Ralliketju

  • 1 688 904
  • 13 413
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Eiköhän se tarkoita sitä, että Toyota on antanut toimeksiannon Printsportille hankkia kaikki erimerkkiset R2-autot.
Ne sitten puretaan atomeiksi, ja Toyota tutkii ne huolella mitä ratkaisuja on otettavissa omaan autoon. Turha keksiä pyörää uudestaan, kuten sanonta kuuluu.
Siis tämä kirjotus on varmastikin jonkunlainen vitsi? Meinasi mennä aamukahvit naurun seassa väärään kurkkuun, kun luin tämän. Mutta siis aikuisten oikeasti, sen verran olen päässyt vuosien varrella tutustumaan eri tiimien toimintaan, muun muassa Printsportin (kilpailuihin liittyvät tuki- ja huoltopalvelut sekä lisäksi myös kilpa-autojen ylläpito-, huolto-, säätö-, kehitys-, varaosa-, tarvike- ja vuokrauspalvelut), että voin sanoa, ettei tämä pidä paikkaansa. Kyllähän Toyotan Rally2-auto valmistetaan ja kehitetään ihan omin avuin ja voimin, WRC Toyota Gazoo Racing itsekseen tai sitten yhdessä yksityistiimin tai tiimien kanssa. Ei tarvitse hankkia muiden automerkkien Rally2-autoja ja purkaa niitä! :)
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Siis tämä kirjotus on varmastikin jonkunlainen vitsi? Meinasi mennä aamukahvit naurun seassa väärään kurkkuun, kun luin tämän. Mutta siis aikuisten oikeasti, sen verran olen päässyt vuosien varrella tutustumaan eri tiimien toimintaan, muun muassa Printsportin (kilpailuihin liittyvät tuki- ja huoltopalvelut sekä lisäksi myös kilpa-autojen ylläpito-, huolto-, säätö-, kehitys-, varaosa-, tarvike- ja vuokrauspalvelut), että voin sanoa, ettei tämä pidä paikkaansa. Kyllähän Toyotan Rally2-auto valmistetaan ja kehitetään ihan omin avuin ja voimin, WRC Toyota Gazoo Racing itsekseen tai sitten yhdessä yksityistiimin tai tiimien kanssa. Ei tarvitse hankkia muiden automerkkien Rally2-autoja ja purkaa niitä! :)
Tuo spekulointihan liittyi kesällä olleeseen uutiseen missä todettiin näin:
"Lähteiden mukaan Toyotan työpajalla Jyväskylän Jyskässä olisi jo purettu ja kasattu kaikkien kilpailijatiimien Rally2-autot oppimistarkoituksessa, ja uusi prototyyppi Yaris Rally2 -a2utosta olisi jalkeilla lähiviikkoina."
Latvalahan tuon toki kielsi kuten on kieltänyt kaiken muunkin Rally2 projektiin liittyvän.

 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Tuo spekulointihan liittyi kesällä olleeseen uutiseen missä todettiin näin:
"Lähteiden mukaan Toyotan työpajalla Jyväskylän Jyskässä olisi jo purettu ja kasattu kaikkien kilpailijatiimien Rally2-autot oppimistarkoituksessa, ja uusi prototyyppi Yaris Rally2 -a2utosta olisi jalkeilla lähiviikkoina."
Latvalahan tuon toki kielsi kuten on kieltänyt kaiken muunkin Rally2 projektiin liittyvän.
Jep, paljon on ollut huhupuheita tässä vuosien varrella Toyotan mahdolliseen Rally2-autoon (R5) liittyen. Ihmettelen kyllä, mikseivät tekisi autoa, koska sillä on hyvä mahdollisuus tehdä kannattavaa bisnestä asiakkuuksien kautta, kuten esim. Skoda tekee. Toki Skoda ei olekaan mukana WRC-kalustolla rallin pääsarjassa. Mutta siis tuo, että kilpailijatiimien Rally2-autoja olisi hankittu, purettu ja kasattu aiheuttaa omalta kohdaltani edelleen naurua. Todella vaikea uskoa, että moiseen puuhaan ryhdyttäisiin! ;)
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta siis tuo, että kilpailijatiimien Rally2-autoja olisi hankittu, purettu ja kasattu aiheuttaa omalta kohdaltani edelleen naurua. Todella vaikea uskoa, että moiseen puuhaan ryhdyttäisiin! ;)
Niin mitä se purkaminen ja kasaaminen sitten tarkoittaisi. Toyota osaa kyllä sääntöjen mukaisen moottorin tehdä ilman että kilpailijan laitteita aletaan sen kummemmin perkaamaan. Vaihteistot tulee joltain alihankkijalta joten niihinkään tuskin tarvitsee kajota. Alustassa ja autojen ajettavuudessa ne erot on. VW ilmeisen hyvä ajaa koska perustuu niin vahvasti WRC Volkkariin. Jos jotain salapoliisi työtä olisi tehty niin luulisin juuri alustageometrian ratkaisut ja miten ne on toteutettu. Siihen ei kyllä tarvitse autoja sen kummemmin ostaa. Vuokraa Eerolta viikoksi autot kun siellä niitä on ja katsoo miten ne on tehty. Lapin suhteet Eeroon tuskin ainakaan vaikeuttaa sitä yhteistyötä. Suurin hyöty on sitten kun/jos Toyota on ajokunnossa, niin ajaa muilla merkeillä referenssi-ajot ja verrata aikoja. VW teki niin kun Ogier ajoi aikanaan S2000 Skodalla MM-ralleja ja myös siinä vaiheessa kun tekivät omaa R5 autoa. Eli jotain vertailua varmastikin ovat tehneet mutta tuskin nyt siinä laajuudessa että ovat ostaneet ja purkaneet yksiin muttereihin kaikki kilpailevat merkit... Siis mikäli ovat sillä Rally2 autolla tulossa...
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mutta siis tuo, että kilpailijatiimien Rally2-autoja olisi hankittu, purettu ja kasattu aiheuttaa omalta kohdaltani edelleen naurua. Todella vaikea uskoa, että moiseen puuhaan ryhdyttäisiin! ;)
Siinähän naureskelet. Oletko kuullut koskaan sanaa teollisuusvakoilu?

Se on erittäin suosittua puuhaa autoteollisuudessa, eikä ralli ole mitenkään poikkeus tässä asiassa. Kilpailijalla voi aina olla joku hyvä juttu tehtynä, joka kannattaa suoraan apinoida omaan tuotantoon. Siksi sitä nyt vaan harrastetaan.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Siinähän naureskelet. Oletko kuullut koskaan sanaa teollisuusvakoilu?
Kyllä, olen kuullut ja naureskelen edelleen. Ilmankos Toyotan Rally2-projekti etenee hitaasti, kun talliväki käy ostelemassa muiden tiimien autoja ja sen jälkeen vielä purkavat ja kasaavat niitä. Moinen touhu vie paljon aikaa! ;)
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä, olen kuullut ja naureskelen edelleen. Ilmankos Toyotan Rally2-projekti etenee hitaasti, kun talliväki käy ostelemassa muiden tiimien autoja ja sen jälkeen vielä purkavat ja kasaavat niitä. Moinen touhu vie paljon aikaa!
Tästä aiheesta en sen enempää tiedä, mutta sen voin sanoa, että tuommoisen Rally2 auton purkamiseen ei kyllä mene paljon aikaa. Hyvinkin nopea projekti, joten jos toisessa autossa jokin kiinnostaa, niin miksipä sitä ei vilkaisisi.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
tuommoisen Rally2 auton purkamiseen ei kyllä mene paljon aikaa.
Ei todellakaan, sillä Rally2-autot ovat puhtaita täysverisiä kilpa-autoja ja ne ovat suunniteltu niin, että osien vaihtaminen käy nopeasti. Eihän siinä pitkään mene, kun tiimit purkaa ja kasaa autoja ihan jo rallien yhteydessäkin. Tähän aiheeseen liittyen, että Toyota ylipäätään hommaisi autoja, purkaisi ja kasaisi niitä olen kirjoittanut täysin huumorimielellä. ;)
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Hyundain tiimipäällikkö Moncetin mietteitä Solbergiin ja ruotsalaiskuljettajan mahdollisiin korvaajiin liittyen:

– Päätös tehtiin huolellisen harkinnan jälkeen. Se otti aikaa, mutta lopullisesti asiasta päätettiin Uuden-Seelannin rallin aikana. Tiimi Alzenaussa teki päätöksen, mutta toki näin tärkeissä asioissa myös Korean päätä on kuunneltava, Moncet sanoo ranskalaisen AutoHebdo-lehden sivuilla.

Moncetin mukaan Solberg ei pystynyt lunastamaan kovia odotuksia, joita talli oli hänelle asettanut.

– Me työskentelimme hänen kanssaan aika pitkään ja sijoitimme hänen potentiaaliinsa. Toki se harmittaa, ettei prosessia viety loppuun asti, mutta hänen tuloksensa eivät kohdanneet odotuksia. Kaikilla on jokaisesta kuskista oma mielipiteensä. Oliverissa on potentiaalia, siitä ei ole epäilystä, mutta meidän on mietittävä MM-taistelua. Siksi päätimme satsata kokeneisiin kuskeihin kaudeksi 2023, jotta saamme jokaisesta kisasta maksimipisteet.

Thierry Neuvillella ja Ott Tänakilla on sopimukset Hyundain kanssa ensi kaudesta, joskin Tänakin on huhuttu siirtyvän joko M-Sport Fordille tai Toyotalle. Kokenut Dani Sordo tuskin on valmis ajamaan täyttä kautta ensi vuonna. Hyundai on luonnollisesti aloittanut neuvottelut löytääkseen korvaajan Solbergille. Huhujen mukaan korealaistiimiin voisivat olla ehdolla ainakin norjalainen Andreas Mikkelsen, tallin Rally2-autoa tänä vuonna ajanut Teemu Suninen sekä M-Sportilla kehnon vuoden kisannut Craig Breen.

– Toki olemme olleet yhteydessä kuskeihin ja myös meihin päin on oltu yhteydessä. Neljäs auto ensi kaudeksi ei kuitenkaan ole agendalla, Moncet vahvistaa.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Kauden päätöskisassa Japanissa tullaa näkemään useita suomalaiskuljettajia, vaikka Lappi puuttuukin. Kallen lisäksi mukana ovat WRC2-luokassa kisaavat Lindholm, Suninen, Pajari ja entinen F1-kuljettaja Kovalainen. Tulee mielenkiintoa lisää kisaan, kun on useita suomalaisia mukana.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kauden päätöskisassa Japanissa tullaa näkemään useita suomalaiskuljettajia, vaikka Lappi puuttuukin. Kallen lisäksi mukana ovat WRC2-luokassa kisaavat Lindholm, Suninen, Pajari ja entinen F1-kuljettaja Kovalainen. Tulee mielenkiintoa lisää kisaan, kun on useita suomalaisia mukana.

Kovalainen kyllä jännä nähdä kun kokemusta Japanissa ajosta ja hallinnut Japanin rallisarjaa. Toki vanhemmalla Skodalla liikeellä mutta voi olla mustahevonen.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Toki vanhemmalla Skodalla liikeellä mutta voi olla mustahevonen.
Eikös Kovalainen aja juuri samanlaisella Skodalla kuin muutkin kärkiukot tällä hetkellä? Seuraava jo pitkään odotettu Skodan uusin päivitetty ralliohjus tullaan näkemään näillä näkymin ensi kertaa tositoimissa 4.-5. marraskuuta ajettavassa Lausitz-rallissa. Autoa ajaa Mikkelsen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mielenkiintoista nähdä maailman nopein Heikki viivalla, mutta nopealla e-wrc skouttauksella en voi kyllä kovin kilpailukykyistä vauhtia odottaa; dominoimassaan Japanin sarjassa on kaksi R5:ta ja Heikki ajaa niistä toista. Loput pikku-Yariksia ja vanhoja Mitsuja ja Subaruita. Voi toki silti olla vauhti kohdallaan.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Mielenkiintoista nähdä maailman nopein Heikki viivalla,
Kyllä, Heikki tuo sinänsä oman kivan pikkulisän kisaan, mutta olen yllättynyt, jos ehtii lähellekään luokan kärkivauhtia. Luulen, että ero vaan korostuisi, jos ajettaisiin kovavauhtisilla sorateillä, kuten Suomessa tai Virossa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös Kovalainen aja juuri samanlaisella Skodalla kuin muutkin kärkiukot tällä hetkellä? Seuraava jo pitkään odotettu Skodan uusin päivitetty ralliohjus tullaan näkemään näillä näkymin ensi kertaa tositoimissa 4.-5. marraskuuta ajettavassa Lausitz-rallissa. Autoa ajaa Mikkelsen.

Japanin MM-rallissa komea suomalaisedustus - Heikki Kovalaisella todellinen testi – Rallit.fi itsellä ei tosiaan tietoa teknisistä jutuissa, jännä jos toimittaja puhuu vanhasta jos uutta ei edes vielä julkaistu?
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
itsellä ei tosiaan tietoa teknisistä jutuissa, jännä jos toimittaja puhuu vanhasta jos uutta ei edes vielä julkaistu?
Uusi päivitetty Skoda on kyllä julkistettu, muun muassa Lindholm oli tilaisuudessa mukana. Autolla on ajettu paljon testejä, mutta ensiesiintyminen ralleissa tapahtuu aikaisintaan marraskuun alussa. Kuvien perusteella Kovalaisen auto näyttää kuvien perusteella ainakin minusta ulkoisesti juuri samanlaisen päivityksen omaavalta autolta, kuin vaikkapa, mitä näkee tällä hetkellä kärkiukoilla rallin SM-sarjassa tai WRC2-luokassa. Osa kuljettajista ajaa sitten myös vanhemmilla versioilla, mutta Kovalaisen auto näyttää viimeisimmältä jo käytössä olevalta versiolta.
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kovalainen ajaa Skodan R5 mallilla joka on Fabian ensimmäisen kehitysasteen versio. Ko. mallista on päivitetty Rally2 Evo, millä mm. Lindholm on ajanut tällä kaudella SM- ja MM-sarjassa ja ajaa myös Japanissa. Eli Kovalaisen auto on vanhempi malli kuten uutisoitu. Se ihan uusin malli (Fabia RS Rally2) tosiaan ei ole vielä kisa debyyttiään tehnyt...

R5 ja Rally2 Evo ovat ulkoisesti samanlaisia. Suurimmat erot ovat moottorissa mutta myös muuten auto on päivitetty reippaasti R5:n verraten....
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta, eikös tuo Kovalaisen käytössä oleva Skoda näytä ulkoisesti teknisiltä ratkaisuiltaan juuri Rally2 Evolta? Toki voin olla väärässäkin.

www.rallit.fi/heikki-kovalaiselle-uusi-meriitti-uran-vaikeimmassa-rallissa/
Tuohon jo lisäilinkin... Eli ulkoisesti ne on hyvin lähellä toisiaan. Suurimmat erot koneessa. Japanin ilmoittautuneiden listan mukaan Kovalaisen auto tosiaan tuo R5 eli vanhin malli. Ja sellaisella Heikki on myös Japanissa tämän kauden ajanut.

Tässä Kovalaisen auton historia... Tosiaan Lappi ajanut debyytin ko. autolla...

 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
EK1 pian taputeltu ja Kalle kiinni pohja-ajassa. Tuollahan ei ole mitään yleisöpyöritystä alussa, vaan heti "oikealle" pätkälle.

E: WRC2-luokassa Lindholm melko ylivoimasessa vauhdissa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KK
EK1 pian taputeltu ja Kalle kiinni pohja-ajassa. Tuollahan ei ole mitään yleisöpyöritystä alussa, vaan heti "oikealle" pätkälle.

E: WRC2-luokassa Lindholm melko ylivoimasessa vauhdissa.
Kallella kerrankin suuri etu olla aura-autona radalla. Päässyt ajamaan puhtaalla asfaltilla ja loput kutaisella. Viimeiset WRC1-kuskit ovat kertoneet radan olleen hyvin likainen, suorastaan mutainen. Hyvä juttu Toyotalle, että ainakin Kalle saanee paljon tallipisteitä olisihan se tuplamestaruus Toyotalle hieno juttu.

Tässä vain kun miettii niin jos Kalle dominointia pitkään Toyotalla niin mikä on muiden tallien motivaatio tulevaisuudessa? Uudet ehkä tulevat tallit WRC-luokkaan saattavat lopettaa projektit, kun tajuavat ajavansa sijoista ynnä muut. Sikäli mikäli uusia talleja olisi edes tulossa.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
...
Tässä vain kun miettii niin jos Kalle dominointia pitkään Toyotalla niin mikä on muiden tallien motivaatio tulevaisuudessa? Uudet ehkä tulevat tallit WRC-luokkaan saattavat lopettaa projektit, kun tajuavat ajavansa sijoista ynnä muut. Sikäli mikäli uusia talleja olisi edes tulossa.

Tai sitten se vaan lisää muiden motivaatiota voittaa se paras. Eipä Loebin ja Ogierin dominoinnitkaan mitään joukkopakoa aiheuttanut. Toki 2000-luvulla ajettiin jonkun aikaa vain kahden tallin voimin, mutta sitten tuli uusia (esim. Hyundai ja VW mikä voitti heti 4 mestaruutta putkeen). Miksei myös Kalle haluaisi jossakin kohtaa ajella muullakin kuin Toyotalla.
 
Suosikkijoukkue
KK
Tai sitten se vaan lisää muiden motivaatiota voittaa se paras. Eipä Loebin ja Ogierin dominoinnitkaan mitään joukkopakoa aiheuttanut. Toki 2000-luvulla ajettiin jonkun aikaa vain kahden tallin voimin, mutta sitten tuli uusia (esim. Hyundai ja VW mikä voitti heti 4 mestaruutta putkeen). Miksei myös Kalle haluaisi jossakin kohtaa ajella muullakin kuin Toyotalla.
Varmasti haluaa ajaa ja tästä olen spekuloinitkin, mutta tuskin on ihan äkkiä siirtymässä Toyotalta, kun talli lähellä kotia ja homma toimii. Voihan we olla, että lisää motivaatiota, mutta voi käydä myös täysin päinvastoin. Varsinkin, kun nyt näyttää siltä, että hyviä kuskeja haastaa Kalle ei juurikaan ole. Tänak toki, mutta ikää ja motivaatiota tuskin enää on samalla tavalla, kuin esim kauden alussa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös