Ralliketju

  • 1 688 694
  • 13 413

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Enemmän se kommentti tosiaan särähti korvaan, että piti kässäriä käyttää, kun auton aliohjaaminen pelotti ja siitä lipsahti.
Aliohjasi ekalla kierroksella ja siksi nykäisi vähän käkkäriä. Ja se vähäkin oli nyt liikaa... Eroa oli kuitenkin pätkälle lähtiessä vain 22sek joten varmasti oli halu vähän antaa painetta Tänakille mutta nyt kävi kuten kävi. Loppu ralli on sitten sijoituksen varmistelua...
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Neuville teki taas Neuvillet... Tuossa syy, miksi en usko hänen koskaan yltävän mestaruuteen saakka. Aina vaan tuntuu tulevan se virhe kun olisi mahdollisuus ottaa hyvät pisteet ja parantaa asemia MM-taistelussa. Tämän vuoden sarjasta näyttäisi tulevan niin tasainen, että kovin moneen tällaiseen pummiin ei olisi varaa.

Sattuuhan virheitä toki kaikille, mutta Neuvillen kohdalla näitä lipsahduksia kärkipaikalta on tullut ihan liian monts kertaa jo.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Kovaa tekstiä taas Ott lataa. Jäi yli kymmenen pohjista, ja yli kaksi Evansista. "Fucking disaster"
 

raju

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aaron Hakala , Ville Nieminen , Jukka Rautakorpi
Liigan finaalien ja muutaman elokuvan takia tuli otettua Cmore Total-paketti. Onhan tuo ollu mukava katella suomiselostuksella rallia varsinkin Kokko & Suninen studioparilla. Ärjeestä en oikein oo lätkässä tykänny, mutta Ketomaan kanssa aivan hupaisa pari.

Itse rallista täytyy sanoa, että on ollut kyllä tapahtumia ja kun toinen Hyundai tippu niin sopivasti Lappi nousi top3. Ainut miinus on tuo Esapekan negailu vaikka onhan tuohon toisaalta jo tottunut. Hienoja pätkiä on Kroatia tarjonnut!
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Saadaanpahan huomenna jännätä ainakin podiumtaistelu vanha vs. uusi mestari (Ogier-Rovanperä)

Evansin ja Tänakin välillä tuntuu olevan eroa, mutta se ei vaadi kuin yhden spinnin tai happipaikan ja tilanne saattaakin olla aivan toinen. Salaa vähän ehkä jopa toivoisi et ensin erheen tekisi Evans ja sitten Tänak, parhaimmillaan se saattaisi aukoa Esupillekin realistista mahdollisuutta liittyä taistoon, vaikka EP haastiksessa myönsikin rehellisesti ettei likainen assupinta ookkaan hänen vahvuuksiaan.

Kroatia on kyllä joka vuosi WRC:n kisakalenteriin liittymisen jälkeen tarjonnut hyvää vääntöä, Zagreb alkaa pikkuhiljaa olla omissa papereissa paras asvalttipäällysteellä ajettava kisa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Kalle ja Seb olivat lauantain nimet. Matka kärkeen on vaan niin pitkä, että ovat käytännössä podumilta ulkona, ellei kärjessä törttöillä. Mutta niinhän se Neuvillekin törttöili, että on tässä vielä jännitystä ilmassa.

MM-sarjan kannalta tilanne sen kun kiristyy, joka on tietysti hyvä juttu. Kalle on yleensä powerilla hyvä, niin jos onnistuu, homma tasoittuu entisestään. Toivejärjestys powerilla olisikin 69-4-11.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Loubet'lla päivän ensimmäisellä "engine issue". Pääsi ainakin pätkän maaliin mutta 35 sekuntia pohjista.

Edit: Ei saa stage modea päälle. Ei saa siis kaikkea tehoa irti autosta.

Edit: Rovanperä 3,7 sekuntia Ogieria parempi aika, ja nousee ohi.

Edit: Tänak häviää 5 sekuntia Evansille, joten voittotaistelu alkaa olla taputeltu. Nyt vaan täytyy Evansin pitää pää kasassa ja ajaa ilman virheitä. Näillä sijoituksilla jos ajetaan maaliin ja powerin pisteet menee sopivasti ristiin, niin on mahdollista jopa sellainen tilanne että MM-sarjan kärjessä on neljä kuljettajaa tasapistein.
 
Viimeksi muokattu:

jalperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa,sympatiat Itä-Kaakkois-Suomi-Turku akselille
Ihan oikealle parille meni tässä tilanteessa mielestäni voitto kun Evansin kartturi Martin on Breenin entinen kartturi. Lisäksi sarjan kannalta hyvä, että Neuville otti täydet pisteet powerilta, niin ei hänkään niin pahasti tippunut taistosta. Mukavan tasanen pistetaulukko kyllä tässä vaiheessa.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Top5 11p sisään.

Craig olisi ylpeä.
 

Sambody

Jäsen
Ihan oikealle parille meni tässä tilanteessa mielestäni voitto kun Evansin kartturi Martin on Breenin entinen kartturi. Lisäksi sarjan kannalta hyvä, että Neuville otti täydet pisteet powerilta, niin ei hänkään niin pahasti tippunut taistosta. Mukavan tasanen pistetaulukko kyllä tässä vaiheessa.
Myös jos halutaan jännä mestaruustaistelu osui voitto ihan oikealle miehelle. Pieni itseluottamusruiske tästä Evansille, niin saadaan ihan kunnon neljän hepan kilpailu mestaruudesta.

Kallen otti powerin pisteillä himpan verran huonomman lähtöpaikan Portugaliin. Portugalissa olisi nyt Hyundain paikka iskeä myös valmistajien mestaruustaistoa tiukemmaksi, kun Toyotat putsaa tietä perjantaina. Neuvillellä kärkiukoista paras lähtöpaikka ja heti perään hyökkää Lappi reitille. Sordo myös saanee perjantaille reilusti hyvää lähtöpaikasta. Kilpailun kannalta olisi tietenkin herkullista, jos Katsuta ja Loubet saisi työnnettyä perjantaina kärjen vauhtiin, mutta ans kattoo nyt.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Sarjan kärkikolmikko yhden pisteen sisällä, kärkinelikko neljän pisteen sisällä ja kärkiviisikko yhdentoista pisteen sisällä. Jos viime kauden sarja oli joidenkin mielestä tylsä kun Kalle dominoi etenkin alkukautta, niin nyt on kyllä sitten tasaista sitäkin edestä. Tämän kauden sarjassa valttia saattaa olla tasaisuus ja suoritusvarmuus, kovin moneen nollakisaan ei ole varaa.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Sarjan kärkikolmikko yhden pisteen sisällä, kärkinelikko neljän pisteen sisällä ja kärkiviisikko yhdentoista pisteen sisällä. Jos viime kauden sarja oli joidenkin mielestä tylsä kun Kalle dominoi etenkin alkukautta, niin nyt on kyllä sitten tasaista sitäkin edestä.
Tiukkaa on ja osaeläkeläinen Ogier on edelleen kovassa vedossa, joten ranskalainen saattaa keikkua loppuun asti sarjapisteissä kärkikahinoissa, vaikkei ajakaan kaikkia kisoja. Evansille ja Lapille tuli nyt hyvät tulokset, niin varmastikin tuo molemmille itseluottamusta lisää.

Kalle nosti itse esiin ralleihin valmistavien testien tärkeyden ja myönsikin osin niissä epäonnistuneensa. Se on tullut esiin useammissa kisoissa, muun muassa toissa vuoden Suomen osakilpailussa oli ongelmia säätöjen kanssa ja kisahan päättyi sitten lopulta hiekkakasaan. Autojen säätäminen vaatii osaamista ja kokemuksen kauttahan sitä oppia saa lisää, mutta toki kuljettajissa on varmastikin paljon eroja, kuka mitenkin osaa selittää insinööreille ja mekaanikoille tuntemuksiaan, mihin suuntaan säätöjä halutaan viedä. Kalle on huippunopea kuljettaja ja kenties tässä auton säätöjen hakemisessa on vielä sitä kehittämisen kohdetta.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Piti eilen ynnäillä tosissaan noita valmistajien pisteitä, kun oli päässyt lipsahtamaan ohi se tieto, ettei Toyota ajatakkaan pisteistä kuin kahta autoa kunnioittaakseen Breenin poismenosta johtuvaa Huyndain yhden auton vajausta. Reilu ja arvostettava ele, joka nyt hieman maksoi tallille pisteissä, kun nimetyt kuljettajat olivat Sebi ja Kalle, mutta PR- ym. arvostuksessa tuli varmasti takaisin korkojen kera.

Tilanne MM-pisteissä on tosiaan karkeasti sellainen, että Portugalissa Evans ja Kalle auraavat ja muut nauttivat - varsinkin Huyndai tullee hyötymään paljon lähtöpaikoistaan, Tänak ehkei nyt niinkään. En pitäisi minään ihmeenä, vaikka Huyndailla olisi perjantain jälkeen kolmoisjohto, sen verran hyvältä nuo lähtöpaikat vaikuttavat, Tänak siinä kannoilla ja Kalle, Evans ja Taka, tuossa järjestyksessä, noituvat olosuhteita.
 

Sambody

Jäsen
Kalle nosti itse esiin ralleihin valmistavien testien tärkeyden ja myönsikin osin niissä epäonnistuneensa.
Vaikeaa ja osittain arpapeliähän tuo on. Hinkataan monesti yhtä tiepätkää testipäivä ja pyritään saamaan autoa istumaan käteen. Varmasti päivän lopulla istuukin oikein hyvin sille tielle ja sen tien sen hetkiseen kuntoon. Kilpailussa sitten saattaa olla tuntuma autoon ihan eri, kun tienpinta on hieman erilainen tai erikoiskokeiden luonne on poikkeaa testitiestä. Kokemus toki helpottaa. Esimerkiksi Kallella pitäisi olla nyt Portugaliin kokemuspankissa tietoa mihin suuntaan autoa tulee viedä testien jälkeen, jotta se sopii perjantaille aura-autoksi paremmin. Toisaalta taas Toyota auton balanssi on taas hieman muuttunut viime kaudesta joten välttämättä se mikä toimi viime vuonna ei enää tänä vuonna toimikkaan.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tiukkaa on ja osaeläkeläinen Ogier on edelleen kovassa vedossa, joten ranskalainen saattaa keikkua loppuun asti sarjapisteissä kärkikahinoissa, vaikkei ajakaan kaikkia kisoja.
Vielä malttaa Ogier jättää Portugalin kisan väliin, mutta tilanteen pysyessä näin tasaisema jossakin vaiheessa loppukautta Ogier saattaa hyvinkin tehdä ratkaisun, että ajaa kaikki loput kisat. Kun MM-tilanne on näin tasainen, niin Ogierin tasoinen kuljettaja voi saada tiettyyn rajaan jopa hyötyä tuosta, että jättää jotain kisoja välistä. Hän kun aina sitten putoaa pisteissä sen verran, että saa seuraavaan kisaan optimaalisen lähtöpaikan ja pystyy ajamaan voitosta. Kun muut ajaa sopivasti ristiin, niin Ogier ei kuitenkaan tipahda vielä mitenkään ratkaisevasti pisteissä vaikka tulee noita nollakisoja väliin.

Toki sitten jossakin vaiheessa on tehtävä päätös, ja alkaa ajamaan jokainen kisa. Ei noita nollia voi kuitenkaan kovin montaa kerätä jos meinaa mestaruudesta ajaa.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Kun MM-tilanne on näin tasainen, niin Ogierin tasoinen kuljettaja voi saada tiettyyn rajaan jopa hyötyä tuosta, että jättää jotain kisoja välistä. Hän kun aina sitten putoaa pisteissä sen verran, että saa seuraavaan kisaan optimaalisen lähtöpaikan ja pystyy ajamaan voitosta. Kun muut ajaa sopivasti ristiin, niin Ogier ei kuitenkaan tipahda vielä mitenkään ratkaisevasti pisteissä vaikka tulee noita nollakisoja väliin.
Nyt esim. jättämällä Portugalin väliin tippuu hyvällä tuurilla pisteissä viidenneksi, mutta ei kovin kauaksi kärjestä ja sitten tulee ajamaan Sardiniasta helpon voiton lähtöpaikan turvin.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eikö se nyt kirkkoon kuulutettua ole, että Ogier marssii Sardiniassa voittoon, vaikka hyvältä lähtöpaikalta pääsisikin starttaamaan. Yksi rengasrikko väärään paikkaan tai teknisiä vikoja, niin ajelee jämäpisteille. Toki kausi näyttää nyt etenevän tasaisissa merkeissä, mikä on hyvä asia ja kukaan ei välttämättä pääse karkuun. Mutta tuossa on tulossa Viro ja Suomi joissa Kalle ainakin on vahvoilla. Tänak varmasti myös jos Pumassa riittää kyytiä. Näitä rallejahan Ogier ei ilmeisesti haluaisi ajaa.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Eikö se nyt kirkkoon kuulutettua ole, että Ogier marssii Sardiniassa voittoon, vaikka hyvältä lähtöpaikalta pääsisikin starttaamaan. Yksi rengasrikko väärään paikkaan tai teknisiä vikoja, niin ajelee jämäpisteille.
Tätä vähän itsekin naureskelin. Tulee mieleen ihan viime vuoden Portugali missä Loebin voiton tai ainakin edes podiumsijoituksen piti olla satavarma. Ei vaatinut kuin yhden kiveen osuman, Puman muuttumisen kolmipyöräiseksi ja keskeytyksen lopulta kun seur. päivänä superrallista huolimatta tehot hävisi.

Jostain olin lukevinani huhun et Hyundai harkitsisi Breenin tilalle Kris Meekeä, toivon todella että tämä jää vaan huhun asteelle. Nopea kuski, siitä ei vastaväitteitä, mutta kun sitä runkia ja romuakin on tullut uralla ihan kiitettävästi...
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Jostain olin lukevinani huhun et Hyundai harkitsisi Breenin tilalle Kris Meekeä, toivon todella että tämä jää vaan huhun asteelle. Nopea kuski, siitä ei vastaväitteitä, mutta kun sitä runkia ja romuakin on tullut uralla ihan kiitettävästi...
Meeke kyllä korvaa Breenin, mutta Portugalin rallisarjassa. Osallistuu Rally2-autolla myös Portugalin MM-ralliin.

Nyt kun Kroatia on ajettu - ja tyylikäs kisa olikin -, niin kehtaa spekuloida, ettei Hyundailla mielestäni ole muuta vaihtoehtoa kuin Suninen. Meeke ja Mikkelsen eivät ole ajaneet pääluokassa vuosikausiin, eikä ainakaan Mikkelsen ole yhtään Sunista nopeampi. Meeken kohdalla tosiaan varmuus on iso ongelma, ja vaikka miten puhutaan stuntista sekä Craigin (RIP) hyvästä kaverista, niin 44 vuotta täyttävä kaveri olisi todella erikoinen ratkaisu - etenkin kun Sordo ei kauaa enää aja. Parempi panostaa jatkuvuuteen.

Meeke to contest Portuguese championship in Breen's honor – DirtFish
Linkki DirtFishin uutiseen Meekestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös