Ralliketju

  • 1 690 390
  • 13 414

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tainnut joskus tänne kirjoittaa Rovanperään liittyen tän about saman mut en nyt jaksa alkaa kahlaamaan niin kirjoitetaan uudestaan.

Olisikohan ollut YLE Radion ralli-ilta toissa vuonna tai kolme vuotta sitten kun Kalle oli Jyväskylässä mukana ensimmäisiä kertoja. Olisiko ollut ensimmäistä kertaa WRC autolla, niin ennakkolähetyksessä kyseltiin olikohan Timo Hantuselta että minkälainen Kalle on lupauksensa tai kuskina niin vastasi yhtenä anekdoottina jotain tällaista.

Mikkelin SM-Rallissa Rovanperä oli junnuna mukana vuonna x niin kun Hantunen oli katsonut niitä kisoja niin kun muut kuskit tuli kaikki jollain tietyllä tavalla johonkin tiettyyn mutkaan, niin sitten kun Rovanperä tuli samaan paikkaan niin, veti ihan eri linjalla ja Kalle oli maalissa ykkösenä. Vaikka auton sinänsä ei pitänyt olla sen nopeampi kuin kenenkään muunkaan. (Saattoi olla myös jotkut harjoitukset. Mutta Mikkeli oli mainittuna )

Ehkä viestistä saa selvää ajatuksesta. Vähän hankala näyttää fiksusti kirjoitetulta puhelimella.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Kalle on tällä hetkellä niin ylivoimainen kuljettaja, että Toyotalla tulee olemaan jatkossa vaikeuksia saada kakkoskuljettajaksi sellaista kuljettajaa, joka haluaa taistella maailman mestaruudesta. Toki onko tälle tarvettakaan, sillä vaikkei sitä varmasti ääneen sanotakaan, niin Kallella on ensi kaudesta lähtien Toyotalla selkeä ykköskuljettajan asema. Se on toimiva systeemi, esimerkkinä muun muassa Tommi Mäkisen ja ranskalaisten voittamat maailman mestaruudet.

Saa nähdä, mitä Evans suunnittelee jatkossa, sillä varmastikin kaveri on tajunnut asemansa tulevaisuudessa Toyotalla ja Evans kuitenkin haluaisi ajaa mestaruudesta. Luulenkin että, jos ja kun Breen joutuu lähtemään Fordilta, niin Evans mielii sinne suuntaan ja varmasti Fordiakin kiinnostaisi. Ja mitä Tänakiin tulee, niin luulen, että jatkaa Hyundailla, jos vain ylipäätään jatkaa uraansa.

Jos Evans vaihtaa maisemaa, niin kuka olisi sitten sellainen kuljettaja, jolle kakkoskuljettajan rooli kelpaisi ja tuo myös merkkipisteitä. Heti tulee mieleen, jos Lappi ja Ogier eivät enää jaa autoa ensi kaudella, niin nostetaanko Lappi kakkoseksi. Toinen, joka tulee mieleen on Fordilta vapautuva Breen, vaikkei tällä kaudella vahvasti mennytkään. Näille molemmille kakkoskuljettajan rooli varmastikin käy hyvin. Saa nähdä ajaako Ogier vielä silloin tällöin ja jos näin tekee, niin kuka vuorottelisi sitten hänen kanssaan, jos Lapista tulisi virallinen kakkoskuljettaja. Toki olisihan se aika kova juttu ja kenties mahdotonkin että Toyotan kärkikaksikko tehtäisiin pelkästään suomalaiskuljettajista.

Sunisen uskon jatkavan Hyundailla WRC2-luokassa ja kenties välillä ajaa jo myös Rally1-autolla. Huttunen jatkanee Fordilla Rally2-luokassa.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019

zet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anssi Ritari
Tommi Mäkinen oli pitkään Toyotan rallitallin päällikkö ja keulakuva, mutta heitettiin muutama vuosi sitten kylmästi takavasemmalle. Osaako joku sanoa liittyikö siihen jotain dramatiikkaa vai miksi näin toimittiin?
 

JasonMiller

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tommi Mäkinen oli pitkään Toyotan rallitallin päällikkö ja keulakuva, mutta heitettiin muutama vuosi sitten kylmästi takavasemmalle. Osaako joku sanoa liittyikö siihen jotain dramatiikkaa vai miksi näin toimittiin?
Itse en ihan 100% varma ole - mutta ollut siinä käsityksessä, että Toyota halusi projektin täysin omiin käsiinsä ja osti tallin toiminnan ihan isolla rahalla Tommilta. Myynnin jälkeen oli puhetta, että Mäkiselle olisi joku uusi tehtävä Toyotan urheiluautopuolella, mutta korona taisi sotkea nämä kuviot ja lopulta ei taida olla enää juuri mitään roolia Toyotalla.

Itse olen miettinyt, olisiko Mäkisellä vielä intoa lähteä uuteen projektiin? Sen verran kovat näytöt, että joku Hyundai tai joku uusi merkki voisi olla Tommin palveluksista kiinnostunut?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: zet

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Mitä veikkaatte ajaako Tänäk viimeiset kisat vai onko henkilökohtaisten syiden takia pois?
Riippuu varmaankin siitä, mikä on tallimestaruuden tilanne ennen Japania. Jos TGR varmistaa moisen Espanjassa niin todennäköisesti Tänak on henk. koht syitten takia veks'. Ainakin jotain huhua on ollut sen suhteen et Tänakin lähipiirissä oisi jotain vakavempaa meneillään, jonka vuoksi Ott on harkinnut uran lopettamista.
 

Hockey#11

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tommi Mäkinen oli pitkään Toyotan rallitallin päällikkö ja keulakuva, mutta heitettiin muutama vuosi sitten kylmästi takavasemmalle. Osaako joku sanoa liittyikö siihen jotain dramatiikkaa vai miksi näin toimittiin?

Silloin oli paljon puhetta siitä, että Toyotan johtajat eivät tykänneet Mäkisen tavasta johtaa ja tästä syystä Mäkinen käytännössä sai potkut. Mäkisellehän tarjottiin joku neuvonantajan rooli ja voi olla, että tänä päivänäkin saa palkkaa Toyotalta. Mitään töitä se ei kuitenkaan käsittääkseni ole vaatinut, joten vaikuttaa enemmän kultaiselta käden puristukselta kuin oikealta työpaikalta.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: zet

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Silloin oli paljon puhetta siitä, että Toyotan johtajat eivät tykänneet Mäkisen tavasta johtaa ja tästä syystä Mäkinen käytännössä sai potkut. Mäkisellehän tarjottiin joku neuvonantajan rooli ja voi olla, että tänä päivänäkin saa palkkaa Toyotalta. Mitään töitä se ei kuitenkaan käsittääkseni ole vaatinut, joten vaikuttaa enemmän kultaiselta käden puristukselta kuin oikealta työpaikalta.

Joo ja oliko sitten sekään aivan Toyotan mieleen että talli leimautui niin vahvasti Puuppolaan/suomalaiseksi talliksi ja Mäkiseen. Kuitenkin puhutaan Japanilaisesta autovalmistajasta. Oliko Mäkinen lopulta vähän liiankin hyvät "kasvot" projektille.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Ainakin jotain huhua on ollut sen suhteen et Tänakin lähipiirissä oisi jotain vakavempaa meneillään, jonka vuoksi Ott on harkinnut uran lopettamista.
Tiettävästi Tänakin perheessä on terveyshuolia. Virolainen jätti jo viime kauden päätösrallin Monzassa väliin vedoten perhesyihin.

– Tämä asia ei liity mitenkään kauden tuloksiin. Minun pitää katsoa, miten tilanne perheessäni etenee loppuvuoden aikana. Sitten teen päätöksen, jäänkö vaimoni tueksi vai jatkanko uraani, Tänak paljastaa.
 

Outsider

Jäsen
Joo ja oliko sitten sekään aivan Toyotan mieleen että talli leimautui niin vahvasti Puuppolaan/suomalaiseksi talliksi ja Mäkiseen. Kuitenkin puhutaan Japanilaisesta autovalmistajasta. Oliko Mäkinen lopulta vähän liiankin hyvät "kasvot" projektille.

Hankala nähdä, että mikään liika suomalaisuus olisi ollut ongelma, kun Mäkinen kuitenkin siirsi mm. autojen rakentamisen ja huollon Tallinnaan, ja Latvalan astuttua puikkoihin nämä toiminnot siirrettiin takaisin Jyväskylään.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Itse en ihan 100% varma ole - mutta ollut siinä käsityksessä, että Toyota halusi projektin täysin omiin käsiinsä ja osti tallin toiminnan ihan isolla rahalla Tommilta. Myynnin jälkeen oli puhetta, että Mäkiselle olisi joku uusi tehtävä Toyotan urheiluautopuolella, mutta korona taisi sotkea nämä kuviot ja lopulta ei taida olla enää juuri mitään roolia Toyotalla.
Käsittääkseni se meni juurikin näin. Japanilaiset ostivat Tommi Mäkinen Racing liiketoiminnan ja Mäkinen sai kohtuullisen ison "rahatukun" tilillensä. Sitä ennen jo Toyotan kilpatoimintaa pyörittäessään Mäkinen Racing takoi kovia vuosittaisia voitollisia tuloksia. Luulen, että toimintaa oli tuolloin Latviassa kustannuksellisista ja verotuksellisista syistä johtuen. Japanilaiset keskittivät sitten otettuaan liiketoiminnan haltuunsa toiminnot Jyväskylään. Korona todellakin sotki Mäkisen uuden pestin, moottoriurheilun neuvonantajan alkua. Mäkinen oli Toyotan mukana pitkästä aikaa tämän vuoden Belgian osakilpailussa ja kertoi edelleen työskentelevänsä neuvonantajana.

– No joo. Mutta en tietysti ole tässä suoraan (WRC-tallissa), vaan tuolla autotehtaalla, Mäkinen kuittasi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hankala nähdä, että mikään liika suomalaisuus olisi ollut ongelma, kun Mäkinen kuitenkin siirsi mm. autojen rakentamisen ja huollon Tallinnaan, ja Latvalan astuttua puikkoihin nämä toiminnot siirrettiin takaisin Jyväskylään.

Enemmän meinasin kommentilla sitä että toiminta ehkä liikaakin jo alkoi Mäkisen ympärillä pyöriä ja halusivat varmaan lankat enemmän omiin käsiin.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Enemmän meinasin kommentilla sitä että toiminta ehkä liikaakin jo alkoi Mäkisen ympärillä pyöriä ja halusivat varmaan lankat enemmän omiin käsiin.

Mulla on kans tän tyyppinen muistikuva/käsitys niistä asioista. Se alkoi olla enemmän Tommigazoo kuin Toyotagazoo. Sit Mr. Mäkinen sai platinaisen kädenpuristuksen Japanista jne.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mulla on kans tän tyyppinen muistikuva/käsitys niistä asioista. Se alkoi olla enemmän Tommigazoo kuin Toyotagazoo. Sit Mr. Mäkinen sai platinaisen kädenpuristuksen Japanista jne.

Joo esimerkiksi nyt Kallen mestaruuden jälkeen olisi varmaan puhuttu siitä miten voitti mestaruuden suomalaisessa Mäkisen tallissa, eikä Toyotalla. Vaikka talli nytkin pyörii pitkälle suomalaisin voimin niin paljon enemmän se Toyota itse keskiössä.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
No ei tämä sunkaan vastaus ihan putkeen mennyt kun et kuulemma ymmärrä yhtään ja silti osaat vastata. =)

Kai se johtuu siitä että Puuppola on aivan maaseutua ja Laukaan rajalla. Entistä JKL. Maalaiskuntaa siis. Ehkä tässä myös hämää se ettei Mäkistä ole oikein koskaan Jyväskyläläisenä pidetty, varmaan siksi ei ole koska on maalaiskunnassa. Pahoittelut erheestä. Hyvä kun oikaisit.

Edit. Hyviä virheitä puhelimella.
Jos jotain niin Puuppola on osa Suur-Tikkakoskea :)

Laukaan kaikki toivottavasti tietävät jo kiertää kaukaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Käsittääkseni se meni juurikin näin. Japanilaiset ostivat Tommi Mäkinen Racing liiketoiminnan ja Mäkinen sai kohtuullisen ison "rahatukun" tilillensä. Sitä ennen jo Toyotan kilpatoimintaa pyörittäessään Mäkinen Racing takoi kovia vuosittaisia voitollisia tuloksia. Luulen, että toimintaa oli tuolloin Latviassa kustannuksellisista ja verotuksellisista syistä johtuen.

Logistiikkapäämaja jossa autot huollettiin kisojen välissä ja jossa muun muassa varaosat yms varastoitiin, oli Tallinnassa ja Tommin itse omistamalla kiinteistöllä, ei Latviassa.

Nyt Tommi pyöri viikonloppuna Kouvolan SM-ralleissa, ilmeisesti tarkkailemassa miten näiden uusien japanilaisten kehityskuskien kanssa asiat etenevät.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Hyundai ei jatka Solberg jr:n kanssa:

 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hyundai ei jatka Solberg jr:n kanssa:


Sinällään jännää että tuo huhuiltu "nelosauto" Solbergille sitten kuopattiin, tämä viittaa joko siihen että a) Hyundai suunnittelee vetäytymistä tai b) Kolmosautoon nostetaan joku nopeampi ja varmempi. Sunisella on nyt mahdollisuus.


E: Ilmeisesti vahvistavat että kokeneempaa kuskia haetaan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
E: Ilmeisesti vahvistavat että kokeneempaa kuskia haetaan.
AIka vaikea olisi ainakaan urheilullisin perustein pienentää Sordon roolia. Taitaa olla viiden rallin podium-putkessa. En tiedä onko edes kiinnostunut ajamaan täyttä sarjaa, vai jakaisiko esim juuri Sunisen kanssa auton.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Solberg siirtyy päristetelemään rallicross autoilla, siinä ei haittaa, jos vähän kolistelee... Vaikka taitavat nekin olla nykyään aika herkkiä tekniikan osalta?
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
AIka vaikea olisi ainakaan urheilullisin perustein pienentää Sordon roolia. Taitaa olla viiden rallin podium-putkessa. En tiedä onko edes kiinnostunut ajamaan täyttä sarjaa, vai jakaisiko esim juuri Sunisen kanssa auton.
Muistaakseni, jossain kohtaa aiemmin ennustelin täälläkin, että Solberg ei kauaa jatka Hyundailla ja siirtynee kokonaan rallicrossin puolelle omaan perhetalliin ja se avaisi kenties mahdollisuuden Suniselle ajaa kolmatta autoa vuoroittain Sordon kanssa, tai sitten kuka onkaan, jos Sordo ei enää jatka. Saa nähdä toteutuuko? Tallin varsinaiset ykkös- ja kakkoskuljettajat ovat sitten Tänak ja Neuville edellyttäen, että virolainen jatkaa vielä uraansa.
 
Viimeksi muokattu:

Sambody

Jäsen
Jännä että Neuvillen antaessa haastattelun Uuden-Seelannin jälkeen missä puhui, että Oliverin oikea paikka olisi nelosautossa ilman menestyspaineita ajamassa, niin häneltä kysyttiin kuka sitten kolmosautoon. Mainitsi ettei tiedä sopimustilanteista mutta kolme parasta vaihtoehto Elfyn Evans, Kris Meeke ja Andreas Mikkelsen. Mielenkiintoista että nosti esiin Meeken, mutta ei maininnut missään vaiheessa esim Sunista.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
mutta kolme parasta vaihtoehto Elfyn Evans, Kris Meeke ja Andreas Mikkelsen. Mielenkiintoista että nosti esiin Meeken, mutta ei maininnut missään vaiheessa esim Sunista.
Mestaruutta tavoitteleva Evans ei suostuisi ajamaan tässä vaiheessa uraansa vielä kolmatta autoa, Kris Meeke on menneen talven lumia, toki hyvä testikuski, enkä usko enään oikein Mikkelseninkään paluuseen Rally1 autoihin. Se, että Neuville jätti mainitsemasta Sunisen selittää omalta osaltaan noita muita nimiä, joita hän heitti ilmoille. Kertoo myös siitä, että kaveri ei ole lajin varsinainen asiantuntija, kannattaisi hänenkin lukea tätä palstaa, niin tietäisi missä mennään! :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös