Ralliketju

  • 1 688 754
  • 13 413

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Oho, no ainakin osittainen ylläri, että Hussi tulee Joonan aisapariksi rallin MM-sarjaan. Nopeasti Hussi on kyllä oppinut ja edennyt kartturiurallaan, hienoa!

Suomalaiskuskeille on tullut näemmä enenemissä määrin tarve palkata nainen kartturiksi. Lindholm, Pajari ja nyt sitten Joona. Toki myös Kovalainen on tehnyt yhteistyötä juurikin Hussin kanssa. Heikki on kuitenkin enemmän harrastelija/nautiskelija, ja heitä on sitten enemmänkin, jotka ajavat nainen kartturinaan.

Eikä siinä mitään pahaa ole, päinvastoin. 50-kiloinen nainen on parempi vaihtoehto kuin 80-kiloinen mies, jos muuten hommassa ei ole mitään eroa. Naisen ääni on enemmän terävä kuin miehinen ääni. Kuuluu paremmin ja varmaan myös selvemmin kypärän sisällä.

Ja kyllähän kaunis nainen, kuten Hussikin on, tuo sitä yleistä kiinnostaa lisää lajia kohtaan, eikä se ole koskaan pahasta.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
En kyllä tiedä mitä Subarulla on markkinointi mielessä voitettavaa rallin MM-sarjassa, jos ei keulalla ole boxerkone, kun koko polttomoottoria käyttävä tuotantomallisto hyrrää boxermoottoreilla. Tuo moottorityyppi on ollut niin pitkään kuin minä muistan se asia mikä erottaa Subarun muista autonvalmistajista ja uskon, että aika moni muukin nuo kaksi yhdistää toisiinsa.
Mm. Alénin Subaru-aikoina Subaruista kuului muista ralliautoista poikkeava voimakas kitinä, varsinkin hitaissa paikoissa. Kyselin syytä tähän vuosia sitten, mutta kukaan ei vastannut.
Olikohan syynä juuri boxermoottori?
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Mm. Alénin Subaru-aikoina Subaruista kuului muista ralliautoista poikkeava voimakas kitinä, varsinkin hitaissa paikoissa. Kyselin syytä tähän vuosia sitten, mutta kukaan ei vastannut.
Olikohan syynä juuri boxermoottori?
Tätä samaa olen miettinyt itsekin aikoinaan ja kaivelemalla löysin vastauksen netin syövereistä.

Se ”hukkaportin ääni” ei kuulu hukkaportista. Täyskaasulta moottorijarrulle siirtyessä kuuluva kikattava ääni johtuu kompressorin sakkaamisesta, ja siis ilmansuodattimesta, eikä sillä ole mitään tekemistä hukkaportin kanssa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikä siinä mitään pahaa ole, päinvastoin. 50-kiloinen nainen on parempi vaihtoehto kuin 80-kiloinen mies, jos muuten hommassa ei ole mitään eroa. Naisen ääni on enemmän terävä kuin miehinen ääni. Kuuluu paremmin ja varmaan myös selvemmin kypärän sisällä.

Jossain vanhassa uutisessa puhuttiin että 20kg auton painossa antaisi vauhtietua 0.1s/km. Eli kyllä tuossa varmaan monen kohdalla myös ihan kilpailullinen etu. Kyllähän myös kilpailullisen edun lisäksi Hussilla näyttäisi esimerkiksi IG:ssä olevan yli 300k seuraajaa, että onhan julkiksen palkkaamisessa todella iso etu myös sponsoririntamalla. Onhan tuo myös varmaan toisinkin päin että Hussi saa lisää näkyvyyttä rallipiireissä ja voi hyödyntää sitä taas itsekin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Olen seuraillut "rallyreetaa" Instassa, ja kyllähän tuo hauskasta nuotinlukutyylistään jonkinlaiseksi viraali-ilmiöksi noussut Reeta Hämäläinen aika suosittu hahmo näyttää olevan. Seuraajien määrä taitaa olla kaksinkertainen Emil Lindholmiin verrattuna ja myös mediassa tuntuisi olevan edelleen kovaa kiinnostusta ympäri maailmaa. Vaikka Emil Lindholm on itsekin erittäin edustava ja rallikuljettajaksi ihan poikkeuksellisen kielitaitoinen kaveri, niin uskaltaisin melkein väittää, että Lindholmille on merkittävä hyöty näkyvyydessä ja sponsoririntamalla, kun hänellä on kartturina tuollainen ilmiöksi noussut, edustava, fiksu ja sanavalmis nainen.

Mutta Hämäläisen/Lindholmin kohdalla ei voi puhua edes siitä, että olisi yritetty tietoisesti hakea näkyvää julkkiskartturia, vaan että Hämäläinen on päätynyt Lindholmin kartturiksi siksi, että hän on sen paikan ihan omalla osaamisellaan ensin saavuttanut. Tämä suosio on sitten tullut sen jälkeen. Rallimaailma on ollut aina aika miehinen, joten naiskartturit herättävät ehkä vielä vähän "ylimääräistä" huomiota, joten eipä ole ihme että moni muukin kuljettaja katselee nyt varmaan osaavia ja potentiaalisia naiskarttureita. Sponsorieuroista kilpaillaan tiukasti ja monelle kuljettajalle somenäkyvyys on vielä hyvin pitkälti hyödyntämätön resurssi, joten en ihmettelisi yhtään että naiskarttureiden (toivottavasti myös naiskuljettajien) määrä tulee tässä lähiaikoina vielä lisääntymään.

Sitten siinä on tosiaan tuo puoli, mitä tässä onkin jo nostettu, eli painoetu. Naiset on yleensä keskimäärin pienikokoisempia, jolloin siitä saadaan hyöty sekä painon että ehkä myös painopisteen suhteen. Rallissa on edelleen kisoja, joissa käydään aika tiukkaa sekuntitaistelua ja erot pysyvät pieninä, joten pienelläkin nopeusedulla on merkitystä. Eli jos sinulla on mahdollisuus valita 50 kg painoinen osaava kartturi 80 kg painoisen osaavan kartturin sijasta, niin kyllä tuo kevyempi vaihtoehto varmasti houkuttelee jos homma muutenkin toimii.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Nyt viikonloppuna ajetaan rallin EM-sarjan viimeinen osakilpailu Unkarissa. Eilen ajettiin yksi pätkä ja ralli jatkuu tänään EK2:n startatessa kello 10:23. Mukana ei ole tällä kertaa suomalaiskuljettajia. Ralli näkyy totuttuun tapaan C Morella.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Lisäksi eteläisessä naapurissamme eli Virossa ajetaan paikallisen sarjan viimeinen osakilpailu. Saarema Rally käynnistyi eilen kolmen EK:n voimalla ja tänään on jo ajettu yksi EK.

Suomalaispareja on mukana muutamia. Yleinen taso ei nyt ole niin kova kuin se on muutamia aiempia kertoja ollut. Toki Chilen MM-rallin voittaja, saaren oma kasvatti Ott Tänak on mukana Fiestan Rally2-versiolla.

Suomalaisista maininnan arvoinen ehkäpä Kimi Räikkösen veljen poika, Justus Räikkönen. Alla hällä on Rally3-luokan Fiesta, johon luokkaan on siirtymässä ensi kaudeksi.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ott Tänakilta iso paljastus – Rallit.fi Tänäkin mukaan autoa ei ole kehitetty kauden aikana. Ymmärtää taas vähän paremmin noita M-Sportista viimeaikoina olleita puheita ja sitä miksi Tänäk sieltä siirtyi pois. Eikä varmaan samalla ole monelle nykykuskille vaihtoehto. Sinällään harmi kun auto vielä viimevuona näytti vauhdin suhteen lupaavalta. Toivottavasti edes maksukuskien voimin saavat autonsa ensikaudella liikkeelle.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
MM-sarjan puolelta kantautuu huhuja että ensi vuoden kalenteri näyttäisi tältä:

Rovanperän suosikkikisa Viro näyttäisi putoavan pois. Mutta luulisin, että Kalle tykkää myös tuosta tilalle tulevasta Latvian kisasta kun siellä nuorempana ajeli sikäläistä sarjaa.

Keski-Euroopan rallin osallistujalista julkaistu, ja mukana näyttää olevan kymmenen rally1-autoa. Toyotalla on koko nelikko mukana, Hyundailla vakiokaksikon lisäksi Suninen. Fordin kolmatta autoa ajaa tässäkin kisassa Grégoire Munster. Ogier, Neuville ja Tänak ovat jo ulkona mestaruustaistelusta joten yrittävät varmaan hakea kisavoittoa aika maksimilla. Evansin pitää ajatella vähän mestaruustilannettakin, mutta toisaalta on sen verran jäljessä että hänellä ei paljon hävittävää ole. Kalle joutuu eniten miettimään, kannattaako yrittää ajaa voitosta vai ottaako vaan "varmat" pisteet pois. Kallen etu tässä tilanteessa olisi, että mahdollisimman monta autoa olisi Evansin edellä.

Rally2:nkin puolella on Solbergia lukuun ottamatta käytännössä kaikki huiput mukana. Rally2-mestaruustaistelu on aika tiukassa tilanteessa joten tulee varmaan hyvä kisa siitäkin.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Rovanperän suosikkikisa Viro näyttäisi putoavan pois. Mutta luulisin, että Kalle tykkää myös tuosta tilalle tulevasta Latvian kisasta kun siellä nuorempana ajeli sikäläistä sarjaa.

Keski-Euroopan rallin osallistujalista julkaistu, ja mukana näyttää olevan kymmenen rally1-autoa. Toyotalla on koko nelikko mukana, Hyundailla vakiokaksikon lisäksi Suninen. Fordin kolmatta autoa ajaa tässäkin kisassa Grégoire Munster. Ogier, Neuville ja Tänak ovat jo ulkona mestaruustaistelusta joten yrittävät varmaan hakea kisavoittoa aika maksimilla. Evansin pitää ajatella vähän mestaruustilannettakin, mutta toisaalta on sen verran jäljessä että hänellä ei paljon hävittävää ole. Kalle joutuu eniten miettimään, kannattaako yrittää ajaa voitosta vai ottaako vaan "varmat" pisteet pois. Kallen etu tässä tilanteessa olisi, että mahdollisimman monta autoa olisi Evansin edellä.

Rally2:nkin puolella on Solbergia lukuun ottamatta käytännössä kaikki huiput mukana. Rally2-mestaruustaistelu on aika tiukassa tilanteessa joten tulee varmaan hyvä kisa siitäkin.

Viron pois putoaminen on ollut tiedossa jo ties kuinka pitkään. Aiemmin ollut puhetta myös siitä että Viro ja Latvia järjestäisivät vuorovuosina rallin.

Kallehan johtaa sarjaa tällä hetkellä 31 pisteellä, mikä tarkoittaa että mikäli hän sijoittuu Evansin edelle, hän varmistaa mestaruuden. Mestaruus varmistuu myös sillä, että he keräävät saman määrän pisteitä. Olen melko varma ettei siellä mitään riskejä lähdetä ottamaan, varsinkin kun kisa ja reitti on uusi ja outo.

E: typo
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Keski-Euroopan rallin osallistujalista julkaistu, ja mukana näyttää olevan kymmenen rally1-autoa. Toyotalla on koko nelikko mukana, Hyundailla vakiokaksikon lisäksi Suninen. Fordin kolmatta autoa ajaa tässäkin kisassa Grégoire Munster. Ogier, Neuville ja Tänak ovat jo ulkona mestaruustaistelusta joten yrittävät varmaan hakea kisavoittoa aika maksimilla. Evansin pitää ajatella vähän mestaruustilannettakin, mutta toisaalta on sen verran jäljessä että hänellä ei paljon hävittävää ole. Kalle joutuu eniten miettimään, kannattaako yrittää ajaa voitosta vai ottaako vaan "varmat" pisteet pois. Kallen etu tässä tilanteessa olisi, että mahdollisimman monta autoa olisi Evansin edellä.

Toisin sanoen kaikki muut kuskit vetää täysillä ja Rovanperän tehtävä tuoda auto maaliin. Tai no ehkä Sunisella ja Lapilla on vähän sama tilanne.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Toyota investoimassa valtvasti uuteen kehityskeskukseensa Jyväskylän ja Laukaan välille.
Linkki uutiseen iltasanomiin tässä

Eiköhän tätäkin joku vastusta ja sit vuosien päästä todetaan, että melkein onnistuttiin.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Loubet taisi pistää ulosajot ja muutkin virheensä kartturin piikkiin, kun antoi Gilsoulille ns. potkut.


Ihmettelen, jos Loubelle ensi kaudeksi löytyy ajopaikka edes Rally2-tallista palkkaa saavana kuskina. Sen verran paljon on romua saanut tällä(kin) kaudella aikaiseksi.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Loubet taisi pistää ulosajot ja muutkin virheensä kartturin piikkiin, kun antoi Gilsoulille ns. potkut.


Ihmettelen, jos Loubelle ensi kaudeksi löytyy ajopaikka edes Rally2-tallista palkkaa saavana kuskina. Sen verran paljon on romua saanut tällä(kin) kaudella aikaiseksi.
Loubet oli ilmeisesti sanonut jossakin haastattelussa Chilessä, että Gilsoul oli sanonut nuotin väärin päin, ja tuo todella raju ulosajo johtui siitä. Eli kun oli pitänyt sanoa vasen, niin olikin sanonut oikea. Vai oliko se nyt toisin päin. Jos tuo pitää paikkansa, niin on varmaan luottamus kartturiin aika kovilla ja ymmärtää päätöksen. Vaikka eihän meistä kukaan virheetön ole, mutta kuljettaja-kartturi-kaksikolta vaaditaan kyllä poikkeuksellisen hyvää keskinäistä luottamusta.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Loubet oli ilmeisesti sanonut jossakin haastattelussa Chilessä, että Gilsoul oli sanonut nuotin väärin päin, ja tuo todella raju ulosajo johtui siitä. Eli kun oli pitänyt sanoa vasen, niin olikin sanonut oikea.
En usko tuollaiseen väärin lukuun, ellei sitä voida tallenteesta todistaa.

Virheitä tulee, kuten mainitsit. Ihmisiä ne kuskit ja kartturitkin vain ovat, syövät samaa leipää kuin mekin ja tekevät lämpimän paskan. Mutta ei ne kyllä väärinpäin lue, se on kummeli-elokuvaa se touhu.

- liian myöhään
- liian aikaisin
- liian hiljaa
- tippuu nuotilta
- lukee väärää sivua (menee kaksi sivua kerralla kun vaihtaa sivua)

Nuo ovat niitä, joita voi käydä melkeinpä missä autokunnassa tahansa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
En usko tuollaiseen väärin lukuun, ellei sitä voida tallenteesta todistaa.

Virheitä tulee, kuten mainitsit. Ihmisiä ne kuskit ja kartturitkin vain ovat, syövät samaa leipää kuin mekin ja tekevät lämpimän paskan. Mutta ei ne kyllä väärinpäin lue, se on kummeli-elokuvaa se touhu.

- liian myöhään
- liian aikaisin
- liian hiljaa
- tippuu nuotilta
- lukee väärää sivua (menee kaksi sivua kerralla kun vaihtaa sivua)

Nuo ovat niitä, joita voi käydä melkeinpä missä autokunnassa tahansa.
Käytännössä minäkin oletin, että tuossa on tapahtunut juuri niin, että Gilsoul on esim. pudonnut nuotilta ja lukenut väärältä riviltä tai väärältä sivulta. Jos heillä ollut jo vähän ennestäänkin vähän ongelmia yhteistyössä eikä ole ihan täysi luotto toisiinsa, niin voi olla sitten viimeinen niitti tuollainen sinällään aika inhimillinen ja ei mikään ainutlaatuinen virhe.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Loubet oli ilmeisesti sanonut jossakin haastattelussa Chilessä, että Gilsoul oli sanonut nuotin väärin päin, ja tuo todella raju ulosajo johtui siitä. Eli kun oli pitänyt sanoa vasen, niin olikin sanonut oikea. Vai oliko se nyt toisin päin. Jos tuo pitää paikkansa, niin on varmaan luottamus kartturiin aika kovilla ja ymmärtää päätöksen. Vaikka eihän meistä kukaan virheetön ole, mutta kuljettaja-kartturi-kaksikolta vaaditaan kyllä poikkeuksellisen hyvää keskinäistä luottamusta.

Eikös Meeke vetäny Korsikalla 2 peräkkäisenä vuonna samalla pätkällä ulos.
Viimeksi veti 5 vaihteella 3:lla ajettavaan mutkaan...
Tosin kuuli itse nuotin väärin ?
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Vaikea näin ulkopuolisena sanoa mikä on hiertänyt Loubet-Gilsoul parilla. Mutta onhan nuo tulokset olleet ihan sysipaskoja.

Loubet ajoi kesällä Suomessa jo eri kartturilla, en muista mitä silloin sanottiin syyksi. (Hyacenterissa siis)

En usko että Gilsoul noin kehnosti olisi mokaillut, kaveri kuitenkin saavuttanut enemmän kuin Loubet tulee saavuttamaan. Tai jos haluaa vastavuoroisesti ajatella niin menihän Neuvillen kanssakin poikki?

No samapa tuo minulle. Saas nähdä mitä kumpikin tekee ensi vuonna. Vaikea uskoa Loubet:n jatkoon Fordilla ykkösluokassa ainakaan. Potentiaalia on, mutta romua tulee aivan pirusti. Eikä vauhtikaan mitään hyvää ole taas hetkeen ollut, tosin itseluottamus voi olla aika romuna.
 

Seinänen

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Roope Korhoselle Rally2- auto alle ens kaudeksi?
Tämä ei suuresti yllättäisi kun ottaa huomioon asioiden taustoja.

En tiedä kuinka julkista tietoa on, että Kalle Rovanperä tukee Roope Korhosen ralliuraa ja tähän taustalla ainakin yhtenä vaikuttavana syynä se, että Rovanperä seurustelee Korhosen siskon kanssa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
No samapa tuo minulle. Saas nähdä mitä kumpikin tekee ensi vuonna. Vaikea uskoa Loubet:n jatkoon Fordilla ykkösluokassa ainakaan. Potentiaalia on, mutta romua tulee aivan pirusti. Eikä vauhtikaan mitään hyvää ole taas hetkeen ollut, tosin itseluottamus voi olla aika romuna.
Mielenkiintoista sekin, miten kaikki kuljettajat näyttävät muuttuvan jonkinlaisiksi kolarikeisareiksi kun siirtyvät M-Sportille rally1-auton puikkoihin. Viime kaudellakin sekä Breen, Fourmaux että Greensmith tekivät jatkuvasti romua, ja nyt on ollut Loubet'n vuoro. Breen ei valitettavasti ehtinyt Hyundailla ajaa kuin yhden kisan mutta tulos oli heti erinomainen, ja sekä Fourmaux että Greensmith ovat olleet tällä kaudella WRC2:ssa vahvoja.

Tänak on sanonut, että ei vaan saa Fordia toimimaan haluamallaan tavalla, ja moni muukin Fordilla ajanut on puhunut auton vaikeasta ajettavuudesta, joten tuo voi olla osasyy myös Loubet'n ongelmiin.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Mielenkiintoista sekin, miten kaikki kuljettajat näyttävät muuttuvan jonkinlaisiksi kolarikeisareiksi kun siirtyvät M-Sportille rally1-auton puikkoihin. Viime kaudellakin sekä Breen, Fourmaux että Greensmith tekivät jatkuvasti romua, ja nyt on ollut Loubet'n vuoro. Breen ei valitettavasti ehtinyt Hyundailla ajaa kuin yhden kisan mutta tulos oli heti erinomainen, ja sekä Fourmaux että Greensmith ovat olleet tällä kaudella WRC2:ssa vahvoja.

Tänak on sanonut, että ei vaan saa Fordia toimimaan haluamallaan tavalla, ja moni muukin Fordilla ajanut on puhunut auton vaikeasta ajettavuudesta, joten tuo voi olla osasyy myös Loubet'n ongelmiin.

Hyvä pointti. Kukas sitä alunperin kehittikään? Teemulle ei ainakaan annettu mahdollisuutta edes testata sitä jos muistan oikein. Eikai Greensmith kuitenkaan?

Eihän se auto edelleenkään surkean hidas ole. Ei mestaruusauto, mutta voittoja sillä voi vielä ottaa. Luotettavuuden kanssahan niitä ongelmia tosi paljon on. Ja toki kokoajan jää taakse enemmän kun ei kehitetä.

Se on yksi surullinen puoli siinä jos säännöt pysyy samana. Vaikka Ford/M-sport roikkuisi mukana, ei se millään pysy kehityksessä mukana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös