Ralliketju

  • 1 689 694
  • 13 414

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eihän se auto edelleenkään surkean hidas ole. Ei mestaruusauto, mutta voittoja sillä voi vielä ottaa. Luotettavuuden kanssahan niitä ongelmia tosi paljon on. Ja toki kokoajan jää taakse enemmän kun ei kehitetä.
Ei se auto hidas sinällään ole, Tänak ajanut jo kaksi voittoa ja aika-ajoin muutkin kuljettajat pystyneet sillä ihan hyviin yksittäisiin kisoihin tai pätkäaikoihin. Mutta tuissa autossa voi olla jotain, että se ei esimerkiksi käyttäydy ihan johdonmukaisesti kaikissa tilanteissa, jolloin kuljettajille tulee omituisen näköisiä virheitä, ja kuljettajien on myös vaikea löytää autoon täyttä luottamusta.

Jollakin Tänakilla on perustaso niin korkealla, että hän pystyy tuollaisellakin autolla ajamaan (yksittäisistä) voitoista, mutta ns. "tavan tallaajilla" on vaikeampaa ja vauhdin noston myötä alkaa sitten tulemaan noita virheitä, jos auto ei käyttäydy ihan johdonmukaisesti kaikissa tilanteissa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hyvä pointti. Kukas sitä alunperin kehittikään? Teemulle ei ainakaan annettu mahdollisuutta edes testata sitä jos muistan oikein. Eikai Greensmith kuitenkaan?

Matthew Wilson(Malcolmin poika)
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Okei. Vaikka Matthewista ei ikinä nopeaa kuskia pääsarjatasolle tullutkaan, ymmärtääkseni testihommat silti sujuneet aina hyvin.
Niin, ja kuljettajan panos auton kehitystyössä on kuitenkin sitten hieman rajallinen. Eli kuljettaja pystyy kyllä antamaan palautetta ja kehitystoiveita, mihin suuntaan autoa pitäisi muuttaa ja mitä sille mahdollisesti pitäisi tehdä, mutta loppujen lopuksi se on sitten tallin resursseista ja osaamisesta kiinni, miten nuo saadaan siirrettyä käytäntöön. Koska Fordin tuki on lähes olematonta, ja M-Sportin taloudelliset resurssit on hyvin rajalliset, niin välttämättä kaikkia haluttuja muutoksia ei vaan pystytä toteuttamaan ja auto on koko ajan joku kompromissin kompromissi. Tai toimii melko hyvin yhdellä ajotyylillä mutta ei lainkaan toisella.

Silläkin voi olla merkitystä auton kehitystyössä, että M-Sportilla on ollut paljon vaihtelua kuljettajissa. Siinä missä Toyotalla koko kuljettajanelikko ajaa nyt jo neljättä kautta tallissa ja Hyundailla Neuville ja Sordo ajaa kymmenettä kautta tallissa, niin Fordilla on ollut muutaman viime kauden aikana varmaan kymmenkunta tehdaskuljettajan statuksella olevaa kuljettajaa, ja käytännössä viime vuosien aikana kukaan ei ole ajanut Fordilla paria kautta pidempään. Vaikka testikuljettaja on ollut pitkään sama, niin jokainen kuljettaja haluaa kuitenkin omat säätönsä ja viilauksensa, ja jos jokainen haluaa vähän eri asioita, niin se voi tehdä kehitystyöstä vähän epäjohdonmukaista.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin, ja kuljettajan panos auton kehitystyössä on kuitenkin sitten hieman rajallinen. Eli kuljettaja pystyy kyllä antamaan palautetta ja kehitystoiveita, mihin suuntaan autoa pitäisi muuttaa ja mitä sille mahdollisesti pitäisi tehdä, mutta loppujen lopuksi se on sitten tallin resursseista ja osaamisesta kiinni, miten nuo saadaan siirrettyä käytäntöön. Koska Fordin tuki on lähes olematonta, ja M-Sportin taloudelliset resurssit on hyvin rajalliset, niin välttämättä kaikkia haluttuja muutoksia ei vaan pystytä toteuttamaan ja auto on koko ajan joku kompromissin kompromissi. Tai toimii melko hyvin yhdellä ajotyylillä mutta ei lainkaan toisella.
On kai siinä sekin puoli, että kuskin täytyy pystyy ajamaan tasaisesti täysillä, että datasta on mitään iloa, eli että tiedetään mistä kello tykkää ja mistä ei. Ja varmaan myös tarvittaessa muutamaan ajotyyliään.
En ole kyllä metriäkään ajanut rallitestiä.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
On kai siinä sekin puoli, että kuskin täytyy pystyy ajamaan tasaisesti täysillä, että datasta on mitään iloa, eli että tiedetään mistä kello tykkää ja mistä ei. Ja varmaan myös tarvittaessa muutamaan ajotyyliään.
En ole kyllä metriäkään ajanut rallitestiä.

Tätä siis tarkoitin sillä viestilläni. Olihan Badoerkin formuloissa Ferrarilla mahtavan testikuskin maineessa vaikka kisojen osalta vauhti oli jo aiemmin hyytynyt. Nämä on aina tapauskohtaisia.

Toiseen aiheeseen, siellä oli näköjään jo Gilsoul aikalailla eri mieltä Loubet:n kanssa viimeisimmästä kolarista.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Niin, ja kuljettajan panos auton kehitystyössä on kuitenkin sitten hieman rajallinen. Eli kuljettaja pystyy kyllä antamaan palautetta ja kehitystoiveita, mihin suuntaan autoa pitäisi muuttaa ja mitä sille mahdollisesti pitäisi tehdä, mutta loppujen lopuksi se on sitten tallin resursseista ja osaamisesta kiinni, miten nuo saadaan siirrettyä käytäntöön. Koska Fordin tuki on lähes olematonta, ja M-Sportin taloudelliset resurssit on hyvin rajalliset, niin välttämättä kaikkia haluttuja muutoksia ei vaan pystytä toteuttamaan ja auto on koko ajan joku kompromissin kompromissi. Tai toimii melko hyvin yhdellä ajotyylillä mutta ei lainkaan toisella.

Silläkin voi olla merkitystä auton kehitystyössä, että M-Sportilla on ollut paljon vaihtelua kuljettajissa. Siinä missä Toyotalla koko kuljettajanelikko ajaa nyt jo neljättä kautta tallissa ja Hyundailla Neuville ja Sordo ajaa kymmenettä kautta tallissa, niin Fordilla on ollut muutaman viime kauden aikana varmaan kymmenkunta tehdaskuljettajan statuksella olevaa kuljettajaa, ja käytännössä viime vuosien aikana kukaan ei ole ajanut Fordilla paria kautta pidempään. Vaikka testikuljettaja on ollut pitkään sama, niin jokainen kuljettaja haluaa kuitenkin omat säätönsä ja viilauksensa, ja jos jokainen haluaa vähän eri asioita, niin se voi tehdä kehitystyöstä vähän epäjohdonmukaista.

´Joo ja kyllähän tässä alkaa näkyä ettei M-Sport ole kohta puoleentoista vuoteen kehittänyt autoaan vaan täysi panostus ollut rally 2 autossa. Melkein sanoisin että Loeb olisi viimekaudella taistellut mestaruudesta jos olisi täyden kauden ajanut ja autoa olisi aktiivisesti kehitetty. Alkukaudesta oli ehkä jopa hieman edellä muita talli. Taisi ne vähätkin resurssit mennä siihen että saivat monta rally1 autoa nopeasti liikkeelle.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Lapilla ilmeisesti sopimuskuviot alkaa olla selvät:


Minä veikkaan, että EP saattaa ajaa ensi kaudella hieman vajaan ohjelman ja ajaa sen lisäksi testiä tallille. Hän on aiemminkin puhunut, että haluaisi olla enemmän kotona perheen kanssa ja hänelle sopii siksi vajaa ohjelma, ja nyt kun Hyundailla on jo Neuville-Tänak-kaksikko, niin he voivat vähän taktikoida kolmos- ja nelosautojen suhteen ja pyrkiä kasaamaan jlkaiseen kisaan mahdollisimman kovan kolmikon tai nelikon.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lapilla ilmeisesti sopimuskuviot alkaa olla selvät:


Minä veikkaan, että EP saattaa ajaa ensi kaudella hieman vajaan ohjelman ja ajaa sen lisäksi testiä tallille. Hän on aiemminkin puhunut, että haluaisi olla enemmän kotona perheen kanssa ja hänelle sopii siksi vajaa ohjelma, ja nyt kun Hyundailla on jo Neuville-Tänak-kaksikko, niin he voivat vähän taktikoida kolmos- ja nelosautojen suhteen ja pyrkiä kasaamaan jlkaiseen kisaan mahdollisimman kovan kolmikon tai nelikon.
Enpä tiedä. Vaikka EP:lle sopisikin vajaa ohjelma, niin en jaksa uskoa, että se on tässä kohtaa hänen ykköstoiveensa. Tuosta haastattelusta sai sellaisen vaikutelman, että EP:n ykköstoive sopimuksen suhteen toteutui.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Solbergin Monster-sopimus saattaa estää hänen pääsynsä Fordille. Fordilla on pitkäaikainen kumppanuus Red Bullin kanssa, eivätkä halua katkaista sitä kuljettajan takia, joka saattaa olla heillä vain yhden vuoden ajan ja lähteä muualle.

 

Sambody

Jäsen
Solbergin Monster-sopimus saattaa estää hänen pääsynsä Fordille. Fordilla on pitkäaikainen kumppanuus Red Bullin kanssa, eivätkä halua katkaista sitä kuljettajan takia, joka saattaa olla heillä vain yhden vuoden ajan ja lähteä muualle.
Eikö Red Bull tullut tälle vuodelle sponsoriksi mahdollistaakseen Tänakin palkkauksen talliin? Arvioivat varmaan myös jatkoa M-Sportin sponssina nyt, kun Tänak tallista poistuu. Mielestäni aiemmin vain tukivat M-Sport kuskia Fourmauxia. En tiedä haittaisiko ollenkaan Red Bullia sarjan promoottorina, että Monster toisi pääluokkaan eittämättä mielenkiintoisen nuoren kuljettajan Solbergista. Wilson varmasti haluaisi Red Bullin jatkavan heidän kanssa pidempäänkin, mutta en tiedä onko Red Bullilla samat intressit.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Totta. Oli musta-aukko muistissa. Taisivat vain lisätä panostusta tälle kaudelle Tänakin takia.
Olihan RB aika näkyvästi mukana jo silloin kun Ogier ajoi tallissa. Koko auto oli maalattu Red Bullin väreihin jo silloin. Välissä taisi olla pari vuotta, ettri RB juuri näkynyt ainakaan autoissa, mutta Tänakin myötä taas enemmän.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olihan RB aika näkyvästi mukana jo silloin kun Ogier ajoi tallissa. Koko auto oli maalattu Red Bullin väreihin jo silloin. Välissä taisi olla pari vuotta, ettri RB juuri näkynyt ainakaan autoissa, mutta Tänakin myötä taas enemmän.

Taisi myös Loebin palkka tulla aika pitkälle Red Bullin kautta.

Se sitten jos M-Sportin tilanne on tuo mikä juuri nyt ettei autoa kehitettä juurikaan kannattaako Solbergin mennä edes sinne? Ellei Monster tulisi niin isolla summalla että toiminta olisi taas täysillä. Voisikohan tuo Toyotan 4 auto olla yksittäisissä kisoissa vaihtoehto ?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Niin kauan kun Fordin emoyhtiö pysyy tiukasti taka-alalla ja pitää panostukset minimissä, en näe että talli pystyisi nousemaan mitenkään samalle viivalle kahden aidon tehdastallin kanssa. M-Sport on pystynyt hyödyntämään tehokkaasti aina nämä murrosvaiheet, kun sääntöihin tulee jokin isompi uudistus ja kaikki tekee uudet autot, mutta tuppaa sitten aina ajan myötä putoamaan muiden kyydistä koska resurssit ei vaan riitä tekemään kehitystyötä samalla intensiteetillä kuin Toyotalla tai Hyundailla tehdään. M-Sport kun joutuu jakamaan resurssejaan myös Rally2-ohjelman kanssa, koska sen kautta tulee merkittävä osa koko tallin tuloista.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
M-Sport kun joutuu jakamaan resurssejaan myös Rally2-ohjelman kanssa, koska sen kautta tulee merkittävä osa koko tallin tuloista.
Rahaa on tullut myös iso osa pääluokan eli WRC-autojen myynnistä. Mutta Rally1-autoja ei taas ole myyty kuin ihan muutama, Serderidis ja oliko joku muukin.
 

Sambody

Jäsen
Ensi kauden kisakalenteri vahvistettu:
Uusina mukaan Latvia ja Puola. Pois tippui Meksiko ja Viro. 8 soralla, 4 assulla ja 1 lumella. Kausi starttaa kolmen varsin spesiaalin kilpailun setillä, kun Montessa lipsutellaan vaihtelevissa olosuhteissa, Ruotsissa mennään toivottavasti lumella ja Keniassa yritetään pitää vehkeet ehjänä safarilla. Koko kesä mennään soralla, kun ajetaan 7 kilpailua putkeen erilaisilla sorapinnoilla alkaen Portugalista ja päättyen Chileen. Kausi päättyy kuten tänä vuonna kahteen assu kilpailuun Keski-Euroopassa ja Japanissa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Täytyy sanoa että en itse vieläkään totu siihen ajatukseen että loka-marraskuun paikkeilla kalenterista puuttuu Ison-Britannian/Walesin MM-ralli(me keski-ikäiset kukkupillit toki muistamme tuon Lombard RAC-rallina).Kuitenkin tuo on ollut Suomen, Monten, Ruotsin ja Akropoliksen kanssa sarjan kulmakiviä alusta asti.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Täytyy sanoa että en itse vieläkään totu siihen ajatukseen että loka-marraskuun paikkeilla kalenterista puuttuu Ison-Britannian/Walesin MM-ralli(me keski-ikäiset kukkupillit toki muistamme tuon Lombard RAC-rallina).Kuitenkin tuo on ollut Suomen, Monten, Ruotsin ja Akropoliksen kanssa sarjan kulmakiviä alusta asti.

Tämä. Ensimmäisenä pitäisi laittaa RAC-ralli kalenteriin päätöskisaksi ja sitten miettiä mitä muita sinne otetaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
"Vanha" RAC ajetaan edelleen tänäkin vuonna. Nykyisin nimeltään Roger Albert Clark Rally... Eli R.A.C... Viisi päivää legendaarisilla pätkillä ja perinteisesti pimeään eli järjestäjän topografikartoilla suunnistaen. Historic ralli mutta tuo olisi sillä todo listalla jos lottovoitto kosahtaa kohdalle. Mukana tämän vuoden kisassa mm. Oliver Solberg sekä Kris Meeke...


 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täytyy sanoa että en itse vieläkään totu siihen ajatukseen että loka-marraskuun paikkeilla kalenterista puuttuu Ison-Britannian/Walesin MM-ralli(me keski-ikäiset kukkupillit toki muistamme tuon Lombard RAC-rallina).Kuitenkin tuo on ollut Suomen, Monten, Ruotsin ja Akropoliksen kanssa sarjan kulmakiviä alusta asti.

Kyllähän nuo olosuhteetkin on aivan erilaiset kun monessa muussa rallissa, lian monta tuommoista "kestävyyskisaa" tuntuu kalenterissa olevan, voisiko joitakin ralleja tulevaisuudessa ajaa enemmän vuorottelu systeemillä eli vaikka kerran neljään vuoteen joku aina huilaisi? toki omanlaista kestävyyttä se tämäkin ralli varsinkin jos ajettaisiin useana päivänä ja pimeällä mutta ei niin kaluston puolelta.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Lauri Joonan ulosajo testeissä oli sitten sen verran paha, että miehen selkä estää ajamisen viikon päästä MM-rallissa.

Näin kuskin ja uuden kartturin yhteistyö-/testikilpailuksi tarkoitettu ralli jää nyt ajamatta. Kilpailukalenteri on aika tyhjä näin loppuvuodesta, joten saas nähdä missä parivaljakko nähdään viivalla seuraavan kerran.



 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös