Ralliketju

  • 1 688 863
  • 13 413

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
"Jos mä haluun ajaa pohjat, mä ajan pohjat" toteaa Rovanperä. Jotenkin tykkään tosta asenteesta, ei oo perus suomalaista nöyristelyä vaan kun menee hyvin ja itseluottamusta löytyy niin antaa sen myös näkyä.
Tämähän on legendaarinen lausahdus rallihistoriasta. Kalle heittelee näitä lähes joka rallissa. Oliko tuo Markku Alenin kommentti alunperin? Vai muistanko ihan väärin?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
WRC lähetyksessä sanottiin että Alen -87 Portugali olisi tuon sanonnan alkuperä... Jonkun suomalaisen seuraajan kautta tullut tieto...
 

Sambody

Jäsen
En tiedä mistä tuo sinun lainauksesi oli, mutta tuossa jutussa Lappi itseli sanoo, että kovaa ajamalla saa kyllä kilpailla Neuvillea vastaan, ”lähtökohdat ovat tasaväkiset”. Tässä rallissa ei tarvitse jossitella tallimääräyksillä, kun Neuville on ollut ajamalla nopeampi.
Siitä samasta jutusta se lainaus oli. Tottakai ajamalla Neuvillelle renkaan jäljet selkään olisi voinut säästyä tallimääräyksiltä yms, mutta on täyttä paskapuhetta väittää hänen tulleen täyttämään Tänakin saappaita. Hyundai palkkasi parhaan tarjolla olleen kakkoskorin kuljettajan.

Neuvillen vauhtia tunnutaan aliarvioitavan syystä tai toisesta. Varmaan, kun ei ole sitä maailmanmestaruutta pystynyt nappaamaan. Kuitenkin nopeissakin ralleissa on ihan rattimies kunhan auto osuu vain hanskaan. Kukaan varmaan enää edes muista kuinka Ruotsissa kaikkien yllätykseksi voitti lauantaina ja sunnuntaina ihan puhtaasti ajamalla Kallen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ellei tässä tänään parin ek:n aikana jotain mullistavaa tapahdu, lähtöjärjestys Suomen MM-rallin perjantaille antaa odottaa kovaa vääntöä Kallen ja Ottin välille.

KR putsaa tietä ja OT tulee neljäntenä autona sen minkä Fordistaan irti saa. En usko muilla olevan mitään mahdollisuuksia taistella kahdesta kärkisijasta.

Toki EP omaa loistopaikan hyökätä, mutta ne tallipisteet ovat myös arvokkaita ja niitä pitää kerätä. Toyota kuitenkin johtaa sarjaa jo kohtuullisella erolla, niin EP ei saa kaataa autoaan heti kättelyssä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Outsider

Jäsen

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Ilman 5 min sakkoa moottorin vaihdosta Tänak olisi sijalla 5.
Onko rauhoittanut vauhtia tarkoituksella, kun nykyistä kahdeksatta sijaa ylemmäs ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia - ilman keskeytyksiä?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ilman 5 min sakkoa moottorin vaihdosta Tänak olisi sijalla 5.
Onko rauhoittanut vauhtia tarkoituksella, kun nykyistä kahdeksatta sijaa ylemmäs ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia - ilman keskeytyksiä?
Joutunut myös kaksi päivää auraamaan joten lähtöpaikka syö vähän tulosta. Eli luultavasti olisi ollut kolmen joukossa ajamalla, mutta tuskin olisi Kallelle pärjännyt hänkään...
 

Kaukalonreuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

TJ MACKEY

Jäsen
Nyt on kyllä sellasta huttua suollettu näppäimistöltä, että ei oo hetkeen kyllä nähty. Et selkeästi yhtään tiedä mistä edes puhut. Lappi hävisi tämän rallin (jos häviää) Neuvillelle perjantain hybridiongelmaansa. Ilman tuota olisi pyyhkinyt Thierryllä lattiaa. Juuri paukautti vajaa 3 sekuntia kovemman ajan pätkälle kuin Belgi. Siellä rupee hanska tutisemaan huihaissa kun Esuppi antaa tulla lappu lattiassa loppuun saakka, enkä ihmettelisi vaikka Neuville tuttuun tapaansa rallin loppuun tekisi vielä sen ajovirheen ja silloin sijat tulevat vaihtumaan Esupin hyväksi.

Enemmän Esupissa on mestaruuspotentiaalia kuin Thierryssä. Kaveri ajanut Hyundailla ikuisuuden eikä ole saanut aikaiseksi juuri mitään mainittavaa. Lappi uutena täksi kaudeksi talliin ja on ollut kaikilla alustoilla selkeästi kokonaisuutena nopeampi kuin Neuville.
Hahah, voi olla että en tiedä mistä puhun, hyvinkin mahdollista.

Mutta tuo sinun vastauksesi on aika värilaseilla varustettu. Heti tuon sinun kommenttisi jälkeen seuraavalla ek:lla osat vaihtuivat ja Neuville otti vajaa pari sekkaa takaisin. Sykkeitä alas. Lapilla oli hybridi- ongelmia, Neuvillella eilen rengasrikko. Tulosta pitää myös kunnioittaa, aika usein kuulee tätä ”kyllä se Lappi jos jos ja jos”. Koko uraa on leimannut haaste saada tasaisia viikonloppuja aikaan. Usein on jotain ohjelmaa, toki huonoa tuuriakin EP:llä ollut.

Ja tuosta käsien tärisemisestä, väitän että molemmilla, sekä Lapilla ja Neuvillella tulee näitä pieniä virheitä välillä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja tuosta käsien tärisemisestä, väitän että molemmilla, sekä Lapilla ja Neuvillella tulee näitä pieniä virheitä välillä.
Tuossa on perä. Ei kumpikaan ole oikein pystynyt sellaiseen hyvään, tasaiseen koko kauden mittaiseen suoritukseen. Lapilla toki vajaita kausia enemmän ja vain jokunen kokokauden pesti takana. Növillen kruunua himmentää se että tälläkin kaudella jokainen tallin kuski on joutunut antamaan Növillelle vähän apuja, mutta silti ei pysty olemaan selkeästi dominoiva kuljettaja tallissa, kuten Kalle on Toyotalla tällä hetkellä.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Hahah, voi olla että en tiedä mistä puhun, hyvinkin mahdollista.

Mutta tuo sinun vastauksesi on aika värilaseilla varustettu. Heti tuon sinun kommenttisi jälkeen seuraavalla ek:lla osat vaihtuivat ja Neuville otti vajaa pari sekkaa takaisin.
Vaikka Lapista kovasti tykkäänkin ja suomalaisten lippua tietysti kannattelen, niin fakta on se, että tällä hetkellä Esuppi on kokonaisvaltaisesti rallikalenteria katsoen tasaisempi suorittaja erilaisilla alustoilla kuin Neuville. Jos ei ihmeitä tapahdu niin viimeistään ensi kaudella Lappi tulee ottamaan sen ykköskuskin paikan Neuvillelta. Silloin on kokonainen kausi alla tuolla uudella autolla. Toki jos nuo EP:n säädöt nyt rupee sopimaan Thierryn hanskaan sorallakin, niin sitten saattaa tulla tiukempaa, mutta muuten uskon tuon taiston menevän ensi kaudella toisinpäin. Vielä se voi tälläkin kaudella kääntyä Lapille jos hyvin käy.
 

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
Enemmän Esupissa on mestaruuspotentiaalia kuin Thierryssä. Kaveri ajanut Hyundailla ikuisuuden eikä ole saanut aikaiseksi juuri mitään mainittavaa. Lappi uutena täksi kaudeksi talliin ja on ollut kaikilla alustoilla selkeästi kokonaisuutena nopeampi kuin Neuville.
No jaa. Itsekkään en Neuvillesta juuri perusta tämän tallimääräysskeidan ja yleisen mulkkuuden takia enkä hänelle erityisesti menestystä toivo, toisin kuin Esupille, mutta melkoista huttua on tuokin, että ei olisi saanut mitään aikaan. Voittoja kuitenkin mm. yhtäpaljon kuin Ott Tänakilla, erikoiskoepohjia jotakuinkin sama määrä ja podiumeita itseasiassa enemmän. Toki Neuvillelta puuttuu se maailmanmestaruus. Puuttuu toki monelta muultakin ihan hyvältä ratinkääntäjältä jotka ovat sattuneet ajamaan tällä liki parin vuosikymmenen mittaisella Sebastienien valtakaudella. Neuville on kyllä ihan kiistatta parempi kuski kuin maineensa Suomessa mutta on siellä myös hölmöjä ja isoja virheitä kriittisillä hetkillä mikä varmaan erottaa ainakin toistaiseksi Neuvillen siitä onko hän ikuinen kakkonen vai maailmanmestari. Itse pidän Lappia ja Neuvillea aika tasaväkisenä kaksikkona joilla kummallakaan ei riitä koko kauden mestaruustaistossa Rovanperä & Toyota yhdistelmää vastaan. Ehkä tällä kaudella on nähty, että vielä toistaiseksi Neuville on napsun pari edellä ja paras vaihtoehto mestaruustaisteluun. Varsinkin kokokauden mitassa. Tilanne voi hyvinkin tasoittua ja kääntyä ympäri jos Lappi saa ajaa ja kehittää Huyndaita mieleiseensä suuntaan kuten Neuville on jo vuosia saanut. Neuvillen mahdollisuus olisi siinä, että Huyndailla saataisiin selvästi parempi auto kasaan kuin Toyotalla mutta aika epätodennäköisenä pidän sitäkin. Lisäksi tarvitsisi Lapilta tai joltain muulta soralla nopealta kakkoskuskilta pyyteetöntä apua säätöjen kanssa ja lisäksi todennäköisesti tallimääräyksiä.

Ihan puhtaasti MM-sarjan kiinnostavuuden kannalta ajateltuna ja välittämättä pätkääkään sopimustilanteista tai muustakaan realismista jakaisin kuskipaikat seuraavalla tavalla. Tämä on tehty tämän hetkisillä voimasuhteilla niin autojen kuin kuskienkin osalta.

Toyota:
Tänak, Neuville, Pajari, Katsuta

Huyndai:
Rovanperä, Lappi, Solberg, Lindholm

Ford:
Ogier, Evans, Suninen, Loubet

Tässä skenaariossa ainakin kolme ensimmäistä kuskia per talli ajaisi täydet kaudet. Nelosautoissa voisi vaihdella myös muita Rally2 luokassa ansioituneita kuskeja. Mm. Mikkelsenin ja Rosselin vauhti olisi mielenkiintoista nähdä pääluokassa. Toyota olisi perinteisesti napsun parempi auto kuin Huyndai mutta Rovanperä Ogierin ohella sarjan parhaana kuskina kantaisi ja veisi autoa eteenpäin. Ford on selkeämmin altavastaaja autona mutta suurmestari Ogier pystyisi hämmentämään ja heittämään lusikkaa kärkitaistoon ja vähintään ajamaan tasaisen hyviä pisteitä aina kun auto kestää. Toki Kalle varmasti tekisi saman.

Mestaruustaistossa jakaisin mahdollisuudet seuraavalla tavalla;

Rovanperä 34%
Tänak 26%
Ogier 23%
Neuville 10%
Lappi 6%
Joku muu 1% ja tuskin sitäkään
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mikä on ennätys peräkkäisissä EK-pohjissa?
Kallella taitaa nyt olla 12 peräkkäistä.

EDIT:
Näköjään Iltalehti tietää ainakin kertoa, että edellisen kerran 12 peräkkäiseen on pystynyt Loeb 18v. sitten.

Ennätyksestä toki ei mitään hajua.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikä on ennätys peräkkäisissä EK-pohjissa?
Kallella taitaa nyt olla 12 peräkkäistä.

EDIT:
Näköjään Iltalehti tietää ainakin kertoa, että edellisen kerran 12 peräkkäiseen on pystynyt Loeb 18v. sitten.

Ennätyksestä toki ei mitään hajua.
Kankkunen 22 pohjaa Jyskälässä taisi olla -87...

Nykyaikaisemmista Loebilla taisi olla 14 pohjaa Kyproksella 2005...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös