Ralliketju

  • 1 688 726
  • 13 413

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
WRC2:n puolella suomalaisilla on vielä 2 osakilpailua jäljellä, vaikka sarjaa johtava Evans ajoi jo kauden viimeiset pisteensä, joten alkaa olla selvää mitä tarvitsee tehdä mestaruuteen. Suninen tarvitsee 28 pistettä ohittaakseen Evansin (en tiedä mitä tasapisteissä tapahtuisi, joten laitoin yhden ekstrapisteen laskutoimitukseen), eli joko sijat 1 ja 8, 2 ja 5 tai 3 ja 3. Lapilta puolestaan vaaditaan 41 pistettä, eli voitto ja kakkostila ja hieman apuja Suniselta. Keskeytys veisi siis kummalta tahansa mahdollisuuden mestaruuteen. Teoriassa myös Kopeckyllä ja Tidemandilla on vielä mahdollisuus mestaruuteen, mutta tuo vaatisi kolmea voittoa ja silloinkin Sunisella olisi mahdollisuus viedä mestaruus. Eli kyllä tässä rallin MM-sarjassa on suomalaisittain hyvinkin paljon jännitettävää, vaikka joku ranskalainen taas voittaakin oman sarjansa
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eipä ollut kovin yllättävää että heti kun lähtöpaikkasäänöstä ei kärsitä niin Ogier menee menojaan vaikka pari vaisumpaa kisaa on ollutkin. Kyllähän tuo sääntö hieman toki on tasoittanut pakkaa soraralleissa, mutta vähän liankin paljon. Se ekapäivä olisi ihan hyvä kuten taidettiin ehotellakin jossain uutisessa tuossa aikaisemmin. Jos tuosta nyt sattuisi joku muu talli nousemaan lähemmäksi kärkeä niin kävisi pian niin että siinä on 2-3 tallia lähekkkäin moni taistelisi mestaruudesta mutta se MM-kärkimies ei pystyisi taistelemaan kärkipaikasta tosissaan. Olisi vähän vaisu meininki jos MM-johtaja tiukassa kamppailussa ei esim. Suomessa saisi taistella voitosta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ensikauden kuljettaja palaset alkavat loksahdella paikoilleen. Citroen julkisti omat kuskinsa eli Meeke, Breen ja Lefebvre jatkavat kuten tänäkin vuonna ja joissain kisoissa Al Qassimi. Ja samoin Neuville on tehnyt sopparin Huihain kanssa... Nyt odotellaan sitten Fordin ja Toyotan lopullisia kokoonpanoja... Neuvillen päätös käsittääkseni ohjaa jotenkin Sunisen ensikauden tekemisiä ja näistä vaihtoehdoista se on varmaan sitten Ford... Ellei sitten pullauta Lappia pois Toyotalta...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nuo valinnat ei ainakaan taida poissulkea sitä että suomalaiset vahvoilla Toyotan kanssa ja pitäisi se aikaisempi "julkaisu" aika pitkälle paikkansa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nuo valinnat ei ainakaan taida poissulkea sitä että suomalaiset vahvoilla Toyotan kanssa ja pitäisi se aikaisempi "julkaisu" aika pitkälle paikkansa.

Tuo aiempi Toyotan kuskien"julkaisu" tuntuu nyt entistäkin enemmän mahdollisesti jonkun tahallaan neuvottelutaktisista syistä tekemältä vuodolta. Kuvio on kyllä aika outo kun viikonloppuna paljastettiin auton värit, mutta ei vieläkään kuskeja.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tommi sanoi että kuskit julkaistaan joulukuussa Finlandia-talossa(?) järjestettävässä tilaisuudessa... Mutta luulen että ei savua ilman tulta... EP ja Juho on varsin suurella todennäköisyydellä Toyotan kuskien joukossa...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tommi sanoi että kuskit julkaistaan joulukuussa Finlandia-talossa(?) järjestettävässä tilaisuudessa... Mutta luulen että ei savua ilman tulta... EP ja Juho on varsin suurella todennäköisyydellä Toyotan kuskien joukossa...

Jotenkin haiskahtaa kun alunperin toimittaja taisi puhua ihan kun Tommin suusta nuo kuskivalinnat, sitten perään tommi sanoo että julkaistaan tuossa tilaisuudessa ja nyt siellä ei kuitenkaan mitään julkaistu, olisiko vielä joku isompi fisu ehkä tähtäimessä ja ei haluta varmistaa mitään? tai jomman kumman kanssa ei olekaan saatu lopullista sopimusta aikaan.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Jotenkin haiskahtaa kun alunperin toimittaja taisi puhua ihan kun Tommin suusta nuo kuskivalinnat, sitten perään tommi sanoo että julkaistaan tuossa tilaisuudessa ja nyt siellä ei kuitenkaan mitään julkaistu, olisiko vielä joku isompi fisu ehkä tähtäimessä ja ei haluta varmistaa mitään? tai jomman kumman kanssa ei olekaan saatu lopullista sopimusta aikaan.

Väärin. UrheiluUutiset.comin haastattelussa Tommi sanoi, että Pariisissa julkistetaan vain pääyhteistyökumppani, ei kuskeja.

Tommi Mäkinen: ”Meillä ei ole vielä kuljettajasopimuksia” | UrheiluUutiset.com

Ps. Kannattaa ottaa tuo sivusto seurantaan jos ralli ja moottoriurheilu kiinnostaa. Ja kyllä, itsekin kirjoitan kyseiselle sivustolle, eli tämä oli mainos : )
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Väärin. UrheiluUutiset.comin haastattelussa Tommi sanoi, että Pariisissa julkistetaan vain pääyhteistyökumppani, ei kuskeja.

Tommi Mäkinen: ”Meillä ei ole vielä kuljettajasopimuksia” | UrheiluUutiset.com

Ps. Kannattaa ottaa tuo sivusto seurantaan jos ralli ja moottoriurheilu kiinnostaa. Ja kyllä, itsekin kirjoitan kyseiselle sivustolle, eli tämä oli mainos : )

Toisin sanoen ei kannata melkein valtamediaa ja varsinkaan mitään yleä ym.. seurata :)
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Jotenkin on "koomista" että Saksan kokoisesta maasta ei ole ikuisuuteen tullut oikeasti nopeaa ja luotettavaa rallikuskia ? Luulisi siitä massasta löytyvän rattimiestä ? Walter Röhl taitaa olla ainoa kunnon kuski tuosta maasta ja siitäkin on aikaa

Onhan Saksassa lupavia junnuja ollut tässä vuosien saatossa mutta niiden kulttuuri rallin puolella on sen verran kärsimätön että kukaan ei ole saanut ajaa niin pitkään että todellinen taso ehdittäisi nähdä. Eka vuosi puhutaan seuraavasta Röhrlistä ja toiseksi vuodeksi kaikki tuki vedetään pois kun löytyy taas joku toinen uusi Röhrl... Ja kun kuskien taustalla on enemmän tai vähemmän ADAC niin myös jonkinlainen järjestöpolitiikka ajaa valintoja ja ohjaa rahoitusta. Heiltä puuttuu se oman Jouhki joka osaa homman ja päättää lopulta kaikesta...

Tumma-Armin eli Schwarz oli muistaakseni tasoa "ihan ok" asvalttikisoissa, ongelmana taisi vaan olla et jumittui liikaa vääriin teameihin (oliko vuosi vai pari Hyundailla ja loput Skeidalla... kys autothan ei olleet mitään menestystarinoita). Eikös kuitenkin "Van Buuren"in kaima saavuttanut yhden voiton urallaan?

Jotenkin mm-ralli on kärsinyt pienen inflaation omalla kohdalla. Latvalasta meni kieltämättä maku viimeistään siinä vaiheessa kun rupesi turhan julkimon kanssa deittailemaan, Ogier jaksaa inistä lähtöpaikoista aina välillä jne. Onneksi ensikaudella tulee Toyota mukaan karkeloihin. Jos saisi taas oman mielenkiinnon nousemaan.

Btw, @Joe Plop , onko tää ranskalaisten IGOL joku samankaltainen systeemi kuin saksan ADAC. Saksan kisoissa tuntuu olevan paljon ADAC sponssina ja ranskassa taas tuo edellämainittu?
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Tumma-Armin eli Schwarz oli muistaakseni tasoa "ihan ok" asvalttikisoissa, ongelmana taisi vaan olla et jumittui liikaa vääriin teameihin (oliko vuosi vai pari Hyundailla ja loput Skeidalla... kys autothan ei olleet mitään menestystarinoita). Eikös kuitenkin "Van Buuren"in kaima saavuttanut yhden voiton urallaan?

Ogier jaksaa inistä lähtöpaikoista aina välillä jne.

Btw, @Joe Plop , onko tää ranskalaisten IGOL joku samankaltainen systeemi kuin saksan ADAC. Saksan kisoissa tuntuu olevan paljon ADAC sponssina ja ranskassa taas tuo edellämainittu?

Schwarzin itse muistan Toyota ajoilta 90-luvulta, jolloin sai mahdollisuutensa, mutta Celica romuttui aivan liian usein ja kyllähän sen vauhdinkin kanssa oli hakemista. Espanjan asfaltilta otti ainoan voittonsa ja tuo voitto muistaakseni tuli aika tuurilla.

Ogierin "ininästä" käytävää keskustelua en kyllä ymmärrä, en sitten millään. Koska tottahan se puhuu. Nyt näytti Ranskan kakkos-Sebi kahdessa peräkkäisessä MM-rallissa kuka on kuningas, kun ei tarvitse latua takana tuleville aurata. Täysin naurettavaa, että se että on parempi kuin muut, tuo sinulle haittaa kisoissa. Kuitenkaan mistään DTM-lisäpainoista tai käännetystä lähtöjärjestyksestä ei puhuta millä täysin tietoisesti halutaan hidastaa menestyksestä ja luoda enemmän kilpailua. Toivon mukaan tähän saadaan ensi kaudeksi vihdoin ja viimein järkevä ratkaisu.

ADAC on Saksan "Autoliitto". IGOLista en ole ennen kuullutkaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Btw, @Joe Plop , onko tää ranskalaisten IGOL joku samankaltainen systeemi kuin saksan ADAC. Saksan kisoissa tuntuu olevan paljon ADAC sponssina ja ranskassa taas tuo edellämainittu?
ADAC on tosiaan Saksan autoliitto ja tuo IGOL taas näyttäisi olevan öljy-yhtiö. Eli ei varsinaisesti samalla alalla,,,
Saksalaisia junnuja joita on viime vuosina ollut MM-sarjassa mm. Florian Niegel ja Christian Riedemann. Molemmat oli nuoria ja kumpikin kantoivat Saksan maalla uuden Röhrlin titteliä mutta rahoitus vedettiin pois ennenkuin tuloksia oikeasti alettiin saada. Ja samoinhan kävi myös VW:n tehdas teamissa ajaneelle Sepp Wiegandille... Pari vuotta sitten siitä puhuttiin suureen ääneen ja nyt se ei aja mitään...
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Toisin sanoen ei kannata melkein valtamediaa ja varsinkaan mitään yleä ym.. seurata :)

Kuten sanottua, nuo Ylen julkaisemat kuskit ovat ne todennäköisimmät tällä hetkellä, tätä on kuulunut myös muista lähteistä. Oletettavasti kuitenkin on sovittu että julkistus tehdään vasta myöhemmin, joten luonnollisestikin Tommin on nuo tiedot ammuttava alas ankkoina julkisuudessa. Tai itse pitäisin tilannetta jossa tässä vaiheessa ei ole sopimusta kenenkään(kuten Tommi sanoi) kanssa aika huolestuttavana, sillä uuden kauden alkuun ei ole enää pitkää aikaa ja uusien kuskien on jo päästävä täysillä testaamaan autoa, koska muiden tallien kuskit testaavat omia 2017-autojaan jo täyttä häkää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tai sitten siellä neuvotellaan jonkun Ogierin kanssa ja halutaan saada neuvottelut loppuun ennenkuin tehdään lopullisia päätöksiä julkaisuista :) Todennäköisempää varmaan että Tommi on puhunut jonkun toimittajan kanssa ohi suunsa ennenkuin on saanut kertoa eikä ole sanonut ettei lehteen saa kirjoittaa
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Yksi vaihtoehto tietysti on että siellä esim kilpailutettaisiin tuota toista paikkaa kahden kuskin kesken ja nyt sitten toisen ehdokkaan asemia yritetään heiluttaa psyykkisellä pelillä vuotamalla tietoja sopimuksesta. Mutta tuollainen lienee aika epätodennäköistä edellämainitsemistani syistä. Ja oikeastaan Neuvillen jatkaessa Hyundailla alkavat potentiaaliset vaihtoehdot olla vähissä.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Espanjan asfaltilta otti ainoan voittonsa ja tuo voitto muistaakseni tuli aika tuurilla.
Ihan hyvin muistettu. Sen verran korjaan, että tuolloinen Katalonian ralli oli sekapinnoitteinen, eli ajettiin sekä asfaltti- että soraosuuksia.

Tuuriahan Schwarzilla tosiaan oli. Delecour hallitsi rallin alun asfalttipätkiä miten tahtoi, mutta putosi varhaisessa vaiheessa voittotaistelussa jonkun osan (turbo?) hajottua, mikö edesauttoi Schwarzin asemaa aika tavalla. Merkittävin syy Schwarzin voitolle oli lopulta se, että tallikaveri Carlos Sainz, jolla oli mahdollisuus varmistaa MM-titteli kotikisassaan, keskeytti huoltoparkkiin.

Kyllähän tässä alkaa sormet jo syyhytä ensi kautta ajatellessa, kun tallipaikat ovat muotoutuneet jo pitkälle ja uudet säännöt astuvat voimaan. Saataisiinko jopa neljä suomalaisista kiertämään MM-sarjaa? Ei ole ihan hetkeen tuollaista tilannetta ollutkaan...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tässä alkaa sormet jo syyhytä ensi kautta ajatellessa, kun tallipaikat ovat muotoutuneet jo pitkälle ja uudet säännöt astuvat voimaan. Saataisiinko jopa neljä suomalaisista kiertämään MM-sarjaa? Ei ole ihan hetkeen tuollaista tilannetta ollutkaan...

Mitenköhän muuten TV-sopimus menee, onko jollain mahdollisuus napata ensikaudeksi? kunhan ei joku maikkari nappaa "kaikkien aikojen suomalaiskausi" ja upottaa maksukanavalle lähetykset parilla jälkilähetyksellä. Onko ylellä mahdollisuuksia viedä? Lähinnä mietin Suomen rallin kannalta, sieltä olisi niin paljo resursseja tehdä hyvä lähetys melkeinpä samalla vaivalla kun pyörittää ralliradiota, tuskin muista ralleista on resursseja tehdä sen enempää kuin muissakaan maissa nykyisillä lähetyksillä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mitenköhän muuten TV-sopimus menee, onko jollain mahdollisuus napata ensikaudeksi? kunhan ei joku maikkari nappaa "kaikkien aikojen suomalaiskausi" ja upottaa maksukanavalle lähetykset parilla jälkilähetyksellä. Onko ylellä mahdollisuuksia viedä? Lähinnä mietin Suomen rallin kannalta, sieltä olisi niin paljo resursseja tehdä hyvä lähetys melkeinpä samalla vaivalla kun pyörittää ralliradiota, tuskin muista ralleista on resursseja tehdä sen enempää kuin muissakaan maissa nykyisillä lähetyksillä.

Eipä taida toi "Nelonen ja Latvalan aika" kovin kummoinen setti olla ? Kaukana ovat ne ajat joita on täälläkin moneen kertaan muisteltu kun Yle hoiti Suomen rallin lähetykset. Ne ovat muisto vain ?

Jos nykytekniikalla panostettaisiin televisiolähetyksiin samalla innolla kuin panostetaan Ralliradioon niin saataisi aivan uskomattoman hyvää lähetystä Suomen mm-rallista telkkariin....
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näköjään oli vuoden alussa tehty kolmen vuoden jatko nelonen median kanssa eli kauden 2018 loppuun asti. Mä jo ajattelin että olisi viimeinen vuosi menossa tai jotain. Turha sitten haaveilla että tulisi muutamaa live-erikoiskoetta kummallisempaa. Ei välttämättä voisi olettaa että nelonen itse vaikka kuvaisi erikoiskokeita mutta ehkä jotain livelähetystä melko tuoreen kuva kanssa voisi silti enemmän ralleista tulla eikä muutamaa pientä kostetta vain.. edes Suomesta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ensi kaudelle tv tuotannon hoitava taho on hankkinut lisää kalustoa ja tarkoitus on tehdä useampi livepätkä/ralli. Näin olen kuullut. Se että tuleeko ne lähetykset neloselta tai ruudusta on sitten toinen juttu. Luulen että tällä hetkellä nelosella on vain lähetysoikeudet ja tuotanto oikeuksia ei ole edes kaupan joten kuka tahansa ne lähetysoikeudet Suomessa omistaakin on täysin sen toimitettavan materiaalin varassa...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ensi kaudelle tv tuotannon hoitava taho on hankkinut lisää kalustoa ja tarkoitus on tehdä useampi livepätkä/ralli. Näin olen kuullut. Se että tuleeko ne lähetykset neloselta tai ruudusta on sitten toinen juttu. Luulen että tällä hetkellä nelosella on vain lähetysoikeudet ja tuotanto oikeuksia ei ole edes kaupan joten kuka tahansa ne lähetysoikeudet Suomessa omistaakin on täysin sen toimitettavan materiaalin varassa...

Tottakai ne on toimitettavan materiaalin varasta, tosin se ei estä sitä seikkaa että esimerkiksi Suomen ralliin voisi yhden toimittajan lähettää edes paikanpäälle kun tälläkaudella ei tainnut semmoista edes nelosella olla.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tottakai ne on toimitettavan materiaalin varasta, tosin se ei estä sitä seikkaa että esimerkiksi Suomen ralliin voisi yhden toimittajan lähettää edes paikanpäälle kun tälläkaudella ei tainnut semmoista edes nelosella olla.
Juu tuosta ihan samaa mieltä... Mutta jos tuo materiaalin lisääminen ja uudet livepätkät toisi parannusta myös paikalliseen osuuteen...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu tuosta ihan samaa mieltä... Mutta jos tuo materiaalin lisääminen ja uudet livepätkät toisi parannusta myös paikalliseen osuuteen...

Toivossa on hyvä elää. Kysehän on lähinnä siitä että esimerkiksi Suomen rallista olisi voinut vaikka parin tunnin välein tulla toimittajan lähettämä yhteenveto rallista ja pientä tilannekertausta. Tyyliin 5 minuutin lähetyksiä tai että haastatellaan vaikka huoltotauolla kuskeja ja toimihenkilöitä ym.. Vähän ruutuun sisältöä noiden muutaman erikoiskokeen ja pienen päiväkoosteen lisäksi. Tosin siitä en mene sitten vannomaan missä mennään sen rajan yli että joudutaan esimerkiksi maksamaan vaikka tekijänoikeusmaksuja lisää.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Latvalan Katalonia meni sitten pieleen jousituksen hajottua. Varsinainen 2010-luvun Colin McRae tuo Latvala; jos mies ei itse riko autoaan, niin se menee rikki kuljettajasta riippumattomista syistä. Harmi homma, J-M:n vauhti Katalonian teillä oli kuitenkin hyvää ennen näitä ongelmia.

Toivottavasti Sordo voittaisi kotirallinsa, alku on ainakin ollut loistava, ja Dani johtaakin rallia 17 sekunnin erolla Ogieriin lähdettäessä launtaihin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös