Ralliketju

  • 1 688 694
  • 13 413

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Itse asiassa se oli ihan kuskin vika kun olivat valinneet väärät asetukset sille pätkälle... Olisi pitänyt olla ek7 asetus kun olivat laittaneet ek8:n asetukset...
Ok, tuota en tietänyt. Selkeä huolimattomuus virhe siis, josta voisi antaa isommankin aikasakon.

Tänakin saama 5min aikasakon sääntöpykälä menee FIA:n pohdintaan. Tuo on kyllä kohtuuton rangaistus kuskille. Mielestäni ennen kisan varsinaista alkua tuota rangaistusta ei pitäisi jakaa ollenkaan. TC0 on se kohta, josta kisa käynnistyy. Nykysääntöjen mukaan taitaa olla katsastus se kohta, joka lasketaan kilpailun aloitukseksi.
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
"Vuoden 2023 Secto Rally Finland alkaa spektaakkelimaisella seremoniallisella lähdöllä jo keskiviikkoiltana 2.8. klo 18.20 alkaen. Aivan Paviljongin huoltoparkin vieressä Jyväskylän satamassa järjestettävä koko perheen tapahtuma tuo fanien lähelle niin kuskit, tiimit kuin kattavan viihdekattauksen. Esiintymässä ovat Ilmavoimat Midnight Hawks, Big Band sekä Stig!"
Aika kovan nimen ovat haalinut, mutta se olikin Stig eikä Sting.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika kovan nimen ovat haalinut, mutta se olikin Stig eikä Sting.
No Top Gear on edelleen sen verran suosittu rallifanien piirissä että eiköhän se Stig kelpaa ihan hyvin...

I'll get my coat...
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tänakin saama 5min aikasakon sääntöpykälä menee FIA:n pohdintaan. Tuo on kyllä kohtuuton rangaistus kuskille. Mielestäni ennen kisan varsinaista alkua tuota rangaistusta ei pitäisi jakaa ollenkaan. TC0 on se kohta, josta kisa käynnistyy. Nykysääntöjen mukaan taitaa olla katsastus se kohta, joka lasketaan kilpailun aloitukseksi.

Toisaalta jos osia saisi vapaasti vaihtaa miksi pitää katsastusta ennen kisaa. Vähän kaksipiippuinen juttu. Tosin pitäisikö juuri kuskia rangaista tuota 5 minuuttia on sitten toinen juttu. Todennäköisesti vaikka olisi selkeästi pienempi rangaistus harva sitä tekisi ihan huvikseen jos moottoreiden määrä noin rajattu.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Katsastuksessa katsotaan että kaikki tarvittavat osat on sinetöity ja että ne sinetit on ehjät. Siksi lähtökohtaisesti niitä osia ei voi katsastuksen jälkeen vaihtaa kun se vaatii sinetin rikkomisen. Nuo WRC teamit on kuitenkin niin tiukan seulan alla kokoajan noiden osien suhteen että kokoajan on tiedossa mikä osa siinä autossa on kiinni. Koneita on 2/kausi joten eiköhän FIA:n katsastajat ole kartalla mikä kone on menossa ja missä. Toisaalta hyvin harvinainen tilanne on tuollainen että katsastuksen jälkeen kone hajoaa. Ne on yleensä kyllä erittäin hyvin testattu ja koeponnistettu ennen kisaa joten viat normaalisti löytyy jo ennenkuin autoa laivataan kilpailupaikkakunnalle. Ehkä tuo shaken ajaminen katsastuksen jälkeen puoltaa sitä että jos kone hajoaa niin sen voisi vaihtaa ilman rangaistusta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ok, tuota en tietänyt. Selkeä huolimattomuus virhe siis, josta voisi antaa isommankin aikasakon.

Tänakin saama 5min aikasakon sääntöpykälä menee FIA:n pohdintaan. Tuo on kyllä kohtuuton rangaistus kuskille. Mielestäni ennen kisan varsinaista alkua tuota rangaistusta ei pitäisi jakaa ollenkaan. TC0 on se kohta, josta kisa käynnistyy. Nykysääntöjen mukaan taitaa olla katsastus se kohta, joka lasketaan kilpailun aloitukseksi.

Näissä voisi rangaista tallia, eikä kuskia. Siis jos moottori pitää vaihtaa...

Kuskia kohtaan aika raju ratkaisu, 5 min aikasakko. Vähän sama kuin Fordeja rangaistiin kaudella 2007 Portugalin rallissa. Jälkikatsastus toi 5 min aikasakon kun sivulasit 0,5 mm liian ohuet..
Taitaa olla aika tarkat mittalaitteet kun havaitsevat puolen millin eron mittauksessa. Se menee jo mittausvirheen piikkiin ?

Onneksi Markus hävisi kauden mestaruuden 4 pisteellä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Näissä voisi rangaista tallia, eikä kuskia. Siis jos moottori pitää vaihtaa...

Kuskia kohtaan aika raju ratkaisu, 5 min aikasakko. Vähän sama kuin Fordeja rangaistiin kaudella 2007 Portugalin rallissa. Jälkikatsastus toi 5 min aikasakon kun sivulasit 0,5 mm liian ohuet..
Taitaa olla aika tarkat mittalaitteet kun havaitsevat puolen millin eron mittauksessa. Se menee jo mittausvirheen piikkiin ?

Onneksi Markus hävisi kauden mestaruuden 4 pisteellä.
Niillä on kalibroidut mittavehkeet. Meidät hylättiin Jyskälän katsastuksessa 10v sitten kun roiskeläpät oli 3,7mm kun sääntö sanoo minimi 4mm. Eikun uusia läppiä tekemään että päästiin viivalle...

Ei säännöt vaikeita ole mutta se on ongelma että säännöt ei ole samat kaikille. Muuan Loeb pääsi muutaman kerran kuin koira veräjästä kun taas Marcuksen auto syynättiin kyllä tarkkaan ja tasan sääntöjen mukaan...
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Kyllähän tuossa Lapilla tuntuu olevan ongelmia nousta aivan sinne kärkikamppailuun, yksittäisiä hyviä kisoja mutta varsinkin sorakisoissa pitäisi pystyä hyödyntämään hyvä lähtöpaikka. Neuville taas tuntuu joka kausi nappaavan ainakin sen 2-3 voittoa ja tasaisia sijoituksia joka rallissa. Suomi taitaa olla ainut jossa vauhti ei riitä mutta yleensä tuo sielläkin 4-5 sijoilla auton maaliin. Tasaisuus juuri eri alustoilla on se juttu tuossa. Se aivan nappikausi tietenkin puuttunut jolla mestaruus sitten tulisi, mutta aika aliarvostettu tuntuu olevan. Lapilla on kyllä todella paljon vielä tekemistä vaikka Suomessa voiton ottaisi.

Meksikossa johti sorakisaa ennen ulosajoaan ja Safari katkesi tallin mokailuun. Muissa sorakisoissa podiumilla ja Ruotsissakin se olisi ollut hyvin lähellä ilman Pirellin renkaiden sulamista.

Neljässä kisassa kahdeksasta podiumilla ja ilman itsestä riippumattomia ongelmia olisi varmaan vähintään yksi podiumpaikka lisää.
Jos tämä ei ole kärkikamppailua, niin mitä sitten? Virossakin ajoi ihan tasapäin kaikkien muiden kanssa paitsi Kallen. Jolle ei pärjännyt kukaan muukaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meksikossa johti sorakisaa ennen ulosajoaan ja Safari katkesi tallin mokailuun. Muissa sorakisoissa podiumilla ja Ruotsissakin se olisi ollut hyvin lähellä ilman Pirellin renkaiden sulamista.

Neljässä kisassa kahdeksasta podiumilla ja ilman itsestä riippumattomia ongelmia olisi varmaan vähintään yksi podiumpaikka lisää.
Jos tämä ei ole kärkikamppailua, niin mitä sitten? Virossakin ajoi ihan tasapäin kaikkien muiden kanssa paitsi Kallen. Jolle ei pärjännyt kukaan muukaan.

Noh ei tuo minusta silti mitenkään näytä siltä että olisi lyömässä Neuvillen asetelmaa tallissa jos jossain kisassa kärjessä hetken ajanut ja muutama podium sijoitus. Enemmän kivalta kakkoskuskin kuskilta joka hyvä tiimipelaaja tallille.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Noh ei tuo minusta silti mitenkään näytä siltä että olisi lyömässä Neuvillen asetelmaa tallissa jos jossain kisassa kärjessä hetken ajanut ja muutama podium sijoitus. Enemmän kivalta kakkoskuskin kuskilta joka hyvä tiimipelaaja tallille.
Eipä tuo Neuvillen touhu sen enempää ykköskuskin tekemiseltä vaikuta. Koko kauden kivoja ynnämuu sijoja ja nyt yksi onnistuminen sorarallista kun Lappi laittoi Thierrylle setupin kuntoon. Ihan kiva, mutta ei riitä. Ei tule olemaan koskaan mestari. Ei vaikka Kalle lopettaisi. Evans, Tänak tai Lappi korjaisi siinä vaiheessa potin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eipä tuo Neuvillen touhu sen enempää ykköskuskin tekemiseltä vaikuta. Koko kauden kivoja ynnämuu sijoja ja nyt yksi onnistuminen sorarallista kun Lappi laittoi Thierrylle setupin kuntoon. Ihan kiva, mutta ei riitä. Ei tule olemaan koskaan mestari. Ei vaikka Kalle lopettaisi. Evans, Tänak tai Lappi korjaisi siinä vaiheessa potin.

Niin no jos kuski ottanut 18 voittoa, 60 podiumia, 5x ollut MM-kakkonen niin miksipä ei siitä mestaruudestakin ajaisi siinä missä muut. Eniten vaan näyttänyt ettei Ogierille tai Rovanperälle niitä huonoja kausia juuri tule että olisi sen potin päässyt sitten seuraavana nappaamaan.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Neuvillen kohdalla olen miettinyt välillä, että koska Hyundailla huomataan se, että siellä on pelattu jo monta vuotta väärää hevosta? Talliin palkattiin kyllä maailmanmestari Tänak, mutta käsittääkseni hänelle ei missään vaiheessa sitten annettu mahdollisuutta kehittää autoa haluamaansa suuntaan, koska se oli eri suunta mitä Neuville halusi. Ja vaikka Tänak taustajoukkoineen osaa olla itsekin aika hankalia mulkkuja, niin käsittääkseni Neuvillen leiri myös aika aktiivisesti hiekoitti Tänakin tietä ja asemaa tallissa.

Neuville on kyllä nopea kuljettaja, onhan hän pystynyt ajamaan ihan tasapäisesti Ogieria, Rovanperää, Tänakia jne. vastaan ja myös voittanut heidät aika ajoin. Mutta häneltä puuttuu silti se jokin, joka erottaa mestarit näistä "vain hyvistä" kuljettajista. Itse lasken Neuvillen samaan sarjaan Evansin kanssa, eli ovat kuljettajia jotka kykenevät ehkä yhteen mestaruuteen jos kaikki taivaan merkit asettuvat oikeaan asentoon, mutta heidän mestaruutensa vaatisi jo vähän apua (eli epäonnea) muilta. Ogier, Rovanperä ja Tänak ovat sitten niitä kuljettajia, jotka pystyvät ottamaan ohjat myös omiin käsiinsä. Näille kuljettajille sattuu kyllä joskus myös virheitä, mutta he eivät ryssi samalla tavalla ratkaisevissa paikoissa, kuten Neuvillelle ja Evansille on käynyt toistuvasti.

Lapin kohdalla en osaa oikein vielä ihan tarkkaan sanoa, mihin hänet asemoisi. Ehkä enemmän tuohon Neuvillen ja Evansin kastiin, kuin tuon mestarikolmikon joukkoon. Lappi ei ole vielä oikein saanut sellaista asemaa missään, että hänen asemansa tallissa olisi sementoitu ja hän saisi viedä autoa ja tallin toimintaa haluamaansa suuntaan, joten ei osaa sanoa kuinka hän pystyisi toimimaan ykköskuskin asemassa, kun tallin tuki olisi hänen takanaan. Mutta pieni epäilys minulla on, että näinköhän Esuppi kuitenkaan pystyisi tuohon mestarikastiin nousemaan.

Hyundain kannalta tilanne sikäli nykyisellään hankala, että he taitavat olla vähän jumissa Neuvillen kanssa. Neuville on sen verran nopea ja laadukas kuljettaja, että vaikea häntä on poiskaan potkia kun noita parempia kuljettajiakaan ei niin montaa ole ottaa tilalle. Rovanperän uskon pysyvän tiukasti Toyotalla, en tiedä miten pahasti Tänakin kanssa paloi sillat, ja Ogier tuskin haluaa enää ajaa täyttä sarjaa ja vaihtaa Hyundaille. Mutta toisaalta sitten tuntuu, että Neuvillen vahva asema Hyundailla saattaa jopa jarruttaa tallin kehitystä, ja ehkä auton kehitystyössä kannattaisi kuunnella enemmän muita kuljettajia. Varsinkin, mikäli nuo Lapin puheet pitävät paikkansa, että Viron säädöt olivat täysin hänen käsialaansa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
2019 Viimeksi. Mänttä 200-ralli järjestettiin alunperin talvikisana, 80-luvun puolivälissä sitten se vaihtui 2000-luvun alkupuolelle asti tuohon loppukesälle ennen Jyväskylää. Ilmeisesti kun tallien kalenterit eivät enää oikein sopineet "testikisalle, ruvettiin Mänttään ajamaan taas myös talvisin.

9.8.97 ajettiin historian XXXII
24.8.13 puolestaan XXXX

eli aika nihkeesti ollut. Eikä tuon 13 vuoden jälkeen montaa oo ollut.
 

Sambody

Jäsen
En tiedä onko siellä ollut realistisesti tarjolla parempaa heppaa kuin Neuville. Tänak joo saatiin remmiin, mutta tuntuu olevan niin raskas persoona, että noinkohan pidemmän päälle hänen kalustosta valituksensa ja tiimin potkimisensa yms ajaa todella tiimiä eteenpäin. Kuskina tosiaan Ott on ihan fantastinen ja varmaan Kallen kanssa kokonaisvaltaisin sillä napsun muita kovemmalla vauhtikapasiteetilla soralla.

Kuitenkaan Loebejä, Ogiereja ja Kalleja ei ihan joka oksalla kasva. Tuolta kolmikolta on nokkaan ottaneet aika moni aikansa parhaista kuljettajista vaikka lähelle ovat mm-taisteluissakin päässeet.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hyundai koitti Oliverista saada seuraava mestaria mutta kuten nähty, se oli panostus väärään hevoseen. Ensivuodellehan Huyndai tuo ainakin joihinkin kisoihin neljättä autoa joten selkeästi heillä on halu kasvattaa nuorista seuraavaa kuskisukupolvea nousemaan Rally1 kärkeen. Növillekin alkaa muutaman vuoden kulutta olla jo kuskina eläke iässä...
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tänak joo saatiin remmiin, mutta tuntuu olevan niin raskas persoona, että noinkohan pidemmän päälle hänen kalustosta valituksensa ja tiimin potkimisensa yms ajaa todella tiimiä eteenpäin.
Välttämättä ei aja. Mutta en tiedä, onko tuo Neuvillen jo monenkin ihmisen huhuilema nurkkakuntaisuus sekään yhtään parempi tallin kehityksen kannalta. Monesti tuollainen "suora mulkkuus" saattaa olla parempi vaihtoehto kuin nurkkakuntainen kyräily ja tiiimin jakaminen toisiaan vastaan taisteleviin leireihin.

Mutta kuten sanottu, niin Hyundailla ei välttämättä ole oikein parempaakaan vaihtoehtoa. Neuville on kuitenkin sen verran laadukas kuljettaja, että hänen vaihtamisensa johonkin ihan arpakorttiin voisi olla askel taaksepäin, ja nuo Neuvillea paremmat kuljettajat ei välttämättä ole Hyundain saavutettavissa. Mutta en tiedä, auttaisiko sitten asiaa mikäli Neuvillen sananvaltaa ja asemaa tallissa vähän pienennettäisiin, koska ei tämä nykyiselläkään taida oikein toimia.

Mutta on tuo Rovanperä-Toyota -yhdistelmä kyllä niin älyttömän vahva, että välttämättä mitkään peliliikkeet ei saisi Neuvillea ja Hyundaita nostettua sen rinnalle saati edelle. Se vaatisi jonkun samanlaisen poikkeuksellisen tason kyvyn kuljettajaksi. Solbergista sellaista povattiin, mutta Oliverin taustajoukot taisivat kiirehtiä liikaa ja kehitys otti isosti takapakkia. Ei Solberg vielä mikään menetetty tapaus ole, mutta näkisin hänet nykyisellään kuitenkin aika pitkän tähtäimen projektina.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Tänak on perunut osallistumisensa Tampereella ajettavaan HYAcenter-ralliin. Tilalle tulee Loubet. Pikkasen alkaa haiskahtamaan, että virolaiskuljettaja on lyömässä hanskoja tiskiin tämän kauden osalta. Rallit.fi sivustolla on Tänakin kommentteja.

– En tiedä, onko meillä oikein mitään mahdollisuuksia kehittää autoa tässä ajassa. Jotain pientä säätöä voi toki tehdä, koska onhan Suomi erilainen kisa kuitenkin. Ei meillä mitään uutta ole kuitenkaan tarjolla. Olemme maksimitasolla tällä hetkellä, eikä tiimillä ole mitään uusia suunnitelmia. En usko, että voimme tehdä paljoa enempää. Testaamme yhden päivän ja haemme säätöjä, mutta ei meillä ole keinoja saada lisää suorituskyky.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hyundai koitti Oliverista saada seuraava mestaria mutta kuten nähty, se oli panostus väärään hevoseen.
Ei välttämättä ollut panostus väärään hevoseen, mutta liian paljon, liian nopeasti tuli Oliverille. Viime kausi olisi ehdottomasti pitänyt ajaa kakkosluokasta ja tälle kaudelle tehdä nostoa pääluokkaan, jos tulokset olisivat antaneet myöden. Hyundai ja Solbergin taustajoukot hosuivat ja tulos on nyt tässä. Oliver ei ollut valmis. Kalleen jos vertaa niin mies voitti kuitenkin wrc2-luokan mestaruuden 2019 ja ajoi sarjaa jo 2018. 2020 kaudelle sitten nousi Toyotan kolmosautoon. Solbergissa on kuitenkin potentiaalia ja nuori kaveri vasta kyseessä. Aikaa on vielä nousta huipulle.
 

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

FIA:n pomo oli ehdottanut, että Toyotan ja Hyuandain pitäisi ottaa myös rangaistukset kuljettajille, jotta Tänak saataisiin kamppailuun mukaan. Eihän tuossa ehdotuksessa ole mitään järkeä. Juttu on maksumuurin takana.
 

FIA:n pomo oli ehdottanut, että Toyotan ja Hyuandain pitäisi ottaa myös rangaistukset kuljettajille, jotta Tänak saataisiin kamppailuun mukaan. Eihän tuossa ehdotuksessa ole mitään järkeä. Juttu on maksumuurin takana.

Miksi ihmeessä tehdä tästä näin monimutkaista, jätettäisiin suoraan vaan kaikki rangaistukset jakamatta.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei välttämättä ollut panostus väärään hevoseen, mutta liian paljon, liian nopeasti tuli Oliverille. Viime kausi olisi ehdottomasti pitänyt ajaa kakkosluokasta ja tälle kaudelle tehdä nostoa pääluokkaan, jos tulokset olisivat antaneet myöden. Hyundai ja Solbergin taustajoukot hosuivat ja tulos on nyt tässä. Oliver ei ollut valmis. Kalleen jos vertaa niin mies voitti kuitenkin wrc2-luokan mestaruuden 2019 ja ajoi sarjaa jo 2018. 2020 kaudelle sitten nousi Toyotan kolmosautoon. Solbergissa on kuitenkin potentiaalia ja nuori kaveri vasta kyseessä. Aikaa on vielä nousta huipulle.
Kallen ja Oliverin ero oli se että Kalle oli täysin dominoiva kuljettaja WRC2 luokassa ennen nousuaan WRC luokkaan. Oliver ei ole sitä vieläkään. Nopea kyllä, mutta liian virhe herkkä. Kallen kehitys hämäsi aika paljon koska ei tuollaista teinitähteä toista tule. Suurin osa kuskeista on valmiita vasta lähempänä kolmeakymmentä ja tuo lyhyt tempoinen säntäily mitä Solbergin perheessä on harrastettu Petterin ajoista lähtien, ei anna kovin suuria ennakko odotuksia siihen että pitkäjännitteisyys riittäisi Oliverin kohdalla siihen saakka...
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Tavallaan ymmärtää tuon kiireen Oliverin kohdalla. Kalle teki tuloaan rallin huipulle ja mikä olisi ollut mahtavampaa kuin nuori taistelupari kisaamaan keskenään. Toki tuossa taidettiin sekä yliarvioda Oliverin potentiaali sekä vastaavasti aliarvioida Kallen. Mutta niinkuin sanottu niin nuorihan Oliver vielä on, Kallen täysin poikkeuksellinen lahjakkuus on saanut ehkä joiltain unohtumaan sen että ei noin nuorena yleensä olla huipulle noustu vaan vasta kypsemmällä iällä.
 

Sambody

Jäsen
Oliverin vauhti on kyllä ollut hyvin lupaavaa tällä kaudella. Virossa taisi olla hieman huonoa tuuriakin auton lahoaminen? Kuitenkin mielestäni osoittanut, että vauhtireserviä löytyy, kun ajanut tällä kaudella pääsääntöisesti kovia kuskeja vastaan WRC2-luokassa. Rutosti vielä kilometrejä kokemuspankkiin, niin eiköhän hänestä hyvä kuljettaja ylimmälle tasolle saada.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Joo ja edelleen kyllä puhutaan vain 21v kaverista, Harva kuski alle 25v iässä saanut täyttä kisaohjelmaa päätasolla. Mestaruuteen kyllä vaadittaisiin henkisen puolen kasvamista, mutta en yhtään ihmettelisi että ainakin voisi MM-kisoja tulevaisuudessa voittaa. En ihmettelisi vaikka saattaisi olla yksi niitä ainoita jotka tulevaisuudessa saattaisi pystyä Rovanperää haastaan (ottaen huomioon että esimerkiksi Tänäk ei montaa vuotta enää välttämättä aja).
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Neuvillen kohdalla olen miettinyt välillä, että koska Hyundailla huomataan se, että siellä on pelattu jo monta vuotta väärää hevosta? Talliin palkattiin kyllä maailmanmestari Tänak, mutta käsittääkseni hänelle ei missään vaiheessa sitten annettu mahdollisuutta kehittää autoa haluamaansa suuntaan, koska se oli eri suunta mitä Neuville halusi. Ja vaikka Tänak taustajoukkoineen osaa olla itsekin aika hankalia mulkkuja, niin käsittääkseni Neuvillen leiri myös aika aktiivisesti hiekoitti Tänakin tietä ja asemaa tallissa.

Neuville on kyllä nopea kuljettaja, onhan hän pystynyt ajamaan ihan tasapäisesti Ogieria, Rovanperää, Tänakia jne. vastaan ja myös voittanut heidät aika ajoin. Mutta häneltä puuttuu silti se jokin, joka erottaa mestarit näistä "vain hyvistä" kuljettajista. Itse lasken Neuvillen samaan sarjaan Evansin kanssa, eli ovat kuljettajia jotka kykenevät ehkä yhteen mestaruuteen jos kaikki taivaan merkit asettuvat oikeaan asentoon, mutta heidän mestaruutensa vaatisi jo vähän apua (eli epäonnea) muilta. Ogier, Rovanperä ja Tänak ovat sitten niitä kuljettajia, jotka pystyvät ottamaan ohjat myös omiin käsiinsä. Näille kuljettajille sattuu kyllä joskus myös virheitä, mutta he eivät ryssi samalla tavalla ratkaisevissa paikoissa, kuten Neuvillelle ja Evansille on käynyt toistuvasti.

Lapin kohdalla en osaa oikein vielä ihan tarkkaan sanoa, mihin hänet asemoisi. Ehkä enemmän tuohon Neuvillen ja Evansin kastiin, kuin tuon mestarikolmikon joukkoon. Lappi ei ole vielä oikein saanut sellaista asemaa missään, että hänen asemansa tallissa olisi sementoitu ja hän saisi viedä autoa ja tallin toimintaa haluamaansa suuntaan, joten ei osaa sanoa kuinka hän pystyisi toimimaan ykköskuskin asemassa, kun tallin tuki olisi hänen takanaan. Mutta pieni epäilys minulla on, että näinköhän Esuppi kuitenkaan pystyisi tuohon mestarikastiin nousemaan.

Hyundain kannalta tilanne sikäli nykyisellään hankala, että he taitavat olla vähän jumissa Neuvillen kanssa. Neuville on sen verran nopea ja laadukas kuljettaja, että vaikea häntä on poiskaan potkia kun noita parempia kuljettajiakaan ei niin montaa ole ottaa tilalle. Rovanperän uskon pysyvän tiukasti Toyotalla, en tiedä miten pahasti Tänakin kanssa paloi sillat, ja Ogier tuskin haluaa enää ajaa täyttä sarjaa ja vaihtaa Hyundaille. Mutta toisaalta sitten tuntuu, että Neuvillen vahva asema Hyundailla saattaa jopa jarruttaa tallin kehitystä, ja ehkä auton kehitystyössä kannattaisi kuunnella enemmän muita kuljettajia. Varsinkin, mikäli nuo Lapin puheet pitävät paikkansa, että Viron säädöt olivat täysin hänen käsialaansa.
Neuville on liian epätasainen kuljettaja loppujen lopuksi. Viime viikonloppu oli melko yllätys, ettei peltiä mennyt ryttyyn, mutta Esupiltahan nuo säädötkin oli otettu, joita ei kuulemma tässä 10 vuoden aikana ollut osannut tehdä kunnolla.

Jos Lappi saa jatkaa työtään tuolla Hyundailla, niin varmasti hän tulisi voittamaan useitakin osakilpailuja. Tällä kaudella hänenkin suorituksia on rytmittänyt huono tuuri sekä omat ajovirheet. Myöskin sen myöntäminen useaan otteeseen, että Kalle menee yksinkertaisesti vain niin lujaa niillä teillä, joissa hänenkin pitäisi olla vahva niin ei mestaruustaistelun kannalta ole mikään ideaali tilanne.

Tykkään Hyundaista, mutta Neuville ei voi olla heidän ykköstykki, jos oikeasti haluavat voittaa mestaruuden. Lindholmin kiinnitys tiimiin on hyvä alku, mutta Solbergin kohdalla todennäköisesti osoite on Toyota tai Ford, jakka hän seuraavaa yritystä pääluokkaan tekee. Mikkelsen oli kauden alussa käsittääkseni melko all-in tuon Hyundai -pestin kanssa, mutta jäi Suniselle sitten. Ehkäpä hänet sitten nelosautoon ajamaan melkeimpä samaa ohjelmaa mitä ajaa nyt Skodalle kakkosessa.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös