Ralliketju

  • 1 682 620
  • 13 389

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Sebastian Ogier on hetki sitten varmistanut itselleen kuljettajien MM-kullan ajamalla Ranskan MM-rallissa Power Stagen kolmanneksi. Onnittelut Ogierille hienosta suorituksesta. Kun yhdestä ranskalaisesta päästiin, niin toinen tuli samantien tilalle. Rallimaailma on julma näin suomalaissilmin katsottuna.

Ohjelma Ranskassa oli hieman erikoinen, kun lisäpisteiden Powe Stage ajettiin heti ensimmäisenä EK:na.

Huhuja suomalaisiin liittyen on sen verran, että Hirvosta huhutaan Hyundain rattiin ensi vuodeksi. Jotenkin tuntuu siltä, että siirto voisi olla tottakin. Ei aika Citroenilla ole ollut sitä, mitä Mikko on halunnut. Takuuvarma kakkonen Loebille ja erinomainen tallipisteiden kerääjä meni vielä ihan suunnitelmien mukaan. Mutta ykköskuskiksi Mikosta ranskalaistallissa ei ole ollut.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Ohjelma Ranskassa oli hieman erikoinen, kun lisäpisteiden Powe Stage ajettiin heti ensimmäisenä EK:na.

Hetkinen, hetkinen. Jostain luin pari viikkoa sitten, että tämä Ranskan powerstage pelleily menee niin, että ajetaan ekana ek:na ja pisteet saat jos ajat viimeisenä kilpailupäivänä viimeisen ek:n maaliin. Toi nostatti ison älämölön tallien puolella ja ilmeisesti tuosta luovuttiin koska Ogieria juhlitaan maailmanmestarina. Koska jos tuo alkuperäinen suunnitelma olisi pitänyt kutinsa niin mestaruus ei olisi vielä varma, koska...

1. Sordo
2. Neuville
3. Ogier
4. Hirvonen

Sordo ei aja rallia maaliin, Neuville ajaa ja voittaa rallin = täydet pisteet. Ogier ei aja rallia maaliin, ei saa tuota yhtä pistettä.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Mä olin ymmärtävinäni niin, että jos Sordo ei aja maaliin, kolmea pistettä ei saa kukaan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mä olin ymmärtävinäni niin, että jos Sordo ei aja maaliin, kolmea pistettä ei saa kukaan.

Samaa mieltä. Neuville oli pakkovoiton edessä, jos mieli jatkaa MM-kullan tavoittelua.

Kirjoitin tuossa aiemmin hieman harhaanjohtavasti, koska Ogierin kolmassija ei sitä mestaruutta ratkaissut, vaan nimenomaan Neuvillen jääminen toiseksi.

Käytännössä MM-kulta ratkesi jo aiemmin, koska kisoja on vielä jäljellä kolme, eikä Neuville olisi niistä napannut täyttä pottia Ogierin jäädessä ilman ensimmäistäkään pistettä. Toki teoriassa mahdollinen skenaario mutta käytännössä asia on hieman eri.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Oli miten oli, mutta ihan älytöntä on että tuo power stage pätkä ajetaan ekana !. Muutenkin ko. kikkailun voisi jättää pois kokonaan. Pisteet niille jotka ajaa kaikki pätkä ja sillä sipuli. Jos keskeytät saat tulla mukaan, mutta et saa yhtään pistettä koska et ole ajanut kaikkia pätkiä...
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eka kokonainen ajopäivä takana ja ehkä hieman yllättäen Neuville johtaa. Sordo, JM ja Loeb seuraa noin 10 sek päässä takana. Ogier pudonnut jo puolen minuutin päähän. Mikko on menettänyt luottamuksen omaan ajamiseensa kokonaan. No josko Hyundailla sitten natsaisi...
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Mikko on menettänyt luottamuksen omaan ajamiseensa kokonaan. No josko Hyundailla sitten natsaisi...

Tai jos Hyundai-sopimus on ollut jo hyvän aikaa taskussa ja Citroenin toiminta on sen mukaista loppukauden kisoissa? On näitä ennenkin nähty rallin MM-sarjan historiassa, että jollain kuskilla romahtaa vauhti totaalisesti loppukaudesta ja sopimus seuraavalle kaudelle uuteen talliin on jo allekirjoitettu aikoja sitten.

Väitän muuten edelleen, että Loeb oli kaukaa viisas, tiesi Volkkarin tulevan iskukyvyn ja sen, että saksalaistalli suurella todennäköisyydellä dominoisi tätä kautta. 9-kertainen maailmanmestari oli viisas ja lopetti viime kauteen, ei tarvinnut riskeerata, että häviäisi maanmiehelleen MM-taistelun.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Tai jos Hyundai-sopimus on ollut jo hyvän aikaa taskussa..

Viimeisimmät huhut taisivat olla viemässä Neuvillea Hyundaille. Saapa nähdä miten kuljettajapaikat jakaantuvat kun niiden aika tulee.

Rallin tv-sopimuksen myötä myös Neste Oil Rallin kompleksi muuttuu. Eli ensi vuonna ajetaan myös sunnuntaina, saapa nähdä mihinkä reittiä nyt viedään ja ajetaanko pe-su vai to-su. Oma mielipide olisi että sunnuntaina kunnon päivä, mutta paha tuntuma on että molempina päivinä joku 3-4 pätkää räpelletään.

MM-ralli pitenee ensi vuonna | Yle Uutiset | yle.fi
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Rallin tv-sopimuksen myötä myös Neste Oil Rallin kompleksi muuttuu. Eli ensi vuonna ajetaan myös sunnuntaina, saapa nähdä mihinkä reittiä nyt viedään ja ajetaanko pe-su vai to-su. Oma mielipide olisi että sunnuntaina kunnon päivä, mutta paha tuntuma on että molempina päivinä joku 3-4 pätkää räpelletään.

Musta tuntuu, että se pakollinen tv-pätkä ajetaan siinä muodossa kun tänä vuonna ajettiin Himos toisella kertaa. Eli se tuplakierros puolen minuutin väleillä. Tervetullut paluu on minulle tuo sunnuntaipäivä, kun Turkkusest joutuu lauantaiksi ajelemaan hollille, niin kyllä se päivä ralli omalla kohdalla hieman lyhyeksi jää.

Mitä noihin kuskisiirtoihin tulee, niin ratkaiseva palikka on tosiaan Neuville, joka mennee Hyundaille. Jos ei mene, niin Mikko ottaa sen paikan toiseksi halutuimpana kuljettajana. Jos taas Neuville ottaa sen tontin, niin Mikko palannee Fordille, jos ei joudu maksumieheksi. Citroen ei tule kehittämään autoa enää juurikaan, joten sen en näe olevan kovin kilpailukykyinen vaihtoehto.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Vai olisiko sunnuntain tv-erikoiskoe Ruuhimäki? Klassista suomalaista rallitietä komeine hyppyineen ja vauhtisuorineen. Jokunen vuosi sitten rallin maalikin oli Ruuhimäessä. Tosin nyt ei maalia sinne, mutta sieltä on aika lyhyt siirtymä podiumille.

Sunnuntaille sitten muina pätkinä esim. Myhinpää, Laukaa, Lankamaa jne. vaikka kahteen kertaan, niin saadaan kunnolla kilometrejä.

Torstai varmaankin muuttaa muotoaan lyhentyen, joka sinällään olisi hyvä asia. Mulle riittäisi hyvin vaikkapa vain Killeri kerran tai kahdesti. Kunnon karnevaalitouhua kehiin, niin yleisöä olisi paikalla pilvin pimein.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Vai olisiko sunnuntain tv-erikoiskoe Ruuhimäki? Klassista suomalaista rallitietä komeine hyppyineen ja vauhtisuorineen. Jokunen vuosi sitten rallin maalikin oli Ruuhimäessä. Tosin nyt ei maalia sinne, mutta sieltä on aika lyhyt siirtymä podiumille.

Radio Keski-Suomessa kun haastateltiin Tarkiaista niin toimittaja kysyi suoraan onko tuo suora pätkä Lankamaa. Tarkiainen ei kieltänyt eikä myöntänyt vaan totesi, että pitää jättää myöhemmäksikin jotain paljastettavaa. Jotain huhuahan varmaankin toimittajalle oli kantautunut kun noin suoraan osasi kysyä.

Tuo suora lähetyshän on tarkoitus tulla joka kisasta kello 12.00 CET eli yhdeltä meikäläistä aikaa, joten kovin montaa pätkää sunnuntaina ei ehdi ajamaan tietenkin sillä edellytyksellä, että ko. pätkä olisi kisan viimeinen.

Myöskin Lahden lenkki jää ilmeisesti historiaan. Sitä alkaako kisa torstaina vai perjantaina ei taida olla tietoa muullakuin organisaatiolla?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Myöskin Lahden lenkki jää ilmeisesti historiaan. Sitä alkaako kisa torstaina vai perjantaina ei taida olla tietoa muullakuin organisaatiolla?

Joo, Lahden seudulle ei enää mennä taisi tuo kuljettajien julkinen avautuminen asiasta olla liian paha pala organisaatiolle. Viime rallin jälkeen on kuulunut puhetta että kohta olisi alettava miettimään isompia uudistuksia orastavan yleisökadon lopettamiseksi, esimerkiksi pimeässä ajettavat erikoiskokeet saattavat tehdä paluun tulevaisuudessa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo, Lahden seudulle ei enää mennä taisi tuo kuljettajien julkinen avautuminen asiasta olla liian paha pala organisaatiolle. Viime rallin jälkeen on kuulunut puhetta että kohta olisi alettava miettimään isompia uudistuksia orastavan yleisökadon lopettamiseksi, esimerkiksi pimeässä ajettavat erikoiskokeet saattavat tehdä paluun tulevaisuudessa.

Ehkä tuo torstaipäivä ei niin paras idea alun alkaenkaan ole ollut. Harva pääsee vielä silloin rallia katsomaan, rallikansa kun pääsee lauantaina paikalle niin rallli onkinkin jo taputeltu, moni varmaan jäi kotia kun ei viitsi alkaa tonneja maksamaan siitä että pääsee lauantaiksi katsomaan erikoiskokeita.

Ehkä se nyt vaatisi Tommi Mäkistä tai vastaavaa isoa nimeä tekemään paluuta Suomen ralliin, että saataisiin kansa takaisin tai Kimiä ajamaan..
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Ehkä se nyt vaatisi Tommi Mäkistä tai vastaavaa isoa nimeä tekemään paluuta Suomen ralliin, että saataisiin kansa takaisin tai Kimiä ajamaan..

Onhan siinä varmaan osasyy yleisömäärien vähenemiseen, kun Bossen lyötyä rukkaset naulaan Hirvonen ja Latvala eivät ole juuri ensin Loebin ja nyt Ogierin kyydissä pärjänneet hetkeäkään. Tämä syksy oli sitten pohjanoteeraus, kun myös Östberg ja Neuville antoivat finnjäveleille päihin ja lujaa.

Toinen on tietysti lippujen hinta. Aika kalliiksi tulee vaikka nelihenkiselle perheellekin päivän rallireissu kun liput ovat yksistään 100 euroa ja siihen päälle parkkimaksut, kioskilla pitänee käydä ja kenties jopa jotain rallituotteita ostaa.
Mutta tottakai AKK Sportsilla halutaan kaikki mahdolliset eurot kääriä hihaan kun eivät vielä vapaaehtoistyön tuottoihin pääse käsiksi.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Toinen on tietysti lippujen hinta. Aika kalliiksi tulee vaikka nelihenkiselle perheellekin päivän rallireissu kun liput ovat yksistään 100 euroa ja siihen päälle parkkimaksut, kioskilla pitänee käydä ja kenties jopa jotain rallituotteita ostaa.
Mutta tottakai AKK Sportsilla halutaan kaikki mahdolliset eurot kääriä hihaan kun eivät vielä vapaaehtoistyön tuottoihin pääse käsiksi.

Rallipassihan maksoi 60 euroa tänä vuonna muistaakseni. Jos lapset ovat alle 12-vuotiaita, he kulkevat ilmaiseksi. Ellei käytäntö ole muuttunut. Nelihenkinen perhe siis käyttää maksimissaan lippuihin 400 euron sijaan 240 euroa ja parhaimmillaan 120 euroa, jos oletetaan heidän kiertävän rallin läpi. Jos sitä vertaa vaikkapa nelihenkisen perheen lätkämatsiin, johon menee ainakin kolmasosa tuosta summasta, niin hetkeäkään en epäröisi lähtöä ralliin. Jos lapset ovat alle 12-vuotiaita, erotusta tulee maksimissaan 40 euroa. Minusta lippuhinnoittelu ei ole kova. Näkisin suurimman syyn televisioinnin puutteessa tapahtuvasta sarjan yleisen kiinnostavuuden laskemisesta, suomalaisten huippukuskien menestymättömyydestä ja niiden vähyydestä, sekä tallien vähyydestä. Lisäksi nuo etäisyydet pätkillä ovat venyneet niin suureksi, että polttoainekustannukset ovat kasvaneet valtavasti ja pätkiä näkee samalla vähemmän.

Edit. Kappas, puhuit todella päivän rallireissusta. No, minulla meni tänä vuonna kahteen tuplapätkään 50 euroa, kun paikalle pääsin vain lauantaiksi. Tämä myös selittää sen neljän hengen 100 euroa, josta mainitsit. Eli yhden tuplapätkän. My bad. Sorry!
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Edit. Kappas, puhuit todella päivän rallireissusta. No, minulla meni tänä vuonna kahteen tuplapätkään 50 euroa, kun paikalle pääsin vain lauantaiksi. Tämä myös selittää sen neljän hengen 100 euroa, josta mainitsit. Eli yhden tuplapätkän. My bad. Sorry!

Joo, nimenomaan tarkoitin sitä että jos nelihenkinen perhe olisi esim. lauantaina tullut Ouninpohjaan aamusta, niin liput olisivat olleet se 100 euroa jo yhteensä. Eihän tuo rallipassin hinta nyt paha ole, jos ajattelee että sillä ehtii nähdä kymmenenkin pätkää viikonlopun aikana ja on vaikka porukalla liikenteessä jolloin kuljetuskustannuksetkin saadaan jaettua.
Ainakin Ounissa nimenomaan irtolippujen myynti on parina viime vuonna laskenut ja se on laskenut runsaasti.

Hyundain kuskikuviot ovat Yle Urheilun mukaan selviämässä: Neuville on ykköskuski ja testikuljettajat Juho Hänninen, Chris Atkinson ja Bryan Bouffier ajavat muutaman kisan mieheen tiimin kakkosautossa. Perjantaina ilmeisesti Hyundai julkistaa tämän virallisesti.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllähän tuo heikot TV-palvelut ja tarjonta on myös yksi seikka joka vaikuttaa väkimäärään myös. Edes maksukanavilla kun tarjonta on heikkoa viikonlopun aikana eikä suoria erikoiskokeita juuri näytetä niin ei semmoista rallikuumetta löydy.

Vaikka vika ei ole pelkästään maikkarin päässä vaan taitaa yleisesti kansvälinenkin tarjonta olla heikkoa, mutta edes Suomen rallista odottaisi jotain panostusta olevan.

Tuo Hirvosen tilanne ei siis näytä kovin hyvältä, tallipaikka varmaan löytynee, mutta minkälainen kaluston saa alle ja millaisella sopimuksella on eri asia.
 

Jasi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hyviä uutisia, jos hieman vedetään mutkia suoriksi, niin voidaan sanoa että Mikko jatkaa ensi vuonnakin MM-ralleissa: Wilson haluaa Hirvosen M-Sportille – sopimustarjous pöydällä

Erittäin kiinnostava on kyllä tilanne kuljettaja-markkinoilla. Näin suomalaisittain pitää toivoa että isot nimet eivät jää Hyundain haaviin jolloin Hännisellä olisi vihdoin ja viimein sauma saada alleen koko vuodeksi WRC-kalusto. Kiinnostavaa on myös nähdä Hyundain iskukyky ensi kaudella, onko kellään mitään tilastollista faktaa, millaisen summan Hyundai on ralliin panostanut vrt. Volkswageniin ja heidän ensimmäiseen vuoteensa?
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Näin suomalaisittain pitää toivoa että isot nimet eivät jää Hyundain haaviin jolloin Hännisellä olisi vihdoin ja viimein sauma saada alleen koko vuodeksi WRC-kalusto.

Huomennahan se kait selviää, mutta Neuvilleahan Hyundaille on viety ja kyllähän Hirvosen sopimustarjouskin viittaa siihen että Neuville ei Fordille jäisi.

Ylempänähän oli jo "tietoa" miten Hyundain kuskikuviot menisi.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Erittäin kiinnostava on kyllä tilanne kuljettaja-markkinoilla. Näin suomalaisittain pitää toivoa että isot nimet eivät jää Hyundain haaviin jolloin Hännisellä olisi vihdoin ja viimein sauma saada alleen koko vuodeksi WRC-kalusto. Kiinnostavaa on myös nähdä Hyundain iskukyky ensi kaudella, onko kellään mitään tilastollista faktaa, millaisen summan Hyundai on ralliin panostanut vrt. Volkswageniin ja heidän ensimmäiseen vuoteensa?

Hänninen siis ajanee noin kolmasosan kaudesta. Pelkkien videoiden ja spekulaatioiden varassa ollaan Hyundain suorituskyvyn suhteen. Muutama eroavaisuus on kuitenkin. Hyundai ei ole kehittänyt yhtä suunnitelmallisesti autoaan vrt Volkkari. Ogier ajoi ihan Volkkarin testinä koko viime kauden Skodaa ja testeissä käytettiin molempia autoja. Niiden avulla voitiin siirtää kokeilut kilpailutilanteisiin monipuolisesti. Monet lajia tarkemmin tuntevat pelkäävät Hyundain hätäilevän ja tulevan liian nopeasti mukaan. Nyt kehitysaikaa on ollut liian vähän ja kun ensi kaudelle ilmoittautuu mukaan, putoaa testimahdollisuudet samalle tasolle muiden kanssa. Toivottavasti siellä todella tiedetään mitä tehdään. Videoiden perusteella auto näyttää käyttäytyvän hyvin, mutta epälykset kohdistuvatkin enemmän suorituskykyyn ja kestävyyteen. Lisäksi "kokemattomalla" tiimillä annetaan hieman etumatkaa muille. Luulen, että tuleva kausi menee vielä totutellessa, mutta ovat vahvoja sitten seuraavalla, kuten Citroen aikanaan.
 

Pajicz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pirkkalan Pingviinit
Hänninen siis ajanee noin kolmasosan kaudesta. Pelkkien videoiden ja spekulaatioiden varassa ollaan Hyundain suorituskyvyn suhteen. Muutama eroavaisuus on kuitenkin. Hyundai ei ole kehittänyt yhtä suunnitelmallisesti autoaan vrt Volkkari. Ogier ajoi ihan Volkkarin testinä koko viime kauden Skodaa ja testeissä käytettiin molempia autoja. Niiden avulla voitiin siirtää kokeilut kilpailutilanteisiin monipuolisesti. Monet lajia tarkemmin tuntevat pelkäävät Hyundain hätäilevän ja tulevan liian nopeasti mukaan. Nyt kehitysaikaa on ollut liian vähän ja kun ensi kaudelle ilmoittautuu mukaan, putoaa testimahdollisuudet samalle tasolle muiden kanssa. Toivottavasti siellä todella tiedetään mitä tehdään. Videoiden perusteella auto näyttää käyttäytyvän hyvin, mutta epälykset kohdistuvatkin enemmän suorituskykyyn ja kestävyyteen. Lisäksi "kokemattomalla" tiimillä annetaan hieman etumatkaa muille. Luulen, että tuleva kausi menee vielä totutellessa, mutta ovat vahvoja sitten seuraavalla, kuten Citroen aikanaan.

Samoilla linjoilla tässä ollaan... ensi kaudella Hyundaista tuskin on vielä konkreettiseksi haastajaksi, mutta ehkä kaudella 2015 Neuville-Hyundai -duo on jo se Ogier-VW -kaksikon ykköshaastaja?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös Hyundai ole sanonut että ensivuosi on opettelua ja tähtäin on asetettu vuoteen 2015.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
World Rally Championship - News - Neuville signs with Hyundai for 2014

Hyundai vahvisti Neuvillen sopimuksen. Eli nyt varmasti saadaan ensi kauden tallipaikat nopealla aikataululla jakoon, kun "vapaiden agenttien" ykkösnimen kauan odotettu päätös on tehty ja lyöty lukkoon.

- Ogier ja Latvala jatkavat Volkkarilla, tämä on varmaa
- Hirvonen comeback Fordille?
- Hänninen ajaa Hyundailla sorarallit + Ruotsin?
- WRC 2 luokan MM-tittelin voittanut Robert Kubica Citroenin WRC tiimiin?


Avoimia kortteja: Mikkelsen, Sordo, Novikov, Östberg, Prokop, Meeke... Näiden kuljettajien sopimustilannetta ensi kaudeksi en tarkistanut.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viikonlopun Keskisuomalisessa oli ainakin juttua, etä Wilson olisi tarjonnut kolmen vuoden sopimusta Mikolle. Ainoat esteet, että tätä ei oltu vielä allekirjoitettu oli avoinna oleva Nevillen tilanne eli jos Thierry olisi jatkanutkin Fordilla olisi Mikon sormet syyhynnyt Hyundain suuntaan ja toisaalta Mikko epäili riittääkö Malcolmilla pätäkkä ajattaa Fordia vielä kolme vuotta ja miten auto kehittyy? Mutta eikö sieltä piakkoin pamahda julkisuuteen Mikon sopimus M-Sportille?

Muutenhan Fordilla on jatkamassa kummisetänä Al-Attiaya joka siis mahdollistaa M-Sportin osallistumisen koko sarjaan vaikka uhkasikin vetää rahoituksen pois jos Neville ei jatka tallissa. Al-Attiayalla on tarkoitus ajaa 5-6 kisaa ja muissa kisoissa hänen autossaan ollaan näkemässä Elfyn Evans ja Hayden Paddon vuorotellen.

Hyundain osaltahan on ollut puhetta, että kaikki nykyiset testikuskit Hänninen, Chris Atkinson ja Bryan Bouffier vuorottelisivat kisoissa toisessa autossa.

Citroenista taas oli viime Veikkaajassa, että sinne ei nimettäisi lainkaan vakituisia kuskeja (onko mahdollista?) vaan kuskit päätettäisiin kisakohtaisesti. Eli suomeksi sanottuna toiseen autoon pääsisi ainakin eniten rahaa tuova kuski.

Mikkelsen jatkanee Volkkarin kolmantena kuskina.
 

scholl

Jäsen
- Ogier ja Latvala jatkavat Volkkarilla, tämä on varmaa


Mikkelsen jatkanee Volkkarin kolmantena kuskina.

Mikään muu ei ole varmaa kuin se, että se on fau se ensimmäinen kirjain eli Folkkari. Kuten Tulosruudusta tms. lähetyksistä huomataan, niin aivan niin kauan kuin Suomessa lausutaan niin kuin kirjoitetaan niin se on liian vaativa tehtävä olettaa, että se lausuminen onnistuisi, jos kirjoitusasussa ei tehdä selväksi ääntämisohjetta. Jopa perusmuodossa oleva Volkswagen menee suomalaiselta helposti väärin juuri nimen omaan kansalaisten alhaisen älykkyysosamäärän vuoksi. Se on kuitenkin tuotemerkki, joten sitä ei voi kirjoittaa eri tavalla, mutta silloin kun Volk (mikä on ruotsiksi folk, josta voi päätellä, kuinka ensimmäinen konsonantti lausutaan) kirjoitetaan jossain puhekielen muodossa kuten vaikkapa folkkari niin se on syytä kirjoittaa kuten se suomenkielessä lausutaan, jotta se varmasti lausuttaisiin oikein. Jos se kirjoitetaan faulla, tapahtuu helposti niin, että se lausutaankin väärin, koska suomenkielessä ei ole kirjainta fau, vaan äf ja se merkitään f, eikä v.

Noista tallipaikoista:

- ihme, että Hirvonen saa vielä ison roolin. No kuskeja ei ole paljon markkinoilla, mutta toisaalta onhan Mikon pari viime kautta olleet surkeita, vauhti ei riitä
- outoa toi Hyundain systeemi, jossa toisen auton kuski vaihtuu koko ajan. Olisi toivonut Hänniselle suurempaa roolia
- jännä nähdä tuleeko Neuvillestä huippukuski, joka voisi haastaa Ogierin. Tosin kalusto ei taida olla ensi vuonna riittävän hyvä, mutta silti mielenkiintoista
- onko se Toyota nyt tulossa mukaan vai ei? Vuosia on huhuttu?
- tuleeko Citroënista lopulta rallipuolella Peugeot, jos kerran Citroën keskittyy rata-autoihin?
- mitä tapahtui Fiatille? Olivat Abarthilla mukana pikkuluokassa ja oletin, että siirtyvät siitä mm-sarjaan, mutta mitään ei ole kuulunut. Lancian ajoista lähtien sarja on kaivannut Fiat-konsernin mukanaoloa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös