Ralliketju

  • 1 688 904
  • 13 413

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Mitä tarkoitat/ haet tällä aamulla nuotittanut? Eihän sillä ole väliä onko nuotittanut jonkin pätkän aamulla vai päivällä, nuotitushan tehdään kisaviikon alkupuolella järjestäjien antamien aikataulujen puitteissa.
@Dino vastasikin juuri sen mitä itsekin piti. Se nyt on sivuseikka, että mikä on oikea termi nuotin korjaukselle. :)
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Noilla powerien vedoilla sankarista nollaksi on aika lyhyt matka. Kysykää vaikka Furmoolta tai Suniselta, jotka ovat viimeisen parin vuoden aikana WRC2:ssa ylivoimaset voitot vetäneet powerin ulkoilulla vessanpöntöstä alas. Kallella on itseluottamus ja varmuus sillä tasolla, että kärsii tulla urku auki powereita. Tuskin käy enää edes mielessä, että tässähän voi viikonlopun duuni valua hukkaan viimeisellä ek:lla, kun päästää tulemaan lisäpisteiden kiilto silmissä. Ei siinä, antaa vain tulla varsinkin, kun sillä saat mm-sarjassa isoa etua muihin. Jos joskus on tarvis varmistella, niin perusvauhtikin riittänee melkein jokakerta jonkinlaisille lisäpisteille.

Ainoastaan Tänakilla tuntuu olevan samanlaista varmuutta riskien sovittamiseen. Hänkin monesti näyttää tulevan aivan hirveällä yrityksellä, mutta aika harvoin tulee suoranaisia ajovirheitä.
Vain Kalle itse tietää, kuinka kovalla riskillä hän powerin ajoi, mutta jos nyt olettaa, että powerin voittaakseen pitää tulla epämukavuusalueen ulkopuolella, niin olihan tuo typerä ja tarpeeton riskinotto. Siitä mettään tai auto rikki ja Evans johtaisi nyt MM-sarjaa viidellä pisteellä ja pääsisi loppukauteen vielä kahden täyden pistepotin putkessa. Versus jos Kalle ajaisi powerin körötellen niin MM-johto olisi kasvanut silti 27 pisteeseen eli olisi yhtä pe-la keskeytystä isompi marginaali.
Toki ei Evans eilen paljon sen enempää kakkossijaansa varmistellut.
 

Sambody

Jäsen
Vain Kalle itse tietää, kuinka kovalla riskillä hän powerin ajoi, mutta jos nyt olettaa, että powerin voittaakseen pitää tulla epämukavuusalueen ulkopuolella, niin olihan tuo typerä ja tarpeeton riskinotto. Siitä mettään tai auto rikki ja Evans johtaisi nyt MM-sarjaa viidellä pisteellä ja pääsisi loppukauteen vielä kahden täyden pistepotin putkessa. Versus jos Kalle ajaisi powerin körötellen niin MM-johto olisi kasvanut silti 27 pisteeseen eli olisi yhtä pe-la keskeytystä isompi marginaali.
Toki ei Evans eilen paljon sen enempää kakkossijaansa varmistellut.
Kyllähän se Kalle maalihaastattelussa tokaisi "I really went for it" ja maalin tulon jälkeisistä reaktioista oli myös pääteltävissä ettei nyt haluttu jättää muille kuin murusia kotiin vietäväksi Kreikasta.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Vain Kalle itse tietää, kuinka kovalla riskillä hän powerin ajoi, mutta jos nyt olettaa, että powerin voittaakseen pitää tulla epämukavuusalueen ulkopuolella, niin olihan tuo typerä ja tarpeeton riskinotto.
Mutta toisaalta, kuten kirjoitin, niin Kalle on nyt kahden kauden aikana kerännyt pelkästään powereilta parin ylimääräisen voiton verran pisteitä pahimpiin kilpailijoihinsa verrattuna. Eli ehkä hänellä on tuo riskitason hallinta suhteessa nopeuteen sillä tasolla, että hän pystyy nostamaan nopeuttaan juuri sen tarvittavan verran, että on powereilla tasaisesti kärkisijoilla, ilman että se menee liiallisen riskinoton puolelle. Hämmästyttävällä suoritusvarmuudella hän nimittäin on noita pisteitä kerännyt.

Kallen ajamisessahan on muutenkin aika paljon tuollaista kalkuloimista, että esim. perjantaisin ajaa yleensä huonolta lähtöpaikalta vähän varmistelevan näköisesti, eikä näytä ottavan mitään ylimääräisiä riskejä kun sillä ei ole hirveästi voitettavissa. Lauantaina sitten yleensä iskee kun pääsee ajamaan hyvältä lähtöpaikalta ja pisimmän ajopäivän aikana on yleensä ne vaikeimmat ja pisimmät pätkät, joissa on mahdollista vähän riskitasoa nostamalla ottaa isoja eroja. Ja varsinkin jos olosuhteet ovat vaikeat, niin Kalle näyttää usein pystyvän ajamaan napsua kovempaa kuin muut, ilman että näytetään vetävän vielä ihan limitillä tai vähän sen yli. Sunnuntaina sitten usein ajetaan taas juuri se mitä tarvitaan, kunnes tulee power stage, jolla vauhti nostetaan taas siihen lähelle limittiä.

Joo, onhan siinä tavallaan aina riski olemassa mitä lähemmäs limittiä mennään, mutta toisaalta se juuri erottaa mestarit näistä pelkästään hyvistä kuljettajista, että he kykenevät yleensä vetämään lähempänä sitä limittiä tasaisemmin ja varmemmin ilman lipsahduksia. Kun kuljettajalla on itseluottamus tapissa ja luottamus autoon ja ajamiseen hyvällä tasolla, niin he uskaltavat kyllä työntää ihan täysillä ilman että on koko ajan pelko perseessä, että lipsahtaakohan se nyt seuraavassa mutkassa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kallen ajamisessahan on muutenkin aika paljon tuollaista kalkuloimista, että esim. perjantaisin ajaa yleensä huonolta lähtöpaikalta vähän varmistelevan näköisesti, eikä näytä ottavan mitään ylimääräisiä riskejä kun sillä ei ole hirveästi voitettavissa. Lauantaina sitten yleensä iskee kun pääsee ajamaan hyvältä lähtöpaikalta ja pisimmän ajopäivän aikana on yleensä ne vaikeimmat ja pisimmät pätkät, joissa on mahdollista vähän riskitasoa nostamalla ottaa isoja eroja. Ja varsinkin jos olosuhteet ovat vaikeat, niin Kalle näyttää usein pystyvän ajamaan napsua kovempaa kuin muut, ilman että näytetään vetävän vielä ihan limitillä tai vähän sen yli. Sunnuntaina sitten usein ajetaan taas juuri se mitä tarvitaan, kunnes tulee power stage, jolla vauhti nostetaan taas siihen lähelle limittiä.
Juu, ja turhaa nillitystä tämä nyt tietysti on minulta kun tuli sekä voitto että powerin pisteet, mutta kyllä tuohon "kalkulointiin" myös vähän sopii vanha Tysonin viisaus, eli että:
Everyone has a plan until they get punched in the mouth.
Kallen tapauksessa siis kunnes vetää kärkipaikalta powerilla ulos.
Monet powerin pohjat on ollut hyvä statementtejä ja paljonhan niillä on pisteitä kerätty tosiaan, mutta eilinen oli minusta silti pistetilanne ja olosuhteet huomioiden tarpeeton riski.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Kyllähän Neuville on täydellisen ulkona: siinä ja tässä saako ylipäätään tuota 66 pistettä edes kasaan kolmesta kisasta, vaikka jatkaisi hyviä otteita. Esim. voitto ja pari kakkossijaa vaatisi silti vielä powerin pisteitä lisäksi.

Evans toki niin lähellä, että Kallen keskeytys avaisi saumat. Mutta muuten on tosi vaikea nähdä todellista kamppailua syntyvän. Nykyisessä sarjassa Kalle ajaa varmistellenkin sijoille 3.-5, joten Suomen kaltaista isoa kavennusta vaatii jostain kisasta. Ja voittoja tai vähintään podiumeja Evansille. Evans on ollut tasainen, muttei vauhdilla ole pystynyt oikein missään vaiheessa dominoimaan ja nyt pitäisi ottaa kolme podiumia ja mielellään pari voittoa. Kroatiassa Kalle ja Ogier putosivat nopeampiana edestä pois rengasrikkojen myötä ja Suomessa nopeammat Tänak ja Kalle niin ikään pois pelistä. Ei sillä, etteikö samaa voisi käydä uudestaan, mutta kerran tai edes kaksi ei oikein riitä vaan melkein vaatisi kolme kolmesta. Chile varmasti kertoo paljon, mutta jos katsoo vaikka kolmea viimeistä sorakisaa, niin kaikissa Kalle on ollut Evansia nopeampi jo auratessaan perjantaina.

Mitä powerin pisteiden yrittämiseen johtopaikalta tulee, niin asiaahan voi ajatella niin, että kun viidesti onnistuu viisi pistettä ottamaan, niin kuudennen voi ajaa lepikkoon. Toki tällaista leikittelyä, kun pikku varmistelullakin monesti saa ainakin jonkun pisteen, mutta eiköhän Kalle ole reilusti plussan puolella, vaikka joskus se päivä tulisikin, kun tuhoaa kisansa tuossa vaiheessa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mitä powerin pisteiden yrittämiseen johtopaikalta tulee, niin asiaahan voi ajatella niin, että kun viidesti onnistuu viisi pistettä ottamaan, niin kuudennen voi ajaa lepikkoon.
Nimenomaan noin se ei toimi kuin teoriassa. Eilisen powerin "tulos tai ulos" panos oli käytännössä 38 pistettä. Ts MM-johto on nyt 33 pistettä. Keskeytys ja Evans johtaisi 5 pisteellä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Nimenomaan noin se ei toimi kuin teoriassa. Eilisen powerin "tulos tai ulos" panos oli käytännössä 38 pistettä. Ts MM-johto on nyt 33 pistettä. Keskeytys ja Evans johtaisi 5 pisteellä.
Toisaalta samalla tavallahan se tulos tai ulos koskee myös Evansia. Ihan hyvin hän olisi voinut ajaa myös ulos.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toisaalta samalla tavallahan se tulos tai ulos koskee myös Evansia. Ihan hyvin hän olisi voinut ajaa myös ulos.
Juu, kuten aiemmin totesinkin.
Hän toki optimoi vauhtinsa eli otti kymmenyksellä yhden lisäpisteen. Kalle ajoi 2,4 sek turhan kovaa.
I must be fun at parties.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Nimenomaan noin se ei toimi kuin teoriassa. Eilisen powerin "tulos tai ulos" panos oli käytännössä 38 pistettä. Ts MM-johto on nyt 33 pistettä. Keskeytys ja Evans johtaisi 5 pisteellä.
Ja jos Kalle olisi varmistellut eilisen lisäksi Virossa ja Portugalissa, niin hänellä olisi 15 pistettä vähemmän. Ja Evansilla pari enemmän. Tottakai riskinoton kannattavuutta tulee tarkastella pidemmällä aikavälillä.

Edit.
Tai jos nyt varmistelullakin jotain pisteitä olisi tullut, niin sanotaan vaikka 10 pistettä vähemmän. Ja toki listaan voisi lisätä Monte Carlon, jossa edellä oli vain osa-aikakuski Ogier. Mutta pointtina se, että Kalle on selvästi valinnut taktiikaksi yrittää aina täysiä pisteitä, jos renkaat ym. antaa vaan saumaa. Ja vaikka riski joskus kostautuisi, niin mielestäni hän on on tehnyt ihan oikean ratkaisun. Tuo viisi pistettä on kuitenkin toistuessaan todella lihava potti.
 
Viimeksi muokattu:

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
@benicio

Mun mielestä jotenki typerää/naurettavaa nyt vielä jälkikäteen rueta taivastelemaan Rovanperän ajoa, ja samalla sanoa että "Evans optimoi ajonsa ja teki kymmenyksellä pohja-ajan" (vapaasti lainaten). Voi jeesus mä sanon. Onko hajuakaan että kuinka helppoa sellainen rallissa on? Eiköhän Evanskin tullut niin kovaa kuin pääsi. Hän taistelee maailmanmestaruudesta, ja haluaa jokaisen pisteen mikä on otettavissa. Powerin jälkeisessä haastattelussa Evans sanoi, että hän oli "a bit worried" Sordon suhteen, hän kun oli kaventanut eroa edellisellä pätkällä, ja tuli kyllä ihan täysiä hänkin ettei putoa kolmoseksi.
Samalla voisi myös Lapin ajoa kritisoida, hän se vasta tien täydeltä tulikin. Eikö se ollut typerää riskin ottoa?

Rovanperä on näyttänyt että perusvauhti on kovempaa kuin kenelläkään muulla. Kovempaa kuin esim. Tänakin tai Ogierin. Jos nyt Powerilla tulee pikkuriskillä, että varmistaa viisi lisäpistettä, niin mitä sitten? Kuluneen viikonlopunkin aikana Kalle sanoi moneen kertaan että täytyy ajatella mestaruustaistoa, eikä vain yhden rallin voittoa. Olen melko varma että hän sovitti riskitason sen mukaiseksi. Mielestäni hän on tullut isolla riskillä vain kerran, viime kaudella Kroatian Powerilla kun hän lähti ajamaan kakkospaikalta voitosta Tänakia vastaan. Silloinkin riskinotto kannatti.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Juu, kuten aiemmin totesinkin.
Hän toki optimoi vauhtinsa eli otti kymmenyksellä yhden lisäpisteen. Kalle ajoi 2,4 sek turhan kovaa.
I must be fun at parties.
Kukapa sitä tietää, mikä Evansilla oli yrityksen taso? Voi ihan hyvin olla, että Evansin yritys ja riskitaso oli vielä korkeammalla mutta ei vaan riittänyt. Evans taisteli kuitenkin edelleen Sordon kanssa kakkostilasta, joten en tiedä uskalsiko hän lähteä kovin paljoa "optimoimaan" vauhtiaan. Kaksi pistettä powerilta ajanut Sordo ainakin sanoi, että yritti ihan kaikkensa ja ei Evansinkaan puheista jäänyt sellainen kuva, että hän olisi mitenkään varmistellut koska siiinä olisi helposti käynyt niin, että olisi mennyt se kakkospaikkakin.

Yksittäisessä kisassa voi tosiaan miettiä, että oliko nuo viisi lisäpistettä riskin arvoiset, mutta kuten powerforward sanoo, niin asiaa pitää ehkä katsoa kuitenkin pidemmällä aikavälillä. Tosiasia on, että Kalle on nyt vajaan kahden kauden aikana ajanut powereilta yhteensä 86 pistettä Evansin 41 pistettä, Neuvillen 45 pistettä ja Tänakin 51 pistettä vastaan. Kyllä Kalle on ajanut eniten pisteitä myös ilman noita powerilta kerättyjä pisteitä, joten välttämättä niiden puuttuminen ei muuttaisi järjestystä, ja sinällään nuo muutamat pisteet saattavat tuntua melko merkityksettömiltä, mutta kyllä näillä powerin täystyrmäyksillä ja piste-eron repsahtamisella on myös psykologinen merkitys kilpailijoihin. Kyllä se on kuitenkin psykologisesti hieman eri asia lähteä kilpailuun esim. 31 pisteen takamatkalta verrattuna 24 pisteen takamatkaan, koska toisessa vaihtoehdossa sinulla on mahdollisuus yhdellä onnistumisella nousta ohi, mutta toisessa vaihtoehdossa jäät edelleen taakse.

Kallella on tuo kyky pystyä iskemään kilpailijoille todella luu kurkkuun juuri näillä powereilla ja joillakin tietyillä vaikeissa olosuhteissa ajettavilla pätkillä, ja sen psykologista merkitystä MM-taistelussa ei pidä väheksyä vaikka sinällään pisteiden vaikutus niissä ei olisikaan niin iso.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mun mielestä jotenki typerää/naurettavaa nyt vielä jälkikäteen rueta taivastelemaan Rovanperän ajoa, ja samalla sanoa että "Evans optimoi ajonsa ja teki kymmenyksellä pohja-ajan" (vapaasti lainaten). Voi jeesus mä sanon.
Hyvä jos pidit sitä naurettavana, koska se oli vitsi.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
I must be fun at parties.
Kymmenen pistettä ja yksi kymmenys itseironiasta! Olihan se Kallelta perisuomalaisesti väärin voitettu. Että kehtasikin lypsää vielä viisi lisäpistettä.

Ei mennyt mielestäni lähellekään viime kauden Kroatian powerin riskitasoa, jos tällainen nyt nojatuolista sallitaan, mutta suuret mestarit osaavat syöttää tällaisia statement-ajoja silloin kun sellaisen paikka on.

Aamun ekan EK:n jälkeisessä haastattelussa Kalle taisi mainita, että on aivan hemmetin hankala kruisailla näytösajovauhtia, kun otti takkiin ~30s ja arvatenkin säästeli renkaita juurikin powerille. Ei varmasti ajellut poweria ihan luu pihalla -tyyliin, mutta kyllä Kallen ajamisesta huokuu se, että pystyy vetämään hirveällä luottamuksella lähempänä limittiä kuin kukaan muu, paitsi ehkä Tänak.

Joskus roiskuu silti, kuten Jyskälässä, mutta mahdoton tuosta tyylistä on olla tykkäämättä, että ratkaisevilla EK:illa pyrkii aina työntämään kokonaisen rivin spare ribsejä kilpakumppanien kurkkuun.
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, Philadelphia Flyers
Jos nyt miettii, että ralliviikonlopussa on se parikymmentä pätkää, joista muutenkin kilpailutilanne ja taktiikka määrittelee kourallisen joissa ajetaan sitten tosissaan "isoa kovaa". Toki parhaillaan lähes koko viikonloppu, kuten viime vuonna Suomessa. Mutta joka tapauksessa: kilpailuformaatti on sitten arvostanut yhden pätkä peräti viiden MM-pisteen arvoiseksi. Olisihan se sulaa tyhmyyttä olla panostamatta tuohon, ellei renkaat, sää, ajopaikka, auton kunto tai joku muu erityinen syy sitä estä.

Enkä nyt tiedä aliarvoinko kohtalokkaan ulosajon todennäköisyyttä, mutta pidän sitä kuitenkin kohtuullisen pienenä, ellei keli näyttele suurta roolia. Pätkä on kuitenkin yleensä paremmanpuoleisessa kunnossa ja ajettu jo kerran läpi. Toki pienestä se noissa nopeuksissa on aina kiinni, mutta eipä noita huippukuskeja ole juuri ulos ajanut, vaikka eilenkin oikeastaan kaikki ajoi täysiä.
 

Sambody

Jäsen
Kallen ajamisessahan on muutenkin aika paljon tuollaista kalkuloimista, että esim. perjantaisin ajaa yleensä huonolta lähtöpaikalta vähän varmistelevan näköisesti, eikä näytä ottavan mitään ylimääräisiä riskejä kun sillä ei ole hirveästi voitettavissa. Lauantaina sitten yleensä iskee kun pääsee ajamaan hyvältä lähtöpaikalta ja pisimmän ajopäivän aikana on yleensä ne vaikeimmat ja pisimmät pätkät, joissa on mahdollista vähän riskitasoa nostamalla ottaa isoja eroja. Ja varsinkin jos olosuhteet ovat vaikeat, niin Kalle näyttää usein pystyvän ajamaan napsua kovempaa kuin muut, ilman että näytetään vetävän vielä ihan limitillä tai vähän sen yli. Sunnuntaina sitten usein ajetaan taas juuri se mitä tarvitaan, kunnes tulee power stage, jolla vauhti nostetaan taas siihen lähelle limittiä.
Perjantain "varmistelu" kärkiautona lienee huonon lähtöpaikan luoma illuusio. Perjantai on se päivä, kun Kalle näyttää poikkeuksellisuutensa pysyessään näissä ralleissa edes jollakin tavalla kärkitaistoissa mukana. Esim Kreikassa, kun pätkiä katseli perjantailta niin kyllä siellä mutkia aika raikkaasti pussille meni, mikä viittaa että niitä pidon rajoja on haettu ihan tositarkoituksella. Suomessa vaikka Kalle ei muistanutkaan tilanteita sattuneen ennen ulosajoa, niin tuli jo päivän ensimmäisellä 2- 3 rengasta tieltä ulkona paikoitellen. Lauantaisin saattaa vauhti hämätä meitä, kun joku putsaa uraa edellä niin sillä kovalla omalla vauhdillakin pystyy kärkiaikoihin.

Kallen perusvauhti on kyllä niin älyttömän kovaa, että vaikea sitä on aina sanoa kuinka paljon yritystä on. Eilenkin taisi erot tulla lopulta siinä, että pidon rajat löytyivät muita paremmin. Monen muun ajo näytti omaan silmään paljon aggressiivisemmalta mikä monesti näkyy negatiivisesti kellossa, kun paikoittain vauhtia ja yritystä on vähän turhankin paljon.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja sikäli Kallena on kivaa, että vaikka olisi eilen ottanut ne turvalliset 25 pistettä ja kasvattanut MM-johtoa, niin oltaisiinko täällä kritisoimassa että varmistelu oli virhe ja kyllä suuret mestarit olisi yrittäneet maksimipisteitä?

Eikä power stage toki ollut Kreikan rallin se juttu, vaan se kuinka virheettömästi ja ongelmitta Kalle ajoi koko kisan. Ogierillakin kolme rengasrikkoa yhdellä pätkällä, siinä on tietysti huonoa tuuriakin, mutta jos hän ajaisi maailmanmestaruudesta, niin varmaan joku sisäkurvi jäisi leikkaamatta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
mutta suuret mestarit osaavat syöttää tällaisia statement-ajoja silloin kun sellaisen paikka on.
Täysin samaa mieltä. Kyllä Neuville, Evans, Lappi jne. ovat hyviä ja nopeita kuljettajia, jotka pystyvät mestaruudesta taistelemaan kun kaikki osuu kohdalleen, mutta nämä Loebin, Ogierin ja Kallen kaltaiset kuljettajat ovat sitten näitä erityistapauksia, jotka eivät pelkästään ota voittoa kun siihen tulee paikka, vaan pystyvät sen lisäksi työntämään paikan tullen vastustajalle luun kurkkuun. Poikittain.

Kuten sanoin, niin näillä "statement-ajoilla" on niiden muutamien lisäpisteiden lisäksi suuri psykologinen merkitys. Se on vastustajalle aika lannistavaa mestaruustaistelua ajatellen, kun yrität nipistää piste-eroa kiinni mahdollisimman paljon ja vedät powerin läpi yrkkä ihan täysillä, ja sitten toinen tulee ja vetää sen 2,5 sekuntia päihin vaikka ei olisi edes pakko. Tai kun käydään tiukkaa sekuntitaistelua kisan voitosta, tulee joku karmeissa olosuhteissa ajettava pitkä pätkä, ja toinen vetää sillä yhdellä pätkällä parikymmentä sekuntia pannuun.

Näillä suurilla mestareilla on vaan tuo perus-suoritusvarmuus niin korkealla tasolla, että he pystyvät tarvittaessa (hallitusti) vähän riskitasoa nostamalla lyömään muille totaalisesti luun kurkkuun. Välillä siinä roiskuu ja tulee se kallis virhekin, mutta pitkässä juoksussa jäädään yleensä reilusti voiton puolelle.
 

Sambody

Jäsen
Hyvä huomioida myös, että tuollainen vauhtipotentiaali taatusti vaikuttaa henkisesti kilpakumppaneihin, kun siellä on tiedossa, että milloin vain saattaa lävähtää taululle ihan omille sekunttiluvuilleen meneviä aikoja. Nykyään, kun ei saa autohin pätkiltä väliaikoja, niin huono siinä on riskejä muiden vältellä lauantai aamuisin, kun mahdoton sanoa kuinka kovaa Kalle on edellä mennyt. Ja sitten kun lähetään niitä rajoja testaamaan, niin alkaa useammin tilanteita tulla silmille.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kallen tapauksessa siis kunnes vetää kärkipaikalta powerilla ulos.
Monet powerin pohjat on ollut hyvä statementtejä ja paljonhan niillä on pisteitä kerätty tosiaan, mutta eilinen oli minusta silti pistetilanne ja olosuhteet huomioiden tarpeeton riski.
No nythän oli vielä varaakin riskejä ottaa, kun kisoja on jäljellä. Powerpisteillä voi olla jollakin todennäköisyydellä merkitystä, mahdollisella ulosajolla voi olla merkitystä hieman suuremmalla todennäköisyydellä, ja sitten on sekin todennäköisyys että Kalle voittaa sarjan kuitenkin vaikka olisi eilen Powerilla ulos vetänyt.

Jos kauden viimeisessä osakilpailussa olisi sama pistetilanne, niin sitten minäkin suosittelisin että unohdetaan se Powerin hauiksen näyttö ja varmistetaan voitto
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ei mennyt mielestäni lähellekään viime kauden Kroatian powerin riskitasoa, jos tällainen nyt nojatuolista sallitaan, mutta suuret mestarit osaavat syöttää tällaisia statement-ajoja silloin kun sellaisen paikka on.
Se on se kuuluisa "Maximum attack".
Eikä muuten Kalle tainnut eilisellä Power stagella vielä edes tarvita sitä.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Kaikella kunnioituksella tulkaahan osoittamaan mulle joku muu laji missä ns.”eläkeläinen” tulee aina silloin tällöin kuin huvittaa takaisin kisaamaan ja vielä yleensä voittaa tullessaan.

Pitääkö joku tämänhetkistä rallin MM-sarjaa huippu-urheiluna jossa käytännössä 3-4 kilpailijaa kisaa voitosta ja sekin jää saamatta siinä tapauksessa jos Ogier vaivautuu paikalle?
Tähän unohtui laitella omia kommentteja.

Ogier tulee siis niihin ralleihin mukaan jotka tuntee erittäin hyvin ja tietää että pärjää. Ei ole missään nimessä eläkkeellä vaan ajaa ralleja omaan pussiin enää harvennetusti.

Se taas tarkoittaa sitä että pääsee aina hyvällä lähtöpaikalla ajamaan, voi ajaa paineettomaasti ilman mm-haaveita, unohtamatta että ajaa sarjan parhaalla autolla.

On toki hyvä kuski edelleen mutta ei ole sarjan paras enää. Tilastot tässä hämää vähän.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Taisi se Subaru-huhu olla lopulta siis vaan jonkinlainen paniikkiratkaisu jolla saatiin Fordin/M-Sportin lopettamislööpit korvattua edes hetkeksi?
Tai siis menikö se jotenkin niin, että Toyoda oli FIA:n puheenjohtajalle maininnut että hän voi koittaa maanitella Subarua mukaan, jos ne vaikka ottaisi Toyotalta moottorin. Mitään sen pitävämpää tietoa ei Subarun aikeista ole, ja Toyodallakaan ei välttämättä enää ihan niin isoa päätösvaltaa, ainakaan Subarun asioista.
Eihän Subarulla ole edes sarjaan sopivaa henkilöautomallia, eikös WRX/Impreza ole aika isoja autoja verrattuna Yaris/i20/Pumaan?
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eihän Subarulla ole edes sarjaan sopivaa henkilöautomallia, eikös WRX/Impreza ole aika isoja autoja verrattuna Yaris/i20/Pumaan?
Taitaa BRZ olla ainoa Subarun mallistossa, joka on edes jotakuinkin lähellä näitä nykyisiä Rally1-autoja. Ja siinäkin pituutta n. 30 cm enemmän kuin esim. Yariksessa. Enkä sitten tiedä muutenkaan tuon kaksipaikkaisen coupén soveltuvuutta nykypäivän rallikäyttöön, vaikka onhan noita BRZ/Toyota GT86:ia jonkin verran rallikäytössäkin tainnut olla.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Eihän Subarulla ole edes sarjaan sopivaa henkilöautomallia, eikös WRX/Impreza ole aika isoja autoja verrattuna Yaris/i20/Pumaan?

Taitaa BRZ olla ainoa Subarun mallistossa, joka on edes jotakuinkin lähellä näitä nykyisiä Rally1-autoja. Ja siinäkin pituutta n. 30 cm enemmän kuin esim. Yariksessa. Enkä sitten tiedä muutenkaan tuon kaksipaikkaisen coupén soveltuvuutta nykypäivän rallikäyttöön, vaikka onhan noita BRZ/Toyota GT86:ia jonkin verran rallikäytössäkin tainnut olla.

Rally1-luokassa autojen kokoa saa skaalata, kuten esim. M-Sport on tehnyt Puman kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös