Ralliketju

  • 1 688 694
  • 13 413

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Eihän sitä tiedä vaikka se kurvailtaisiin tulevaisuudessa Suomen Lapissa. WRC:n promoottori oli ainakin käynyt paikan päällä Tunturirallissa..
Ettei vaan EM-ralliksi kaavaltaisi. Perinteinen Jännerrallye kun peruttiin tänävuonna...
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Ettei vaan EM-ralliksi kaavaltaisi. Perinteinen Jännerrallye kun peruttiin tänävuonna...

Voihan se olla. Tosin en ymmärrä miksi WRC:tä pyörittävän firman pomo olisi Lapissa EM-sarjaan liittyen. Ja Jyväskylällähän ei ole soppari kuin 2 seuraavaa vuotta Neste Rallista.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En jaksa uskoa siihen että Tunturista MM-ralli tulisi. Hyvä kisa kyllä siihen mutta Suomeen ei kahta MM-rallia tule ja Jyskälän paikkaa Suomen osakilpailuna ei missään tapauksessa haluta vaihtaa Tunturiin. Syy on yksinkertaisesti raha. Jyskälä tuottaa kuitenkin sen verran hyvin ja MM-rallin järjestäminen on niin kallista ettei Tunturista saada koskaa samanlaista tulosta kuin mitä Jyskälästä huonona vuotena... ERC-sarjaan loistava kisa ja siihen kyllä toivoisin Tunturin pääsevän mutta sekin on kerran aiemmin kaatunut rahaan. Sarjan järjestäjä halusi satojen tuhansien kynnysrahan jota Lapissa ei haluttu maksaa joten sillä kertaa homma kaatui siihen...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Joo, talvinen MM-ralli takuuvarmassa talvimaisemassa ei ole niin yksinkertainen yhtälö, kuin voisi kuvitella. Tarvitaan määrätyn tasoinen kaupunki keskuspaikaksi, jossa on asumis- ja hotellikapasiteettia. Hyvää rallitiestöä on löydyttävä n. 400 km, ja sinne pitää myös ihmisten tulla katsomaan sitä rallia. Lisäksi sitten tuo kynnysraha järjestämisoikeuksista. Pohjois-Ruotsista eikä -Norjasta tuskin löytyy paikkaa, joten Rovaniemi jää äkkiä ainoaksi vaihtoehdoksi.

Jyväskylä <-> Rovaniemi, niin taitaa olla aika selvää, mihin Suomen MM-ralli halutaan.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei kyllä Jyskälältä lähdetä MM-arvoa viemään. Yksi perinteisimmistä ja arvostetuimmista ralleista kalenterissa. Tunturiralli pitäisi kyllä EM-sarjaan saada. Kyllähän tuo Ruotsin rallin sijoituspaikka on itseänikin mietityttänyt jo pidempään. Hieman etelässä on. En tiedä tosin minkälaisia mahdollisuuksia Ruotsissa on rallia järjestää pohjoisempana vai olisiko Norjassa kenties mahdollisuus "varmaan" talviralliin. Muutama kausi sittenhän Norjassa ajettiin MM-kilpailu. En nyt äkkiseltään muista missä päin maata se oli.

Voisihan sen Tunturirallin ajaa vaikka Euroopan rallina formulamaailman tyyliin. Tosin eipä se sitä tosiasiaa muuta, että Suomessa tuskin kaksi MM-rallia lyö leiville, vaikka tuossa Tunturirallissa huikea markkinoinnillinen potentiaali Eurooppalaisia rallituristeja kohtaan olisikin.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Muutama kausi sittenhän Norjassa ajettiin MM-kilpailu. En nyt äkkiseltään muista missä päin maata se oli.

Eikös se ajettu käytännössä samoilla teillä kuin missä Ruotsin rallikin käy Norjan puolella pyörähtämässä joka vuosi? Muistaakseni pääpaikkana oli Kongsvinger, jossa viime vuosina on Ruotsin rallin etähuolto/regroup ollut Norjan puolella ajettavien pätkien yhteydessä. Eli tuskin muuttaisi tilannetta mihinkään suuntaan, yksi Norjan puolella tänäkin vuonna ajettavistahan peruttiin jo.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu Norjan pätkät on samoilla seutuvilla kun Norjan MM-ralli oli. On vaan vähän korkeammalla vuoristossa joten lunta on siellä nytkin enemmän kuin Ruotsin puolella ajettavilla pätkillä...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Venäjä voisi tietysti olla yksi suunta, jossa MM-rallin saattaisi pystyä järjestämään. Varmaan kaikki muu hoituu jotenkin, mutta onko katsojia yhtään?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Venäjä voisi tietysti olla yksi suunta, jossa MM-rallin saattaisi pystyä järjestämään. Varmaan kaikki muu hoituu jotenkin, mutta onko katsojia yhtään?

Ajetaanhan siellä formuloitakin, mutta en väkimääristä osaa sanoa mitään. Talousalueena luulisi valmistajille olevan tärkeä maa. Miten vain mielikuva että ei siellä taideta vain hirveän suopeita kilpa-autoiluun olla, luulisi että kun siellä noita miljonäärejä riittää että enemmänkin olisi eri sarjoissa venäläisiä kuskeja. Toki olisihan sitten syy siinä ettei välttämättä sitten normaalilla kansalla ole varaa ajella ralleja, ei niin paljon ehkä sitten sitä normaalia kansaa mukana niin jää vain rikkaiden leikiksi. Suomessa kun taitaa melkein työtönkin pysyä jossain muodossa ajamaan jotain jokkiskisoja.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yllättävää Latvalalla vetoakseli hajalla ja jää minuttitolkulla muille. Tosin Ogierkin ilmeisesti ajellut ulos ja vahingoitti autoa, mutta johtaa edelleen ylivoimaisesti. Samoin kakkosena ollut Mikkelsenillä myös ohjelmaa ollut.

Onkohan ollut sitten latvalan oma vika tuo hajoaminen vai tekninen? oli miten oli niin eihän tuo hyvältä näytä tuo touhu..
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ei välttämättä tarvitse edes osumaa, voi hajota itsestäänkin. Menee kuulemma aik helpostikkin ? No oli miten oli, vahvasti näyttää siltä että on tulossa kyllä huono alku kauteen jos Ogier vie tämänkin. 2 kisaa ja vajaat 50 pojoa perässä....
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Ei välttämättä tarvitse edes osumaa, voi hajota itsestäänkin. Menee kuulemma aik helpostikkin ? No oli miten oli, vahvasti näyttää siltä että on tulossa kyllä huono alku kauteen jos Ogier vie tämänkin. 2 kisaa ja vajaat 50 pojoa perässä....
Itseasiassa jos Ogier voitta Ruotsissa ja vie myös Powerstagen, niin ero on jo 56 pistettä, kun JM:llä saldo näyttää nollaa.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Voi JM JM JM. Tää Ruotsin tekninen vika ei tietysti taida JM:n vika olla, mutta Monaco oli ihan oma kämmi. Joka tapauksessa kaksi kisaa ja pahimmillaan 56 pistettä on yksinkertaisesti aivan liikaa. Ei tälläistä vaan saa antaa tapahtua. Ei vaan voi.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kaksi rallia takana ja tilanne on seuraava:

Sebastien Ogier - Jari-Matti Latvala 56-0

Hän on nähnyt Gloorian, maistanut miltei menestyksen, hän on nälkäisempi kuin koskaan. Hän on valmis taistelemaan mestaruudesta. Nyt on Latvalan aika.... vai miten se mainos meni...
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Nelosen mainos on kyllä ison luokan vitsi, mutta minkäs sille voit, kun ei ole muutakaan millä tuotetta mainostat. Missähän Latvala meinaa ensi kaudella tuhota kalustoa ja uraansa?
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Teemu Suninen teki "Wassbergit" ja tuli voitti Pontus Tidemandin viimeisellä pätkällä ja tuli kokonaisajoissa ohi peräti 0,1 sekunnin erolla. Suninen sijoittui täten kymmenenneksi ja saavutti uransa ensimmäiset rallin MM-pisteet. Tai tarkkaan ottaen pisteen. Varmasti hymyilyttää ja tuo pienin mahdollinen ero ei sekään haittaa Sunista.

Esa-Pekka Lapin sijoitus oli 12.
 

Skeleton Crew

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, PHI, BMG
Onhan tuo nyt täysin uskomatonta, miten toisilla auto hajoaa keskellä tietä tai ainakin ajouraa ilman mitään merkittävää osumaa, kun taas toiset pyörivät pusikossa ja silti autot säilyvät täysin pakasta vedetyssä kunnossa. Mikkelsen taisi käydä kolmesti tien ulkopuolella ja Ogierkin kahdesti.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jos Latvala haluaa vielä urallaan saavuttaa jotain, olisi parempi katsella muita vaihtoehtoja kuin Volkkarilla jatkaminen, tilanne on aikalailla sama kuin Hirvosella Citikalla, liian vahva ja tallin sisällä vahvemmassa asemassa oleva tallikaveri on tuhoisa itseluottamukselle ja keskittymiselle. Ogierin lyöminen Jyskälässä kun ei vain riitä.

Tosin vaihtoehdot lienevät aika kortilla, Citroen voi olla sääntömuutosten jälkeen taas mestaruustason auto, mutta epäilen että ranskalaiset haluavat nostaa Meeken rinnalle jonkun keskieurooppalaisen nuoren lupauksen. Hyundai voisi olla vaihtoehto, Neuville tuntuu menettäneen sen nosteen joka hänellä oli ja lentänee ulos. Sordo vain on ikuinen kakkonen, mutta Paddon saattaa nousta siellä ykköspyssyksi ja Sordo pidetään varmana kakkosena. Toyotalla taasen ei oletettavasti tulla muutamaan vuoteen tappelemaan mestaruuksista tai edes voitoista.

(huom! en muista ollenkaan mikä kuskien tämänhetkinen sopimustilanne on)
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Huomenta. Mexicossa taas päräytellään.

Eka päivä kahta tynnyrinkiertoa vaille pulkassa. Latvala, tuo kaikkien ulosajajien sankari ennakkoluuloista poiketen johtaa. Päivällä ajettu rapiat 54km pitkä pätkä + n. 16km. Ja sama setti uusintana.

Huomenna sitten yksi 30km pätkä, rapiat 42km pitkä lenkki, 7km ja 16km. Näistä sitten 42km ja 16km toistamiseen huoltotauon jälkeen. Ja tietty superspeciaalit.

Jaa tilanne tällähetkellä? No se on tässä:
FRI 16:50 - MEXICO AFTER SS81.Latvala 1:44m42.4s, 2.Ogier +31.7s, 3.Sordo +1m15.9s, 4.Mikkelsen +1m45.8s, 5.Paddon +2m18.0s.

WRC2-luokassa kisaa tälläkertaa vain Suninen, ja hänkin johtaa omaa luokkaansa.

1.Suninen 1:50m18.7s, 2.Fuchs +7m02.4s, 3.Al-Kuwari +8m06.9s, 4.Ptaszek +11m02.2s, 5.Rendina +11m44.9s.

Hyvää yötä.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Uskotteko te siellä kotisohvalla, vihoviimeinen ek on menossa ja Latvala on voittamassa Mexicon mm-rallia...
(Valitettavasti Ogier johtaa mestaruustaistoa edelleenkin t. pessimisti + luultavasti vie pöwersteitsiltä täydet pojot)

Teemu Suniselta aikamoista dominointia / virheetöntä ajoa, 20min erolla voitto WRC2-luokassa. Ei huono suoritus lainkaan - joku voisi jo kysyä että onko jopa enemmän talenttia mitä EP Lapissa?

Sitten ootellaan seuraavaa mm-rallia 7 viikkoa. Eli hyvä sauma keskittyä jääkiekkokauden loppuun... :)

SUN 13:07 - MEXICO FINAL 1.Latvala 4:25m57.4s, 2.Ogier +1m05.0s, 3.Sordo +3m37.9s, 4.Ostberg +5m36.4s, 5.Paddon +6m22.6s

SUN 13:12 - MEXICO WRC 2 FINAL 1.Suninen 4:43m59.2s, 2.Ptaszek +20m11.6s, 3.Rendina +24m05.4s, 4.Fuchs +36m55.6s, 5.Kremer +1:08m06.8s. (Al-Kuwari stops SS21)
 
Viimeksi muokattu:

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Mahtava sinivalkoinen ralliviikonloppu Meksikossa! Ainahan se hetki, kun suomalaiskuski MM-rallin on voittanut, on ollut hieno ja fiilis korkealla, mutta jotenkin tämä voitto maistuu niin helvetin makealta ja johtuen juuri Jari-Matin alkukaudesta. Nyt tuli balsamia haavoihin oikein kunnolla eikä Ogier saanut tolla typerällä Power Stage pelleilyllä kuin yhden pisteen kiinni sitä eroa mitä hävisi koko rallin pistetaistossa. Eli pisteet JML 27 - Ogier 21 Meksikosta. Argentiinassa jatketaan.

Latvala ohitti Hirvosen kaikkien aikojen voitto- ja pistetilastossa | UrheiluUutiset.com
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Mahtava sinivalkoinen ralliviikonloppu Meksikossa! Ainahan se hetki, kun suomalaiskuski MM-rallin on voittanut, on ollut hieno ja fiilis korkealla, mutta jotenkin tämä voitto maistuu niin helvetin makealta ja johtuen juuri Jari-Matin alkukaudesta. Nyt tuli balsamia haavoihin oikein kunnolla eikä Ogier saanut tolla typerällä Power Stage pelleilyllä kuin yhden pisteen kiinni sitä eroa mitä hävisi koko rallin pistetaistossa. Eli pisteet JML 27 - Ogier 21 Meksikosta. Argentiinassa jatketaan.
Toinen mikä kanssa lämmittää omaa mieltä on tuo Sunisen voitto. Aika kovaa tahtia vetänyt, kymmenkunta ek-pohjaakin (parhaimmillaan El Chocolate 2:lla 1:51 seuraavaa dunkkuun). Ja aika monella pätkällä ek-pohjista vain parin sekunnin päässä. Hyvin ajettu kisa, Meksiko kun ei oo sieltä helpoimmasta ja kevyimmästä päästä...
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Meksiko kun ei oo sieltä helpoimmasta ja kevyimmästä päästä...

Ei todellakaan. Just luin pari kommenttia muualta joissa kirjoitettiin, että "Latvala sai kyllä helpon voiton". Teki mieli käydä kommentoimassa, että menkääs itte yrittämään edes polkupyörällä ajoa noissa olosuhteissa ja miettikää, että nää jätkät vetää neljänä päivänä vajaan satasen keskinopeudella 400 ek-kilometriä ja rattia pyöritetään tosimielessä yhteensä se lähes neljä ja puoli tuntia, eikä todellakaan tule kabiinissa kylmä. Että se helposta voitosta. Jos helpolla voitolla tarkoitetaan Latvalan lähtöpaikkaetua, niin tuo nyt ei tullut kenellekään yllätyksenä ja Latvala käytti tämän etunsa 100 %. Mutta kyllähän nää rallit pitää silti maaliin ajaa, vasta siellä jaetaan pisteet ja JML jos kuka tietää sen. Meksikossa jos missä voit pilata kisasi esimerkiksi tutustumalla paikallisiin kiviin ja täytyy sanoa, että eniten jännitti tänään kahdella vikalla ek:lla Latvalan mahdollinen rengasrikko, varsinkin sillä ylipitkällä maraton-ek:lla. Siinä vaiheessa olisi mennyt Ogierin kanssa tiukille.

Mitä tulee Suniseen, niin upea voitto ja hallitsi hermonsa kyllä mahtavasti. Tuntuu niin Sunisella, kuin Lapillakin olevan se yksi tärkeimmistä rallikuskin ominaisuuksista hallussa, eli pystyvät sopeutumaan nopeasti uusiin ja erilaisiin olosuhteisiin. Jumalauta Suninen ekaa kertaa kilpailemassa Euroopan ulkopuolella ja heti tuollainen näytös. Kiitosta ja kehuja pitää antaa myös Toni Gardemaisterin tiimille, että tekivät nopean ja kestävän auton noihin olosuhteisiin. Käytännössä kaikilla muilla kun oli enemmän ja vähemmän ongelmia viikonlopun aikana. Toisaalta eipä noista muista olisi ajamalla pystynyt Suniselle vastaan pistämään kuin Kremer ja pienellä varauksella Fuchs, joka johtikin vielä perjantain aamupäivän erikoiskokeilla.

Mitä tulee WRC 2-luokkaan noin muuten, niin tykkään, mutta pistesysteemistä en. Ei tässä ole mitään järkeä, että osa kuskeista ajaa siellä ja osa täällä. Tietty määrä ralleja kalenteriin, muutama Euroopan ulkopuolinen kisa mukaan ja jos haluat ajaa MM-tittelistä, kierrät koko sarjan. Kyllä olisi ollut kiva nähdä myös mm. Evans ja Lappi myös Meksikossa ajamassa.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Mitä tulee WRC 2-luokkaan noin muuten, niin tykkään, mutta pistesysteemistä en. Ei tässä ole mitään järkeä, että osa kuskeista ajaa siellä ja osa täällä. Tietty määrä ralleja kalenteriin, muutama Euroopan ulkopuolinen kisa mukaan ja jos haluat ajaa MM-tittelistä, kierrät koko sarjan. Kyllä olisi ollut kiva nähdä myös mm. Evans ja Lappi myös Meksikossa ajamassa.
Samaa mieltä jossain määrin. Tietty kulukysymys tulisi helposti vastaan mutta voisi myös karusti sanoa että "Jos haluat koko luokan ajaa, niin ajat joko Meksikossa/Australiassa ja jätät yhden loppukauden asvalttikisan veke".

Mexicon ja Australian kisan seuraamisen hienous mun mielestä on osittain siinä että joutuu yöllä valvomaan koneen äärellä (tai sammumaan/nukahtamaan sen ääreen, näinkin voi käydä...) ja seuraamaan että kuka vetää pätkäajat nopeiten ja kuka ajaa pihalle. Ainut vaan että kun WRC2-luokkaan noissa kisoissa pääsee niin siellä on vaan kourallinen kuskeja... Ja jo toisena päivänä se "kourallinen" voi olla aika lailla vähissä kun porukka vetää pihalle tai kärsii muista teknisistä ongelmista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös