Ralliketju

  • 1 688 726
  • 13 413

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Asiaahan se puhuu. Onhan tuo ihan käsittämätöntä kun puhutaan urheilulajista, että keinotekoisesti aletaan tasoittamaan kilpailua. Hyi helvetti miten oksettavaa. Vähän sama asia kun jääkiekossa annettaisiin huonommalle joukkueelle aina viisi maalia eteen. Jos joku on niin ylivoimainen omassa lajissaan, ettei muilla ole antaa mitään vastusta, niin voi voi.
Tämä on vähän sama asia kuin missä tahansa ulkoilmassa tapahtuvassa urheilulajissa, jossa kilpailijat lähtevät "reitille" eri aikaan. Esimerkiksi maastohiihdossa alkupään lähtijät saattavat hyötyä, jos kilpailun aikana alkaa kova lumi-/räntäsade. Sama juttu alppihiihdossa, jossa varsinkin kevätkauden viimeisissä kisoissa saatetaan nähdä yllätyksellisiä toisen kierroksen nousuja, kun rata pehmenee laskijoiden alta tosi nopeasti.
Rallissakin sorakisoissa lähtöpaikalla saattaa olla hyötyä myös toisinpäin. Eli sateisessa säässä ensimmäiset autot voivat saada paremman hyödyn, kun tie ei ole mennyt kauhean mutaiseksi ja liukkaaksi vielä jarrutuspaikkojen sekä mutkien kohdilla. Samaten jos on oikein kuiva keli, niin kyllä niillä kärkipään autoilla on se hyöty ettei tarvitse ajaa missään tolkuttomassa pölypilvessä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä on vähän sama asia kuin missä tahansa ulkoilmassa tapahtuvassa urheilulajissa, jossa kilpailijat lähtevät "reitille" eri aikaan. Esimerkiksi maastohiihdossa alkupään lähtijät saattavat hyötyä, jos kilpailun aikana alkaa kova lumi-/räntäsade. Sama juttu alppihiihdossa, jossa varsinkin kevätkauden viimeisissä kisoissa saatetaan nähdä yllätyksellisiä toisen kierroksen nousuja, kun rata pehmenee laskijoiden alta tosi nopeasti.
Rallissakin sorakisoissa lähtöpaikalla saattaa olla hyötyä myös toisinpäin. Eli sateisessa säässä ensimmäiset autot voivat saada paremman hyödyn, kun tie ei ole mennyt kauhean mutaiseksi ja liukkaaksi vielä jarrutuspaikkojen sekä mutkien kohdilla. Samaten jos on oikein kuiva keli, niin kyllä niillä kärkipään autoilla on se hyöty ettei tarvitse ajaa missään tolkuttomassa pölypilvessä.


En tiedä miksi siitä "aika-ajosta" luovuttiin missä sai itse päättää sen lähtöpaikan sen mukaan miten on testierikoiskokeen ajanut. Olisi reilua ja toisi enemmän painoarvoa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Koko viestisi kanssa samaa mieltä, vain pientä lisäystä alla olevaan lainaukseen.
Autoistahan saa tehtyä paljonkin kevyempiä mitä ne ovat mutta tosiaan luokitus ja säännöt määrää paljonko sen on painettava. Ja tarvittaessa sinne on laitettava lisäpainoja että sääntö täyttyy...
Lisäpainot ovat käytännössä sama asia kuin pohjapanssarit. Etu-/takapäälle on omansa ja niissä on painoa 50-100kg/kappale. Kertoo siis tosiaankin siitä, että inssit pystyvät tekemään vahvan ja toimivan auton reilusti alle luokituspainon. Siten painoa asennetaan juuri sinne minne se kuuluukin saada eli mahdollisimman alas. Näin saadaan painopistettä mahdollisimman alas.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Argentinan ralli menossa. Latvalan otteet näytti hemmetin hyvältä - ihan hyvässä johdossa Hyundain Paddoniin nähden - kunnes taas vaihteeksi veti pihalle.

Paddon viekööt mun puolesta koko paskan. Ansaitsee kyllä voiton - vauhtia ollut jo viimekaudella hemmetin hyvin. Vielä kun se ranskan hajuvesipoikakin saataisiin pois tulosluettelosta.
Latvalalla yliyrittäminen kostautui taas vaihteeksi. Toki, ei yllätä kun muistaakseni jo ennemmin tässä kisassa vetänyt vähän ylilujaa ja tilannetta ollut...

F-Cuppiin / SM-sarjaan sieltä, saatana. Siellähän noita yliyrittämisiä enemmän näkee.
Seppo Kopran esimerkki tältä viikonlopulta:
Defa Ralli 2016, Kerava (crash & action) - YouTube
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Latvala ulos kärkipaikalta, mitenkä olen nähnyt tämän aiemminkin...

Paddon vetää kyllä hyvin ja hänelle ja eritoten Hyundaille kyllä soisi Argentiinan rallin voiton. Aikamoista päänhakkaamista seinäänhän tämä Hyundain uusi tuleminen on ollut, kun joka viikonloppu autot kärsivät erinäisistä ongelmista eli Paddonin voitto loisi varmasti uskoa tulevaan.

On se vaan pirun rankkaa olla suomalaisten puolella nyky-WRC:ssä, koska ollaan yhden (epävarman) kortin varassa. No, parempi tietysti näinkin kuin että Suomella ei olisi ainuttakaan WRC-kuskia.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
https://www.youtube.com/watch?v=X-Jpt92dJ9M
Siinä vielä Latvalan mälli. Pieni pomppu, josta rytmi hajoaa ja leikkaa liian aikaisin.

Montakohan vuotta sitä tässä on jo jauhettu, että nyt on kasvettu pois virheistä ja ollaan valmiita ajamaan mestaruuksista. Nytkin 40 sekunnin johdosta sitten pihalle. Todellinen #latvalanaika kuten Nelonen yrittää mainostaa.
Tuossa pompussa ennen lentoon lähettävää vasenta tulee etuiskari konepellistä läpi, sopiva kivi mutkassa oli ja siihenhän pamautti. Nelosen rallilähetyksessä Latvalan selitys mukana, samoin iskari joka kurkkii lähes kartturin näkökentässä.
 
Viimeksi muokattu:

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Harmittavan suurella prosentilla Latvala kyllä löytää nuo auton rikkovat kivet pätkiltä. Tavallaan huonoa tuuriakin mutta ehkä ei sittenkään enää pelkkää huonoa tuuria.
 

depre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs, FC Barcelona, Helsingin Joker
Tuossa pompussa ennen lentoon lähettävää vasenta tulee etuiskari konepellistä läpi, sopiva kivi mutkassa oli ja siihenhän pamautti. Nelosen rallilähetyksessä Latvalan selitys mukana, samoin iskari joka kurkkii lähes kartturin näkökentässä.

Hankala tuota Latvalan piikkiin on laittaa. Huonoa tuuria, kun tiellä olevaan kiveen vehkeet särkyy. Tuota vartenhan ne iskarit on. Toki Latvalan historian tuntien mukava ja helppo pistää kuskin piikkiin. Eipä tuossa hirveästi ole ollut tehtävissä. Toki voidaan varmaan spekuloida nuotituksilla ja muilla, mutta kun tuota kiveä katsoo videon lopussa, niin ei jokaista tuollaista voi vaan kiertää.

Näistähän on tässä ketjussa aiemminkin ollut puhetta, että suomalaisilla on tuota huonoa tuuria piisannut. Latvalalla toki enemmän itse aiheutettua, mutta onhan tämä jo huvittavaa, että kun mies parantaa suorituksiaan, niin huono tuuri sen kuin lisääntyy.

Ogier saa ajaa helppoon mestaruuteen, kun riittää että vehkeet kestää loppukauden. Hienosta lajista on tullut todella tylsä.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja jälleen Power Stagella Latvala tien poskessa. Siellä tuo nyt rengasta yrittää vaihdella ja vaikuttaisi siltä, että on vähän muutakin mennyt paskaksi joko teknisen vian tai (tod.näk.) ulkoilun seurauksena.

Oivoi.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Ja jälleen Power Stagella Latvala tien poskessa. Siellä tuo nyt rengasta yrittää vaihdella ja vaikuttaisi siltä, että on vähän muutakin mennyt paskaksi joko teknisen vian tai (tod.näk.) ulkoilun seurauksena.

Oivoi.
Vai onkohan taas pettänyt osa sieltä mikä eilenkin hajosi. Jotenkin tuntuu siltä että ois tän superrallin sijaan voinut Latvala jäädä pilttuuseen vetämään kännit. Jos aamun ekalla pätkälläkin häviää Tänakille 30sec niin ei sillä vauhdilla kyllä Powerstagen pisteistäkään taistella.

Paddon vs. Ogier 2 sec ennen Power Stagea. Urheilun jumalat voisi olla oikeudenmukaisia ja Ogier voisi löytää jonkun maakiven joka vetäisi eturenkaan linkkuun.

...Paddon 8.1sec nopeampi spliteissä. ANNA MENNÄ, KIWI!!!

...ja Uusi-Seelanti saa ensimmäisen mm-rallivoittajansa! Aucklandissa tavataan.
 
Viimeksi muokattu:

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Haista Ogier paska! 2,6 sekuntia oot perässä ennen viimeistä ek:ta, ajanut melkein puoli minuuttia kiinni vikan päivän aikana ja kaikki tietää kuinka paljon halusit voittaa ensimmäistä kertaa urallasi Argentiinassa. Sitten otat turpaan vikalla pätkällä ja kehtaat sanoa haastattelussa, että "en yrittänyt aivan täysillä". Voi saatana. Tekikö ajovirheen? Ei pysty paska myöntämään Paddonin paremmuutta? Ja sitten vielä ihmettelee miksi on menestyksestään huolimatta niin ei_suosittu kuljettaja maailmalla.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Haista Ogier paska! 2,6 sekuntia oot perässä ennen viimeistä ek:ta, ajanut melkein puoli minuuttia kiinni vikan päivän aikana ja kaikki tietää kuinka paljon halusit voittaa ensimmäistä kertaa urallasi Argentiinassa. Sitten otat turpaan vikalla pätkällä ja kehtaat sanoa haastattelussa, että "en yrittänyt aivan täysillä". Voi saatana. Tekikö ajovirheen? Ei pysty paska myöntämään Paddonin paremmuutta? Ja sitten vielä ihmettelee miksi on menestyksestään huolimatta niin ei_suosittu kuljettaja maailmalla.
Aiettä. Nautin niin vitusti tätä lukiessani.

Parasta oli Ogierin eiliset kommentit wrc-livessä kuinka "mestaruustaistelu on käynyt tylsäksi". Heti näin kun joku muu kuin hajuvesipoika on kisan kärjessä.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Erikoinen ralli muuten siinäkin mielessä, että peräti seitsemän kuljettajaa ajoi pohja-ajan: Latvala, Paddon, Ogier, Mikkelsen, Neuville, Sordo ja Tänak. Ei oo ihan äskettäin MM-rallissa tätä tapahtunut.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Erikoinen ralli muuten siinäkin mielessä, että peräti seitsemän kuljettajaa ajoi pohja-ajan: Latvala, Paddon, Ogier, Mikkelsen, Neuville, Sordo ja Tänak. Ei oo ihan äskettäin MM-rallissa tätä tapahtunut.
Tänakin pohja-aika taitaa olla muuten pieneen toviin eka joka on tehty Dmackin pyörillä. Sekin tähän vielä knoottina.

WRC2-luokka oli kyllä pitkään aikaan yksi tylsimpiä koskaan. Asiaan saattaa toki vaikuttaa se että ei ollut Lappia / Sunista kisaamassa (Lappi oli kyllä vissiin Reccessä (= nuotitusjakso) mukana)... Muutenkin vaan 7 kuskia mukana WRC2-luokasta.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kusipäistä käytöstä Ogierilta. Olisi nyt vaan ihan rehdisti myöntänyt että tällä kertaa Paddon ajoi lopun paremmin ja sillä selvä, kukaan ei nimittäin varmasti usko tuota "en ajanut ihan tosissani" -selitystä. Paddonilta hienoa ajoa jälleen kerran ja mukava että saadaan uusia voittajia. Toivottavasti Hyundai parantaa vielä entisestään ja alkaa haastaa Volkkaria oikein tosissaan.

Tuosta Latvalan ulosajosta kun näin nyt sen incar-kuvan niin eipä tuota ainakaan ihan täysin voi kuskin piikkiin laittaa jos jousitus hyppää konepellin läpi kurkistelemaan maailmanmenoa. Ei tuossa oikein ollut mitään tehtävissä. Mutta edelleenkin kyllä mietityttää se miksi Jari-Matille sattuu näitä niin paljon. Ajaako hän liian rajusti ja ahneesti että onnistuu siksi aina löytämään nämä auton rikkovat kivet, onko nuotituksessa jotain ongelmaa (mikä on Anttilan rooli näissä?), eikö Jari-Matilla ole tarpeeksi pelisilmää että osaisi löysätä niissä paikoissa missä pitää ja ajaa lujaa sitten kun se on turvallista? Tässä muutama kysymys joka tulee väkisinkin mieleen. En oikein jaksa uskoa että tässä ihan pelkästä huonosta tuurista olisi kysymys vaikka osa näistä keskeytyksistä varmasti menee senkin piikkiin. Sattuuhan noita välillä kaikille.
 

Wingman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valmentajien hautuumaa
En ole rallia kauhean tarkkaan seurannut viime aikoina, mutta pitääkö paikkansa että Hyundai olisi ottamassa Volkkaria kiinni? Hienoa että Paddon voitti. Oli itselleni aivan nobody vielä jokin aika sitten, mutta on se vaan kova äijä ajamaan. Tiedä vaikka vielä joku vuosi saataisiin uusi mestari. Olisi kyllä aikakin, sillä onko tässä nyt vuodesta 2004 alkaen ollut tätä ranskalaisten dominointia.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
FB:ssa pyöri linkki jossa todettiin Tommin ajaneen uudella Toyotalla puolitoista viikkoa/reilu 1000km testejä... Vihdoinkin sanotaan niin... Kaivelen linkiin myöhemmin...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ole rallia kauhean tarkkaan seurannut viime aikoina, mutta pitääkö paikkansa että Hyundai olisi ottamassa Volkkaria kiinni? Hienoa että Paddon voitti. Oli itselleni aivan nobody vielä jokin aika sitten, mutta on se vaan kova äijä ajamaan. Tiedä vaikka vielä joku vuosi saataisiin uusi mestari. Olisi kyllä aikakin, sillä onko tässä nyt vuodesta 2004 alkaen ollut tätä ranskalaisten dominointia.

Toisaalta kunnon vertailua on vaikea tehdä kun Latvala on männikössä ja Ogier joutuu auraamaan. Sinällään tuo Ogierin itku tuosta säänöstä ihan ymmärrettävää, voisihan tuota verrata vaikka formuloihin että Nico joutuisi vetämään puolet kisasta formuloista lisäpainojen kanssa. Ei ole urheilullisuuden kanssa tekemistä, toki tainnut tuo auraamissääntö olla joskus ennenvanhaa myös, tosin vain avauspäivänä?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
80-luvulla Jyskälässä startattiin niin että edellisvuoden voittaja lähti ekana. Seuraavina päivinä sitten kisaa johtanut lähti ensin ja muut nopeus järjestyksessä...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
80-luvulla Jyskälässä startattiin niin että edellisvuoden voittaja lähti ekana. Seuraavina päivinä sitten kisaa johtanut lähti ensin ja muut nopeus järjestyksessä...

Niin, tämä systeemi toimi minusta kohtuu tasapuolisesti ja koska oikeastaan muita järjestelmiä ei oltu tuolloin koitettu, ei tuosta suuremmin jaksettu itkeä. Tietysti monesti sitten huippukuskit taktikoivat ensimmäisen ajopäivän viimeisellä erikoiskokeella itseään pois kärjestä ja usein joku nuori ja nälkäinen kuski otti johtopaikan että sai nimeä esille. Loppupelissä täysin tasapuolista systeemiä soraralleihin ei voi keksiä, sillä esimerkiksi kovin märällä kelillä ensimmäisenä lähtevät taas eivät kärsi, kun taas myöhemmin lähtevät saattavat kärsiä. Tätä faktaa vasten Ogierin itkut ovat kyllä täysin hölmöjä, tietysti kilpailuhenkinen kuski ei välttämättä ymmärrä että lajin kiinnostavuus kärsii helvetisti (ja kärsi jo Loebin aikana) yhden miehen ja automerkin dominanssista.

Osittain Ogierin valitusvirret ovat varmasti myös osa psykologista peliä jolla hän yrittää varjella omaa dominanssiaan sekä sisäisesti että ulkoisesti. Vakuuttelemalla itselleen että ei hävinnyt "reilusti" Ogier suojelee omaa itseluottamustaan ja pyrkii pitämään vastustajien itseluottamuksen alhaalla.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Loppupelissä täysin tasapuolista systeemiä soraralleihin ei voi keksiä, sillä esimerkiksi kovin märällä kelillä ensimmäisenä lähtevät taas eivät kärsi, kun taas myöhemmin lähtevät saattavat kärsiä..
Juu ei onnistu mitenkään eikä mun mielestä ole edes tarkoitus. Laji on myös kestävyys ja olosuhdelaji joten kaikissa olosuhteissa pitää pystyä ajamaan lujaa... Eipä tuo Ogier valita assulla lähtöjärjestyksestä kun pääsee lähtemään ekana eikä tarvitse välittää muiden ajolinjalle heittämästä sorasta ja mudasta. Eihän se tietty Ogierin vika ole että on niin hvyä mutta voisi sentään lopettaa tyhjän valittamisen...
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
FB:ssa pyöri linkki jossa todettiin Tommin ajaneen uudella Toyotalla puolitoista viikkoa/reilu 1000km testejä... Vihdoinkin sanotaan niin... Kaivelen linkiin myöhemmin...
On muuten käynyt mielessä, että Mäkinen ajaisi ensi kaudella jonkun MM-rallin (Monte, Jyskälä?) Toyotalla. PR-mielessä se olisi suorastaan fantastinen veto ja ajohalujakin Mäkisellä tuntuu olevan joten miksei?
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Lähtöjärjestyksestä vielä sen verran että haluaakohan ranskan kultapoju että kuskit palaa siihen malliin mitä tuossa 2006-2009(?) tienoilla touhuttiin. Eli aina päivän viimeisellä ek:lla kuskit rupesivat pätkän lopussa hörppimään kahvia ja vitkuttelemaan ajan kanssa. Näin tiputtiin tuloslistalla ja pelattiin itselle paljon parempaa lähtöpaikkaa.

Enpähän muista että Loeb olisi ruinannut juurikaan mistään ammattilaisuransa aikana...
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Loeb oli kerrassaan hieno kuljettaja sarjassa ajaessaan. Aina nöyrä, mutta taidoistaan tietoinen. Antoi kunniaa kilpakumppaneilleen jne. Tämä nuorempi kaima on ihan täys kusipää, eikä heru minulta mitään sympatioita. Loebista oli helppo pitää ylivoimaisuudestaan huolimatta. Hän oli rehti kilpailija.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös