovenvälissä olisi tilanne ensikaudella voinut olla erilainen. Eikä Toyotallakaan kun tuo yks paikka jossa ei täysi ohjelma että Msport olisi varmasti ollut silti se parhain mahdollisuus.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eiköhän tuo M-Sportin ensi kauden auto sellainen ole, mutta Teemu itse pilasi mahdollisuutensa päästä ajamaan sitä.

Siinähän se on kun ei oikein malttia löytynyt kisoista ja myös tuo asenne tuntuu olevan tasoa "mulkku" niin en tiedä löytyykö jatkossakaan muista talleista paikkaa. Kyllähän tietenkin kohtelukin on ollut huonoa mutta ei oikein ole siinä kohti uraa että hirveästi pystyisi myöskään vastaan sanomaan. Hyundai saattaisi olla ainut pieni oljenkorsi ensikaudella jos Breen siirtyy M-sportille, silloin saattaisi olla tilaa 3 auton vuorotteluun, mutta halutaanko tuohonkin enemmän semmoista "tiimipelaaja" tyyppiä. Taitaa enemmän nyt uran kohtalo olla siitä kiini paljonko taustajoikoissa löytyy rahaa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Missäköhän kohtaa Suninen on osoittanut sellaista ajamista, että hänelle pitäisi tallipaikka jostain vielä löytyä? Ei kai siellä mitään almuja pidä jakaa, jos kyyti ei vaan riitä kärjen tasolle.
 

Outsider

Jäsen
Missäköhän kohtaa Suninen on osoittanut sellaista ajamista, että hänelle pitäisi tallipaikka jostain vielä löytyä? Ei kai siellä mitään almuja pidä jakaa, jos kyyti ei vaan riitä kärjen tasolle.

Vaikka otteissakaan ei ole ollut kehumista, niin hankala paikka tuo on ollut Suniselle, kun Ford on ollut ainoa mahdollisuus päästä WRC:n rattiin, mutta toisaalta Fordin touhu on ollut niin säälittävää räpellystä, että tuolla olemisesta on lopulta tainnut olla vaan haittaa. Kummasti se Lappikin vaan oppi taas ajamaan ja oli ihan ylikylän ukko heti kun kävi ajamassa pari kisaa Pololla, vaikka Fordilla meni päin helvettiä ja hävisi pisteissä jopa Suniselle. Siihen asti kun jotkut Greensmithit jne. saa tuolla pyöriä, niin on ihan turha miettiä riittäisikö Sunisella (ja Lapilla) kyyti kunnon kalustolla.

Pelkään kyllä, että Teemulle ei enää ensi kaudelle WRC paikkaa löydy, jos Ford nyt ei sitten ryöstä kolmea nimimiestä muista talleista ja sitä kautta avaudu paikkoja. Lappia pidän varmana Toyotalle.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Hexa

Jäsen
Taitaa enemmän nyt uran kohtalo olla siitä kiini paljonko taustajoikoissa löytyy rahaa.
Siitähän se pitkälti on kiinni kuinka paljon Jouhki on taustajoukkoineen valmis laittamaan rahaa kiinni enää Suniseen. Jotenkin olin aistivinani Jouhkin haastattelusta aiemmin, että jotain virityksiä on johonkin suuntaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Siitähän se pitkälti on kiinni kuinka paljon Jouhki on taustajoukkoineen valmis laittamaan rahaa kiinni enää Suniseen. Jotenkin olin aistivinani Jouhkin haastattelusta aiemmin, että jotain virityksiä on johonkin suuntaan.

Tässä alkaa olla myös kysymyksessä kuinka paljon Jouhki katsoo että Teemuun kannattaa enää panostaa. Tallipaikat ensi vuodelle taitavat olla jo mennyttä kamaa, sillä Lapilla lienee etulyöntiasemaa siihen ainoaan oljenkorteen, eli Toyota-pestiin. Ja kun tallipaikat eivät valitettavasti lisäänny lähitulevaisuudessa kun "hybridiaikakausi" ei houkutellutkaan yhtään uutta autonvalmistajaa mukaan leikkiin ja esimerkiksi Hyundailla on oman "junnuohjelmansa" kautta Solbergiä ja Huttusta odottamassa näytön paikkaa, Malcolm-setä luultavasti käyttää kolmosautossaan kuskia joka tuo MSportille paljon rahaa(vaikka Ford osallistuisikin taloudellisesti vahvemmin leikkiin) ja Toyotalla on vielä Katsuta omassa talossa odottamassa omaa vuoroaan.

Nähtävästi tämä "ero" Fordin kanssa tehtiin pakkoraossa, Jyväskylään ei ilmeisesti ollut tulossa oikein kunnon mahdollisuutta(joko WRC-autolla taas ilman testiä, tai sitten Suniselle oltiin antamassa taas "vain" WRC2-autoa) ja kun ilmoittautuminen taitaa loppua tämän vuorokauden vaihtuessa, oli joku peliliike tehtävä. Tosin, jos Lappi ajaa yhtä Toyotaa, niin on hankala nähdä mitä Suninen sitten voi ajaa, Toyotalla ei välttämättä riitä logistiikka 6:n auton ajattamiseen enkä usko Hyundain olevan kiinnostunut Sunisesta.
 

Hexa

Jäsen
Ja kun tallipaikat eivät valitettavasti lisäänny lähitulevaisuudessa kun "hybridiaikakausi" ei houkutellutkaan yhtään uutta autonvalmistajaa
Tuo oli melkoinen pettymys. Sieltähän piti olla tulossa ja palaamassa ralliin yhtä sun toista autonvalmistajaa, mutta jälleen kerran huhut olivat sittenkin vain huhuja. Hybrideihin siirtyminen tulee muutenkin liian nopealla aikataululla. Ainakin ensi vuosi olisi kannattanut mennä vielä nykyisillä autoilla ja säännöillä. Ensi kaudella voi olla odotettavissa lukuisia keskeytyksiä ralleissa ja saadaanko aina edes lähtöviivallekaan kaikkia autoja, tai sitten käyvät vain starttaamassa kisaan, ettei synny sakkovelvoitteita tallille.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Sunisen tilanne on varmasti vaikea niin loppu- kuin ensikaudeksikin. Vaikea uskoa WRC-autoon missään rallissa ellei sitten aja esim. Tuohinon autolla.

WRC2-auto vaan alle ja paikka olisi oltava vielä sellainen, jossa pääsee myös testaamaan. Sama tilanne, mihin Mikkelsen ajautui tällä kaudella. Eikä se olisi edes huono asia Sunisen kohdalla. Nyt pitäisi päästä ajamaan. Liian paljon on tullut romua ja se on ajamattomuuden syytä osittain. Toki myös olisi voinut olla järkevämpi avauspätkillä, eikä tehdä heti romua koska vain maaliin ajaneet muistetaan.
 

Sambody

Jäsen
Nähtävästi tämä "ero" Fordin kanssa tehtiin pakkoraossa, Jyväskylään ei ilmeisesti ollut tulossa oikein kunnon mahdollisuutta(joko WRC-autolla taas ilman testiä, tai sitten Suniselle oltiin antamassa taas "vain" WRC2-autoa) ja kun ilmoittautuminen taitaa loppua tämän vuorokauden vaihtuessa, oli joku peliliike tehtävä.
Tuo Fordin WRC-autolla Jyväskylään meneminen nyt olisi ihan yhtä tyhjän kanssa ollutkin. Vauhti ei autossa riitä Hyundain ja Toyotan kyytiin alkuunkaan. Varsinkaan nopeilla teillä. Olen käsittänyt että jonkin sponsoripaketin voimin Suninenkin on autoa alleen saanut M-Sportilta. Lienee ihan järkevää jättää ajamatta, kun ei ollut tarjolla menestys mahdollisuuksia, jos vielä joutuu sponsoreilta ruinaamaan rahat ajopaikkaa varten.

Toki jos hyppää tuohon Polon rattiin nyt niin kyllä sitäkin joutuu aika tavalla kepittämään. Eikö Gryazin vaihtanut autoa hetki sitten valittaen Volkkarin kilpailijoita heikompaa suorituskykyä. Toki jos näin niin Lappi jo tällä kaudella osoitti, että tuossa luokassa hanskalla pystyy paikkaamaan suoristuskyvyn puutetta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei Polo ainakaan Fordia huonompi auto RC2 luokassa ole ja kun Suninen on Fordillakin pystynyt kärkivauhtiin niin pystynee myös Pololla. Skoda on tällä hetkellä paras auto mutta erot tuossa luokassa on paljon pienemmät kuin WRC luokassa. Ja kun Polo on Printsportin ylläpitämä ja Keski-Suomessa nopeaksi testattu niin varmasti on hyvä auto Jyskälään...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
VW taisi lopettaa Polon kehittelyn yli vuosi sitten, Skoda ja Hyundai taitavat aktiivisemmin päivittää autojaan, Fordilla näkyy MSportin yleinen persaukisuus.
 

Vepe21

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kiekko-Vantaa, Mainz 05
VW taisi lopettaa Polon kehittelyn yli vuosi sitten, Skoda ja Hyundai taitavat aktiivisemmin päivittää autojaan, Fordilla näkyy MSportin yleinen persaukisuus.
Yleinen konsensus tuntuu olevan, että Polo on erittäin kilpailukykyinen, vaikka kehitys onkin lopetettu.

Skoda on tietysti ylivoimainen ykkönen. Toiseksi paras riippuu kisan tyypistä; Polo on parempi nopeissa kisoissa, mutta Hyundai taas teknisemmissä. Citroenin C3 taitaa vielä sopia tuohon joukkoon jossain määrin, laittaisin siihen Hyundain alapuolelle. Ford taas on se heikoin, poislukien nämä jo huipputasolta hävinneet Peugeot 208 ja Citroen DS3 ja Protonin ja Mitsun yksityisviritelmät.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
MM-Ralli viikko ja näyttämönä paluun tekevä legendaarinen Akropolis. Viimeisin mm-ralli ajettiin vuonna 2013 jonka JM voitti. Tiedossa lienee niinkuin aina ennenkin enemmän tai vähemmän kivisiä sorateitä joskin vauhtiakin riittää eikä nyt mitään Turkin kivien väistelyä ole tiedossa. Irtisoraa lienee auraajille tarjolla mutta myös pölypilveä takana tuleville. Tänä vuonna listattiin mm-sarjan parhaimpia erikoiskokeita jossa Kreikasta oli kolme erikoiskoetta top10:ssä joten eiköhän tästä mukava kapina saada.

Hyundai on tehnyt kovasti töitä safarin jälkeen että auto saataisiin kestävämmäksi ja syystäkin. Hyundaille paluun tekee Dani Sordo joten jos auto kestää niin sieltä suunnalta on heittää kova kolmikko (+ Loubet). Toyota tutulla nelikolla ja Ford kolmella autolla kun Kreikkalainen Serderidis (58v) on ottanut kotikisaansa Fordin alle. R5-autoja on runsaasti ja seassa myös Emil Lindholm edustamassa Suomea.

Jyväskylän mm-ralliin ilmoittautui 43 autokuntaa. Onneksi vetomiehet täydentää Lauantain aamulenkin lähtölistaa ja sinne tuntuukin olevan tunkua: ilmoittautuminen päättyy kahden viikon kuluttua ja nyt on jo 87 ilmoittautunutta.

Täytyy antaa suositus uusimmalla Tomin nuoteista podcast jaksolle jossa vieraana Ari Vatanen. Ari on melkoinen tarinankertoja ja kerrottavaahan riittää.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Jyväskylän mm-ralliin ilmoittautui 43 autokuntaa. Onneksi vetomiehet täydentää Lauantain aamulenkin lähtölistaa ja sinne tuntuukin olevan tunkua: ilmoittautuminen päättyy kahden viikon kuluttua ja nyt on jo 87 ilmoittautunutta.

On tämä kyllä aika sääli, että tuon yleiskilpailun osallistujamäärä on noin pieni. Eikä se taitaisi olla koronasta huolimatta paljoa yli 60 autokuntaa? Vetomiehet ovat hieno lisä yleiskilpailulle, katsojat saavat vähän enemmän vastinetta rahoilleen.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Japanin mm-ralli peruuntui odotetusti ja lienee "julkinen salaisuus" että Monza korvaa tänäkin vuonna.

Kreikan mm-ralliin muutos kun Takamoto Katsuta joutui perumaan osallistumisensa kun kartturi Keaton Williams joutui lähtemään takaisin kotiin perhesyiden vuoksi ja uutta kartturia ei saada tällaisella aikataululla.

Huomenna shakedown klo 8.00 wrc youtube kanavalla. Tänään wrc e-sports klo 20.00 samaisella kanavalla.

Edit: pölystä ei tietoakaan. Shakedownin perusteella ollaan briteissä: muddy gravel. Maistuu. Tosin ilmeisesti kelit on kuivempaan suuntaan viikonloppuna menossa.
 
Viimeksi muokattu:

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Kalle vetää taas hienoa kisaa eikä Ogier huonosti vetänyt aura-autona.

Perjantaita väritti eniten Evansin ja Neuvillen ongelmat. Molemmat ehjällä vedolla noussee vielä jäännöspisteille mutta mm-sarjaa ajatellen aika kivasti satoi Ogierin laariin tämä päivä. Kolmannellakin sijalla kokonaispisteissä johto kasvaa ja jäljellä olevissa kolmessa kisassa (olettaen että Monza on se viimeinen) ei suuremmin haittaa aura-auton rooli. Suomessakaan lokakuun keleissä ensimmäisenä tiellä olevalle ei haittaa liiemmin ole.

Tänak on kapinassa mukana mutta ihme kommenttia taas ettei luota autoon ja/tai omaan ajamiseen. Viimeisen pätkän maalissa missä veti pohjat ja kommentit oli että nyt yritti todella kovaa eikä tällaista vauhtia pysty jatkossa ajamaan kun ei löydy 100% luottoa. Vaikka elekielikin on vaivaantunut niin eiköhän huomenna taas ajat ole paikallansa.

Täytyy toivoa että Kallella pysyy pelit kunnossa ja latu riittää. Hyvä tulos tulonpäällä. YLEltä myös pari liveä huomenna.
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
YLEltä myös pari liveä huomenna.

Jos ei jaksa kaivella YLE:n lauantain ja sunnuntain lähetyksien aikoja niin tässäpä on:

La: 13 & 18
Su: 08 (Areena) & 13

Kalle ajaa kyllä hyvin, toivottovasti loppuralli menee samaan tapaan.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Kallella vauhti vain kiihtyy ja tänään, heti ekalla pätkällä tykitti 5,6 sek. pohjat. Nyt on sellaista menoa nuorella herralla, ettei muista näytä olevan mitään vastusta. Pää kylmänä ja toivottavasti toyo kestää loppuun asti. Paljon on vielä rallia jäljellä...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kallella vauhti vain kiihtyy ja tänään, heti ekalla pätkällä tykitti 5,6 sek. pohjat. Nyt on sellaista menoa nuorella herralla, ettei muista näytä olevan mitään vastusta. Pää kylmänä ja toivottavasti toyo kestää loppuun asti. Paljon on vielä rallia jäljellä...

Nyt näyttäisi karkaavan, 16.8 sekunttia nyt johto. Toki huomennakin vasta edessä rallin pisin erikoiskoe että pitkä on vielä matka.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös