Ralliketju

  • 1 688 754
  • 13 413

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Minusta tuo kalenteri kyllä nykyisellään on ihan hyvä, mutta samaa mieltä että vähän tuo huutelisi tuota brittein saarilla ajettavaa kurassa rypemistä, joka aikoinaan RAC-rallin nimellä opittiin tuntemaan. Muuten kyllä kalenterissa on nykyisin sopivasti vaihtelua kausien välillä, ja sopivasti eri tyyppisiä ralleja. Siellä on jää-/lumi-/asfalttihybridi Monte, ihan puhdas lumiralli Ruotsi, hyvinkin poikkeava kestävyysrallia muistuttava Safari ja vähän kestävyys- ja sorakisan välimuoto Kreikka. Kroatia ja Keski-Eurooppa on sellaisia aika perus-asfalttikisoja mutta Japani poikkeaa niistä hieman haasteellisten ilmasto- ja sääolosuhteiden takia. Soraralleissa on nopeaa rallia tyyliin Suomi ja Latvia (Viro) ja sitten hitaampaa ja pöly- ja tieolosuhteiltaan vähän vaikeampaa tyyliin Sardinia & Portugali. Kyllä tuo minusta ihan sopiva kattaus on.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Minusta tuo kalenteri kyllä nykyisellään on ihan hyvä, mutta samaa mieltä että vähän tuo huutelisi tuota brittein saarilla ajettavaa kurassa rypemistä, joka aikoinaan RAC-rallin nimellä opittiin tuntemaan. Muuten kyllä kalenterissa on nykyisin sopivasti vaihtelua kausien välillä, ja sopivasti eri tyyppisiä ralleja. Siellä on jää-/lumi-/asfalttihybridi Monte, ihan puhdas lumiralli Ruotsi, hyvinkin poikkeava kestävyysrallia muistuttava Safari ja vähän kestävyys- ja sorakisan välimuoto Kreikka. Kroatia ja Keski-Eurooppa on sellaisia aika perus-asfalttikisoja mutta Japani poikkeaa niistä hieman haasteellisten ilmasto- ja sääolosuhteiden takia. Soraralleissa on nopeaa rallia tyyliin Suomi ja Latvia (Viro) ja sitten hitaampaa ja pöly- ja tieolosuhteiltaan vähän vaikeampaa tyyliin Sardinia & Portugali. Kyllä tuo minusta ihan sopiva kattaus on.

Ainut mistä itse en ensi vuoden kalenterissa tykkää, on tuo seitsemän sorarallin putki. No, siihen on varmasti syynsä miksi näin, mutta yksi assukisa siellä välissä piristäisi kummasti.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Adrien Fourmaux ajaa Loubet'n tilalla Japanin rallin. Loubet'n kanssa oli alun perinkin sovittu että hänen viimeinen rallinsa tällä kaudella on Keski-Euroopan ralli, mutta eiköhän tämä vihjaa jo myös ensi kaudesta, että Fourmaux olisi vahva ehdokas Fordille ensi kaudeksi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Adrien Fourmaux ajaa Loubet'n tilalla Japanin rallin. Loubet'n kanssa oli alun perinkin sovittu että hänen viimeinen rallinsa tällä kaudella on Keski-Euroopan ralli, mutta eiköhän tämä vihjaa jo myös ensi kaudesta, että Fourmaux olisi vahva ehdokas Fordille ensi kaudeksi.

Oma veikkaus on että Fourmaux olisi korvannut jo aikaisemmin jos panostukset ei olisi rally2 autossa. Nyt varmaan halutiin että uudelle autolle saadaan debyytti ensin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
FIA ja Rally1- sekä Rally2-sarjojen autonvalmistajat olivat Akropoliksen aikoihin kokoustaneet siitä millaisilla autoilla MM-sarjan pääluokassa tulevaisuudessa ajetaan. Pöydällä oli ollut siirtyminen Rally2-pohjaiseen ratkaisuun, jota MSPort Ford olisi kannattanut, Hyundai ja Toyota olivat neutraalilla kannalla, mutta Skoda ja Citroen olivat jyrkästi vastustaneet ideaa, koska se väistämättä nostaisi kustannuksia tasolle jolle he eivät ole valmiita menemään. Toisinsanoen Skoda ja Citroen haluavat säilyttää Rally2-autojen markkinat sellaisina että ne pystyvät myymään autojaan hyvällä voitolla yksityisille.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
FIA ja Rally1- sekä Rally2-sarjojen autonvalmistajat olivat Akropoliksen aikoihin kokoustaneet siitä millaisilla autoilla MM-sarjan pääluokassa tulevaisuudessa ajetaan. Pöydällä oli ollut siirtyminen Rally2-pohjaiseen ratkaisuun, jota MSPort Ford olisi kannattanut, Hyundai ja Toyota olivat neutraalilla kannalla, mutta Skoda ja Citroen olivat jyrkästi vastustaneet ideaa, koska se väistämättä nostaisi kustannuksia tasolle jolle he eivät ole valmiita menemään. Toisinsanoen Skoda ja Citroen haluavat säilyttää Rally2-autojen markkinat sellaisina että ne pystyvät myymään autojaan hyvällä voitolla yksityisille.

Rallin kuluja on pakko saada putoamaan ja rajusti. Rallin pääluokka on jo nyt "veitsen terällä".

Toimisiko joku Rally2+ luokka, joka olisi muoto nykyluokkien välistä. Tehdastallit ajaisi siinä ja nykyinen Rally2 luokka olisi sitten vähän köyhemmille?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Rallin kuluja on pakko saada putoamaan ja rajusti. Rallin pääluokka on jo nyt "veitsen terällä".

Toimisiko joku Rally2+ luokka, joka olisi muoto nykyluokkien välistä. Tehdastallit ajaisi siinä ja nykyinen Rally2 luokka olisi sitten vähän köyhemmille?
Minusta ei kyllä haittaisi, jos Rally1:n ja Rally2:n välinen kuilu hieman pienenisi, erityisesti taloudellisesti mutta myös ihan suorituskyvynkin puolesta. Eli siinä mielessä joku tuollainen "Rally2+" -tyyppinen ratkaisu uusiksi Rally1-autoiksi voisi olla ihan toimiva. Autotehtaat tietysti muodostavat jonkinlaisen selkärangan koko lajille, koska ilman heitä ei ole autojakaan, mutta minusta näille automerkeille/talleille ei pitäisi myöskään antaa liikaa valtaa ja kuunnella heidän jokaista toivettaan tai uhkaustaan. Tallit harvoin kuitenkaan katsovat asiaa koko lajin kannalta, vaan mieluummin aina itsensä ja oman etunsa kautta, joten he pyrkivät vaikuttamaan sääntöihin sillä tavalla että ne sopisivat mahdollisimman hyvin juuri heidän tarkoituksiinsa.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
FIA ja Rally1- sekä Rally2-sarjojen autonvalmistajat olivat Akropoliksen aikoihin kokoustaneet siitä millaisilla autoilla MM-sarjan pääluokassa tulevaisuudessa ajetaan. Pöydällä oli ollut siirtyminen Rally2-pohjaiseen ratkaisuun, jota MSPort Ford olisi kannattanut, Hyundai ja Toyota olivat neutraalilla kannalla, mutta Skoda ja Citroen olivat jyrkästi vastustaneet ideaa, koska se väistämättä nostaisi kustannuksia tasolle jolle he eivät ole valmiita menemään. Toisinsanoen Skoda ja Citroen haluavat säilyttää Rally2-autojen markkinat sellaisina että ne pystyvät myymään autojaan hyvällä voitolla yksityisille.
Hahhah. Saisi Skoda ja Citroen nousta vaikka pääluokkaan ensin ennenkuin latelevat ehtoja uudesta automallista.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kuljettajat ei ilmeisesti ole ottaneet kovin hyvin vastaan tätä uutta Keski-Euroopan rallia, ja pitävät tätä kisaa melko järjettömänä. Samaan aikaan kun puhutaan, että ralleja pitäisi tiivistää ja päästä liioista siirtymistä ja odottelusta eroon, niin kalenteriin tuodaan tällainen kisa jossa vedetään jopa yli 200 km siirtymiä Saksasta Tsekkiin, ajetaan siellä reilu kymmenen EK-kilometriä ja sitten vielä samana päivänä palataan takaisin Saksaan. Myös itse erikoiskokeita on kritisoitu jopa vaarallisiksi, koska siellä on pätkiä joissa ahtailla ja kapeilla teillä on puita ihan tiessä kiinni, ja ilmeisesti osa pätkistä on vielä aika huonossa kunnossakin. Ogier oli jo kommentoinut, että hänen mielestään "reitti on suoraan sanottuna täyttä paskaa".
 

Skruf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Kärpät
Evansilla tuli jo pieni jarruvirhe, jossa meni jotain sekunteja, saapa nähä mitä viikonloppu tuo vielä tullessaan.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Melkoinen moka ensimmäistä WRC2-kisaansa ajavan Roope Korhosen taustajoukoilta. Korhosen kilpuriin oli hommattu saksalaiset siirtokilvet joilla on lupa ajaa ainoastaan Saksassa, ja kilpien voimassaolo päättyi saman tien kun hän ajoi rajan yli Tsekin puolelle. Joten palatessaan Saksan puolelle hän joutui keskeyttämään kilpailun kun poliisi määräsi auton ajokieltoon. Korhonen oli vieläpä aloittanut kisan ihan lupaavasti ja oli suomalaisista parhaalla sijalla kahden pätkän jälkeen. Ei ihan halpaa lystiä ole tuokaan Rally2-autolla ajaminen, joten aika surkeaa että kisa menee puihin tällaisen hölmön virheen takia jo ensimmäisenä päivänä.

Lupaava alku oli kyllä suomalaisittain sikäli, että Evansille heti pieni virhe ja jäi viitisen sekuntia Rovanperän taakse. Mutta tämä on siitä erikoinen ralli, että eri päivät ajetaan ihan eri tyyppisillä teillä, kun torstai ja perjantai ajetaan Tsekissä, lauantaina sekä Saksassa että Itävallassa ja sunnuntaina vaan pelkästään Saksassa. Näiden kahden Tsekissä ajetun pätkän perusteella on vielä vaikea sanoa, miten kisa tulee etenemään.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kenenkähän autolla Korhonen ajaa? Suomessa ajoi Raution omalla Pololla mutta tuonne lähtivät Skodalla. Ovatko vuokranneet auton jostain?

Ilmeisesti useammalla kilpailijaparilla ollut sama ongelma eli Korhonen ei ole ainut joka on pysäytetty...
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Kenenkähän autolla Korhonen ajaa? Suomessa ajoi Raution omalla Pololla mutta tuonne lähtivät Skodalla. Ovatko vuokranneet auton jostain?

Ilmeisesti useammalla kilpailijaparilla ollut sama ongelma eli Korhonen ei ole ainut joka on pysäytetty...
Käsittääkseni italialaiselta P.A. Racingilta vuokrattu on tuo Fabia. En sitten tiedä, että kenen vastuulla tällaisessa tapauksessa on hoitaa nuo kilpiasiat yms. kuntoon, kun käsittääkseni Korhosen on ilmoittanut kilpailuun Rautio mutta käytännön hommiahan pyörittää yleensä se, keneltä auto ja huolto on vuokrattu.

Korhonen kuitenkin ainoa, joka on merkitty keskeyttäneeksi, joten mitenhän nuo muut pysäytetyt on sitten päässeet jatkamaan? Ja onko tietoa, että keitä nuo muut kilpailijaparit ovat olleet? P.A. Racingin vuokraamilla autoilla pitäisi olla liikkeellä Korhosen lisäksi ainakin Matteo Gamba ja Christian Wallner.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Käsittääkseni italialaiselta P.A. Racingilta vuokrattu on tuo Fabia. En sitten tiedä, että kenen vastuulla tällaisessa tapauksessa on hoitaa nuo kilpiasiat yms. kuntoon, kun käsittääkseni Korhosen on ilmoittanut kilpailuun Rautio mutta käytännön hommiahan pyörittää yleensä se, keneltä auto ja huolto on vuokrattu.

Korhonen kuitenkin ainoa, joka on merkitty keskeyttäneeksi, joten mitenhän nuo muut pysäytetyt on sitten päässeet jatkamaan? Ja onko tietoa, että keitä nuo muut kilpailijaparit ovat olleet? P.A. Racingin vuokraamilla autoilla pitäisi olla liikkeellä Korhosen lisäksi ainakin Matteo Gamba ja Christian Wallner.
Keskeyttäneiden lista varmaan päivittyy vasta aamulla. WRC:n "virallisilla" tulossivuilla ainoa keskeyttänyt on Petr Borodin tekniseen vikaan. Dirtfisin mukaan myös muita tutkitaan, mutta nimiä eivät mainitse...

Noin yleensä auton vuokraajan vastuulla on kaikki paperihommat koska heillä auton omistajana on hallussaan auton paperit ja tullausdokumentit ym. Mutta en tosiaan tässä tilanteessa tiedä tarkemmin kenen vastuulle kuuluu.

 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Keskeyttäneiden lista varmaan päivittyy vasta aamulla. WRC:n "virallisilla" tulossivuilla ainoa keskeyttänyt on Petr Borodin tekniseen vikaan. Dirtfisin mukaan myös muita tutkitaan, mutta nimiä eivät mainitse...

Nyt on kolme muutakin Rally2-kuskia keskeyttänyt samasta syystä:

 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lappi tuli kanssa hienosti. Ja nyt on Kallen keli. Ei muut pysty...
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa
Kalle lähtenyt ratkomaan mestaruutta.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Jahas Kalle ajaa jäljet selkään ihan kaikille. Mykistävää ylivoimaa. Nyt vaan pysyä tiellä, eikä hölmöillä niin mestaruus varmistuu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös