Ralliketju

  • 1 688 791
  • 13 413
Suosikkijoukkue
KalPa
Miten kauan menee että nähdään taas Vw;n pohjapanssari? Tänään vai vasta huomenna?

Tekisi miel sanoa että mitä minä sanoin...

On se Latvala täsyin toivoton tapaus. Ihmeen kauan päästöhuijaus VW jaksaa JMA:ta katsoa.. No kun rallissa ei hirveää kilpailutilannetta ole.. Jospa ensi vuonana kun Toyota palaa tulee vähän kilpailua. Ja EPL on seuraava suomalainen maailmanmestari.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
On se Latvala täsyin toivoton tapaus. Ihmeen kauan päästöhuijaus VW jaksaa JMA:ta katsoa.. No kun rallissa ei hirveää kilpailutilannetta ole.. Jospa ensi vuonana kun Toyota palaa tulee vähän kilpailua. Ja EPL on seuraava suomalainen maailmanmestari.

No, VW:llä on kuitenkin Ogier puhtaana ykköskuskina tuomassa pääosan pisteistä jotka tarvitaan merkkimestaruuteen, J-M tuo ne loput tarvittavat niistä kisoista joissa pääsee maaliin eikä keinuta tiimin sisäistä tasapainoa uhkaamalla Ogierin asemaa. Tuo että J-M yritti peitellä tietoisuutaan siitä että jyräsi katsojan saattaa olla Jari-Matin jatkon kannalta ongelmallisempi asia.

Toyotan ei välttämättä kannata vielä ensi kaudella sekoittavan liiaksi pakkaa, tulevaa autoa ei päästä testaaman hetkeen ja muut ovat tainneet jo ajella ensi kauden sääntöihin pohjautuvalla autollaan jo viime vuodesta. Kuskirintamallakin vaikuttaa Toyotan kannalta vähän heikolta, Neuvillen jatko Hyundailla on toki epävarmaa, mutta mikäli hän ajaa tämän kauden paremmin kuin viime vuoden, niin voi olla että jatkaa nykytallissa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Seuraava suomalainen WRC-mestari on Kalle Rovanperä, sen verran vahvaa tekemistä pienemmissä ralleissa ja nyt siirtyminen nelivetoonkin meni hienosti. Antaa Latvalan tavoitella vielä pari vuotta sitä maksimisijoitusta hänelle eli olla toinen Ogierin takana, eiköhän me saada tämä suomalainen superlupaus jo muutaman vuoden päästä WRC-auton rattiin.
Kalle Rovanperä on Suomen puhutuin rallikuski - ja palaa heti ysiluokan penkille!

_
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Seuraava suomalainen WRC-mestari on Kalle Rovanperä, sen verran vahvaa tekemistä pienemmissä ralleissa ja nyt siirtyminen nelivetoonkin meni hienosti. Antaa Latvalan tavoitella vielä pari vuotta sitä maksimisijoitusta hänelle eli olla toinen Ogierin takana, eiköhän me saada tämä suomalainen superlupaus jo muutaman vuoden päästä WRC-auton rattiin.
Kalle Rovanperä on Suomen puhutuin rallikuski - ja palaa heti ysiluokan penkille!

Onhan tuo ollut jo aika jäätävää suorittamista ja kun takana taitaa olla hyvät taustajoukot niin onhan tuossa mahdollisuuksia. Voisikohan esim. Toyota olla muutaman vuoden päästä realistinen vaihtoehto? Toi eihän se Mäkinen tarkoita siinä että suomalaiset kuskit olisi etusijalla, mutta kunhan vaan ääneen haaveilin kun vähän samoilta seuduiltakin taitaa Harri Rovanperä ja sen Kartturi olla niin yhteyksiä sinne voi olla :)

Olikos muuten Latvalalla sopimus katkolla tämänkauden jälkeen, saapa nähdä tuleeko miten jatkoa jos otteet noin jatkuu. Tosin vähän sama tilanne taitaa olla kun formuloissa ferrarilla että tallille itselle on ihan sama kunhan kukaan ei astu sen ykköskuskin varpaille ja kerää edes jonkinverran pisteitä siellä takana että merkkipisteitä tulee. Tosin se on sitten eri asia miten Latvalan maine meni tämän yliajon seurauksena, sympatiapisteitä menetti ainakin paljon tuossa ja PR arvo saattaa laskea.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Rovanperä asuu käytännössä rallipajan naapurissa. Pidän ihmeenä jollei mies saa vuoden sisällä testiä Toyotalle. Tai poikahan hän vielä on.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tosin se on sitten eri asia miten Latvalan maine meni tämän yliajon seurauksena, sympatiapisteitä menetti ainakin paljon tuossa ja PR arvo saattaa laskea.
En ole klippiä enempää seurannut keskustelua tapahtuneesta. Mutta uskooko joku että tämä oli tahallinen teko? Yliajo vai se ettei pysähtynyt osuman jälkeen? Siitähän se maine menee jos tahalleen teet jotain törkeää, en millään jaksa uskoa että JM ajaa tahalleen ihmisen päälle. Puhdas vahinkohan tuo oli kun auto nousee ojan pohjalta ylös savua tulee pirusti konepellin alta joka estää näkyvyyden, vauhti on hiljainen, renkaat heti takaisin kohti tietä ja kaiken lisäksi kaikki tämä turva-alueella, saattoi osuman jälkeen nähdä sivuikkunastakin että kundi on ok. Toki toinen vaihtoehto on pysähtyä se 10-15s avata ovi ja kysyä "are you ok", silloin kukaan ei enää spekuloisi törkeydellä. Mun mielestä aika pieni virhe mikä tässä tapahtui, varsinkin kun puhutaan turva-alueella tapahtuneesta ja rallissa ulosajon jälkeen jatketaan aina kisaa jos vain mahdollista. Rallissa toimitsijat ja kuvaajat ovat vielä vaarallisemmilla alueilla kuin katsojat, hiukan kaksipiippuinen juttu tälläisissä hidasvauhtisissa kolhuissa pitäisikö pysähtyä ja pilata ralli siinä. Kysyi kuitenkin heti talliradiossa onko osuman saanut ok.

_
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Suurimmaksi pr-ongelmaksi taitaa tuossa Latvalan casessa nousta se että J-M yritti peitellä tietoisuuttaan siitä että osui katsojaan ja jäi kiinni.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En ole klippiä enempää seurannut keskustelua tapahtuneesta. Mutta uskooko joku että tämä oli tahallinen teko? Yliajo vai se ettei pysähtynyt osuman jälkeen?

Niin en minkään usko että kukaan tahallaan kenenkään yli ajaa tai sitä edes suurimmaksi ongelmaksi että jatketaan rallia vaikka olisi osunutkin ( tosin rallikuskilla on varmaan suora linja kilpailun johdolle ja apua saa nopeammin kuin jos joku alkaa ensiapuun soittamaan), mutta jos ruvetaan vääristelemään sitä että näkikö tilannetta vai ei niin se häiritsee. Ilmeisesti oli nähnyt että ajaa jonkun yli mutta sanonut toista.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Suurimmaksi pr-ongelmaksi taitaa tuossa Latvalan casessa nousta se että J-M yritti peitellä tietoisuuttaan siitä että osui katsojaan ja jäi kiinni.

Millä tämä todistetaan? Silläkö, että uskotaan siihen etteivät FIA ja rallituomaristo voi tehdä virhettä? Olisivat uutisoinnin yhteydessä julkaisseet tuon on-board-kameran klipin, nythän siitä ei ole nähty julkisuudessa kuin loppuosa missä Latvala on jo ajamassa pois pellolta. Se kameramies joka taltioi päälleajon, sitä kuvaa kun on hidastettuna katsonut, niin Latvalan selitykseen siitä ettei nähnyt osuneensa katsojaan, on helppo uskoa.

Asiasta kolmanteen, Motorsport.comin tietojen mukaan Toyotan testikuljettajat ovat Mikko Hirvonen, Juho Hänninen, sekä Bryan Bouffier.

Motorsport.com: Mikko Hirvonen Toyotan testikuljettajaksi | UrheiluUutiset.com
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Millä tämä todistetaan?

Tuo taisi perustua siihen että Latvala oli toimittajalle "off the record" ennen haastattelua myöntänyt tienneensä että osui katsojaan, mutta haastattelussa kiisti huomanneensa osumaa ja toimittaja käräytti Jari-Matin.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Tuo taisi perustua siihen että Latvala oli toimittajalle "off the record" ennen haastattelua myöntänyt tienneensä että osui katsojaan, mutta haastattelussa kiisti huomanneensa osumaa ja toimittaja käräytti Jari-Matin.

Totta, tuohan oli on-board-kuvan kanssa se toinen todiste. Mutta myös tuossa on sana sanaa vastaan. Vain Jari-Matti tietää itse totuuden, kaikki muu on todisteaineiston perusteella oletusta. Mutta mitäpä tästä enempää vääntämään, case closed, aivan kuten Volkkari ja Latvala itse ovat useaan otteeseen sanoneet. Pohdittavaa toi silti jättää paljon ainakin allekirjoittaneen tyhjään ja tyhmään päähän : )

Toyotan tilanne kuljettajamarkkinoilla on kyllä mielenkiintoista seurattavaa. Huhuja riittää joka viikolle, mutta mm. testikuljettajien sopimuksia ei ole vielä virallisesti tiedotettu. Nyt Mäkisen talliin ollaan liittämässä Esapekka Lappia.

Motorsport.com: Toyota kiinnostunut Esapekka Lapista | UrheiluUutiset.com
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuo taisi perustua siihen että Latvala oli toimittajalle "off the record" ennen haastattelua myöntänyt tienneensä että osui katsojaan, mutta haastattelussa kiisti huomanneensa osumaa ja toimittaja käräytti Jari-Matin.
Missäs välissä JM sitten tiimiradiosta kysyi että onko henkilö ok? Itse pidin tuota tiimiradiokommenttia hyvin olennaisena ja ymmärsin että se olisi tullut heti osuman jälkeen ja siksi ei murehdittu osumasta enempää. JM haastattelusekoilut on kyllä outoja juupas eipäs kommentteja. No se tästä.

Toyota nyt Mäkisen uudella aikakaudella on kyllä pirun mielenkiintoinen talli kun mietitään kuinka paljon meillä täällä on nuoria osaavia kuljettajia, tästä tulee "50% suomalainen talli" kuninkuusluokkaan kun miettii suomen tukikohtaa, Mäkistä ja mahdollisia tulevia suomikuljettajia. Ei voisi parempaa tuuria käydä näin suomalaisen katsojankaan kannalta, Toyota on se talli jos mikä joka tulee kovalla satsauksella WRC:hen, tulevaisuuden mestari jälleen ja suomalaisella osaamisella.

_
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Missäs välissä JM sitten tiimiradiosta kysyi että onko henkilö ok? Itse pidin tuota tiimiradiokommenttia hyvin olennaisena ja ymmärsin että se olisi tullut heti osuman jälkeen ja siksi ei murehdittu osumasta enempää.

Radioliikennehän (ja kaikki muu kommunikointi esim. tekstiviesteillä) on kiellettyä pätkän aikana auton ja tiimin välillä. Tämähän tuli käyttöön, kun kiellettiin väliaikojen tiedottaminen kuljettajaparille pätkän aikana. Latvala ajoi maaliin eikä antanut haastatteluja medialle pätkän jälkeen, koska oli kiire tutkimaan autoon tulleet vauriot. Sitten paikalle tuli tämä WRC-TV:n toimittaja, joka kävi keskustelun Latvalan kanssa ja tästä kuulusteluissa kuultiin siis kahta eri versiota: toimittajan ja Latvalan. Itse kirjoitin aiheesta rallin aikaan ja tämä "tarina" perustuu kuulustelupöytäkirjan tekstiin...

Latvalalle ehdollinen kilpailukielto ja sakot! | UrheiluUutiset.com

Minä ymmärsin niin, että Latvala sai tiedon tiimiltään katsojaan osumisesta vasta siirtymän aikana matkalla seuravalle erikoiskokeelle ja tiimi oli saanut tiedon asiasta nähtyään sen videoklipin netistä, mikä nopeasti levisi tapahtuneen jälkeen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@J.Hotti Ok tuo selvensi asiaa. Unohdin kokonaan tuon radioliikennekiellon.

_
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK

Tämä on kyllä parasta mitä on pitkään aikaan tapahtunut WRC:lle ainakin suomalaisesta näkökulmasta, pistää oikein leveän hymyn naamalle. Jumalauta Mäkinen ampuu nyt kovilla, hieno mies. Jos ajatellaan että on pohjatun kirstu rahaa käytössä niin Loebiin kiinni vaan mutta PR-mielessä Sohlberg nimeomaan Petteri olisi loistava veto kokeneemmaksi kehäketuksi nuoren suomalaisen rinnalle. Ei tosin ole niin tasaisen hyvä suorittaja kuin Loeb vanhoilla päivilläkään mutta varmasti puolet halvempi. Mä alan seuraamaan taas rallia todenteolla 2017, uskon tämän vanhan legendaarisen tallin menestyksekkääseen tulemiseen enemmän kuin F1 puolen McLaren-Hondaan.

_
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tämä on kyllä parasta mitä on pitkään aikaan tapahtunut WRC:lle ainakin suomalaisesta näkökulmasta, pistää oikein leveän hymyn naamalle. (...) Mä alan seuraamaan taas rallia todenteolla 2017
Täytyy kompata. Todella innoissaan täällä odotellaan tulevaa. Tommi Mäkinen oli minulle lapsena se the lapsuuden sankari, joten polvet tutisee jo. Toyotan ja Mäkisen uutisia seuraan varmaan tarkemmin kuin itse WRC-sarjaa tällä hetkellä. Pidetään peukkuja Toyotalle. Jospa tästä lähtisi pikkuhiljaa suomalaisten uusi tuleminen menestykseen.

Jyväskylän Kirrissä on tehty isoja metsähakkuita tässä viimeisen kuukauden aikana. Liekö joltain isännältä loppunut rahat, vai tehdäänkö tässä tonttia Toyotalle?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Solbergista ei ole mitään hyötyä testikuskina ja kisakuskinakin jo niin menneiden talvien lumia ettei mitään rajaa. Show-miehenä kyllä ihan toimii mutta muuten ei missään nimessä jos aikoo pitää edes jonkinlaisen uskottavuuden projektilla... Loeb voisi olla sitten testaamaan oikeasti huikea veto. En vaan jaksa uskoa että hänellä riittää inspiraatio lähteä kiertämään koko sarjaa. Monte ehkä... Sekin olisi toki enemmän kun sata jänistä...
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei kyllä missään nimessä Solbergia enää. Aika on ajanut armotta ohi. Eihän mies ole voittanut rallin rallia sitten vuoden 2005. Loeb nyt olisi kova kaveri pr-mielessä sekä varmasti edelleen tekijämieihä ratissa. Testaamaan olisi huikea veto. Josko saisi vaikka kolmosautolla kiertämään haluamiaan kisoja?
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Ei kyllä missään nimessä Solbergia enää..

Joo ei pidä sortua näihin vanhoihin kalstaaneihin. Markkinointimielessähän toki olisi loistava veto. Loeb testikuskina olisi varmasti huippukaveri antamaan palautetta erikoisesti asfalttisäätöjen osalta.

Toyotallahan on testikuskeina jo Hirvonen, Hänninen & Bouffier, joten eiköhän auto jonkinlaiseen iskuun saada. Silti näkisin, että itse tallipäällikkö Mäkinen testiauton puikoissa on yhä parempi autonkehittäjänä kuin nuo kolme yhteensä..TMR on jokusen Subarun rakentanut, niin kompetenssia Puuppolan vaarilta löytyy.

Ensikaudelle on ilman sopimusta 2 kuljettajaa, eli Thierry Neuville & Mads Östberg. Heidät kiinnittäisin ja kolmanteen autoon E-P Lappi. Neuville-Lappi-Östberg WRC-kuskeiksi ja wrc2-luokkaan vaikka Pontus Tidemand, Teemu Suninen, Hiroki Arai / Takamoto Katsuta.

Nuo Toyotan junioriohjelman japskithan ovat ajaneet myös Suomessa kisoja TMR Subarulla. Arai oli 3.s Turun Sm- ja Tunturirallissa.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Loebia en usko Toyotan ratissa näkeväni. Minulla on fransmannista sellainen kuva todellisena PSA-konsernin miehenä, joka ei ihan helpolla konsernia jätä. Joo, tiedän niistä viimeaikaisista skismoista Sebun ja Citroenin välillä, mutta toisaalta Loeb on alkanut yhä enemmän kääntyä sisarmerkki Peugeotin puoleen eli kyllä se PSA on edelleen Loebille kumppani.

Moottoriurheilussakin on merkkiuskollisuutta.

Sen sijaan Solberg voisi hyvinkin mennä Toyotalle. Hänellä tuskin on ongelmaa merkkiuskollisuuden suhteen ja kun se WRC-urakin päättyi vähän ennenaikaisesti, niin miksei? Koko kautta Solberg tuskin ajaa, mutta muutama ralli kauteen olisi hyvää PR:ää Toyotalle.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Jarkko Nikaran mediatiimi julkaisi tämän on-board videon jo viime viikonloppuna, mutta oli pakko kirjoittaa siitä ihan juttu, että mahdollisimman moni sen vielä huomaisi muutenkin kuin YouTubesta. Eli Tunturin kolmospätkä, missä Nikara tykitti Mitsun hurjaan vauhtiin. Mahtavaa katsottavaa ja vauhtia - sitä riittää.

Hyppää Jarkko Nikaran Mitsubishin kyytiin Lapin lumille | UrheiluUutiset.com
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En näkisi nyt ihan huononakaan vaihtoehtona Solbergia tuonne vaikka koko kautta ajamaan, se mikä toki pitäisi löytyä niin on se ykköskuski siihen rinnalle, se joku vetäisi heti projektin alussa asti isot testikilometrit ja tekisi autosta itselle sopivan, samoin kun Ogier pääsi tekemään omalle autolle. SIinä on sitten sama vaikka kaikki entiset mestarit vetäisi vuoronperään tallikaverina ja olisi vaikka Kubica antamassa omaa näytöstä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jaahas perjantaina se sit alkaa. Jari-Matti Latvalan aika osa 2 ruotsin maaperällä. Leuto talvi se on tuollakkin ja rallista taitaa tulla ihan pelkkä "vitsi". Nyt jo on rallia supistettu merkittävästi. Alunperin piti ajaa 21 ek:ta ja nyt ajetaan vaan 13 ek:ta koska reitti ei kestä. Aika "säälittävää".
Keliolosuhteille ei tietenkään voi mitään, mutta ei ole eka kerta kun ruotsissa ei ole kunnon talviolosuhteita.
Miksiköhän ralli pitää vuodesta toiseen kurvailla Helsingin/Tallinnan korkeudella ? Eikö muka pohjois-ruotsista löydy kunnon teitä, joistain Uumajan yläpuolelta. Kyllähän MM-sarja kaipaisi oikeaa talvirallia ?
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Kyllähän MM-sarja kaipaisi oikeaa talvirallia ?

Eihän sitä tiedä vaikka se kurvailtaisiin tulevaisuudessa Suomen Lapissa. WRC:n promoottori oli ainakin käynyt paikan päällä Tunturirallissa..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös