Ralliketju

  • 1 690 509
  • 13 414

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kai Lindström sanoi tuossa Radio Suomen autourheiluillassa ennen Neste Rallia, että Subarulla käytettiin pätkäkulutukselle laskennassa arvoa 53 l/100 km.
Saattaa pitää paikkansa, pitää tarkistaa asia itse Lindströmiltä. Tässä kohtaa pitää muistaa se tosiasia, että Subaru käyttää bokserimoottoria, jonka kulutus on hieman matalampi verrattuna normaaliin neljä sylinteriseen moottoriin. Ja kaikki ovat varmasti huomanneet, että Fordin ja Citroenin koneet ovat parempia ratkaisuja kuin Subarun. Senkin varmasti kaikki tietävät, että voima tehdään pelkällä bensalla, ei millään muulla tavalla. Mitä enemmän voimaa, sen enemmän kuluu polttoainetta, noin karrikoiden sanottuna.

Ainut mikä Subarussa on tällä hetkellä hyvää, on lähtöjärjestelmä. Kaikki Neste Rallya seuranneet huomasivat, miten esim. killerin ss:llä Subaru lähti viivasta kuin hauki rannasta. Vasta kolmosen vaihdon valitsee kuski valitsee itse, alkupään hoitaa lähtöjärjestelmä.

Sen verran tuosta bensan litrahinnasta, että olen nähnyt laskun, jossa litrahinta oli kyllä eri mitä Orman Mollis sanoo viitaten Neste Rallin kaavakkeeseen, mutta kallista se on joka tapauksessa.
 

tiikeri

Jäsen
Grönholm sitten spinnasi Saksan MM-rallin viimeisellä pätkällä ja menetti toisen sijansa ja putosi neljänneksi. Aika epätavallista Marcukselle, jos ja kun se ilmeisesti oli täysin oma moka. Eroa Loebiin tämän jälkeen on enää kahdeksan MM-pistettä ja ralleja vielä monta jäljellä. Toivottavasti tämä virhe ei kostaudu vielä kauden lopussa, kun MM-pisteitä aletaan laskemaan yhteen.

Vituttaa kyllä tämmöinen, mutta ei auta itku markkinoilla.
 

Corkscrew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuossa kun Urheiluruudussa näytettiin incar-kuvaa, niin aika läheltä lehmää ajoivat vähän ennen spinnausta. Siinä Grönholm sanoi menettäneensä keskittymiskykynsä, ei kuunnellut nuottia ja ajoi liian lujaa mutkaan.

On kyllä ihme juttu että lehmä voi seistä n. metrin päässä todella lujaa kiitävästä ralliohjuksesta, ja kertoo jotain rallin järjestelyistä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
On kyllä ihme juttu että lehmä voi seistä n. metrin päässä todella lujaa kiitävästä ralliohjuksesta, ja kertoo jotain rallin järjestelyistä.

Kyseistä tapausta en ole nähnyt, mutta muistissamme on hyvin vuosi 1997, Tommi Mäkinen/Seppo Harjanne ja Korsican ralli. Mäkinen veti täydestä vauhdista päin lehmää, auto kimposi vuoren seinään ja siitä rotkoon, kymmeniä metrejä syvälle...
 

Seti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On kyllä ihme juttu että lehmä voi seistä n. metrin päässä todella lujaa kiitävästä ralliohjuksesta, ja kertoo jotain rallin järjestelyistä.

Toista oli wanhoina aikoina. Kun tuhat apinaa yritti koskettaa menopelin katetta.
Jyskälässä ei lehmät ole tielle päässeet, mutta tokko tuo täysin mahdotonta on sielläkään.

Ja kuten edellä mainittiin niin on näitä ennenkin ollut. Ja usein. Korsika, Uusi-Seelanti nyt ainakin. Ja Argentiina. Vai mitä se Vatanen siellä väisteli ?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Minua ei Duvalin nopeus asfaltilla huolestuttanut, mutta sen sijaan ihmetytti, että miten on mahdollista, että tsekki oli Skodalla noinkin nopea. Se ihmetytti koko rallin ajan.
Vaikka Duval on ajanut monta kertaa loistavasti juuri Saksassa, niin tämä kerta yllätti aika monet, koska miehellä oli niin vähän kilometrejä alla ennen kilpailua tänä vuonna.

Tsekkipojan Skoda on väkivahva menopeli, mutta ajo oli suurempi yllätys, kuin esim. Duvalin. Ei osannut kaveri sanoa itsekään kertoa hyvän vauhdin salaisuutta.

Hirvosen viimeisen päivän pieni varmistelu johtui siitä, että päällikkö käski varmistaa auton maaliin aamun ensimmäisen ek:n jälkeen. Kolmas sija tuli sitten toisen epäonnen kautta.

Seti kirjoitti:
Ja Argentiina. Vai mitä se Vatanen siellä väisteli ?
Ei mitään, vaan ajoi 200 km/h monsuunisateiden tekemään ojaan, joka oli katkaissut koko tien. Keula edellä "joen" vastapenkkaan, ja siitä epämääräinen määrä voltteja ympäri tannerta. Vatasen huono onni oli silloin siinä, kun penkki irtosi kiinnikkeistään, jolloin turvavyöt eivät auttaneet mitään.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Jyskälässä ei lehmät ole tielle päässeet, mutta tokko tuo täysin mahdotonta on sielläkään.

En tiedä lehmistä Jyskälän reitillä, mutta mieleen tulee vuosi 1993, kun Didier Auriol kertoi muistaakseni perjantain lenkin viimeisen pätkän (Ehikki?) maalissa, että oli joutunut jarruttelemaan pätkällä, kun edessä oli tepastellut hirvi. Eli on näitä meilläkin...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei mitään, vaan ajoi 200 km/h monsuunisateiden tekemään ojaan, joka oli katkaissut koko tien. Keula edellä "joen" vastapenkkaan, ja siitä epämääräinen määrä voltteja ympäri tannerta. Vatasen huono onni oli silloin siinä, kun penkki irtosi kiinnikkeistään, jolloin turvavyöt eivät auttaneet mitään.

Tiedätkö muuten jotain sivua/sivuja jossa olisi juttua ja kuvia tuosta Vatasen onnettomuudesta?
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
En tiedä lehmistä Jyskälän reitillä
En minäkään muuta kuin vuonna 2003 joku "lehmä" oli tullut tielle marjaämpäri kädessä, kun Märtin puskee sen mitä Fordista saa irti. Ei onneksi tapahtunut mitään vakavaa, ainoastaan ämpäri taisi kaatua naisen hypätessä takaisin metsään.

edit. Tämä tapahtui testeissä.
-OO- kirjoitti:
Tiedätkö muuten jotain sivua/sivuja jossa olisi juttua ja kuvia tuosta Vatasen onnettomuudesta?
You Tubesta niitä löytyy ihan nimellä joitain kuvia. Videoita en ole saanut silmiini. Alla on ylen tekemä juttu Arista ensimmäisessä kilpailussa tuon onnettomuuden jälkeen. Siitä löytyy monenlaista mietettä.

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=3&ag=19&t=228&a=719
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Taas on se aika käsillä, kun homma mm-tasolla jatkuu ja tällä kertaa toisella puolella maapalloa Uudessa Seelannissa. Kilpailu lähtee käyntiin ensi yönä puolilta yöin suomenaikaa.

Marcus on ollut viikolla pienessä flunssassa, mutta ei ilmeisesti mitään isompaa tautia kuitenkaan. Suomalaisia on mukana neljä autokuntaa, joista kolme ajaa Fordilla, ja Juho Hänninen neljäntenä kerää kilometrejä Mitsun Evo IX:llä.

Shakedown on ajettu tänään aikaisemmin, ja J-M Latvala oli nopein. Nopeahan Jari-Matti oli viimeksikin soralla kotikilpailussaan, mutta yritystä oli hieman liikaa. Toivottavasti nyt malttaa mielensä, eikä yritä samoja aikoja Marcuksen ja Mikon kanssa. 0,3-0,5 s/km kärkeä hitaampi aika riittää ihan hyvin tukijoukoille ja tallille, toivottavasti myös kuskille itselleen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kaksi päivää on runtattu menemään Uudessa Seelannissa, eikä parivaljakko Loeb ja Grönholm ole saanut kahtakaan sekunttia eroa aikaiseksi. Kaikki on siis vielä auki voiton suhteen. Melkein 100 km:ä on kuitenkin vielä kisaa ajamatta.

Mikko ja Jari-Matti ovat seuraavina, ja toivottavasti pysyvätkin. Atkinson siinä vähän Latvalaa hiillostaa huomenna, mutta luotan Jari-Mattiin tässä taistelussa.

N-ryhmässä Juho Hänninen sai Mitsunsa antennit saveen, jonka takia tippui kauas kärjestä. Harmittava virhe ajatellen mestaruustaistelua ko. luokassa.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
Kotiuduttu kierrokselta ja heti kiroilemaan, anteeksi... Mutta VOI HELVETTI ! ! ! Kaikkien aikojen yleisö-ek tulossa. 17/18 erkkiä ajettu ja tilanne ei enempää eikä vähempää kuin aikas jännittävä : )

1. Grönholm 3.50.01,0
2. Loeb - 0.7 s

! ! !

Viiden aikaa alkaa suora lähetys MTV3 Maxilta vikalta erikoiskokeelta. Tämä kannattaa katsoa, Grönholm-Loeb vika pari radalla ja tosiaan toi ero on alle sekunti. Kaikkien aikojen vika ek, uskallan luvata. Make on voittanut kaikki kauden aiemmat vikat pätkät kun on ajettu yleisö-ek:na tällä kaudella, nyt voisi putki jatkua. Go MGR ! ! !
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Kaksi päivää on runtattu menemään Uudessa Seelannissa, eikä parivaljakko Loeb ja Grönholm ole saanut kahtakaan sekunttia eroa aikaiseksi. Kaikki on siis vielä auki voiton suhteen. Melkein 100 km:ä on kuitenkin vielä kisaa ajamatta.
3,17 km ajamatta ja eroa on Grönholmin hyväksi 0,7 sekuntia!!!

Nyt Busse hanaa vikalla, ilmeisesti yleisö-ek:lla.
 

tiikeri

Jäsen
Vituttaa kyllä ettei näy tuo Max-kanava täällä, eikä taida streamiä löytyä mistään. Uskomattoman tiukaksi kyllä menee voittotaistelu, toivotaan että Grönholm pystyy tuon vajaan sekunnin eron pitämään. Olisi nimittäin enemmän kuin arvokasta MM-taiston kannalta.
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Vituttaa kyllä ettei näy tuo Max-kanava täällä, eikä taida streamiä löytyä mistään. Uskomattoman tiukaksi kyllä menee voittotaistelu, toivotaan että Grönholm pystyy tuon vajaan sekunnin eron pitämään. Olisi nimittäin enemmän kuin arvokasta MM-taiston kannalta.
Busse voittaa pätkän 0,3 sekunnilla... :)
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
MAKE VOITTI ! ! !
 

J.Hotti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK Detroit Red Wings FC Barcelona
0.3 sekunnin erolla... : ) Nukkumaan? HAH ! ! ! Ryypätään, ryypätään ! ! ! Kiitos Marcus, kiitos Timo, kiitos Ford ! ! !
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Todella tärkeä voitto Bosselle, varsinkin henkisesti. Enää viisi kilpailua jäljellä ja nyt todellakin kaikki on omissa käsissä. Tätä et mene ryssimään!
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Heh hee aika mahtava voitto Marcukselle, historian pienimmällä erolla mm-tasolla. SM-ralleissa aikanaan on eroa ollut voittajalla ja kakkosella 0,1 sek useita vuosia sitten.
 

Orman Mollis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins
Heh hee aika mahtava voitto Marcukselle, historian pienimmällä erolla mm-tasolla. SM-ralleissa aikanaan on eroa ollut voittajalla ja kakkosella 0,1 sek useita vuosia sitten.

Kyllähän tuo makealta maistui!!

0,3 sekuntia eroa, ja kuitenkin 350 km ajettu!!! Ei MM- sarjassa ole tällä hetkellä kuin kaksi kuskia, jälleen nämä kaksi vetivät eroa kolmantena tulleeseen Hirvoseen +1.42,8 (!) ja Atkinson jäi neljäntenä +2.32,3 (!)..

Nyt Bossen ja Loebin ero 10 pistettä, kädet ja varpaat ristiin että se riittää..
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Heh hee aika mahtava voitto Marcukselle, historian pienimmällä erolla mm-tasolla. SM-ralleissa aikanaan on eroa ollut voittajalla ja kakkosella 0,1 sek useita vuosia sitten.

Itse asiassa ihan tänä kesänä Kouvolan SM-rallissa yleiskilpailun voittajan ja kakkosen välillä oli tuo legendaarinen 0,1 sekuntia. Tosin Vihavainen voitti kisan WRC Focuksella, kun Ketomaa puolestaan ajaa N-ryhmässä. Eli vaikka yleiskilpailussa ero oli tuo 0,1 sekuntia, niin Ketomaalla nyt ei välttämättä ollut ihan niin raju hinku edes voittaa yleiskilpailua, vaan nimenomaan oma luokkansa.

Joka tapauksessa uskomaton loppuhuipennus äärimmäisen tiukalle MM-ralliviikonlopulle. Jotenkin juuri tämänlainen huipennus olisi ollut makea ottaa head-to-head, tyyliin Portugalin super-ek, mutta pääasia nyt, että Marcus sai sen mitä varten oli noinkin kauas lähtenyt. Orman Mollista kompatakseni nyt on kyllä kaikki hengettäret ja ukko ylijumalat kutsuttava apuun, jotta Marcukselle riittää tuo 10 pisteen ero. Uskon vanhavsti, että Citikka hommaa (tai siis on jo hommannut, koska ilmo-aika on päättynyt) Duvalin mukaan Kataloniaain ja Korsikalle, jotta pakka vielä sekottuisi. Tietysti marginaalit on pienet eikä toisaalta Loebilla ole varaa sen enempää ensimmäiseenkään pistemenetykseen loppukaudesta.

Huh, huh... Näin tämän pitääkin mennä! Kunhan nyt ei enää ruveta pisteitä ratkomaan sitten millään takasivulasien mittauksilla, niin pitkään aikaan mielenkiintoisin MM-sarjan loppuhuipennus luvassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös